Mitä mieltä olette netistä löytyvistä "masennustestesteistä" Kuinka luotettavia niistä saadut tulokset ovat? Entä oletteko todenneet jonkun tietyn testin olevan parempi kuin muut?
Itse epäilen, että saatan olla masentunut... Sain tästä testisttä:
http://xestia.net/testit/bdi.php
33p
ja sivustolla lukee, että yli 30p viittaa vaikeaan masennustilaan :ooo Kuinkakohan luotettava tuo tulos on...? Olisiko minun syytä ottaa yhteyyttä lääkäriin?
nettitestit
24
1093
Vastaukset
- Gabi
Jos tunnet itsesi masentuneeksi olisi varmaan hyvä hakea apua. Beckin masennustesti on ihan arvostettu ja ammattilaisetkin käyttävät sitä apunaan arvioitaessa potilaan mahdolista masennusta. Käsittääkseni pelkästään testin pohjalta ei kuitenkaan tehdä diagnoosia vaan sitä käytetään yhtenä keinona masennusta arvioitessa, ja sitä pidetään suuntaa-antavana.
- aaaaaaaab
vaikka lääkäritkin käyttävät Beckiä arvioidessaan masennuksen vakavuutta, nämä netistä löytyvät testit ovat vain pieni osa siitä mitä ammattiauttajat käyttävät. Parasta olisi hakeutua psykologille tai lääkärille ja antaa ammattiauttajan arvioida tilaa, nuo nettitestit ovat vain suuntaa näyttäviä.
- en flicka bara
muulla mitään mielipidettä asiasta??
- työ vapauttaa
Nettitestit eivät ole kauhean luotettavia, todennäköisesti et ole masentunut.
Mene töihin. - en flicka bara
työ vapauttaa kirjoitti:
Nettitestit eivät ole kauhean luotettavia, todennäköisesti et ole masentunut.
Mene töihin.no enpäs nyt oikein tiedä kuinka paljon luotettavampi tuo sinunkaan "lausuntosi" on. Ja minä käyn töissä... Tosin, joka ikinen aamu töihinlähtö tuntuu yhtä kaamealta ja vaikealta, vaikka periaatteessa työssäni ei ole yhtään mitään vikaa! Itse uskon että poden ainakin lievää masennusta, sillä olen huomannut mielialani laskeneen niin selkeästi kevään ja kesän aikana. Ja muitakin oireita ja merkkejä mielenterveysongelmista (mielialan laskun lisäksi) löytyy ihan tarpeeksi :/
- Keijunlilja
en flicka bara kirjoitti:
no enpäs nyt oikein tiedä kuinka paljon luotettavampi tuo sinunkaan "lausuntosi" on. Ja minä käyn töissä... Tosin, joka ikinen aamu töihinlähtö tuntuu yhtä kaamealta ja vaikealta, vaikka periaatteessa työssäni ei ole yhtään mitään vikaa! Itse uskon että poden ainakin lievää masennusta, sillä olen huomannut mielialani laskeneen niin selkeästi kevään ja kesän aikana. Ja muitakin oireita ja merkkejä mielenterveysongelmista (mielialan laskun lisäksi) löytyy ihan tarpeeksi :/
Kyllä Beckin masennustesti on yleisesti käytetty. Olen vastannut siihen useita kertoja sekä terapeutilleni että psykiatrille. Ei näitä vastauksia tarvitse uskoa, jos ei tahdo, mutta omasta olosta voi ainakin tehdä johtopäätökset. Kannattaa ajoissa katkaista alamäen kierre, niin siitä pääsee helpommin nousemaan ylös. Masennus ei ole mikään elämäniloa tuova sairaus ja ajan mittaan se pahenee, kunnes saavuttaa jonkin vakiotason. Minulla se taso on vajaa 30 pistettä ja niin on ollut jo monta vuotta. Käyn terapiassa, mutta kun masennuksen syynä on dissosiaatiohäiriö, lapsuudenaikaisen pitkäaikaisen traumatisoitumisen lopputulos, on hoito kovin hidasta.
- sinasaa
Netissä tehdyt testit voivat antaa pohjan luuloillesi, mutta lopullisen diagnoosin tekee ammattilainen. Et itse hyödy mitenkään siitä, että teet netissä masennustestejä, mutta et puhu kenellekkään ammattilaiselle. Lievä masennus ei sinänsä ole paha, sen kanssa pystyy vielä elämään... Tai no yksilöllistähän kaikki on.
Beckin masennustesti on kyllä luotettava, psykiatrit käyttävät sitä arvioimaan potilasta. Mutta silti, jos teet testin netissä, se ei ole mikään diagnoosi. Jos olo on masentunut, se vaikeuttaa elämääsi, etkä pysty elämään sen kanssa, suosittelen soittamista psykiatrille. - Inholaattori
Kun itse hakeuduin hoitoon, oli pistemääräni Beckin masennustestistä kolmenkympin luokkaa ja diagnoosina oli keskivaikea masennus - diagnoosin teki psykiatri, ja vaikka testin puolesta olisin kuulunut vaikean masennuksen kastiin niin psykiatri katsoi minun olevan "vain" keskivaikeasti masentunut.
(Tosin nyt diagnoosi on vaihtunut pahempaan suuntaan, ja pisteitä testistä tuli 54. Ihan näin OT)
Jos vastasit testiin totuudenmukaisesti, niin suosittelen kyllä kääntymistä lääkärin puoleen. Ei ole normaalia saada Beckistä noin suuria pistemääriä ilman, että kyseessä olisi edes jonkinasteinen masennus, oli se sitten lievää, keskivaikeaa tai vaikeaa. Juuri tänään lueskelin yhdeltä luotettavalta sivustolta, että tuolla testillä ei diagnosoida masennusta vaan sillä seulotaan ne, jotka vaikuttavat masentuneilta ja sen jälkeen lääkäri tekee arvion sekä mahdollisen diagnoosin haastattelun perusteella. Harmikseni en enää tuota sivua löydä, mutta kyllä sen Googlaamalla saisi selville.- en flicka bara
Kiitos vastauksestasi! Luulen, että olet oikeassa juuri tuon seulonnan kanssa. Mielestäni yritin myös vastata mahdollisimman todenmukaisesti testiin. Pitää vielä seurailla tilannetta, mutta jos tämä ei tästä ainakaan parempaan muutu varaan ajan lääkärille. Uskon myös kärsiväni Dermatillomaniasta (Iho pakonomainen nyppiminen), joten siinä olisi jo kaksi syytä lääkärille menoon :p
- Inholaattori
en flicka bara kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Luulen, että olet oikeassa juuri tuon seulonnan kanssa. Mielestäni yritin myös vastata mahdollisimman todenmukaisesti testiin. Pitää vielä seurailla tilannetta, mutta jos tämä ei tästä ainakaan parempaan muutu varaan ajan lääkärille. Uskon myös kärsiväni Dermatillomaniasta (Iho pakonomainen nyppiminen), joten siinä olisi jo kaksi syytä lääkärille menoon :p
Ei kuitenkaan kannata jäädä kuulostelemaan tilannetta kotiin liian pitkäksi aikaa, sillä hoidon kannalta avun hakeminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on vain plussaa.
Tsemiä sulle ja hyviä jatkoja, toivottavasti elämä rupeaisi vielä hymyilemään sulle!
- masentunutko?
Sain tosta testistä 54 pistettä.
- bloody_wolf
Mä sain tosta testistä 50 pistettä ja olen kyllä itsekkin huomannu olevani masentunut... Mutta hoitoon en menne piste.
Tossa vielä pari mitä olen kuullut että jotku lääkärit käyttää?
http://www.tohtori.fi/?page=3459083
tulokseni: 29p
http://www.tohtori.fi/?page=0591031
tulokseni: 30 masentuneisuus-pistettä, 3 ahdistuneisuus-pistettä ja 0 aktiivisuus-pistettä - depressus
bloody_wolf kirjoitti:
Mä sain tosta testistä 50 pistettä ja olen kyllä itsekkin huomannu olevani masentunut... Mutta hoitoon en menne piste.
tulokseni: 30 masentuneisuus-pistettä, 3 ahdistuneisuus-pistettä ja 0 aktiivisuus-pistettäKokeilin myös noita ja itselläni tulokset oli Beck 31, DEPS 18 ja BDI 19-masennus/3-ahdistuneisuus/0-aktiivisuus. Tietysti nämä vaihtelee aina myös tilanteen mukaan, kuitenkin jotain suuntaa antanevat. Itse olen sairastanut masennusta seitsemän vuotta, nykyään on paljon helpompaa kuin ennen, mutta läheskään terve en ole vieläkään.
Bloody_wolfille sanoisin, että jos sait noin korkeat pisteet noista niin kannattaa hakea viivyttelemättä apua. Miksi et halua tehdä niin? - violetsareblue
depressus kirjoitti:
Kokeilin myös noita ja itselläni tulokset oli Beck 31, DEPS 18 ja BDI 19-masennus/3-ahdistuneisuus/0-aktiivisuus. Tietysti nämä vaihtelee aina myös tilanteen mukaan, kuitenkin jotain suuntaa antanevat. Itse olen sairastanut masennusta seitsemän vuotta, nykyään on paljon helpompaa kuin ennen, mutta läheskään terve en ole vieläkään.
Bloody_wolfille sanoisin, että jos sait noin korkeat pisteet noista niin kannattaa hakea viivyttelemättä apua. Miksi et halua tehdä niin?niin se kuuluu masennukseen että laiminlyö itseään... kun tajuaa että sellainen ajattelu EI ole normaalia ja että VIIKKOJA jatkunut huono olo ja masentuneet ajatukset vain pysyvät niin on oikeasti sairas. kun tajuaa että hoitoon hakeutumista ei tarvitse pelätä ja että haluaa päästä yli masennuksesta niin on parantumisen tiellä. mitä aikasemmin sen parempi. masennus voi olla kroonistakin mikä on vaikeaa tunnistaa koska sen taso vaihtelee mut on kuitenki taustalla koko ajan. töissä pystyy käymään ja nukkumaan eikä syöminenkään oo ongelma mut ajatukset on synkkiä. se on paha koska ei ole noita fyysisiä pahoja oireita niin kynnys hakea apua ja tajuta oma tilansa on korkealla.
- bloody_wolf
depressus kirjoitti:
Kokeilin myös noita ja itselläni tulokset oli Beck 31, DEPS 18 ja BDI 19-masennus/3-ahdistuneisuus/0-aktiivisuus. Tietysti nämä vaihtelee aina myös tilanteen mukaan, kuitenkin jotain suuntaa antanevat. Itse olen sairastanut masennusta seitsemän vuotta, nykyään on paljon helpompaa kuin ennen, mutta läheskään terve en ole vieläkään.
Bloody_wolfille sanoisin, että jos sait noin korkeat pisteet noista niin kannattaa hakea viivyttelemättä apua. Miksi et halua tehdä niin?Siksi että en uskalla luottaa ihmisiin ja myöskin jokin pääni sisällä sanoo että minun pitää kestää kaikki yksin.
- gooseberries
bloody_wolf kirjoitti:
tulokseni: 30 masentuneisuus-pistettä, 3 ahdistuneisuus-pistettä ja 0 aktiivisuus-pistettäItse kuulun niihin yli 30 luokkaan, tulos oli 54. Hoitoa uskon tarvitsevani mutten pysty koskaan pyytämään, liittyen klassiseen 'hulluksi leimaaminen' juttuun sekä siihen että olen hemmetin ujo.
- gooseberries
bloody_wolf kirjoitti:
tulokseni: 30 masentuneisuus-pistettä, 3 ahdistuneisuus-pistettä ja 0 aktiivisuus-pistettäplus sit noista tohtori.fin jutuista ekasta 24 ja tokasta 36 masentuneisuus-pistettä, 3 ahdistuneisuus ja 0 aktiivisuus-pistettä.
Mielestäni tollaset 'B-testit' tekevät enemmän hallaa kuin hyötyä. Ihmisiähän viedään kuin huttusen pässiä masennuslääkkeiden käyttäjiksi.
Testien tuloksista ehkä vedellään johtopäätöksiä, aha, olen siis masennussairas, en pärjää työssä - elämä on persiillään! Asennoidun skeptisesti tarpeettomiin lääkehoitoihin.
Olen käyttänyt työelämäni loppuvuosina mielialalääkkeitä. Saksalainen lääkäri sanoi; et sinä oikeasti tarvitse näitä lääkkeitä. Loppuunpalamisvaihe oli jo meneillään. Lääkkeet väsyttivät liikaa.
Varmaan monet ihmiset, joille psyykenlääkkeitä on määrätty, tarvitsevat niitä. Nettitestien tulokset eivät saisi johtaa uusien psykofarmakoiden käyttöön köykäisin perustein; lääkärin määrääminäkään.- D.a.r.k.s.o.u.l
että Beckin masennustesti on kyllä hyvin johdatteleva, kysymyksissä ei ole mahdollista valita sellaista vaihtoehtoa minkä haluaisi vastata, jos vastaa kysymykseen jotain niin sen mukaan joko on täysin onnellinen tai sitten selkeästi masentunut. Sellaista normaalia hieman huonoa mieltä ja väsymystä ei testin vastausvaihtoehdoista löydy.
Sitten siinä kyseltiin että onko laihtunut miten paljon viime aikoina, no, voihan sitä vaikkapa 150kg ihminen olla laihduttanut tarkoituksella kymmenen kiloa, jos se vastaa totuudenmukaisesti kysymykseen niin se saa masennuspisteitä siitä että on laihtunut. Tämä on vain yksi esimerkki monista testin epäkohdista.
http://masennus.nettisivu.org/- jaaaahaaas
"Sitten siinä kyseltiin että onko laihtunut miten paljon viime aikoina, no, voihan sitä vaikkapa 150kg ihminen olla laihduttanut tarkoituksella kymmenen kiloa, jos se vastaa totuudenmukaisesti kysymykseen niin se saa masennuspisteitä siitä että on laihtunut. "
Tai vastaavasti saattaa olla että lääke on aiheuttanut lihomista, vaikka masennus voi olla pahentunut. Tai on yrittänyt korjata ahdistusta syömällä epäterveellisesti, niin kuin itselle on käynyt. Nämä muka tarkoittavat sitä, ettei ainakaan huonompaan suuntaan olla menossa, kun ei ole laihtunut.
- Ahistunut
Jee. Voitin?
- gooseberries
Et. [54 p ]
- lesotho
nuo testit on jo lähtökohtaisesti aika höpöä...mutta sikäli luotettavia, etteivät ne lääkärit sen parempia testejä tee, vaan käyttävät noita samoja kaavakkeita.
vitsi on siinä, ettei masennuksen dignoosiin todellisuudessa tarvitse lääkäriä lainkaan, koska diagnoosin saa juuri tuollaisen testin perusteella, jonka voi itsekin tehdä. tavallaan koko diagnoosi on pelkkä vitsi.
lääkäsi kysyy kysmyksiä ja täyttää kaavakkeen tietokoneelle ja saa tuloksen...
-jos tunnet itsesi yhtäjatkoisesti helvetin paskaksi, työkykysi on mennyt, mikään ei tuota tyydytystä ja haluat tappaa itsesi, olet vakavasti masentunut.
-jos tunnet itsesi helvetin paskaksi, työkykysi on kadonnut lähes olemattomiin, et jaksa keskittyä, eikä mistää saa kiksejä, mutta et pääset joskus ylös punkastasi ja pystyt jotenkin toimittaamaan normaaleita tehtäviäsi tai sinulla on vakavan masennuksen oireita mutta myös kirkkaampia jaksoja etkä ole tappamassa itseäsi, kyseessä on keskivaikea masennus.
-jos työkykysi on heikentynyt, et tunne iloa ja nautintoa, kuten ennen, mutta pystyt toimimaan normaaleissa tehtävissäsi, kyseessä on lievä masennus.
-jos masennus on kestänyt ehkä jopa vuosia, on kyseessä krooninen masennus.
-jos sinulla on maanisia tai hypomaanisia jaksoja, olet bipo.
Noiden perustella pystynee kuka tahansa lääkäritason diagnoosiin.
Niin, hypomania on siis lievä mania.
Itse kärsin muuten keskivaikeasta masennuksesta ja lievästä hypomaniasta... diagnoosin olen tehnyt ihan itse...en oikein luota lääkäreihin...keskiajalla tehokkain tapa sairaalle pysyö hengissä oli kirtää lääkärit kaukaa (nämä esim. kaatoivat pikeä haavoihin). minusta me elämme psykiatrian keskiaikaa, joka ehkä pikkuhiljaa on valkenemassa renessanssiksi, kuka tietää? - SMarsu
Tärkeintähän noissa on on vastailla ohjeiden mukaan eli onko se nyt viimeisen kk vain viimeisen kahden viikon tuntemusten mukaan. Jos pahimmassa ahdistuksessan lähtee täyttelemään sen mukaan miltä just nyt tuntuu, niin tulokset voi olla aika hurjia. Usein sairaanakin päivät ovat erilaisia. Hyviä päiviä ei välttämättä ole paljoa, mutta joskus menee kuitenkin vähemmän huonosti. Olisi hyvä uusia tuota testiä silloin tällöin. Huonona hetkenä ei myöskään jaksa keskittyä testiin kunnolla, vaan lykkää vaan joka kohtaan pahimman mahdollisen vaihtoehdon. "Selvän" hetken tullen on helpompi miettiä tunteitaan.
Beckistä sain 23, täydellinen seksuaalisuuden puute nosti lukua paljon, eikä se silti ole edes korkea. Minun pääoireeni on välinpitämättömyys ja mielenkiinnon ja intohimon puute, kaikki on aivan samantekevää, en välitä mistään. Masennus on saanut minut pyös nukkumaan tavallista enemmän ja lihomaan. Näitä asioita testi ei ota lainkaan huomioon vaikka ne ovat tyypillisiä masennuksessa.
DEPSistä sain vain yhdeksän pistettä, en siis sairasta masennusta. Testiin on niin vaikea vastata kun kysytään tuntuuko siltä ja tuntuuko tältä. Kun ei tunnu yhtään miltään. En ole surullinen, en tunne mitään.
Toinen torhtorin sivuilla ollut testi viittasi jo vaikeaan masennukseen. Että otappa näistä sitten selvää. Parasta olisi, että jos tuntee itsensä masentuneeksi, menee lääkäriin.
Arviota heittääkseni Beck on oli kaikkein tarkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5224368Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183481Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842302Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762179Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571373
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021301Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281- 651204
- 841134