Alan olla jo hiukan epätoivoinen, joten jos täällä jollakin on vinkkejä, hyväksi koettuja tai vaikka teenlehdistä luettuja, otan kaikki vastaan.
Meillä siis 10 kuukautta vanha leikattu kolli (maatiainen, sisäkissa, puolipitkäkarvainen, lähes täysin valkoinen), josta karvaa lähtee aivan tuhottomasti. Täällä miltei hukutaan valkoisiin kissankarvoihin, päivittäin olisi imuroitava ja jos kissaa pitää sylissä, voi sen jälkeen vain arvailla, että minkäsväriset vaatteet olikaan päällä. Kissasta on karvaa lähtenyt koko sen ajan kun se on minulla ollut, tosin viime viikkoina/kuukausina pahentunut huomattavasti.
Minulla on toinenkin kissa, josta karvaa lähtee tähän kollipoikaan verrattuna murto-osa, ja olen omistanut kissoja aikaisemminkin, joten minulla on jonkinlainen käsitys siitä mitä on kissan normaali karvanlähtö.
Kissa on terve (viimeksi kolme viikkoa sitten eläinlääkärillä käyty, ja kastroinnin yhteydessä tarkastettu), rokotettu, vilkas ja reipas, ja karva on hyvässä kunnossa, lukuunottamatta sen irtoamista.
Harjaan kissan päivittäin, jolloin karvaa irtoaa joka kerta ainakin nyrkinkokoisen tupon verran, sen lisäksi että sitä riittää joka paikkaan muuallekin. Välillä ihmetyttää, että eikö tuo otus ole jo kohta kalju :)
Meillä syödään Royal Canin Indoor 27 kuivamuonaa sekä useimmiten märkäruokana Pirkan Gourmet-vuokia. Ruokaan lisään Salmopet-kalaöljyä, koska kuulin että pitäisi auttaa turkin kuntoon.. No, huomattavaa eroa ei ole havaittavissa.
Mitä tässä voisi vielä kokeilla? Vai alistunko tilanteeseen ja alan hankkia valkoisia kodintekstiilejä ja vaatteita (tuosta katistakin olisi jo varmaan muutaman villapaidan saanut) :D
Kiitos!
Kissan karvanlähtö
4
1055
Vastaukset
- Kissa-97
Moikka! Jos kissalta lähtee paljon karvaa, se on stressaantunut tms. Tähän voi ottaa apuun Feliway-tuotetta (saa eläinkaupoista) joka sisältää kissan poskissa olevaa naamaferomonia. Jos sitä suihkuttaa johonkin paikkaan, kissa ei ole stressaantunut vaan se tuntee paikan turvalliseksi (Kissat itse hierovat poskiaan paikkoihin jotka ovat niiden mielestä turvallisia. Näin se levittää naamaferomonia.) Kalaöljyt tosiaan auttavat karvanlähtöön, mutta jos kissa esim. karvanlähdön lisäksi raapii, on syytä viedä kissa eläinlääkärille.
- Isivainaan-tyttö
Tarkoitatko, että karvanlähdön lisäksi se "rotta" raapii itseään; vai sinua tai muuta objektia?
Tottakai se viedään lekuriin, jos se raapii itseään. Kissat nääs nuolee. Paitsi korvan takaa, sieltä raavitaan.
Mullakin on terveeksi todettu narttu, jonka läsnäoloa vielä korostaa se julmettu karvamäärä, minkä se levittää joka paikkaan.
Oletko kokeillut soodapesua?
Me ollaan tehty se useamman kerran (sellaisen matalan kissamurinan säestyksellä) ja vähän himmeesti saatiin irtokarvoja vessanpyttyyn. Ei ole myrkyllistä kissalle!
Ohje: Sekoita puoli purkkia ruokasoodaa kädenlämpöiseen veteen, kastele toiselta puolelta karhea sieni litkuun ja rupea lääppimään kattia myötäkarvaan.
Voit sitten vedellä kammallakin. Kun kaikki kaksi kiloa karvaa on irronnut, huuhtele kissa kohtuullisen lämpöisellä vedellä (suihku). Älä välitä reikäisestä ihostasi, ehdit hoitaa sitä myöhemmin.
Muista heti kääriä miisu lämpimään pyyhkeeseen, ettei vilustu.
Kissa ei puhu sulle pariin päivään, mutta eipähän oksentele myöskään karvapalloja eikä väliaikaisesti tuunaa vaatteittasi uusiksi.
- leikkaus aiheuttanut....
hormonimuutoksia tai stressiä, josta moinen voisi johtua. Itsellänikin kissasta lähti pitkin kevättä paljon karvaa. Ajattelin ittekin, ett se on kohta kalju. Syökö se heinää, ett saa vitamiineja?
Kisuli - ................
Maatiaisesta lähtee normaalistikin paljon karvaa!!! varsinkin jos on sisäkissa... haittapuolia kissanomistuksessa... jokainen joka ottaa maatiaskissan syliin on karvoissa... =) samoin sohvat ja muut... karvanlaatu on vielä sellainen että tarttuu joka paikkaan kiinni.... hyvä imuri, parempi mieli... ja mitä pesuun tulee, se on sanomattakin selvää, että kissan pesussa, samoin kuin esim. koiran... karvaa lähtee paljon... tosin siinäkin haittapuolensa kun kuivattaa ihoa entisestään jos paljon pesee ja kierre on valmis.... pesuaineista puhumattakaan... kohtuus kaikessa =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 852768
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O492668Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia
Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on782354- 231901
Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais2201828Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn681680Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti201491Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok921489Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään
"Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s221480Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var121450