Ostaisitteko vauvalle käytettyjä vaatteita?

smartiina

Miten on, voisitteko ostaa/ostatteko vauvallenne käytettyjä vaatteita ja paljonko olette valmiita maksamaan niistä? Itse olen ostanut lähes kaikki vauvan vaatteet kirpputorilta ja olen säästänyt merkittävästi rahaa. Kaikki vaatteet ovat olleet erittäin siistejä ja nättejä, olen erittäin tyytyväinen! Onko täällä joku joka ei voisi ostaa käytettyä vaatetta ja miksi? Itse suosin sitä ensinnäkin, koska vauvan vaatteet menevät nopeasti pieneksi ja käyttökelvottomaksi joten olisi turhaa laittaa jatkuvasti rahaa uusiin vaatteisiin (toki on kiva ostaa myös jotain uutta) eli kirpputorilta ostaessa säästää aikalailla. Käytetytkin vauvan vaatteet ovat sitäpaitsi yleensä erittäin siistejä koska vauva ei juurikaan niitä kuluta. Viimeiseksi syyksi vielä ekologisuus. Näin minä ajattelen :)

7

1960

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä...

olen osittain ostanut vauvalle myös käytettyjä vaatteita. Lahjoitettuna saadut (siis tuttavien lasten pieneksi jääneet) saavat olla vähän huonompikuntoisempiakin ja niitä käytetään silti. Kirppikseltä olen voinut ostaa joitakin, mutta ne ovat aina olleet uudenveroisia. Käytetyistä vaatteista maksan maksimissaan pari euroa, jos kyse on ihan tavallisesta vaatekappaleesta.

Rahaa on ostaa kyllä ihan uusiakin, joten siitä ei ole kyse käytettyjen vaatteiden käytöstä meidän perheessä. Minusta on tosi ihana käyttää vauvallani joitain vaatteita, jotka ovat olleet sukulaisten lasten käytössä. Niissä on silloin tunnearvoa. Käytän myös lapsellani yli 40 vuotta vanhoja suvun käytössä olleita vaatteita sekä omia vauva-aikaisia vaatteitani.:)

Meni vähän alkuperäisen kysymyksen ohi, mutta kyllä siis ostetaan satunnaisesti kirppikseltäkin, mutta on myös kiva ostaa ihan uusiakin joskus.

• kolmen äiti

Ei tulisi mieleenkään ostaa kaikkea uutena jo pelkästää elinkaariajattelun vuoksi. Kaikki, mitä vain voi pitää kierrättää, ja varsinkin vauvan vaatteet eivät mene miksikään, vaikka niitä käyttäisi monikin vauva.

Minulla on kolme poikaa, joilta ei enää nykyään juuri mitään siirry eteenpäin käyttökelpoisena. Mutta jos jokin siistinä säilyy, niin lahjoitan ne pois, lähinnä juhlavaatteet ovat sellaisia, sekä villavaatteet. En jaksa itse myydä niitä missään.

Turvaistuinta en tuntemattomalta käytettynä ottaisi, ja toisaalta, nehän ovat siirtyneet aina lapselta toiselle, joten ei ole tarvinnut miettiä. Toinen asia on kengät. Uudet ostan aina, koska jalkojen virheasennoilla on kauaskantoiset seuraukset.

On erittäin typerää luonnovarojen tuhlausta heittää käyttökelpoisia tuotteita roskiin. Jokainen vastuunsa tunteva ihminen kierrättää niitä jollakin tavalla, toivottavasti.

• kierrättää

Tietenkin kannattaa ostaa käytettyjä, etenkin noin pienelle. Lapset kasvaa niin äkkiä "ulos vaatteista" ja vaatteiden käyttöikä jää lyhyeksi. Aivan turhaa ainakaan kaikkea ostaa uutena. Vauvojen vaatteet on monesti hyväkuntoisia. Leikki-ikäisen jo kuluttaa vaatteita vähän enemmän.

• ostan

Kyllä ostin vauvalle käytettyjä vaatteita kirpparilta, ja ostan edelleen nyt jo 1,5vuotiaalle. Lisäksi saatiin vaatteita käytettynä sukulaiselta, jotka vauvamme jälkeen lähti kiertoon toiselle sukulaiselle ja heidän jälkeen toiselle ja palautuvat taas meille ensi vuonna kun toinen lapsemme syntyy. Eli siis vaatteet on kiertäneet neljässä perheessä ja ovat edelleen hyväkuntoisia. Niin ja olihan noista vaatteista iso osa kirpparilta peräisin ja siis jo sitä enne ainakin yhdellä lapsella olleita, kenties useammallakin. Kierrätystä parhaimmillaan! Ehkei nuo vaatteet enää ole ihan viimesimmän muodin mukaisia, mutta se ei meitä ole haitannut. Vauvojen vaatteet pääasiassa kumminkin ovat aika neutraaleja väreiltään ja kuvioiltaan, joten eivät "vanhene" koskaan.

Olen aika vaativa kirppari shoppailija, eli en osta mitä vaan mitä saa halvalla. Vaatteen on oltava ehjä ja muotonsa säilyttänyt. En myöskään maksa käytetystä vaatteesta lähes uuden hintaa, eli vaate on saatava (jos kyse esim bodysta tai potkarista) alle 3 euron. Viime aikoina on kyllä tullu törmättyä ihan ylihinnoiteltuihin vaatteisiin, siis lähes uuden hintaisiin. Kyllähän sitä toisaalta ymmärtää myyjää, jos vaate on ollut vain yhdellä vauvalla ja ihan kuin uusi, että haluaa siitä rahansa takaisin, mut jotenkin se vaan syö kirpparin ideaa...

Kirpparilta ostimme myös muutaman vuoden vanhat yhdistelmävaunut 100 eurolla.

• lisäys

Lisäys: kengät meilläkin on ostettu uusina! Nekin voisin ajatella ostavani käytettynä, varsinkin ensiaskelkengät, jos olisivat uudenveroiset, mutta omalle kohdalleni ei sattunut vaikka niitä vähän etsiskelinkin.

• ....

Itse en ole valmis maksamaan käytetyistä oikeastaan mitään, sillä varsinkin ihan pienten vauvojen vaatteet on kaupassakin tosi halpoja kun usein niissä on aleja vielä päälle. Jos ilmaiseksi saan tutuilta, käytän niitä sitten kun omat vaatteet "loppuu" (=on likaisina). Kyllä periaatteessa voisin käyttää vauvallani myös kirpparivaatteita, mutta en käytä... Myös taaperoikäinen lapseni kulkee kaupasta ostetuissa vaatteissa ja joskus tuttujen vanhoissa. Niitäkään en käytä jos on jo huonon näköisiä.

• tsaidu

Olen ostanut paljon niin vauvalle kuin isommillekin lapsille kirppareilta vaatteita.Meillä on 5 lasta ja esim.eilen "tuhlasin" n.40€ lastenvaatteisiin...oli uikkaria,pikkareita*,toppeja,mekkoja ja minullekin muutama merkkitunika.=) Kun käy kirppareilla paljon niin silmä "harjaantuu" näkemään hyvän tavaran ja penkominen on usein kannattavaa.Minun ei tarvitsisi ostaa mitään kirpparilta,mutta haluan.Se on itselleni myös harrastus ja olen äärettömän onnellinen kun löydän jotain hyvää puoli ilmaiseksi.=)

*pikkareista kannattaa katsoa että kestää 60 asteen pesun niin saa varmasti puhtaaksi ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      46
      5870
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      49
      5361
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      49
      3734
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3685
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      99
      3401
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58