Kertokaa kokemuksia varttikatteesta. Olen potkimassa sokkelia talosta jossa on 30v vanha varttikate. Talo vaikuttaa muuten asialliselta, mutta se kattomateriaali... Jos olette saneeraneet vartin pois niin mihin materiaaliin siirryitte?
Varttikatteen elinikä
8
9299
Vastaukset
- kolmasosa
Noin vanha Vartti on tehty kunnon aineista =asbesti. Jos levyt ovat ehjät ,niin ne kestävät ties kuinka kauan. Maalia vain päälle.
Jos vaihdat kattoa, niin älä ainakaan Varttia laita. Asbestitomat vartit ovat melkoista haperoa. Jos talosi on 1,5 kerroksinen ja makuutilat ovat yläkerrassa, niin laita kivipinnoitettua peltiä, jottei yöunet mene vesisateen sattuessa.- pha
Asensin viimesyksynä kolmansia varttilevyjä laajennukseni katolle. Onneksi valmistaja vielä maksoi ne. Kestivät aina vajaat 10 vuotta ja sitten halkeilivat pituussuunnassa. Osasta lähti pinnoite pois. Toivon että pärjään niillä vielä 10 vuotta ja sitten asennan konesaumapeltikaton. Sinkkipintaisena ja maalaan sen kahden vuoden päästä. Alkuperäinen asunnon katto on tehty -83 ja olen maalannut sen kerran KIlpi-maalilla joka kestää ihmeen hyvin. On nyt jos 5 vuotta ollut eikä mitään ongelmia. Pesin vanhan pinnan ennen maalausta painepesurilla. Harmittaa kun kukaan ei taloa rakentaessanin kertonut silloin että tee konesaumakatto niin minulla ei olisi ollut minkäänlaisia ongelmia. Menin turhaan mainosmiesten kelkkaan. Melu on niin pieni asia ettei sen pitäisi häiritä.
- jth
pha kirjoitti:
Asensin viimesyksynä kolmansia varttilevyjä laajennukseni katolle. Onneksi valmistaja vielä maksoi ne. Kestivät aina vajaat 10 vuotta ja sitten halkeilivat pituussuunnassa. Osasta lähti pinnoite pois. Toivon että pärjään niillä vielä 10 vuotta ja sitten asennan konesaumapeltikaton. Sinkkipintaisena ja maalaan sen kahden vuoden päästä. Alkuperäinen asunnon katto on tehty -83 ja olen maalannut sen kerran KIlpi-maalilla joka kestää ihmeen hyvin. On nyt jos 5 vuotta ollut eikä mitään ongelmia. Pesin vanhan pinnan ennen maalausta painepesurilla. Harmittaa kun kukaan ei taloa rakentaessanin kertonut silloin että tee konesaumakatto niin minulla ei olisi ollut minkäänlaisia ongelmia. Menin turhaan mainosmiesten kelkkaan. Melu on niin pieni asia ettei sen pitäisi häiritä.
oletko nukkunut tiilikuvioisen peltikaton alla kun lumet lähtevät valumaan.On meinaan sellainen melu että kyllä unet karisee.Jos pelti pitää saada on se ehdottomasti konesaumattu,mutta itse olen kuitenkin päätynyt toiseen ratkaisuun.
- pha
jth kirjoitti:
oletko nukkunut tiilikuvioisen peltikaton alla kun lumet lähtevät valumaan.On meinaan sellainen melu että kyllä unet karisee.Jos pelti pitää saada on se ehdottomasti konesaumattu,mutta itse olen kuitenkin päätynyt toiseen ratkaisuun.
Nyt olen jo oppinut vaatimaan laatua vesikatteelta. Kuvioitujen kattojen osalta olen sitä mieltä että ei ole mitään järkeä ostaa tehtaalta ehyet pellit ja sitten porata työmaalla niihin tuhat reikää ja vielä sellaiin paikkoihin jossa vesi kulkee. 1:3 katolla käytännössäkin pellin pinta on lähes 1:5 asennossa, miten sellainen kate pitää vettä seuraavat 100 vuotta?
- raksaaja
pha kirjoitti:
Nyt olen jo oppinut vaatimaan laatua vesikatteelta. Kuvioitujen kattojen osalta olen sitä mieltä että ei ole mitään järkeä ostaa tehtaalta ehyet pellit ja sitten porata työmaalla niihin tuhat reikää ja vielä sellaiin paikkoihin jossa vesi kulkee. 1:3 katolla käytännössäkin pellin pinta on lähes 1:5 asennossa, miten sellainen kate pitää vettä seuraavat 100 vuotta?
Jokaisessa tiilikuvioidun kattopellin talossa jossa olen asunut on vesi tullut aluskatetta pitkin enemmän tai vähemmän.
- sitten
raksaaja kirjoitti:
Jokaisessa tiilikuvioidun kattopellin talossa jossa olen asunut on vesi tullut aluskatetta pitkin enemmän tai vähemmän.
...ei asenneta vain sitä aluskatetta, jos se kerran pitää sen veen ulkona? Tai toisinpäin, miksei tehdä sellaista kattoa, joka pitää vettä ilman aluskatetta, niinkuin konesaumattu peltikatto?
- timpuri
sitten kirjoitti:
...ei asenneta vain sitä aluskatetta, jos se kerran pitää sen veen ulkona? Tai toisinpäin, miksei tehdä sellaista kattoa, joka pitää vettä ilman aluskatetta, niinkuin konesaumattu peltikatto?
Itse olen tehnyt kattoja jos mistäkin materiaalista, itselläni on talossani saumapelti ollut jo 24v, enkä vaihda. Aluskate laitatetaan periaatteessa kondessiveden eliminoimiseksi, mutta se on todella tarpeellinen muutenkin nykyisissä ohut peltisissä prässätyissä katteissa sekä eritoten tiilikatolla ehdottomasti. Entisenä ammattirakentajana käyttäisin katteena joko kattohuopaa tai saumapeltiä, riittävän kaltevalla katolla, mutta jossain rakennusmääräykset ovat poikkeavia vaatien tietyn kattomateriaalin.
- Jocu
sitten kirjoitti:
Aluskate tarvitaan sitä ja kondenssivettä varten. Useinhan kaava määrää katteen, joten asia ei välttämättä ole itse päätettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit735860KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti2744730Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja202588Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei282493Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT881532Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro131412- 1051347
Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1281306seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1071248Rötösherra käräjillä
Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu191201