Vuonna 1995 tapahtuneen EU:hun liittymisen jälkeen on painostus kuntaliitoksiin tappanut maastamme enemmän kuntia, kuin mitä edes kommunistisen neuvostodiktatuurin hyökkäys viattoman isänmaamme kimppuun Toisessa maailmansodassa sai aikaan. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus on nyt selvittänyt näiden liitosten taloudellisia vaikutuksia. Yhdistyneissä kunnissa ovat menot kasvaneet nopeammin kuin itsenäisyytensä säilyttäneissä. Tulos ei yllätä ajattelevaa kansalaista, mutta monille kuntaliitoksia aikoinaan hehkuttaneille vanhojen puolueiden agitaattoreille ovat VTT:n raportit kiusallista luettavaa.
Täällä Kymijoen suistossakin moni huokailee vuoden vaihteessa startanneen Suur-Kouvolan suuntaan. Samanlaista yhdistymistä aina Vaalimaalta Ahvenkoskelle toivotaan täälläkin. VTT:n tutkimusten valossa olisi kuitenkin syytä nyt laittaa jäitä hattuun. Millään kaakon kunnalla ei ole varaa enää yhtään lisätä menojaan ja näinhän kuntaliitosten myötä vääjäämättä näyttää käyvän.
Kun lisäksi jo tutkimatta ja vanhastaan tiedetään sekin, että suuriin kuntiin liittyvien pikkukuntien alueilta näiden liitosten myötä loppuvat käytännössä kaikki peruspalvelut, kuten Elimäeltä lukio, on kaakon suurkunnan perään haikaileminen silkkaa hölmöyttä.
Yhteistyön tekeminen ei edellytä kuntaliitoksia ja yhteistyön tekemiseen haluan myös kannustaa. Kotkan ja Haminan välillä on viritelty lupaavaa satamayhteistyötä, joka nyt näyttää kariutuvan joidenkin haminalaisten kyläpäälliköiden luutuneisiin asenteisiin ja silkkaan lapsellisuuteen tosiasioiden edessä.
Maailman meriltä, kaukaa ulapalta katsottuna, ovat Kotkan ja Haminan satamat käytännössä samaa satama-aluetta. Suomessa on meriliikenteen keskittymisen seurauksena liikaa satamia ja liikaa päällekkäistä organisaatiota. Hallintoa tulisi kilpailukyvyn nimissä yhdistää mahdollisimman pikaisesti.
Meillä Kotkan ja Haminan poliitikoilla on nyt suuri vastuu. Tehokas ja kilpailukykyinen satamayhtiö olisi tähän taloudelliseen saumaan mieletön kilpailuetu. Voimia on järjetöntä hajottaa keskinäiseen nahisteluun. Todelliset kilpailijamme eivät välttämättä ole edes Helsingin Vuosaari, tai Baltian nousevat satamat. Jopa näiden kanssa on kyettävä yhteistyöhön, jotta Itämeren reitti säilyttää kilpailukykynsä esimerkiksi Mustanmeren vastaavaan nähden. Olemme vastuussa alueen työllisyydestä ja hyvinvoinnista. Googlen ja Winwindin mukanaan tuomia mahdollisuuksia ei tule hukata kyläpolitikointiin.
Juho S.A. Eerola
Perussuomalaisten Kymen piirijärjestön puheenjohtaja
Yhteistyön pitäisi onnistua ilman kuntaliitoksiakin.
Juho Eerola
3
211
Vastaukset
- T.E. Mari
Kerrankin Persu ei vastusta kaikkea.Samaa mieltä Haminasta ollaan.
- Mön Mön
...ennakkoluulottomasti. Ja kerrankin hieman laajemmasta aiheesta. Hyvä.
- Ryhmien
kanssa ontuu pahasti, tai sitä ei ole ollenkaa. Nyt sitten populistiseen yhteistyöhön yli kunta rajojen. Ei Kotkan kanssa kukaan voi olla yhteistyössä, kunta vilisee rosvoja ja rikollisia poliiseista poliitikkoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1192715Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701121Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2151119- 401035
- 61001
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va38951- 36926
- 47904
Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke123873Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36837