Vuonna 1995 tapahtuneen EU:hun liittymisen jälkeen on painostus kuntaliitoksiin tappanut maastamme enemmän kuntia, kuin mitä edes kommunistisen neuvostodiktatuurin hyökkäys viattoman isänmaamme kimppuun Toisessa maailmansodassa sai aikaan. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus on nyt selvittänyt näiden liitosten taloudellisia vaikutuksia. Yhdistyneissä kunnissa ovat menot kasvaneet nopeammin kuin itsenäisyytensä säilyttäneissä. Tulos ei yllätä ajattelevaa kansalaista, mutta monille kuntaliitoksia aikoinaan hehkuttaneille vanhojen puolueiden agitaattoreille ovat VTT:n raportit kiusallista luettavaa.
Täällä Kymijoen suistossakin moni huokailee vuoden vaihteessa startanneen Suur-Kouvolan suuntaan. Samanlaista yhdistymistä aina Vaalimaalta Ahvenkoskelle toivotaan täälläkin. VTT:n tutkimusten valossa olisi kuitenkin syytä nyt laittaa jäitä hattuun. Millään kaakon kunnalla ei ole varaa enää yhtään lisätä menojaan ja näinhän kuntaliitosten myötä vääjäämättä näyttää käyvän.
Kun lisäksi jo tutkimatta ja vanhastaan tiedetään sekin, että suuriin kuntiin liittyvien pikkukuntien alueilta näiden liitosten myötä loppuvat käytännössä kaikki peruspalvelut, kuten Elimäeltä lukio, on kaakon suurkunnan perään haikaileminen silkkaa hölmöyttä.
Yhteistyön tekeminen ei edellytä kuntaliitoksia ja yhteistyön tekemiseen haluan myös kannustaa. Kotkan ja Haminan välillä on viritelty lupaavaa satamayhteistyötä, joka nyt näyttää kariutuvan joidenkin haminalaisten kyläpäälliköiden luutuneisiin asenteisiin ja silkkaan lapsellisuuteen tosiasioiden edessä.
Maailman meriltä, kaukaa ulapalta katsottuna, ovat Kotkan ja Haminan satamat käytännössä samaa satama-aluetta. Suomessa on meriliikenteen keskittymisen seurauksena liikaa satamia ja liikaa päällekkäistä organisaatiota. Hallintoa tulisi kilpailukyvyn nimissä yhdistää mahdollisimman pikaisesti.
Meillä Kotkan ja Haminan poliitikoilla on nyt suuri vastuu. Tehokas ja kilpailukykyinen satamayhtiö olisi tähän taloudelliseen saumaan mieletön kilpailuetu. Voimia on järjetöntä hajottaa keskinäiseen nahisteluun. Todelliset kilpailijamme eivät välttämättä ole edes Helsingin Vuosaari, tai Baltian nousevat satamat. Jopa näiden kanssa on kyettävä yhteistyöhön, jotta Itämeren reitti säilyttää kilpailukykynsä esimerkiksi Mustanmeren vastaavaan nähden. Olemme vastuussa alueen työllisyydestä ja hyvinvoinnista. Googlen ja Winwindin mukanaan tuomia mahdollisuuksia ei tule hukata kyläpolitikointiin.
Juho S.A. Eerola
Perussuomalaisten Kymen piirijärjestön puheenjohtaja
Yhteistyön pitäisi onnistua ilman kuntaliitoksiakin.
Juho Eerola
3
222
Vastaukset
- T.E. Mari
Kerrankin Persu ei vastusta kaikkea.Samaa mieltä Haminasta ollaan.
- Mön Mön
...ennakkoluulottomasti. Ja kerrankin hieman laajemmasta aiheesta. Hyvä.
- Ryhmien
kanssa ontuu pahasti, tai sitä ei ole ollenkaa. Nyt sitten populistiseen yhteistyöhön yli kunta rajojen. Ei Kotkan kanssa kukaan voi olla yhteistyössä, kunta vilisee rosvoja ja rikollisia poliiseista poliitikkoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706804
- 594572
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s323768- 633081
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161925Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271646- 171630
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401553- 341419
- 1431187