Vuonna 1995 tapahtuneen EU:hun liittymisen jälkeen on painostus kuntaliitoksiin tappanut maastamme enemmän kuntia, kuin mitä edes kommunistisen neuvostodiktatuurin hyökkäys viattoman isänmaamme kimppuun Toisessa maailmansodassa sai aikaan. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus on nyt selvittänyt näiden liitosten taloudellisia vaikutuksia. Yhdistyneissä kunnissa ovat menot kasvaneet nopeammin kuin itsenäisyytensä säilyttäneissä. Tulos ei yllätä ajattelevaa kansalaista, mutta monille kuntaliitoksia aikoinaan hehkuttaneille vanhojen puolueiden agitaattoreille ovat VTT:n raportit kiusallista luettavaa.
Täällä Kymijoen suistossakin moni huokailee vuoden vaihteessa startanneen Suur-Kouvolan suuntaan. Samanlaista yhdistymistä aina Vaalimaalta Ahvenkoskelle toivotaan täälläkin. VTT:n tutkimusten valossa olisi kuitenkin syytä nyt laittaa jäitä hattuun. Millään kaakon kunnalla ei ole varaa enää yhtään lisätä menojaan ja näinhän kuntaliitosten myötä vääjäämättä näyttää käyvän.
Kun lisäksi jo tutkimatta ja vanhastaan tiedetään sekin, että suuriin kuntiin liittyvien pikkukuntien alueilta näiden liitosten myötä loppuvat käytännössä kaikki peruspalvelut, kuten Elimäeltä lukio, on kaakon suurkunnan perään haikaileminen silkkaa hölmöyttä.
Yhteistyön tekeminen ei edellytä kuntaliitoksia ja yhteistyön tekemiseen haluan myös kannustaa. Kotkan ja Haminan välillä on viritelty lupaavaa satamayhteistyötä, joka nyt näyttää kariutuvan joidenkin haminalaisten kyläpäälliköiden luutuneisiin asenteisiin ja silkkaan lapsellisuuteen tosiasioiden edessä.
Maailman meriltä, kaukaa ulapalta katsottuna, ovat Kotkan ja Haminan satamat käytännössä samaa satama-aluetta. Suomessa on meriliikenteen keskittymisen seurauksena liikaa satamia ja liikaa päällekkäistä organisaatiota. Hallintoa tulisi kilpailukyvyn nimissä yhdistää mahdollisimman pikaisesti.
Meillä Kotkan ja Haminan poliitikoilla on nyt suuri vastuu. Tehokas ja kilpailukykyinen satamayhtiö olisi tähän taloudelliseen saumaan mieletön kilpailuetu. Voimia on järjetöntä hajottaa keskinäiseen nahisteluun. Todelliset kilpailijamme eivät välttämättä ole edes Helsingin Vuosaari, tai Baltian nousevat satamat. Jopa näiden kanssa on kyettävä yhteistyöhön, jotta Itämeren reitti säilyttää kilpailukykynsä esimerkiksi Mustanmeren vastaavaan nähden. Olemme vastuussa alueen työllisyydestä ja hyvinvoinnista. Googlen ja Winwindin mukanaan tuomia mahdollisuuksia ei tule hukata kyläpolitikointiin.
Juho S.A. Eerola
Perussuomalaisten Kymen piirijärjestön puheenjohtaja
Yhteistyön pitäisi onnistua ilman kuntaliitoksiakin.
Juho Eerola
3
228
Vastaukset
- T.E. Mari
Kerrankin Persu ei vastusta kaikkea.Samaa mieltä Haminasta ollaan.
- Mön Mön
...ennakkoluulottomasti. Ja kerrankin hieman laajemmasta aiheesta. Hyvä.
- Ryhmien
kanssa ontuu pahasti, tai sitä ei ole ollenkaa. Nyt sitten populistiseen yhteistyöhön yli kunta rajojen. Ei Kotkan kanssa kukaan voi olla yhteistyössä, kunta vilisee rosvoja ja rikollisia poliiseista poliitikkoihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai938932Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki484781Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.414471Jos samassa autossa istuu romani, somali ja venäläinen, kuka ajaa?
Arvioiden mukaan romanit lähtivät noin 1000-luvulla liikkeelle pohjois-Intiasta. Nyt 1000 vuotta myöhemmin he ovat levit462726Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001536- 401316
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441266Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641192Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota391170Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1681120