Kotihoito

Helsingissä.

Täysin käsittämätöntä touhua. En tiedä, onko muualla näin, kenties joka paikassa. Kun mummu tai pappa on kaatunut, niin kotisairaanhoitajat eivät niitä nosta. Eivät, koska niillä on joku 30 kilon rajoitus - raskaampia ei tarvi nostella. Ne soittavat helsinkiläiseen turvapalveluja tarjoavaan yritykseen, josta tulee paikalle turva-auttaja, saattaa joskus olla pikkuinen, hento tyttölapsikin, ja katsovat vierestä, kun tämä nostaa vanhuksen pystyyn.
Ja se maksaa 36 euroa - tämä turva-auttajan käynti.
Ja jos turva-auttajalla on paljon keikkaa, niinkuin niillä usein on, ja ei pääse paikalle vaikkapa puoleentoista tuntiin, niin kotisairaanhoitajien omatunto sallii jättää sen vanhuksen makaamaan lattialle, kun itse poistuvat kohteesta ja jatkavat seuraavaan paikkaan.
Olin repiä pelihousuni, kun menin käymään anoppini luona ja hän makasi kylpyhuoneen lattialla vaikeassa asennossa. Nostin anopin pystyyn ja hän kertoi kotisairaanhoitajien -kaksi kappaletta- juuri lähteneen ja jättäneen hänet odottamaan jotain miestä nostamaan.
Etteikö kaksi ihmistä saa yhtä mummua pystyyn! Mitäs jos näiden hienohelmojen oma äiti tai isä kaatuisi - jätettäisiinkö se vain makoilemaan tuntitolkulla lattialle, kun "meillä on tää kolkyt kilon sääntö?"
Anopin pään alle ei oltu edes tyynyä laitettu eikä muutenkaan koitettu parantaa hänen asentoaan, vaan siellä makasi pienessä kylpyhuoneessa mutkalla.
Soittaa päräytinpä tuosta sitten näiden isänmaan toivojen esimiehelle, joka änkyttämistään änkytti, että "ei me voida kaikkia vanhuksia ruveta nostelemaan." Siinä perustelu, jonka sain.
Sanoisin, että Helsingin kotihoidossakin on järjenkäyttö sallittu.

20

5279

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juttuja

En ole helsingissä töissä, enkä tietenkään yksityisyskohtaisesti tiedä tästä tapahtumasta. Vastaavissa tilanteissa toimiminen ollut tapauskohtaista. Yleensä olemme kyllä (mikäli hoitajia ollut kaksi) nostaneet vanhukset lattialta, ellei kyseinen as.ole painava ja samanaikaisesti esim. humalatilassa (=jalat ei kanna). Tällöin olemme soittaneet apua. Yleensä auttajat on ainakin meilläpäin olleet miehiä, joten voimaakin ollut enemmän. Auttajia ollut monesti myös kaksi. Samalla he myös karkoittavat tilanteen ja ottavat tarv. asiakkaan mukaan jatkotutkimuksia varten. Esim.mahdollisten murtumien toteaminen vaatii enemmän tutkimuksia.

Samoin yksin en ole lähtenyt ketään nostelemaan. Joko soitan työkaveria apuun, jos ehtivät tai tarv. muuta apua. Olen kyllä itse ainakin näissä tapauksissa parentanut vanhuksen asentoa lattialla. Laittanut tyynyn pään alle ja katsonut, ettei asento ole huono.

En lähtisi kyllä omiakaan vanhempia yksin nostamaan vaan soittaisin jonkun ainakin apuun. Selät on äkkiä romuna, jos työasennot huonoja/repiä ja liian kuormittavia yhdelle ihmiselle. Harmi tietysti, jos hoitajat eivät huomanneet parantaa as. asentoa mitenkään.

• alkup.

Olen itse pieni, hento naisihminen, ja kyllä yksi anoppi nousee kun vähän käyttää älypäätä. Jokainen tietää, miten nostetaan jaloilla siten, ettei selkä kuormitu liikaa. Olen myös sairaanhoitaja koulutukseltani, ja jos osastolla potilas kaatuu, kyllä se nostetaan - sairaalassamme on mieshoitajia vain polilla ja kyllä ne nauraisivat meidät pihalle jos soittelisimme niitä apuun joka kaatunutta nostamaan. Miksi se tilanne on niin eri asiakkaan kotona?
        Myös ambulanssihenkilökunta on nykyään varsin naisvoittoista. Usein kumpikin sairaankuljettaja on nainen. Turhaa lätinää sanoa, että soitetaan ambulanssiMIEHET apuun nostamaan vanhus lattialta. Ja selät ne on niilläkin! Ergonomia vain peliin, niin nousee mummu tai pappa hentoisemmaltakin ihmiseltä.
        Onko todellakin niin, että Helsingin kotihoidon työntekijät eivät lue tätä palstaa, kun ei ole kommentteja tullut? Vai kalahtiko kalikka liian kipeästi?

• alkup. kirjoitti:

Olen itse pieni, hento naisihminen, ja kyllä yksi anoppi nousee kun vähän käyttää älypäätä. Jokainen tietää, miten nostetaan jaloilla siten, ettei selkä kuormitu liikaa. Olen myös sairaanhoitaja koulutukseltani, ja jos osastolla potilas kaatuu, kyllä se nostetaan - sairaalassamme on mieshoitajia vain polilla ja kyllä ne nauraisivat meidät pihalle jos soittelisimme niitä apuun joka kaatunutta nostamaan. Miksi se tilanne on niin eri asiakkaan kotona?
        Myös ambulanssihenkilökunta on nykyään varsin naisvoittoista. Usein kumpikin sairaankuljettaja on nainen. Turhaa lätinää sanoa, että soitetaan ambulanssiMIEHET apuun nostamaan vanhus lattialta. Ja selät ne on niilläkin! Ergonomia vain peliin, niin nousee mummu tai pappa hentoisemmaltakin ihmiseltä.
        Onko todellakin niin, että Helsingin kotihoidon työntekijät eivät lue tätä palstaa, kun ei ole kommentteja tullut? Vai kalahtiko kalikka liian kipeästi?

Nousi 62kg painavan oikeaotteisella nostolla. Kerralla.

• sh

Kyllä se on näin kotihoidossa Tampereellakin. Yksin et saa nostaa kaatunutta mummoa/vaaria. Esim.iltavuorossa ja viikonloppuisin työskentelemme yksin. Ei ole aina mahdollista soittaa apua kaverilta. Meillä painoraja on kyl 40kg mutta eihän kukaan asiakkaista ole niin kevyt. Jos autat ja rikot itsesi et saa korvausta työnantajalta. Ohjeena on soittaa turva-auttajat paikalle tai tarvittaessa ambulanssi. Ja tietysti tehdä se minkä voi tyynyjen ja peittojen kanssa. Kuvitelkaapa 80kg mummo jolla on lonkka mennyt paikoiltaan kaatumisen johdosta. Maalaisjärjellä voi ajatella lähteekö nostelemaan ylös. Eikö näin ole?

• Joonas ensi apu

Niin mutta jos nyt ei rupea nostelemaan,ei paikalta kumminkaan saa poistua.

Sehän on heiteelle jättö,myös voihan siinä esim. laitaa pään alle jotakin,kyllä kai nämä niin sanotut kotipalvelun tytöt ovat käyneet ensi-apu koulutuksen joten tietävät mitä tekevät,muutkin kuin poisuvt paikalta.

• lh

Vika ei ole hoitajissa vaan päättäjissä! Itse työskentelen kotihoidossa lähihoitajana ja en nosta kaatuneita asiakkaita sen vuoksi, että työehtosopimukseni KVTES ei korvaa siitä mahdollisesti aiheutuvaa seuraamusta. Eli, kun työehtosopimuksessa ja työsopimuksessa nostaminen yksin tai kaksinon kielletty, en sitä tee. Typerää asiakkaan kannalta, mutta valitettavaa on, että kaiiki toiminta ulkoistetaan "ylempien viisaiden herrojen" takia...

• 8+12

Jos vanhus on kaatunut ja voi pientä järkytystä lukuunottamatta hyvin, toimii, kun juttelee vanhuksen kanssa, hakee tyynyn pään alle ja kutsuu jonkun nostoavuksi. Lämmikkeeksi voi laittaa vielä peiton ja vanhuksen halutessa tutun ja turvallisen radiokanavan soimaan.

Yleensä on turvallisempaa sekä vanhukselle että nostajalle, että saadaan kaksi ihmistä nostamaan.

• jk

vai iin

• Kodinhoitaja

Itse olen kodinhoitaja. Meninpä sitten nostamaan oman äitini, kun hän aamuyöllä kaatui. Päätin, että kyllähän minä hänet ylös nostan ilman apua. äiti oli jäykkä kuin puunukke. Yritin nostaa sängylle, kun ensin kyselin, että onko loukkaantunut. Niinpä siinä kävi, että loukkasin selkäni, kun yritin nostaa. Jouduin kutsumaan ambulanssin. Mies ja nainen nostivat sänkyyn. Itse jouduin käymään lääkärissä. lannerangan venähdys, viikon sairasloma. Kuvauksissa todettiin osteoporoosia selässäni. Nyt en nosta ketään yksin. Tyynyn voin asettaa pään alle ja peitettä laittaa, ettei tule kylmä. Selkä muistuttaa nyt aina, kun joudun jotain raskaampaa tavaraa nostelemaan.

• tyhmyys huipussaan

Ei minulle tulisi mieleenkään jättää ketään lattialle makaamaan ja lähteä seuraavaan paikkaan.Eikö järkeä voida käyttää vai eikö sitä ole.Kyllä kaikienlaiset uusavuttomat sitä vielä on päässyt vanhuksiakin hoitelemaa.

• Jepajee!

Vanhuksia pääsee hoitamaan ilman kielitaitoa oleva rikollinen, jolla voi olla esim huumausainerikoksia, vanhustenryöstöjä... ei kukaan tarkista rikosrekisteriä. Kaikki otetaan kunhan joku suostuu työt tekemään.

Itse tein lähihoitajaopiskelun aikana keikkatyötä ja välitysfirma ei koskaan tarkistanut opintokorttiani. Sieltä olisi nähnyt mitä kursseja olen jo suorittanut tai että olenko ylipäätään alan opiskelija. Ei ketään kiinnosta.

• khnvcdded

Tämä ketju onkin helsinki kotihoito ketju.. Ja siellä kyllä otetaan ennen sopparia pissatesti.

• keinot ovat monet

Tätä asiaa olen itse tässä mietiskellyt että kuinkahan paljon näitä tälläisiä ihmisiä on oikein myös saanut virkoja.Kyllähän voi päästä harjoittelemaan koulujen kautta laitoksiin mutta onhan eriasia saada vakituinen työ.Tiedän tapauksen jolla ei ole mielestäni minkäänlaista käsitystä omasta elämästään ja on tälläisessä harjoittelu ja koulutus vaiheessa.Jos on ollut ennen minkälainen tahansa niin se ei kuulema vaikuta mihinkään uuteen elämän alkuun näin sanovat asiantuntiat. Kaikille on annettava mahdollisuus yrittää ryhdistyä ja yhteiskunnalla on velvollisuus auttaa ja tukea kaikilla mahdollisilla keinoilla hinnalla millä hyvänsä.

• Tuleva ARVOSTETTU Sh

Vitun idiootit, käykääpäs lähihoitajaksi, menkää kotihoitoon ja ihmetelkää sen jälkeen miksi hoitajat ei tee sitä ja tätä, kuten nosta. Minäkin maalaisjärjellä tietenkin nostaisin vanhuksen pystyyn ja sitten soittaisin lanssin. Mutta minkäs tekee, kun ei niin saa tehdä. Ohje on, että kotihoidon työntekijä ei saa nostaa vaan paikalle turvahoito tai lanssi. Onkos syynä lie se, että eivät halua vähäisiä kotihoidossa työskenteleviä mahdollisesti sairaslomalle vai mitä, kyllä ennen vain sai nostaa yksin, tilanteesta tietenkin riippuen vanhuksen ylös yksin tai kaksin. Nykyisessä työssäni yksityisessä palvelutalossa saan nostaa. POINTTI alkuperäiselle kirjoitajalle, että meissä hoitajissa ei ole vikaa vaan päättäjissä, jotka ei tajua hevon vittua sitä mistä päättää.. Että kaikki valittajat, jotka täällä valittaa lähihoitajaks hesan kotihoitoon vaan, niin ei tarvii täällä valittaa!

• khbnvffds

Ei muuten lanssitkaan enää nosta ihmisiä. ainakaan kaikki. Näin Turussa.

• Lähihoitaja 28v

Omasta puolestani voin sanoa että jos hoitotyötä pitää pystyä tekemään vielä 35 vuotta ennen kun eläkkeelle pääsen, niin kyllä katson hyvin tarkkaan missä asennoissa töitäni teen, enkä todellakaan nostele mitään painavia. Niin moni hoitaja on joutunut pitkälle sairaslomalle kun ei ole noudattanut sääntöjä vaan on hyvää hyvyyttään punnertanut oman selän kustannuksella kaksi kertaa isomman ihmisen lattialta ylös. Itsekin olen kerran niin tehnyt, ja oli muuten viimeinen kerta. Jos päivässä pitää hoitaa 10 muutakin asiakasta ja jokaiselle useampi käynti,. niin ketään ei palvele se että yhden luona telon itseni! Turvapalvelu on juuri sitä varten että sieltä saa ensiavun esim kaatumis tapauksessa. Siellä pitäisi olla sellaiset ihmiset töissä joilla on hyvä fyysinen kunto ja kokoa ja voimaakin, ergonomiaosaaminen! Jos sinne hakeutuu pieni ja hentonen tyttönen töihin niin oma on häpeänsä. Kotihoidossa tuetaan kotona selviytymistä. Ja kjotihoito ei ole mikään ensiapuyksikkö. Akuutteihin tilanteisiin on ihan omat palvelut erikseen. Jos löydän asiakkaan kotoa kaatuneena, punnitsen ja selvitän tilanteen ensin tarkkaan miten toimin. Jos on hätä, soitan ambulanssin. Jos ei, soitan kaverin auttamaan nostamisessa, jos ei kukaan ehdi, niin turvapalvelu on sitten se vaihtoehto!

• Kyllä nuoret jaksaa

omaishoitajat joutuvat kyllä nostelemaan laitoskuntoisia puolisoitaan tämän tästä. Nää omaishoitajat ovat yleensä myös itse vanhoja ja raihnaisia ihmisiä. Älkää siis nuoret ja terveet valittako. Ammatinvalintakysymys myöskin.

• Älkää viitsikö

Erona omaishoitoon on se että ammattilaisialla on useita autettavia päivän mittaan ja ohjeistukset antaa työnantaja. e attä olet ammatiksesi valinnut hoitajan raskaan työn ei tarkoita sitä että pitäisi särkeä itsensä työssä jos kerran muitakin vaihtoehtoka on. Kutsumusammatista ei kannata enää puhua mitään. olkaa kiitollisia kun joku tänä päivänä haluaa alkaa hoitajaksi. Tulevaisuudessa yhä useampi velvoitetaan alkamaan omaishoitajaksi, koska hoitopaikat / hoitajateivät riitä kaikille.

• Resurssipula

Jätit mainitsematta sellaisen aika relevantin jutun kuin kaatuneen anopin painon ja muunkin koon.

Normaalipainoisen ihmisen kaksi hoitajaa voi tilanteesta riippuen nostaa, tai ainakin itse niin tekisin, vaikka en olekaan kotihoitaja. Mutta iso, painava, lihava ... jää kyllä odottamaan ammattinostajia ja nostureita. Kukaan normaalijärkinen ei halua rikkoa itseään työtä tehdessään. Ja tämän asian tietäminen kuuluu ammatillisuuteen kuin myös se, milloin lisäapua ja -laitteita tarvitaan, milloin ei.

Mutta periaatteessa hyvä, että omaiset alkavat mekkaloida. Paljon enemmän pitäisi, päättäjäpellejen hoksottimet pitää saada jotenkin auki ja korvain väliss' kulkemaan edes jotain.

• Kaatuileva vanhus

Olin omaishoitajana mutta en enää. Kuntoni ei riitä siihen. Mies kaatuilee ja turvapuhelin hälytystä varten. Kun auttaja tulee on usein 1 hoitaja ja jouduin auttamaan kun ei yksin saanut ylös vaikka oli mies henkilö. Täysin velttoa jolla jalat ei pidä kun kaatunut on vaikea nostaa. Minulla kielto nostaa sydän peräisen sairauden takia ja selässä myös osteoporoosi. Riskaabelia nostaa. Jos tulee kaksi hoitajaa niin käynti maksaa enemmän. Joten maksaakin paljon jos kaatuilee paljon. Mies kaatunut kotona ja ulkona silloin kun vielä liikkuui siellä. Sairaalassa myös kaatunut jakson aikan useita kertoja. Ei edes merkitty potilastietoihin sitä, vaikka sanoi kertoneensa hoitajalle. Huonetoveri hälyttänyt myös apua. Joten eipä kaatumisille voi mitään oikeastaan. Joka kerta kotona vaan säikähtää paljon kun ykskaks kuuluu pamaus ja pää sattumassa usein johonkin. Joten kyllä se tressaa sitä toista siellä kotona aika paljon!
        Mutta sitten kun ei pääse sängystä tiedossa vasta laitoshoito. Kyse monisairaasta Alzheimer potilaasta. Hoitaisiko joku päättäjä kovin kauan omaistaan näin. Kotihoito käy mutta ei kuin sen 3 kertaa päivä hoitamassa ja pistokset antamassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe