Mitä kasveja

otan?

Minulla on kypsymässä 300- litrainen akvaario. Kalastokin on vielä mysteeri... Jostain syystä kasvit ovat tässä nykyisessä asunnossani voineet toisessa akvaariossa aina aika huonosti. Olen lannoittanut pmdd:llä, nappuloilla ja litkulla ohjeen mukaan. Vedenvaihdot kerran viikossa ja putket olen uusinut valaisimiin jotta kasvit saisivat oikeanlaiset olosuhteet. Silti tuntuu että nuupahtavat...lehdet menee ruskeiksi ja reikäisiksi.

Yhtä aikaa innolla että kauhulla odotan tuon uuden isomman akvaarion kasvien elämää...pysyykö ne kondiksessa. Olisiko vinkkejä mitä kasveja kannattaisi ottaa? Siis kestäviä ja helppohoitoisia? Vesi tulee olemaan sieltä lämpimästä päästä, kalastosta riippuen sitten tietysti mutta uskoisin säätäväni sen helmirihmalle sopivaksi jos sellaisia ottaisin. Vesi on pehmeää ja ph 7,5.

3

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      Mitä kasveja? Vastaisin niihin reikiin syyksi, korkea nitraattimäärä. Apu vedenvaihdosta.

      pmdd on kasveille, jotka ottavat ravinteet vedestä.
      nappulat, litkut?

      Mitä käytät kasveille, jotka tarvii ravinteita juurille?

      Entä rautapitoinen lannoite?

      Jos ei ole leviä, on tilanne hyvä. Mutta jos tulee levää, olet lannoittanut liikaa ja väärää kasveillesi sopimatonta lannoitetta.

      "Hiilidioksidin merkitys akvaariossa" nettihaulla löytyy tietoa kasvien hiilidioksidin tarpeesta.

      http://world.mongabay.com/finnish/fish/07.html
      linkissä tarkempia tietoja, suurimman osa varmaan tiedätkin, mutta lukase vielä.

      • ap.

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

        ...ei tunne itse kasveja niin katseli kasvimyyjän sähköpostit läpi...mutta tosiaan eri kasveihin sitten päädyttiinkin lopulta ja akvaariossani on ollut siis

        intianvesitähdikkiä (kuolivat), jaavansaniaista, rusolehteä ja pari tainta ruskomelalehteä. Jäljellä yksi pieni tuppo jotain ruskeaa kasvia, en tiedä kumpaa ja pari kärsinyttä, mustunutta ja reikäistä jaavansaniaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe