Mitä kasveja

otan?

Minulla on kypsymässä 300- litrainen akvaario. Kalastokin on vielä mysteeri... Jostain syystä kasvit ovat tässä nykyisessä asunnossani voineet toisessa akvaariossa aina aika huonosti. Olen lannoittanut pmdd:llä, nappuloilla ja litkulla ohjeen mukaan. Vedenvaihdot kerran viikossa ja putket olen uusinut valaisimiin jotta kasvit saisivat oikeanlaiset olosuhteet. Silti tuntuu että nuupahtavat...lehdet menee ruskeiksi ja reikäisiksi.

Yhtä aikaa innolla että kauhulla odotan tuon uuden isomman akvaarion kasvien elämää...pysyykö ne kondiksessa. Olisiko vinkkejä mitä kasveja kannattaisi ottaa? Siis kestäviä ja helppohoitoisia? Vesi tulee olemaan sieltä lämpimästä päästä, kalastosta riippuen sitten tietysti mutta uskoisin säätäväni sen helmirihmalle sopivaksi jos sellaisia ottaisin. Vesi on pehmeää ja ph 7,5.

3

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      Mitä kasveja? Vastaisin niihin reikiin syyksi, korkea nitraattimäärä. Apu vedenvaihdosta.

      pmdd on kasveille, jotka ottavat ravinteet vedestä.
      nappulat, litkut?

      Mitä käytät kasveille, jotka tarvii ravinteita juurille?

      Entä rautapitoinen lannoite?

      Jos ei ole leviä, on tilanne hyvä. Mutta jos tulee levää, olet lannoittanut liikaa ja väärää kasveillesi sopimatonta lannoitetta.

      "Hiilidioksidin merkitys akvaariossa" nettihaulla löytyy tietoa kasvien hiilidioksidin tarpeesta.

      http://world.mongabay.com/finnish/fish/07.html
      linkissä tarkempia tietoja, suurimman osa varmaan tiedätkin, mutta lukase vielä.

      • ap.

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

        ...ei tunne itse kasveja niin katseli kasvimyyjän sähköpostit läpi...mutta tosiaan eri kasveihin sitten päädyttiinkin lopulta ja akvaariossani on ollut siis

        intianvesitähdikkiä (kuolivat), jaavansaniaista, rusolehteä ja pari tainta ruskomelalehteä. Jäljellä yksi pieni tuppo jotain ruskeaa kasvia, en tiedä kumpaa ja pari kärsinyttä, mustunutta ja reikäistä jaavansaniaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      124
      1207
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1048
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      884
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      818
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      270
      744
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      685
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      667
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      594
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      589
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      545
    Aihe