Mitä kasveja

otan?

Minulla on kypsymässä 300- litrainen akvaario. Kalastokin on vielä mysteeri... Jostain syystä kasvit ovat tässä nykyisessä asunnossani voineet toisessa akvaariossa aina aika huonosti. Olen lannoittanut pmdd:llä, nappuloilla ja litkulla ohjeen mukaan. Vedenvaihdot kerran viikossa ja putket olen uusinut valaisimiin jotta kasvit saisivat oikeanlaiset olosuhteet. Silti tuntuu että nuupahtavat...lehdet menee ruskeiksi ja reikäisiksi.

Yhtä aikaa innolla että kauhulla odotan tuon uuden isomman akvaarion kasvien elämää...pysyykö ne kondiksessa. Olisiko vinkkejä mitä kasveja kannattaisi ottaa? Siis kestäviä ja helppohoitoisia? Vesi tulee olemaan sieltä lämpimästä päästä, kalastosta riippuen sitten tietysti mutta uskoisin säätäväni sen helmirihmalle sopivaksi jos sellaisia ottaisin. Vesi on pehmeää ja ph 7,5.

3

472

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

Mitä kasveja? Vastaisin niihin reikiin syyksi, korkea nitraattimäärä. Apu vedenvaihdosta.

pmdd on kasveille, jotka ottavat ravinteet vedestä.
      nappulat, litkut?

Mitä käytät kasveille, jotka tarvii ravinteita juurille?

Entä rautapitoinen lannoite?

Jos ei ole leviä, on tilanne hyvä. Mutta jos tulee levää, olet lannoittanut liikaa ja väärää kasveillesi sopimatonta lannoitetta.

"Hiilidioksidin merkitys akvaariossa" nettihaulla löytyy tietoa kasvien hiilidioksidin tarpeesta.

http://world.mongabay.com/finnish/fish/07.html
      linkissä tarkempia tietoja, suurimman osa varmaan tiedätkin, mutta lukase vielä.

• ap.

vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

• ap.
        ap. kirjoitti:

vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

...ei tunne itse kasveja niin katseli kasvimyyjän sähköpostit läpi...mutta tosiaan eri kasveihin sitten päädyttiinkin lopulta ja akvaariossani on ollut siis

intianvesitähdikkiä (kuolivat), jaavansaniaista, rusolehteä ja pari tainta ruskomelalehteä. Jäljellä yksi pieni tuppo jotain ruskeaa kasvia, en tiedä kumpaa ja pari kärsinyttä, mustunutta ja reikäistä jaavansaniaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      78
      14166
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      87
      7072
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      79
      3858
    4. Ammattiliittojen jäsenmaksut valtion maksettavaksi

Ammattiliitot neuvottelvat jäsenilleen paremmat palkat, jotka lisäävät valtio verotuloja. Tästä syystä valton tulee maks
      Maailman menoa
      47
      3273
    5. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      25
      2887
    6. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      40
      2513
    7. Riikka Purra: Autoilu tulee Suomen valtiolle pyöräilyä edullisemmaksi! Siksi pyöräetu poistettiin!

🐸🐸🐸🐸🐸 Perussuomalaisten trollitehdas kiukkuaa kun Riikka Purra päästi taas sammakoita suustaan että autoilu tulee S
      Maailman menoa
      400
      2180
    8. Olet nainen saanut tänä vuonna pömppövatsan itsellesi?

Ikäväkö se aiheutti?
      Ikävä
      77
      2011
    9. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      89
      1971
    10. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      105
      1861
    Aihe