Mitä kasveja

otan?

Minulla on kypsymässä 300- litrainen akvaario. Kalastokin on vielä mysteeri... Jostain syystä kasvit ovat tässä nykyisessä asunnossani voineet toisessa akvaariossa aina aika huonosti. Olen lannoittanut pmdd:llä, nappuloilla ja litkulla ohjeen mukaan. Vedenvaihdot kerran viikossa ja putket olen uusinut valaisimiin jotta kasvit saisivat oikeanlaiset olosuhteet. Silti tuntuu että nuupahtavat...lehdet menee ruskeiksi ja reikäisiksi.

Yhtä aikaa innolla että kauhulla odotan tuon uuden isomman akvaarion kasvien elämää...pysyykö ne kondiksessa. Olisiko vinkkejä mitä kasveja kannattaisi ottaa? Siis kestäviä ja helppohoitoisia? Vesi tulee olemaan sieltä lämpimästä päästä, kalastosta riippuen sitten tietysti mutta uskoisin säätäväni sen helmirihmalle sopivaksi jos sellaisia ottaisin. Vesi on pehmeää ja ph 7,5.

3

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      Mitä kasveja? Vastaisin niihin reikiin syyksi, korkea nitraattimäärä. Apu vedenvaihdosta.

      pmdd on kasveille, jotka ottavat ravinteet vedestä.
      nappulat, litkut?

      Mitä käytät kasveille, jotka tarvii ravinteita juurille?

      Entä rautapitoinen lannoite?

      Jos ei ole leviä, on tilanne hyvä. Mutta jos tulee levää, olet lannoittanut liikaa ja väärää kasveillesi sopimatonta lannoitetta.

      "Hiilidioksidin merkitys akvaariossa" nettihaulla löytyy tietoa kasvien hiilidioksidin tarpeesta.

      http://world.mongabay.com/finnish/fish/07.html
      linkissä tarkempia tietoja, suurimman osa varmaan tiedätkin, mutta lukase vielä.

      • ap.

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

        ...ei tunne itse kasveja niin katseli kasvimyyjän sähköpostit läpi...mutta tosiaan eri kasveihin sitten päädyttiinkin lopulta ja akvaariossani on ollut siis

        intianvesitähdikkiä (kuolivat), jaavansaniaista, rusolehteä ja pari tainta ruskomelalehteä. Jäljellä yksi pieni tuppo jotain ruskeaa kasvia, en tiedä kumpaa ja pari kärsinyttä, mustunutta ja reikäistä jaavansaniaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1802
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe