Mitä kasveja

otan?

Minulla on kypsymässä 300- litrainen akvaario. Kalastokin on vielä mysteeri... Jostain syystä kasvit ovat tässä nykyisessä asunnossani voineet toisessa akvaariossa aina aika huonosti. Olen lannoittanut pmdd:llä, nappuloilla ja litkulla ohjeen mukaan. Vedenvaihdot kerran viikossa ja putket olen uusinut valaisimiin jotta kasvit saisivat oikeanlaiset olosuhteet. Silti tuntuu että nuupahtavat...lehdet menee ruskeiksi ja reikäisiksi.

Yhtä aikaa innolla että kauhulla odotan tuon uuden isomman akvaarion kasvien elämää...pysyykö ne kondiksessa. Olisiko vinkkejä mitä kasveja kannattaisi ottaa? Siis kestäviä ja helppohoitoisia? Vesi tulee olemaan sieltä lämpimästä päästä, kalastosta riippuen sitten tietysti mutta uskoisin säätäväni sen helmirihmalle sopivaksi jos sellaisia ottaisin. Vesi on pehmeää ja ph 7,5.

3

502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      Mitä kasveja? Vastaisin niihin reikiin syyksi, korkea nitraattimäärä. Apu vedenvaihdosta.

      pmdd on kasveille, jotka ottavat ravinteet vedestä.
      nappulat, litkut?

      Mitä käytät kasveille, jotka tarvii ravinteita juurille?

      Entä rautapitoinen lannoite?

      Jos ei ole leviä, on tilanne hyvä. Mutta jos tulee levää, olet lannoittanut liikaa ja väärää kasveillesi sopimatonta lannoitetta.

      "Hiilidioksidin merkitys akvaariossa" nettihaulla löytyy tietoa kasvien hiilidioksidin tarpeesta.

      http://world.mongabay.com/finnish/fish/07.html
      linkissä tarkempia tietoja, suurimman osa varmaan tiedätkin, mutta lukase vielä.

      • ap.

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        vain jättiläisvallisneriasta jämät ja pikkuinen tirpana jaavansaniaista. Intianvesitähdikit kuolivat kaikki ja nopeasti. Yleensä käytäntönäni on ollut vaihtaa kolmannes vedestä kaksi kertaa viikossa, nyt olen vaihtanut puolet kerran viikossa.

        Satek voimapellettejä laitoin juuriin ja pmdd:tä veteen. Ei muita lannoitteita.

        Levää ei juurikaan ole ollut. Jonkin verran on sitä mustaa karvamaista levää lehtien reunoissa ja vähän juurakoissa mutta muutoin ei levät ole rehottaneet. Jonkin verran tuota mustaa karvamaista höttöä joutuu siivoamaan suodattimen suusta ym.

        Hiilaria olen itsekin miettinyt, muuttaisiko tilanteen. En tiedä mikä sitten olisi kätevin hiilarisysteemi?

        Edellisessä asunnossa toisella puolella Suomea kasvit oikein rehottivat, aina sai olla karsimassa kun täyttivät koko akvaarion. Täällä Pirkanmaalla nyt on sitten tullut täysi kato vaikka hoitotoimenpiteet eivät ole muuttuneet :/

        ...ei tunne itse kasveja niin katseli kasvimyyjän sähköpostit läpi...mutta tosiaan eri kasveihin sitten päädyttiinkin lopulta ja akvaariossani on ollut siis

        intianvesitähdikkiä (kuolivat), jaavansaniaista, rusolehteä ja pari tainta ruskomelalehteä. Jäljellä yksi pieni tuppo jotain ruskeaa kasvia, en tiedä kumpaa ja pari kärsinyttä, mustunutta ja reikäistä jaavansaniaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe