Myyn asunnon itse- mitä todistuksia tarvitsen?

Välittäjät kimpussa

Laitoin asuntoni jokin aika sitten myyntiin. Päätin myydä itse, ja käytän myyntikanavina oikotie.fi:tä ja sanomalehteä.

No, välittäjät ovat siitä lähtien soitelleet aluksi mukavaan sävyyn ja sitten hyökkäävään sävyyn. Ovat laukoneet kaikenlaisia uhkakuvia, vaikkeivät "halua maalata pirunkuvia seinälle" jne.

Yksi välittäjä kysyi, onko meillä hankittuna kaikki asunto-osakkeen myyntiä vaadittavat todistukset... mm. energiatodistus. Ei ollut tällainen tullut mieleenkään, joten auttakaa...

Isännöitsijältä saan käsittääkseni isännöitsijäntodistuksen ja taloyhtiön viimeisimmän tulos- ja taselaskelman. Mitä muita todistuksia tarvitaan, kun myynnissä on 4 vuotta vanhasta, 6 asunnon taloyhtiöstä, kaksio?

Kiitos!

15

3101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----kaikki

tarvittavat todistukset ihan yhtä helposti kuin välittäjäkin,niin asuntoosake kuin kiinteistökaupassakin.ainut mitä välittäjä tekee on esittely,kauppa kirjat,printtaa tietsikalta valmiin pohjan mikä täytetään.kaupan tekee aina myyjä ja ostaja kaupanvahvistaja kiinteistökaupassa.välittäjän työpanos on olematon
      lukuunottamatta esittelyjä.

• alkup...

Hei vaan, ja kiitos vastauksesta. Oli mukavaa saada henkistä tukea tähän asuntomyyntiprojektiin, kun tosiaan tämänpäiväinen välittäjätarjokas oli todella hyökkäävä...

Sellaista tietoa vielä kaipaisin, että mitä kaikkia todistuksia minun pitää hankkia?
        - isännöitsijäntodistus ja viimeisin taloyhtiön taselaskelma, mitä muuta?
        Tarvitsenko todella jonkin energiatodistuksen (niinkuin välittäjä väitti) ja mistä sen saan?
        Asunto on 4 vuotta vanha kaksio, 6 asunnon taloyhtiössä.

• alkup... kirjoitti:

Hei vaan, ja kiitos vastauksesta. Oli mukavaa saada henkistä tukea tähän asuntomyyntiprojektiin, kun tosiaan tämänpäiväinen välittäjätarjokas oli todella hyökkäävä...

Sellaista tietoa vielä kaipaisin, että mitä kaikkia todistuksia minun pitää hankkia?
        - isännöitsijäntodistus ja viimeisin taloyhtiön taselaskelma, mitä muuta?
        Tarvitsenko todella jonkin energiatodistuksen (niinkuin välittäjä väitti) ja mistä sen saan?
        Asunto on 4 vuotta vanha kaksio, 6 asunnon taloyhtiössä.

Lakisääteiset:
        - isännöitsijäntodistus (alle 3 kuukautta vanha)
        - viimeisin vahvistettu toimintakertomus, tase ja talousarvio
        - energiatodistus (saa isännöitsijältä, olisi kuulunut toimittaa is-todistuksen liitteenä)
        - yhtiöjärjestys

Lisäksi suositeltavat asiakirjat:
        - pohjakuva
        - kaavaote (mikäli alueella on kaavamuutoksia vireillä/rakennushankkeita)
        - PTS-suunnitelma
        - viimeisen vuoden sähkölaskut (mikäli sähkölämmitys)
        - vesilasku (mikäli veloitus kulutuksen mukaan)

Ja ihan ilman mitään v....ilua, miten uskot kenenkään uskaltavan ostaa asuntosi suoraan sinulta, kun sinulla ei ole hajuakaan asuntokaupasta. Parhaimmillaan saat asuntosi myytyä, mutta pahimmillaan ammattikusettajalle joka vaanii sinunlaisia untuvikkoja...

• alkup...
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Lakisääteiset:
        - energiatodistus (saa isännöitsijältä, olisi kuulunut toimittaa is-todistuksen liitteenä)
        - yhtiöjärjestys

- pohjakuva
        - PTS-suunnitelma

Ja ihan ilman mitään v....ilua, miten uskot kenenkään uskaltavan ostaa asuntosi suoraan sinulta, kun sinulla ei ole hajuakaan asuntokaupasta. Parhaimmillaan saat asuntosi myytyä, mutta pahimmillaan ammattikusettajalle joka vaanii sinunlaisia untuvikkoja...

Kiitos listauksesta, ja tiedosta, että energiatodistuksenkin saa isännöitsijältä.

On uhkapeliä tai ei, mutta aion vakaasti myydä asuntoni itse. Ilmoitusten laatiminen nettiin ja lehteen on ainakin toistaiseksi ollut ihan helppoa, enkä usko niiden esittelyjenkään olevan mikään ongelma. Kauppakirjojen teon, osakekirjojen siirron ja kauppahinnan maksun suunnittelin kyllä alunperinkin toteuttaa pankissa asiantuntijan avustuksella.

Olen täällä suomi24:ssä ottamassa selvää asioista, jotka ovat itselleni tässä vaiheessa vielä vieraita. Tiedän kyllä, etten ole mikään LKV, mutta ne LKV:t joihin olen tämän oman asunnon myynnin yhteydessä puhelimitse törmännyt, ovat olleet niin hyökkääviä ja epäkohteliaita, etten todellakaan lämpene yhteistyölle tässä vaiheessa.
        Tietysti poikkeuksia on, kuten minulle tällä palstalla vastannut asiantuntija, kiitos vastauksesta!

• samaan syssyy
        alkup... kirjoitti:

Kiitos listauksesta, ja tiedosta, että energiatodistuksenkin saa isännöitsijältä.

On uhkapeliä tai ei, mutta aion vakaasti myydä asuntoni itse. Ilmoitusten laatiminen nettiin ja lehteen on ainakin toistaiseksi ollut ihan helppoa, enkä usko niiden esittelyjenkään olevan mikään ongelma. Kauppakirjojen teon, osakekirjojen siirron ja kauppahinnan maksun suunnittelin kyllä alunperinkin toteuttaa pankissa asiantuntijan avustuksella.

Olen täällä suomi24:ssä ottamassa selvää asioista, jotka ovat itselleni tässä vaiheessa vielä vieraita. Tiedän kyllä, etten ole mikään LKV, mutta ne LKV:t joihin olen tämän oman asunnon myynnin yhteydessä puhelimitse törmännyt, ovat olleet niin hyökkääviä ja epäkohteliaita, etten todellakaan lämpene yhteistyölle tässä vaiheessa.
        Tietysti poikkeuksia on, kuten minulle tällä palstalla vastannut asiantuntija, kiitos vastauksesta!

kun olen itekki aikaisessa myydä asuntoa niin minkälaisia kuluja tulee kaupanteko vaiheessa ittellee kun myyn asunnon?sanotaan että jos kämppä ostetaan 60000€ tolla hinnalla niin jääkö toi summa suoraan itselleen vai meneekö tosta summasta sit vielä joitakin veroja ym.kuluja ??sit taas ajattelin paljonkos tommosesta summasta olis välittäjän osuus?

• ...
        samaan syssyy kirjoitti:

kun olen itekki aikaisessa myydä asuntoa niin minkälaisia kuluja tulee kaupanteko vaiheessa ittellee kun myyn asunnon?sanotaan että jos kämppä ostetaan 60000€ tolla hinnalla niin jääkö toi summa suoraan itselleen vai meneekö tosta summasta sit vielä joitakin veroja ym.kuluja ??sit taas ajattelin paljonkos tommosesta summasta olis välittäjän osuus?

Välittäjän pakkio on 2-4% kauppasummasta, joku minimi euromäärä taitaa myös olla. Jos kyse on asunnosta, jota olet käyttänyt omistusaikanasi omana kotinasi yhtäjaksoisesti vähintään 2 vuotta, ei mene myyntivoitosta veroa eikä mitään muitakaan kuluja. Ainoat kulut ovat oikotie.fi ilmoitus (tai vastaava) sekä isännöitsijäntodistus ja sen liitteistä tuleva kulu, joka on luokkaa 50-100 euroa eli aika messevä parista printistä, mutta ei tietysti mitään verrattuna välittäjänpalkkioihin.

JOs myyt itse niin kauppa kannattaa ilman muuta tehdä pankissa (ja näinhän yleensä on, kun myyjä maksaa oman lainansa pois ja/tai ostaja ottaa uuden lainan). Jotain korvausta vastaan pankki taitaa laatia kauppakirjankin, ja vaikka ei laatisi, pankki haluaa nähdä kauppakirjan, että kaikki menee oikein pankin näkökulmasta.

• vielä pitää
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

Lakisääteiset:
        - yhtiöjärjestys

- pohjakuva
        - PTS-suunnitelma

Asunnon tarkastus ettei ole kosteusongelmia, meillä teki sen ammattilainen ja hinta oli sen mukainen 205 e, kun koputteli ja ryömi kaikki paikat läpi mittareiden ja muiden kapineiden kanssa, siinä tutkittiin sisäilmasta lähtien, vessat ja saunat ym. patterit, hanat, jääkaapit alta ja päältä, mitä lie romunnut melkein 2 tuntia, 76,5, neliön kolmiossa jossa sauna. No eipähän ollut mitään ja ostajalla ei ole sitten sanomista.

• omatoimisesti

ei todellakaan ole mitään ihmetiedettä. Kiinteistössä on hieman enemmän paperisotaa, mutta vaikeaa ei ole sekään. Välittäjä haluaa toki tehdä bisnestä ja samalla luoda mielikuvaa, että toimenpide onnistuu vain ammattilaiselta. Ongelmien ilmaantuessa välittäjäkin vetäytyy takavasemmalle ja jättää ostajan ja myyjän selvittelemään asiansa kahdenkesken. Toki pitää muistaa, että mikäli hintapyynti ei ole kohdillaan, sitoudut pitkäaikaiseen esittelyrumbaan ja se jos mikä kysyy voimia.

• 9v.

yksityiseltä, koska olen saanut heiltä todella paljon halvemmalla.
        Pari olisi halunnut perua kaupatkin, kun huomasi että myi niin halvalla.

mutta kun olen myynnit antanut välittäjälle, kahta lukuun ottamatta kun olivat niin hyviä,
        taloyhtiö osti sen siinä asunnossani asuvalle talkkarille,

• ...

Esim. vapautuuko asunto kauppahinnan maksamisen yhteydessä vai ennen/jälkeen, jos niin milloin. Teettekö jonkin esisopimuksen, jos vaikka ostaja peruu kun ei saa lainaa tai omaa pienempää asuntoaan myytyä, entä jos et pääsekään muuttamaan pois silloin kun kuvittelit, maksatko ostajalle jotakin korvausta, tai onko se ylipäätään mahdollista.
      Onko asunnossa kaappeja/hyllyjä/kalusteita, jotka ovat esillä, mutta jotka eivät kuulu kauppaan (esim aikanaan omassa tapauksessani myyjä halusi erillisen korvauksen kukkalaudoista, jotka oli asennettu ikkunoiden alle, sanoin etten maksa, vie vaan pois. Enpä tiedä mihin hän ne tunki).

Onnea kaupantekoon.

• lukevainen

Netissä kun ollaan, googlaa homma selväksi! Aloita tästä
        http://www.laki24.fi/aski-asuntoosake-asuntokauppa.html

Kirjoja ja linkkejä löytyy. Käy kirjastossa.

Itse olen myynyt omat asuntoni alkaen kaksiosta päätyen viisiöön. Kun selvittää asiakirjat, lait ja vastuut, homma hoituu. Siitä sitten oppii seuraavaa kertaa varten. Pankkisi kyllä valvoo tapahtuman, sillä on hieman luultavasti omakin lehmä ojassa.

Mitä tulee agressiivisiin välittäjiin, puhelimestasi löytyy puhelun katkaisunappula :-) Ei sinulle asiantuntevat välittäjät soita. Sen olen huomannut.

On totta, että osa porukkaa ei osta kuin välittäjien välittämiä asuntoja. Onhan siinä puolensa. Jos osaa ostaa ja jos osaa myydä, ei ole sen enempää riskejä. - Sanotaan, että isto lkv-firmat vastaavat, jos on jotain esim. kosteusvaurioita tms, mutta ei se nyt ihan niin yksioikoista ole. Myyjä vastaa piilovirheistä ja se on aina se kuluttaja. Itsestäni on väärin, että välittäjät saa provikkapalkkaa. Miksi ison talon myynnistä pitäisi saada enemmän palkkiota? Sama työhän se on myydä isoa tai pientä, sama määrä papereita. Näytöthän ovat aina ns. Ins Allah.

Ihan sama kuka myy tai ostaa. Jos selvität asiat perinpohjin itse, tiedät, missä on riski ja missä ei.

Olen mm. kokenut SKV:n vastuunlaistamisen (välittäjä pistettiin tosin pihalle) ja se oppi riitti minulle. Jokainen ajattelle kuitenkin vain omaa napaansa eikä isoja vastaan ole mieltä taistella. Siinä mielessä itse tehdyt kaupat "OVAT SIINÄ". Se on tässä, itse olet ne tehnyt ja itse vastaat. Eli ei voi kuin peiliin katsoa ja kiittää...tai sitten syyttää.

• 9v.

"No, välittäjät ovat siitä lähtien soitelleet aluksi mukavaan sävyyn ja sitten hyökkäävään sävyyn. Ovat laukoneet kaikenlaisia uhkakuvia, vaikkeivät "halua maalata pirunkuvia seinälle" jne."

sillä on paljon kauniisti puhuvia huijareita, jotka eivät edes mene välittäjien luo.
      kun ensin tinkivät, ostavat, sitten alkaa valituskierre,
      onko sinulla taito vastata haasteisiin, heillä on aikaa valitella ?

tietysti ei aina, mutta asunto on melkoinen juttu, jos sellainen osuu paikalle.

tietysti intät vastaan ja tiedän että ei välittäjälläkään varsinaisia vastuita ole, mutta eivät huijarit menekään sinne.

lisäksi, pari asiaa,
      kun myyt itse, odottavat halvemmalla, ilman välitysalkiota ja sinä vaikka kehut asuntoasi aiheetta, se voi olla vaarallista,
      huomaa, välittäjä on opetellut 5000 laatusana ulkoa, kuten sinä kertotaulu,
      välittäjä käyttää laatusanoja, "avara", "tilava", "hyvin suunniteltu", jne. jotka ovat makuasioita.

toiseksi, minä olen myynyt pienet asunnot hyvin kaukana asuvbile ja kaksi ei ole edes kaupantekovaiheessa olut paikalla,
      ostajat valitettavasti katsovat vain suurempien välittäjien asuntoja,
      sinulla on ostajamäärä paljon pienempi.

huomaa, nyt on hieman vaikea aika myydä.

"kun myynnissä on 4 vuotta vanhasta, 6 asunnon taloyhtiöstä, kaksio?"

en kyllä noin uuta itse myisi.
      -----------------------------------------------------

niin ne paperit, jos paikkakunta on pieni ja hankala, tai asunto on syrjäisessä paikassa, paperit voivat vanhentua, en heti hankkisi mitään.
      Onhan tuollaisessa kaikki asiat kunnossa ja sinä itse voit kirjallisesti antaa
      myyntihinnan ja velattoman hinnan, siten kauppaa voidaan siltä osin suunnitella ja perua jos olet kertonut jotain väärin.

ei mitään energiatodistuksia tietenkään, isännöitsijä antaa "paketin", n. 50 €.

et kai ihan yksin myy, silloin on huonoilla todisteilla jos ostajissa on kaksi.

• tarkoittaa ikää

Edellisen viestin perusteella myisin itse. Jos välittäjän ulosanti on tuota luokkaa, hätistää hän varmasti viimeisetkin ostajaehdokkaat matkoihinsa.

Monesti ilmoituksissa näkee niin hirveästi kielioppivirheitä ja asiavirheitä, että pelottaisi myydä tai ostaa tuollaiselta välittäjältä, joka laatisi kauppapaperit yhtä sekavasti. Siinä ei enää tietäisi tuliko myydyksi kappa lanttuja vai naapurin asunto.

• 9v.
        tarkoittaa ikää kirjoitti:

Edellisen viestin perusteella myisin itse. Jos välittäjän ulosanti on tuota luokkaa, hätistää hän varmasti viimeisetkin ostajaehdokkaat matkoihinsa.

Monesti ilmoituksissa näkee niin hirveästi kielioppivirheitä ja asiavirheitä, että pelottaisi myydä tai ostaa tuollaiselta välittäjältä, joka laatisi kauppapaperit yhtä sekavasti. Siinä ei enää tietäisi tuliko myydyksi kappa lanttuja vai naapurin asunto.

kielioppivirheitä minullakin on, en/emme ole lähelläkään täydellisyyttä,
        mutta jossain olemme hyviäkin, talouspuoli on kunnossa,

on tehty ehkä yli 30 välittäjällä kauppoja, 40 vuoden aikana, ekat kolme asuntokauppaa tein alta 17v.
        en ole nähnyt yhtään sekavaa tai sekavia kauppakirjoja, taidan olla siinäkin tomppeli.

• Ostaessamme nykyistä, oli edellisillä asukkailla välittäjä käytössä... Siinä sai olla tarkkana. Jos jotain muutosta papereihin pyysi ennen allekirjoitusta, piti muutos lukea pariinkiin otteeseen läpi ennen kuin hyväksyi sen. Kolmesta toivomastani muutoksesta piti kaksi ottaa uusiksi, kun oli kirjoitettu joko siten, ettei merkinnyt mitään, tai siten että merkitys kääntyi itse asiassa täysin päinvastaiseksi pyytämääni nähden. :)

Ovelia ovat, pirulaiset...

Mutta voihan sitä olla ovela itsekin. Ei siihen välittäjää tarvita. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2798
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2322
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2199
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1812
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1672
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1607
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      303
      1509
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1429
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1428
    Aihe