Ritarinkannus

Moi

Ihastuin lehtikuviin ritarinkannuksista.

Mutta kun tarkemmin kaivoin tietoa kasvista,se kasvaa hervottoman korkeaksi.

Minkälainen paikka sille kannattaisi varata ? Ensin ajattelin mökin seinustaa, mutta ehkä ei sittenkään. Onko nopeakasvuinen ja miten kannattaa istuttaa ja minkälaiseen paikkaan ?

8

7319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kranttunen

      Itselleni kulkeutui vahingossa kaverilta saatujen muiden taimien mukana ja kotiutui paikkaansa. Kasvaa keskellä pihaa, saa valoa joka suunnasta ja näyttää viihtyvän. En juurikaan hoida, keväällä nakkaan vähän kanankakkaa ja uutta multaa. Kasvoi täyteen korkeuteen toisena kesänä istutuksen jälkeen, mutta ehkä eka kesänä revin lehdet luullen leinikiksi:))
      Kasvuston saa pysymään pystyssä, kun laittaa riittävän korkean, pysyvän tuen, jonka sisään kaikki varret sopivat kasvamaan. Ei haittaa tuuli eikä sade, ilman tukea leviää pitkin maata. Kukkineet nypin pois leviämisen estämiseksi, vaikken tiedä ovatko siemenet itämiskelpoisia. Maata pitkin ei leviä kovinkaan paljon, pysyy mukavasti turppaana.

    • kokeilla

      Minä kasvatin siemenistä ja pari kesää meni, ennenkuin alkoi kukkia. Ei näyttäisi olevan mitenkään erityisen nopeakasvuinen, eikä myöskään ole muutamassa vuodessa vallannut itselleen lisää tilaa. Mun ritarinkannukset kasvaa lounaaseen päin olevassa kulmauksessa, tuulensuojaa ja ilta-aurinkoa siis saavat. Jälkeenpäin huomasin olevan ihan suositusten mukainen paikka. Multana on saven ja hiekan sekaista multaa, ei näytä olevan turhan tarkka kasvualustan laadusta. Vaikka ne kasvaakin melko korkeiksi, on ne mun mielestä kohtuullisen ryhdikkäitä esim. verrattuna palavaanrakkauteen tai syysleimuihin. Luulen, että ilman näitä rentoja seuralaisia, olisivat pysyneet tukemattakin pystyssä normaalikeleissä. Keväällä pistin puolivalmista kompostia katteeksi, näyttäisivät tykkäävän reilusta ravinnemäärästä. Minä tykkään kyllä ritarinkannuksista. Vaikka kukinta on mulla jäänyt mainoskuvia vaatimattomammaksi, ei lehdistökään ole huolittelettoman näköistä heinikkoa.

      • Jos tekee kokonaan uuden penkin näille ritarinkannuksille , niin kannattaisko laittaa jotain muutakin näiden ritarinkannusten kaveriksi ? Jos kannattaa, niin olisiko tuo palava rakkaus hyvä ? Niistä mulla on tulossa pistokkaita mielin määrin ? Mikä muu olisi hyvä ?


      • Onttomukulakiurunkannus
        Charlotta_Tku kirjoitti:

        Jos tekee kokonaan uuden penkin näille ritarinkannuksille , niin kannattaisko laittaa jotain muutakin näiden ritarinkannusten kaveriksi ? Jos kannattaa, niin olisiko tuo palava rakkaus hyvä ? Niistä mulla on tulossa pistokkaita mielin määrin ? Mikä muu olisi hyvä ?

        Palavarakkaus varmaan sopii hienosti jaloritarinkannuksen kaveriksi. Se aloittaa kukintansa vähän aikaisemmin, mutta osan ajasta ne kukkivat molemmat.

        Minulla kasvoi ihan luonnosta levinneenä sinisen jaloritarinkannuksen kaverina rohtovirmajuurta. Se tosin kukkii pikkuisen ennen jaloritarinkannusta, mutta sopivat erinomaisesti samaan porukkaan eikä yhtään häiritse, vaikka kasvustot menisivät sekaisin. Jouduin vaan siirämään molemmat, kun paikka koivujen kasvun myötä muuttui liian kuivaksi ja härmä alkoi haitata ritarinkannusten elämää.

        Minusta myös morsiusharso olisi jaloritarinkannukselle oivallinen kumppani, varsinkin, jos sinulla on voimakasvärisiä ritarinkannuksia. Minullakin on jo morsiusharson taimet kasvamassa siirrettäviksi ensi keväänä jaloritarinkannusten kaveriksi. Morsiusharso sopii hienosti myös sellaiseen kukkaryhmään, jossa on sekä jaloritarinkannusta että palavaarakkautta. Kaikki mainitut ovat korkeita, joten eteen ehkä kannattaa vielä istutella jotain puolikorkeaa, vaikka (jalo)akileijaa, jos vaan valoisuusolosuhteet ovat hyvät.

        Myös kanadanpiisku olisi nätti jaloritarinkannuksen kaverina, molemmat korkeita ja kukkivat osittain samaan aikaan, kanadanpiisku vielä jatkaa, kun ritarinkannus jo väsähtää.

        Jaloritarinkannukset olen kyllä aina tukenut, vähänkin reippaampi tuuli tai sade saa ne makaamaan. Jaloritarinkannus on kyllä siitä hauska veikko, että jos leikkaa kaatuneen kukkavanan pois, kasvi sisuuntuu ja tekee kiukuspäissään uuden.


    • käsitarkennus
    • SeijaR

      Minulla kasvaa ritarinkannukset leimujen,puutarha iriksien,jaloakileijojen ja kuunliljojen kanssa, tuntuvat viihtyvän hyvin keskenään,aika aurinkoisessa paikassa.

      • marias1

        Taimiväli
        Onko kokemusta taimivälistä,pitääkö ohjeenmukainen 50cm olla väliä,tuntuu aika isolta,mietin vain ettei tulisi liian harvan näköistä istutusta kun haluaisin ne omaan ryhmäänsä.


    • Taimiväli hyvä

      Istutusväli tuntuu aina isolta, kun kasvi on vielä pieni. Eli vierekkäin/lähekkäin olevilla kasveilla on vain noin 25 cm tilaa levitä sivuille, ei se ole liikaa ja saavat kasvaa rauhassa. Ei tarvitse alkaa siirtelemään kaikkia kauemmaksi toisistaan, kun ne kasvavatt. Siinä on kova työ ja kasvukin saattaa häiriityä vähäksi aikaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1805
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1193
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1182
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1136
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1119
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1104
    Aihe