pähkinäallergia

hei, minulla on paha pähkinäallergia ja kuulin jostain että pellava olisi pähkinän sukulainen, eli aiheuttaisi samat reaktiot kuin pähkinäkin, joten haluaisin vielä varmistaa että onko se totta? Tietääkö kukaan? Kiitos!

4

2911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samoja oireita

      Joo itselläni on myös erittäin paha pähkinäallergia ja olen huomannut myös sen, että pellavaa sisältävät ruokatuotteet, kuten esim. pellavansiemeniä sisältävät sämpylät eivät sovi mulle ollenkaan. Sitä en tiedä, että onko pellava pähkinän sukulaisia, mutta suosittelen ehdottomasti välttämään kaikkia sellaisia tuotteita mitkä sisältää pellavaa tai pellavan siemeniä.

      Suosittelen ehdottomasti käymään lääkärissä ton pähkinäallergian takia, jos et ole vielä käynyt, sieltä saat jotain reseptilääkettä sitä varten, jos oireet iskevät yllättäen. Ainakin itselläni on aivan pakko olla lääkitys, sillä meidän pähkinäallergisten harmiksi sitä pähkinää tuntuu löytyvän melkein joka ikisestä ruoasta. Varsinkin kaikkien niin sanottujen herkkujen, kuten mm. suklaan, jäätelön, keksien, leivonnaisten ja muiden kanssa saa olla erittäin tarkkana, sillä näissä kaikissa on yleensä enemmän tai vähemmän pähkinää.

      • ristikkorastikko

        osaisitteko auttaa-- jos on todettu manteli ja hasselpähkinäallergia, voiko muita pähkinöitä syödä vai onko ne pähkinätkin jotenkin ristissä ;)?


      • JannaS
        ristikkorastikko kirjoitti:

        osaisitteko auttaa-- jos on todettu manteli ja hasselpähkinäallergia, voiko muita pähkinöitä syödä vai onko ne pähkinätkin jotenkin ristissä ;)?

        Minulla on todettu hasselpähkinäallergia. Voin syödä manteleita (ja pistaaseja) ja pieniä määriä maapähkinöitä. Saksanpähkinää ja Macadamiaa en pysty syömään. Muita en ole kokeillut.


      • JannaS

        Itse en ole huomannut, että reagoisin pellavansiemeneen. Mutta allergiathan ovat hyvin yksilöllisiä, täytyy mennä sen mukaan miltä itsestä tuntuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      183
      11017
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      143
      2078
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      242
      1387
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1010
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      910
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      848
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      747
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      699
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      685
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      679
    Aihe