Azoreille elokuussa

mikkopiet

Hispanialla on nyt 499€ hinnalla matkoja Azoreille!
Onko tä hyvää paikka elokuussa?

3

645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Azorit kokonaisuudessaan ja São Miguelin saari, johon suomalaisten ryhmämatkat suuntautuvat, tarjoaa tuliperäisyyttä, vehmasta luontoa ja kansankulttuuria ympäri vuoden. São Miguelilla ei ole koskaan kuuma eikä koskaan kylmä. Vuotuinen lämpötilahaarukka on 11-25 C, meriveden lämpötila vaihtelee lukemissa 16-24 C.

      Elokuu on vuoden lämpimin kuukausi. Maksimipäivälämpötilojen keskivarvo on runsaat 25 C, yön minimien yli 18 C. Merivesi saavuttaa maksilämpötilansa, 24 C, juuri elokuussa. Sadetta (sademäärä 0,1 mm tai enemmän) voi tulla keskimäärin 11 vuorokautena. Sateet ovat lyhytaikaisia, useimmiten korkeintaan puoli päivää. Ilman sateita São Miguel ei olisi vihreä. Elokuussa São Miguelilla on yleensä kuivaa, jopa kuivuutta. Ilman kosteus on luokkaa 70-80 %. Aurinkotunteja vuorokaudessa on keskimäärin 6,5. Tuskin yksikään päivä on täysin auringoton. Tuulen nopeudet liikkuvat keskimäärin lukemissa 10-30 km/t.

      São Miguelin paasialliset luonnonnähtävyydet ovat kraatterijärvet, kuumat lähteet, meri, vaihtelevat pinnamuodot, vehmas, kukkiva kasvillisuus ja valaat ja delfiinit. São Miguelin tunnuskukka, hortensia, kukkii lehmilaitumilla ja aitovierillä elokuussa vielä täyttä häkää.

      Azoreilla voi mm. kalastaa, purjehtia, surffata, uida, sukeltaa, kiipeillä, patikoida, pyöräillä ja golfata. Kesä ylipäätään ja elokuu tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tutustua saarien kansakulttuuriin lukuisilla juhlilla. Niissä kukoistavat perinteinen musiikki, kansantanssi, ruoka ja juoma.

      Ponta Delgadan kaupunkikeskus, johon useimmat matkailijat majoittuvat, on noin 30 000 asukkaan taajama. Sitä ympäröi maitoa tuottava maaseutu. Kalastus on yhä merkittävä elinkeino, etenkin tonnikalan viennin vuoksi. Yksittäisenä toimialana matkailu lasketaan jo merkittäväksi. Myös palvelusektorin osuus elinkeinorakenteessa on huomattava.

      Azorit ovat rauhallinen matkakohde, jossa toinen matkailija harvoin puhaltaa niskaan edes vilkkaimpana matkailukautena. São Miguelin tieverkosto on hyvässä kunnossa. Saari on noin 65 km pitkä ja 15 leveä. Ponta Delgadasta on hyvät yhteydet saaren muihin osiin. Maaseutu on rauhallista ja liikennettä on vähän. Autoja azorilaisilla on yksi kolmea henkilöä kohti. Autokanta uutta.

      São Migueliin voi tutusta paitsi vuokra-autolla myös edullisilla takseilla, julkisen liikenteen busseilla ja matkanjärestäjän ja muiden yrittäjien retkillä.

      São Miguelin hintataso on suomalaisen matkailijan kukkarolle edullinen.

      Ponta Delgadassa matkailijaa odottaa siisti tilava lentokenttä, jossa ei ole tungosta.

      São Miguelin asukkaat ovat aidosti ystävällisiä ja saarella on turvallista liikkua.

      • ystävällisyydestä

        Olin viime kesänä 2 viikkoa Sao Miguelilla ja Azorilaisista, erityisesti asiakaspalvelutehtävissä olleista, ei minulle jäänyt kovinkaan ystävällistä kuvaa. He olivat suorastaan töykeitä, epäystävällisiä ja ottivat esim. kassajonossa paikallisia asukkaita ohitse. Vaikka itse iloisesti hymyillen tervehdin ja kiitin (jopa portugaliksi), he eivät edes katsoneet päin, saati sanoneet sanaakaan! Naama oli kuin sitruunoita syöneillä. Tämä koski erityisesti naismyyjiä. Se oli minusta todella hämmästyttävää ja ei jäänyt kovin hyvää kuvaa. Tapasin tosin myös ystävällisiä Azorilaisia ja tulenkin palaamaan vielä sinne, mutta ehkä siksi että minulla asuu rakkaita sukulaisia siellä ja onhan ne maisematkin tosi mahtavat. Vielä palatakseni siihen palveluhaluttomuuteen ja jonon ohi ottamiseen, itse päättelin että onko osasyy siinä että he arastelevat palvella englannin kielellä, sillä suuri osa puhui erittäin huonoa englantia?


      • ystävällisyydestä kirjoitti:

        Olin viime kesänä 2 viikkoa Sao Miguelilla ja Azorilaisista, erityisesti asiakaspalvelutehtävissä olleista, ei minulle jäänyt kovinkaan ystävällistä kuvaa. He olivat suorastaan töykeitä, epäystävällisiä ja ottivat esim. kassajonossa paikallisia asukkaita ohitse. Vaikka itse iloisesti hymyillen tervehdin ja kiitin (jopa portugaliksi), he eivät edes katsoneet päin, saati sanoneet sanaakaan! Naama oli kuin sitruunoita syöneillä. Tämä koski erityisesti naismyyjiä. Se oli minusta todella hämmästyttävää ja ei jäänyt kovin hyvää kuvaa. Tapasin tosin myös ystävällisiä Azorilaisia ja tulenkin palaamaan vielä sinne, mutta ehkä siksi että minulla asuu rakkaita sukulaisia siellä ja onhan ne maisematkin tosi mahtavat. Vielä palatakseni siihen palveluhaluttomuuteen ja jonon ohi ottamiseen, itse päättelin että onko osasyy siinä että he arastelevat palvella englannin kielellä, sillä suuri osa puhui erittäin huonoa englantia?

        Jokaisella matkailupalstalla esiintyy ristiriitaisia mielipiteitä. Tällä palstalla on ollut myös viestejä, joissa on ylistetty azorilaisten ystävällisyyttä ja avuliaisuutta ja kerrottu siitä, miten monet heistä puutteellisesta tai olemattomasta kielitaidosta huolimatta ovat tehneet parhaansa matkailijaa auttaakseen.

        Tyytyväisyys on kiinni matkailijan odotuksista. Matkailijan kokemukset ovat luonnollisesti lyhytaikaisia, sillä kaksi viikkoakin on vähäinen aika riittävän kuvan saamiseen. Jos tänä lyhyenä aikana joltakin osin matkailijan kokemukset ovat negatiivisia, ne leimaavat matkailijan koko kuvaa matkakohteesta.

        Portugalilaisen käyttäytyminen ei perinteisesti ole ollut ylitsevuotavaa eikä tekoystävällistä Kassat eivät välttämättä tervehdi tuntematonta asiakasta. Perinteisessä yhdyskunnassa, kuten Azorit, on mahdollista, että tuttu ja tunnettu ja omaa kieltä puhuva saavat parempaa palvelua kuin vieras ja ulkomaalainen.

        Minutkin on saatettu joskus ohittaa jossakin tilanteessa, mutta en ole sitä kovin pahana pitänyt. Olen todennut, että minulla on aikaa odottaa. Sitä paitsi olenhan ulkomaalainen, joka on tullut Azoreille asumaan ja jonka azorilaiset ovat ystävällisesti ottaneet vastaan. Voinko enempää vaatia?

        Helsingissä vietettyjen vuosien jälkeen muutto Ponta Delgadaan on ollut jossakin määrin kuin paluu lapsuuden ja nuoruuden ystävälliseen ja turvalliseen ilmapiiriin. Täällä ihmisillä on vielä aikaa toisilleen. Vain harvoin missään tiuskitaan asiakkaalle. Sairaalan poliklinikalla ja verovirastossa asiakasta viedään tarvittaessa kädestä pitäen oikeaan paikkaan.

        Ponta Delgadan minibusseissa monet nuoret luovuttavat paikkansa vanhemmalle, vammaiselle tai lapsen kanssa matkustavalle, myös turisteille. Toivon, että nuoremmat suomalaiset matkailijat ottavat tästä säännöstä opikseen.

        Vaimoni, joka asioi säännöllisesti Helsingin Stockmannilla noin 30 vuoden ajan ja josta ulkoapäin Suomessa näkee, että hän on ulkomaalainen, on kertonut minulle monesta tapauksesta, jossa hänet oli Stockmannin osastoilla kassajonossa ohitettu. Nyt monella näistä lienee vuoronumerokäytäntö.

        On luonnollista, että henkilö, jolla ei ole kielitaitoa eikä kokemusta, epäröi kosketusta ulkomaalaisen kanssa. Toki poikkeuksiakin tästä säännöstä löytyy runsaasti.

        Azorit ovat pitkään olleet eristäytynyt yhdyskunta. Vaikka saaret ovat olleetkin väliasema Atlantilla, harvoilla on ollut kosketusta ulkomaalaisiin. Tänä päivänä Azoreilla asuu noin 5000 siirtolaista EU:n ulkopuolelta. Turismi elinkeinona ei ole kymmentäkään vuotta vanha ja vaikka se onkin strateginen alue, sen merkitys taloudessa on vielä vain vajaa kolme prosenttia. Tutkimusten mukaan azorilaiset suhtautuvat turisteihin erittäin myönteisesti.

        Vaikka portugali Euroopassa on pieni kieli ja Suomessa joissakin yhteyksissä luokiteltu jopa harvinaiseksi kieleksi, se on yksi puhutuimpia länsimaisia kieliä. Portugalilainen selviää siten kaikista opinnoistaan, mukaan lukien korkeakouluopinnot, äidinkielellään. Niinpä englanninkielen taito ei missään Portugalissa ole samaa luokkaa kuin esim. Pohjoismaissa. Koulujärjestelmässä englanninkieleen panostetaan nyt ensimmäiseltä luokalta lähtien.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe