Miksi kestovaipat?

Ei ymmärrä

Muuta kun sen ekologisen jalan jäljen, periaatteessa. Laskinpa vaan että jos vaipatan pikkumiestäni kestoilla pitää vaippoja olla 20kpl jos meinaa pestä niitä järkevästi isomman määrän kerralla. Rahaa kuluu siis törkeän paljon vaippoihin pesuaineet ja vesimaksut ja sähköt päälle.. sillä rahalla ostaa kertakäyttöjä valtavan kasan.

Perustelkaa siis miksi kestoilette yrittäkää vakuuttaa minutkin. Kestoilisin mielelläni vaan liian helppoa ja "halpaa" on kertakäytöt minulle. En tiedä kestovaipoista mitään enkä osaa niitä edullisesti mistään metsästää eikä aikaa ole opetella tekemään itse.

52

2593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • afdhdfh

      Itse en kestoile, ainakaan vielä, vauvani kanssa (alku ollut niin työläs, ettei otettu uutta opeteltavaa vielä) mutta tuo rahapuoli tässä viestissä pisti silmään... Jos on uskominen tuohon äitiyspakkauksen kestovaippalehtiseen niin kyllä se kertakäyttövaippa on kalliimpi ratkaisu. Sen mukaan kestovaippailu maksaisi jotakuinkin 230e/ vaippakausi mahd. kuivausrummun kuluttama sähkö ja kertakäyttövaipat maksaisi minimissään 1000 e/ vaippakausi.

      Eli siis halvalla hinnalla kertakäyttövaipan käyttöä ei voi perustella. Tai no kertainvestointi on kyllä halvempi, mutta ajan kanssa... Ja vielä jos myy käytetyt kestovaipat pois...

      Aijon ainakin kokeilla jossakin vaiheessa kestovaippoja, koska tuo syntyvä jätteen määrä hirvittää kierrättämään tottunutta ihmistä. Ja etenkin jos koen että kestot on parempia vauvan iholle ja niitä on riittävän "helppo" käyttää. Vieläkö keksisin vain mitä mallia alkaisin kokeilemaan, nyt vielä tutustun vaihtoehtoihin.a

    • 4:n äiti

      Joillakin on kestovaippojen käyttöön jokin muu syy kuin luonnon tai rahan säästäminen. Joillakin vauvoilla ei iho kestä mitään kertakäyttövaippoja. Joillekin äideille taas vaippojen ulkonäkö on se ratkaiseva tekijä. Ym.

      Mutta kyllä niillä kestovaipoilla on mahdollisuus myös säästää rahaa, jos käyttää edullisia ratkaisuja, tekee vaipat itse tai ostaa ne käytettyinä, tai vaipattaa kaksi lasta samoilla vaipoilla, eli ei hävitä esikoisen vaippoja kun hän oppii kuivaksi vaan säästää ne toiselle lapselleen. Kertahankintanahan ne maksavat aika paljon, mutta kun samoja vaippoja voi käyttää pitkäänkin, niin säästöä syntyy, jos ei hurahda ostelemaan vaippoja enemmän kuin on tarvis. Vaipat voi myös myydä kirpparilla pois kun käyvät pieniksi tai sitten kun lapsi oppii kuivaksi.

      Jonkun laskelman mukaan kestovaippojen pesukustannukset ovat n. 100 €/vuosi, eli n. 8,3 €/kk. Joku omakotitalossa asuva totesi, että jätekustannukset tippuivat 10 €/kk, kun siirtyi kertakäyttövaipoista kestovaippoihin, koska sekajäteastiaa ei tarvitse tyhjentää yhtä usein kuin aikaisemmin.

      • nipsula

        Minulla kestoilun syynä on kestovaippa itsessään, koska se on mukava lapselle.
        Jotenkin hirvittäisi laittaa pienelle vauvalle kertsi, kun se on paperia ja geelimössöä (onkohan muoviakin), maustettuna kemikaaleilla.
        kestoilemalla edes osaksi saa lapsen iho hengähtää joskus, jätemäärä pienenee ja rahaakin saattaa säästyä.


      • ...........

        Niin, minullekin lapseni vaippojen ulkonäkö on tärkeää, siksi ostankin hänelle kertakäyttövaippoja, enkä mitään räikeän värikkäitä kestoja....


      • - nähty on -
        ........... kirjoitti:

        Niin, minullekin lapseni vaippojen ulkonäkö on tärkeää, siksi ostankin hänelle kertakäyttövaippoja, enkä mitään räikeän värikkäitä kestoja....

        Kestovaippoja saa kyllä ihan puhtaanvalkoisinakin, vielä valkoisempina kuin yksikään näkemäni kertakäyttövaippa. Ja sitten on vaaleita, pienikuvioisia, ja monenlaisia. Eivät kaikki kestoilijat tykkää värikkäistä vaipoista.

        Meillä suurin osa vaipoista on valkoisia tai hyvin vaaleita. Eipä tartte pelätä että värit haalistuvat kun ei niitä värejä ole. ;)


      • szxedrfctvgyujiklo
        nipsula kirjoitti:

        Minulla kestoilun syynä on kestovaippa itsessään, koska se on mukava lapselle.
        Jotenkin hirvittäisi laittaa pienelle vauvalle kertsi, kun se on paperia ja geelimössöä (onkohan muoviakin), maustettuna kemikaaleilla.
        kestoilemalla edes osaksi saa lapsen iho hengähtää joskus, jätemäärä pienenee ja rahaakin saattaa säästyä.

        meillä käytetään vain pampersseja ja nyt ostettiin myös liberon uusia tiikeri housuvaippoja jotka on tosi hyvät,suosittelen. neuvolassakin aina ihastellaan miten mahtava iho lapsellamme on. mut varmasti tulee ihottumaa jos ei vaihda usein vaippaa,oli sit kestot tai ei. meillä vaihdetaan tiuhaan. tietty rahaa palaa mut eipä ole haitannut,ja halutaan lapsellemme parasta. en usko et kestot imee niin hyvin ja eikö pidä olla aika kasa vaippoja kun vaihtaa max.parin tunnin välein paitsi tietty yöllä kun lapsi nukkuu. ja loppuun lisäisin kun nipsula totesi et onneks kestoilla lapsen iho hengittää joskus,et etkö annan lapsesi olla päivittän myös ilman vaippaa et saa ilma kylpyjä...........


      • ilmakylpyjen antoa
        szxedrfctvgyujiklo kirjoitti:

        meillä käytetään vain pampersseja ja nyt ostettiin myös liberon uusia tiikeri housuvaippoja jotka on tosi hyvät,suosittelen. neuvolassakin aina ihastellaan miten mahtava iho lapsellamme on. mut varmasti tulee ihottumaa jos ei vaihda usein vaippaa,oli sit kestot tai ei. meillä vaihdetaan tiuhaan. tietty rahaa palaa mut eipä ole haitannut,ja halutaan lapsellemme parasta. en usko et kestot imee niin hyvin ja eikö pidä olla aika kasa vaippoja kun vaihtaa max.parin tunnin välein paitsi tietty yöllä kun lapsi nukkuu. ja loppuun lisäisin kun nipsula totesi et onneks kestoilla lapsen iho hengittää joskus,et etkö annan lapsesi olla päivittän myös ilman vaippaa et saa ilma kylpyjä...........

        estä?


    • luonnon puolesta

      Meillä ei kestovaipat käyneet pojan iholle, yllätyin tyystin sillä olin aina kuvitellut että ne ovat vauvan iholle parempia.. Mutta meidän poikapa sai hirveän vaippaihottuman josta päästiin vasta kertakäyttövaippoihin siirtymällä, vaikka yritin vaihtaa vaippaa tosi tiuhaankin. Tämä oli harmistus, koska olin itse tehnyt hirmu läjän kestoja odotusaikana :(
      Mutta syy miksi halusin niitä käyttää oli siis luonnon säästäminen, rahan säästäminen ja iki ihanat kuosit. Itse tekemällä sai vaikka kuinka ihania vaippoja, mittaamalla ja sovittamalla istuvuuskin on taattu! Yksi syy oli myös se että koska tykkään kävellä kauppaan niin ei olisi tarvinnut roudata vaippalaatikoita kotiin..

      • syynä

        ihottumiin johtua pesuaineista?? Yritittekö sitä vaihtaa.. ..oon joskus kuullut mainittavan ettei kestot sovi, mutta aikas harvinaista tuo on. Meillä huomasin eron sideharsojen ja joidenkin all-in-onenien kanssa. Mutta kokeilemalla kaikki selvis. Tokalla ipanalla sit olikin niin ettei mistään tullu näppyjä.
        Suosittelen kaikille edes seka-käyttöä.


      • kiinnostaisi kyllä..
        syynä kirjoitti:

        ihottumiin johtua pesuaineista?? Yritittekö sitä vaihtaa.. ..oon joskus kuullut mainittavan ettei kestot sovi, mutta aikas harvinaista tuo on. Meillä huomasin eron sideharsojen ja joidenkin all-in-onenien kanssa. Mutta kokeilemalla kaikki selvis. Tokalla ipanalla sit olikin niin ettei mistään tullu näppyjä.
        Suosittelen kaikille edes seka-käyttöä.

        Tuttuni vauvalla ei iho kestänyt kestoja. Olen itse raskaana ja kiinnostaisi kokeilla vauvalle kestoja, mutta en itsekään kestä esim. kestositeitä enkä tamponeja. Lääkärin määräyksestä käytän kuukautisuojina kertakäyttösiteitä ja vaihdan tarpeellisen usein. Sillä tavalla sain vähennettyä virtsatietulehduksia ja muita vaivoja. Luonnon säästämisen vuoksi olisin ollut kiinnostunut kestoilemaan niin kuukautissiteissä kuin vauvanvaipoissa.


      • yhden jo kokenut.
        kiinnostaisi kyllä.. kirjoitti:

        Tuttuni vauvalla ei iho kestänyt kestoja. Olen itse raskaana ja kiinnostaisi kokeilla vauvalle kestoja, mutta en itsekään kestä esim. kestositeitä enkä tamponeja. Lääkärin määräyksestä käytän kuukautisuojina kertakäyttösiteitä ja vaihdan tarpeellisen usein. Sillä tavalla sain vähennettyä virtsatietulehduksia ja muita vaivoja. Luonnon säästämisen vuoksi olisin ollut kiinnostunut kestoilemaan niin kuukautissiteissä kuin vauvanvaipoissa.

        Totta, myös kestot saattavat aiheuttaa iho-ongelmaa. Kyse on kuitenkin yleisimmin sopimattomasta materiaalista (usein se ihoa vasten oleva), tai sitten ruuasta, pesuaineesta, vaihtovälistä, jopa vaipan paksuudesta... Näihin kaikkiin asioihin voi onneksi vaikuttaa.


    • pikkukakkosta odottava

      Esikoisella oli kertavaipat ja hyvin meni, tosin kuivaksi opetteluun harkitsin kestoja, mut se käviki niin näppärästi ilmanki etten kerinny mitään hankkia. Mulla on joitakin tuttuja ketkä on täysin hurahtaineita kestovaippailuun ja heiltä oon saanu ihanasti neuvoja millä kannattaa aloittaa.
      Meillä tullaan ainakin aluksi osakestoilemaan ihan vaan sen taloudellisuuden kannalta. Huuto.net on hyvä paikka hankkia halvalla vaippoja, ite en ainakaan uutena aio ostaa kun käytettyjä saa puolet halvemmalla ja ihan hyväkuntoisia. Oon kolmen äippäpakkauksen vaipat saanu kavereilta ILMAISEKSI kun he eivät ole käyttäneet/eivät aio käyttää niitä vaippoja. Että kyllä siinä säästää. Ja kokeilemallahan ne hyödyt sitten selviää. Pitäsi vielä muutamia vaippoja muksulle hankkia ni alkais olla jo ihan hyvä arsenaali koko vaippakaudeksi ainakin osakestoiluun...
      Eli siis tyyliin kotona kestoillaan ja vieraissa/reissussa mennään sitte kertiksillä. Riippuen siitä missä ollaan reissussa. Ja varmaan ekka viikot kans mennään aika pitkälle kertiksillä ku siellä on suunnilleen joka vaipassa se kakka eikä tiiä miten sitä on katki poikki synnytyksen jälkeen.
      Eli kokeillaan ja katotaan mitä siitä tulee. Ei siinä ainakaan mitään menetä.

    • kestoilija

      Kun kerran on ostanut kestoja ei kaupassa tarvitse enää murehtia onko vaippoja? Nykyään on koneet jotka pesee ne.

      • kestoilija

        Suurin syy kertiksistä luopumiseen oli luonnon säästäminen ja se lapsenterveyskin.


      • pampers on paras
        kestoilija kirjoitti:

        Suurin syy kertiksistä luopumiseen oli luonnon säästäminen ja se lapsenterveyskin.

        syy miksi meillä käytetään vain parhaita kerta käyttö vaippoja on että lapsemme iho saa pysyä hyvänä,se on tärkeitä.


    • kestoilemaan

      koska olen laiska. Kestovaippojen peseminen on huomattavasti helpompaa kuin vaippojen rahtaaminen kaupasta ja käytön jälkeen ulos vienti. Jätemäärä kertisten kanssa on aika hurja ja siitä "laskun" maksaa ne lapset. Kertisten hajoaminen kaatopaikalla kestää n. 400 vuotta ja roskapussiin kerättynä vielä kauemmin.

      Ensimmäisen kanssa kestoilin sideharsoilla ja muoveilla, silloin ei vielä muuta ollut. Nyt odotan toista. Olen ostanut kuoria kirpparilta ja alkuun aion käyttää niitä sideharson kanssa ja myöhemmin lisänä itse tehtyjä lisäimuja. Tein niistä taiteltavia niin kuivuu nopeammin ja huuhtoutuu varmemmin pesussa. Ainakin huutonetissä on ollut myynnissä isompiakin satseja käytettyjä kestoja.

      Nykykoneilla sähkön ja veden kulutus ei ole kovin suuri. Kuivuria en aio hankkia. Eikä niitä vaippoja tarvitse koneellista kerätä ennenkuin ne voi pestä. Isommat sotkut kun huuhtelee ensin pois voi hyvin pestä muun pyykin seassa.
      En kuitenkaan ole fanaattinen enkä esim. kyläreissuilta aio likaisia kestoja kanniskella vaan silloin käytän kertiksiä.

      Jokainen kuitenkin tavallaan.

    • vaipattaja

      Esim. uutena ostetuilla taskuvaipoilla kustannus 20x20euroa = 400 euroa pesukulut max. 10 euroa kuussa. Pikkumiehen iästä, koosta ja vaippaiän pituudesta riippuen - esimerkiksi puolivuotias, joka käyttää vaippoja vielä kaksi vuotta ja käyttää M- ja L-koot = 2 x 400 24 x 10 = 1040 euroa. Hyvinpidettyinä saat puoletkin hinnasta takaisin huutiksessa = 640 euroa. Seuraaville lapsillesi (mikäli niitä hankit ja S-kokoa ei lasketa) vaipat maksavat pesukulujensa verran, 240 euroa.

      Vertaa kertakäyttövaippoihin: Jokainen vaippa maksaa noin 20 senttiä. Ja niitä kuluu tuhansia. Esim. 8 päivässä = 56 viikossa, 240 kuukaudessa, 2912 vuodessa. Tähän jätekustannukset: Sekajätteen määrä kasvaa 1,5 - 2,5 tonnilla. Jälleenmyynnissä saisit tuskin senttiäkään takaisin ;) 2 vuodessa pelkät vaipat maksaisivat (tuolla yllä oletetulla määrällä ja hinnalla) ... 1164 euroa ja 80 senttiä. Per lapsi (edelleen ensimmäiset kuukaudet unohtaen). Ja jätekuluja huomioimatta.

      Tietenkin tämä on vain suuntaa-antava arvio ja varmasti täynnä pikkuvirheitä, mutta silti voinen tällee varovasti luvata ettet kestoihin uppoavilla euroilla saisi sentään niin valtavaa kasaa kertiksiä, että pärjäisit niillä koko vaippaiän.

      Itse olen hyviksi yleissuositeltaviksi vaipoiksi huomannut bumgenius-merkkiset vaipat, istuvat monenmallisille, ovat käytännöllisiä ja niitä saa ostettua säästöpakkauksissa (joo toinen on fuzzy bunz, mutta se ei sovi yhtä monelle vauvamallille). Unelmat niille jotka haluavat päästä vähällä turhia harrastelematta ja hössöttämättä. Toinen mitä suosittelen alinomaa on naputella osoiteriville kestovaippainfo.fi ja sieltä tietokannat, sieltä löytyy myös muita suomessa myytäviä vaippoja ja myyjiä.

      • tuota....

        tässä tulee olemaan oletuksia, mutta kuitenkin.

        Mun matikan mukaan tämä menee näin:
        Haluan pestä pyykkiä kerran viikossa, joten tarvitsen vähintään viikon tarpeen verran kestovaippoja. Kertavaippoja menee keskimäärin 5-6/vrk, jos pärjäisin samalla määrällä kestoja (enpä usko) tarvitsisin noin 40kpl kestoja per koko. Hankintahinta noin 20€/kpl, yhteensä 800€/koko ja ainakin kolmea kokoa, eli 2400€ yhteensä. Aika huima hinta.

        Kun taas kertakäyttövaippoja menee se 5-6kpl/vrk, eli noin 40kpl/viikko. Vuodessa on 52viikkoa eli vuodessa menee noin 2080kpl vaippoja. Maksan vaipoista keskimäärin 17senttiä/kpl. Tämä taas tekee 353,6€. Jos lapsemme oppii kuivaksi 2v6kk iässä on vaippoihin mennyt 884€.

        Nyt sitten voitte tulla väittämään minulle että säästän rahaa kun alan kestoilla.


      • Lisää oletuksia
        tuota.... kirjoitti:

        tässä tulee olemaan oletuksia, mutta kuitenkin.

        Mun matikan mukaan tämä menee näin:
        Haluan pestä pyykkiä kerran viikossa, joten tarvitsen vähintään viikon tarpeen verran kestovaippoja. Kertavaippoja menee keskimäärin 5-6/vrk, jos pärjäisin samalla määrällä kestoja (enpä usko) tarvitsisin noin 40kpl kestoja per koko. Hankintahinta noin 20€/kpl, yhteensä 800€/koko ja ainakin kolmea kokoa, eli 2400€ yhteensä. Aika huima hinta.

        Kun taas kertakäyttövaippoja menee se 5-6kpl/vrk, eli noin 40kpl/viikko. Vuodessa on 52viikkoa eli vuodessa menee noin 2080kpl vaippoja. Maksan vaipoista keskimäärin 17senttiä/kpl. Tämä taas tekee 353,6€. Jos lapsemme oppii kuivaksi 2v6kk iässä on vaippoihin mennyt 884€.

        Nyt sitten voitte tulla väittämään minulle että säästän rahaa kun alan kestoilla.

        Jos lasta on hankkimassa, niin pyykkiä kyllä tulee hieman enemmän kuin se koneellinen viikossa ilman vaippojakin. Voin vain kuvitella sen vuoren, mikä tuolla välillä tulisi. Tarvitsisit silloin kolminkertaisen määrän vaatteita ym. vauvan tekstiilejä, ei mitään järkeä varsinkaan kun koneellisen pesu, ripustaminen ja kaappiin viikkaus ei vie kuin 15min. Vauvanvaatteita saa halvalla esim. käytettynä joo, niin saa kestojakin. Jos oikein haluaa hifistellä, niin vaippaiästä selviää alle kahdenkinsadan (itse tekemällä tms.), kahdenkympin hintaiset käsityövaipat eivät ole ainoa vaihtoehto. Ja se jälleenmyyntihinta, jälleenmyyntihinta...

        Toki tuollainen tilanne on mahdollinen esim. kerrostalossa pyykkituvan varassa elävälle, mutta silloinkin vauvan tulo taloon tarkoittaisi nyrkkipyykkäyksen harrastamista ainakin kerran viikossa... Ja toki silloin ainakin osakertistely olisi järkevä ratkaisu. En siltikään pidä laskelmaasi kovin realistisena, kun hintakontrasti on noin kova - kallein kestovaihtoehto vs. halvin kertisvaihtoehto, eiei...


      • -,-,-,-,-,-,-,-,-,
        Lisää oletuksia kirjoitti:

        Jos lasta on hankkimassa, niin pyykkiä kyllä tulee hieman enemmän kuin se koneellinen viikossa ilman vaippojakin. Voin vain kuvitella sen vuoren, mikä tuolla välillä tulisi. Tarvitsisit silloin kolminkertaisen määrän vaatteita ym. vauvan tekstiilejä, ei mitään järkeä varsinkaan kun koneellisen pesu, ripustaminen ja kaappiin viikkaus ei vie kuin 15min. Vauvanvaatteita saa halvalla esim. käytettynä joo, niin saa kestojakin. Jos oikein haluaa hifistellä, niin vaippaiästä selviää alle kahdenkinsadan (itse tekemällä tms.), kahdenkympin hintaiset käsityövaipat eivät ole ainoa vaihtoehto. Ja se jälleenmyyntihinta, jälleenmyyntihinta...

        Toki tuollainen tilanne on mahdollinen esim. kerrostalossa pyykkituvan varassa elävälle, mutta silloinkin vauvan tulo taloon tarkoittaisi nyrkkipyykkäyksen harrastamista ainakin kerran viikossa... Ja toki silloin ainakin osakertistely olisi järkevä ratkaisu. En siltikään pidä laskelmaasi kovin realistisena, kun hintakontrasti on noin kova - kallein kestovaihtoehto vs. halvin kertisvaihtoehto, eiei...

        minulla on mennyt kestovaippoihin rahaa alle 300e. (n.280e). Sisältäen M & L - kokosia vaippoja (S- vaippoja emme käyttäneet, pienenä käytin kertakäyttövaippoja, pojun ollessa 5-6 kiloinen aloimme kestoilla suoraan M-vaipoin)
        Näillä vaipoilla mennään varmaan ainakin 6-9kk vielä. Sitäpä sanotaan, että kestolapsi oppii nopeemmin kuivaksi joten nähtäväksi jää tarviiko ostaa lisää vaippoja (XL) vai ollaanko jo kuivia. Jos tarvitsee, saan nykyiset vaipat myytyä suht hyvään hintaan pois (vaipat ovat itsetekemiäni, joten siksi halpoja ja hyväkuntoisia).
        Näillä rahoilla saan ostettua lisää kankaita sitten näihin XL -vaippoihin. Kyllä tämä taitaa halvemmaksi tulla kuin kertakäyttö vaippailu.
        Ja niin, vaipat pesen yhdessä muun pyykin kanssa. Ne eivät paljoa tilaa koneesta vie (1 koneellisen kanssa pesen n. 4-5 vaippaa) joten eipä siitä hirveesti ylimääräistä kustannuksia tule. Lapsiperheessä kun sitä pyykkiä tulee muutenkin kiitettävästi.


      • ei onnistu
        tuota.... kirjoitti:

        tässä tulee olemaan oletuksia, mutta kuitenkin.

        Mun matikan mukaan tämä menee näin:
        Haluan pestä pyykkiä kerran viikossa, joten tarvitsen vähintään viikon tarpeen verran kestovaippoja. Kertavaippoja menee keskimäärin 5-6/vrk, jos pärjäisin samalla määrällä kestoja (enpä usko) tarvitsisin noin 40kpl kestoja per koko. Hankintahinta noin 20€/kpl, yhteensä 800€/koko ja ainakin kolmea kokoa, eli 2400€ yhteensä. Aika huima hinta.

        Kun taas kertakäyttövaippoja menee se 5-6kpl/vrk, eli noin 40kpl/viikko. Vuodessa on 52viikkoa eli vuodessa menee noin 2080kpl vaippoja. Maksan vaipoista keskimäärin 17senttiä/kpl. Tämä taas tekee 353,6€. Jos lapsemme oppii kuivaksi 2v6kk iässä on vaippoihin mennyt 884€.

        Nyt sitten voitte tulla väittämään minulle että säästän rahaa kun alan kestoilla.

        Kerran viikossa pyykkääminen ei kyllä tule onnistumaan missään tapauksessa. Joskus opiskelijana sellaista kai olen itse harrastanut :) Pyykki nyt ylipäänsä olisi hyvä pestä mahdollisimman pian ettei lika pinty, eli kone pyörimään aina kun jotain pyykkiä tulee koneellinen täyteen. Etenkään likaisia vaippoja ei voi säilytellä päivätolkulla, vähintään joka 3. päivä ne pitäisi pestä. Johan ne olisivat homeessa viikon säilytyksellä.

        Minä olen laittanut kestovaippakamaan kiinni noin 900€. Osa on uusina ostettuja, osa kirpputoreilta. Vaippoja on vähintäänkin riittävästi, siis niin että esim. viikonloppureissua varten ei tarvitse kikkailla pesemisen ja kuivaamisen kanssa. Niitä on myös ostettu sillä meiningillä että on ostettu nättiä ja kivaa, ei halvinta mahdollista. Näillä vaipoilla vaipatetaan nyt toista lasta, joka on oppimassa kuivaksi. Pesukuluja per lapsi tulee vajaa 200 €. Ja jos nyt myisin nuo pois kakkosen jälkeen, saisin niistä ehkä 300-400 € (tuskin myyn, niillä vaipattaa vielä kolmannenkin). Näin laskien kahden lapsen kestovaipattaminen on maksanut yhteensä vajaan tonnin pesukuluineen.


      • edelleen
        Lisää oletuksia kirjoitti:

        Jos lasta on hankkimassa, niin pyykkiä kyllä tulee hieman enemmän kuin se koneellinen viikossa ilman vaippojakin. Voin vain kuvitella sen vuoren, mikä tuolla välillä tulisi. Tarvitsisit silloin kolminkertaisen määrän vaatteita ym. vauvan tekstiilejä, ei mitään järkeä varsinkaan kun koneellisen pesu, ripustaminen ja kaappiin viikkaus ei vie kuin 15min. Vauvanvaatteita saa halvalla esim. käytettynä joo, niin saa kestojakin. Jos oikein haluaa hifistellä, niin vaippaiästä selviää alle kahdenkinsadan (itse tekemällä tms.), kahdenkympin hintaiset käsityövaipat eivät ole ainoa vaihtoehto. Ja se jälleenmyyntihinta, jälleenmyyntihinta...

        Toki tuollainen tilanne on mahdollinen esim. kerrostalossa pyykkituvan varassa elävälle, mutta silloinkin vauvan tulo taloon tarkoittaisi nyrkkipyykkäyksen harrastamista ainakin kerran viikossa... Ja toki silloin ainakin osakertistely olisi järkevä ratkaisu. En siltikään pidä laskelmaasi kovin realistisena, kun hintakontrasti on noin kova - kallein kestovaihtoehto vs. halvin kertisvaihtoehto, eiei...

        minun matikallani se menee niinkuin tuossa laskin. Yksi lapsi löytyy jo, joten tiedän tasan varmaksi että kerran viikkoon pyykin pesu on täysin mahdollista. Pesen todellakin mieluummin useamman koneellisen kerralla yhtenä päivänä, kuin joka toinen päivä koneellisen. Enkä muuten edellisessä viestissäni missään kohtaa väittänyt, etteikö pyykkiä tulisi enempää kuin koneellinen viikossa.

        Itse en voisi vaippoja tehdä, koska en omista ompelukonetta saatikka osaa käyttää sitä kovinkaan hyvin. Myöskään neulominen ei oikein suju. Joten ostettava ne olisi.

        Sitten vielä tuohon jälleenmyyntiin niin ei hirmusti lohduta jos saan vaipoista vuoden-kahden päästä vaikka kaikki rahat takaisin kun joutuisin käyttämään niihin nyt rahat, jotka tarvitsen elämiseen.

        Voidaan toki laskea että maksaisin yhdestä kestovaipasta 15€, jolloin kokonaishinnaksi tulisi 1800€.. Kun kuitenkin koko ajan kaikki jankuttaa että käytetyistä vaipoista saa hyvän hinnan kun myy eteenpäin.


      • mutta ei yleistä.
        edelleen kirjoitti:

        minun matikallani se menee niinkuin tuossa laskin. Yksi lapsi löytyy jo, joten tiedän tasan varmaksi että kerran viikkoon pyykin pesu on täysin mahdollista. Pesen todellakin mieluummin useamman koneellisen kerralla yhtenä päivänä, kuin joka toinen päivä koneellisen. Enkä muuten edellisessä viestissäni missään kohtaa väittänyt, etteikö pyykkiä tulisi enempää kuin koneellinen viikossa.

        Itse en voisi vaippoja tehdä, koska en omista ompelukonetta saatikka osaa käyttää sitä kovinkaan hyvin. Myöskään neulominen ei oikein suju. Joten ostettava ne olisi.

        Sitten vielä tuohon jälleenmyyntiin niin ei hirmusti lohduta jos saan vaipoista vuoden-kahden päästä vaikka kaikki rahat takaisin kun joutuisin käyttämään niihin nyt rahat, jotka tarvitsen elämiseen.

        Voidaan toki laskea että maksaisin yhdestä kestovaipasta 15€, jolloin kokonaishinnaksi tulisi 1800€.. Kun kuitenkin koko ajan kaikki jankuttaa että käytetyistä vaipoista saa hyvän hinnan kun myy eteenpäin.

        Oma laskelmani perustui tavallisimpiin vaipatuskäytäntöihin, mm. vaippatyyppiin (uutena ostettu tasku vs. libero), vaihtoväliin (suositeltu välihän on 2-3 tuntia, eikä jatkuvasti siten, että vaippa on täynnä, jolloin molempia vaippoja menee 6-7 plus yövaippa), yleisimpään pesuväliin (2-3 päivää) jne. keskiarvoihin. Jos sinä et halua pestä pyykkiä kuin kerran viikossa etkä myöskään ommella itse, ja olet laskenut että kertikset tulevat täten halvemmiksi, se on teidän perheen tilanne - mikä oli pointtisi?

        Itsetehtyjen ja 20euron helppovaippojen välissä on myös mm. sisävaippa-kuorivaippayhdistelmät (kuori maksaa 10e ja niitä ei tarvitse kuin muutaman), imujen leikkaaminen esim. vanhoista pyyhkeistä (ei tarvitse välttämättä ompelua materiaalista riippuen), tehdasvalmisteiset vaipat ja huuto.netin tarjonta (hinnat n. puolet uusiin käsintehtyihin verrattuna), yhdenkoon vaipat jne. vaikka mitä mahdollisuuksia. Ja vaipat voi hankkia koon kerrallaan, tai vaikka yhden kerrallaan jos niikseen tulee - kun m-koko alkaa sopia niin sen jälkeen seuraavia kokoja mietitään n. vuoden välein. Ei tarvitse koko omaisuuttaan kerralla tuhlata (ja vähän ihmettelen tätä perustelua ettei ole varaa hankkia useampaa kestovaippaa kerralla, vaikka on varaa hankkia vaatteita ym. niin ettei tarvitse viikkoon pyykätä).


      • edes kalliita

        noi kerta käyttö vaipat ja meillä kuluu kyl enempi ku 8 vaippaa per päivä.


      • kerran viikossa
        tuota.... kirjoitti:

        tässä tulee olemaan oletuksia, mutta kuitenkin.

        Mun matikan mukaan tämä menee näin:
        Haluan pestä pyykkiä kerran viikossa, joten tarvitsen vähintään viikon tarpeen verran kestovaippoja. Kertavaippoja menee keskimäärin 5-6/vrk, jos pärjäisin samalla määrällä kestoja (enpä usko) tarvitsisin noin 40kpl kestoja per koko. Hankintahinta noin 20€/kpl, yhteensä 800€/koko ja ainakin kolmea kokoa, eli 2400€ yhteensä. Aika huima hinta.

        Kun taas kertakäyttövaippoja menee se 5-6kpl/vrk, eli noin 40kpl/viikko. Vuodessa on 52viikkoa eli vuodessa menee noin 2080kpl vaippoja. Maksan vaipoista keskimäärin 17senttiä/kpl. Tämä taas tekee 353,6€. Jos lapsemme oppii kuivaksi 2v6kk iässä on vaippoihin mennyt 884€.

        Nyt sitten voitte tulla väittämään minulle että säästän rahaa kun alan kestoilla.

        Siis peset pyykkiä vain kerran viikossa?Miten iso kone sulla oikein on vai kuljetteko samoissa vaatteissa monta päivää???


      • merkitystä......
        kerran viikossa kirjoitti:

        Siis peset pyykkiä vain kerran viikossa?Miten iso kone sulla oikein on vai kuljetteko samoissa vaatteissa monta päivää???

        sillä pyykkikoneen koolla on siihen kuinka usein/harvoin pyykkiä pesee?? Pesen niin monta koneellista sinä yhtenä päivänä kuin pyykkiä sattuu olemaan. Ja kyllä, kuljen samoissa vaatteissa useamman päivän, samoin lapseni. Alusvaatteet (sukat ja pikkuhousut) vaihdetaan päivittäin, muut sitten 2-4päivän välein riippuen vaatteesta ja siitä sattuuko sotkeentumaan. Paitoja näin kesällä vaihdetaan joka toinen päivä, mutta esimerkiksi farkkuja tai hametta voi käyttää neljäkin päivää aivan hyvin. Ei joka päivä tarvitse koko vaatekertaa uusia.

        Joku ihmetteli ettei minulla ole varaa laittaa kestovaippoihin rahaa, mutta vaatteisiin on. Tosi asiassa olen vuoden ja neljän kuukauden (esikoiseni on sen ikäinen) aikana laittanut lapsen vaatteisiin yhteensä ehkä 50-70€, jos sitäkään. Saimme todella paljon vaatteita ystäviltä ja sukulaisilta jo ennen kuin vauva syntyi. Myös lähes kaikki toivat bobyn tai kaksi kun tulivat eka kertaa vauvaa katsomaan. Joululahjaksi tuli paljon vaatteita, niitä toivottiinkin. Samoin synttärilahjaksi. Äitini kiertelee kirpputoreja ja ostelee sieltä lapsellemme vaatteita, kyselee usein onko jotain erityistä mitä tarvittaisiin ja vaikkei olisikaan ostaa silti aina kun löytää jotain. Itsekkään en uusia vaatteita ole ostanut kuin kerran-kaksi.
        Eikä lapsenkaan vaatteita tarvitse tosiaan joka päivä vaihtaa, elleivät sotkeennu pahasti.


    • -niin se vaan on-

      Meillä käytetään kertsejä koska: Kestovaippahan täytyy vaihtaa heti kun sinne tulee jotain tuhdimpaa...tai vaan paljolti pissaakin. Kertsi sentään imee itseensä ja sulkee ne kamat sinne, jos ei jostain syystä välittömästi pääse vaippaa vaihtamaan.

      Kyllä mua ällöttäis kaivella kakkaa vaipasta, kun ollaan kylässä ja sit laittaa se paskanen vaippa johonkin kassiin ja roudata kotiin.

      Aika usein pitäis pestä pyykkiä, väitän, että varmasti on bakteeria enemmän liikenteessä, jos seisottaa niitä kakkavaippoja kauan pesemättä.

      Me asutaan käytännössä mökillä koko kesä, siellä ei ole pesukonetta. En halua säilöä niitä kakkavaippoja odottamassa jossain nurkassa, jos kerran viikossakin käydään kotona peseen pyykkiä.

      En haluaisi pestä vaippoja muun pyykin kanssa samassa --> en myöskään haluaisi pestä vajaita koneellisia pelkkiä vaippoja esim.

      Kyllä ne pesuaineet ja sähkökin kuluttavat luontoa...

      Mutta tässä siis vain MINUN syyni miksi kestoilu ei kuulu meille.

      • kiistellä...

        ... mutta faktat on eri juttu.

        Sellaista ihmevaippaa ei olekaan joka imaisee tuhdimmat tavarat sisäänsä, vaan yhtä lailla kaikissa vaipoissa kestoista kertseihin bakteerit leviää jos kakka siellä pitkään muhii.

        Kakkaa ei "kaivella" vaipasta (tai mikäs siinä jos tykkää) vaan se tiputetaan WC-pönttöön - löysempi tavara käsisuihkulla avustaen.

        Minä en pyykkiä pese, sen hoitaa pesukone. Eikä tunnu työläältä vaikka joka päivä laittaisin sen töihin.

        Varmasti jo pelkkä lapseni olemassaolo kuormittaa luontoa, mutta runsaskin pyykinpesu on pienempi paha kuin vuoret muovi-ulostejätettä kaatopaikalla.


      • -edellinen-
        kiistellä... kirjoitti:

        ... mutta faktat on eri juttu.

        Sellaista ihmevaippaa ei olekaan joka imaisee tuhdimmat tavarat sisäänsä, vaan yhtä lailla kaikissa vaipoissa kestoista kertseihin bakteerit leviää jos kakka siellä pitkään muhii.

        Kakkaa ei "kaivella" vaipasta (tai mikäs siinä jos tykkää) vaan se tiputetaan WC-pönttöön - löysempi tavara käsisuihkulla avustaen.

        Minä en pyykkiä pese, sen hoitaa pesukone. Eikä tunnu työläältä vaikka joka päivä laittaisin sen töihin.

        Varmasti jo pelkkä lapseni olemassaolo kuormittaa luontoa, mutta runsaskin pyykinpesu on pienempi paha kuin vuoret muovi-ulostejätettä kaatopaikalla.

        Tarkoitin, että kertavaippaa ei tarvi säilöä sen päältä pois oton jälkeen enää, kuten kestovaippaa, ja tarkoitin että tässä säilömisvaiheessa ne bakteerit juhlii.

        Ja tosiaan, puhuin nyt maitokakasta, en tuhdimmasta kakasta... eli kestot tuskin hirveesti imee sitä, kuten kertsit aika pitkälti imasee tuota kakkaakin, ja jos ei heti pääse vaippaa vaihtaan, niin kertsissä se ei haudo siten pyllyn ihoa.

        Nämä siis vain selvennykseksi, ettei sekoteta asioita.


      • ja minun vastineet

        Eiköhän kesto ja kertsi vaihdeta ihan yhtälailla. Kakan jälkeen vaihdetaan kumpikin, ihan joka pissan jälkeen ei tarvi vaihtaa kumpaakaan. Mitenkään ihmeellisemmin kertsi ei kakkoja "sulje itseensä", kyllä molemmat vaipat sen kosteamman kaman imaisee niin että tahma jää pyllyä vasten joka tapauksessa :)

        Jos ällöttää kylässä kestoa vaihtaa ja roudata likaista kotiin, niin kylässä voi ihan hyvin käyttää kertakäyttöistä. Tosi moni kestoilee vain kotona, ja reissussa käyttää kertiksiä. Itse taas mieluummin kannan ne käytetyt vaipat pyykättäviksi kotiin, musta on ikävä jättää vaipparoskaa toisten roskikseen. Mökkireissulla mekin sitten kertistellään, kestoja ei tosiaan voi säilyttää viikkoa odottamassa pyykkäystä.

        Tuosta bakteeriasiasta on ihan tutkimustakin, niin ei tarvi väittää: päiväkotiympäristössä vertailtiin kesto- ja kertakäyttövaippoja ja bakteerien leviämistä ja lopputulos oli se että vaippatyypillä ei ole merkitystä. Vain käsihygienia oli se mikä pöpöihin vaikutti.

        Vaipat voi aivan hyvin pestä muun 60 asteen pyykin kanssa. Eri asia jos et halua, mutten tiedä mikset, kyllä kaiken vauvapyykin lakana ja pyyhepyykin voi heittää sekaisin.

        Ja on totta että pesuaineet ja sähkö kuluttavat luontoa, tietysti. Mutta ne kuluttavat huomattavasti vähemmän kuin se, että jokainen kerran käytettävä vaippa valmistetaan uusista raaka-aineista, pakataan, kuljetetaan jne. ja joutuu sitten kaatopaikalle.

        On siis mulle ihan fine ettet HALUA kestoilla, senkun. Mutta halusin vähän oikoa muutamaa mutu-juttua tuossa.


      • ---
        -edellinen- kirjoitti:

        Tarkoitin, että kertavaippaa ei tarvi säilöä sen päältä pois oton jälkeen enää, kuten kestovaippaa, ja tarkoitin että tässä säilömisvaiheessa ne bakteerit juhlii.

        Ja tosiaan, puhuin nyt maitokakasta, en tuhdimmasta kakasta... eli kestot tuskin hirveesti imee sitä, kuten kertsit aika pitkälti imasee tuota kakkaakin, ja jos ei heti pääse vaippaa vaihtaan, niin kertsissä se ei haudo siten pyllyn ihoa.

        Nämä siis vain selvennykseksi, ettei sekoteta asioita.

        Mutta edelleen kakkoja ei säilötä pesuun asti, vaan ne poistetaan tuoreeltaan ja vaipat joko kuivatetaan tai laitetaan etikka- tai teepuuöljyveteen pesua odottamaan. Ilma, kuivuus / antibakteerinen aine ja kuumahko pesulämpötila tappavat kyllä viimeistään bakteerit, elleivät lähteneet jo huuhtelun aikana.

        On eri asia imeekö vaippa itse kakkaa vai siinä olevaa nestettä, ja kestotkin imevät toki nestettä... Varsinkin kuivaliinakankaiset.

        Ja kyllä se on se itse tavara joka hautoo ja on epäterveellistä, vaikka kosteus toki edesauttaa asiaa.


    • esikoinen tulossa

      Kestiksiä ei tarvi kerätä koko koneellista vaan niitä voi pestä muun pyykin joukossa, siten ekologisuus paranee huomattavasti. ja oletko miettinyt kertakäyttöjen tekoon tarvittavan energiamäärän? Taitaa olla huomattavasti isompi kuin tuo mitä kestovaippojen pesuun (ja kankaiden, lankojen yms tekoon) menee! Ja vielä kun ottaa huomioon tuon yli 30vuotisen maatumisajan niin kyllä tuo ekologinen jälänjälki on huomattavasti pienempi kuin kertiksillä.
      ja tosiaan mitä muutkin ovat kertonut niin vaikka aloitus investointi tuntuu isolta niin se tulee takas vauvan vaippakäyttökauden aikana aika nopsaa ja saahan ne myytyä eteenpäin melkein ostohintaan joten loppujen lopuksi tulee halvemmaksi kuin kertikset.
      ja vauvan vaippakausi on kestoilla kaikenlisäksi lyhyempi kuin kestoilla, koska vaipat eivät ole niin kuivia iholla kuin kertikset, niin vauva haluaa oppia niistä nopeaan pois (ja siinä tulee taas säästöä).
      Muistaakseni myös vaavin iho tykkää kankaista iholla enemmän kuin kerttiksien kemikaaleista...
      Tietty nyt on tehty myös maatuvia kertiksiä, mutta niissä on taas se tehdasvalmisteisten tuotteitten iso ekologinen jälänjälki (aina vaan palataan tuohon ekologisuuteen). Ihmettelen kyllä että miksi teet vauvoja jos et halua niille puhdasta ja roskatonta maailmaa? Vai ajattelitko että ei sitä roskaa tule niin kauheasti? Itseasiassa kyllä tulee!! jos kukaan ei kierrättäis eikä lajittelis eikä tekis mitään muutakaan pienentääkseen ekologista jalanjälkeään niin hukkuisimme pian jätteisiin (niiden polttaminen ei mielestäni ole hyvä vaihtoehto sekään, koska siitä tulee kaikenlaisia kemikaaleja ym kaasuja ilmaan joiden vaikutuksesta ilmastoon ei ole tietoa)
      Eiköhän tuossa nyt ollut aika paljon kaikkea... Plussana tietty kivat kuviot vaipoissa yms... :)

    • täällä yksi mammutti
      • nimimerkki702

        Jos kenelläkään on tietoo libero comfort fit XL vaipoista ni tarttisin sitä kipeesti!!!
        Tarttis tietää kuinka iso vyötärysmitta niillä vaipoilla on???
        kiitos


      • 556
        nimimerkki702 kirjoitti:

        Jos kenelläkään on tietoo libero comfort fit XL vaipoista ni tarttisin sitä kipeesti!!!
        Tarttis tietää kuinka iso vyötärysmitta niillä vaipoilla on???
        kiitos

        Meillä alettiin käyttää kestoja toisen lapsen ollessa puolivuotias, koska lapselle tuli KAIKISTA kertisvaipoista hirveä vaippaihottuma. Takapuoli oli sormenpään kokoisilla vesikelloilla. En tiedä, mikä tuon ihottuman aiheutti, allergioita tms. ei lapsella ole. Ja vaippa vaihdettiin tiheästi, hygieniasta huolehdittiin ym. Ihottuma ei oikein lähtenyt pois millään, aina kun kertsin laittoi, peppu oli tulipunainen ja palanut, kestovaipan jäljiltä se oli huomattavasti parempi, paranemaan päin. Meillä oli siis vuoden 2006 aitiyspakkauksessa ollut kesto ja sitä käytin, sekä kaikkia mahdollisia harsoja, pyyhkeitä ym. kokeeksi. Kun varmistuin, että ihottuma johtui kertseistä, siirryttiin kokonaan kestoihin.

        Meillä oli tuolloin alle 2-vuotias esikoinenkin vielä vaipoissa, joten samat kestot kävivät hänellekin. Tälläkin hetkellä meillä on 2 vaipatettavaa, joten kestot ovat kyllä hankkineet hintansa takaisin.

        Vaippoja pesen päivässä koneellisen, -kahdesta vaipatettavasta sen verran tulee pyykkiä, etenkin kun en tunge konetta aivan täyteen. Muuta pyykkiä pesen 2-3 koneellista päivässä, joten vaippojen pesu ei tunnu paljon missän muun pyykin rinnalla.

        Ihmettelen, miten joku saa pidettyä 1-vuotiaansa niin siistinä, että samoja vaatteita voi käyttää useamman päivän? (onnistuisipa meilläkin)


      • Lottanen
        556 kirjoitti:

        Meillä alettiin käyttää kestoja toisen lapsen ollessa puolivuotias, koska lapselle tuli KAIKISTA kertisvaipoista hirveä vaippaihottuma. Takapuoli oli sormenpään kokoisilla vesikelloilla. En tiedä, mikä tuon ihottuman aiheutti, allergioita tms. ei lapsella ole. Ja vaippa vaihdettiin tiheästi, hygieniasta huolehdittiin ym. Ihottuma ei oikein lähtenyt pois millään, aina kun kertsin laittoi, peppu oli tulipunainen ja palanut, kestovaipan jäljiltä se oli huomattavasti parempi, paranemaan päin. Meillä oli siis vuoden 2006 aitiyspakkauksessa ollut kesto ja sitä käytin, sekä kaikkia mahdollisia harsoja, pyyhkeitä ym. kokeeksi. Kun varmistuin, että ihottuma johtui kertseistä, siirryttiin kokonaan kestoihin.

        Meillä oli tuolloin alle 2-vuotias esikoinenkin vielä vaipoissa, joten samat kestot kävivät hänellekin. Tälläkin hetkellä meillä on 2 vaipatettavaa, joten kestot ovat kyllä hankkineet hintansa takaisin.

        Vaippoja pesen päivässä koneellisen, -kahdesta vaipatettavasta sen verran tulee pyykkiä, etenkin kun en tunge konetta aivan täyteen. Muuta pyykkiä pesen 2-3 koneellista päivässä, joten vaippojen pesu ei tunnu paljon missän muun pyykin rinnalla.

        Ihmettelen, miten joku saa pidettyä 1-vuotiaansa niin siistinä, että samoja vaatteita voi käyttää useamman päivän? (onnistuisipa meilläkin)

        Peesailen kaikkia aiempia kestovaippojen pulestapuhujia täysillä. Lisäsyitä kestojen käyttöön meillä on vielä se, että kestot ei haise. Siis muuten kuin sen hetken kun märän vaipan tuuppaa säilytyslaatikkoon ja vaipat heittää laatikosta koneeseen. Kertikset haisevat aivan järkyttävälle heti kun siellä on pienikin tuotos! Puhumattakaan siitä, miltä ne haisevat roskiksessa parin tunnin (puhumattakaan parin päivän) säilytyksen jälkeen. Toiseksi se kertisten geelimassa ällöttää, inhottava löllö roikkuu polviin asti kun kertistä ei tarvitse vaihtaa kun se imee niin paljon.... LApsen iho ei muuten koskaan ole nihkeä kestojen jäljiltä (vaikka olisi koko yön vaippa ollut päällä ja märkä), mutta kertiksen ei tarvitse kovin pitkään olla niin muksu on ihan hikinihkeä. Kertiksiäkin on tosiaan jonkun verran lähinnä pidemmissä reissuissa käytetty, niin en ihan vailla kokemusta niistäkään puhu.
        Mulla ei oo kestoihin mennyt varmaan edes 200e (lapsi on 2v3kk ja päiväkuiva), mutta olen tosin tehnyt lähes kaikki itse ja paljon kierrätysmateriaaleista. KAllein hankita oli kankaat tarkuvaippoihin vuosi sitten, siihen meni n.60e kertaheitolla.
        Aloittajan asenne tuntuu kuitenkin olevan sitä laatua, että ihan sama mitä täällä kukaan sanoo, hän on päättänyt kertiksissä pysyä.


      • biilia
        Lottanen kirjoitti:

        Peesailen kaikkia aiempia kestovaippojen pulestapuhujia täysillä. Lisäsyitä kestojen käyttöön meillä on vielä se, että kestot ei haise. Siis muuten kuin sen hetken kun märän vaipan tuuppaa säilytyslaatikkoon ja vaipat heittää laatikosta koneeseen. Kertikset haisevat aivan järkyttävälle heti kun siellä on pienikin tuotos! Puhumattakaan siitä, miltä ne haisevat roskiksessa parin tunnin (puhumattakaan parin päivän) säilytyksen jälkeen. Toiseksi se kertisten geelimassa ällöttää, inhottava löllö roikkuu polviin asti kun kertistä ei tarvitse vaihtaa kun se imee niin paljon.... LApsen iho ei muuten koskaan ole nihkeä kestojen jäljiltä (vaikka olisi koko yön vaippa ollut päällä ja märkä), mutta kertiksen ei tarvitse kovin pitkään olla niin muksu on ihan hikinihkeä. Kertiksiäkin on tosiaan jonkun verran lähinnä pidemmissä reissuissa käytetty, niin en ihan vailla kokemusta niistäkään puhu.
        Mulla ei oo kestoihin mennyt varmaan edes 200e (lapsi on 2v3kk ja päiväkuiva), mutta olen tosin tehnyt lähes kaikki itse ja paljon kierrätysmateriaaleista. KAllein hankita oli kankaat tarkuvaippoihin vuosi sitten, siihen meni n.60e kertaheitolla.
        Aloittajan asenne tuntuu kuitenkin olevan sitä laatua, että ihan sama mitä täällä kukaan sanoo, hän on päättänyt kertiksissä pysyä.

        puhdasta ja juomakelpoista vettä menee vuodessa kestovaippojen pesuun. Puhtaasta vedestä on maailmassa hirmuinen pula. Kertakäyttövaipat voidaan polttaa jätteidenpolttolaitoksissa ja niistä saada vielä energiaa.


      • ettei meillä olisi
        biilia kirjoitti:

        puhdasta ja juomakelpoista vettä menee vuodessa kestovaippojen pesuun. Puhtaasta vedestä on maailmassa hirmuinen pula. Kertakäyttövaipat voidaan polttaa jätteidenpolttolaitoksissa ja niistä saada vielä energiaa.

        otsonikerrosta suojaamassa ja ilmaa jota hengittää...


      • ajatekaa nyt
        biilia kirjoitti:

        puhdasta ja juomakelpoista vettä menee vuodessa kestovaippojen pesuun. Puhtaasta vedestä on maailmassa hirmuinen pula. Kertakäyttövaipat voidaan polttaa jätteidenpolttolaitoksissa ja niistä saada vielä energiaa.

        On se kumma miten tuohon pesuasiaan aina tartutaan, ikäänkuin kertisten valmistukseen ei tarvita materiaalia: Kertikset ovat pääasiassa muovia, selluloosaa ja natriumpolyakrylaattia. Eli suomeksi sanottuna öljyä, sademetsiä, ja kyllä, valtavia määriä vettä. Olenpa kuullut väitettävän, että yhden kertiksen selluloosan valmistukseen on kulunut sama määrä vettä kuin yhteen koneelliseen pyykkiä. Ja koneeseen sentään mahtuu aika monta vaippaa...

        Sen lisäksi pesukoneet ottavat vetensä ihan omista pohjavesistämme, eivätkä mistään pula-alueilta. Kertisten suhteen tästä ei ole takuuta.


    • Kestoninnu

      Minä olen tehnyt melkein kaikki meillä käytettävät kestovaipat omista vanhoista vaatteista.
      Olen iloinen, kun olen saanut tilaa kaappiin ja vaatteet ovat menneet vielä hyödylliseen käyttöön vaippojen muodossa. Näin rahaa on säästynyt kymmeniä, ellei satoja euroja!

    • Kokemusta rikkaampi

      Sain toisen lapsen kk sitten ja ajattelin kestoilla... Kokeilin kahden vaipan verran mielessä nämä luonnon säästö ja ekologisuus yleensäkin... Petyin! En ole asiaan perehtynyt juurikaan vaippojen hankkimista enempää ja todella karvaan pettymyksen koin!! Olen ILMAISEKSI saanut äitiyspakkauksen kestovaippoja 16 kpl kuorivaippoja ja luulin niillä selviäväni n2 päivän pesu ja kuivaus välin. Meillä ilmeisesti vaipanvaihtoväli olisi kestoilla vain 1,5h, muuten saan vaihtaa myös märät vaatteet... Eihän vauvakaan saa ikinä hetken lepoa jos noin tunnin syötän, röyhtäytän ja vaihdan vaipan! Korkeintaan tunti ja taas sama ruljanssi... Kerta vaipat sentään menevät sen syöttö välin läpi tulematta eli 3-4h On kai vauva elämässä muutakin kuin ruokailu ja vaipan vaihto! Olisin kyllä mielummin vaippoja pessyt kuin roskikseen kantanut...
      HOX! Kertakäyttövaipatkaan ei haise, jos ne käärii käytön jälkeen pussiin (meillä tyhjät leipäpussit yms uusio käytössä) ja vie roskiin sitten kun on aikaa... Ei ainakaan kukaan ole koskaan asiasta sanonut vaikka on kysynyt...

      • yhden jo kokenut

        Jos yhtään lohduttaa, niin harva löytää sopivan vaipan ensiosumalta. Varsinkin nuo ÄP:n vaipat on monen mielestä ihan kamalia, ja harsotkin tarvitsevat usein lisäimua vastasyntyneillä. Kuoret oli meillä kyllä ok.

        Ero imsevimsen flanelletilla ja esim. bambuisella ja kuivaliinaisella sisävaipalla on todella suuri.


      • Teij
        yhden jo kokenut kirjoitti:

        Jos yhtään lohduttaa, niin harva löytää sopivan vaipan ensiosumalta. Varsinkin nuo ÄP:n vaipat on monen mielestä ihan kamalia, ja harsotkin tarvitsevat usein lisäimua vastasyntyneillä. Kuoret oli meillä kyllä ok.

        Ero imsevimsen flanelletilla ja esim. bambuisella ja kuivaliinaisella sisävaipalla on todella suuri.

        Kestojen käyttö kyllä vaatii vähän perehtymistä tai tietoa lähipiiristä. Monet tekevät sen virheen, etteivät pese vaippoja tarpeeksi monta kertaa ennen käyttöön ottoa, jopa 6-8- kertaa tarvitaan. Mitä enemmän niitä pesee sen paremmin ne imevät. Ja vielä käyttämättömiä puhtaita vaippoja varmaan kaikki ilkeävät pestä muun pyykin seassa. Ja jos ei imuteho silti riitä, tarvitaan lisäimuja tai sitten voi kokeilla jotain toista vaippamerkkiä/materiaalia.


    • tyjktyj

      itsellä ei todellakaan ole kokemusta vaipan vaihdosta taikka lastenhoidosta noin yleensäkkään, mutta ilman muuta ajattelin kestoilla. En käytä itsekkään kertissiteitä vaan kuukautiskuppia. En voi käsittää sitä vaipparoskan määrää mikä lapsesta syntyy, jos esim sen 8 vaippaa käyttää per päivä.. Siis että kakka ja pissa pakattaisiin johonkin muovi paperigeelihöttöön ja sit vielä muovipussiin ja roskiin.. En halua olla toimillani edesauttamassa moisen vuoren syntyä jonnekin päin maailmaa.. Ja lisäksi ko. tuotteita valmistetaan ties missä ja taatusti siinä prosessissa hilijälki on pesukoneen käyttöä isompi. ja ne firmat on vielä jotain kansainvälisiä pörssifirmoja.. Mieluummin ostelen käytettyjä kestovaippoja ja ompelen itse lisää vanhoista kankaista tms. Ja olen valmis jopa maksamaan pesukoneen käytössä ja niissä vaipoissa, jotta moista jätevuorta ei synny.. Mutta toki totuus nähdään kesällä kun muksu syntyy..

    • nestori82

      Olen kokenut kestovaipat kun minun kummipoika käytti niitä vauvana, tuli paljon säästöä kun käytti, kestovaippoja... Ei tarvinnut heittää aina roskiin niitä kertakäyttö vaippoja... Niin sitten tuli vaan pyykkiä kun niitä käytti.... Minä olen oin tyytyväinen, kun niitä vaan käytti, ja tuli säästöä kun käyttää kestovaippoja, niin ei tule kalliiksi kun käyttää kestovaippoja..

    • vaippametodisti

      VAROITUS MIEHET! vaimomme ovat vihkiytyneet uriaanien valtiaan kanssa ja tarjoavat sylitanssia kuralan tirehtöörille hänen omilla puuvillatiluksillaan. Hyvät veljesmiehet, lisätkää agendallenne pyrkimys saada tämä ääri-islamistisiin liikkeisiinkin verrattavissa oleva kiihkokestoilu loppumaan. Jos vauvalla on ihottumaa vaippa-alueella niin kestovaippa ei ole sovelias suojaus yön ajaksi, yrittäkää saada vaimonne houkuteltua sekakäyttäjäksi (jos vaimollanne on kiihkokesto-liikkeen jäsenkirja niin vastarinta tulee olemaan armotonta, Nm. kokemuksen rintaäänellä.). Eli kestoa käyttäkäämme vain silloin kun on aikaa säännölliseen vaipan kosteusarvojen dokumentointiin ja tarvittaviin toimenpiteisiin raja-arvojen ylittyessä, yöksi kannattaa laittaa kertakäyttöinen versio, sillä kertakäyttöinen versio tasoittaa kosteusarvojen heilahteluita yön tunteina ja auttaa suojaamaan vauvan pyllyihoa.

      • Lottanen

        Hah, meidän tyttö nukkuu 10h putkeen öisin kestovaipassaan, jota ei välillä vaihdeta. Vauvalla ei ole ikinä ollut tipan tippaa vaippaihottumaa. Ei kai se märkä kertiskään kovin hyvää tee jos harvoin vaihdetaan, ja kestovaippoja tulee kyllä päiväsaikaan vaihdettua huomattavasti useammin kuin ihmiset tuntuu kertiksiä vaihtavan! Ei se pissa sieltä kertiksestäkään minnekään häviä ennen kuin on roskiksessa... Meillä muuten mieskin on sitä mieltä että turha niitä kertiksiä on ostaa kun ilmankin pärjätään :-)


    • tfcvbhjk

      Hmm, meillä on kestoiluun mennyt rahaa jotakuinkin 100 €, poika on nyt 4 kk ja samoilla vaipoilla mennään vaippaikä loppuun asti! Eli käytössä 12 kpl harsoja, 2 kpl näpsyjä, itsekudottuja villiksiä pino (lankoihin suurin osa tuosta summasta on mennytkin, olen hurahtanut kaikkiin ihaniin väreihin, halvemmallakin olis päässyt) ja 4 kpl nauhavaippoja (halusin kokeilla, hyviä ovat) sekä itseommeltuja lisäimuja vanhoista pyyhkeistä ja t-paidoista.
      Pyykkiä pesen kerran joka päivä, käytössä pesupähkinät ja vedensäästöohjelma. Ei ole tarvinnut roskapusseja haistella sisällä, eikä kuormittaa luontoa niillä kamalilla muovi/kemikaali/öljy-yhdistejutuilla, joissa haudutetaan pikkuvauvoja! Ette itsekään pukeutuisi kertakäyttöisiin muovivaatteisiin, joten miksi lapsi?!

    • kolmen isä

      Meillä on kestovaipat olleet käytössä kaikilla kolmella muksulla. Toisen lapsen jälkeen suurin osa vaipoista myytiin pois, kun PUL-kankaat ja kuminauhat kuitenkin ajan kanssa hapertuvat, emmekä siinä kohtaa halunneet lisää lapsia. Pääasiassa meillä on ollut käytössä taskuvaipat. Yöllä usein sisävaippa villakuori. Pieninä vauvoilla on käytetty pääasiassa harsoja.

      Nyt parin vuoden jälkeen syntyi kolmas ja kestot olivat jälleen itsestäänselvä valinta. Yhdelläkään lapsistamme ei ole ollut koskaan vaippaihottumaa. Kertakäyttövaippoja ei ole ostettu ensimmäistäkään paketillista. Kaikki mökki- ja kyläilyreissutkin on pärjätty kestoilla. Muovipussissa ne likavaipat kulkee kotiin pestäväksi ihan siellä samassa hoitolaukussa, missä ne puhtaatkin vaipat ovat.

      Kakkavaipat huuhdotaan ensin käsisuihkulla vessanpönttöön, pissavaipat laitetaan sellaisenaan 30 litran kannelliseen muovisaaviin odottamaan pesua. 2-4 päivän välein pestään. Tytöt kun olivat samaan aikaan vaipoissa (ikäero vajaa 1½ vuotta), piti vaippoja pestä lähes joka päivä. Kestovaipat eivät todellakaan haise! Vain likavaippasaavia pesukoneeseen tyhjentäessä tuntuu alimmaisissa vaipoissa pistävä ammoniakin haju. Virtsasta kehittyy muutaman päivän säilytyksessä ammoniakkia (eivät bakteeritkaan taida kovin hyvin ammoniakissa viihtyä).

      Liekö ihmisten ennakkokäsitys kestojen hajusta peräisin siitä järkyttävästä katkusta, miltä märät kertavaipat haisevat. Tuohon käsittämättömään lemuun törmää usein kauppakeskusten lastenhoitohuoneissa, joissa sentään varmasti roskikset tyhjennetään päivittäin. Kotonakin tulee kiire kiikuttaa roskapussi jätekatokseen, kun joku vieras jättää lapsensa kertavaipan roskikseen. Pissavaipankin haju on kertiksissä käsittämätön.

      Jostain olen lukenut, että yhden lapsen kertavaipoista syntyy noin 1500 kg vaippajätettä. Meidän perheen vaippavalinnat siis ovat säästäneet kaatopaikalta noin 4400 kg jätettä(yksi sata kiloa kai kestojenkin pakkauksista, hävittämisestä, pesuainepakkauksista yms. on syntynyt).

      Kestojen käyttöä en koe mitenkään jaksamisasiana. Ihan yhtä paljon vaivaa olisi raahata kaupasta jatkuvasti kertispaketteja ja viedä koko ajan vaipparoskiksia pois haisemasta. Jos noi kertikset olis niin vaivattomia, ekologisia ja edullisia, niin yhtä hyvin vois käyttää jatkuvasti kertakäyttöastioita ja kertakäyttövaatteita. Kuluu niidenkin pesemiseen vettä ja pesuaineita.

      Kertisvaippojen mainoksissa vaippoja kuvataan usein esim. "puuvillaisen pehmeiksi". Meidän vauvoilla on ainakin ollut ihoa vasten ihan oikeaa puuvillaa. Se jos mikä on puuvillaisen pehmeää. Puuvillaharso imee muuten maitokakkaa varmasti paremmin kuin yksikään libero tai pampers newborn.

      Länsimaisen ihmisen eritekammoisuus ilmenee hyvin suhtautumisessa kestovaippoihin. Kakan voi kyllä pestä ihan hyvin paljain käsin vauvan pyllystä lavuaarin päällä, mutta kun sama pitäisi tehdä vaipalle, tulee siitä jotain hirveän ällöttävää. Vahingon sattuessa ei ole mitään ongelmaa pestä pissaisia lapsen vaatteita muun pyykin seassa ja jopa säilyttää niitä ensin paria päivää pyykkikorissa, mutta kestovaipan kohdalla siitä tuleekin kauhea hygieniariski ja ällötys.

      • 18+20

        Pakko kompata kirjoittajaa tuosta hajusta! Kerran neuvolassa laitettiin pojalle kerttis ja kummastelin kotona, että mikä voi haista näin kamalalle. No se vaippahan siinä lemusi! Ja kakkaa oli teelusikallinen... Myös vieraiden jäljiltä täytyy roskis tyhjätä heti, kun haju on kertakaikkisen kuvottava :( Kestovaipat eivät KOSKAAN haise yhtä kammolle, vaikka koko päivä pyykkiastiassa (kannellinen) odottelevatkin pesuun pääsyä.

        Komppaan myös tuota hassua "hygienia" juttua, jolla kerttisten käyttäjät perustelevat valintaansa. Hassu juttu, että vauvan vaatteissa olevat ohivuodot (joita kerttiksillä usein) eivät haittaa muun pyykin seassa, mutta viruteltu/muuten "tyhjätty" vaippa on valtava ongelma :)

        Ja onhan sitä upeakuosista vaippaa mukavampi vaihdellakin, voi aina valita mieleisensä pinosta, kerttis on aina samanlainen :)


      • 19+5= ?
        18+20 kirjoitti:

        Pakko kompata kirjoittajaa tuosta hajusta! Kerran neuvolassa laitettiin pojalle kerttis ja kummastelin kotona, että mikä voi haista näin kamalalle. No se vaippahan siinä lemusi! Ja kakkaa oli teelusikallinen... Myös vieraiden jäljiltä täytyy roskis tyhjätä heti, kun haju on kertakaikkisen kuvottava :( Kestovaipat eivät KOSKAAN haise yhtä kammolle, vaikka koko päivä pyykkiastiassa (kannellinen) odottelevatkin pesuun pääsyä.

        Komppaan myös tuota hassua "hygienia" juttua, jolla kerttisten käyttäjät perustelevat valintaansa. Hassu juttu, että vauvan vaatteissa olevat ohivuodot (joita kerttiksillä usein) eivät haittaa muun pyykin seassa, mutta viruteltu/muuten "tyhjätty" vaippa on valtava ongelma :)

        Ja onhan sitä upeakuosista vaippaa mukavampi vaihdellakin, voi aina valita mieleisensä pinosta, kerttis on aina samanlainen :)

        haluaisinpa tietää paljonko meidän taloudessa pestään pyykkiä sitten joskus kun on pieni vaippaikäinen kaveri menossa mukana. Nimittäin nytkin pesen 3-4 täyttä koneellista pyykkiä /viikko. Suurilta osin syystä, että mies urheilee niin paljon, tulee kalsareita ja sukkia ja t-paitoja ja pyyheliinoja pyykkikori täyteen. Eikä meidän kone mikään pieni ole, kyllä sinne pyykkiä mahtuu vaikka kuinka.

        Kestovaippoja haluan sitten joskus kokeilla vauvalle. Itselläni on kestositeitä.


      • pyykkärivaippari
        19+5= ? kirjoitti:

        haluaisinpa tietää paljonko meidän taloudessa pestään pyykkiä sitten joskus kun on pieni vaippaikäinen kaveri menossa mukana. Nimittäin nytkin pesen 3-4 täyttä koneellista pyykkiä /viikko. Suurilta osin syystä, että mies urheilee niin paljon, tulee kalsareita ja sukkia ja t-paitoja ja pyyheliinoja pyykkikori täyteen. Eikä meidän kone mikään pieni ole, kyllä sinne pyykkiä mahtuu vaikka kuinka.

        Kestovaippoja haluan sitten joskus kokeilla vauvalle. Itselläni on kestositeitä.

        meillä on 50/50 vaippapyykki. tosin lapsi 4kk puklailee niin että n. 40 harsoa pyörii pesuissa. siitä syystä pesen vaipat erikseen 60 asteessa noitten harsojen kanssa sekä muitten vaaleitten vauvan vaatteitten kanssa. omat vaatteet on usein 40 asteen pesussa ja tummia, siksi ovat erikseen. en koe pyykkäystä haitaksi, mutta kertisten hajun kylläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2072
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1946
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1895
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1598
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe