Vauva perätilassa ja

viikkoja 36

Heipparallaa!

Täällä siis viikkoja 35 2(36) ja vauva ollut tätä ennen 10vko:a raivotarjonnassa. Nyt sitten tänään hoitajan (kätilön)tarkastuksessa kävin ja hän sanoi ettei saa tuntumaa lantiossa päästä...Kylkiluidenkin alta löytyi jotain, ja nyt ei tosiaan tiedä onko se pää vaiko vaavin peppu?
Ensi viikolla on lääkärille aika synnytystapa-arviointiin ja siinä samassa lääkäri vielä tunnustelee että onko tosi että vauva on mennyt takaisin perätilaan istumaan. Ja jos varmistusta ei saada niin sitten tyksiin ultraan.
Kysyisin nyt sellaista että:

onko muita kenellä vauva ollut perätilassa näillä viikoilla?
Oletteko antanut kääntää vauvan?
Mitä riskejä kaikkea on? Minulla istukka etuseinämässä..joten vaikuttaako?
Mieheni on sitä mieltä ettei halua että käännetään kun riskinä ainakin meille kerrottiin että voi olla joko istukan irtoaminen napanuorasta tai että napanuora menee kaulanympäri.
Mutta jos lupaa tähän kääntämiseen ei anneta niin onko se suunniteltu sektio sitten se SEURAAVA vaihtoehto? Onko siinä riskejä? Ja kuinka vaarallista vauvalle?
Ja millainen on suunniteltu sektio? miten se poikkeaa keisarileikkauksesta tai hätä sektiosta?
Olen nuori tuleva äiti...haluaisin rehellisiä vastauksia että mikä oikeasti olisi parasta minulle, ja etenkin pienokaisellemme?
Ja koska tollainen suunniteltu sektio tehdään? Lähellä laskettuaikaa?
Ja jos synnytystavaksi on päätetty toi sektio niin eihän ne sitä voi alkaa vaihtamaan synnärillä jos vauva onkin yhtäkkiä pää alaspäin kiinnittyneenä.

12

979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syntynyt

jalat edellä ja tässä ollaan nyt ollen
      63v

• mutta se oli silloin

nyt tosiaan eletään sitä 2000 lukua...ei sitä jolloin mummuni on syntynyt. Mummoni on juuri sinun ikäisesi...

Nykyään on pelit ja vehkeet jolla saadaan varmuus kuinka se vauva on ulos tulossa...silloin ei sellaisia ollut joten oli varmaan PAKKO synnyttää.
        Siihen aikaan vauvoja on menehtynyt yhä useammin.

• ......

Jos vauva ei ole suuri niin lantiosi voidaan magneettikuvata ja voit synnyttää perätilassa. Mutta eiköhän se vauva käänny! Ja voihan olla että se ei edes ole perätilassa... siskollekin sanottiin että vauva kääntynyt kun ei päätä löydy ja olikin vaan laskeutunut niin alas ettei siksi tuntunut.

• alkup.

kyllä sitä kokeiltiin vähän joka puolelta että missä se nyt voisi olla...ja kaikenkukkuraksi sydänäänet kuuluivat reippaasti yli navan..melkein kylkiluissa asti..viikko sitten ne vielä kuuluivat alhaalla navan alla...

Olin juuri miehelleni sanonut tässä yks pvä että en tiedä näinkö unta vaiko olinko niin unen horroksessa mutta vatsassani kääntyi joku ja tuntui todella todella kipeältä....

• alkup...
        alkup. kirjoitti:

kyllä sitä kokeiltiin vähän joka puolelta että missä se nyt voisi olla...ja kaikenkukkuraksi sydänäänet kuuluivat reippaasti yli navan..melkein kylkiluissa asti..viikko sitten ne vielä kuuluivat alhaalla navan alla...

Olin juuri miehelleni sanonut tässä yks pvä että en tiedä näinkö unta vaiko olinko niin unen horroksessa mutta vatsassani kääntyi joku ja tuntui todella todella kipeältä....

nyt vaan vastauksia riskeistä??

• suskietpesue
        alkup. kirjoitti:

Kyllä se on monesta kii miten menee, kääntyykö ja kuinka monesti

mulla on vaavi viel poikittain , eli viisto perätila ja on ehkä aikaa kääntyä, muttei tilaa.Kun kääntyy sen kuulemma tuntee.Itse tunnistan pään pepusta, ja joka kerta tienny sanoa mistä löytyy parhaiten sydänäänet. No odotan vaan että kääntyy..vaikka istukka on kans etuseinämäs ja kohtu hertan muotonen..

Kolme raskautta takana, jokainen ollut ihan erillainen, että jos tää ny ei käänny ni ykskäään ei mua puhu ympäri sitä kääntämään.

• suskietpesue
        alkup. kirjoitti:

Kyllä se on monesta kii miten menee, kääntyykö ja kuinka monesti

mulla on vaavi viel poikittain , eli viisto perätila ja on ehkä aikaa kääntyä, muttei tilaa.Kun kääntyy sen kuulemma tuntee.Itse tunnistan pään pepusta, ja joka kerta tienny sanoa mistä löytyy parhaiten sydänäänet. No odotan vaan että kääntyy..vaikka istukka on kans etuseinämäs ja kohtu hertan muotonen..

Kolme raskautta takana, jokainen ollut ihan erillainen, että jos tää ny ei käänny ni ykskäään ei mua puhu ympäri sitä kääntämään.

• Henni78

Sain perätilavauvani sektiolla 1,5-vuotta sitten. Sektio oli suunniteltu, ja ainakaaan Naistenklinikalla eivät suosittele alatiesynnytystä, varsinkin jos on ensisynnyttäjä.

Käännös ei välttämättä onnistu, jos on istukka etuseinämässä, koska se saattaapi irrota kun käännöstä tehdään vatsan päältä. Käännösyritys voi olla hyvinkin kivulias, riippuu äidistä ja lääkäreistä. Riskeinä vauvalle juuri tuo istukan vahingoittuminen, napanuoran kaulanympärikiertyminen, muut ongelmat liittyen esim napanuoran lyhyyteen, ruhjeet ja murtumat vauvalla, sydänäänten lasku/katoaminen jne. Noin puolet käännösyrityksistä onnistuu ja niistäkin osa kääntyy takaisin perätilaan.

Itse kieltäydyin käännöksestä ja suoraan varattiin aika sektioon. Se tehtiin vkolla 39 4. Jos olisi sitä ennen lähtenyt tulemaan, olisi sitten leikattu päivystyksenä mahdollisimman pian. Ennen sektiota vielä ultrataan, jolla varmistetaan vauvan asento. Vaikka se olisikin kääntynyt raivotarjontaan, saat halutessasi sektion, kun se on kerran sinulle varattu.

Sektio kokemuksena oli ok, ei juuri minkäänlaisia kipuja missään vaiheessa. Taisi se puudutuspiikin laitto selkään sattua eniten. Itse toivuin hyvin ja nopeasti, sain terveen vauvan, ja jo seuraavana päivänä kävelin, kuin ei mitään olisi leikattukkaan. Hieman varoen kuitenkin. Haava parani myös nopeasti ilman mitään ongelmia.

Suunniteltu sektio on AINA turvallisempi vaihtoehto sekä vauvalle että äidille, verrattuna kiireelliseen tai hätäsektioon, joihin voi joutua, jos vauva ei mahdukaan tai muita komplikaatioita iskee. Suunnitellussa ei ole kiire ja siihen voi äitikin henkisesti ja fyysisesti valmistautua. Vauvan saa yleensä itse hetkeksi heti syliin ennen kuin lähtee isin kanssa mitattavaksi.

Koska sektio on leikkaus, on siinä muiden leikkausten tavoin omat riskinsä, mutta komplikaatiot suunnitellussa sektiossa ovat hyvin harvinaisia. Ja verrattuna perätilavauvan alakautta synnyttämiseen, sektion riskit ovat huomattavasti pienemmät. Toisaalta, sinulla jos on istukka etuseinämässä, en sitten tiedä kuinka se vaikuttaa sektion tekemiseen, tosin kyllä siitä vatsasta jokin leikattava kohta aina löytyy.

Itse en olisi mistään hinnasta lähtenyt alakautta synnyttämään. Riskit vauvalle (ja itselle) ovat normaalia suuremmat. vaaditaan äidiltä valtavaa itsehillintää ja motivaatiota ja lääkäreiltä taitoa, jotta kaikki sujuisi. Lisäksi kaikkien muidenkin tekijöiden tulisi olla optimaalisia, esim vauvan asento, koko, äidin lantion tilavuus yms.

Lantio voidaan magneettikuvata, mutta senkään antamat tulokset eivät ole satavarmoja. Huonoimmassa tapauksessa vauva mahtuu vartaloltaan ulos, mutta pää isoimpana osana jääkin jumiin, ja tästä todennäköisimmin seuraa vauvan vammautuminen tai kuolema. Äidille tehdään lähes aina episiotomia ja yksin on ponnistettava vauva ulos...lääkäri auttaa lopuksi pään. Vauvalle voi tulla ainakin niskan ja kaulan alueen hermovaurioita, jotka saattavat vaivata ja olla kivuliaita loppuelämän, ja vaativat fysioterapiaa. Lisänä hapenpuutteesta johtuvat aivovauriot, joita nyt voi toki tulla normisynnytyksessäkin.

Paljon puhutaan alatiesynnytyksen eduista vauvalle (bakteerit ja sen semmoiset), mutta tosiasia on, että suunnitellussa sektiossa syntyy vauvoja, joilla ei ainakaan synnytystavasta johtuen ole aivovaurioita tai muita ruumiillisia vammoja. Varmemmin lapsi syntyy täysin terveenä sektiolla. Ja käytännön kokemuksella voin sanoa, että suurin osa tuntemistani ihmisista, jotka ovat alakautta syntyneet, ovat astmaisia tai allergisia, ja muutenkin sairaita. ja sektiolla syntyneet taas ihme ja kumma terveitä kuin pukit. Itse en niinkään usko alatiesynnytyksen ylivoimaisuuteen lapsen terveyden kannalta. Ja vaikka pitäisikin aukottomasti tuo väite paikkansa, niin silti ennemmin allergia kuin aivovaurio ja vammainen lapsi.

Minä olen sitä mieltä, että näin oli parasta minulle ja ennen kaikkea lapselleni. Kumpikin olemme terveitä ja onnellisia. Samaa suosittelen ja toivon sinulle :)

Saa kysyä, jos jokin asia vielä vaivaa.

Ps. pääsin taatusti helpommalla ja vähemmillä kivuilla kuin useimmat alakautta synnyttäneet, ja vaikkei se itseisarvo olekaan, on se vain ja ainoastaan plussaa!

• Henni78

kelaappas vielä tätä palstaa ja synnytyspalstaa, niin löydät paljon (asiallisia) kommentteja ja kokemuksia perätilaan liittyen :)

• alkup.

Ihanaa kun joku jaksaa nähdä noin paljon vaivaa viestin vastaamiseen :) Ja vieläpä että saa niin ihanan vastauksen aivan täydellisenä..sitä täällä harvoin saa.

Mutta tosiaan olen miettinyt ja pohtinut tuota asiaa tänään...ja tunnustellu vauvan liikkeitä ja minusta potkut tuntuvat alhaalla :S
        Kun mennään sinne ultraan ja tarkistetaan onko vauva pääalaspäin, saako siellä samalla mitat vauvasta ja mahdollisen painoarvion? Vai tosiaan katsooko ne vaan että miten vauva siellä on ja se on siinä?
        Riskit ovat aika suuret kääntämisen kanssa :S
        Mieheni tosiaan on sitä mieltä ettei lähdetä kääntämään...en haluaisi vahingoittaa lastani millään tapaa...

• Henni78
        alkup. kirjoitti:

Ihanaa kun joku jaksaa nähdä noin paljon vaivaa viestin vastaamiseen :) Ja vieläpä että saa niin ihanan vastauksen aivan täydellisenä..sitä täällä harvoin saa.

Mutta tosiaan olen miettinyt ja pohtinut tuota asiaa tänään...ja tunnustellu vauvan liikkeitä ja minusta potkut tuntuvat alhaalla :S
        Kun mennään sinne ultraan ja tarkistetaan onko vauva pääalaspäin, saako siellä samalla mitat vauvasta ja mahdollisen painoarvion? Vai tosiaan katsooko ne vaan että miten vauva siellä on ja se on siinä?
        Riskit ovat aika suuret kääntämisen kanssa :S
        Mieheni tosiaan on sitä mieltä ettei lähdetä kääntämään...en haluaisi vahingoittaa lastani millään tapaa...

Synnytystapa-arviossa lääkäri ultralla mittaa vauvan vatsanympäryksen, pään ympäryksen ja reisiluun pituuden, ja näillä mitoilla saadaan arvio vauvan kokonaispainosta. Pituutta ei erikseen mittailla. Ja vaikka ultralla saa tarkemman arvion painosta kuin käsikopelolla, niin sekään ei täysin varmaa tietoa silti ole. Minulla arvioi, että olisi täysaikaisena noin 3,5 kiloa ja vauvan syntymäpaino oli 3530g eli aika nappiin arviot minulla meni :)

• perätila

poikani syntyi vajaa 2 vuotta sitten suunnitellun sektion takia koska ei enää meinannut kääntyä. Käännyttämistä todellakin yritettiin ja kipeältä se tuntui, joten se ei todellakaan ollut mikään mukava kokomus ollenkaan. Tästä huolimmatta poika on terve ja vilkas sekä tyypillinen skorppioni :D
      Nytten toista odottaissani en enää tuota kääntämis yritystä halua kokea

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5963
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3724
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2577
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2111
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1892
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1765
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1448
    Aihe