Mitä tukia opiskelevalle äidille?

Minjaminja

Tänään tuli postissa ilouutinen: pääsin opiskelemaan! Takana on jo yksi korkeakoulututkinto, mutta oman alan töitä en ole päivääkään tehnyt. Nyt siis uusi tutkinto kehiin ja parempia toiveita tuleville työmarkkinoille.

Nyt pitäisi vielä selvittää mitä tukia on mahdollista saada. Meillä on kaksi lasta: 4v ja kohta 1v. Jos jäisin kotiin, saisin kotihoidontukea (lisineen) noin 540e/kk tietty lapsilisät. Opintorahahan on vain jotain noin 250e, eikös juu? Tuohan summa menee kokonaan lasten päivähoitomaksuihin!?! Sitten kun laskee kuukausittaiset matkakulut opiskelupaikkaan (omalla autolla 70 km päivässä, julkista täältä ei kulje) menee tulot väistämättä miinukselle. Sitten olisi vielä laskut maksettavana jne...

Kuvittelin että kela tukee opiskelevaa perhettä muutenkin kuin vain vanhemman opintorahalla, mutta en löytänyt kelan sivuilta mitään viittausta tällaiseen. Miten näin voi olla? Minunhan olisi paljon kannattavampaa olla vain lasten kanssa kotona... Toki mieli tekee kovasti opiskelemaan ja valmistumisen jälkeen mahdollinen työllistyminen houkuttaa kovasti, mutta nyt alkaa epäilyttämään miten ihmeessä pärjäämme rahallisesti. Mies tietty elättää perheen minun opiskellessani, mutta hänen tulonsa ovat pienet. Melkein alkaa epäilyttämään kannattaako opikelu sittenkään...

3

490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taija......

muutaku opintotuki ja laina.ja tuo allaoleva:

Lainaus Kela sivulta: "Jos asut lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa samassa asunnossa, kuulut yleensä yleisen asumistuen piiriin. Voit kuitenkin saada asumislisää, jos asut lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa asunnossa, jonka olet vuokrannut opiskelusi vuoksi ja joka sijaitsee muulla paikkakunnalla kuin perheesi vakituinen asunto."

• Ota reilusti

opintolainaa, siinä se. Rapiat 300eur. nuo tuet.
      Päivähoitomaksusta voi hakea huojennusta, tai pitää lapset osapäivässä.

• lähdössä myös

opintoraha laina(lainaa voi nostaa vaan tarvittaessa, kannattaa kuitenkin hakea päätös valmiiksi niin saa rahat parissa päivässä jos tiukka tilanne tulee), yleinen asumistuki(siihen vaikuttaa sun opintotuet ja miehen tulot), lapsilisät.
      et saa kotihoidontukea jos lapset on päiväkodissa.

opintorahaankin vaikuttaa se, missä opiskelet. toisen asteen koulutuksen tuki on pienempi ja korkeakoulussa saa tukea yhteensä vain tietyn verran, eli jos korkeakouluun oot menossa, sun aikaisemmin nostamat opintotuet vaikuttaa.

toimeentulotukeakin voit hakea, mutta siihen vaikuttaa jokainen sentti joka talouteenne tulee, säästöt ja kaikki. ja siinäkin on, että opiskelijan ensisijainen tulonlähde on opintotuki, laina ja osa-aikatyöt.

lastenpäiväkotimaksuissa on perheen tulorajat, kannattaa nekin kaikki katsoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      309
      3055
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      124
      2057
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2043
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1399
    7. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1395
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      69
      1270
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1243
    Aihe