Mitä tukia opiskelevalle äidille?

Minjaminja

Tänään tuli postissa ilouutinen: pääsin opiskelemaan! Takana on jo yksi korkeakoulututkinto, mutta oman alan töitä en ole päivääkään tehnyt. Nyt siis uusi tutkinto kehiin ja parempia toiveita tuleville työmarkkinoille.

Nyt pitäisi vielä selvittää mitä tukia on mahdollista saada. Meillä on kaksi lasta: 4v ja kohta 1v. Jos jäisin kotiin, saisin kotihoidontukea (lisineen) noin 540e/kk tietty lapsilisät. Opintorahahan on vain jotain noin 250e, eikös juu? Tuohan summa menee kokonaan lasten päivähoitomaksuihin!?! Sitten kun laskee kuukausittaiset matkakulut opiskelupaikkaan (omalla autolla 70 km päivässä, julkista täältä ei kulje) menee tulot väistämättä miinukselle. Sitten olisi vielä laskut maksettavana jne...

Kuvittelin että kela tukee opiskelevaa perhettä muutenkin kuin vain vanhemman opintorahalla, mutta en löytänyt kelan sivuilta mitään viittausta tällaiseen. Miten näin voi olla? Minunhan olisi paljon kannattavampaa olla vain lasten kanssa kotona... Toki mieli tekee kovasti opiskelemaan ja valmistumisen jälkeen mahdollinen työllistyminen houkuttaa kovasti, mutta nyt alkaa epäilyttämään miten ihmeessä pärjäämme rahallisesti. Mies tietty elättää perheen minun opiskellessani, mutta hänen tulonsa ovat pienet. Melkein alkaa epäilyttämään kannattaako opikelu sittenkään...

3

383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taija......

      muutaku opintotuki ja laina.ja tuo allaoleva:

      Lainaus Kela sivulta: "Jos asut lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa samassa asunnossa, kuulut yleensä yleisen asumistuen piiriin. Voit kuitenkin saada asumislisää, jos asut lapsesi tai puolisosi lapsen kanssa asunnossa, jonka olet vuokrannut opiskelusi vuoksi ja joka sijaitsee muulla paikkakunnalla kuin perheesi vakituinen asunto."

    • Ota reilusti

      opintolainaa, siinä se. Rapiat 300eur. nuo tuet.
      Päivähoitomaksusta voi hakea huojennusta, tai pitää lapset osapäivässä.

    • lähdössä myös

      opintoraha laina(lainaa voi nostaa vaan tarvittaessa, kannattaa kuitenkin hakea päätös valmiiksi niin saa rahat parissa päivässä jos tiukka tilanne tulee), yleinen asumistuki(siihen vaikuttaa sun opintotuet ja miehen tulot), lapsilisät.
      et saa kotihoidontukea jos lapset on päiväkodissa.

      opintorahaankin vaikuttaa se, missä opiskelet. toisen asteen koulutuksen tuki on pienempi ja korkeakoulussa saa tukea yhteensä vain tietyn verran, eli jos korkeakouluun oot menossa, sun aikaisemmin nostamat opintotuet vaikuttaa.

      toimeentulotukeakin voit hakea, mutta siihen vaikuttaa jokainen sentti joka talouteenne tulee, säästöt ja kaikki. ja siinäkin on, että opiskelijan ensisijainen tulonlähde on opintotuki, laina ja osa-aikatyöt.

      lastenpäiväkotimaksuissa on perheen tulorajat, kannattaa nekin kaikki katsoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe