Veneily on VAIKEAA

En ole insinööri

Ehdin innostua veneilystä. Kaikki väittivät sen olevan helppoa. Nyt olen käynyt muutaman kerran kokeilemassa enkä tajua mistään mitään. En osaa käyttää venekompassia, en lukea merikarttoja; väistämissäännöt ja viittojen ohitukset teoriassa tiedän--käytäntö on ihan toista. Olen ilmeisesti tyhmä ihminen, kun en osaa veneilyn sääntöjä. Taisi veneilyt jäädä tähän.
Miksi vesille pääsee ilman mitään venekoulua? Miksei parhaimpaan veneilyaikaan saa mitään opetusta? Miksi veneilyn väitetään olevan helppoa?

13

1461

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiju

Älä luovuta hyvää alkavaa harrastusta. Kannattaa ottaa selvää missä on lähin paikkakuntasi saaristolaivuri/ rannikkolaivurikurssi ja ilmoittautua sinne. Itse olen käynyt saaristo kurssin ennen kuin merelle läksin. Ilman kurssin tuomaa tietoutta olisin ollut yhtä pihalla kuin sinä. Sieltä saa tosi arvokasta tietoa kaikesta veneilyyn liittyvästä. Esim.Kartan luku, vaaratilanteet, veneen pakolliset varusteet, mitä veneessä täytyy olla yms. yms.. Esimerkkinä vaikkapa että veneessä täytyy olla kaikkien normaaleiden kiinnitysköysien lisäksi vielä köyttä köyttä köyttä ja köyttä. Ankkuri köyttä pitäisi olla vähintään 50m mielellään paljon enemmän, 10metrin tai 20metrin narulla ei tee oikeasti muuta kuin pysäyttää veneen kaislikkoon. Kurssilla kun oikein paneutuu opinahjoon sinustakin voi tulla erinomainen kartanlukija huom. oikean kartan ei plotterin sillä
      aina ensin täytyisi opiskella lukemaan oikeata paperi karttaa ja tietää missä paperilla mennään sitten otetaan avuksi elektroniikka mikäli vielä sitä tarvitsee kun osaa oikeasti lukea karttaa. Merellä sekä järvillä on paljon tieto taidottomia veneilijöitä jotka tietämättään ja taidottomuuttaan aiheuttavat jos jonkin näköistä harmia, vaaraa yms. Kurssit yleensä järjestetään talvella niin sitten kesällä on aikaa veneillä. Ne oikeasti kannattaa niistä saa hyvää varmuutta ja ennen kaikkea todella arvokasta tietoa joka pitäisi kaikilla veneilijöillä olla. Itse aion vielä käydä tuon rannikkolaivuri kurssinkin. Hyvää ensikesää veneilyä oppineena merenkävijänä.

• Oppiva veneilijä

Rohkaisu tuli tarpeeseen, en kyllä aio luovuttaa. Taitaa olla niin, että innostuessaan on liian kärsimätön: Pitäisi oppia heti.
        Toit TÄRKEITÄ näkökulmia esille. Olin juuri harkitsemassa plotterin ostoa, mutta enpä vielä taida. Sen jos heti hankkii, ei malta opiskella oikeaa merikarttaa.
        Ei muuta kuin uudestaan vesille!

• Oppia

Kun olet käynyt saaristolaivuri kurssin,niin otappa selvää noista Veneilyliiton kursseista niissä opetellaan veneen käsittelyä.Laivurikurssit käydään teoria-opiskeluna luokassa eikä vesillä.Kun taas veneilykurssit ovat pääosin käytäntöä vesillä ja näissä todella oppii veneen käsittelyä laiturista lähdöstä,takaisin tuloon ja kaikkea siltä väliltä.

• qwertylkjhg

Itse aloitin myös veneilyn juuri ja kävin veneenkuljettajakurssinkin keväällä. Osaan kyllä navigoinnin ja säännöt, mutta veneen käsittely tuntuu todella haastavalta. Kyllä sitä merellä ajelee helposti, mutta esim. rantautumiset aiheuttavat sellaista stressiä, että into lähteä veneilemään on laskenut. Ikävää, että venereissut päättyvät aina moiseen stressimomenttiin eli kotisataman syövereissä taiteiluun ja omaan venepaikkaan peruuttamisen yrittämiseen.

Minulle tuli ainakin yllätyksenä, kuinka haastavaa tuollainen pienessä tilassa veneen käsittely on. Luojan lykky, että on keulapotkuri, niin saa sentään keulan helposti tuskallisessa tilanteesa minne haluaa, mutta paatin perää ei kovin näppärästä käännelläkään. Veneenkuljettajakurssilla oli kyllä yksi käytännän ajo, mutta siinäkin opettaja halusi tehdä laituriin ajamiset.

Olen kyllä sitä mieltä, että jonkinlainen ajokoulu pitäisi olla pakollinen myös veneilyssä, ainakin esim. yli 6 metrisille paateille. Siinä saisi olla paljon vastaavaa harjoittelua, kun autokoulussa tehdään taskuperuutuksia yms.

Oma veneeni on 8 metrinen ja toki auttaisi, jos se olisi pienempi, mutta en tajunnut käsittelyn olevan niin vaikeaa ja toisaalta halusi että on tilaa jatkossa koko perheelle. Sitä on sanottu, että ulapalla kannattaa harjoitella peruuttelua yms, mutta ei se kyllä ihan autenttiselta tunnu. Sitä kuitenkin jatketaan ja satamassa stressataan...

• yksi kaikkien
        qwertylkjhg kirjoitti:

Itse aloitin myös veneilyn juuri ja kävin veneenkuljettajakurssinkin keväällä. Osaan kyllä navigoinnin ja säännöt, mutta veneen käsittely tuntuu todella haastavalta. Kyllä sitä merellä ajelee helposti, mutta esim. rantautumiset aiheuttavat sellaista stressiä, että into lähteä veneilemään on laskenut. Ikävää, että venereissut päättyvät aina moiseen stressimomenttiin eli kotisataman syövereissä taiteiluun ja omaan venepaikkaan peruuttamisen yrittämiseen.

Minulle tuli ainakin yllätyksenä, kuinka haastavaa tuollainen pienessä tilassa veneen käsittely on. Luojan lykky, että on keulapotkuri, niin saa sentään keulan helposti tuskallisessa tilanteesa minne haluaa, mutta paatin perää ei kovin näppärästä käännelläkään. Veneenkuljettajakurssilla oli kyllä yksi käytännän ajo, mutta siinäkin opettaja halusi tehdä laituriin ajamiset.

Olen kyllä sitä mieltä, että jonkinlainen ajokoulu pitäisi olla pakollinen myös veneilyssä, ainakin esim. yli 6 metrisille paateille. Siinä saisi olla paljon vastaavaa harjoittelua, kun autokoulussa tehdään taskuperuutuksia yms.

Oma veneeni on 8 metrinen ja toki auttaisi, jos se olisi pienempi, mutta en tajunnut käsittelyn olevan niin vaikeaa ja toisaalta halusi että on tilaa jatkossa koko perheelle. Sitä on sanottu, että ulapalla kannattaa harjoitella peruuttelua yms, mutta ei se kyllä ihan autenttiselta tunnu. Sitä kuitenkin jatketaan ja satamassa stressataan...

Miksi kaikkien pitäisi käydä veneenajokoulu jos sinä et hallitse venettäsi. Me muut nimittäin hallitsemme. Lisäksi sellainen ongelmakin on, että jos opettelet taskupysäköinnin veneellä A niin se pitää uudestaan opetella veneellä B koska ne eivät käyttäydy samalla tavalla.

Veneen pituus ei ole ratkaiseva tässä asiassa vaan muut ominaisuudet. Kevyt tasapohjainen nimittäin lähtee välittömästi tuulen mukaan, mutta raskas ja varsinkin kölivene antaa reilusti toiminta-aikaa.

Niin tai näin, on ne hommat haastavia mutta kyllä niiden kanssa pärjätään.

• qwertylkjhg
        yksi kaikkien kirjoitti:

Miksi kaikkien pitäisi käydä veneenajokoulu jos sinä et hallitse venettäsi. Me muut nimittäin hallitsemme. Lisäksi sellainen ongelmakin on, että jos opettelet taskupysäköinnin veneellä A niin se pitää uudestaan opetella veneellä B koska ne eivät käyttäydy samalla tavalla.

Veneen pituus ei ole ratkaiseva tässä asiassa vaan muut ominaisuudet. Kevyt tasapohjainen nimittäin lähtee välittömästi tuulen mukaan, mutta raskas ja varsinkin kölivene antaa reilusti toiminta-aikaa.

Niin tai näin, on ne hommat haastavia mutta kyllä niiden kanssa pärjätään.

Samaa mietin aikoinani autokoulun suhteen. Olin ajellut autoa 12-vuotiaasta yksityisillä teillä eli ajaminen oli yhtä helppoa kuin vaikkapa pyörällä. Ja sitten liikennemerkit sun muut tulivat tutuiksi mopoilla ja kevytmoottoripyörällä ajellessa. Miksi siis minun piti mennä autokouluun?

Pakollinen autokoulu kaikille lienee ainoa tapa varmistua siitä, että kaikki osaavat edes jollain tasolla ajaa autoa. Itse asiassa Suomessa on aika tiukat kirjalliset kokeet eli risteys- ym. säännöt pitää olla hyvin hallussa. Uutisia ja keskusteluja kun lukee, niin ilmeisesti vesillä liikkuu jos jonkinlaista kuljettajaa, joten ei se ajokoulu varmaa vesillekään olisi pahitteeksi. Itse ainakin olen tosiaan huomannut kuinka haastavaa veneily on aloittaa ja tästäkin keskustelusta päätellen en ole ainoa. Valitettavasti kaikki eivät suostu nöyrtymään osaamattomuutensa edessä, vaan ajavat opettelematta ja sitten niitä onnettomuuksia sattuu.

• yksi kaikkien
        qwertylkjhg kirjoitti:

Samaa mietin aikoinani autokoulun suhteen. Olin ajellut autoa 12-vuotiaasta yksityisillä teillä eli ajaminen oli yhtä helppoa kuin vaikkapa pyörällä. Ja sitten liikennemerkit sun muut tulivat tutuiksi mopoilla ja kevytmoottoripyörällä ajellessa. Miksi siis minun piti mennä autokouluun?

Pakollinen autokoulu kaikille lienee ainoa tapa varmistua siitä, että kaikki osaavat edes jollain tasolla ajaa autoa. Itse asiassa Suomessa on aika tiukat kirjalliset kokeet eli risteys- ym. säännöt pitää olla hyvin hallussa. Uutisia ja keskusteluja kun lukee, niin ilmeisesti vesillä liikkuu jos jonkinlaista kuljettajaa, joten ei se ajokoulu varmaa vesillekään olisi pahitteeksi. Itse ainakin olen tosiaan huomannut kuinka haastavaa veneily on aloittaa ja tästäkin keskustelusta päätellen en ole ainoa. Valitettavasti kaikki eivät suostu nöyrtymään osaamattomuutensa edessä, vaan ajavat opettelematta ja sitten niitä onnettomuuksia sattuu.

Liikennesäännöt ovat eri asia kuin veneen käsittely. Veneen käsittelyn oppii vain harjoittelemalla kun taas liikennesäännöt pitää opiskella joko lukemalla tai jollakin kurssilla.

Auton käsittelykin vaatii harjoitusta. Ei tosin kovin paljon niin kauan kun ajellaan erilaisilla 4-pyöräisillä enintään noin 5-metrisillä, mutta kun otetaan pyöriä lisää, alkaa vaikeusastetta tulla ja harjoittelutarvetta kortista ja h-a kokemuksesta riippumatta.

• qwertylkjhg
        yksi kaikkien kirjoitti:

Liikennesäännöt ovat eri asia kuin veneen käsittely. Veneen käsittelyn oppii vain harjoittelemalla kun taas liikennesäännöt pitää opiskella joko lukemalla tai jollakin kurssilla.

Auton käsittelykin vaatii harjoitusta. Ei tosin kovin paljon niin kauan kun ajellaan erilaisilla 4-pyöräisillä enintään noin 5-metrisillä, mutta kun otetaan pyöriä lisää, alkaa vaikeusastetta tulla ja harjoittelutarvetta kortista ja h-a kokemuksesta riippumatta.

Pointti olikin siinä, että miksi kaikkien tarvii, jos joku ei osaa. Iso osa varmasti riittävän taitavia ja osaavia autoilijoita käy autokoulun.

• joopa joojioo
        qwertylkjhg kirjoitti:

Pointti olikin siinä, että miksi kaikkien tarvii, jos joku ei osaa. Iso osa varmasti riittävän taitavia ja osaavia autoilijoita käy autokoulun.

No kas siksi kaikkien täytyy, jotta autokoulukartelleja pitävät riutuvat yrittäjät eivät kuolisi nälkään ja kukkahatut joita pelottaa hiiren röyhtäilykin vaativat sellaista, kosta 'se on sinun omaksi parhaaksesi' ja 'suojellaan'.

Kyllä siinä aika nopeasti vapaaehtoisesti sinne menee sitten opettelemaan opastuksella sitä veneen käyttöä, kun olet upottanut sen 20 000 euron paattisi tai pari sellaista :D

• sittenkin

Samaa mieltä edellisten kanssa. Hyvää harrastusta ei kannata lopettaa. Ei se auton tai pyörän ajaminenkaan ollut ensimmäisellä kerralla hanskassa.

Niinkuin todettua tuo ulapalla ajaminen on helppoa, mutta laituriin parkkeeraaminen tai saareen rantautuminen vaatii harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua.
      Itse onnistuin parkkeraamaan alussa valtaosin naapurin aisapaikalle, kun toi vene ei kääntynytkään samalla tavalla, kuin auto. Nyttemmin menee jo rutiinilla, kun osaa ottaa huomioon erilaisten tuulien vaikutukset rantautuessa jne.
      Kävin, muutama vuosi takaperin, saaristolaivurikurssilla kertaamassa oppeja.
      Tietoa tuli myös roppakaupalla lisää. Suosittelen!

Veneilyvuosia, omalla veneellä, takana vähän toistakymmentä vuotta, enkä edelleenkään väitä olevani täysin oppinut. Toisaalta myös se tekee harrastuksen mielenkiintoiseksi.

Tuo kompassi kannattaa ehkä hahmottaa alkuun sillä lailla, että täysi ympyrä on 360 astetta, niin kompassilukema 0 on 360 eli pohjoinen.
      Vastaavasti kompassisuunnat:
      90 astetta = itä
      180 = etelä
      270 = länsi

Noi kun mieltää, niin tietää koko ajan suurinpiirtein minne on menossa ja mistä tulossa.

Kartta kun on edessä oikein päin niin tuo pohjoinenhan on luonnollisesti ylhäällä.
      Karttoihin on lisäksi merkitty väylien suunnat kompassilukemin.
      Eksymätaulukko onkin sitten saaristolaivurikurssilla opittavaa.

Merikartoissa ehkä oleellisin tieto on väylien ja syvyyksien lisäksi nuo kivet ja matalikot.
      T on pinnan alla oleva kivi ja väärinpäin käännettynä se on pinnan päällä eli näkyvissä.

Mukavaa veneilykesää joka tapauksessa!

Olen kyllä kateellinen sinulle. Olet juuri löytänyt itsellesi uuden upean harrastuksen jossa haasteita ja uutta riittää seuraavaksi vuosikymmeneksi. Älä missään nimessä luovuta, kysele neuvoja kokeneemmilta, nauti kesästä ja uuden oppimisesta. Veneily on upea harrastus ja tulet kokemaan ikimuistoisia hetkiä lähivuosina. Toivottavasti kaikki sujuu hienosti mutta pienet kolhut ja haverit kuuluvat "merenkulkuun" ja sattuu niitä myös kokeneemmillekkin. Itse asiassa kaikille on sattunut joskus jotain. Onnea matkaan...

• "opettaja"

olisi opiskella veneesi käsittelyä jonkin kokeneen ja kärsivällisen opetustaitoisen henkilön kanssa veneelläsi muutama reissu jos mahdollista?

Tai sitten mennä jonkin kokeneen veneilijän kanssa hänen veneelleen joksikin aikaa
      "gastiksi" = miehistöksi, ja opetella silloin osa peruasioista.

Ilmoitatko yhteys tietosi jos vaikka haluat harkita tällaisia mahdollisuuksia?

• Saaristokettu

Kyllä sen veneilyn oppii ihan samalla tavalla kuin mitkä tahansa muutkin taidot: Vähän kerrallaan. Ei ole mikään häpeä harjoitella esimerkiksi laituriin tuloa uudestaan ja uudestaan. Jos joku laiturillaolija naureskelee tällaisille itseoppitunneillesi niin on todennäköisesti itse surkea veneilijä. Todelliset merikarhut osaavat arvostaa ja kannustaa sitä että joku viitsii kehittää itseään veneilijänä. Todennäköisesti tulevat jopa naureskelun sijaan antamaan kullanarvoisia vinkkejä. Minä olen suunnilleen vauvaikäisestä asti liikkunut saaristossa vaikka minkälaisilla pikkukiuluilla (kun ei persaukisella ole kunnon veneeseen varaa) joten kokemusta löytyy noin 30 vuoden ajalta mutta en silti pidä itseäni kovin hääppöisenä veneilijänä. Esimerkiksi solmujen solmiminen on edelleen minullekin jokakesäistä opiskelua ja joka kevät tunnen itseni huonoksi veneen kiinnittäjäksi kunnes se kesän mittaan alkaa taas sujua.

Navigointitaidoista tärkeimpiä on maltti. Veneesi uppouma ei ole niin suuri että joutuisit vaikeuksiin vaikka kierrätkin itäviitan länsipuolelta mutta jos et edes tiedä millä väylällä olet niin pysäytä vene ja tutki merikarttaa niin kauan että hahmotat sijaintisi. Merikarttaan merkityt kivet nimittäin on syytä kiertää kaukaa sillä niihin on harvemmin pystytetty näkyvä keppi. Väylällä pysyttely tosin on yleensä suotavaa sillä väylän ulkopuolelta saattaa löytyä sellaisiakin kiviä joita ei merikarttaan ole merkitty.

Hyvänä vinkkinä aloittelijalle suosittelisin että jos näet kanssasi samalla reitillä olevan veneen jonka perässä liehuu venekerhon lippu niin kannattaa seurata sitä ja katsoa miten se toimii koska todennäköisesti sen ruorista löytyy kokenut veneilijä.

Väistämissäännötkin ovat merellä aika pitkälti maalaisjärkeä: Väistä siltä puolen mikä tuntuu turvalliselta ja missä tilaa on. Laivaa ei kannata lähteä kiertämään keulan puolelta sillä ne eivät juurikaan pysty väistämään ketään. Jos nopea vene on leikkaamassa oman kurssisi poikki, ei ole mikään häpeä hiljentää itse ja odottaa että se nopeampi menee editsesi. Purjeveneet ovat siitä hankalia että niistä ei tiedä koska ne vaihtavat halssia (=kumpi kylki tuuleen päin) mutta tässäkin auttaa tilanteen seuraaminen; jos purkkari on ensin vasemmalle kallellaan ja sitten kääntyy niin että on oikealle kallellaan niin ei se ihan heti uudestaan vaihda halssia joten kierrä sieltä puolen mihin se purkkari äsken oli menossa (hyvin kapealla väylällä tosin saa olla tämän asian kanssa tarkkana varsinkin jos oma veneesi on hitaanlainen). Myötätuuleen laskettelevan purkkarin voit taas kiertää sieltä mikä tuntuu turvallisemmalta.

Väitän että jokainen veneilijä joka tuolla väylillä luovii on jonkinasteinen opiskelija sillä veneily on sellainen koulu josta kukaan ei koskaan valmistu. Ota ihan rennosti vaan ja tsemppiä harrastukseesi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      140
      4228
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      193
      3911
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      30
      2633
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2422
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      32
      2183
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      5
      1770
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      100
      1421
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1404
    9. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1291
    10. Ei ne päivät ole samanlaisia...

Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah
      Työpaikkaromanssit
      36
      1099
    Aihe