Paras kirja Rudolf Steinerilta

koulusta lintsannut

Mikä on mielestänne syystä tai toisesta lukemisen arvoinen kirja Rudolf Steinerilta? (Tiedän, että tällä palstalla on tarkoitus puhua steinerpedagogiikasta, mutta eiköhän asioista voi laajemminkin keskustella). Omasta mielestäni se on ehdottomasti "Vapauden filosofia". Onko kukaan lukenut? Myös väitöskirja "Totuus ja tiede" on hyvä kirja.

Odotan innolla, että Steinerin kirjoittama kirja lempifilosofistaan Friedrich Nietzschestä julkaistaan suomeksi :) Siis sitten joskus.

42

2161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steinerilta

      No nuo alkupään kirjat ovat mielestäni hieman kevyempää lukemistoa. Sen sijaan niinä aikoina, jolloin Waldorf Astoriaan perustettiin ensimmäistä Steinerkoulua, oli Steiner jo paljon syvemmällä hengentieteessä.

      Lapsen kasvatus hengentieteen kannalta on perusteos, joka jokaisen steinervanhemman tulisi lukea. Koko steinerkoulu perustuu nimen omaan tähän teokseen.
      http://www.teosofia.net/antropos/St-kasvatus.htm

      Nämä kirjat ovat erityisesti mielestäni myös lukemisen arvoisia:

      Kansansielujen tehtävä ja germaanispohjoismainen mytologia, Suomen antroposofinen liitto 1979

      Luonnonkuntien ja taivaankappaleiden henkiset olennot, Suomen antroposofinen liitto 1987 - Steiner in his own words

      Steiner, R. 2000. Selvänäköisyys nykyaikana ja sen suhde ajatteluun. Helsinki: Suomen antroposofinen liitto

      Steinerin kirjoittamat Matteuksen ja Luukaksen evankeliumit sekä tietenkin viides evankeliumi ovat myös hyviä. Jeesuksesta Kristukseen -kirja herättää myös ajatuksia.

      Mikäli taas salatiede kiinnostaa, niin Steiner kirjoitti asiasta seuraavaa:
      http://www.teosofia.net/antropos/st-sala.htm

      Näitä kirjoja lukemalla, saa jo hieman paremman kuvan Steinerin ajatusmaailmasta sekä tietenkin siitä oppirakennelmasta, jonka käytännön sovellukseksi steinerkoulu on perustettu.

    • aa ja oo

      Kolme opintoviikkoa Snellussa steinerkoulunopettajan opinnoissa!

    • omaksunut ope

      "Rudolf Steiner: Yleinen ihmisoppi (Luentosarja Steinerkoulun tuleville opettajille)

      14. esitelmässä Steiner selittää mm. ihmisen anatomiaa ja kertoo, mitä puhe on:

      "Päässä meillä on varsinainen pää. Päässä meillä on vartalo: kaikki mikä kuuluu nenään. Ja päässä meillä on jäsentenosa, joka jatkuu ruumiinonteloon: kaikki mikä liittyy suuhun. Näin voimme ihmisen päässä nähdä kaiken, mikä ihmisessä ruumiillisesti on. Vain pään rintaosa on jo surkastunut."

      "Ylöspäin rinnalla on jatkuva taipumus tulla pääksi ja alaspäin jatkuva taipumus soveltua kohtiojennettujen jäsenten mukaan, jäsentyä ulkomaailmaan, toisin sanoen tulla jäsenten luonnoksi. Rinnanluonnon ylemmällä osalla on jatkuva pyrkimys tulla pääksi, alemmalla osalla on jatkuva pyrkimys tulla jäsenihmiseksi. Ihmisvartalon yläosa siis tahtoo jatkuvasti tulla pääksi, mutta ei voi. Toinen pää estää sen."

      "Eikö ole selvästi havaittavissa, miten rinnanmuodostuksen ylemmässä osassa on alku päänmuodostukselle? Siellä on kurkunpää, jota naiivin kielenkäytön mukaisesti jopa nimitetään kurkun PÄÄKSI. Ihmisen kurkunpää kaikessaan on surkastunut ihmispää, -pää, joka ei voi tulla kokonaan pääksi ja joka sen tähden toteuttaa päänluontonsa ihmisen puheessa. Ihmisen puhe on siis kurkunpään jatkuvaa ilmassa tapahtuvaa yritystä tulla pääksi.
      Tätä todellisuudessa on ihmisen puhe. Sentähden teidän ei tule ihmetellä, että samalla hetkellä jolloin pää hampaiden vaihtuessa on tavallaan tullut ruumiillisesti valmiiksi, seitsemännen vuoden seutuvilla, tarjoutuu myöskin tilaisuus lujittaa sielullinen, kurkunpään tuottama pää, eräänlaisella luustolla."

      "Samoin kuin ihmisen rintaosalla on ylöspäin pyrkimys tulla pääksi, samoin sillä alaspäin on pyrkimys tulla jäseniksi. Samoin kuin se, mitä kurkunpää tuottaa puheena on hienommin muodostunutta päätä, vielä ilmaksi jäänyttä päätä, samoin on kaikki, mikä mikä ihmisen rintaolemuksesta vaikuttaa alaspäin ja soveltuu jäsenten suuntaan, karkeampaa jäsenten luontoa."

      * * *

      Huomautan, että ko. kirjan 1. suomennettu painos on v:lta 1989.
      Esipuheen on kirjoittanut Kaisu Virkkunen, joka ei ainakaan mitenkään kirjoituksessaan viittaa siihen, että oppi olisi vanhentunut. Päinvastoin, sillä: "Puhe on luonnollisesti käsittämätöntä nykyajan ihmiselle, jonka käsitteistön konkreettisiin syy- ja seurasusuhteisiin esisyntymällinen ja kuolemanjälkeinen mitenkään eivät voi asettua."

      Ja lisää tässä:

      Steiner paljastaa "Yleinen ihmisoppi" -teoksessaan ihmisen kehitysvaiheiden lisäksi myös syypään materialismin leviämiseen:

      "Katsokaa ihmisen päätä! Se on maailmantapahtumisen tosiasioitten maailmassa muodostunut siten, että se on nyt ihmisen vanhin jäsen. Pää on syntynyt ensin korkeammista eläimistä, sitten taantuvasti kehittyen alemmista elämistä.
      Päämme suhteen polveudumme eläinmaailmasta. Siihen meillä ei ole mitään sanottavaa -pää on vain pidemmälle kehittynyt eläin.

      Me tulemme alempaan eläinmaailmaan, jos haluamme etsiä päämme esi-isiä. Rintamme on vasta myöhemmin liittynyt päähän: se ei ole enää yhtä eläimellinen kuin pää. Rinnan me olemme saaneet vasta myöhempänä aikakautena. Ja jäsenet me ihmiset olemme saaneet myöhäisimpinä eliminämme; ne ovat kaikkein inhimillisempiä elimiä....

      Peittämällä ihmiseltä tieoisuuden hänen suhteestaan maailmankaikkeuteen, siis hänen jäsentensä varsinaisesta luonnosta, katolinen kirkko jätti myöhemmille ajoille vain hiukkasen rintaa ja pääasiallisesti päätä, pääkalloa. Ja niin materialismi keksi, että pääkallo polveutuu eläimistä. Ja nyt se väittää, että koko ihmisen polveutuvan eläimestä, vaikka rintaelimet ja jäsenelimet ovat vasta myöhemmin muodostuneet...

      Kuuluu erikoisesti nykyiselle nuorison opettajalle tietää tällaisia asioita."

      Ja vielä:

      Yleinen ihmisoppi, 12. esitelmä

      "Mitä pää oikeastaan tekee suorittaessaan työtään rinnan järjestelmän ja jäsenten järjestelmän yhteydessä?

      Pää muovaa, luo alati hahmoja. Meidän elämämme tapahtuu oikeastaan siten, että ensimmäisten seitsemän elinvuoden ajan pää vaikuttaa voimakkaasti muodostumiseen saakka, ja että pää vielä senkin jälkeen auttaa, säilyttää muotoa, läpitunkee muodon sielulla ja hengellä. Pää on yhteydessä ihmishahmon muodostumiseen.

      Antaako pää siis ihmiselle hänen varsinaisen ihmishahmonsa? Nimenomaan ei. Teidän on kylläkin taivuttava ajatukseen, että pää salaa tahtoo jatkuvasti tehdä teistä jotakin muuta kuin te olette.

      On hetkiä, jolloin pää tahtoisi muuttaa teidät suden näköisiksi. Toisina hetkinä pää tahtoisi antaa teille lampaan näön. Sitten taas madon; madoksi se tahtoisi tehdä teidät, lohikäärmeeksi. Kaikki ne muodostukset, joita pää oikeastaan tahtoo teille antaa, te löydätte levittäytyneenä ulos luontoon erilaisina eläinmuotoina. Eläinkuntaa katsoessanne voitte sanoa itsellenne: tuo olen minä itse, rintani ja jäsenteni järjestelmät vain antavat minulle apuaan muuttamalla ihmisenmuotoon sen, mikä lähtee päästä esimerkiksi sudenhahmona."

      • tämä askarruttaa

        Minua askarruttaa suuresti, että oliko Steiner rajatilainen skitsofreenikko vaiko huumausaineiden väärinkäyttäjä? Eräät lääketieteen asiantuntijat ovat heittäneet tämän kysymyksen ilmoille.


      • RaijaKo
        tämä askarruttaa kirjoitti:

        Minua askarruttaa suuresti, että oliko Steiner rajatilainen skitsofreenikko vaiko huumausaineiden väärinkäyttäjä? Eräät lääketieteen asiantuntijat ovat heittäneet tämän kysymyksen ilmoille.

        No, aina kaikkien henkisyydestä puhuvien ihmisten yhteydessä "eräät lääketieteen asiantuntijat" heittävät vähintään "huumausaineiden väärinkäytön" ilmoille. Mitähän muuten sitten on huumausaineiden "oikeinkäyttö"?


      • Steineräippä
        RaijaKo kirjoitti:

        No, aina kaikkien henkisyydestä puhuvien ihmisten yhteydessä "eräät lääketieteen asiantuntijat" heittävät vähintään "huumausaineiden väärinkäytön" ilmoille. Mitähän muuten sitten on huumausaineiden "oikeinkäyttö"?

        Tästä asiasta voimme olla RaijaKo:n kanssa yhtä mieltä. :)


      • KL oppiarvoltaan
        Steineräippä kirjoitti:

        Tästä asiasta voimme olla RaijaKo:n kanssa yhtä mieltä. :)

        kertoi, että Steiner päätti päivänsä hissikuiluun hyppäämällä. pari viestiä aiemmin heitetyillä väitteillä ja suisidella voi olla yhteys. Oletteko tietoisia Steinerkin kuoleman tapahtumasta. Miten, milloin?


      • RaijaKo
        KL oppiarvoltaan kirjoitti:

        kertoi, että Steiner päätti päivänsä hissikuiluun hyppäämällä. pari viestiä aiemmin heitetyillä väitteillä ja suisidella voi olla yhteys. Oletteko tietoisia Steinerkin kuoleman tapahtumasta. Miten, milloin?

        64-vuotiaana 30. maaliskuuta 1925 veistosateljeessa omatekemänsä veistoksen äärellä.


      • RaijaKo
        KL oppiarvoltaan kirjoitti:

        kertoi, että Steiner päätti päivänsä hissikuiluun hyppäämällä. pari viestiä aiemmin heitetyillä väitteillä ja suisidella voi olla yhteys. Oletteko tietoisia Steinerkin kuoleman tapahtumasta. Miten, milloin?

        Terveisiä oppineelle ystävällesi!


      • hissi-
        RaijaKo kirjoitti:

        Terveisiä oppineelle ystävällesi!

        kuilukin asiaan?


      • RaijaKoolle
        RaijaKo kirjoitti:

        Terveisiä oppineelle ystävällesi!

        Näyttää, että olet hyvin perillä Steinerin elämän vaiheista. Kerroppa siis myös se, millä tajusteilla Steiner oli ympännyt itsenä täyteen silloin, kun se huone, jossa hän oli päätoimittamassa teosofista lehteä, syttyi tuleen. Steiner pelastui, mutta lehti tuhoutui.

        Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti. Kertoisitko tämänhetkisen virallisesti hyväksytyn version - siis antroposofien julkisuuteen annettavaksi hyväksymän - hänen kannanotoistaan erilaisiin tajusteisiin?


      • RaijaKo
        RaijaKoolle kirjoitti:

        Näyttää, että olet hyvin perillä Steinerin elämän vaiheista. Kerroppa siis myös se, millä tajusteilla Steiner oli ympännyt itsenä täyteen silloin, kun se huone, jossa hän oli päätoimittamassa teosofista lehteä, syttyi tuleen. Steiner pelastui, mutta lehti tuhoutui.

        Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti. Kertoisitko tämänhetkisen virallisesti hyväksytyn version - siis antroposofien julkisuuteen annettavaksi hyväksymän - hänen kannanotoistaan erilaisiin tajusteisiin?

        "Näyttää, että olet hyvin perillä Steinerin elämän vaiheista. Kerroppa siis myös se, millä tajusteilla Steiner oli ympännyt itsenä täyteen silloin, kun se huone, jossa hän oli päätoimittamassa teosofista lehteä, syttyi tuleen. Steiner pelastui, mutta lehti tuhoutui."

        En tiedä eikä kiinnosta. Jos olen sattunut lukemaan Steinerin elämänkerran, niin ei se tarkoita, että olen muuttunut kaikkitietäväksi.

        "Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti. Kertoisitko tämänhetkisen virallisesti hyväksytyn version - siis antroposofien julkisuuteen annettavaksi hyväksymän - hänen kannanotoistaan erilaisiin tajusteisiin?"

        Minä en ole antroposofi enkä ole koskaan edes käynyt missään Antroposofisen liiton tapahtumissa. Kysy suoraan sieltä? Oman kantani huumausaineiden käyttöön voin kyllä kertoa: jyrkkä ei kaikelle (myös alkoholille ja tupakalle) paitsi cannabis sativalle.


      • loppu:
        RaijaKo kirjoitti:

        "Näyttää, että olet hyvin perillä Steinerin elämän vaiheista. Kerroppa siis myös se, millä tajusteilla Steiner oli ympännyt itsenä täyteen silloin, kun se huone, jossa hän oli päätoimittamassa teosofista lehteä, syttyi tuleen. Steiner pelastui, mutta lehti tuhoutui."

        En tiedä eikä kiinnosta. Jos olen sattunut lukemaan Steinerin elämänkerran, niin ei se tarkoita, että olen muuttunut kaikkitietäväksi.

        "Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti. Kertoisitko tämänhetkisen virallisesti hyväksytyn version - siis antroposofien julkisuuteen annettavaksi hyväksymän - hänen kannanotoistaan erilaisiin tajusteisiin?"

        Minä en ole antroposofi enkä ole koskaan edes käynyt missään Antroposofisen liiton tapahtumissa. Kysy suoraan sieltä? Oman kantani huumausaineiden käyttöön voin kyllä kertoa: jyrkkä ei kaikelle (myös alkoholille ja tupakalle) paitsi cannabis sativalle.

        paitsi cannabis sativalle?


      • tunnetaan
        loppu: kirjoitti:

        paitsi cannabis sativalle?

        Eli ystävämme RaijaKoo taitaa olla pössyttelijä :D


      • Onko Raijakoo
        tunnetaan kirjoitti:

        Eli ystävämme RaijaKoo taitaa olla pössyttelijä :D

        todella pössyttelijä? Oliko Rudolfkin?


      • Just joo
        loppu: kirjoitti:

        paitsi cannabis sativalle?

        "We Love Marijuana!

        http://uncletaz.com/marijuana/

        Kunnon steinerilainen opettaa jopa kasvattamaan omat ruohot. Ja monet tuntemani steinerkoululaiset ovat käyttäneet kuuluisia kädentaitojaan rakentamalla ikioman vesipiipun.

        Niin sitä pitää.


      • RaijaKo
        Onko Raijakoo kirjoitti:

        todella pössyttelijä? Oliko Rudolfkin?

        Miksi jonkun helvetin Rudolf Steinerin pitäisi olla samanlainen kuin minä?


      • RaijaKo
        loppu: kirjoitti:

        paitsi cannabis sativalle?

        Etkö osaa lukea?


      • RaijaKo
        hissi- kirjoitti:

        kuilukin asiaan?

        Niin, ehkä veistosateljeessa veistoksen äärellä oli hissikuilu?


      • sukulaislapseni
        RaijaKo kirjoitti:

        Etkö osaa lukea?

        onkaan laitettu kouluun - aivan kirjaimellisesti järjestetty!


      • sukulaislapseni kirjoitti:

        onkaan laitettu kouluun - aivan kirjaimellisesti järjestetty!

        Äläkä usko sitä, mitä kymmenkunta hihhulia, loanheittäjää ja muutama satunnainen perusheebo suomikakkosnelosessa jurputtaa...


      • sarvea maahan kaivanut
        Steinerfaija kirjoitti:

        Äläkä usko sitä, mitä kymmenkunta hihhulia, loanheittäjää ja muutama satunnainen perusheebo suomikakkosnelosessa jurputtaa...

        Sellaista ateistifaijaa, joka on erehtynyt laittamaan lapsensa uskonnolisen lahkon ylläpitämään kouluun, ja joutuu yötä myöten kännissäkin puolustelemaan tehtyä virhettään Suomi24 palstalla.

        Steinerfaija on selvästi ottanut oppia tästä miehestä:

        http://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmA


      • sarvea maahan kaivanut kirjoitti:

        Sellaista ateistifaijaa, joka on erehtynyt laittamaan lapsensa uskonnolisen lahkon ylläpitämään kouluun, ja joutuu yötä myöten kännissäkin puolustelemaan tehtyä virhettään Suomi24 palstalla.

        Steinerfaija on selvästi ottanut oppia tästä miehestä:

        http://www.youtube.com/watch?v=CXl1GkWWGmA

        Jonkun selväpäisemmän kirjailemana voisi vaikka loukkaantua, mutta teikäläiseltä tuollainen lapsellinen hyökkäys vaan säälittää...

        Hanki hei oikeesti elämä ;o)
        -SF


      • :D:D
        Steinerfaija kirjoitti:

        Jonkun selväpäisemmän kirjailemana voisi vaikka loukkaantua, mutta teikäläiseltä tuollainen lapsellinen hyökkäys vaan säälittää...

        Hanki hei oikeesti elämä ;o)
        -SF

        Tämä steinerfaija paatoksineen ja steineristisine salailupropagandoineen on oikeasti aika huvittava hahmo. Steinerkoulusta hän on niin autuaan pihalla, että tuskin on oikeasti edes steinerfaija. Ei kukaan oikeasti voi olla noin pihalla. Veikkaan, että kyseessä on trolli. :D


      • :D:D kirjoitti:

        Tämä steinerfaija paatoksineen ja steineristisine salailupropagandoineen on oikeasti aika huvittava hahmo. Steinerkoulusta hän on niin autuaan pihalla, että tuskin on oikeasti edes steinerfaija. Ei kukaan oikeasti voi olla noin pihalla. Veikkaan, että kyseessä on trolli. :D

        Pistäs vielä esimerkki missä minun puheenvuoroissani olet havainnut "paatosta ja steineristista sailailupropagandaa" ?

        Kuulostaa kyllä aikalailla vieraalta. Vai onko se niin, että olet selvänäköisyydessäsi lukenut vähän niinkuin rivien välistä ja minua paremmin tiedät, mitä oikeasti ajan takaa?

        Ei ihan vakuuta ;o)


      • vakuuta
        Steinerfaija kirjoitti:

        Pistäs vielä esimerkki missä minun puheenvuoroissani olet havainnut "paatosta ja steineristista sailailupropagandaa" ?

        Kuulostaa kyllä aikalailla vieraalta. Vai onko se niin, että olet selvänäköisyydessäsi lukenut vähän niinkuin rivien välistä ja minua paremmin tiedät, mitä oikeasti ajan takaa?

        Ei ihan vakuuta ;o)

        Itse steineryhteisössä pitkään toimineena olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kuulut vanhemmistossa aika marginaaliryhmään. Lisäksi et selvästikkään kaiken uskonnollisuuden torjuvassa asenteellisuudessasi ole kovin syvällisesti perehtynyt steinerkoulun taustaan ja siihen, miten steinerkoulussa kasvatetaan lapsia.

        Johtopäätöksenä voisin sanoa, että esim RaijaKoohon, SeSimoon ja Steineräippään verrattuna olet selvästi kaikkein huonoiten perehtynyt steinerkouluun. Silti sinä olet jatkuvasti äänessä ja julistamassa omia henkilökohtaisia mielipiteitäsi.

        Edellä mainituista kirjoittajista muuten steineräippä ja Se Simo ovat varmasti ainoat, jotka ovat oikeasti kunnolla perehtyneet steinerkouluun. Täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella jatkat kuitenkin yhden miehen sotaasi jopa keskiyön tunneilla ja välillä vähän maistissakin. :D


      • vakuuta kirjoitti:

        Itse steineryhteisössä pitkään toimineena olen vetänyt sen johtopäätöksen, että kuulut vanhemmistossa aika marginaaliryhmään. Lisäksi et selvästikkään kaiken uskonnollisuuden torjuvassa asenteellisuudessasi ole kovin syvällisesti perehtynyt steinerkoulun taustaan ja siihen, miten steinerkoulussa kasvatetaan lapsia.

        Johtopäätöksenä voisin sanoa, että esim RaijaKoohon, SeSimoon ja Steineräippään verrattuna olet selvästi kaikkein huonoiten perehtynyt steinerkouluun. Silti sinä olet jatkuvasti äänessä ja julistamassa omia henkilökohtaisia mielipiteitäsi.

        Edellä mainituista kirjoittajista muuten steineräippä ja Se Simo ovat varmasti ainoat, jotka ovat oikeasti kunnolla perehtyneet steinerkouluun. Täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella jatkat kuitenkin yhden miehen sotaasi jopa keskiyön tunneilla ja välillä vähän maistissakin. :D

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8275694/38737021


      • 16+5=21
        RaijaKoolle kirjoitti:

        Näyttää, että olet hyvin perillä Steinerin elämän vaiheista. Kerroppa siis myös se, millä tajusteilla Steiner oli ympännyt itsenä täyteen silloin, kun se huone, jossa hän oli päätoimittamassa teosofista lehteä, syttyi tuleen. Steiner pelastui, mutta lehti tuhoutui.

        Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti. Kertoisitko tämänhetkisen virallisesti hyväksytyn version - siis antroposofien julkisuuteen annettavaksi hyväksymän - hänen kannanotoistaan erilaisiin tajusteisiin?

        "Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti."

        Minua kiinnostaisi mistä voisin lukea Steinerin kannanottoja huumeisiin?


      • 20+19
        RaijaKo kirjoitti:

        Miksi jonkun helvetin Rudolf Steinerin pitäisi olla samanlainen kuin minä?

        pössyttelijät uskovat samoihin asioihin sitä arvelinkin steinerista.


      • 13+2=15
        16+5=21 kirjoitti:

        "Steiner myös kirjoitti huumeista hyvin asiantuntevasti ja käytännönläheisesti."

        Minua kiinnostaisi mistä voisin lukea Steinerin kannanottoja huumeisiin?

        Eikö kukaan tosiaan tiedä? Olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, mutta en löydä :(


      • kirjallisuuslista

        Jos sitä verrataan esimerkiksi steinerkoulun opettajien omaksumaan kirjallisuuslistaan, joka on täynnä tuhtia antroposofiaa. No vanhempienhan ei tarvitse kaikkea tietää. Hauskimpia ovat nämä vanhemmat, jotka "vilpittömästi" uskovat steinerilaisten kaunistellut versiot. Heitä voisi hyvällä syyllä verrata hihhuliin, jonka usko on lapsen kaltaista. :D


      • kirjallisuuslista kirjoitti:

        Jos sitä verrataan esimerkiksi steinerkoulun opettajien omaksumaan kirjallisuuslistaan, joka on täynnä tuhtia antroposofiaa. No vanhempienhan ei tarvitse kaikkea tietää. Hauskimpia ovat nämä vanhemmat, jotka "vilpittömästi" uskovat steinerilaisten kaunistellut versiot. Heitä voisi hyvällä syyllä verrata hihhuliin, jonka usko on lapsen kaltaista. :D

        Steiner_koulua_ käsittelevä kirjallisuuslista. Steinerin itsensä hihhulointeja voi lueskella ihan niin paljon kun haluaa, eikä niistä juuri selviä muuta kuin se, että Rudesetä oli aika erikoinen tapaus, silloin sata vuotta sitten... Jos saksa tai kapulakieliset suomennokset ei iske, tässä on satusedän libriaa lontooksi:
        http://www.rudolfsteinerpress.com/

        Aika jännä, että sinun mielestäsi steinerkoulun on pakko olla salamyhkäisesti jotain muuta, kuin siitä kirjoitetut kirjat kertovat ja koululaisten vanhempen kokemus osoittaa. Mihin perustat tämän uskomuksesi?


      • perustan
        Steinerfaija kirjoitti:

        Steiner_koulua_ käsittelevä kirjallisuuslista. Steinerin itsensä hihhulointeja voi lueskella ihan niin paljon kun haluaa, eikä niistä juuri selviä muuta kuin se, että Rudesetä oli aika erikoinen tapaus, silloin sata vuotta sitten... Jos saksa tai kapulakieliset suomennokset ei iske, tässä on satusedän libriaa lontooksi:
        http://www.rudolfsteinerpress.com/

        Aika jännä, että sinun mielestäsi steinerkoulun on pakko olla salamyhkäisesti jotain muuta, kuin siitä kirjoitetut kirjat kertovat ja koululaisten vanhempen kokemus osoittaa. Mihin perustat tämän uskomuksesi?

        Täysin siihen, mitä olen omilla silmilläni nähnyt toimiessani steineryhteisössä 10 vuotta. Valitettavasti sinä et ole tainnut "muilta harrastuksiltasi" ehtiä perehtymään kunnolla siihen, mitä steinerkoulu on...


      • perustan kirjoitti:

        Täysin siihen, mitä olen omilla silmilläni nähnyt toimiessani steineryhteisössä 10 vuotta. Valitettavasti sinä et ole tainnut "muilta harrastuksiltasi" ehtiä perehtymään kunnolla siihen, mitä steinerkoulu on...

        Steinerin kirjoituksiin perehtymistä? - on tullut luettua
        Steinerpedagogista semnaaria? - on tullut käytyä
        Steinerkoulun toiminnassa mukana olemista? - olen aktiivinen vanhempi
        Steinerkoulun hallintomalliin perehtymistä? - olen sisällä.

        Sinulla se on sitten vekkuli tapa yrittää leimata nimimerkki Steinerfaija kännipäissään sössöttäväksi sääliköksi. Yritätkö sillä tavoin dissata mielipiteeni, niin että oma "totuutesi" pääsisi paremmin esille?

        Olen ollut sisällä steinerkoulun toiminnassa monella tasolla lähes yhtä kauan kuin sinäkin väität olleesi. Ero lienee se, että minun toimintani jatkuu edelleen vielä ainakin nuo kymmenen vuotta.

        Ihan samat asiat minuakin ottavat päähän. Omituiset, hengentieteelliset perustelut; eukka; kristiyhteisön ja antroposofien vaikutusvalta; eukka; opintosisältöjen osittainen häilyväisyys; eukka; uskonnollisten aihepiirien opetus uskonnontuntien ulkopuolella... ain niin! ja Eukka ;o)

        Tuolla uskonnollisella tarkoitan ihan vaan perus raamatuntekstejä ja joissain runoissa toistuvia "jumalankiitoksia", en maahis- ja keijujuttuja. Ne on ihan O.K.

        Se missä meidän toimintamme on erilaista on se, että sinä läykytät täällä palstalla, kuinka steinerkoulu on niin hirvittävän kauhea. Minä sen sijaan pyrin sisältäpäin toimimaan niin, että lasteni koulu muuttuu vieläkin paremmaksi.

        Ne asiat, jotka ovat siellä koulussa hyvin ovat omilla aivoillaan ajattelemaan oppiminen. Itse tekeminen. Laajasti eri kanteilta kulloistakin aihepiiriä tarkasteleva lähestymistapa ja se, että ulkoaoppimisen ja knoppitiedon pänttäämisen sijaan yritetään oppia ymmärtämään käsillä olevat asiat.

        Tämä siis alakoulussa. Yläkoulun puolella homma muuttuu pätevien aineopettajien ja koulukirjojen myötä aika lailla samanlaiseksi kuin kunnallisellakin puolella...

        Eli uskonto kokonaan pois, steinerpainolastia vähemmäksi ja eukan sijaan muutakin, kuten tai-chitä, joogaa tai itsepuolustuslajeja niin a vot! Siinä meillä on koulu, jossa lapsiaan voisi tällainen ateistikin pitää ilman "huolta" ;o)


      • ..................
        Steinerfaija kirjoitti:

        Steinerin kirjoituksiin perehtymistä? - on tullut luettua
        Steinerpedagogista semnaaria? - on tullut käytyä
        Steinerkoulun toiminnassa mukana olemista? - olen aktiivinen vanhempi
        Steinerkoulun hallintomalliin perehtymistä? - olen sisällä.

        Sinulla se on sitten vekkuli tapa yrittää leimata nimimerkki Steinerfaija kännipäissään sössöttäväksi sääliköksi. Yritätkö sillä tavoin dissata mielipiteeni, niin että oma "totuutesi" pääsisi paremmin esille?

        Olen ollut sisällä steinerkoulun toiminnassa monella tasolla lähes yhtä kauan kuin sinäkin väität olleesi. Ero lienee se, että minun toimintani jatkuu edelleen vielä ainakin nuo kymmenen vuotta.

        Ihan samat asiat minuakin ottavat päähän. Omituiset, hengentieteelliset perustelut; eukka; kristiyhteisön ja antroposofien vaikutusvalta; eukka; opintosisältöjen osittainen häilyväisyys; eukka; uskonnollisten aihepiirien opetus uskonnontuntien ulkopuolella... ain niin! ja Eukka ;o)

        Tuolla uskonnollisella tarkoitan ihan vaan perus raamatuntekstejä ja joissain runoissa toistuvia "jumalankiitoksia", en maahis- ja keijujuttuja. Ne on ihan O.K.

        Se missä meidän toimintamme on erilaista on se, että sinä läykytät täällä palstalla, kuinka steinerkoulu on niin hirvittävän kauhea. Minä sen sijaan pyrin sisältäpäin toimimaan niin, että lasteni koulu muuttuu vieläkin paremmaksi.

        Ne asiat, jotka ovat siellä koulussa hyvin ovat omilla aivoillaan ajattelemaan oppiminen. Itse tekeminen. Laajasti eri kanteilta kulloistakin aihepiiriä tarkasteleva lähestymistapa ja se, että ulkoaoppimisen ja knoppitiedon pänttäämisen sijaan yritetään oppia ymmärtämään käsillä olevat asiat.

        Tämä siis alakoulussa. Yläkoulun puolella homma muuttuu pätevien aineopettajien ja koulukirjojen myötä aika lailla samanlaiseksi kuin kunnallisellakin puolella...

        Eli uskonto kokonaan pois, steinerpainolastia vähemmäksi ja eukan sijaan muutakin, kuten tai-chitä, joogaa tai itsepuolustuslajeja niin a vot! Siinä meillä on koulu, jossa lapsiaan voisi tällainen ateistikin pitää ilman "huolta" ;o)

        Pätevät opettajat, uskonto pois, steinerpainolastia vähemmäksi ja eukan sijaan muuta.

        Sellainen koulu on jo olemassa, ja sen nimi on Suomalainen peruskoulu :D Se on lisäksi voittanut useana vuonna peräkkäin kansainvälisen Pisa -tutkimuksen. Lisäksi sieltä päästään huomattavasti paremmin yliopistohin ja ammattikorkeakouluihin kuin steinerkouluista.

        En voi ymmärtää, että jotkut etsivät sille vaihtoehtoa koulusta, joka perustuu gnostilaiseen uskontoon... Ainakin sinulle kouluvalinta on aiheuttanut monta valvottua yötä useiden viestien lähetysajankohdasta päätellen...


      • .................. kirjoitti:

        Pätevät opettajat, uskonto pois, steinerpainolastia vähemmäksi ja eukan sijaan muuta.

        Sellainen koulu on jo olemassa, ja sen nimi on Suomalainen peruskoulu :D Se on lisäksi voittanut useana vuonna peräkkäin kansainvälisen Pisa -tutkimuksen. Lisäksi sieltä päästään huomattavasti paremmin yliopistohin ja ammattikorkeakouluihin kuin steinerkouluista.

        En voi ymmärtää, että jotkut etsivät sille vaihtoehtoa koulusta, joka perustuu gnostilaiseen uskontoon... Ainakin sinulle kouluvalinta on aiheuttanut monta valvottua yötä useiden viestien lähetysajankohdasta päätellen...

        kunn... mjinää... [kakomista]

        Äh, ei jaksa tätä samaa taas...

        Steinerkoulu ei ole este kenenkään jatko-opinnoille. Ehkä Steinerkoulun käyneet tajuavat paremmin, mikä heille sopiva duuni on. Monet tajuavat sen jo kesken steinerin ja lähtevät mm. sellaisiin lukioihin ja yläasteille, joista paremmin pääsee jatkamaan haluttuun suuntaan. Oliskos se mahdollinen skenaario?

        Peruskoulu on muuten kaikkea muuta kuin vapaa uskonnosta! Se toinen osa perusteluissani oli se varsinainen jyvä. Näitä asioita kaipaan lasteni koululta ja steinerkoulussa ne _omasta mielestäni_ löydän. Tosi vaikea tajuta miksi se on sinulle ongelma?

        Ja ihan vaan tiedoksi: Olen yökyöpeli. Varsinkin lomalla. Päivät perheelle ja yöt tälle "salaiselle" alter egolleni ;o) En todellakaan rieku kännissä yöt pääksytysten suoltaen sieluni tuskaa verkkoon. Päivisin minulla on yleensä jotain tähdellisempää tekemistä, kuten "steinerfaijana" oleminen (se faija-osuus, ei steiner- ;o) Jos tinttaisin turpa rullalla, en varmaankaan jaksaisi taas huomisaamuna faijailla täysipainoisesti ;o) Ei aikuinen ihminen tartte viittä tuntia enempää unta, jos on mahdollisuus vetäistä päikkärit. Ja lomalla on ;o)

        -SF


      • kännikala!
        Steinerfaija kirjoitti:

        kunn... mjinää... [kakomista]

        Äh, ei jaksa tätä samaa taas...

        Steinerkoulu ei ole este kenenkään jatko-opinnoille. Ehkä Steinerkoulun käyneet tajuavat paremmin, mikä heille sopiva duuni on. Monet tajuavat sen jo kesken steinerin ja lähtevät mm. sellaisiin lukioihin ja yläasteille, joista paremmin pääsee jatkamaan haluttuun suuntaan. Oliskos se mahdollinen skenaario?

        Peruskoulu on muuten kaikkea muuta kuin vapaa uskonnosta! Se toinen osa perusteluissani oli se varsinainen jyvä. Näitä asioita kaipaan lasteni koululta ja steinerkoulussa ne _omasta mielestäni_ löydän. Tosi vaikea tajuta miksi se on sinulle ongelma?

        Ja ihan vaan tiedoksi: Olen yökyöpeli. Varsinkin lomalla. Päivät perheelle ja yöt tälle "salaiselle" alter egolleni ;o) En todellakaan rieku kännissä yöt pääksytysten suoltaen sieluni tuskaa verkkoon. Päivisin minulla on yleensä jotain tähdellisempää tekemistä, kuten "steinerfaijana" oleminen (se faija-osuus, ei steiner- ;o) Jos tinttaisin turpa rullalla, en varmaankaan jaksaisi taas huomisaamuna faijailla täysipainoisesti ;o) Ei aikuinen ihminen tartte viittä tuntia enempää unta, jos on mahdollisuus vetäistä päikkärit. Ja lomalla on ;o)

        -SF

        Pitäisit välillä korkin kiinni...


      • Koulun käynyt
        Steinerfaija kirjoitti:

        kunn... mjinää... [kakomista]

        Äh, ei jaksa tätä samaa taas...

        Steinerkoulu ei ole este kenenkään jatko-opinnoille. Ehkä Steinerkoulun käyneet tajuavat paremmin, mikä heille sopiva duuni on. Monet tajuavat sen jo kesken steinerin ja lähtevät mm. sellaisiin lukioihin ja yläasteille, joista paremmin pääsee jatkamaan haluttuun suuntaan. Oliskos se mahdollinen skenaario?

        Peruskoulu on muuten kaikkea muuta kuin vapaa uskonnosta! Se toinen osa perusteluissani oli se varsinainen jyvä. Näitä asioita kaipaan lasteni koululta ja steinerkoulussa ne _omasta mielestäni_ löydän. Tosi vaikea tajuta miksi se on sinulle ongelma?

        Ja ihan vaan tiedoksi: Olen yökyöpeli. Varsinkin lomalla. Päivät perheelle ja yöt tälle "salaiselle" alter egolleni ;o) En todellakaan rieku kännissä yöt pääksytysten suoltaen sieluni tuskaa verkkoon. Päivisin minulla on yleensä jotain tähdellisempää tekemistä, kuten "steinerfaijana" oleminen (se faija-osuus, ei steiner- ;o) Jos tinttaisin turpa rullalla, en varmaankaan jaksaisi taas huomisaamuna faijailla täysipainoisesti ;o) Ei aikuinen ihminen tartte viittä tuntia enempää unta, jos on mahdollisuus vetäistä päikkärit. Ja lomalla on ;o)

        -SF

        Steinerkoulu on yksinkertaisesti huono koulu. Siitä johtuu muun muassa oppilaiden huono sijoittuminen jatko-opintoihin. En lainkaan ihmettele huonoa sijoittumista, sillä esim. ala-asteajasta käsittämättömän suuri osa ajasta käytetään steinerilaisen hengentieteen mukaisten sekopäisten tarinoiden ja lorujen opetteluun. Tämä kaikki tehdään oikeiden oppiaineiden kustannuksella. Perehtymällä hieman antroposofiaan selviää, steinerkoulussa opetettavien tarinoiden ja niissä esiintyvien mielikuvitushahmojen yhteys steinerilaisten uskontoon ja maailmankatsomukseen.


      • 13+15
        Steinerfaija kirjoitti:

        Steinerin kirjoituksiin perehtymistä? - on tullut luettua
        Steinerpedagogista semnaaria? - on tullut käytyä
        Steinerkoulun toiminnassa mukana olemista? - olen aktiivinen vanhempi
        Steinerkoulun hallintomalliin perehtymistä? - olen sisällä.

        Sinulla se on sitten vekkuli tapa yrittää leimata nimimerkki Steinerfaija kännipäissään sössöttäväksi sääliköksi. Yritätkö sillä tavoin dissata mielipiteeni, niin että oma "totuutesi" pääsisi paremmin esille?

        Olen ollut sisällä steinerkoulun toiminnassa monella tasolla lähes yhtä kauan kuin sinäkin väität olleesi. Ero lienee se, että minun toimintani jatkuu edelleen vielä ainakin nuo kymmenen vuotta.

        Ihan samat asiat minuakin ottavat päähän. Omituiset, hengentieteelliset perustelut; eukka; kristiyhteisön ja antroposofien vaikutusvalta; eukka; opintosisältöjen osittainen häilyväisyys; eukka; uskonnollisten aihepiirien opetus uskonnontuntien ulkopuolella... ain niin! ja Eukka ;o)

        Tuolla uskonnollisella tarkoitan ihan vaan perus raamatuntekstejä ja joissain runoissa toistuvia "jumalankiitoksia", en maahis- ja keijujuttuja. Ne on ihan O.K.

        Se missä meidän toimintamme on erilaista on se, että sinä läykytät täällä palstalla, kuinka steinerkoulu on niin hirvittävän kauhea. Minä sen sijaan pyrin sisältäpäin toimimaan niin, että lasteni koulu muuttuu vieläkin paremmaksi.

        Ne asiat, jotka ovat siellä koulussa hyvin ovat omilla aivoillaan ajattelemaan oppiminen. Itse tekeminen. Laajasti eri kanteilta kulloistakin aihepiiriä tarkasteleva lähestymistapa ja se, että ulkoaoppimisen ja knoppitiedon pänttäämisen sijaan yritetään oppia ymmärtämään käsillä olevat asiat.

        Tämä siis alakoulussa. Yläkoulun puolella homma muuttuu pätevien aineopettajien ja koulukirjojen myötä aika lailla samanlaiseksi kuin kunnallisellakin puolella...

        Eli uskonto kokonaan pois, steinerpainolastia vähemmäksi ja eukan sijaan muutakin, kuten tai-chitä, joogaa tai itsepuolustuslajeja niin a vot! Siinä meillä on koulu, jossa lapsiaan voisi tällainen ateistikin pitää ilman "huolta" ;o)

        Olen lukenu Steinerfaijan kirjoituksia tälle palstalle.

        Minulle on muodostunu kuva että olet täysin fanaattinen steiner uskovainen

        Ja kysyisin että onko sinut palkattu tekeen propakandaa asian eteen kun näytät olevan kokopäivän koneen äärellä. Pyrit lieventään koko ajan steinerin hulluimpia ja ristiriitaisimpia oppeja ja mielipiteitä nykymailman hyväksymiksi muodoiksi, jotta ihmiset hurahtais ja panis lapsensa kyseiseen kouluun.


      • 13+15 kirjoitti:

        Olen lukenu Steinerfaijan kirjoituksia tälle palstalle.

        Minulle on muodostunu kuva että olet täysin fanaattinen steiner uskovainen

        Ja kysyisin että onko sinut palkattu tekeen propakandaa asian eteen kun näytät olevan kokopäivän koneen äärellä. Pyrit lieventään koko ajan steinerin hulluimpia ja ristiriitaisimpia oppeja ja mielipiteitä nykymailman hyväksymiksi muodoiksi, jotta ihmiset hurahtais ja panis lapsensa kyseiseen kouluun.

        Sitten kun pääset, esim lukioon asti ja opit ihan äikkääkin, lue vaikka uudestaan?

        Peas, män (eli herneitä, miäs ;o)


    • My-nthon

      Vapauden filosofia on tosiaan hyvä kirja vaikkakin vaikeaselkoinen. käsittääkseni se lienee ainoita kirjoja joiden lukeminen on ns. "pakollista" snellussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe