Mansikka

niemi

Missä mahtaa olla vika?
Toin Virosta mansikantaimia ne lähti hyvin kasvamaan ja viime kesänä kukki hyvin mutta ei tullut marjoja. Ajattelin että "halla" vei. No tänä vuonna ajattelin peittää harsolla aina kun luvattiin hallan vaaraa, mutta mansikat kukkii erittäin runsaasti mutta ei tuke mansikoita (ei edes raakileita).
Silti vieressä marjapensaita joihin tulee marjoja että kyllä pölyttäjiä liikkuu. Meneekö taimet vaihtoon vai onko jokin muu konsti??

8

4045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s55

      Hei. Minulla on mansikkamaa ollut jo parikymmentä vuotta.
      Ei me olla ikinä peitelty hallan takia. Yleensä marjaa on tullut pakastin täyteen. Kukinnan jälkeen on marjanraakileita tullut runsaasti. En tiedä onko hallaharson käyttö sitten estänyt marjantulon, vai onko taimissa jotakin vikaa.
      Aluksi tehtiin vähän koholla olevat penkit. Sitten laitettiin mustat mansikkamuovit
      ja tehtiin saksilla kolot johon istutettiin taimet ja samalla kananlantaa mukaan.
      Käytäviin jätettiin kunnolla tilaa, että ilma kiertää. Myöhemmin pitkiä lautoja päälle että on hyvä liikkua.
      Tyhjiin kohtiin voi myöhemmin emotaimesta siirrellä ensimmäinen mansikkan alku, muuthan ovat "varkaita" jotka eivät tee niin marjaa.

    • useimmiten;

      Usein syynä on liika kastelu tai on tullut taivasta liika vettä alas ja juuret olleet joitakin päiviä ihan vedessä.

      Olen huomannut että mansikka menehtyy helposti kun saa liikaa vettä.

      • todella kumma juttu. Kyllähän niitä mansikoita yleensä kukinnan jälkeen tulee. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Tiedätkö mitä lajiketta mansikantaimesi olivat?Tekevätkö ne nyt jo normaalisti rönsyjä?


      • liikaa typpeä
        marja-liisa41 kirjoitti:

        todella kumma juttu. Kyllähän niitä mansikoita yleensä kukinnan jälkeen tulee. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Tiedätkö mitä lajiketta mansikantaimesi olivat?Tekevätkö ne nyt jo normaalisti rönsyjä?

        Minä joskus kotona hoidin mansikoita, upeat lehdet, kukkivat kauniisti mutta koskaan ei tullut satoa. Vasta vuosien päästä tajusin että niillä oli liikaa typpeä.


    • Manskamuori

      Liika typpi niinkuin jo mainittiin.

      Harsotus on taitolaji. Harsot pois kukinnan aikaan, että pölyttäjät pääsee töihin.

    • Anonyymi

      Meillä kanssa joka kesä kukkii mansikka, mutta ei ole tehnyt koskaan yhtään marjaa.Missähän voisi olla vika?

    • Anonyymi

      Saattaa olla ahomansikan ja puutarhamansikan risteytys, joka ei pysty tekemään hedelmää. Ahomansikan ja puutarhamansikan risteytys ei pysty meioosiin, koska niillä on eri määrä kromosomeja. Meillä on valtava kasvusto juuri tällaisia komeasti kukkivia pensaita, mutta ei koskaan tule marjan marjaa.’
      Risto Penttinen’
      Turku

      • Anonyymi

        Muistaisin että joskus lapsuudessa naapurin lapset kastelivat puutarhaa ja vanhemmista sisaruksista joku huusi ettei mansikoita saa kastella kukinnan aikana.Toi on hyvin yleistä
        että kukkia tulee ihan valtavasti mutta mansikoita niukasti.Yksi temppu vois yrittää että vöhentää kastelun hyvin niukkaan,sillä mansikkahan on rikkakasvi ja hyvin kilpailussa pärjäävä,siis itse ainakin pistän koko kastelun poikki ja seurataan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      75
      2290
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1771
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      162
      1639
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1392
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1388
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1261
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1119
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1073
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1062
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      958
    Aihe