Käyttäytymisestä

Kapu II

Tällä kuluvalla viikolla olin eräällä hyvin suositulla rantautumispaikalla Päijänteellä. Siellä on hyvä iso laituri, matalammalla puolella poijupaikat n. 8 ja toinen, syvempi puoli isommille veneille kylkikiinnitystä varten. Poijupaikoilla oli hyvin tilaa mutta eräs HT-vene oli kuitenkin tullut syvällepuolelle kylkikiinnitykseen. Illemmalla kun saapui isoja veneitä niin jouduttiin siirtämään HT-venettä muutama metri ettei tapahdu vahinkoa. Omistaja ei ollut paikalla. Tässä siirrossa sattuin n. 5 euron arvoisen lepuuttimen kiinnityskoukun vääntyminen. Omistajan saapuessa paikalle alkoi huuto laiturilla " kukavitunrunkkari" on särkenyt mun veneen ? Tottakai "syylliset" ilmottautuivat...ja saivat kuulla kunniansa toisen omaisuuteen kajoamisesta ja jopa särkemisestä, ei auttanut puheet siirron tarpeellisuudesta isomman vahingon estämiseksi. No tämä "särjetynveneen" omista vaati korvausta siitä 5 euron osasta, sanoi vievänsä veneensä telakalle korjattavaksi, onhan siinä 2 ruuvia joilla koukku kiinni, "syylliset" maksoivat 40 euroa "vahingonkorvausta" ! No onneksi tämä "veneilijä" ymmärsi lähteä pois.........
Varmasti kannattaa katsoa kun rantautuu yleiseen laituriin ettei vie paikkaa isoilta veneiltä jos on mahdollisuus kiinnittyä toiseenkin paikkaan, paremmin itselle ja veneelle sopivaan. Tässäkin tapauksessa tarkoitettiin vain HT-veneen omistajan parasta....mutta ei hän sitä ymmärtänyt. Ja se kielenkäyttö oli aivan törkeää, ei lainkaan asiallista, antaakohan kaljupää ja "punttisalivartalo" siihen oikeudet ?

37

1149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Capu III

      Niinpä.

      Tuollainen on aina hieman kaksipiippuinen juttu kun kajoaa toiseen omaisuuteen oli se tilanne tai paikka mikä tahansa.

      Periaatteessa ei niin saisi tehdä mutta tilanne sen joskus vaatii ja silloin jos joku täppä käy niin siirtäjä on vastuussa.

      En puolustele ko. HT veneen toimintaa tai kiinnittymistä enkä tuomitse siirtäjiä.

      Mutta olen huomannut että rannikolla oli sitten paikka mikä tahansa niin se joka on laiturissa ekana valitsee paikan ja myöhemmin tulevat sitten asettuvat sen mukaan, valitettavasti. Menttaliteetilla olin eka valitsin paikan, en luovo enkä siirrä.

      Poikkeuksia toki on, esim.
      Pyhtään Kaunissaari Ke 24.06,2009. Oli klo 17.00 jo "aivan täynnä" kun oli sekä karaoke-risteily että paikalla Majalla trubaduuri. Eli joka poijussa vene ja aisapaikat täynnä, lisää väkeä vaan lappaa aallonmurtajan takaa, niin löytyihän sittenkin vielä kolmelle veneelle tilaa kun pikkasen hölläs köysiä niin että mahtui väliin. Tulijat muisti kyllä kiittää niitä jotka hieman siirsivät.

      Meitä on niin moneksi ja kipparia kun on veneitä, joukkoon mahtuu, valitettavasti.

      - cheers -

    • juuuuu u

      Samaa sanoo varmasti suurin osa autovarkaista, siirsin vain turvallisempaan paikkaan kun auto oli noin pieni, joitain osia siinä nyt vähän taas hajosi

    • juntti...

      sanoit että toinen puoli on isoille veneille. tämä lienee käytännön sanelemaa, mutta jatkossa voisi auttaa jos saarta/laituria pitävälle taholle laittaisi palautetta, että tämä myös merkittäisiin ja kerrottaissin jossain.

      • jospa se auttaisi

        Satamiin olisi paikallaan saada järjestyshenkilö, niin moni asia voisi hoitua ilman nokitusta. En pidä hyvänä sitä, että veneilijät koittavat itse ratkoa tilanteita, koska siitä usein, etenkin jos on nautittu alkoholia, syntyy vain suunsoittoa ja riitaa. Minusta tuntuu siltä, että me suomalaiset emme osaa hyvässä yhteisymmärryksessä hoidella asioita keskenämme. Pitää olla joku auktoriteetti
        päsmäämässä.


      • t
        jospa se auttaisi kirjoitti:

        Satamiin olisi paikallaan saada järjestyshenkilö, niin moni asia voisi hoitua ilman nokitusta. En pidä hyvänä sitä, että veneilijät koittavat itse ratkoa tilanteita, koska siitä usein, etenkin jos on nautittu alkoholia, syntyy vain suunsoittoa ja riitaa. Minusta tuntuu siltä, että me suomalaiset emme osaa hyvässä yhteisymmärryksessä hoidella asioita keskenämme. Pitää olla joku auktoriteetti
        päsmäämässä.

        Nauvossa seurasin kun sataman isäntä ohjasi veneitä paikoilleen hienosti. 3 venettä parhaimpaan aikaan yhtäaikaa ohjeistettavana. Fillarin otti avuksi niin hyvin ehti. Siellä piti yhdelle HT-kuskille isännän ohjeistaa tiukasti paikan valinta läheltä rantaa joka oli sovelias hänelle. Ei meinannut kelvata millään mutta isäntä ilmoitti että syvempi paikka pidetään vapaana toistaiseksi suuremman syväyksen tarvitsijoille.
        Isäntä oli aktiivinen seuraamaan satamaan saapuvia veneitä (itsekin sain opastuksen vielä klo 00.15).
        Siellä tietysti kävijämäärät niin isoja että on satamankin etu hoitaa tämä, mutta hyvin hoidettu.


    • PuSe

      ei nyt pitäisi kovin ihmeellistä vääntöä olla. Jos olet rikkonut toisen omaisuutta, niin olet tietysti velvollinen korvaamaan tuon vahingon. Eli hankit rikotun osan tilalle uuden, asennat sen veneeseen ja omistaja tarkastaa että homma on tehty kunnolla.
      Turha siinä on arvioida jonkin osan ostohintaa. Ei vakuutusyhtiökään anna auton omistajalle lokasuojaa kouraan tai sen myyntihintaa käteen, jos vakuutusyhtiön asiakas on loksun kolhinut vaihtokuntoon. Autohan viedään korjaamolle joka hoitaa homman ja suurin kustannuserä tulee juuri noista asennushommista.
      Tai sitten sovitaan rahallinen korvaus joka sisältää arvioidut osat sekä työn osuuden.

      Tuollaisenkin pikkuosan kuntoon laittaminen lähtee siitä että ensin pitää hankkia uusi osa. Se voi viedä aikaa, joutuu kyselemään useammastakin paikasta. Nykyään kaikki tahtoo olla vielä tilaustavaraa. Joutuu ajelemaan ehkä montakin kilsaa tuon takia. Kaupat on auki päiväsaikaan jollioin joudut käyttämään työaikaasi osan hankintaan. Työajan sitten korvaat iltatunteina. Silloin kun olisi mahdollisesti aikaa lähteä vesille...
      Sitten on se peikko aina että osa saattaa olla sittenkin väärä. Mitoitus on muuttunut vähän. Ruuvinreikien paikat on muutaman millin erilaiset ym. ym.
      Porailet sitten uusia reikiä ja vanhat reiät pitää tulpata, hankkia topcoatia suojaksi. Iso homma ja lopputulos rujon näköinen.
      Tai heität väärän osan romukopaan ja aloitat koko hankintaprosessin uudestaan omalla kustannuksellasi.

      Jos et laita tuota hommaa kaverin veneeseen itse kuntoon, ja tuo 40 euroa riittää hänelle, voit olla tosi tyytyväinen. Yksikään firma ei laita mitään veneeseen tuolla rahalla.
      Itse en olisi tyytynyt muuhun ratkaisuun kun että vahingon tekijä laittaa veneen alkuperäiseen kuntoon omalla ajallaan, omilla kustannuksillaan sekä työpanoksellaan tai sitten ostaa koko homman joltain firmalta jos ei itsellä pysy meisseli kädessä.

      En halua provosoida mutta tuskin kukaan haluaa käyttää omaa rajallista vapaa-aikaansa toisten aiheuttamien vahinkojen korjaukseen sillä korvauksella minkä jokin tietty rikkoutunut osa jossain kaukaisessa venetarvikeliikkeessä tai halpahallissa maksaa.

      Tässä on taas tyypillinen esimerkki siitä vastuuttomuudesta mikä nykyään vallitsee. Jos joku erehtyy mokaamaan jotain, pysäköi vaikka pysäköintikieltoalueella tms. niin aina löytyy niitä jotka kuvittelee että auton kyljet saa naarmuttaa tai helmat potkia paskaksi.

      Ei mikään veneen lepuuttajankiinnike mene rikki jos venettä asiallisesti siirtää muutaman metrin toiseen paikkaan. Olihan se kestänyt siihenkin saakka omistajan käyttöä.

      Kyllä noista veneiden siirrosta tällaisessa tapauksessa olisi aina neuvoteltava eikä mennä myöhemmin saapuneena siirtelemään toisten veneitä.
      Mitähän siitä tulisi jos jokainen rantautumispaikkaan saapuva pistäisi järjestyksen uusiksi aina saapuessaan?

      Taitaa olla samaa porukkaa joka kuluneella viikolla tuli Virtosaareen ja työnsi suoraan saunaan kovalla metelillä kun saunomassa olleet olivat uimassa. Paikalla oli pari muutakin saunavuoroaan odottavaa ja seinässä lukee selvästi että saunaan mennään siinä järjestyksessä kun on satamaan tultu ellei nimenomaan muuta sovita.

    • X-3070

      Ensinnäkin,kun tulin pihlajakoskelle aamulla noin klo:10 useamman tunnin ennen teitä oli laiturin oikea,eli poijupuoli täynnä veneitä.
      Toiseksi,ajoin omastamielestäni veneeni juuri oikeaan paikkaan->perä aivan rantaan kiinni ja näin vein mahdollisimman vähän tilaa tästä laiturin vasemmasta puolesta.
      Kolmanneksi,laituriin tai mihinkään muuallekaan ei ole mitenkään merkitty että tämä ja tämä paikka on vain niin ja niin isoille veneille, ja pienemmät voi mennä muualle.
      Neljänneksi,niin kuin paikalla ollessamme totesinkin,niin on ihan ok siirtää veneitä jos siihen on peruste ja tässäkin tapauksessa oli,mutta jos niitä siirrellään niin ei niitä vittu aleta särkemään. Se että sinä ja kaverisi ette ymmärtäneet että ne "leparikoukut" eivät ole tarkoitettu veneen kiinnittämistä varten,varsinkaan kun se varsinainen kiinnitys knaappi oli siinä noin 30cm päässä,johon köyden olisi aika helposti saanut, sai kieltämättä vitutuskäyräni nousemaan.

      Mutta mielestäni se nyt vaan on niin että jos toisten vehkeisiin koskee ja ne särkyy,niin siitä joutuu maksamaan,se että olet tuollainen hintelä astmaatikko joka ei uskaltanut suutaan paikanpäällä aukaista vaan itket sitten täällä nimettömänä netin keskustelupalstoilla varmistaa käsitykseni siitä että korvaus oli oikein kohtuullinen.

      T:kalju,tatuoitu.atleetti?

      • terhi520ht

        Kyllä mäkin laittaisin maksamaan jos joku mun venettä särkis.Ja vois hermotkin mennä jos ilman lupia joku menis siirteleen.Taitaa olla aika yleistä,että nämä "vähän isompien" veneiden "kaput" ovat sitämieltä että heille pitäs aina laituriin alkaa tilaa tekeen ja pienempiä veneitä vois vaikka nostaa rannalle että HE pääsevät niillä velkavehkeillään laituriin. Tällainen käytös on ainakin täällä etelän suunnalla aika yleistä,mistä nämäkin veneen siirtäjä sankaritkin ilmeisesti on kotoisin!!! Aika usein tuntuu unohtuvan että yleiset laiturit on nimenomaan YLEISIÄ ja jos sinne joku tulee vaikka puolitoistametrisellä soutuveneellä ja heppasella peräprutkulla niin sillä on aivan samanlainen oikeus siihen paikkaan kun näillä vitun sisävesilaivureilla!


      • oikeassa.

        ainoa mikä jäi mietityttämään oli se, että vitutuskäyräsi on tapissa jo lepuuttajan kiinnikkeestä. mitä jos vaikka veneesi kylkeen olisi tullut metrin naarmu? ilmeisesti olisit hakannut kaikki paikallaolijat välittömästi? no ehkä et sentään, mutta ilmeisesti asia olisi voitu heti alkuun selvittää vähän rauhallisemmin äänenpainoin :)


      • X-3070
        oikeassa. kirjoitti:

        ainoa mikä jäi mietityttämään oli se, että vitutuskäyräsi on tapissa jo lepuuttajan kiinnikkeestä. mitä jos vaikka veneesi kylkeen olisi tullut metrin naarmu? ilmeisesti olisit hakannut kaikki paikallaolijat välittömästi? no ehkä et sentään, mutta ilmeisesti asia olisi voitu heti alkuun selvittää vähän rauhallisemmin äänenpainoin :)

        Vitutuskäyrä lähti nousuun,ei todellakaan ollut tapissa!
        En myöskään huudellut laiturilla mitään,vaan puhuin kokoajan ihan normaalilla äänellä.

        Mutta ketäpä ei alkaisi vituttamaan kun vehkeet alkaa särkymään. Tilannettahan on aika vaikea täällä tarkasti kuvailla,mutta suurin vitutus mulle tuli siitä että se meni rikki ihan vaan näitten kundien tyhmyyden ja laiskuuden takia. ->se knaappi oli tosiaan siinä 30cm päässä, ja minä itse 100m päässä.

        Olisi myös mielestäni ollut kohtuullista että nämä sankarit olisivat venailleet siinä laiturilla ja sanoneet että ovat venettä siirtäneet,niin olisin voinut itse kiinnitykset tarkistaa ja laittaa kunnolla(toinen otti "jahtinsa" kannella suulberia ja toista ei näkynyt missään)tai niinkuin joku tuolla kirjoitti kävelleet sen 100m siihen vonkamieheen jossa olin syömässä.


      • joonalainen
        X-3070 kirjoitti:

        Vitutuskäyrä lähti nousuun,ei todellakaan ollut tapissa!
        En myöskään huudellut laiturilla mitään,vaan puhuin kokoajan ihan normaalilla äänellä.

        Mutta ketäpä ei alkaisi vituttamaan kun vehkeet alkaa särkymään. Tilannettahan on aika vaikea täällä tarkasti kuvailla,mutta suurin vitutus mulle tuli siitä että se meni rikki ihan vaan näitten kundien tyhmyyden ja laiskuuden takia. ->se knaappi oli tosiaan siinä 30cm päässä, ja minä itse 100m päässä.

        Olisi myös mielestäni ollut kohtuullista että nämä sankarit olisivat venailleet siinä laiturilla ja sanoneet että ovat venettä siirtäneet,niin olisin voinut itse kiinnitykset tarkistaa ja laittaa kunnolla(toinen otti "jahtinsa" kannella suulberia ja toista ei näkynyt missään)tai niinkuin joku tuolla kirjoitti kävelleet sen 100m siihen vonkamieheen jossa olin syömässä.

        Kuulostaa aika pöljältä että joku menee siirteleen toisen venettä,isoa tai pientä ilman lupaa,vaan sen takia että isompi pääsee paikalle. Ja ainakin itse olisin kyllä ensin yrittänyt haeskella veneen omistajaa paikalle,tai sitten jos siirto olisi aivan välttämätön,niin tekisin sen kyllä kohtuullisen huolellisesti ja varmistaisin että mitään vahinkoja ei pääse syntymään,ja kiinnittäisin veneen niin ettei se pääse irttai muuten hajoa. Onhan se nyt kohtuullisen ymmärrettävää että käämi saattaa palaa jos joku tuntematon tekee turhaa vahinkoo...???

        Tuokin on hyvä pointti että miksi nämä siirtäjät eivät välittömästi siirron jälkeen etsineet omistajaa käsiinsä tai odotelleet että hän saapuu paikalle?

        Ajatellaanpa että kyseessä olisi auto jollain parkkipaikalla johon isomman auton on päästävä,mutta henkilöauto on edessä->eihän sitäkään ihan noin vain voi mennä siirtelemään!


      • siirtelijöitä
        joonalainen kirjoitti:

        Kuulostaa aika pöljältä että joku menee siirteleen toisen venettä,isoa tai pientä ilman lupaa,vaan sen takia että isompi pääsee paikalle. Ja ainakin itse olisin kyllä ensin yrittänyt haeskella veneen omistajaa paikalle,tai sitten jos siirto olisi aivan välttämätön,niin tekisin sen kyllä kohtuullisen huolellisesti ja varmistaisin että mitään vahinkoja ei pääse syntymään,ja kiinnittäisin veneen niin ettei se pääse irttai muuten hajoa. Onhan se nyt kohtuullisen ymmärrettävää että käämi saattaa palaa jos joku tuntematon tekee turhaa vahinkoo...???

        Tuokin on hyvä pointti että miksi nämä siirtäjät eivät välittömästi siirron jälkeen etsineet omistajaa käsiinsä tai odotelleet että hän saapuu paikalle?

        Ajatellaanpa että kyseessä olisi auto jollain parkkipaikalla johon isomman auton on päästävä,mutta henkilöauto on edessä->eihän sitäkään ihan noin vain voi mennä siirtelemään!

        vastauksista päätellen siirtelijät ovat tosiaan tunaroineet. muistettava pointti on kuitenkin se, että heidän tarkoituksensa on luultavasti ollut ihan hyvä ja vilpitön, mutta se vain on mennyt tässätapauksessa pieleen. loppuenlopuksi tämä 'ht häirikkö' vaikuttikin olevan ihan sivistynyt tyyppi :)


    • kävijä

      Tulikohan siirtäjille mieleen,että jos kyseessä nyt tosiaan on tuo pihlajakosken laituri,niin veneen omistajahan mitä suurimmalla todennäköisyydellä jos ei ole veneessään,on silloin noin 100m päässä sijaitsevassa ravintolassa/kaupassa??
      Olisiko ollut mahdottomuus käydä tätä omistajaa sieltä haeskelemassä??

      Kuinkahan paljon korjaus tosiaan olisi tullut maksamaan jos asiaa olisi lähdetty ns. virallista tietä hoitamaan?? Poliisi->vakuutusyhtiöt->korjaamo->mahd.käräjät jne.... Aika halvallahan taisivat päästä.

      Mikään lakihan ei anna oikeutta alkaa toisten veneitä ilman lupia siirtelemään vain siitä syystä että joku isompi mahtuu samaan laituriin. Luvaton käyttöön- haltuunotto???

    • kirjoittaja666

      Älä koske toisen omaisuuteen. Jos pakottava tarve siirtää jotain paattia, löydät varmasti omistajan. Ehkä se yhteistuumin onnistuu, ennen kuin sattuu korvaamattomia vahinkoja.

    • puntit

      No,tällaset turhamaiset apinat vois pysyä kaltaistensa seurassa siellä salilla.Eläminen jokaisella osa-alueella on sovittelua lakien ja kanssakäymisten suhteen.Ps.Toivottasti hänellä on isompi hauis,koska aivot ovat selkeästi "vaatimattomat".Kesiä!

      • puntit

        Hei ja sit vielä,täällä simaalla otettas tollaset mukaan sukellus retkelle!Moro!


      • pysyttäiskö aiheessa

        kuitenkin. Jos sulla on pitkä tukka tai pömppömaha tai kierot sormet tai lyhyt nenä, tai pieni ihan mitä vaan, niin niistä ongelmista voi kenties keskustella muuallakin. Tuskin se kalju oli tämän ongelman ydin.


      • tekstiä

        Pässi!


      • paha setä
        pysyttäiskö aiheessa kirjoitti:

        kuitenkin. Jos sulla on pitkä tukka tai pömppömaha tai kierot sormet tai lyhyt nenä, tai pieni ihan mitä vaan, niin niistä ongelmista voi kenties keskustella muuallakin. Tuskin se kalju oli tämän ongelman ydin.

        Niin mutta jos joskus joku kalju iso paha setä on kiusannu joskus niin siitä on jääny hintelälle astmaatikolle paha mieli ja nyt se himputti tulee vielä meidän satamaan.. vois mennä muualle kukkoilemaan..
        Nehän kaljut bodarit voi vaikka katella teidän ruikkuperseisiä vaimoja..


      • puntit
        pysyttäiskö aiheessa kirjoitti:

        kuitenkin. Jos sulla on pitkä tukka tai pömppömaha tai kierot sormet tai lyhyt nenä, tai pieni ihan mitä vaan, niin niistä ongelmista voi kenties keskustella muuallakin. Tuskin se kalju oli tämän ongelman ydin.

        Olen lyhyt,hiukset lyhyet,"Se"lyhyt,ja...!Se ongelman ydin on tietysti se ääliömäisyys,jolta emme ole turvassa me"oikeamieliset".Itse ajattelen aina olenko muitten tiellä,enkä laita venettä sivu kiinnitykseen poiju paikoilla.Tuttu ilmiö!Ja kalju,hmmm,.Ihmiset on sisältä,EIKÄ ULKOA!


    • Kapu MCMLXXXIV

      mieti.

    • meriläinenvm52

      Kun rantautuu yleiseen laituriin kannatta katsoa ettei vie paikkaa isoilta veneiltä???

      Luuletko saatanan inisijä että sulla ja sun "isommalla" veneellä on niihin paikkoihin joku etuoikeus????Enpä ole vielä missään yleisessä laiturissa nähny mitään mitta-asteikoita tai syväsrajoituksia kuka vehkeensä saa mihinkin ajaa.

      myy se kiulus ja osta asuntovaunu!!

      • näin se taitaa mennä

        yleiset satamat/laiturit on nimenomaan kaikille tarkoitettuja.Ei veneen koolla ole mitään merkitystä. Jos joku haluaa tulla sillä ht-veneella tai muulla pienemmällä veneellä,niin sillä on siihen ihan samanlainen oikeus kuin sillä isonpaatin "laivurilla"...Valitettavan usein suurempi asenneongelma taitaakin olla juuri näillä "laivureilla" ja heidän ajtuksellaan siitä että ne "pikkuveneet" voi vetää vaikka maille kunhan me mahdutaan. Aika usein kuulee tätä jupinaa laitureilla kun "laivurit" manailee kun "pienemmät" venee vie paikkoja...

        No joo


      • 20v. päijänteellä
        näin se taitaa mennä kirjoitti:

        yleiset satamat/laiturit on nimenomaan kaikille tarkoitettuja.Ei veneen koolla ole mitään merkitystä. Jos joku haluaa tulla sillä ht-veneella tai muulla pienemmällä veneellä,niin sillä on siihen ihan samanlainen oikeus kuin sillä isonpaatin "laivurilla"...Valitettavan usein suurempi asenneongelma taitaakin olla juuri näillä "laivureilla" ja heidän ajtuksellaan siitä että ne "pikkuveneet" voi vetää vaikka maille kunhan me mahdutaan. Aika usein kuulee tätä jupinaa laitureilla kun "laivurit" manailee kun "pienemmät" venee vie paikkoja...

        No joo

        Tottakai kaikki yleiset paikat on kaikille tarkoitettuja. Mutta asiassahan myöskin saa käyttää maalaisjärkeä. Tiedän tuon ko. laiturin ja ihmettelen miksi pienellä veneellä mennään sinne "isojen" puolelle ? Laiturihan on aika korkeakin ja siellä poijupuolellahan on madallettu osa josta helppo kulkea, sinne aina itse ajan kun siellä käyn. Parikymmentävuotta päijänteellä liikkuneena, siis satoja reissuja, tiedän että useasti sattuu ja tapahtuu, itsellenikin kaikenlaista pientä, jopa joskus isompaakin "haaveria" sattunut juuri laitureissa, rantautuessa tai pois lähtiessä . Joskus on isompi vene ajanut poijuköyden poikki, ei tahallaan mutta huonoista olosuhteista johtuen , tuuli painoi väkisin veneen köyden päälle ahtaassa satamassa. Ei tullut mieleenikään vaatia uutta 60m pituista köyttä, paikalleen kelalle asennettuna, ei ei, köysi lyheni n. 5m mutta toimii edelleen täysin. Samassa rytäkässä poijukoukku vääntyi, en vaatinut uutta tilalle vaan vein koukun kotiin ja viilapenkissä oikaisin, taas toimii. En koskaan ole nähnyt että tahallaan toisen venettä halutaan vahingoittaa mutta päinvastaisia tapauksia useinkin, halutaan estää suurempia vahinkoja tapahtumasta, vaikka sitten outoa venettä siirtämällä, se minusta aivan normaalia laiturikäyttäytymistä. Jotenkin tuntuu hölmöltä, onko tämä sitä uusavuttomuutta ? jos ei itse osata lepuuttajan kiinnitushelaa vaihtaa. Tottakai laki on asiasta erimieltä jos sille linjalle lähdetään mutta se ei ainakaan sitä yhteishenkeä vesillä lisää. Yleinen käytäntö on päijänteen laitureissa ollut että autetaan saapuvaa venettä kiinnittymisessä ja siihen joskus liittyy jonkun veneen siirtäminen, sanokoon laki asiasta mitä tahansa. Siis, Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.


      • PuSe
        20v. päijänteellä kirjoitti:

        Tottakai kaikki yleiset paikat on kaikille tarkoitettuja. Mutta asiassahan myöskin saa käyttää maalaisjärkeä. Tiedän tuon ko. laiturin ja ihmettelen miksi pienellä veneellä mennään sinne "isojen" puolelle ? Laiturihan on aika korkeakin ja siellä poijupuolellahan on madallettu osa josta helppo kulkea, sinne aina itse ajan kun siellä käyn. Parikymmentävuotta päijänteellä liikkuneena, siis satoja reissuja, tiedän että useasti sattuu ja tapahtuu, itsellenikin kaikenlaista pientä, jopa joskus isompaakin "haaveria" sattunut juuri laitureissa, rantautuessa tai pois lähtiessä . Joskus on isompi vene ajanut poijuköyden poikki, ei tahallaan mutta huonoista olosuhteista johtuen , tuuli painoi väkisin veneen köyden päälle ahtaassa satamassa. Ei tullut mieleenikään vaatia uutta 60m pituista köyttä, paikalleen kelalle asennettuna, ei ei, köysi lyheni n. 5m mutta toimii edelleen täysin. Samassa rytäkässä poijukoukku vääntyi, en vaatinut uutta tilalle vaan vein koukun kotiin ja viilapenkissä oikaisin, taas toimii. En koskaan ole nähnyt että tahallaan toisen venettä halutaan vahingoittaa mutta päinvastaisia tapauksia useinkin, halutaan estää suurempia vahinkoja tapahtumasta, vaikka sitten outoa venettä siirtämällä, se minusta aivan normaalia laiturikäyttäytymistä. Jotenkin tuntuu hölmöltä, onko tämä sitä uusavuttomuutta ? jos ei itse osata lepuuttajan kiinnitushelaa vaihtaa. Tottakai laki on asiasta erimieltä jos sille linjalle lähdetään mutta se ei ainakaan sitä yhteishenkeä vesillä lisää. Yleinen käytäntö on päijänteen laitureissa ollut että autetaan saapuvaa venettä kiinnittymisessä ja siihen joskus liittyy jonkun veneen siirtäminen, sanokoon laki asiasta mitä tahansa. Siis, Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.

        jos löytyy vielä tällainen hlö joka vaihtaa toistenkin veneeseen muiden rikkomat koukut ja knaapit? Ja maksutta?

        Mutta asiaan. Tarkempi lukeminen olisi paljastanut että ko. veneen laituriin jättänyt hlö oli tullut satamaan paljon siirtotapahtumaa aikaisemmin.
        Silloin pienemmille veneille paremmin soveltuva puoli oli ollut täynnä veneitä.
        Sen vuoksi oli valinnut tuon toisen puolen.

        Itse 45 vuotta Päijänteellä veneilleenä en kyllä ymmärrä jos ko. hlön olisi pitänyt odottaa että toiselta puolelta paikka vapautuu ja siirtää sitten veneensä sinne ettei vaan ole toisten tiellä.

        Omalla kahdeksanmetrisellä vanhalla romullakin kulkiessa kyllä ollaan noissa satamissa enemmän kaveria kuin pienellä veneellä liikuttaessa.
        Tuli viime kesänä huomattua Karisalmen laiturissa kun oltiin lähdössä kaverin Sun Busterilla laiturista ja irrotettiin keulaköysi.

        Siihen tunki joku puisella fiskarityyppiselle veneellä ja kovalla kiireellä että pääsi laituriin kun tunkua oli ja kaikki muut paikat varattuja. Yhtään ei katsonut että meillä oli vielä ankkuri järvessä ja oltiin sitä juuri nostamassa. Ajoi suoraan ankkuriköyden päältä.

        Omalla isommalla veneelläni ei tällaista läheltä kurvailua ole koskaan tapahtunut.

        Onneksi oli syvä ranta ja köysi oli uppoava. Ehdin löysätä köyttä tarpeeksi ajoissa.
        Meinasin sanoa asiasta mutta totesin turhaksi kun veneen kuljettaja ajoi keulan laituriin niin melkoinen rusahdus kävi. Eipä ollut sekään homma hanskassa.
        Mutta kovasti komensi perhettänsä laituriin ajon jälkeen köysiä kiinnittämään ym.
        Kapteeniainesta.


      • X-3070
        20v. päijänteellä kirjoitti:

        Tottakai kaikki yleiset paikat on kaikille tarkoitettuja. Mutta asiassahan myöskin saa käyttää maalaisjärkeä. Tiedän tuon ko. laiturin ja ihmettelen miksi pienellä veneellä mennään sinne "isojen" puolelle ? Laiturihan on aika korkeakin ja siellä poijupuolellahan on madallettu osa josta helppo kulkea, sinne aina itse ajan kun siellä käyn. Parikymmentävuotta päijänteellä liikkuneena, siis satoja reissuja, tiedän että useasti sattuu ja tapahtuu, itsellenikin kaikenlaista pientä, jopa joskus isompaakin "haaveria" sattunut juuri laitureissa, rantautuessa tai pois lähtiessä . Joskus on isompi vene ajanut poijuköyden poikki, ei tahallaan mutta huonoista olosuhteista johtuen , tuuli painoi väkisin veneen köyden päälle ahtaassa satamassa. Ei tullut mieleenikään vaatia uutta 60m pituista köyttä, paikalleen kelalle asennettuna, ei ei, köysi lyheni n. 5m mutta toimii edelleen täysin. Samassa rytäkässä poijukoukku vääntyi, en vaatinut uutta tilalle vaan vein koukun kotiin ja viilapenkissä oikaisin, taas toimii. En koskaan ole nähnyt että tahallaan toisen venettä halutaan vahingoittaa mutta päinvastaisia tapauksia useinkin, halutaan estää suurempia vahinkoja tapahtumasta, vaikka sitten outoa venettä siirtämällä, se minusta aivan normaalia laiturikäyttäytymistä. Jotenkin tuntuu hölmöltä, onko tämä sitä uusavuttomuutta ? jos ei itse osata lepuuttajan kiinnitushelaa vaihtaa. Tottakai laki on asiasta erimieltä jos sille linjalle lähdetään mutta se ei ainakaan sitä yhteishenkeä vesillä lisää. Yleinen käytäntö on päijänteen laitureissa ollut että autetaan saapuvaa venettä kiinnittymisessä ja siihen joskus liittyy jonkun veneen siirtäminen, sanokoon laki asiasta mitä tahansa. Siis, Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.

        Tuossa jo aikaisemmin mainitsin,niin se poijupuoli oli täynnä siihen aikaan aamusta kun tulin. Päivän aikana myös aina kun kävin laiturin luona uusia veneitä oli kokoajan tulossa ja mielestäni omani oli juurikin hyvällä paikalla, se oli aivan rannassa kiinni,niin että kone oli käytännössä maanpäällä,ja ei kovin suurta siivua siitä laiturista vienyt. Päivän aikana olin myös jutussa paikalla olleen purkkari porukan kanssa jotka muillekkin tulijoille esittivät että jos vaan mahdollista niin jättäisivät poijupaikkoja vapaaksi kun heidän porukkaan kuuluvia purjeveneitä oli useampia tulossa paikalla pistäytymään. Tarkoituksenani ei myöskään ollut jäädä laituriin yöksi joten en nähnyt tarpeelliseksi alkaa venettä poijupuolelle siirtelemään.

        Ja edelleen niinkuin aikaisemmassa viestissä jo kirjoitin-> minunkin mielestäni on ihan ok ja hyväksyttävää tarvittaessa siirtää toisten veneitä jos se todella on tarpeen.

        Mutta,jos siirretään ei säretä ja jos sirretään niin ilmoitetaan siitä omistajalle, ja jos siirretään niin hoidetaan se siirto ja uudelleen kiinnitys niinkuin veneen kiinnitys normaalistikin hoidetaan,ja jos siirretään eikä osata tai viitsitä tai ymmärretä sitä kunnolla kinnittää,niin odotellaan sitten sitä omistajaa paikalle tai haetaan se siitä viereisestä ravintelista hoiteleen se kiinnitys kuntoon. Ja edelleenkin jos jotain särkyy,vaikka se olis kuinka pieni osa tai nippelinnappeli,niin kyllä se vaan niin on että se joka särkee niin maksaa,varsinkin jos se särkyminen tapahtuu sen takia että kyseinen henkilö on hommansa hoitanut:laiskasti,tyhmästi,välinpitämättömästi tai juostenkusemalla.


      • 16milj vuotta päijänteel
        20v. päijänteellä kirjoitti:

        Tottakai kaikki yleiset paikat on kaikille tarkoitettuja. Mutta asiassahan myöskin saa käyttää maalaisjärkeä. Tiedän tuon ko. laiturin ja ihmettelen miksi pienellä veneellä mennään sinne "isojen" puolelle ? Laiturihan on aika korkeakin ja siellä poijupuolellahan on madallettu osa josta helppo kulkea, sinne aina itse ajan kun siellä käyn. Parikymmentävuotta päijänteellä liikkuneena, siis satoja reissuja, tiedän että useasti sattuu ja tapahtuu, itsellenikin kaikenlaista pientä, jopa joskus isompaakin "haaveria" sattunut juuri laitureissa, rantautuessa tai pois lähtiessä . Joskus on isompi vene ajanut poijuköyden poikki, ei tahallaan mutta huonoista olosuhteista johtuen , tuuli painoi väkisin veneen köyden päälle ahtaassa satamassa. Ei tullut mieleenikään vaatia uutta 60m pituista köyttä, paikalleen kelalle asennettuna, ei ei, köysi lyheni n. 5m mutta toimii edelleen täysin. Samassa rytäkässä poijukoukku vääntyi, en vaatinut uutta tilalle vaan vein koukun kotiin ja viilapenkissä oikaisin, taas toimii. En koskaan ole nähnyt että tahallaan toisen venettä halutaan vahingoittaa mutta päinvastaisia tapauksia useinkin, halutaan estää suurempia vahinkoja tapahtumasta, vaikka sitten outoa venettä siirtämällä, se minusta aivan normaalia laiturikäyttäytymistä. Jotenkin tuntuu hölmöltä, onko tämä sitä uusavuttomuutta ? jos ei itse osata lepuuttajan kiinnitushelaa vaihtaa. Tottakai laki on asiasta erimieltä jos sille linjalle lähdetään mutta se ei ainakaan sitä yhteishenkeä vesillä lisää. Yleinen käytäntö on päijänteen laitureissa ollut että autetaan saapuvaa venettä kiinnittymisessä ja siihen joskus liittyy jonkun veneen siirtäminen, sanokoon laki asiasta mitä tahansa. Siis, Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää.

        Voi, voi. Kun se ei ole koosta kiinni. Jos olet tullut laituriin ja sinulla on paikka siinä, niin sinulla on. Ei ole olemassa "päälleajo-oikeutta". Jos -ihan mikä tahansa- yleinen laituri on täynnä, niin se on täynnä. Ei auta kun kääntää kippo takaisin tulosuuntaan ja etsiä toinen paikka. Ei sitä voi aina kuvitella että MINÄ tulen nyt, ja muut väistyy mihin vaan, kunhan väistyy. Näitäkin p*****sia on Päijänteellä nähty..Huudetaan pläkätyyneltä selältä, että siirtäkää tuota kiulua, että MINÄ mahdun tulemaan. Pitäisi edes yrittää ymmärtää, että ehkä se maailmannapa on kuitenkin jossain muualla kuin siinä oman roikkuvan pakin keskellä.

        Mutta toki, vahinkojahan aina sattuu, niiltä ei voi välttyä jos jotain tekee. Puhuit ihan asiaa, pitää olla "yhteishenkeä", muuten ei "pärjää".. Mutta ei kai sitä aina tartte muiden aiheuttamia vahinkoja sitten yön pimeinä hetkinä autotallissa korjailla omaan piikkiin, tiputtaen kyynelrauhasen tuottamaa liukastetta jo aikaisemmin urean kostuttaneisiin villasukkiin. Konsensuksella miksi aina minä?

        Järkeä saa ja pitää käyttää. Aurinoista kuluvaa veneilykautta, toivoen mahdollisimman vähän vahinkoja.


    • M. Makkonen

      mitäs jos lähtisitte välillä merelle tuulettumaan. Ei voi kuin hymyillä teidän murheille ja kuvatunlaisille asenteille.

      Mukavaa ja suvaitsevaa veneilykesää kaikille - ja kaikenkokoisille veneille, miehille, vehkeille ym!

      • vain on.

        Isolla veneellä ajavilla on paljon rahaa ja pienet saavat väistyä että herrat mahtuu laituriin.

        Ärsyttää tuollainen käytös. Ollaan kuin maailman omistajia.

        Pitäisi tajuta että jos laituriin ei mahdu niin se on täysi ja silloin pitää mennä muualle.

        Minä olisin vaatinut 400 euroa jos olisivat veneeni rikkoneet.

        Hyvä että raivostuit.

        Hyvää kesää kaikille pienveneilijöille ja etenkin sinulle.


      • jarrau
        vain on. kirjoitti:

        Isolla veneellä ajavilla on paljon rahaa ja pienet saavat väistyä että herrat mahtuu laituriin.

        Ärsyttää tuollainen käytös. Ollaan kuin maailman omistajia.

        Pitäisi tajuta että jos laituriin ei mahdu niin se on täysi ja silloin pitää mennä muualle.

        Minä olisin vaatinut 400 euroa jos olisivat veneeni rikkoneet.

        Hyvä että raivostuit.

        Hyvää kesää kaikille pienveneilijöille ja etenkin sinulle.

        mahtaakohan sinne päijänteelle lainkan lähteä kun siellä käydään jo noin kuumana täällä nässyllä ollaan kumminkin pärjätty pelkällä maalaisjärjellä ps. saattaa olla jitain kirjoitus virheitä mut älä välitä


      • mustalla listalla.
        jarrau kirjoitti:

        mahtaakohan sinne päijänteelle lainkan lähteä kun siellä käydään jo noin kuumana täällä nässyllä ollaan kumminkin pärjätty pelkällä maalaisjärjellä ps. saattaa olla jitain kirjoitus virheitä mut älä välitä

        Hyvä että otit rekisterinumerot ylös. Täytyy seurata jos näitä veneidensiirtelijöitä näkyy.

        Pitäkää näpit irti veneestäni R-36384 ja R-33540


      • viellä
        mustalla listalla. kirjoitti:

        Hyvä että otit rekisterinumerot ylös. Täytyy seurata jos näitä veneidensiirtelijöitä näkyy.

        Pitäkää näpit irti veneestäni R-36384 ja R-33540

        Vielläkö ne siirtelijät ovat Pihlajakoskella?


    • vilkasta peiliin!

      Onhan se nyt ihan selvä asia että jos menet siirtämään toisen venettä,autoa,polkupyörää tai rollaattoria ja se särkyy,niin SINÄ olet se joka on korvausvelvollinen!!

      Se että tässä tapauksessa siirretyn veneen omistaja on hiiltynyt,on myös ymmärrettävää,vaikka se kuinka aurinko paistaa ja on hyvät kelit ja elämä hymyilee, niin tuskin tämäkään isäntä oli suunnitellut että reissun päätteeksi saa alkaa venettä korjaamaan toisten törttöilyjen takia! Miettikääpä nyt kaikki tilannetta omalle kohdalle: aurinko hellii,just vetästy pihlajokosken kuuluisat letut huiviin,ehkä muutaman oluen kanssa? elämä hymyilee kun kesäloma painaa päälle,suunnitelmissa siintää hauska ilta hyvässä seurassa ja ehkä lisää olutta??

      Sit tulee pari paviaania jotka kuvittelee että heillä on oikeus siirrellä pienempiä veneitä että isommat mahtuu tilalle ja särkee jotain siitä sun silmäterästä!!! = ONKO IHME JOS ALKAA VITUTTAAN???

      Myös allekirjoittaneen mielestä selvisitte aika halvalla(helpolla),miettikääpä nyt siellä laivurikerhossanne minkälainen kitinä ja itku tulisi jos joku rikkoisi niitä teidän "valtamerilaivojanne" tai alkaisi ilman lupaa niitä päästelemään kaijasta irti, että saatas siihen tilaa vaikka jollekin soutuveneelle.

      T:puolimatruusi->perämies->merikapteeni jo 25v. ja kaikki vapaat päijänteellä!

    • tuollainen tarinointi

      Tuntuu käsittämättömältä, että joku edes kehtaa näin julkisesti tunnustaa syyllistyneensä lainvastaiseen toimintaan ja vielä moittii uhrin käytöstä sen jälkeen!

      Siitä huolimatta, että kylkikiinnitys poijupaikoilla on tökeröä, ei siihen ole oikeutta muilla puuttua. Ainoastaan satamaisäntä tai vastaava voisi niin tehdä, eivät muut.

      Puheesi "siirron tarpeellisuudesta" on aivan tolkutonta. Ilmeisesti kuvittelet, että toisten halu päästä kiinnittymään laituriin olisi muodostanut jonkinlaisen pakottavan tarpeen, mutta eihän se niin ole. Niiden toisten olisi pitänyt kiinnittyä muualle tai mennä johonkin muuhun satamaan.

      • tuntematonta?

        Veneitä kun tulee lisää, niin oletusarvoisesti rannalla olevat veneilijät tekevät tilaa siirtämällä laiturissa olevien veneiden kiinnityksiä ja avustaa rantaan tulijaa.

        Itselleni kävi, että olin kauempana ja tuli yksinpurjehtija sivutuulessa kohti venettäni. Huomasin kaukaa, että tuosta ei hyvää seuraa ja lähdin veneelleni. Huusin laiturin tyvestä muille, että auttakaan nyt ihmeessä tuota tulijaa. Jengi vaan seisoo kädet taskussa ja kysyy: Ai, saisikos tuonne sun veneeseen mennä????

        Samaan aikaan tulija roikkui kaiteessani olevassa VHF-antennissa.

        Voi elämän kevät...


      • ................

        Tässätapauksessahan vene ei ollut poijupaikalla vaan ihan oikein kiinnitettynä kylkikiinnityksessä...ennen kun nää apinat on sitä lähteny siirteleen...


      • perussääntö
        tuntematonta? kirjoitti:

        Veneitä kun tulee lisää, niin oletusarvoisesti rannalla olevat veneilijät tekevät tilaa siirtämällä laiturissa olevien veneiden kiinnityksiä ja avustaa rantaan tulijaa.

        Itselleni kävi, että olin kauempana ja tuli yksinpurjehtija sivutuulessa kohti venettäni. Huomasin kaukaa, että tuosta ei hyvää seuraa ja lähdin veneelleni. Huusin laiturin tyvestä muille, että auttakaan nyt ihmeessä tuota tulijaa. Jengi vaan seisoo kädet taskussa ja kysyy: Ai, saisikos tuonne sun veneeseen mennä????

        Samaan aikaan tulija roikkui kaiteessani olevassa VHF-antennissa.

        Voi elämän kevät...

        Vieraaseen alukseen ei ikinä mennä kutsumatta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Niin surullinen

      onnettomuus taas. Voimia ihan kaikille läheisille,kavereille ja kouluun 🙏
      Lapua
      221
      5071
    2. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      38
      3398
    3. 35
      2918
    4. Kehutaan vaihteeksi Perussuomalaisia

      Perussuomalaiset ovat olleet melkoisen lokakampanjoinnin kohteena, vaikka ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi. Nyt on
      Maailman menoa
      141
      2783
    5. Paloautoko se oli kolarissa Juntusrannan risteyksessä?

      Oli kuva paloautosta nettijutussa.
      Suomussalmi
      25
      2448
    6. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      68
      2276
    7. Tiesitkö? Johannes Brotheruksen ex-isäpuoli on kuin onkin Mikko Kuustonen - Tästä on kyse!

      Tiesitkö? Ja hehän on kuin kaksi marjaa... Johannes Brotherus on KUUMAA-yhtyeen jäsen ja tänä syksynä mukana Vain elämää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      2178
    8. Mitä tapahtuu?

      Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?
      Outokumpu
      31
      1820
    9. Roiskeläpät takaisin niin alkaa lasit kestämään

      "Tuulilaseja hajottava talvi-ilmiö on ehkä ratkennut" Tämän päivän autoissa kun on esimerkiksi vanhempaa autokalustoa s
      Yleistä autoilusta
      41
      1762
    10. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      83
      1438
    Aihe