Servetin paikka ravintolassa

jeejeejeejee

Kun mennään ravintolaan ja istahdetaan osoitettuun pöytään, mitä tehdään edessä pönöttävälle lautasliinalle. Kaadetaanko se heti sivuun ja ruoan saapuessa, levitetään syliin? Valaiskaa tietämätöntä ,joka on joskus istunut servettipyramidin takana alkuruokien saapumiseen saakka.

57

8028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä se lähtee

      Ihan voit huoletta avata servetin ja sijoittaa sen syliin. Useimmitenhan tilataan ensin alkujuomat, seurustellaan ja onhan se keko ikävä siinä edessä. Ja kun katselet ruokalistaa se "keko" voi olla jopa tiellä. Alku- ja pääruuat tilataan yhdessä ja jälkiruuat sitten vatsan kestävyyden pohjalta myöhemmin erikseen.

      • käytöskoululainen

        Kaarina Suonperä (käytöskouluttaja) opetti joskus minulle, ettei servettiä pidä laittaa syliin, vaikka kaikki niin luulevat. Sen tarkoitus on, että aina ennen juomista pyyhkäistään suu juomalasin siisteyden takia. Eipä jää lasiin rumia jälkiä. En kyllä tiedä ketään, joka näin käyttäytyisi!


    • ammattilainen

      anna servetin olla koskemattomana, kunnes huomaat alkuruuan saapuvan ota servetti ja aukaise se syliisi. Hyvää ruokahalua!

    • lautasliina...

      ...on taiteltu isosti tai jotenkin muuten tiellä, niin tokihan sen voi esimerkiksi siirtää lautasen viereen tai levittää jo valmiiksi syliinsä. Itse kyllä yleensä laitan liinan syliin vasta kun ruokia aletaan tarjoilla. Jos aperitiivin kanssa on jotain alkupaloja (varsinkin jos ne ovat esim. oliiviöljyssä tai kastikkeessa tai muuten potentiaalisesti helposti sotkevia), niin silloin saatan laittaa liinan syliin jo alkupaloja varten.

      Yleisesti vinkkinä kaikkeen pöytätapoihin liittyvään: Katso mallia sellaisista seurueen jäsenistä, joiden tiedät omaavan yleissivistystä ja kokemusta hienoista ravintoloista, ja seuraa heidän esimerkkiään. Samalla tavalla onnistuu hyvin myös sopiva käyttäytyminen ulkomailla ja/tai ulkomaalaisessa pöytäseurueessa, jos ei tunne kaikkia paikallisia tapoja etukäteen.

      • Lapselle.....

        Yäk!! Mitä hemmettiä se paperipino tekee siinä sylissä. Teennäistä! Hienohelmaisten hienostelua!!! Eiköhän se ole tärkeämpää ruoka ja syöminen, kuin miten asetat sen paperinäsliinan syliisi. Syöt siististi ilman sen kummempia krumeluureja, se on fiksua käytöstä ruokapöydässä-vaikka juhlasellaisessa.
        Eihän siinä pysty nauttimaan vaikkapa hyvin tehdystä hyvästä ruoasta, jos koko ajan pitää ajatella että menikö nämä nästyykit ja ruoat ja pelivälineet oikeassa järjestyksessä suuhun tai käytettiinkö niitä oikein.
        Lapsille laitetaan ruokalappu rinnuksille, ettei sotkeennu paita. Mutta aikuiset toivottavasti osaavat pyyhkiä suunsa sillä aa-bee-cee-cervetillä, jos on tarvetta. Ei kotonakaan ole sitä lautasliinaa sylissä-ei tosiaankaan.


      • ekut
        Lapselle..... kirjoitti:

        Yäk!! Mitä hemmettiä se paperipino tekee siinä sylissä. Teennäistä! Hienohelmaisten hienostelua!!! Eiköhän se ole tärkeämpää ruoka ja syöminen, kuin miten asetat sen paperinäsliinan syliisi. Syöt siististi ilman sen kummempia krumeluureja, se on fiksua käytöstä ruokapöydässä-vaikka juhlasellaisessa.
        Eihän siinä pysty nauttimaan vaikkapa hyvin tehdystä hyvästä ruoasta, jos koko ajan pitää ajatella että menikö nämä nästyykit ja ruoat ja pelivälineet oikeassa järjestyksessä suuhun tai käytettiinkö niitä oikein.
        Lapsille laitetaan ruokalappu rinnuksille, ettei sotkeennu paita. Mutta aikuiset toivottavasti osaavat pyyhkiä suunsa sillä aa-bee-cee-cervetillä, jos on tarvetta. Ei kotonakaan ole sitä lautasliinaa sylissä-ei tosiaankaan.

        Tässä huomaa hyvin miten sivistys katoaa tästä maasta....


      • Anonyymi
        Lapselle..... kirjoitti:

        Yäk!! Mitä hemmettiä se paperipino tekee siinä sylissä. Teennäistä! Hienohelmaisten hienostelua!!! Eiköhän se ole tärkeämpää ruoka ja syöminen, kuin miten asetat sen paperinäsliinan syliisi. Syöt siististi ilman sen kummempia krumeluureja, se on fiksua käytöstä ruokapöydässä-vaikka juhlasellaisessa.
        Eihän siinä pysty nauttimaan vaikkapa hyvin tehdystä hyvästä ruoasta, jos koko ajan pitää ajatella että menikö nämä nästyykit ja ruoat ja pelivälineet oikeassa järjestyksessä suuhun tai käytettiinkö niitä oikein.
        Lapsille laitetaan ruokalappu rinnuksille, ettei sotkeennu paita. Mutta aikuiset toivottavasti osaavat pyyhkiä suunsa sillä aa-bee-cee-cervetillä, jos on tarvetta. Ei kotonakaan ole sitä lautasliinaa sylissä-ei tosiaankaan.

        Kyllä useimmilla ihmisillä on lautasliina kotonakin, vaikka sitten talouspaperirullasta vedetty. Ja ruoka maistuu paremmalta kauniisti katetussa pöydässä.


    • mikju

      Servetti pitää etiketin mukaan laittaa syliin heti pöytään istuessa ja näin tehdään paremmissa ravintoloissa, joissa servetin asettelee tarjoilija. Huom! Se myös suojaa vaatteita juomilta..

      • .....

        Haluaisinpa nähdä sen ravintolan, joka laittaa servetin syliin. Kai ne laittaa sen varhaisdementikoille leukanivelien liikuntarajoitteiden vuoksi. Tekohampaatkin välillä huuhteluun, että ei jää ruoanpalasia proteesin alle.


      • Miila-80
        ..... kirjoitti:

        Haluaisinpa nähdä sen ravintolan, joka laittaa servetin syliin. Kai ne laittaa sen varhaisdementikoille leukanivelien liikuntarajoitteiden vuoksi. Tekohampaatkin välillä huuhteluun, että ei jää ruoanpalasia proteesin alle.

        No kyllä ne vähän kalliimmissa paikoissa syliin sen ihan kyselemättä laittaa... ja nyt en puhu rossoista ym. perheravintoiloista.


    • ­Yksinkertaista

      Servetin paikka on ihan siinä pöydällä vasemmalla tai oikealla puolella lautasta tai saapuvaa lautasta. Jos servetti on taiteltu "pyramidiksi", niin ilman muuta siirrät sen sivuun istuttuasi paikallesi.
      Servettiä ei laiteta nykyisin syliin sen enempää kuin tungeta sen kulmaa kauluksesta sisään tehden siitä ruokalappua.
      Nykyisin sivistyneen ihmisen tapoihin kuuluu osata syödä tiputtelematta ruokaa / läikyttämättä juomia syliinsä. Ken ei siihen pysty pakatkoon ravintolaan mennessään mukaansa kurahousut ja muovisen ruokalapun...näitä löytyy kaupasta lastenosastolta.
      Hienossa ravintolassa pidän servetin kanssa pelleilijöitä juntteina tai moukkina, niin pitävät myös tarjoilijat. Servetti on siinä ainoastaan sitä varten että voit sillä tarvittaessa pyyhkiä suupielesi.

      • voisi

        olla pahinta, mitä tapahtuu jos teet servetille juuri niin kuin mieleesi juolahtaa?

        Kyösti


      • että on taas jännää..

        "Nykyisin sivistyneen ihmisen tapoihin kuuluu osata syödä tiputtelematta ruokaa / läikyttämättä juomia syliinsä."

        Njaa-a, tuskinpa kukaa tarkoituksella tipauttaa ruokaa/juomaa syliinsä, mutta aina ei vahinkoa voi välttää: joku saattaa vahigossa tönäistä, heilauttaa pöytää hieman liian lujaa tai vaikka haarukalliseen saattaa tulla huomaamatta ihan hieman liikaa kastiketta ja se yksinäinen pisara siitä sitten tipahtaa alas vaatteille.

        "Hienossa ravintolassa pidän servetin kanssa pelleilijöitä juntteina tai moukkina, niin pitävät myös tarjoilijat."

        Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan, ja mieluummin olen juntti kuin annan oman (tai jopa toisen) mokan näkyä tahrana vaatteissa koko loppuillan - se harmittaa takuulla enemmän kuin jonkun joutavan hienoperseen partaansa naureskelu minun servettini takia. Ja kuka oikeasti edes on kiinnostunut kaikista muiden tekemisten yksityiskohdista, minä ainakin menen ravintolaan syömään, nauttimaan ja seurustelemaan sen oman pöytäseurueeni kanssa, en silmä kädessä kyyläämään muiden servettien käyttöä.

        Mutta jokainen toki tavallaan... ;D


      • On näin
        että on taas jännää.. kirjoitti:

        "Nykyisin sivistyneen ihmisen tapoihin kuuluu osata syödä tiputtelematta ruokaa / läikyttämättä juomia syliinsä."

        Njaa-a, tuskinpa kukaa tarkoituksella tipauttaa ruokaa/juomaa syliinsä, mutta aina ei vahinkoa voi välttää: joku saattaa vahigossa tönäistä, heilauttaa pöytää hieman liian lujaa tai vaikka haarukalliseen saattaa tulla huomaamatta ihan hieman liikaa kastiketta ja se yksinäinen pisara siitä sitten tipahtaa alas vaatteille.

        "Hienossa ravintolassa pidän servetin kanssa pelleilijöitä juntteina tai moukkina, niin pitävät myös tarjoilijat."

        Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan, ja mieluummin olen juntti kuin annan oman (tai jopa toisen) mokan näkyä tahrana vaatteissa koko loppuillan - se harmittaa takuulla enemmän kuin jonkun joutavan hienoperseen partaansa naureskelu minun servettini takia. Ja kuka oikeasti edes on kiinnostunut kaikista muiden tekemisten yksityiskohdista, minä ainakin menen ravintolaan syömään, nauttimaan ja seurustelemaan sen oman pöytäseurueeni kanssa, en silmä kädessä kyyläämään muiden servettien käyttöä.

        Mutta jokainen toki tavallaan... ;D

        Servettihän TULEE laittaa syliin. Tämän on opettanut minulle kummitätini joka on näitä rouvia, jotka on oikeen mycke fin. Se joka partaansa hihittelee, on itse juntti, toisten loukkaaminen ja ivaaminen ei kuulu kuin junttilanperän etikettiin. Ja kerrottakoon näin, että kun heidän (hänen mihensä on setäni, joka on koulutukseltaan restonomi) luonaan käy, saavutaan hienoon ravintolaan, ruoatkin on hienompia, kuin osaisin ikinä unelmoida (ja minulle vegaanina järestetään myös omat taitoni ylittävät ruoat (vaikka kuinka olisivatkin pirkan purkkipavuista tehtyjä)).


      • ­juntti
        On näin kirjoitti:

        Servettihän TULEE laittaa syliin. Tämän on opettanut minulle kummitätini joka on näitä rouvia, jotka on oikeen mycke fin. Se joka partaansa hihittelee, on itse juntti, toisten loukkaaminen ja ivaaminen ei kuulu kuin junttilanperän etikettiin. Ja kerrottakoon näin, että kun heidän (hänen mihensä on setäni, joka on koulutukseltaan restonomi) luonaan käy, saavutaan hienoon ravintolaan, ruoatkin on hienompia, kuin osaisin ikinä unelmoida (ja minulle vegaanina järestetään myös omat taitoni ylittävät ruoat (vaikka kuinka olisivatkin pirkan purkkipavuista tehtyjä)).

        Aikoinaan lautasliina todellakin laitettiin oikein etiketin mukaan rinnuksille, eli sen kulma pujotettiin kauluksesta sisään. Sitten tuli maailmalta uusi "koodi" ja se kehoitti asettelemaan lautasliinan syliin. Mielenkiintoista oli se että suomessa meni jotakuinkin pari vuosikymmentä ennenkuin viimeinenkin juntti ymmärsi ettei lautasliinaa enää tungeta kauluksesta sisään, vaan sen paikka on sylissä.
        Nyt on mennyt varmaankin vajaa vuosikymmen siitä kun tuo "koodi" muuttui siten että lautasliinaa enää asetella syliin vaan trendikäs itsevarma menestyjä jättää sen pöydälle, tietäen että osaa ruokailla tiputtelematta pisaraakaan syliinsä. Mutta jälleen suomessa vaikuttaa mummojen mammojen ja kummitätien yms. syväänjuurtuneet opit "uudesta" tavasta asetella lautasliina syliin. Ehkä taasen n. kymmenen vuoden kuluttua viimeisetkin jurvelot ovat omaksuneet jo kauan maailmalla vallinneen käytännön jättää se lautasliina pöydälle.
        Toki senkin jälkeen jollain "turapetterillä" on tarve pitää sitä riepua sylissään...näkeehän vieläkin näitä jotka tunkevat lautasliinan kaulukseensa pitäen sitä ainoana oikeana tapana..."onhan mummon serkkutäti niin joskus opettanut".


      • ­aivan niin
        että on taas jännää.. kirjoitti:

        "Nykyisin sivistyneen ihmisen tapoihin kuuluu osata syödä tiputtelematta ruokaa / läikyttämättä juomia syliinsä."

        Njaa-a, tuskinpa kukaa tarkoituksella tipauttaa ruokaa/juomaa syliinsä, mutta aina ei vahinkoa voi välttää: joku saattaa vahigossa tönäistä, heilauttaa pöytää hieman liian lujaa tai vaikka haarukalliseen saattaa tulla huomaamatta ihan hieman liikaa kastiketta ja se yksinäinen pisara siitä sitten tipahtaa alas vaatteille.

        "Hienossa ravintolassa pidän servetin kanssa pelleilijöitä juntteina tai moukkina, niin pitävät myös tarjoilijat."

        Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan, ja mieluummin olen juntti kuin annan oman (tai jopa toisen) mokan näkyä tahrana vaatteissa koko loppuillan - se harmittaa takuulla enemmän kuin jonkun joutavan hienoperseen partaansa naureskelu minun servettini takia. Ja kuka oikeasti edes on kiinnostunut kaikista muiden tekemisten yksityiskohdista, minä ainakin menen ravintolaan syömään, nauttimaan ja seurustelemaan sen oman pöytäseurueeni kanssa, en silmä kädessä kyyläämään muiden servettien käyttöä.

        Mutta jokainen toki tavallaan... ;D

        >Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan<

        Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa ja olla sitä mieltä ettei se muille kuulu. Eikä sinänsä kuulukaan.. Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti. Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta.

        >Mutta jokainen toki tavallaan... ;D<

        Aivan niin, paitsi että etiketti (josta et taida tietää mitään) on juuri sitä varten että nodatetaan tiettyjä yhteisiä "pelisääntöjä".


      • Mielenkiintoista
        ­juntti kirjoitti:

        Aikoinaan lautasliina todellakin laitettiin oikein etiketin mukaan rinnuksille, eli sen kulma pujotettiin kauluksesta sisään. Sitten tuli maailmalta uusi "koodi" ja se kehoitti asettelemaan lautasliinan syliin. Mielenkiintoista oli se että suomessa meni jotakuinkin pari vuosikymmentä ennenkuin viimeinenkin juntti ymmärsi ettei lautasliinaa enää tungeta kauluksesta sisään, vaan sen paikka on sylissä.
        Nyt on mennyt varmaankin vajaa vuosikymmen siitä kun tuo "koodi" muuttui siten että lautasliinaa enää asetella syliin vaan trendikäs itsevarma menestyjä jättää sen pöydälle, tietäen että osaa ruokailla tiputtelematta pisaraakaan syliinsä. Mutta jälleen suomessa vaikuttaa mummojen mammojen ja kummitätien yms. syväänjuurtuneet opit "uudesta" tavasta asetella lautasliina syliin. Ehkä taasen n. kymmenen vuoden kuluttua viimeisetkin jurvelot ovat omaksuneet jo kauan maailmalla vallinneen käytännön jättää se lautasliina pöydälle.
        Toki senkin jälkeen jollain "turapetterillä" on tarve pitää sitä riepua sylissään...näkeehän vieläkin näitä jotka tunkevat lautasliinan kaulukseensa pitäen sitä ainoana oikeana tapana..."onhan mummon serkkutäti niin joskus opettanut".

        Tunnustaudun juntiksi, sillä laitan aina lautasliinan syliin. En ollut ikinä kuullutkaan että nykyisin hienot ihmiset pitävät sitä pöydällä.

        Sattumalta juuri tänään oli yksikköni kesälounas (ennen kuin elokuun lomakausi alkaa). N. 30 ihmistä eri puolilta Eurooppaa (asun ja teen töitä Brysselissä), itse olin ainoa suomalainen. Yksikköni johtaja on ranskalainen, erittäin hienostunut mies.

        Yhtään lautasliinaa ei jäänyt pöydälle. Tämä "kauan maailmalla vallinnut käytäntö" siis ei ole vielä levinnyt tänne.


      • joopa...
        ­aivan niin kirjoitti:

        >Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan<

        Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa ja olla sitä mieltä ettei se muille kuulu. Eikä sinänsä kuulukaan.. Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti. Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta.

        >Mutta jokainen toki tavallaan... ;D<

        Aivan niin, paitsi että etiketti (josta et taida tietää mitään) on juuri sitä varten että nodatetaan tiettyjä yhteisiä "pelisääntöjä".

        "Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa"

        Housuun paskominen ja servetin asettelu nyt ovat ehkä aika kaukana toisistaan.

        "Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti."

        Yhyy. :'(

        "Aivan niin, paitsi että etiketti (josta et taida tietää mitään) on juuri sitä varten että nodatetaan tiettyjä yhteisiä "pelisääntöjä"."

        No enpä juurikaan ole perehtynyt ihan viralliseen etikettiin, normaalilla hyvällä käytöksellä ja pienellä järjenkäytöllä pääsee jo pitkälle ilman etikettien ja pilkkujen viilausta.

        "Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta."

        Näinpä. Mieluummin tosiaankin olen se "navetasta repäisty" juntti kuin se, jolla on sitten ruoka- ja juomatahrat keskellä syliä, jos sattuu se vahinko käymään, että tipahtaa tai läikähtää. Koska kuten jo edellisessä viestissä kirjoitin, se vahinko ei aina ole itsestä kiinni. Ja ilmeisesti näitä juntteja riittää aina korkeinpaan valtionjohtoon asti, aina silloin tällöin kun jostain "hienojen" ihmisten kokkareilta kuvia näkyy, näkyy siellä myös niitä servettejä sylissä.


        Ei oikein kyllä muuta voi sanoa, että ei oikeasti joku servetin paikka olla noin paljon elämää suurempi asia. ;DD


      • Kantaan....

        Sanoit kaiken. Servetti on suupielien pyyhkimistä varten.


      • ABC:llä
        Kantaan.... kirjoitti:

        Sanoit kaiken. Servetti on suupielien pyyhkimistä varten.

        Ja aabeeceellä saa niin vaihtelevan hyvää tai huonoa ruokaa lounaspöydästä, että on melkein lottoamista, että tuleeko yhtään oikein, tai neljä ja lisänumerot-joka on jo hyvä saavutus. Servetit vaan linjan päädystä, eikä mitään hienostelua. Pyyhit niillä serveteillä sitten suusi tai nenäsi-ei väliä. Mutta näläkä lähtee, sanoo etelä-pohojalainen. Hyvää on Seinäjoella, mutta Lapualla pitäis petrata. Mautonta.


      • VASTAA
        On näin kirjoitti:

        Servettihän TULEE laittaa syliin. Tämän on opettanut minulle kummitätini joka on näitä rouvia, jotka on oikeen mycke fin. Se joka partaansa hihittelee, on itse juntti, toisten loukkaaminen ja ivaaminen ei kuulu kuin junttilanperän etikettiin. Ja kerrottakoon näin, että kun heidän (hänen mihensä on setäni, joka on koulutukseltaan restonomi) luonaan käy, saavutaan hienoon ravintolaan, ruoatkin on hienompia, kuin osaisin ikinä unelmoida (ja minulle vegaanina järestetään myös omat taitoni ylittävät ruoat (vaikka kuinka olisivatkin pirkan purkkipavuista tehtyjä)).

        OLET SIIS VIHERPIIPERTÄJÄ.
        Terveisin liha-ruoka-alan ammattilainen
        Näistähän näitä KETTUTYTTÖJÄ SIITOKSIN syntyy


      • PARTAANI....
        On näin kirjoitti:

        Servettihän TULEE laittaa syliin. Tämän on opettanut minulle kummitätini joka on näitä rouvia, jotka on oikeen mycke fin. Se joka partaansa hihittelee, on itse juntti, toisten loukkaaminen ja ivaaminen ei kuulu kuin junttilanperän etikettiin. Ja kerrottakoon näin, että kun heidän (hänen mihensä on setäni, joka on koulutukseltaan restonomi) luonaan käy, saavutaan hienoon ravintolaan, ruoatkin on hienompia, kuin osaisin ikinä unelmoida (ja minulle vegaanina järestetään myös omat taitoni ylittävät ruoat (vaikka kuinka olisivatkin pirkan purkkipavuista tehtyjä)).

        Syöhän munia, tai ime niitä. Ota siihen hienoon raflaasi etikettijulisteet mukaan, niin osaat ottaa ne servetit oikeassa järjestyksessä polvillesi. Syöt sitten niitä ituja ja muita idän kasvis-hedelmiä.
        Minä teen lihasta ruokaa ja oon TÄMMÖINEN LIHASMIES. Kaikki veriarvot on kohdallaan ja aivotoimintakin pelaa.
        Näillä " kasvis- kettutytöillä" se aivotoiminta on loppunut jo ajat sitten. Syynä nämä vegaaniset ajatukset ja seuraukset
        TERVEISIN KARVAINEN LIHAMESTARI


      • 27 vuotta kaupungissa..
        ­aivan niin kirjoitti:

        >Ketä kiinnostaa muiden ajatukset? Ei minua ainakaan<

        Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa ja olla sitä mieltä ettei se muille kuulu. Eikä sinänsä kuulukaan.. Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti. Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta.

        >Mutta jokainen toki tavallaan... ;D<

        Aivan niin, paitsi että etiketti (josta et taida tietää mitään) on juuri sitä varten että nodatetaan tiettyjä yhteisiä "pelisääntöjä".

        > Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa ja olla sitä mieltä ettei se muille kuulu. Eikä sinänsä kuulukaan.. Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti. Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta.

        Asiahan ei minulle kuulu, mutta mitä pahaa maalaisuudessa (tarkoittanet sitä tuolla maalta kaupunkiin eksyneellä juntillasi) on ja mitä hyvää kaupunkilaisuudessa? Mitä omaan silmääni on pistänyt, nuo maalaisserkut ja niiden lapset käyttäytyvät paljon paremmin kuin kaupunkilaiset. Lapsetkin pukeutuvat hitusen säädyllisemmin. Ihmiset auttavat toisiaan etc etc. Kaupungissa sen sijaan ollaan töykeitä, välinpitämättömiä, omaan napaan tuijottelijoita ihan kaikilla sosiaalisen elämän saroilla.

        Jos olisi varaa lähteä tai mahdollisuus työhön, muuttaisin heti johonkin jumalien selän taakse ja kasvattaisin siellä tulevat lapseni.

        Suosittelen arvon kirjoittajalle myös paria kuukautta jossain takahikiän pitäjässä. Voisi avartaa katsetta.


      • Entinen kasvistelija
        PARTAANI.... kirjoitti:

        Syöhän munia, tai ime niitä. Ota siihen hienoon raflaasi etikettijulisteet mukaan, niin osaat ottaa ne servetit oikeassa järjestyksessä polvillesi. Syöt sitten niitä ituja ja muita idän kasvis-hedelmiä.
        Minä teen lihasta ruokaa ja oon TÄMMÖINEN LIHASMIES. Kaikki veriarvot on kohdallaan ja aivotoimintakin pelaa.
        Näillä " kasvis- kettutytöillä" se aivotoiminta on loppunut jo ajat sitten. Syynä nämä vegaaniset ajatukset ja seuraukset
        TERVEISIN KARVAINEN LIHAMESTARI

        Oon kuule kaikkee munille tehny.
        15-vuotta kasvistelin,nyt voin jopa sen pihvin syödä,mutta ilman karvoja!
        T.Entinen vegaani


      • Halvattu
        Kantaan.... kirjoitti:

        Sanoit kaiken. Servetti on suupielien pyyhkimistä varten.

        Ihmeen isoja ainakin ne kangasservetit pelkkää suunpyyhkimistä varten.


      • heh
        27 vuotta kaupungissa.. kirjoitti:

        > Voithan vaikka paskantaa housuihisi ravintolassa ja olla sitä mieltä ettei se muille kuulu. Eikä sinänsä kuulukaan.. Osoitatpahan vain olevasi maalta suureen kaupunkiin eksynyt juntti. Joo, ei se haittaa sillä teitä on muutenkin niin helvetisti ettet juurikaan erotu joukosta.

        Asiahan ei minulle kuulu, mutta mitä pahaa maalaisuudessa (tarkoittanet sitä tuolla maalta kaupunkiin eksyneellä juntillasi) on ja mitä hyvää kaupunkilaisuudessa? Mitä omaan silmääni on pistänyt, nuo maalaisserkut ja niiden lapset käyttäytyvät paljon paremmin kuin kaupunkilaiset. Lapsetkin pukeutuvat hitusen säädyllisemmin. Ihmiset auttavat toisiaan etc etc. Kaupungissa sen sijaan ollaan töykeitä, välinpitämättömiä, omaan napaan tuijottelijoita ihan kaikilla sosiaalisen elämän saroilla.

        Jos olisi varaa lähteä tai mahdollisuus työhön, muuttaisin heti johonkin jumalien selän taakse ja kasvattaisin siellä tulevat lapseni.

        Suosittelen arvon kirjoittajalle myös paria kuukautta jossain takahikiän pitäjässä. Voisi avartaa katsetta.

        Täälläkin itseään parempina pitävät nirppanokkaiset hienohelmat joiden hienosto kakarat pukeutuvat kuin maksulliset naiset/ harlemista karanneet pojat haukkuvat niitä jotka eivät laita servettiä syliinsä.
        On se hyvä ettei ole mitään muuta itkun aihetta kuin servetin paikka.
        Oon itse huomannut että noi maalaisjuntit, joista oli maininta, oikeasti käyttäytyvät paremmin eivätkä ole olevinaan muita parempia. Ja niiden lapsillakin on vaatteet.. Siis oikeat vaatteet ja ei niitä niin ihanan seksikkäitä pikkumekkoja.
        No hyvä huomata että on yhä olemassa niitä jotka luulevat servetin asettelun olevan tärkeää.
        Itse olen koko ikäni pärjännyt ilman servettiä aseteltuna nätisti vaatteiden päälle. Enkä muuten vieläkään ole sotkenut vaatteitani.. Pitäis kai alkaa hienosteleen. Mutta tosiasia on että yli hienostelevat ihmiset ovat vain säälittäviä...

        Aina oon pärjännyt hyvällä käytöksellä. Eipä ole kukaan valittanut. Ja jos se jollekin on ongelma niin sitten on. Tosiasia on, että hienostelijat ovat maailman mädin osa.


      • heh kirjoitti:

        Täälläkin itseään parempina pitävät nirppanokkaiset hienohelmat joiden hienosto kakarat pukeutuvat kuin maksulliset naiset/ harlemista karanneet pojat haukkuvat niitä jotka eivät laita servettiä syliinsä.
        On se hyvä ettei ole mitään muuta itkun aihetta kuin servetin paikka.
        Oon itse huomannut että noi maalaisjuntit, joista oli maininta, oikeasti käyttäytyvät paremmin eivätkä ole olevinaan muita parempia. Ja niiden lapsillakin on vaatteet.. Siis oikeat vaatteet ja ei niitä niin ihanan seksikkäitä pikkumekkoja.
        No hyvä huomata että on yhä olemassa niitä jotka luulevat servetin asettelun olevan tärkeää.
        Itse olen koko ikäni pärjännyt ilman servettiä aseteltuna nätisti vaatteiden päälle. Enkä muuten vieläkään ole sotkenut vaatteitani.. Pitäis kai alkaa hienosteleen. Mutta tosiasia on että yli hienostelevat ihmiset ovat vain säälittäviä...

        Aina oon pärjännyt hyvällä käytöksellä. Eipä ole kukaan valittanut. Ja jos se jollekin on ongelma niin sitten on. Tosiasia on, että hienostelijat ovat maailman mädin osa.

        Käytöksesi voi olla moitteeton, mutta ajatusmaailmasi kammottava.

        Povaan sinulle kehnoa loppua.


    • servetti? Mitä mitä?

      Moukat taas kyselevät tyhmiä... se on kylläkin servietti paremmissa piireissä.

      • Kun...

        Talouspaperihan se on


      • <eikä>

        Servetti on täysin oikea arkikielen ilmaisu.. Pistähän sormesi suppuun, jos et keksi muuta tarjottavaa keskustelulle.


    • asdfasdfasdfdfgsdfgdsfg

      Servettiä käytetään suun pyyhkimiseen ennen kuin juodaan lasista.

      Ällön näköisiä on lasit kun ensin vetää rasvaista ruokaa naamaan ja sitten jää kastikkeet lasin reunaan....

      Minusta on mukava syödä sellaisten ihmisten kanssa jotka osaavat pöytätavat.

      Tuntuu kohteliaalle ja kunnioittavalle toista ruokailijaa kohtaan.

      Milloin kohteliaisuudesta ja ystävällisyydestä on ollut kenellekkään haittaa?

      • ajattelen

        Niin minun mielestä jo tapa syödä siten että, murua ja mössöä jää huuliin jotta niitä joutuu servietillä pyyhkimään, kertoo vetelästä olemuksesta tai kaveri on muuten vaan pöljä tai juovuksissa. Mikään ei maiskuttelun ja mässyttämisen jälkeen ole niin etovaa hienolla illallisella, kun vastapäinen vieras ahtaa suunsa niin täyteen että yli pursuaa ja se vielä tietysti puuttuu että puhu pöperöt suussaan..Valitettavan yleistä hienoissakin piireissä....


      • että näin...

        "Minusta on mukava syödä sellaisten ihmisten kanssa jotka osaavat pöytätavat.

        Tuntuu kohteliaalle ja kunnioittavalle toista ruokailijaa kohtaan.

        Milloin kohteliaisuudesta ja ystävällisyydestä on ollut kenellekkään haittaa?"


        Servetin pitäminen "väärässä" paikassa tuskin pilaa kenenkään iltaa tai on elämää suurempi loukkaus seurueen muita jäseniä kohtaan. ;D

        Suhteellisuudentajua ihmiset, suhteellisuudentajua.


    • tapapelle

      Lautasliina leikataan pieniin osiin, jollei omia lautasliinasaksiaole niin ravintola lainaa,. Jokaiseen pikku osaseen kirjoitetaan eri numero ja hän ken nappaa numero 5:n maksaa laskun. (Kirjasta "Ethiquette noblesse" kirjoittanut markiisitar Penelope de Merde).

    • Tapakouluttaja

      Etiketin mukaan servetti levitetään syliin ennen ruokailun aloittamista. Tässä tapauksessa "ennen" ei ole absoluuttinen aikamääre, vaan se voi olla pöytään istuessa tai juuri ennen ruokailun aloittamista. Ruokailun yhteydessä servetillä pyyhitään suu aina ennen viinilasista maistamista. Pyyhkimisellä tarkoitetaan muutamia huomaamattomia painalluksia suun kohdalle, ei pyyhkimistä kuten vessassa. Ruokailun päätteeksi servetti tulee ehdottomasti taitella nätisti lautasen viereen, esim. niin että osa servetistä jää vähän lautasen alle, jolloin se pysyy taiteltunakin kasassa. Lautasliinaa ei koskaan ikinä pidä rypistää mytyksi, eikä varsinkaan jättää sitä keskelle likaista lautasta aterian päätteeksi. Tämä juontaa juurensa hienoihin entisaikojen kankaisiin lautasliinoihin, mutta tapakulttuuri on täysin sama tänä päivänä myös paperisen lautasliinan kohdalla.

    • hiaman

      Lautasliinoista ruokailuvälineisiin... Erään kerran kun olimme "hienossa" ravintolassa syömässä, niin kiinnitin huomioni varsin erikoiseen tapaan ilmaista, että pöytään oli unohtunut tuoda haarukat ja veitset. Siistiin pukuun sonnustautunut herra ihmetteli jonkin tovin, kun tarjoilija ei tajunnut tuoda hänelle laisinkaan ruokailuvälineitä, vaikka hänen vaimolla ne näyttivätkin olevan. Hetken hän pälyili, jos jokin tarjoilija huomaisi asian, mutta turhaan. Niinpä herrasmies alkoi näkyvästi ja korostaen syömään kuin koira ruokaansa, miehen kasvot olivat aivan creem'fraissessa tai muussa sinapissa, tämän vaimollakin tuntui olevan pokassa pitelemistä. Ilmeisesti herra oli huumorimiehiä. Kesti vielä pitkän tovin, ennen kuin eräs tarjoilija tajusi visuaalisen vinkin. Eihän nyt kukaan turhan takia syö kuin koira ruokaansa. Miehen keräämä huomio saavutti vieruspöytien lisäksi lopulta siis henkilökunnankin. Joku varmasti piti miestä moukkana. Mutta itse ajattelin enemmänkin, että onpas huolimatonta henkilökuntaa.

      • jos välineet

        puuttui,eikö voinut huomauttaa henkiökunnalle,tosi juntti alentuu tuollaiseen käytökseen


    • Milla Magia

      Lisäisin vielä keskusteluun, että suosittelen siirtämään servetin sivuun tai valmiiksi syliin sen jälkeen, kun on istuutunut ja vaikka tilannut juomat ensi. Servettiä syliin avattaessa ei sitä tarvitse avata kokonaan auki. Se on hankala laittaa syliin varsinkin, kun välillä paineelee sillä suupieliään ennen juomista. Turha on suojata polvia pöydän alla. Kokonaan avattuna se myös leijuu kevyenä herkästi lattialle. Jätä servetti kaksinkerroin poikittain syliisi. Sen ollessa tukevampi pysyy se myös paremmin paikoillaan ja mahdollisesti tipahtava rasvatahrakaan ei läpäise paperia ja likaa vatteita.
      Servetin taitteleminen käytön jälkeen lautasen viereen ja ehkä pikkuisen lautasen reunan alle on paras tapa jättää servetti. Lautasia pois kerätessä likainen, ehkä kastikkeesta valuva servetti on tarjoilijalle hankala sijoittaa hänen kerätessään lautasia pinoon. Kangasservettejä ei ikinä saa laittaa likaiselle lautaselle ruokailun jälkeen. Servetit kerätään erikseen.

    • voi niistää vaikka nenän

      Eikös siihen voi vaikka niistä nenän jos oikein siltä tuntuu.

      • turdus pilaris

        servetinpaikka on siinä mihin sen laitat,ja mikä se on se hieno ravintola joka täällä kirjoituksissa vähänväliä mainitaan?


      • Michelin tähdet
        turdus pilaris kirjoitti:

        servetinpaikka on siinä mihin sen laitat,ja mikä se on se hieno ravintola joka täällä kirjoituksissa vähänväliä mainitaan?

        Kyllä hienoissa paikoissa se servetti todellakin laitetaan asiakkaan puolesta syliin....


      • Pöytätavat

        Nimenomaan nenää ei niistetä servettiin ja sillä sipuli :)


    • Mukaan

      Etiketin mukaan asia menee näin:

      Viimeistään kun eturuoka tulee, otat servetin, avaat sen KOKONAAN ja laitat syliin. Ennen jokaista juomasiemaisua pyyhit suusi KEVYESTI liinan etureunaan ja sitten ehdottomasti kierrät liinaa rullalle sen verran kun olet sitä "kuluttanut". Lopputulos on, että viimeisen jälkiruokamurusen syötyäsi sinulla on liina kokonaan siistillä rullalla sylissäsi. Sitten nostat rullan pöydälle, siihen kohtaan missä se oli. Se on (aterimien asennon lisäksi) myös viesti tarjoilijoille, että olet lopettanut aterioinnin.

    • SAATANA!!

      IHAN VITUN SAMA MITÄ SILLÄ SERVETTILÄJÄLLÄ TEET. KETÄÄN KIINNOSTA ETTÄ MISSÄ VAIHEESSA LAITAT SEN RÄTIN SYLIIS, VAI LAITATKO OLLENKAAN ( PAITSI NIITÄ SNOBEJA JOTKA TÄMMÕSET LAKIPYKÄLÄT ON SÄÄTÄNY JA JOIDEN TAKIA SINÄKI OTAT PAINEITA TÄYSIN NAURETTAVASTA ASIASTA). NIILLE RÄTEILLE SAA TEHÄ IHAN MITÄ HALUAA, VOIT VAIKKA PYYHKIÄ PERSEEN JOKAISEN SUULLISEN JÄLKEEN RUOKAA, TAI SITTE ET KÄYTÄ OLLENKAAN!

    • se

      alkupaloiksi

    • netnetnet

      Eikö se etiketti ole pullon kyljessä ilman mainintoja servetin käytöstä. Siitähän menee koko ruokailun idea eli nälän siirrtäminen kun alkaa miettimään "joutavia".

      Maalaisjärkikinhän sanoo mikä on suurinpiirtein asiallista ruokailua.

      Kotitaloustunnilta jäi servetin käytöstä mieleen ainostaan se ettei ole sopivaa niistää nenää siihen, vaikka mun mielesta sekin on tarvittaessa asiallisempaa kuin hiha tai daamin mekon helma.

      Sivistys on toisten huomioon ottaminen EI niiden kritisoiminen.

      • "ruokailun idea eli nälän siirrtäminen kun alkaa miettimään "joutavia"

        Onpa sinulla suppea näkökulma ruokailuun - ja ilmeisesti elämäänkin päin.


    • Googlettanut

      Googleta pöytätavat. Siellä neuvotaan ja nimenomaan että laita servetti syliin.
      Myös muut ohjeet siellä !

    • käynyt

      ota taskuun varmuuden vuoksi jos meet paskalle yleensä raflois ei oo paskapaperii

      • puolelle?

        Kuka viksu ja vilmaattinen osaa kertoa kummalle puolen lautasta (oikealle/vasemmalle) se serv(i)etti ruokailun jälkeen asetetaan? Muistaisin jostain lukeneeni että asetetaan lautasen vas. puolelle (hieman alle), vaan enpäs ole varma muististani....


      • duunari_
        puolelle? kirjoitti:

        Kuka viksu ja vilmaattinen osaa kertoa kummalle puolen lautasta (oikealle/vasemmalle) se serv(i)etti ruokailun jälkeen asetetaan? Muistaisin jostain lukeneeni että asetetaan lautasen vas. puolelle (hieman alle), vaan enpäs ole varma muististani....

        Sillä ei ole väliä mille puolelle käytetyn servetin laittaa, kunhan ei laita sitä lautaselle. (Eikä, please, niistä siihen. ) On tosi v-mäistä erotella kastikkeessa olevia lautasliinoja kun kerää astioita pöydästä. Yhtä ärsyttävää on se, että asiakas auttaa ja pinoaa ja nostelee lautasia, kun ne on helpompi ottaa sieltä pöydästä. Tärkeintä on kai se, että ruokailu sujuu hyvin, ei se missä pitää lautasliinaa vai pitääkö missään.


    • tupu....

      Fiksu ihminen laittaa servetin ruoan saapuessa syliin keskeltä taitettuna ja ruokailun lopetettua servetti laitetaan pöydälle vasemalle puolelle nätisti, ei lautaselle rytättynä, näin helpoitetaan tarjoilijoiden työskentelyä kun he keräävät lautasia.

    • tietenkin pepun alla

      siellä se lämmittää ja toimii pehmikkeenä ja vaimentaa tarvittaessa pierun ääniäkin

      • näinkin

        Itse pyörittelen paperisesta servetistä näppärästi pari pientä pyöreää pallukka jotka tungen nenääni. Kas kun tuppaa tuo nenä vuotamaan aina kun syön vähänkin mausteisempaa ruokaa. Loppuservetin asettelen sitten syliini, jos vaikka en enään osisikaan syödä niinkuin aikuiset ja sattuisin tiputtelemaan vaikka koko kyljyksen syliini. Kankaiseessa servetissä on vähän enempi työtä noiden nenätuppojen askartelun suhteen. Joskus olen myös laittanut erehdyksessä kankaisen servetin päähäni kun luulin sen olevan jonkinlainen ravintolan rituaali, kun ne oli taivutelleet sen ihan päähineen näköiseksi. Hovimestari sitten tuli ja kertoi että sen voisi laittaa syliinkin. Se vasta kuulosti oudolta...kuka helvetti nyt sellaisen kangasmytyn syliinsä sulloisi ja miksi?


      • Nti Hienohelma
        näinkin kirjoitti:

        Itse pyörittelen paperisesta servetistä näppärästi pari pientä pyöreää pallukka jotka tungen nenääni. Kas kun tuppaa tuo nenä vuotamaan aina kun syön vähänkin mausteisempaa ruokaa. Loppuservetin asettelen sitten syliini, jos vaikka en enään osisikaan syödä niinkuin aikuiset ja sattuisin tiputtelemaan vaikka koko kyljyksen syliini. Kankaiseessa servetissä on vähän enempi työtä noiden nenätuppojen askartelun suhteen. Joskus olen myös laittanut erehdyksessä kankaisen servetin päähäni kun luulin sen olevan jonkinlainen ravintolan rituaali, kun ne oli taivutelleet sen ihan päähineen näköiseksi. Hovimestari sitten tuli ja kertoi että sen voisi laittaa syliinkin. Se vasta kuulosti oudolta...kuka helvetti nyt sellaisen kangasmytyn syliinsä sulloisi ja miksi?

        Niin että missä servietti laitetaan syliin? Esimerkiksi Chez Dominiquessa. Ellei osaa / halua käyttäytyä paikan arvon mukaan, kannattaa jättää väliin. Itse arvostan luontevasti sujuvaa hienostunutta palvelua ja käyttäydyn itsekin sivistyneen maailmannaisen tavoin, tästä kaikesta nauttien.

        Paperiserviettipaikoissa voit tehdä miten lystäät, eihän ne paperinpalat edes riitä peittämään syliä.


      • Nti Hienohelma
        Nti Hienohelma kirjoitti:

        Niin että missä servietti laitetaan syliin? Esimerkiksi Chez Dominiquessa. Ellei osaa / halua käyttäytyä paikan arvon mukaan, kannattaa jättää väliin. Itse arvostan luontevasti sujuvaa hienostunutta palvelua ja käyttäydyn itsekin sivistyneen maailmannaisen tavoin, tästä kaikesta nauttien.

        Paperiserviettipaikoissa voit tehdä miten lystäät, eihän ne paperinpalat edes riitä peittämään syliä.

        Tarkennuksena ylläolevaan: Tarjoilija laittaa servietin syliin asiakkaalle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe