Oranssi ripuli ja voikala - yököttävä tarina

Öklötys

Söin toissa päivänä erittäin herkullista kalaruokaa - voikalaa - kertoi illan kokki. Jatkoi vielä kalan olevan tonnikalan sukuista ja erittäin arvostettua varsinkin jenkeissä.

Tänä aamuna noustuani sängystä totesin jotain valuvan pitkin reisiäni. Kiirehdin vessaan ja olin pyörtyä todetessani rasvaisen oranssin törkeän hajuisen mömmön todellakin tulevan itsestäni. Googletin ja päädyin siihen, että minulla on akuutti haimatulehdus kesän terassi-iltojen seurauksena. Menin kuitenkin lääkäriin, joka Kanadassa työskennelleenä osasi paikallistaa oranssin tavaran olevan seurausta tästä voikalasta. Kala sisältää lähes 30% rasvaa (vrt lohi 12%) ja osa siitä jotain ihmeellistä mömmöä, mitä elimistö ei pysty sulattamaan vaan aiheuttaa tällaisen ikävänvärisen kontrolloimattoman rasvaripulin. Ehdoton edellytys olisikin paistaa tai grillata se lähes kuivaksi, mitä ilmeisesti tämä kalanpaistajamme ei ollut tiennyt.

Loppu hyvin, kaikki hyvin, mutta kyllä säikäytti. Tätä samaista voikalaa saa kuulemma myös Lidlin pakastealtaasta. Minä aion kiertää kyseisen tuttavuuden erittäin kaukaa tulevaisuudessa.

4

4567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bree van de Kamp

Kuukausi sitten olin Pietarissa ja sain siellä maistaa voikalaa ja on kyllä myönnettävä, että oli paras kala-ateria, minkä olen koskaan syönyt. Onneksi olin autuaan tietämätön kiusallisista vaivoista, joita tuo herkku voi aiheuttaa: Olisi varmaan jäänyt kala lautaselle. Itse pääsin erittäin vähällä, sillä ainoat oireet olivat epämääräinen turvotus ja ilmavaivat.

Voikala tunnetaan myös nimellä escolar.

• Utelias minä

ollaan paistettu,grillattu ja nyt savustettu, mitenköhän kyseinen kokki oli valmistanut kun oireet tuli?

• Herkuttelija

Me söimme viime lauantaina kyseistä kalaa ja kieli meinasi mennä perässä.
      Olen herkkävatsainen, joten se oli taitavasti valmistettu.
      Odotan seuraavaa kertaa, kun saan herkutella sillä!

• ibsibs

Itse en ole ko. kalaruokaa syönyt, mutta itselle ainakin saattaa tulla ripulia ihan loheakin sisältävistä ruuista. Nyttemmin on ollut toki vähemmän mutta aikaisemmin tuli aina hirveä ripuli seuraavaksi päiväksi, mikä ei meinannut loppua lainkaan. Pahimpia tuntuvat olevan kylmäsavustettu lohi. Voisikohan tuo kalarasva tosiaan olla tässäkin aiheuttajana? Varsinkin jos kalaruokia ei hirmu usein syö?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      189
      8603
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4738
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4238
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3792
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3216
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2980
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2676
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2491
    9. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      41
      2218
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2203
    Aihe