Voiko yöpyä yksin sysimetsässä?

Mies 21 w Helsinki

Terve. Olen ketterä liikkuja, ja olen ollut monesti telttailemassa tunturissa ja saaristossa.

Yhden kerran olen ollut Ivalon seudulla kokeilemassa kunnon erämaameininkiä, ja parin yön jälkeen tulin pois, kun nukkuessani heräsin siihen että teltan vieressä joku eläin ilmeisesti oli tutkimassa, pedon pelossa ei paljoa huvittanut katsoa mikä oli kyseessä.

Jonkin kissaeläimen myös näin paljain silmin ehkä 30 metrin päästä edellsienä päivänä eli petoja tuolla siis on.

Tuo nukkumistapaukseni voi myös olla kuvitelmaani, olen varma että ne oli askeleet mutta en väitä vastaan jos joku ehdottaa että kuvittelin, koska kyseessä vain kuulohavainto.



Itselläni on ollut jo monta vuotta valtava kaipuu luontoon, mutta tuo petojen pelko on estänyt niihin kauneimpiin metsiin vaeltamisen.

Ajatelkaa, miten ihana tunne on kävellä syvään, syvään metsään monta päivää, ja laittaa teltta ja olla yksin, vapaudessa sammalta vasten katsella taivasta ja männynoksia ja kuunnella vapauttavaa luonnonääntä kun kukaan ei tiedä missä olet, saat olla kaukana ihmisistä ja vapaa, ehkä muutama kilo mysliä ja 10 litraa vettä mukanasi, ja herättyäsi katselet ihailleen aamuauringon oranssinsävyjä, siellä uskomattomassa vapaudessa :)


Mulla on lievä pelko ja ahdistus ihmisiä kohtaan, ja kaupungista pitäisi päästä edes hetkeksi karkuun, uskon että kestäisin vaikka mitä kun välillä pääsisi luontoon.


Kauheasti puhutaan että karhun tai susilauman hyökkäys on harvinaista, mutta ei puhuta siitä että hyvin harvinaista on myös yksinäisen ihmisen yöpymiset syrjämetsissä.

Mikä on todennäköisyys, että jos 2 viikoksi menen tuonne seikkailemaan vaikkapa Keski-Suomen tai Kainuun metsiin, niin yöllä nukkuessani tulisi karhu tai sudet tutkimaan ja nuuskimaan teltan ympäristöä?


Tarkoitus on siis mennä mahdollisimman kauaksi kaikista valmiista reiteistä, tarvitsen kokea olevani osa luontoa, edes kerran elämässäni. Olen kaupunkiin syntynyt, mutta kärsin, kaipaan, rakastan luontoa, sammaleen kosketusta, mäntyjen tuoksua, lehtien värejä ja eri vuorokaudenaikojen tunnelmia ja oksien napsahtelua jalkojen alla ja kymmeniä juttuja mitä tuolla kokee!


On pakko tehdä tämä.


Mutta mikä on todennäköisyys vahingolle? Jos yhteentörmäys pedon kanssa on 2 viikon aikana varmaa, niin perun koko homman.

Mutta jos riski ei ole suuri, haluan sen ottaa.


Onko liioittelua ottaa pippurisuihkeet ja 10 varapuukkoa messiin, mielelläni en ottaisi kuin myslit ja kynät ja paperit ja vettä.


Ahdistaa perkeleesti kun ei ole eräkavereita jotka kertoisivat realistisia juttuja, ja sitten vielä tuo karhu-uutinen ei kauheasti mieltä lämmitä.


Apua tarttisin siis ehkä rohkeudenkin keräämisessä, tarkoitus olisi mennä luontoon nauttimaan, onhan ihmisellä oikeus metsiin kuten eläimilläkin, kaupungithan on lähinnä bisnesmiesten kehittämiä orja-asutuksia joten minä kaipaan juurilleni, sinne missä isoisänikin ovat eläneet.

Idea siis on pitää hauskaa ja nauttia elämisestä, eikä pelätä kuolemaa niin olisi kiva saada viestejä.

Ja kuka tietää vaikka löytyisi toinenkin samanlainen taidesielu täältä.

Hyvä kesää kaikille!

47

7623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukkonen

      Saanko arvata: kysymyksesi on trolli tai olet vieraantunut täydellisesti luonnosta.
      Jälkimmäinen ei ole synti, ei edes väärin vaan todellisuutta v.2009.
      Todennäköisyys joutua minkään pedon kanssa tekemisiin on 0%, niistäkin pedoista 99,9% painaa alle 15kg. Suurin riskisi erämaareissulla on automatka, sitä vaan ei tarvitse pelätä koska se ei ole niin tuntematon tapaus kuin synkkä metsä.

      • Mies 21 w Helsinki

        tai -menoa siihen loputtomaan joukkoon, joka minua trolliksi epäilee. Joko ihmiset ei kestä sitä, että kirjotan avoimesti, tai sitten sitä että viestini on pitkiä. Mutta en ole enää vuosiin välittänyt tuosta, toki muistan aina ilmoittaa jos joku on tuolle mollaamistielle lähtenyt, tietysti kun olisi parempi mitä vähemmän tuota tulee.

        Sitten asiaan:

        Enköhän minä ole aika hyvin jo vieraantunut kaikesta, kokeilepa olla 10 vuotta ilman kavereita.

        Ja itse olen syntynyt kaupunkiin, en tätä välttämättä olisi halunnut. Aika vaikea se on täältä maalle tai korpeen muuttaa kun ei ole lapsena opittuja maanviljelys tai karjanhoitotaitoja, ei edes rakennustaitoja.

        Ja kun työssä käy ja koittaa pitää kaupunkia ja maata pystyssä niin harvoin on enää aikaa lähteä metsään työpäivän jälkeen kun täytyisi 4 tuntia matkustaa per suunta jollonka pitäisi kahden työpäivän väliin suunnitella yhden yön reissu pusikkoon nukkumatta..itselleni ainakin uni on tärkeä.

        Pyöräreissuja on tullut tehtyä paljon enemmän, mut sehän ei ole ollenkaan sama kun erähommat.

        Lähinnä karhuja tai susia tässä pelkää, ei nuo ilvekset ketut ja ahmat pahemmin pelota, ainakaan etukäteen.

        Kammo tulee lähinnä siitä, kun en ole koskaan kenenkään kuullut tekevän tuolaista reissua esim kuusimetsään.

        Jotain merkittyjen reittien kansallispuistoretkiä tai missä on avaimet käteen mökki odottamassa metsässä en laske mukaan.

        Suurin osa noista metsäreissuista ihmisillä on joko

        -porukalla

        -kivikossa(esim Saanan alue) missä ei ole petoja

        -taajaman pururadoilla

        -polkua pitkin suoraan tuvalle=ei vaaraa

        -mökkireissut järven rannalle

        -kaiken maailman valmiit ja valaistut turistipolut ja niiden läheisyys




        Itse olen menossa kymmenenkin kilometriä tiheään metsikköön, missä ei ole MITÄÄN....ei tupia, ei polkuja, ei ihmisten ääniä, vain metsää ja petoja. Kuinka moni on edes tehnyt tuollaista?

        Ehkä pari maanmittaria vuosisadassa...


      • Hengenheimolaisesi(n)
        Mies 21 w Helsinki kirjoitti:

        tai -menoa siihen loputtomaan joukkoon, joka minua trolliksi epäilee. Joko ihmiset ei kestä sitä, että kirjotan avoimesti, tai sitten sitä että viestini on pitkiä. Mutta en ole enää vuosiin välittänyt tuosta, toki muistan aina ilmoittaa jos joku on tuolle mollaamistielle lähtenyt, tietysti kun olisi parempi mitä vähemmän tuota tulee.

        Sitten asiaan:

        Enköhän minä ole aika hyvin jo vieraantunut kaikesta, kokeilepa olla 10 vuotta ilman kavereita.

        Ja itse olen syntynyt kaupunkiin, en tätä välttämättä olisi halunnut. Aika vaikea se on täältä maalle tai korpeen muuttaa kun ei ole lapsena opittuja maanviljelys tai karjanhoitotaitoja, ei edes rakennustaitoja.

        Ja kun työssä käy ja koittaa pitää kaupunkia ja maata pystyssä niin harvoin on enää aikaa lähteä metsään työpäivän jälkeen kun täytyisi 4 tuntia matkustaa per suunta jollonka pitäisi kahden työpäivän väliin suunnitella yhden yön reissu pusikkoon nukkumatta..itselleni ainakin uni on tärkeä.

        Pyöräreissuja on tullut tehtyä paljon enemmän, mut sehän ei ole ollenkaan sama kun erähommat.

        Lähinnä karhuja tai susia tässä pelkää, ei nuo ilvekset ketut ja ahmat pahemmin pelota, ainakaan etukäteen.

        Kammo tulee lähinnä siitä, kun en ole koskaan kenenkään kuullut tekevän tuolaista reissua esim kuusimetsään.

        Jotain merkittyjen reittien kansallispuistoretkiä tai missä on avaimet käteen mökki odottamassa metsässä en laske mukaan.

        Suurin osa noista metsäreissuista ihmisillä on joko

        -porukalla

        -kivikossa(esim Saanan alue) missä ei ole petoja

        -taajaman pururadoilla

        -polkua pitkin suoraan tuvalle=ei vaaraa

        -mökkireissut järven rannalle

        -kaiken maailman valmiit ja valaistut turistipolut ja niiden läheisyys




        Itse olen menossa kymmenenkin kilometriä tiheään metsikköön, missä ei ole MITÄÄN....ei tupia, ei polkuja, ei ihmisten ääniä, vain metsää ja petoja. Kuinka moni on edes tehnyt tuollaista?

        Ehkä pari maanmittaria vuosisadassa...

        Taidan tietää mitä ajattelet.

        Samasta asiasta haaveilen minäkin:
        "kokea olevani osa luontoa, edes kerran elämässäni. Olen kaupunkiin syntynyt, mutta kärsin, kaipaan, rakastan luontoa, sammaleen kosketusta, mäntyjen tuoksua, lehtien värejä ja eri vuorokaudenaikojen tunnelmia ja oksien napsahtelua jalkojen alla ja kymmeniä juttuja mitä tuolla kokee!"

        Rakastan luontoja, retkeilyä, extremä.
        Kaipuu metsään on valtava, mutta pedot pelottavat.

        Karhu on tappanut harvoja joten usko, että olisit turvassa enkä ole kuullut, että karhu olisi ketään teltasta syönyt. Luulempa, että pippurisumute voisi ehkä vaan ärsyttää karhua enemmän, en tiedä, ei ole kokemuksia.

        Nuotio tietysti toisi turvaa iltaisin / öisin, tosin siihen tarvitaan maanomistajan lupa...

        Kaksin olisi kaiken puolin turvallisempaa, mutta ...

        Lähde, suosittelen, tee elämästäsi elämisen arvoista ja juttuja joita voi vanhana muistella vanhainkodissa!

        ps. ota mukaasi kuitenkin kunnon eväät ja varusteet, ei sitä ole kiva kitua metsässä...vai sekö on tarkoituksesi?


      • mies 21 w helsinki
        Hengenheimolaisesi(n) kirjoitti:

        Taidan tietää mitä ajattelet.

        Samasta asiasta haaveilen minäkin:
        "kokea olevani osa luontoa, edes kerran elämässäni. Olen kaupunkiin syntynyt, mutta kärsin, kaipaan, rakastan luontoa, sammaleen kosketusta, mäntyjen tuoksua, lehtien värejä ja eri vuorokaudenaikojen tunnelmia ja oksien napsahtelua jalkojen alla ja kymmeniä juttuja mitä tuolla kokee!"

        Rakastan luontoja, retkeilyä, extremä.
        Kaipuu metsään on valtava, mutta pedot pelottavat.

        Karhu on tappanut harvoja joten usko, että olisit turvassa enkä ole kuullut, että karhu olisi ketään teltasta syönyt. Luulempa, että pippurisumute voisi ehkä vaan ärsyttää karhua enemmän, en tiedä, ei ole kokemuksia.

        Nuotio tietysti toisi turvaa iltaisin / öisin, tosin siihen tarvitaan maanomistajan lupa...

        Kaksin olisi kaiken puolin turvallisempaa, mutta ...

        Lähde, suosittelen, tee elämästäsi elämisen arvoista ja juttuja joita voi vanhana muistella vanhainkodissa!

        ps. ota mukaasi kuitenkin kunnon eväät ja varusteet, ei sitä ole kiva kitua metsässä...vai sekö on tarkoituksesi?

        No sitten lähdetään yhdessä, jos olet samoja juttuja ajatellut! Eikö vain?

        Ja jos satut saamaan vielä muutaman kaverisikin mukaan niin eipä tarttis kyllä ollenkaan pelätä , ja matkasta tulis kivempi.

        Kyllähän nuo pedot mielummin yksinäisen kimppuun käyvät, tuskin haluavat edes kokeilla isompaa porukkaa. Itse en ainakaan ole pelännyt porukassa koskaan, vaikka on sitä sudenulvontaa kuulunutkin lähistöltä (max kilometri).

        Mutta mielelläni vaihtaisin sähköpostia sun kanssa, jos satut olemaan vielä oman ikäiseni 18-30v. Muutenkin olisi kiva olla vaikkapa mailikaverina toinen luontorakastaja, itse en ole täältä Helsingistä löytänyt ketään toista nuorta joka rakastaisi luontoa(kin) niin paljon! =)


        Ja eipä kitumaan ole varsinaisesti tarkoitus, tuolta luonnosta palatessa kun muutenkin aina näyttää ihan pirun hyvältä, kroppa kunnossa ja posket lommolla, vaikka ois syönytkin ;)

        Kuitenkin tulee liikuttua ja uitua ja ei sinne kauheasti liikaa ruokaa jaksa kantaakaan, niin väkisinkin siellä kunto ja ulkonäkö kohenee että ihan kunnon eväät oon ottamassa...kuivamuonaa tietty pakko olla suklaat vain sulaisi reppuun.

        Elikkä ihan nauttimaan tunnelmista se on tärkein. Tietty varasuunnitelmana sitten hotellireissu, jos siltä tuntuu...fiiliksen mukaan!


      • mies 21 w helsinki
        mies 21 w helsinki kirjoitti:

        No sitten lähdetään yhdessä, jos olet samoja juttuja ajatellut! Eikö vain?

        Ja jos satut saamaan vielä muutaman kaverisikin mukaan niin eipä tarttis kyllä ollenkaan pelätä , ja matkasta tulis kivempi.

        Kyllähän nuo pedot mielummin yksinäisen kimppuun käyvät, tuskin haluavat edes kokeilla isompaa porukkaa. Itse en ainakaan ole pelännyt porukassa koskaan, vaikka on sitä sudenulvontaa kuulunutkin lähistöltä (max kilometri).

        Mutta mielelläni vaihtaisin sähköpostia sun kanssa, jos satut olemaan vielä oman ikäiseni 18-30v. Muutenkin olisi kiva olla vaikkapa mailikaverina toinen luontorakastaja, itse en ole täältä Helsingistä löytänyt ketään toista nuorta joka rakastaisi luontoa(kin) niin paljon! =)


        Ja eipä kitumaan ole varsinaisesti tarkoitus, tuolta luonnosta palatessa kun muutenkin aina näyttää ihan pirun hyvältä, kroppa kunnossa ja posket lommolla, vaikka ois syönytkin ;)

        Kuitenkin tulee liikuttua ja uitua ja ei sinne kauheasti liikaa ruokaa jaksa kantaakaan, niin väkisinkin siellä kunto ja ulkonäkö kohenee että ihan kunnon eväät oon ottamassa...kuivamuonaa tietty pakko olla suklaat vain sulaisi reppuun.

        Elikkä ihan nauttimaan tunnelmista se on tärkein. Tietty varasuunnitelmana sitten hotellireissu, jos siltä tuntuu...fiiliksen mukaan!

        Viikko pari sitten tutuilta kyselin reissuseuraa niin vastaus oli lähinnä naurua että eivät kuulemma jaksa kilometriäkään kävellä :D

        Saatikka sitten kaikki tuhannet baarissaroikkuja-tyypit....en heitä dissaa mutta tällaisiin luontoreissuihin on yllättävän vaikea saada seuraa, vaikka melkeen kaikissa heidän katsomissaan elokuvissakin se luonto kuuluu mukaan. Esimerkiksi noin. Ihminen on luonnosta lähtöisin, betonimaailmat(vaikka kaupungit onkin ihania myös) tulivat vasta myöhemmin.


      • teuvotr
        Mies 21 w Helsinki kirjoitti:

        tai -menoa siihen loputtomaan joukkoon, joka minua trolliksi epäilee. Joko ihmiset ei kestä sitä, että kirjotan avoimesti, tai sitten sitä että viestini on pitkiä. Mutta en ole enää vuosiin välittänyt tuosta, toki muistan aina ilmoittaa jos joku on tuolle mollaamistielle lähtenyt, tietysti kun olisi parempi mitä vähemmän tuota tulee.

        Sitten asiaan:

        Enköhän minä ole aika hyvin jo vieraantunut kaikesta, kokeilepa olla 10 vuotta ilman kavereita.

        Ja itse olen syntynyt kaupunkiin, en tätä välttämättä olisi halunnut. Aika vaikea se on täältä maalle tai korpeen muuttaa kun ei ole lapsena opittuja maanviljelys tai karjanhoitotaitoja, ei edes rakennustaitoja.

        Ja kun työssä käy ja koittaa pitää kaupunkia ja maata pystyssä niin harvoin on enää aikaa lähteä metsään työpäivän jälkeen kun täytyisi 4 tuntia matkustaa per suunta jollonka pitäisi kahden työpäivän väliin suunnitella yhden yön reissu pusikkoon nukkumatta..itselleni ainakin uni on tärkeä.

        Pyöräreissuja on tullut tehtyä paljon enemmän, mut sehän ei ole ollenkaan sama kun erähommat.

        Lähinnä karhuja tai susia tässä pelkää, ei nuo ilvekset ketut ja ahmat pahemmin pelota, ainakaan etukäteen.

        Kammo tulee lähinnä siitä, kun en ole koskaan kenenkään kuullut tekevän tuolaista reissua esim kuusimetsään.

        Jotain merkittyjen reittien kansallispuistoretkiä tai missä on avaimet käteen mökki odottamassa metsässä en laske mukaan.

        Suurin osa noista metsäreissuista ihmisillä on joko

        -porukalla

        -kivikossa(esim Saanan alue) missä ei ole petoja

        -taajaman pururadoilla

        -polkua pitkin suoraan tuvalle=ei vaaraa

        -mökkireissut järven rannalle

        -kaiken maailman valmiit ja valaistut turistipolut ja niiden läheisyys




        Itse olen menossa kymmenenkin kilometriä tiheään metsikköön, missä ei ole MITÄÄN....ei tupia, ei polkuja, ei ihmisten ääniä, vain metsää ja petoja. Kuinka moni on edes tehnyt tuollaista?

        Ehkä pari maanmittaria vuosisadassa...

        Suomessa ei enää pääse 10km sellaiseen kunnon metsään jossa ei olisi vähintään metsäautotietä.


      • mies 21 w helsinki
        teuvotr kirjoitti:

        Suomessa ei enää pääse 10km sellaiseen kunnon metsään jossa ei olisi vähintään metsäautotietä.

        varmastikin, ja saattaa jopa hakkuualueeseen tai tukkipinoon törmätä.

        Mutta nuo ei eläintä pelota eikä omia romanttisia fiiliksiä tapa, joista tässä on ollut puhe.


        Elikkä ideana on ollut mitä tässä haen, että on vaarallisempaa mielestäni reissata ns. off metsässä kun niissä turistipaikoissa tai niden läheisyydessä missä ihminen on läsnä koko ajan.



        i


      • 337788
        mies 21 w helsinki kirjoitti:

        varmastikin, ja saattaa jopa hakkuualueeseen tai tukkipinoon törmätä.

        Mutta nuo ei eläintä pelota eikä omia romanttisia fiiliksiä tapa, joista tässä on ollut puhe.


        Elikkä ideana on ollut mitä tässä haen, että on vaarallisempaa mielestäni reissata ns. off metsässä kun niissä turistipaikoissa tai niden läheisyydessä missä ihminen on läsnä koko ajan.



        i

        Itse olen kotoisin Vantaalta ja nytten asustelen keskisuomessa.Käyn täällä paljon metsissä koiran kanssa tai yksin.Tossa vähän aikaa sitten olin päiväretkellä eräässä kansallispuistossa ja takisin tullessa vedin röökiä autossa.Kun olin polttanu röökin loppuun niin heitin sen ikkunasta ja siinä samalla huoamasin kun jokin nousi ojan vierestä.Painoin jarrut pohjaan ja samalla huoamasin että Karhuhan se siellä juoksee.Kun tulin autosta uteliaana ulos niin karhu oli jo 200m päässä mutta sinne se jäi seuraamaan tilannetta.Tämä oli elämäni ensimmäinen kerta kun törmään karhuun luonnossa.Itse pidän ihmistä paljon vaarallisempana kuin karhua.Sen takia minulla on aina yksin metsässä yöpyessäni koira mukana.Kotona mulla on pistooli mutta en ole sitä koskaan mukaan ottanut.


      • mies 21 w helsinki
        337788 kirjoitti:

        Itse olen kotoisin Vantaalta ja nytten asustelen keskisuomessa.Käyn täällä paljon metsissä koiran kanssa tai yksin.Tossa vähän aikaa sitten olin päiväretkellä eräässä kansallispuistossa ja takisin tullessa vedin röökiä autossa.Kun olin polttanu röökin loppuun niin heitin sen ikkunasta ja siinä samalla huoamasin kun jokin nousi ojan vierestä.Painoin jarrut pohjaan ja samalla huoamasin että Karhuhan se siellä juoksee.Kun tulin autosta uteliaana ulos niin karhu oli jo 200m päässä mutta sinne se jäi seuraamaan tilannetta.Tämä oli elämäni ensimmäinen kerta kun törmään karhuun luonnossa.Itse pidän ihmistä paljon vaarallisempana kuin karhua.Sen takia minulla on aina yksin metsässä yöpyessäni koira mukana.Kotona mulla on pistooli mutta en ole sitä koskaan mukaan ottanut.

        Hauska huomata että joku toinenkin huomannut tuon ihmisten aggressiivisuuden tai kataluuden toista kohtaan. Näinhän se on.

        Tavallaan sitä tarttis olla haarniska yötä päivää päällä, kypärä, hengityssuojain(tahallisia flunssantartuttajia vastaan), luotikengät, pistooli, varapistooleja, kranaatinheittimiä, pari tappaja/puolustajasusikoiraa, pomminkestävät seinät kotona ja nelinkertainen luodinkestävä lasitus ja panssariulko-ovi, asunto vielä maan alla, salainen puhelinnumero, postilokero josta posti toimitetaan muutaman luotettavan välikäden kautta, turvallissuussyistä laaditut väärät sosiaaliturvatunnukset, peitenimi, muutaman vuoden safkat ja vitamiinit ja rokotteet kotona, järjestetty maksettu suojelus prätkäjengi tai mafia, sukulaisille järkätty samat turvasysteemit kiristyksen varalle, sähköiset tulonlähteet ettei tarvitse kotoa poistua koskaan, salainen palvelu suojelemassa satunnaisia käyntejä ulkomaailmassa ja kaiken varalle makuuhuoneessa laukaisuvalmis ydinpommi jos joku asia turvaverkostossa pettää.

        Päälle vielä henk koht 10 eri itsepuoluslajin harjoittelu yötä päivää, ja punttia niin helvetisti, jalat palloraudalla kiinnitetty lattiaan ettei tulisi houkutusta käydä välillä ulkona.

        Itse en ole kuitenkaan ihan tuohon viitsinyt lähteä..koitetaan nauttia elämästä, ja jos joku sen haluaa päättää niin ei voi mitään, ainakin pidin hauskaa niin kauan kuin annettiin mahdollisuus =)

        Koirahan se olisi fiksu kaveri tuonne, tosin pitäisi olla kunnon tappajarotua että olisi hyötyä tositilanteessa, ja mielellään pitäisi omistaa omakotitalo, kerrostalot ei ole eläimille oikea paikka.


        Tosin...sanotaan että koiraa ei saisi yksin jättää metsään kun sudet sen ihan oikeasti vie....entäs jos ne sudet sitten luulee että se koira on yksin leirissä, ja tulee joukolla paikalle, eli koira lähinnä vaan houkuttelee ne sudet juurikin luoksesi yöllä?


      • 337788
        mies 21 w helsinki kirjoitti:

        Hauska huomata että joku toinenkin huomannut tuon ihmisten aggressiivisuuden tai kataluuden toista kohtaan. Näinhän se on.

        Tavallaan sitä tarttis olla haarniska yötä päivää päällä, kypärä, hengityssuojain(tahallisia flunssantartuttajia vastaan), luotikengät, pistooli, varapistooleja, kranaatinheittimiä, pari tappaja/puolustajasusikoiraa, pomminkestävät seinät kotona ja nelinkertainen luodinkestävä lasitus ja panssariulko-ovi, asunto vielä maan alla, salainen puhelinnumero, postilokero josta posti toimitetaan muutaman luotettavan välikäden kautta, turvallissuussyistä laaditut väärät sosiaaliturvatunnukset, peitenimi, muutaman vuoden safkat ja vitamiinit ja rokotteet kotona, järjestetty maksettu suojelus prätkäjengi tai mafia, sukulaisille järkätty samat turvasysteemit kiristyksen varalle, sähköiset tulonlähteet ettei tarvitse kotoa poistua koskaan, salainen palvelu suojelemassa satunnaisia käyntejä ulkomaailmassa ja kaiken varalle makuuhuoneessa laukaisuvalmis ydinpommi jos joku asia turvaverkostossa pettää.

        Päälle vielä henk koht 10 eri itsepuoluslajin harjoittelu yötä päivää, ja punttia niin helvetisti, jalat palloraudalla kiinnitetty lattiaan ettei tulisi houkutusta käydä välillä ulkona.

        Itse en ole kuitenkaan ihan tuohon viitsinyt lähteä..koitetaan nauttia elämästä, ja jos joku sen haluaa päättää niin ei voi mitään, ainakin pidin hauskaa niin kauan kuin annettiin mahdollisuus =)

        Koirahan se olisi fiksu kaveri tuonne, tosin pitäisi olla kunnon tappajarotua että olisi hyötyä tositilanteessa, ja mielellään pitäisi omistaa omakotitalo, kerrostalot ei ole eläimille oikea paikka.


        Tosin...sanotaan että koiraa ei saisi yksin jättää metsään kun sudet sen ihan oikeasti vie....entäs jos ne sudet sitten luulee että se koira on yksin leirissä, ja tulee joukolla paikalle, eli koira lähinnä vaan houkuttelee ne sudet juurikin luoksesi yöllä?

        En koskaan jätä koiraa ulos vaan otan sen aina telttaan sisälle.Ja sudet välttää ihmistä vaikka sillä olisi kanoja mukana.


      • lakkiluke
        teuvotr kirjoitti:

        Suomessa ei enää pääse 10km sellaiseen kunnon metsään jossa ei olisi vähintään metsäautotietä.

        ...ei nyt aivan pidä paikkaansa =)

        ** 10km metsään?
        Kirjoittanut: teuvotr / 4.7.09 / klo 20:13

        Suomessa ei enää pääse 10km sellaiseen kunnon metsään jossa ei olisi vähintään metsäautotietä.**

        Jos mönkijän jättämää ja poromiesten käyttämää uraa ei lasketa metsäautotieksi, niin pääsee. Kalmankaltioon voi jättää auton. Siitä kävelysiltaa yli Käkkälöjoen, suunta länsiluoteeseen ja erämaata riittää. Jos ei ole tottunut kulkija, saattaa äitee tulla mieleen... =)


      • teuvotr
        lakkiluke kirjoitti:

        ...ei nyt aivan pidä paikkaansa =)

        ** 10km metsään?
        Kirjoittanut: teuvotr / 4.7.09 / klo 20:13

        Suomessa ei enää pääse 10km sellaiseen kunnon metsään jossa ei olisi vähintään metsäautotietä.**

        Jos mönkijän jättämää ja poromiesten käyttämää uraa ei lasketa metsäautotieksi, niin pääsee. Kalmankaltioon voi jättää auton. Siitä kävelysiltaa yli Käkkälöjoen, suunta länsiluoteeseen ja erämaata riittää. Jos ei ole tottunut kulkija, saattaa äitee tulla mieleen... =)

        Puhuttiin kunnon metsästä eikä mistään pajukosta.
        Ja ihan sama kuka tietä ajaa ja missä kunnossa se on, sama moottoriliikenne poromiehen uralla on kuin muillakin vähän ajetuilla ajoneuvoteillä.
        Suomen alueet vaan ovat kaikki maaliikenneajoneuvolla helposti tavoitettavissa.


      • lakkiluke
        teuvotr kirjoitti:

        Puhuttiin kunnon metsästä eikä mistään pajukosta.
        Ja ihan sama kuka tietä ajaa ja missä kunnossa se on, sama moottoriliikenne poromiehen uralla on kuin muillakin vähän ajetuilla ajoneuvoteillä.
        Suomen alueet vaan ovat kaikki maaliikenneajoneuvolla helposti tavoitettavissa.

        ...jos haluat kunnon metsään, mitä lähellekään ei moottoriajoneuvolla pääse maitse, on sinun haettava sellaista maamme rajojen ulkopuolelta. Siperiassa saattaisi sellaista taigaa vielä olla, ehkä.
        Poromiesten mönkijäurilla ei juurikaan liikenteestä kannata puhua. Aika satunnaista on, jos niillä törmää kulkijaan. Tietysti useimmin, mitä lähempänä asuttua kylää ollaan.

        Mulle riittää pohjoisen erämaat kun rauhaa ja hiljaisuutta haen. Metsiä ja korpeakin löytyy kototanhuilta, mutta erämaiksi niitä ei parhaalla tahdollakaan voi sanoa.

        Mukavia reissuja ja hyviä kokemuksia sinulle. Jos karhujen elämään haluat tutustua livenä, niin eikun Lieksa - Ilomantsi akselille niin viikon kaksi kun metsissä pyörit, saattaa nalle tulla vastaan. Jopa aikaisemminkin.


      • Koira kaveriksi???
        mies 21 w helsinki kirjoitti:

        Viikko pari sitten tutuilta kyselin reissuseuraa niin vastaus oli lähinnä naurua että eivät kuulemma jaksa kilometriäkään kävellä :D

        Saatikka sitten kaikki tuhannet baarissaroikkuja-tyypit....en heitä dissaa mutta tällaisiin luontoreissuihin on yllättävän vaikea saada seuraa, vaikka melkeen kaikissa heidän katsomissaan elokuvissakin se luonto kuuluu mukaan. Esimerkiksi noin. Ihminen on luonnosta lähtöisin, betonimaailmat(vaikka kaupungit onkin ihania myös) tulivat vasta myöhemmin.

        Saisitko joltakin tutulta, sukulaiselta tai naapurilta koiran kaveriksi??
        Se on retkillä hiljainen ja kiva kumppani, mutta yöt tuntuvat mukavammilta, kun teltassa on yksi (tarkka) korvapari lisää :)
        Usein allergiatkaan ei vaivaa ulkoilmassa tai teltassa.


    • retkuilija
    • sammalmättäällä

      kesä on loistavaa aikaa totuttautua ulkona nukkumiseen, koska öisinkin on suht valoisaa. mutta muista, että juuri öisin mielikuvitus tekee helposti tepposia ja eväspussille hamuava hiirulainen kuulostaa pahemmalta mitä todellisuudessa onkaan : /

      ja miksi et tekisi niinkuin muutkin metsäneläimet? alkuun liikut tai ainakin olet hereillä valoisat ja kesäiset sydänyöt. silmä tottuu nopeasti hämärään ja öisin on viileämpää taittaa matkaa, ainakin hellepäivisin. ja nukkumisen sijoitat vaikkapa aamuyöstä puoleen päivään tai sitten kahteen eri jaksoon päivän aikana, mikä nyt vain paremmalta tuntuu. näin totut metsässä yöpymiseen ja yön pimeä ei enää tunnu niin ahdistavalta.

      niin, ja muista pakata ne eväät tiiviiseen pussiin, ettei tarvitse herätä eväspaperin rapinaan : D

      • mies 21 w helsinki

        Vedet ajattelin kantaa metsään aina, täyttö tapahtuisi kaupoissa tai huoltoasemilla.

        Näyttäisi tosiaan monien kommenttien perusteella, että mitään hätää ei tule olemaan. Itsellä on vielä semmoinen ylivarovainen tekniikka kävellä jos näyttää siltä että maa voisi teoriassakin pettää alta.


        Yöllä joutuu siksi nukkumaan että kesällä on itselleni usein aivan liian kuuma nukkua, kokeiltu on.

        Kyllä se tästä! :)


    • siellä tavataan!

      Löytyykö suomi24:stä nuoria joita kiinnostaa luonto, retkeily, mahdollisesti vähän seikkailunomainen pakeneminen metsään ja erämaakorpeen? Itse olen 20 vuotias metsänneito, maalla viihtyvä, vaikka nyt helsingissä vietänkin kesää.. Tahdon ystäviä joiden kanssa vaeltaa maailman ääriin, jättää kauas kiire ja kaupungin melu, irtautua turhuudesta ja turhamaisuudesta, heittäytyä iltaisin sammalmättäälle pitkälleen, katsoa taivaankaaren taakse, ja jutella sielunsa puhtaaksi läpi pitkän yön.
      Missä olette, susiveljeni ja -siskoni?
      Kirjoittakaa minulle:
      [email protected]

      ps. en ole hörhö, vaan tavallinen mielenkiintoinen ihminen. Innostuin romantisoimaan asiaa, koska harrastan runoilua. ;)

    • Eränkävijätär

      Erämaaretkeily saattaa alkuun tuntua pelottavalta, etenkin jos on yksin, mutta kuten täällä jo monet totesivatkin se on huomattavasti turvallisempaa kuin vaikka autolla ajo tai kaupungin syrjäkadulla tai nakkikioskilla hengailu. Olen vaeltanut Lapissa parisenkymmentä kertaa vuosien varrella, ja tosiaan erämaassa kaukana muista ihmisistä tulee tosi hieno fiilis.

      Petopelko on ihan turhaa. Sudet ja karhut eivät tule ihmisiä syömään. Tuokin karhutapaus oli sellainen, että ihminen meni vahingossa emokarhun ja pentujen väliin.
      Teltan ympärillä saattaa kyllä useinkin dallailla poroja, jos Lapissa vaellat, mutta ne ovat aivan vaarattomia. Suomessa ei ole muita villejä kissaeläimiä kuin ilves, ja se ei tiettävästi ole koskaan tehnyt ihmiselle mitään pahaa. Ole onnellinen jos näet ilveksiä, karhuja tai muita erämaan oikeita asukkaita!

      Lapissa jos vaellat niin vettä ei tarvitse kantaa litratolkulla. Puolen litran juomapullo riittää hyvin. Puroja ja lampia on niin tiheässä että aina osuu joku kohdalle viimeistään 10 km päästä. Ja niissä on yleensä kirkas vesi. Koskaan en ole mahatautia saanut vaikka olen juonut noista puroista ja lammista. 10 litran tonkka on aivan turha ja painaa niin paljon, että et pysty kantamaan muita varusteita, jotka olisivat paljon tärkeämpiä. Tarpeeksi kuivaa, vedenpitävää ja lämmintä vaatetta, retkikeitin, toiset jalkineet (vaelluskengät kumisaappaat). Märissä kengissä kävely vetää mielialan matalalle ja on vaarallistakin jos sää on kylmä. Teltta, makuupussi ja -alusta sinulla onkin. Mysli on hyvää retkiruokaa, mutta tarvitset muutakin evästä, josta saat rasvaa ja proteiinia, niin jaksat kävellä ja kantaa rinkkaa. Ja kylmällä säällä kuuma keitto tai tee tekee hyvää.

      Koira voisi olla joskus hyvä kaveri, mutta muista että lintujen pesimäaikana se on pidettävä kiinni ja joillekin alueille sitä ei saa viedä ollenkaan. Vaikka koira olisi kuinka kiltti ja tottelevainen, niin ne pelottaa lintuja ja häiritsee niiden elämää. Itselläsikin on mukavampaa kun voit katsella lintuja ja muita metsäneläimiä, jotka tulevat uteliaana sinua katsomaan. Ota mieluummin toinen ihminen kaveriksi. Suurin riski on se että rikot jalkasi niin pahasti että et pysty kävelemään, joten jos yksin vaellat niin katso tavallistakin tarkemmin kivikoissa mihin astut. Ja ota ruokaa mieluummin vähän liikaa, niin voit leiriytyä tarvittaessa muutamaksi ylimääräiseksi päiväksi.

      Varovainen pitää olla ja tiedostaa riskit, mutta petojen takia ei todellakaan kannata jättää vaeltamatta. Itse en ole koskaan nähnyt luonnossa muita petonisäkkäitä kuin ketun kerran, vaikka olen yöpynyt erämaassa teltassa kymmeniä kertoja, ehkä jopa sata. Pöllöjä ja kotkia olen kyllä nähnyt.

      Hyviä vaelluksia! Kunhan kokemusta vähän karttuu, niin se on todellakin hieno harrastus.

    • retkeilijä etelästä

      Kyllä eläimet käyvät teltan tuntumassa katselemassa mikä uusi ilmestys on kunhan uskaltautuvat yön hiljaisina tunteina.
      Lapissa on itselleni käynyt jopa niin, että teltan vieressä on yöpynyt yksinäinen poro joka kadottanut tokkansa.

      Lapissa helppoa mennä syvälle korpeen ja mikä parasta niin vettä ei tarvitse kantaa mukana kuten täällä etelässä. Suosittelein siis mieluusti lapinläänin korkeuksia korpiretkeilyyn, koska yksityisten maita ei ole ja saa liikkua vapaasti.
      Ihmisiinkin törmää harvoin jos niin haluaa!

      Petoja on tietenkin metsissä, mutta ihminen on melkoinen otus jota poikkeuksetta eläimet pyrkivät välttelemään. Mahdollinen hankalatilanne eläimen kanssa on mielestäni olematon kun ymmärtää pitää karhualueella esim. ääntä vaikka laulellen tai jotain helistintä/kelloa rinkassa joka tasaseen ääntelee kun laulunsanat hukassa ...
      Lappilaisilla tosin mukava sanonta tuosta "karhukellosta" että se kertoo karhulle sapuskan tulosta, heh, heh. Nimittäin joillekkin poroille on laitettu kellokaulaan jotta poromiehet kuulisivat tokan suunnan helpommin. Sen kuulee itsekkin kun kairassa kuleksii. Ääntä sopivasti vain alueelle niin eläimet kyllä arvioivat sinut ja hyväksyvät kyllä.

      Ainot mahdolliset vahingot ovat itse aiheutettuja eli kirveellä, puukolla, ongenkoukuilla sekä reitin valinta jolloin teloo jalan ja jopa jää jumiin kivikkoon kun vyörymä syntyy.

      Kerro jollekkin matkasuunitelmasi hyvinkin tarkkaan lähdöstä, suuniteltuun paluuseen ja ei ole väärin vaikka kerran vrk ilmoittaa textviestillä kaiken olevan ok.
      Et todellakaan menetä mitään jos joku tietää missä osapuilleen olet, koska olet kuitenkin täysin omillasi siellä.

      Kartta ja kompassi ehdoton mukaan. Laadukas vedenpitäväteltta retken aivainasemessa ja awot kun elämä mukavaa ominee mietteineen ilman väittelykumppania. Leirin "läheisyyteen" riuku jota käytät ainoastaan jos usean päivän samassa leirissä. Huolellinen tulen käsittely korvessa eräs erityisehto paikan vaikeasta saavutettavuudesta johtuen!!!

      Pitkä palaute, mutta mikäs teet kun keskenkin jää....

      Hyvä retkeilyä vaan, satoi tai paistoi, kyl se siitä hauskaksi muisteloksi talveksi syntyy mitä teet nyt!

    • ememem

      Kun Ivalossa olet yöpynyt niin mitä todennäköisimmin äänet aiheutti poro.
      Kommentti "Näin jonkin kissaeläimen" ????
      Suomessa ainut esiintyvä kissaeläin on ilves ja Ivalo on jo sen äärialueita levinneisyyden suhteen.Kotikissa on ainut muu mahdollisuus jos se todella oli"kissaeläin" Olisko mielikuvitus tehnyt tepposet?
      .En tiedä mitään todellista uhkatekijää Suomen luonnossa etteikö siellä voisi turvallisesti yöpyä.
      Et sä kyllä kahta viikkoa pärjää myslillä Suomen metsissä.Tuntuu että liihottelet ajatuksissasi utopian puolella.Kaiken veden kantaminen mukana?????
      Reilunkokoinen juomapullo on sopiva.Muun veden ON LÖYDYTTÄVÄ luonnosta.
      Itse olen juonut satoja kertoja puroista ja lapissa järvistäkin eikä mitään oireita ole ollut. Huomaa myös että metsä kuhisee kesällä verenimijöitä hyttysiä,paarmoja,mäkäriä.Niitä vastaan on oltava vaatetus ja ja paljon myrkkyjä.
      Palasin eilen Koillismaalta viikon kalareissulta ja voin vakuuttaa että offia kului alkuviikon helteissä paljon.Loppuviikon koleus ja tuuli vähensi kyllä tarvetta.

      Tee ensin kolmen-neljän yön reissu ja kokeile miltä tuntuu.Jalat palautuu maanpinnalle tosiasioissa.Veikkaan että parin yön jälkeen olet kypsä palaamaan sivistyksen pariin.Analysoi kokemaasi mielessäsi ja mieti mitä vois tehdä paremmin,mutta ÄLÄ ANNA PERKSI! Käytäntö on paras opettaja.Tietenkin paras olis jos pääsisit kokeneen vaeltajan oppiin pari-kolme kertaa mutta ilmeisesti se ei ole mahdollista.Harrastus on paljon antava niin sielulle kun ruumiillekin.Itse olen ollut koukussa siihen yli 25v.

      • mies 21 wee helsinki

        Tietysti kun kysyy niin ei tule annettua varmaankaan vaikutelmaa tietävästä ihmisestä, mutta telttailtua on tullut pyöräreissuilla viimeisin kesti 2 kuukautta j amonen monta yötä metsässä puskassa pellolla jne =)

        Mutta siis nyt olisin menossa syvempään metsään.

        Uskon että kapasiteettia on selvitä vaikka mistä, luonto on mun paras kaveri, pelkään ihmisiä.

        Ja nyt oon netissä saanut sen verran kivoja vastauksia että eläimet ei oo haitaksi =)

        Kai se sydänkohtauskin sattuu jotenka jos sudet tulee niin se on niin pieni todennäköisyys niin tulkoon sitten! Ojennan heille lämpimän kaulani.


        Eikyllä se kissaeläin oli. Ketun tunnen kun niitä Helsingissäkin näkee jopa! Joko ahma tai ilves tai joku muu, ei kyllä kissa ollut ja alkaa naurattamaan kun epäilet :D

        Eihän karhukaan ole todennäköinen kaupungissa mutta joskus eksyy kaupungin laitaan.

        Mutta jokatapauksessa ihanaa ja kiitokset kun jaksoitte vastata pitkästi!

        Nyt oli retkeilijän kimppuun hyökännyt autolla joku porukka maantienvarressa..eli taitaa olla et ihmistä joutuu pelkäämään enemmän!

        Itseäkin on kiusattu jätkäporukat kun oon aika kiltin näkönen ja haluankin olla.


        Vähän ihmisiä karkun oonki tuonne mettään menossa.

        Vesi on ainoa ongelma.

        Täytynee tehdä parin päivän reissuja kerrallaan ja hakea ihmisten ilmoilta uudet vedet ja taas uudestaan.


        Lappi on hieno mutta itse en saa kylmien öiden takia nukuttua vaikka ois kuinka vaatetta päällä, nenä palelee ja estää sit kaiken unen ja oon ollut kuukaudenkin nukkumatta kun ei pystynyt lapissa nukkuun, uni alko onnistuu vasta keskisuomen kohalla.

        Lappi täytyy kyllä ottaa harkintaan ihan noiden hullujen häiriköivien ihmisten pelossakin!


        Itse oon rauhallinen kun mikä, musiikinkin kuuntelen korvalapuilta ettei kukaan häiriinny minusta.


      • mies 21 wee helsinki
        mies 21 wee helsinki kirjoitti:

        Tietysti kun kysyy niin ei tule annettua varmaankaan vaikutelmaa tietävästä ihmisestä, mutta telttailtua on tullut pyöräreissuilla viimeisin kesti 2 kuukautta j amonen monta yötä metsässä puskassa pellolla jne =)

        Mutta siis nyt olisin menossa syvempään metsään.

        Uskon että kapasiteettia on selvitä vaikka mistä, luonto on mun paras kaveri, pelkään ihmisiä.

        Ja nyt oon netissä saanut sen verran kivoja vastauksia että eläimet ei oo haitaksi =)

        Kai se sydänkohtauskin sattuu jotenka jos sudet tulee niin se on niin pieni todennäköisyys niin tulkoon sitten! Ojennan heille lämpimän kaulani.


        Eikyllä se kissaeläin oli. Ketun tunnen kun niitä Helsingissäkin näkee jopa! Joko ahma tai ilves tai joku muu, ei kyllä kissa ollut ja alkaa naurattamaan kun epäilet :D

        Eihän karhukaan ole todennäköinen kaupungissa mutta joskus eksyy kaupungin laitaan.

        Mutta jokatapauksessa ihanaa ja kiitokset kun jaksoitte vastata pitkästi!

        Nyt oli retkeilijän kimppuun hyökännyt autolla joku porukka maantienvarressa..eli taitaa olla et ihmistä joutuu pelkäämään enemmän!

        Itseäkin on kiusattu jätkäporukat kun oon aika kiltin näkönen ja haluankin olla.


        Vähän ihmisiä karkun oonki tuonne mettään menossa.

        Vesi on ainoa ongelma.

        Täytynee tehdä parin päivän reissuja kerrallaan ja hakea ihmisten ilmoilta uudet vedet ja taas uudestaan.


        Lappi on hieno mutta itse en saa kylmien öiden takia nukuttua vaikka ois kuinka vaatetta päällä, nenä palelee ja estää sit kaiken unen ja oon ollut kuukaudenkin nukkumatta kun ei pystynyt lapissa nukkuun, uni alko onnistuu vasta keskisuomen kohalla.

        Lappi täytyy kyllä ottaa harkintaan ihan noiden hullujen häiriköivien ihmisten pelossakin!


        Itse oon rauhallinen kun mikä, musiikinkin kuuntelen korvalapuilta ettei kukaan häiriinny minusta.

        Sinulla oli ihana positiivinen kirjoitus, ei haittaa ei ollut ollenkaan liian pitkä ja mielellään tuollaista lukee =))

        Juu olen kuullu tuosta lapin miehen vitsistä ja poronkelloa en kyll suostu kaulaan laittamaan kun Karhuilla huono näkökin ja ite taidan olla niin luinen kuin kauris konsanaan ;D

        Musta olis vaan hienoa jos joku ihana poro tulis nukkumaan viereen, suojaksi...harmi vaan että nuo porot ei taia olla vartijoina kovin hyviä kun ovat makupaljoa pedoille. Mutta yleensä eläimen luottamus tuntuu tosi kivalta, kun on itse kiltti enkä niitä myöskään ammu.

        Mihis saattaisin kirvestä tarvita? En ehkä kirvestä ota mukaan, vaikka olisi kyllä hyvä' karhutappelussa...tuntuu että itse herätän huomiota ihmisten keskuudessa ulkonäölläni ja kiltteydelläni ja jotenkin tuntuu että karhutkin saattaisi suhtautua muhun eri tavalla kun muihin ihmisiin ja eivät pelkäisi mua ja mulle saattaisi tapahtua tappelu niiden kanssa..kirves siis mukaan.

        On ihan totta varmasti että en elä täysin samassa todellisuudesa kun muut, koska en tykkää ihmisistä kun monet on ilkeitä ja väkivaltaisia niin vietän aikaa paljon yksin sen takia ja sitten vieraantuu maailmasta.

        Mutta aina jaksan hymyillä ja olla ilonen kun saa ystävällisiltä ihmisiltä neuvoja ja tuhansia kiitoksia jaan tästä ja kolikonkin jos olisitte paikan päällä! :)

        Itselläni ei ole ketään kelle ilmoittaa olisin järjen käytön takia ihan ilmoittanut mutta äidilleni ei kelvannut tämä ilmoitus hän halveksuu että lähtee metsään että ei arvosta kaupunkia.

        Itse rakastan kaupunkia ja arvostan kovasti, mutta rakastan myös metsää ja haluan edes kerran vuodessa käydä luonnossa kesä on niin lyhyt suomessa. (tosin sopiva silti mielestäni!)


        Mutta puhelin lähtee mukaan varmuuden vuoksi silti niin voi soittaa 112 kuten norjalainen retkeilijä pariskunta joutui tekemään karhujen ilmaannuttua teltalle eivätkä suostuneet poistumaan.


      • mies 21 wee helsinki
        mies 21 wee helsinki kirjoitti:

        Sinulla oli ihana positiivinen kirjoitus, ei haittaa ei ollut ollenkaan liian pitkä ja mielellään tuollaista lukee =))

        Juu olen kuullu tuosta lapin miehen vitsistä ja poronkelloa en kyll suostu kaulaan laittamaan kun Karhuilla huono näkökin ja ite taidan olla niin luinen kuin kauris konsanaan ;D

        Musta olis vaan hienoa jos joku ihana poro tulis nukkumaan viereen, suojaksi...harmi vaan että nuo porot ei taia olla vartijoina kovin hyviä kun ovat makupaljoa pedoille. Mutta yleensä eläimen luottamus tuntuu tosi kivalta, kun on itse kiltti enkä niitä myöskään ammu.

        Mihis saattaisin kirvestä tarvita? En ehkä kirvestä ota mukaan, vaikka olisi kyllä hyvä' karhutappelussa...tuntuu että itse herätän huomiota ihmisten keskuudessa ulkonäölläni ja kiltteydelläni ja jotenkin tuntuu että karhutkin saattaisi suhtautua muhun eri tavalla kun muihin ihmisiin ja eivät pelkäisi mua ja mulle saattaisi tapahtua tappelu niiden kanssa..kirves siis mukaan.

        On ihan totta varmasti että en elä täysin samassa todellisuudesa kun muut, koska en tykkää ihmisistä kun monet on ilkeitä ja väkivaltaisia niin vietän aikaa paljon yksin sen takia ja sitten vieraantuu maailmasta.

        Mutta aina jaksan hymyillä ja olla ilonen kun saa ystävällisiltä ihmisiltä neuvoja ja tuhansia kiitoksia jaan tästä ja kolikonkin jos olisitte paikan päällä! :)

        Itselläni ei ole ketään kelle ilmoittaa olisin järjen käytön takia ihan ilmoittanut mutta äidilleni ei kelvannut tämä ilmoitus hän halveksuu että lähtee metsään että ei arvosta kaupunkia.

        Itse rakastan kaupunkia ja arvostan kovasti, mutta rakastan myös metsää ja haluan edes kerran vuodessa käydä luonnossa kesä on niin lyhyt suomessa. (tosin sopiva silti mielestäni!)


        Mutta puhelin lähtee mukaan varmuuden vuoksi silti niin voi soittaa 112 kuten norjalainen retkeilijä pariskunta joutui tekemään karhujen ilmaannuttua teltalle eivätkä suostuneet poistumaan.

        Moikka sullekkin! Ja tuota offia tosiaan kuluu ja viime kerralla oli virhe mennä shortseissa, nyt meen pitkässä puvussa paarmojen yms takia..metsät on kauniita mutta offiin joutuu valitettavasti sijoittamaan muutaman sata euroa ;D

        Pyörällä Lappiin ja pyörä perseeseen ja pöheikköä kohti jalan, PERRRRRRKELE! :D


      • joujoo
        mies 21 wee helsinki kirjoitti:

        Moikka sullekkin! Ja tuota offia tosiaan kuluu ja viime kerralla oli virhe mennä shortseissa, nyt meen pitkässä puvussa paarmojen yms takia..metsät on kauniita mutta offiin joutuu valitettavasti sijoittamaan muutaman sata euroa ;D

        Pyörällä Lappiin ja pyörä perseeseen ja pöheikköä kohti jalan, PERRRRRRKELE! :D

        Oletko ajatellut jotain eräkurssia, siellä tapaisisit taatusti samanhenkisiä nuoria ja oppisit oikeita erätaitoja. Pääsisit maanpinnalle tuosta luonnon ja petojen mystifioinnista pelkoineen. Esim. Espoon Siikajärvellä on ainakin pidetty eräkursseja.
        Onhan hienoa, että olet luonnosta kiinnostunut, mutta onko se oikea pakopaikka ihmisenä olemisen taakasta. Vanha sanonta 'erämaa ei heikkoa auta' pitää kyllä ainakin yläperän erämaissa edelleen paikkansa.

        Itse olen 20 v sitten hesalaistunut lapin poika ja kyllähän ne erämäät silloin aikoinaan kuumotti vähän kuin sinulla nyt. Onneksi sain jo pikkupoikana kulkea rajamies isäni perässä erä- ja kalareissuilla. Luonnon tutkimisesta tulikin sitten minulle ammatti. Se on kyllä ajan hengen mukaisesti tietokoneen kanssa seurustelua.

        Pätkä eräästä laulusta: "mä poika oon pohjoisten, suurten metsien, mä tunnen koko pohjolan ja salaisuudet sen".


    • Kairalta

      Kukapa tuohon osaisi 100%:ti vastata. Olit metsässä ja pelkäsit, eivät toiset voi antaa sinulle takuita petoeläinten käyttäytymisestä. Pelkääminen on yleensä tunnetasolla elämistä ja tunteet voivat olla väärin tulkittuina tosi petollisia. Jos sanon, että turhaa pelkäät niin tuskinpa se sinuun vaikuttaa ja jos pelkää liiaksi, niin on paras pysyä pois erämaasta.
      Varmaa on kuitenkin, että villieläimet havaitsevat ja kontrolloivat kaiken liikkumisen erämaassa. En ole kuitenkaan kuullut, että esim. karhu olisi käynyt nukkuvan kimppuun.
      Ihmisillä on tietenkin oikeus elää luonnossa mutta tänään siitä on suurin osa vieraantunut. Kokemuksen karttuessa saat varmuutta liikkumiseesi luonnossa.
      Itse liikun lähes päivittäin ja jatkuvasti pohjoisen erämaissa ja joka päivä joutuu uusien asioitten eteen. Suurempi vaara on tapaturma, esim. nilkan murtuminen alueella jossa ei ole kännykkä kenttää voi olla hyvinkin paha juttu. Sen takia yksin liikkumisessa on omat riskinsä.
      Mutta kokemus opettaa ja voit oppia nauttimaan erämaista.
      Enemmän on syytä olla huolissaan kaupungeissa liikkuessa.

    • O-A-S-Ä

      Tässä yksi riskiehdotus:

      Suurin riski poissa ihmisten ilmoilta on loukkaantuminen tai muuten lamauttava sairaus tai tila (teltan syttyminen tuleen, ylirasitus, varusteiden katoaminen jne.)

      Toiseksi suurin riski on ihminen, etenkin humalainen sellainen.

      Kolmanneksi suurin riski on poro rykimäaikaan. Hirvaat voivat tulla silloin päälle. Viime vuosina on taidettu hoitaa useampi tapaus teho-osastolla. Nämä ihmiset ovat pelastuneet puihin kiipeämällä.

      Neljänneksi suurin riski on karhu pentujen kanssa. Susi on ihmiselle vaaraton, mutta karhu voi käydä puolustustarkoituksessa kimppuun.

      Kaksi viimeistä mainittua riskiä ovat hyvin pieniä. Niille ei kannata ajatuksia antaa, mutta toki terveen järjen käyttäminen on sallittua.

      Suosittelen lappiin lähtemistä. Siellä on sekä metsäisiä että tunturialueita. Tärkeintä pärjäämisessä on asenne, joka sinulla on oivasti kohdallaan. Kun on halu olla luonnossa eikä suotta uhoa ja yritä olla turhan urhoollinen, niin homma hoituu ja suloisia elämyksiä rupeaa kertymään.

      Kaupungeissa toimii retkeilykerhoja. Niiden kautta saa seuraa vaelluksille, jos ei muuten. Kehotan kuitenkin laittamaan esille jonkin anonyymin sähköpostiosoitteen, jonka kautta sinuun saa yhteyttä. Silläkin tavoin voi seuraa löytää.

      http://www.kerhot.tunturilatu.fi/Default.aspx?id=251

    • Et varmaan ole tosissasi tuon "petojen" pelkäämisesi kanssa !?!?!

      Lasket varmaan leikkiä. Mutta ihan hyvä vitsi tuo on että pelkää
      "petoja" Suomen luonnossa... ainakin mua naurattaa :-))))))

      • minusta

        Ilveksen olen nähnyt läheltä ja joku eläin kävi laavulla nuuskimassa, mutta pelästyi minua.

        Suurin riski elollisten osalta on minusta koirat. Olen pari kertaa joutunut miltei vihaisen koira puremaksi.

        Ihmisiä en osaa pelätä. Enkä villipetoja.

        Koirat - etenkin autioilla seuduilla ovat todella vihaisia ja vahtikoiria. Niitä pelkään.

        (Ja eksyminen, loukkantuminen on se isoin riski kuitenkin.)


    • Erakko jo syntyessään

      kysymykseen:
      Kyllä voit aivan huoletta.

    • lisäuhkia...
    • RAUHOITTUKAA
    • siellä metsissä on,

      näin loogisesti ajateltuna. Varsinkin jos halajat ympäristöön jossa eläimillä on valta ihmisen läsnäolon puuttuessa. Tosin nuo pienemmät pedot ovat melko säikkyjä, "nuuskijoita", pelkäävät sinua enemmän kuin sinä heitä. Tuo teltan vieressä oleskellut eläin saattoi olla myös lintu tms.?

      Harvoin varmaan suurempi peto tulee lähelle mutta siihenkin on varauduttava. Oletko asetta miettinyt kenties (ihan varmuudeksi)? Se on oikeastaan ainoa puolustus karhua vastaan, onhan noita juttuja ollut että yksi karhu on raadellut kaksi aseistettua metsästäjää.

      Vastenmielistähän se on kanniskella asetta retkireissulla mutta jos se tuo mielenrauhan niin on se sen arvoista.

      • mukana...

        jos aikoo karhun tappaa niin nopeasti, ettei ehdi muutaman metrin päästä päälle.

        Kyllä se karhu pitää ampua vähintään 50 metrin etäisyydeltä tai tulee kaksi ruhoa.
        Järeä hirvikivääri on ainoa vaihtoehto.

        Millään 9-millisellä pistoolilla ei edes osu riittävän kaukaa.


      • mehtämies9

        Ei sinne voi (saa) asetta ottaa itsepuolustuksen takia. Tai voi jos on metsästysaika ja sinulla metsästyslupa alueelle.


      • petrihautala
        mehtämies9 kirjoitti:

        Ei sinne voi (saa) asetta ottaa itsepuolustuksen takia. Tai voi jos on metsästysaika ja sinulla metsästyslupa alueelle.

        Olen yöpynyt tänä vuonna yli 120 yötä metsässä yksin, Aluella joissa liikun on susia ja muutama karhukin. Kaikki pertoeläimet pelkäävät kuollakseen ihmistä.

        www.tuulenhuminaa.fi


      • f
        petrihautala kirjoitti:

        Olen yöpynyt tänä vuonna yli 120 yötä metsässä yksin, Aluella joissa liikun on susia ja muutama karhukin. Kaikki pertoeläimet pelkäävät kuollakseen ihmistä.

        www.tuulenhuminaa.fi

        Sido vielä kulkunen nilkkaan niin ei varmasti tule petoja lähelle.


      • WaakkuWanha
        f kirjoitti:

        Sido vielä kulkunen nilkkaan niin ei varmasti tule petoja lähelle.

        Muinoin kulkusin koristeltiin karjan johtaja metsässä.
        Siitä jäi petojen jälkeen jäljelle juuri vain tuo pronssinen kulkunen.
        Eivät kaikki petoeläimet ihmistä pelkää.
        Olen tavannut luonnossa varsin kesyn suden, varsin kohteliaan karhun ja varsin epäystävällisiä juntteja maillani metsästysajan ulkopuolisessa laittomassa pyynnissa.
        Olen saanut 8 tikkiä päänahkaani luodin sitä sipaistua.
        Ei luonto ole vaaraton, mutta rauhallisesti tulee suhtautua kaikkeen siellä liikkuvaan.
        Jos Posion/Ranuan/Taivalkosken suunnalla aikoo luontoon, on hyvä valmentautua katsomalla ensin leffa 'Syvä joki'.

        :8)


      • gunsgunsguns
        mukana... kirjoitti:

        jos aikoo karhun tappaa niin nopeasti, ettei ehdi muutaman metrin päästä päälle.

        Kyllä se karhu pitää ampua vähintään 50 metrin etäisyydeltä tai tulee kaksi ruhoa.
        Järeä hirvikivääri on ainoa vaihtoehto.

        Millään 9-millisellä pistoolilla ei edes osu riittävän kaukaa.

        Voi kun niitä paljon kammoksuttuja petoja näkisikin vähän useammin. Olen eräillyt aika lailla ja vain kerran olen törmännyt karhuun. Pelästyin kyllä pirusti, mutta nalle pelästyi reaktiosta päätellen vieläkin enemmän.


    • eräherbertti

      kyyllähän metsistä löytyy petoja jos jonkinlaisia. siellä metsissä vain silmät ja hampaat kiiluvat. itse pakkasin mukaan viime reissullani hopealuoteja ja paketin kondomeja(petoja varten). kannattaa muuten nukkua selkä tiukasti maata vasten niin ei kondomi pakettia tarvita.

    • urho771

      taivalkoskella on hienot maastot. minulla kova kaipuu taivalkoskelle ihmiset kylällä ja syrjäkylillä ihania ja vieraanvaraisia sinne vois muuttaa vaikka asumaan

    • ..mielikuvitus

      Mielikuvitus on huono kaveri ,vähintään satayötä kairassa viettänyt,ei ole edes mieleen tullut,päivän kun rämpii niin ei jaksa turhia miettiä,sammuu kuin saunan lyhty.

    • Dipsi

      Hei miten kävi alottajan metsäretken?

      Olisi kiva kuulla "alottelijoiden" kokemuksia. Itseä kiinnostaisi melkein pakkomielteeksi asti lähtä yksin :D mutta kun ei oo enää koiraa, niin kynnys onkin nyt kasvanut sen myötä. Oon yöpynyt teltassa leirintäalueella, kesämökin pihalla kuukauden putkeen, maalaismiljöön pihapiirissä, mutta se oikee syvempi luonto on kokematta, eikä tällä hetkellä oo mahdollisuutta, eikä mielenkiintoa lähtä kauas, esim. pohjoseen. Pointtina olis vaan päästä edes hetkeks pois kaikesta.

      Edellisistä kommenteista on aikaa, mut ketju on mielenkiintonen, sais kirjottelut vielä jatkua :)

      • spekulaatiota2018

        Ehkä hän on nykyään partainen ja karaistunut, 30-vuotias erämies, jonka reissailuun kuuluu niin koiravaljakkoretkikunnat Grönlannissa kuin viikkojen yksinvaellukset pohjoisissa metsissäkin?


    • RauhasiLuonto

      Välttämättä ei tarvitse Etelä-Suomesta aina lähteä pohjoiseen. Norjasta läheltä Osloakin löytyy uskomattomia maisemia ja paikkoja retkeilyyn ja vaelluksiin.
      Käy tsekkaan mun blogista lisää: https://www.rauhasiluonto.net

    • Gumpe

      Metsä on turvallisempi kuin kaupunki tai matka sinne metsään. Jos jotain vahinkoa sattuu, se on yleensä itse aiheutettua teräaseella, kaatumalla tai palovammana. Luonnontilaiset pedot eivät ikinä hiippaile teltan ympärillä. Jos teltan läheltä kuuluu askelia tms, se on Lapissa poro ja etelässä ihminen. Linnut saattaa joskus lentää läheltä, jolloin siipien ääni kuuluu.

      Tietysti jossain vilkkaassa paikassa, leirintäalueella tai vaikkapa Nuuksiossa joku ihminen voi olla häiriöksi ja joskus jopa vaaraksi, mutta ei siellä todellisessa "sysimetsässä". Että rohkeasti vaan retkelle kenen mieli tekee. Itse olet itsellesi suurin vaara, joten opettele ensin hieman retkitaitoja.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe