Voiko ADD olla lapsesta asti?

hieman epävarma

Kun puhutaan usein, että AD/HD muuttaa aikuisiässä muotoaan ADD:ksi, niin ihmettelinkin tässä, kun minulla on ollut vain ADD kaltaisia oireita lapsuudesta, eli en ole ollut ylivilkas, vaan ennemmin sähläri ja haavailija.
Tietääkö jokun fiksu, että tarvitaanko ADD diagnoimiseksi se, että lapsuudessa on esiintynyt ylivilkkautta?

9

1963

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • googlesta.

Sitten käänny lääkärin puoleen.

Ei täällä asiantuntijoita ole.

• pojpj

Sekä adhd että add ovat olemassa lapsesta asti, ei kumpikaan putkahda tyhjästä aikuisiällä. Oireet vaan vähän muuttuu matkan varrella kun mahdollisesti lapsena hyvin vilkas kaveri rauhoittuu ja oireet ovat enemmän add-tyylisiä. Mutta kyllä, add voi ihan yhtä hyvin olla lapsesta asti, tiedän monta add-diagnosoitua lasta. Helposti vaan jää muiden varjoon koululuokassa kun on se hiljainen ja kiltti, on omissa haaveissaan eikä häiriköi muita.

• fgjsf

kyllä adhd/add on ihan syntymästä asti oleva asia.

• vieläkään

ymmärtänyt adhd:n ja add:n eroa tarkalleen... Äiti on kertonut huvittuneena tarinoita siitä, kuinka lapsena juoksin kaikkia pakoon ja kiipeilin puhihin, keskeytin muiden lauseet (niin että piti suuttua), unohdin tärkeätkin asiat, ahmin ruokaani, suttasin, en ikinä malttanut pukea vaatteita kunnolla päälle (sukat oli puoliksi jalassa), en jaksanut kuunnella "tylsiä" juttuja ja näpräsin esineita kuunnellessani muita, uhosin äidille ihan pienenä (joka loppui selkäsaunan jälkeen) jne. On aika ihmeellistä, ettei minua laitettu tutkimuksiin. Nuo oireet ilmeisesti viittaavat adhd:hen.
      Vähän vanhempana ja nyt aikuisena olen rauhoittunut fyysisesti, mutta pään sisällä tapahtuu. Olen huono kuuntelemaan asioita, jotka ei kiinnosta, uppoudun omiin haaveisiin tilanteessa kuin tilanteessa, näpertelen edelleen esineitä keskustelutilanteissa, on vaikea pysyä paikoillaan esim. kahvipöydässä, katsoa muita silmiin ja rupatella... silloin pakenen tupakalle, josta en edelleenkään ole päässyt eroon. Asioiden organisointi on tuskaa ja vedän usein huomaamattani likaisia vaatteita päälle jne. En ole löytänyt paikkaani työelämässä ja se kiukuttaa eniten!!!!! Olen asiakaspalvelualalla, mutta olen aika häsläri, enkä ole onnistunut saamaan pidempiaiakaista työpaikkaa, kenties pomot huomaavat "ongelmani."

Pitäisikö mennä oikeen lääkärille saamaan diagnoosi, jotta muut voisi auttaa löytämään oikean työn jne??? Kyllähän tämä nolottaakin. Nettitestin mukaan ihan kaikki oireet täsmäävät.

• MansikkiHuu

Lähes kaikilla on piirteitä molemmista, adhd- ja add-oireet voivat kulkea ihan sujuvasti sekaisin erilaisina yhdistelminä. :) Mä sain dg:n 35-vuotiaana. Toi sun teksti voisi olla ihan mun kirjoittamaani...... Ihan samanlaisia kuvioita ja paljon muutakin. Lainaa kirjastosta Anne Lehtokosken kirja Aikuisten adhd ja aivojen arvoitus (meniköhän nimi oikein..), siinä on tosi hyvin ja selkokielellä kerrottu asioista. Selvästi asia sua mietityttää ja vaivaa ja ongelmia aiheuttaa, kannattaa tutkimuksiin hakeutua! Ei koko elämää tarvitse suossa rämpiä vaikka siltä tuntuukin...

• huomenna kirjastoon
        MansikkiHuu kirjoitti:

Lähes kaikilla on piirteitä molemmista, adhd- ja add-oireet voivat kulkea ihan sujuvasti sekaisin erilaisina yhdistelminä. :) Mä sain dg:n 35-vuotiaana. Toi sun teksti voisi olla ihan mun kirjoittamaani...... Ihan samanlaisia kuvioita ja paljon muutakin. Lainaa kirjastosta Anne Lehtokosken kirja Aikuisten adhd ja aivojen arvoitus (meniköhän nimi oikein..), siinä on tosi hyvin ja selkokielellä kerrottu asioista. Selvästi asia sua mietityttää ja vaivaa ja ongelmia aiheuttaa, kannattaa tutkimuksiin hakeutua! Ei koko elämää tarvitse suossa rämpiä vaikka siltä tuntuukin...

lainaamaan sen kirjan, kiitos vinkistä. Unohdin ihan mainita, että "paras" oli se, että äitini joutui pitämään minua valjaissa kun olin lapsi x)

• Inattentiivi

ADHD= Attention Deficit Hyperactivity Disorder (tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö)

ADD= Attention Deficit Disorder (tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta, ns. inattentiivinen tarkkaavuushäiriö)

• jokivalo

on kaksi eri mutta sama. Add tarkkaavaisuushäiriö ja HDD ylivilkkaushäiriö. Veikkaisin että sulla on ADD (sähläri ja haaveilija) sitä on sulla ollut jo syntymästä. Niin se menee ,mutta oireet vaihtelee eri ikäisillä ja kaikilla oireet muuttuu kausittain eri ympäsistöt ja suhteet ja paljon muuta siihen vaikuttaa. Jos sairastaa HDDtä oireet muistuttavat enemmän manian tyyppistä käyttäytymistä.

• my

ADHD:ta on kolmea tyyppiä. ADHD-i (add, tarkkaavaisuushäiriö), ADHD-hi (ylivilkas impulsiivinen) ja ADHD-c (molemmat, joista toinen voi olla korostuneempi). Eli on vain yksi ADHD, josta on otettu erilleen puhekieleen tuo ADD. Diagnoosikriteerit kun ovat ADHD:n ja se, mikä noista kolmesta muodosta on se 'oma' riippuu miten hyvin ne kriteerit täyttyvät. Voi myös olla ADHD-i, jolla on osa ADHD-hi:n oireista, mutta ei niin suurta osaa, että saisi ADHD-c:n diagnoosikseen.

ADHD on synnynnäinen, mutta voi muuttaa oireistoltaan muotoa elämän eri vaiheissa. Eli lapsuuden haaveilijasta voi tulla ylivilkas aikuinen ja päinvastoin.

Itse olen ADHD-c, ADHD-i painotteisesti. Keskittymiskyky on mitä on, olen haaveilija. Näpertelen, en juuri katso ihmisiä silmiin, kuuntelen vaihtelevasti muita. Ylivilkkauteni näkyy erityisesti puheessa. Ja kirjoitusvauhdissa. Mutta myös vaikeuksia on olla aloillaan ja jalat heiluu. Isoisäni on minut pari vuotiaana hakenut pois talon katolta, minne tikkaita pitkin olin sitten päättänyt kiivetä, kun kaikki muutkin (taloa laajennettiin).

Hyvää tietoa mitä on ADHD-i ja ADHD-hi:n dg-kriteerit (molempien täytyttyähän on combo): http://www.adhd-liitto.fi/ADHD.htm Samalla ehkä ymmärtää mitä eroa näillä kolmella tällä hetkellä diagnoosimaailmassa vallitsevilla ADHD:n eri tyypillä on, vaikka jokainen ADHD on silti erilainen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe