Seilasiko foorumin lukijoista joku näissä kolmessa 150.000 tonnin tankkerissa, jotka Valmet otti takaisin norjalaiselta konkurssiin menneeltä omistajalta?
Laivat tulivat Suomen lipun alle ja Nielsenin hoitoon vuonna 1983 muistaakseni nimillä Caldereta, Altano ja Tornado.
Niillä ajettiin kai vajaa vuosi ja myytiin sitten pois.
Laivat rakennettiin Vuosaaressa v. 1979. Nyt ne on varmaan jo romutettu.
En itse ollut niissä, mutta niiden laivojen ansiosta jobitilanne parani hetkeksi.
Nielsenin 150.000 dwt tankkerit
19
3715
Vastaukset
- mistä ihmeestä
mistä ihmeestä olet tämmöisiä tonnimääriä löytänyt? kauppalaiva.nba:n...mukaan caldereta altano rakennettu sevillassa...tornado landskronassa... tai laskitko kaikkien tonnimäärät yhteen?
- Oscar of Congo
olivatko nämä koskaan Suomen lipun alla. Algotilta lähti muutama jobinkytääjä näihin. Tiedän kyllä, että saman nimiset laivat Caldereta ja Altano tehtiin Sevillassa mutta ne oli jo myyty ennen näitä.
- lasjsi
Oscar of Congo kirjoitti:
olivatko nämä koskaan Suomen lipun alla. Algotilta lähti muutama jobinkytääjä näihin. Tiedän kyllä, että saman nimiset laivat Caldereta ja Altano tehtiin Sevillassa mutta ne oli jo myyty ennen näitä.
..olisen norskipöntön nimi joka meni Nilsulle nimellä Caldereta.
Tämmöistä tapahtui:
M/T SILJESTAD (V) (LICC) (1979 – 1983)
Bygd av Valmet Oy, Helsinki (# 288)
80.682 brt, 60.293 nrt, 152.399 t.dw. 287,06 x 48,55 x 15,51
9cyl. 2T EV B&W DM (Valmet Oy, Jyväskylä), 30.700 bHK
1979: Aug.: Levert som SILJESTAD for Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S,
Lysaker), Oslo
1983: Mai: Tatt tilbake av Valmet Oy Helsingin Telakka-Vuosaari (Oy Henry Nielsen Ab), Helsinki, SF. Omdøpt CALDERETA
1984: April: Solgt til Gokturk Tankercilik A.S., Istanbul, Tyrkia. Omdøpt BUYUK TIMUR
1988: Ommålt: 75.603 BT, 57.585 NT, 149.992 t.dw.
1989: Solgt til Um Denizcilik ve Ticaret AS, Istanbul, Tyrk.
1995: Solgt til Polisan Shipping Co. (Ermis Maritime Corp.), Limassol, Kypros.
Omdøpt WESTGATE
1996: Solgt til Enalios Thetis Shipping Ltd. (Ermis Maritime Corp.), Valletta, Malta
Omdøpt ENALIOS THETIS
1998: Ommålt: 75.825 BT, 51.121 NT, 149.992 t.dw.
2001: Solgt til Sea Fortune Tankers (HK) Ltd. (IndoChina Ship Management (HK) Ltd.),
Hong Kong. Omdøpt GLORY SEA
2003: 06.10.: Forlot Singapore for China, solgt for hogging. - Siljestad
lasjsi kirjoitti:
..olisen norskipöntön nimi joka meni Nilsulle nimellä Caldereta.
Tämmöistä tapahtui:
M/T SILJESTAD (V) (LICC) (1979 – 1983)
Bygd av Valmet Oy, Helsinki (# 288)
80.682 brt, 60.293 nrt, 152.399 t.dw. 287,06 x 48,55 x 15,51
9cyl. 2T EV B&W DM (Valmet Oy, Jyväskylä), 30.700 bHK
1979: Aug.: Levert som SILJESTAD for Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S,
Lysaker), Oslo
1983: Mai: Tatt tilbake av Valmet Oy Helsingin Telakka-Vuosaari (Oy Henry Nielsen Ab), Helsinki, SF. Omdøpt CALDERETA
1984: April: Solgt til Gokturk Tankercilik A.S., Istanbul, Tyrkia. Omdøpt BUYUK TIMUR
1988: Ommålt: 75.603 BT, 57.585 NT, 149.992 t.dw.
1989: Solgt til Um Denizcilik ve Ticaret AS, Istanbul, Tyrk.
1995: Solgt til Polisan Shipping Co. (Ermis Maritime Corp.), Limassol, Kypros.
Omdøpt WESTGATE
1996: Solgt til Enalios Thetis Shipping Ltd. (Ermis Maritime Corp.), Valletta, Malta
Omdøpt ENALIOS THETIS
1998: Ommålt: 75.825 BT, 51.121 NT, 149.992 t.dw.
2001: Solgt til Sea Fortune Tankers (HK) Ltd. (IndoChina Ship Management (HK) Ltd.),
Hong Kong. Omdøpt GLORY SEA
2003: 06.10.: Forlot Singapore for China, solgt for hogging. - johnnes
Caldereta niminen alus oli myös joskus 70-luvulla jauho. Tämä valmetin Caldereta oli tankkeri. Olin matruusina -84. Brutto on 80.682, joten kyllä DWT muistaakseni senkin pohjalta oli lähellä tuota jonkun kirjoittamaa 150000 tonnia.
- Telakkamies
Tankkerit rakennettiin vuosina 1977-1979 Valmetin Vuosaaren telakalla. Niitä oli itse asiassa neljä. Nimet olivat Sangstad, Solstad, Sommerstad ja Siljestad.
152.399 dwt, pituus 287 m
pääkone Burmeister & Wain 30.700 hp, nopeus 15,5
Viimeisenä lähti mt Siljestad, jonka kastoi toimitusjohtaja Jaakko Ihamuotilan rouva Tuula. Juhlalounas syötiin Kulosaaren Kasinolla.
Laivoissa oli norjalaisilla Klavenesin hoidossa 27-30 hengen miehistö. Kun varustamo joutui rahoitusvaikeuksiin, kaikki neljä tulivat takaisin Valmetille. Solstad myytiin samantien Turkkiin.
Nielsenin hoitoon menivät:
Sommerstad , Sangstad ja Siljestad. Uudet nimet: Caldereta, Tornado ja Altano.
Nämäkin myytiin Turkkiin ja ne seilasivat eri nimillä 2000-luvun alkupuolelle asti.
Suoraan Turkkiin myyty Solstad sai v.1984 Persianlahdella peräosaan pari ohjusta, mistä syttyi tulipalo. Kolme merimiestä kuoli ja kaksi loukkaantui. Luokitus: Total Loss
kuva Vuosaaresta, kaksi näistä laivoista rakenteilla
http://personal.inet.fi/surf/peli/TELAKKA.jpg- lahtia
calderetassa tuli oltua, komeita aluksia mutta jotain pienta vilppia konehuonessa.oli hyva laihdutuskilpa yliperamies vastaan koneykkonen molemmat laihduttiin 11 kiloa 2 kuukaudessa etta terveisia krogerille ja muille mukana olleille
- mistä ihmeestä
huomenta nimimerkki oscar of congo....alkoi muisti palautumaan, kun lueskelin telakkamiehen vastineen...kyllä tuon nimiset laivat olivat ....laitan sen tällä kertaa hyvin alkaneen dementian piikkiin...sorry..hyvää loppu kesää....
- Even keel
Entäs ne Iskun ja Saloran ja Starckjohanin tankkerit
- ainoli
Pienenä tarkennuksena: Saloran tankki "Esthel" oli Nielsenin hoidossa. Iskun "Aino", Palkkiyhtymän " Pellos" ja Suomen tankkilaivan "Wisa" olivat Wihurin hoidossa. Kaikki neljä olivat Götaverkenin tuotantoa, joskin Esthel oli hitusen suurempi kuin kolme muuta. Starckjohanin tankista en ole kuullut, mutta bulkkeri Peter heillä kylläkin oli.
- browse
ainoli kirjoitti:
Pienenä tarkennuksena: Saloran tankki "Esthel" oli Nielsenin hoidossa. Iskun "Aino", Palkkiyhtymän " Pellos" ja Suomen tankkilaivan "Wisa" olivat Wihurin hoidossa. Kaikki neljä olivat Götaverkenin tuotantoa, joskin Esthel oli hitusen suurempi kuin kolme muuta. Starckjohanin tankista en ole kuullut, mutta bulkkeri Peter heillä kylläkin oli.
Esthelistä löytyy paljon kuvia www.aanimeri.fi sivustolta, vaikuttaisi ylläpitäjä olleen töissä Henry Nielsenin monissa laivoissa
- browse
Aika hyvin on dokumentoitu tuolla yllämainitulla www.aanimeri.fi sivustolla näitten Valmetin tankkilaivojen kohtaloista. Hurjaa menoa on ainakin konemestarin kertomuksen mukaan ollut Tornadossa.
- talkkaristi
Valmetin Tornadon myyntiajaksi aanimeren sivulla mainitaan huhtikuu 1984. Talossa asuva entinen skönäristi puhuu syksystä 1983, muttei suostu ite asioitaan tänne kirjoittamaan. Onko joku muu ajankohdasta samaa mieltä?
- merivesi/laskuvesi
talkkaristi kirjoitti:
Valmetin Tornadon myyntiajaksi aanimeren sivulla mainitaan huhtikuu 1984. Talossa asuva entinen skönäristi puhuu syksystä 1983, muttei suostu ite asioitaan tänne kirjoittamaan. Onko joku muu ajankohdasta samaa mieltä?
miramarin mukaan näin
83 TORNADO - 83 GOKTURK - 96 ELIKI - Ex Pertti
merivesi/laskuvesi kirjoitti:
miramarin mukaan näin
83 TORNADO - 83 GOKTURK - 96 ELIKIoikealta, tämä 1983. Niin se on.
- talkkaristi
Ex Pertti kirjoitti:
oikealta, tämä 1983. Niin se on.
Nythän aanimeri.fi on jostakin löytänyt tarkan myyntipäivän 31.11.1983. Ainakin meidän skönäristille se tuntuu kelpaavan.
- TS
talkkaristi kirjoitti:
Nythän aanimeri.fi on jostakin löytänyt tarkan myyntipäivän 31.11.1983. Ainakin meidän skönäristille se tuntuu kelpaavan.
Luovutetiin 31.12.83 turkkilaisille.
Viimeinen suomalainen päällikkö.
- Anonyymi
Olin rakentamassa laivaa sommerstad. Potkurin asennuksessa ja pääkoneen asennuksesa sekä muita asennuksia Valmetin telakalla.
- Anonyymi
Noista Valmetin telakalla Helsingin Vuosaaressa tehdyistä kolmesta laivasta yksi oli jossain Hormuzinsalmessa kun lähi- Idässä oli taas joku kahakka menossa ja tähän alukseen sen peräosaan osui ainakin yksi exoget- ohjus vaurioittaen laivaa pahoin. Siinä katosi eli kuoli mies tai pari sekä kuoli kolme- neljä miestä. Alus ei kuitenkaan uponnut mutta sitä ei enää korjattu vaan se meni romutukseen tilanteen alueella vähän rauhoituttua.
Ohjuksen "mallimerkinnän" saatan kirjoittaa hieman väärin mutta kyseessä oli jenkkien kehittelemä ohjus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1234401- 1563727
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1033486Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia392839- 1351780
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta381582Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk181228Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi201202Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221154Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421150