Nielsenin 150.000 dwt tankkerit

Oscar of Congo

Seilasiko foorumin lukijoista joku näissä kolmessa 150.000 tonnin tankkerissa, jotka Valmet otti takaisin norjalaiselta konkurssiin menneeltä omistajalta?

Laivat tulivat Suomen lipun alle ja Nielsenin hoitoon vuonna 1983 muistaakseni nimillä Caldereta, Altano ja Tornado.
Niillä ajettiin kai vajaa vuosi ja myytiin sitten pois.
Laivat rakennettiin Vuosaaressa v. 1979. Nyt ne on varmaan jo romutettu.

En itse ollut niissä, mutta niiden laivojen ansiosta jobitilanne parani hetkeksi.

19

3715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mistä ihmeestä

      mistä ihmeestä olet tämmöisiä tonnimääriä löytänyt? kauppalaiva.nba:n...mukaan caldereta altano rakennettu sevillassa...tornado landskronassa... tai laskitko kaikkien tonnimäärät yhteen?

      • Oscar of Congo

        olivatko nämä koskaan Suomen lipun alla. Algotilta lähti muutama jobinkytääjä näihin. Tiedän kyllä, että saman nimiset laivat Caldereta ja Altano tehtiin Sevillassa mutta ne oli jo myyty ennen näitä.


      • lasjsi
        Oscar of Congo kirjoitti:

        olivatko nämä koskaan Suomen lipun alla. Algotilta lähti muutama jobinkytääjä näihin. Tiedän kyllä, että saman nimiset laivat Caldereta ja Altano tehtiin Sevillassa mutta ne oli jo myyty ennen näitä.

        ..olisen norskipöntön nimi joka meni Nilsulle nimellä Caldereta.
        Tämmöistä tapahtui:

        M/T SILJESTAD (V) (LICC) (1979 – 1983)
        Bygd av Valmet Oy, Helsinki (# 288)
        80.682 brt, 60.293 nrt, 152.399 t.dw. 287,06 x 48,55 x 15,51
        9cyl. 2T EV B&W DM (Valmet Oy, Jyväskylä), 30.700 bHK

        1979: Aug.: Levert som SILJESTAD for Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S,
        Lysaker), Oslo
        1983: Mai: Tatt tilbake av Valmet Oy Helsingin Telakka-Vuosaari (Oy Henry Nielsen Ab), Helsinki, SF. Omdøpt CALDERETA
        1984: April: Solgt til Gokturk Tankercilik A.S., Istanbul, Tyrkia. Omdøpt BUYUK TIMUR
        1988: Ommålt: 75.603 BT, 57.585 NT, 149.992 t.dw.
        1989: Solgt til Um Denizcilik ve Ticaret AS, Istanbul, Tyrk.
        1995: Solgt til Polisan Shipping Co. (Ermis Maritime Corp.), Limassol, Kypros.
        Omdøpt WESTGATE
        1996: Solgt til Enalios Thetis Shipping Ltd. (Ermis Maritime Corp.), Valletta, Malta
        Omdøpt ENALIOS THETIS
        1998: Ommålt: 75.825 BT, 51.121 NT, 149.992 t.dw.
        2001: Solgt til Sea Fortune Tankers (HK) Ltd. (IndoChina Ship Management (HK) Ltd.),
        Hong Kong. Omdøpt GLORY SEA
        2003: 06.10.: Forlot Singapore for China, solgt for hogging.


      • Siljestad
        lasjsi kirjoitti:

        ..olisen norskipöntön nimi joka meni Nilsulle nimellä Caldereta.
        Tämmöistä tapahtui:

        M/T SILJESTAD (V) (LICC) (1979 – 1983)
        Bygd av Valmet Oy, Helsinki (# 288)
        80.682 brt, 60.293 nrt, 152.399 t.dw. 287,06 x 48,55 x 15,51
        9cyl. 2T EV B&W DM (Valmet Oy, Jyväskylä), 30.700 bHK

        1979: Aug.: Levert som SILJESTAD for Skibs-A/S Siljestad (A. F. Klaveness & Co. A/S,
        Lysaker), Oslo
        1983: Mai: Tatt tilbake av Valmet Oy Helsingin Telakka-Vuosaari (Oy Henry Nielsen Ab), Helsinki, SF. Omdøpt CALDERETA
        1984: April: Solgt til Gokturk Tankercilik A.S., Istanbul, Tyrkia. Omdøpt BUYUK TIMUR
        1988: Ommålt: 75.603 BT, 57.585 NT, 149.992 t.dw.
        1989: Solgt til Um Denizcilik ve Ticaret AS, Istanbul, Tyrk.
        1995: Solgt til Polisan Shipping Co. (Ermis Maritime Corp.), Limassol, Kypros.
        Omdøpt WESTGATE
        1996: Solgt til Enalios Thetis Shipping Ltd. (Ermis Maritime Corp.), Valletta, Malta
        Omdøpt ENALIOS THETIS
        1998: Ommålt: 75.825 BT, 51.121 NT, 149.992 t.dw.
        2001: Solgt til Sea Fortune Tankers (HK) Ltd. (IndoChina Ship Management (HK) Ltd.),
        Hong Kong. Omdøpt GLORY SEA
        2003: 06.10.: Forlot Singapore for China, solgt for hogging.

        http://img517.imageshack.us/img517/1500/siljestad.jpg


      • johnnes

        Caldereta niminen alus oli myös joskus 70-luvulla jauho. Tämä valmetin Caldereta oli tankkeri. Olin matruusina -84. Brutto on 80.682, joten kyllä DWT muistaakseni senkin pohjalta oli lähellä tuota jonkun kirjoittamaa 150000 tonnia.


    • Telakkamies

      Tankkerit rakennettiin vuosina 1977-1979 Valmetin Vuosaaren telakalla. Niitä oli itse asiassa neljä. Nimet olivat Sangstad, Solstad, Sommerstad ja Siljestad.
      152.399 dwt, pituus 287 m
      pääkone Burmeister & Wain 30.700 hp, nopeus 15,5

      Viimeisenä lähti mt Siljestad, jonka kastoi toimitusjohtaja Jaakko Ihamuotilan rouva Tuula. Juhlalounas syötiin Kulosaaren Kasinolla.

      Laivoissa oli norjalaisilla Klavenesin hoidossa 27-30 hengen miehistö. Kun varustamo joutui rahoitusvaikeuksiin, kaikki neljä tulivat takaisin Valmetille. Solstad myytiin samantien Turkkiin.
      Nielsenin hoitoon menivät:
      Sommerstad , Sangstad ja Siljestad. Uudet nimet: Caldereta, Tornado ja Altano.

      Nämäkin myytiin Turkkiin ja ne seilasivat eri nimillä 2000-luvun alkupuolelle asti.
      Suoraan Turkkiin myyty Solstad sai v.1984 Persianlahdella peräosaan pari ohjusta, mistä syttyi tulipalo. Kolme merimiestä kuoli ja kaksi loukkaantui. Luokitus: Total Loss

      kuva Vuosaaresta, kaksi näistä laivoista rakenteilla
      http://personal.inet.fi/surf/peli/TELAKKA.jpg

      • lahtia

        calderetassa tuli oltua, komeita aluksia mutta jotain pienta vilppia konehuonessa.oli hyva laihdutuskilpa yliperamies vastaan koneykkonen molemmat laihduttiin 11 kiloa 2 kuukaudessa etta terveisia krogerille ja muille mukana olleille


    • mistä ihmeestä

      huomenta nimimerkki oscar of congo....alkoi muisti palautumaan, kun lueskelin telakkamiehen vastineen...kyllä tuon nimiset laivat olivat ....laitan sen tällä kertaa hyvin alkaneen dementian piikkiin...sorry..hyvää loppu kesää....

    • Even keel

      Entäs ne Iskun ja Saloran ja Starckjohanin tankkerit

      • ainoli

        Pienenä tarkennuksena: Saloran tankki "Esthel" oli Nielsenin hoidossa. Iskun "Aino", Palkkiyhtymän " Pellos" ja Suomen tankkilaivan "Wisa" olivat Wihurin hoidossa. Kaikki neljä olivat Götaverkenin tuotantoa, joskin Esthel oli hitusen suurempi kuin kolme muuta. Starckjohanin tankista en ole kuullut, mutta bulkkeri Peter heillä kylläkin oli.


      • browse
        ainoli kirjoitti:

        Pienenä tarkennuksena: Saloran tankki "Esthel" oli Nielsenin hoidossa. Iskun "Aino", Palkkiyhtymän " Pellos" ja Suomen tankkilaivan "Wisa" olivat Wihurin hoidossa. Kaikki neljä olivat Götaverkenin tuotantoa, joskin Esthel oli hitusen suurempi kuin kolme muuta. Starckjohanin tankista en ole kuullut, mutta bulkkeri Peter heillä kylläkin oli.

        Esthelistä löytyy paljon kuvia www.aanimeri.fi sivustolta, vaikuttaisi ylläpitäjä olleen töissä Henry Nielsenin monissa laivoissa


    • browse

      Aika hyvin on dokumentoitu tuolla yllämainitulla www.aanimeri.fi sivustolla näitten Valmetin tankkilaivojen kohtaloista. Hurjaa menoa on ainakin konemestarin kertomuksen mukaan ollut Tornadossa.

      • talkkaristi

        Valmetin Tornadon myyntiajaksi aanimeren sivulla mainitaan huhtikuu 1984. Talossa asuva entinen skönäristi puhuu syksystä 1983, muttei suostu ite asioitaan tänne kirjoittamaan. Onko joku muu ajankohdasta samaa mieltä?


      • merivesi/laskuvesi
        talkkaristi kirjoitti:

        Valmetin Tornadon myyntiajaksi aanimeren sivulla mainitaan huhtikuu 1984. Talossa asuva entinen skönäristi puhuu syksystä 1983, muttei suostu ite asioitaan tänne kirjoittamaan. Onko joku muu ajankohdasta samaa mieltä?

        miramarin mukaan näin

        83 TORNADO - 83 GOKTURK - 96 ELIKI


      • Ex Pertti
        merivesi/laskuvesi kirjoitti:

        miramarin mukaan näin

        83 TORNADO - 83 GOKTURK - 96 ELIKI

        oikealta, tämä 1983. Niin se on.


      • talkkaristi
        Ex Pertti kirjoitti:

        oikealta, tämä 1983. Niin se on.

        Nythän aanimeri.fi on jostakin löytänyt tarkan myyntipäivän 31.11.1983. Ainakin meidän skönäristille se tuntuu kelpaavan.


      • TS
        talkkaristi kirjoitti:

        Nythän aanimeri.fi on jostakin löytänyt tarkan myyntipäivän 31.11.1983. Ainakin meidän skönäristille se tuntuu kelpaavan.

        Luovutetiin 31.12.83 turkkilaisille.
        Viimeinen suomalainen päällikkö.


    • Anonyymi

      Olin rakentamassa laivaa sommerstad. Potkurin asennuksessa ja pääkoneen asennuksesa sekä muita asennuksia Valmetin telakalla.

    • Anonyymi

      Noista Valmetin telakalla Helsingin Vuosaaressa tehdyistä kolmesta laivasta yksi oli jossain Hormuzinsalmessa kun lähi- Idässä oli taas joku kahakka menossa ja tähän alukseen sen peräosaan osui ainakin yksi exoget- ohjus vaurioittaen laivaa pahoin. Siinä katosi eli kuoli mies tai pari sekä kuoli kolme- neljä miestä. Alus ei kuitenkaan uponnut mutta sitä ei enää korjattu vaan se meni romutukseen tilanteen alueella vähän rauhoituttua.
      Ohjuksen "mallimerkinnän" saatan kirjoittaa hieman väärin mutta kyseessä oli jenkkien kehittelemä ohjus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      123
      4401
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      156
      3727
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      103
      3486
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2839
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      135
      1780
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      38
      1582
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      20
      1202
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1154
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1150
    Aihe