Olen ollut pitkään masentunut (yli 5 vuotta) ja stressaantunut. Se on aiheuttanut sen että olen jo pitkään vältellyt sosiaalisia tilanteita koska ne aiheuttavat ahdistuneen olon.
No ei siinä mitään olen silti pystynyt menemään eikä ole mitään sen kummempaa ollut kuin ahdistava olo. Mutta nyt jokin aika sitten minulle tuli yhtäkkiä tilanne että sydän alkoi hakkaamaan 200 kevyessä rasituksessa, tuntui ettei pysty kunnolla hengittämään ja aloin vetää henkeä raskaasti jolloin tykytys vain paheni. Sitä kesti melkein puolituntia kunnes pääsin lääkäriin.
Sydänfilmissä ei todettu mitään poikkeavaa ja otettiin myös EKG sydänfilmi (24h) eikä mitään ollut siinäkään. Verenpaineet ok 120/60 leposyke alle 60.
Se vaan tässä ihmetyttää kun tuntuu että tuo rasitus, varsinkin painojen nosto saa aikaan sen että tulee sellainen olo että rintakehästä ahdistaa, sydän lyö jotenkin voimakkaasti ja alkaa tuntua siltä että se syke alkaa taas vetämään 200 jos jatkaa.
Kahvin juonnin olen myös huomannut aiheuttavan tälläisen tunteen ja krapulassakin on muutaman kerran alkanut syke nousemaan ihan pelkässä levossa. Pussiin hengittäminen on auttanut jonkin verran.
Myös silloin kun olen ollut yksin jossain kauempana ja alkanut pelkäämään että jos se nyt tuleekin niin silloinhan se tulee varmasti. Myös juhlissa tai muissa vastaavissa se voi tulla, mutta ei niin pahasti kuin jos olen aivan yksin jossain korvessa, esim. lenkillä metsässä tai merellä.
Olen syönyt nyt noin puoli vuotta xanoreita (0.5 - 1 mg päivässä) ja keskimäärin 2:na päivänä viikossa. Ne kyllä tuntuu auttavan selkeästi.
Miettisin vaan sitä että tulisiko tuota sydäntä vielä tutkia tarkemmin, käynti kardiologilla tai jollain sydänspesialistilla.
Niin ja sellanen vielä että tuossa tänään kun heräsin päiväunilta näin jotain painajaista ja oli taas sellanen olo että hengitys tuntui raskaalta ja sydän löi jotenkin voimakkaasti. Tuntui jo siltä että kohta se syke taas karkaa, no hengittelin sitten pussiin ja otin xanorin ja 20min päästä oli taas ihan ok olo. Monesti mulla on ollut myös vatsa hieman sekasin juuri tämän kohtauksen aikana. Kannattaisiko muuten kilpirauhasarvot käydä tarkistuttamassa?
Tulipas pitkä kirjoitus. Tuntuu vaan että oon niin yksin tämän ongelman kanssa. Kiitos jos jaksoit lukea ja hyvää kesää!!
No ei siinä mitään olen silti pystynyt menemään eikä ole mitään sen kummempaa ollut kuin ahdistava olo. Mutta nyt jokin aika sitten minulle tuli yhtäkkiä tilanne että sydän alkoi hakkaamaan 200 kevyessä rasituksessa, tuntui ettei pysty kunnolla hengittämään ja aloin vetää henkeä raskaasti jolloin tykytys vain paheni. Sitä kesti melkein puolituntia kunnes pääsin lääkäriin.
Sydänfilmissä ei todettu mitään poikkeavaa ja otettiin myös EKG sydänfilmi (24h) eikä mitään ollut siinäkään. Verenpaineet ok 120/60 leposyke alle 60.
Se vaan tässä ihmetyttää kun tuntuu että tuo rasitus, varsinkin painojen nosto saa aikaan sen että tulee sellainen olo että rintakehästä ahdistaa, sydän lyö jotenkin voimakkaasti ja alkaa tuntua siltä että se syke alkaa taas vetämään 200 jos jatkaa.
Kahvin juonnin olen myös huomannut aiheuttavan tälläisen tunteen ja krapulassakin on muutaman kerran alkanut syke nousemaan ihan pelkässä levossa. Pussiin hengittäminen on auttanut jonkin verran.
Myös silloin kun olen ollut yksin jossain kauempana ja alkanut pelkäämään että jos se nyt tuleekin niin silloinhan se tulee varmasti. Myös juhlissa tai muissa vastaavissa se voi tulla, mutta ei niin pahasti kuin jos olen aivan yksin jossain korvessa, esim. lenkillä metsässä tai merellä.
Olen syönyt nyt noin puoli vuotta xanoreita (0.5 - 1 mg päivässä) ja keskimäärin 2:na päivänä viikossa. Ne kyllä tuntuu auttavan selkeästi.
Miettisin vaan sitä että tulisiko tuota sydäntä vielä tutkia tarkemmin, käynti kardiologilla tai jollain sydänspesialistilla.
Niin ja sellanen vielä että tuossa tänään kun heräsin päiväunilta näin jotain painajaista ja oli taas sellanen olo että hengitys tuntui raskaalta ja sydän löi jotenkin voimakkaasti. Tuntui jo siltä että kohta se syke taas karkaa, no hengittelin sitten pussiin ja otin xanorin ja 20min päästä oli taas ihan ok olo. Monesti mulla on ollut myös vatsa hieman sekasin juuri tämän kohtauksen aikana. Kannattaisiko muuten kilpirauhasarvot käydä tarkistuttamassa?
Tulipas pitkä kirjoitus. Tuntuu vaan että oon niin yksin tämän ongelman kanssa. Kiitos jos jaksoit lukea ja hyvää kesää!!
Vastaukset 4
Vanhimmat
lääkäriin. Onhan hyvä tutkituttaa itsensä, ettei tarvitse stressata ja mietiskellä, esim. kovin korkeita sykearvoja. Vaikka on jo aiemmin tutkittu, olisi hyvä tutkia sekin, miksi rasituksessa tuo pulssi nousee noinkin korkealle? Samalla lääkäri voisi tarkistaa tuon lääkkeen sopivuuden (millaisia sivuvaikutuksia jne..?)
Sosiaalisten tilanteiden vältteleminen ei liene pitkän päälle kovin järkevää?
Näitä tämmösiä kun tulee väistämättä-vältteleminen vain siirtää ongelmaa, eikä sitä ratkaise. Lääkärille kannattaa kertoa omista tuntemuksistaan mahdollisimman tarkasti. Syötkö muuten kalaöljykapseleita-ovat hyvä lisä terveelliseen ravintoon.
Itselläni ollut ihan vastaavanlaisia oireita enne kuin minulle aloitettiin Cipralex 10mg lääkitys. Aluksi oireet pahenivat, mutta 4 viikon käytön jälkeen alkoi olo helpottamaan. Minulla tutkittiin sydäntä ja otettiin verikokeita ja jopa tähystystä suunniteltiin. Söin närästyslääkkeitä yms..
Eli itse arvelisin, että sinulla ei ole lääkitys nyt täysin kohdallaan. Tietenkin aina kannattaa menä lääkrin puheille jos yhtään siltä tuntuu. Näillä palstoilla riittää neuvojia, mutta kannattaa muistaa, että tärkeintä on mitä itse tunnet ja oma lääkärisi tietää kyllä miten toimia jos noita oireita sinulla edelleen on.
tsemppiä:)
että oireesi voivat johtua jonkinasteisesta paniikkitaipumuksesta. Maitohappo, kahvi ja kolajuomat voivat aiheuttaa niille herkille ihmisille paniikkikohtauksen. Itse aloin nuorena hyperventiloida ja sykkeeni nousi hyvin korkealle esim. juostessa. Nuoruuden krapulapäivät olivat silkkaa paniikkikohtausta. Tavallaan se, että tausta on fysiologinen, lohduttaa, mutta eihän se oireita poista. Olen ollut toistakymmentä vuotta oireeton erään ns. vanhan polven masennuslääkkeen avulla, sen sivuvaikutus on paniikkioireiden poistuminen. Voin jopa juoda kupposen kahvia :). Tutkituta ensin se fyysinen puoli ja jos ei sieltä löydy mitään, mieti sitä paniikkitaipumusta uudelleen. kaikkea hyvää sinulle ja onnellista kesää, olisi mukavaa kuulla, miten asiasi lähtevät sujumaan.
kroonisen kofeiinimyrkytyksen. Lopeta kofeiinin käyttö aivan täydellisesti, niin oireet katoavat hissukseen lähikuukausien aikana.