ANKKURI

mikä ankkuri tai tyyppi

Ankkuri

Ankkurista puhuttaessa monelle tulee mieleen ns. naara-ankkuri. Ankkureita on kuitenkin olemassa useita eri malleja joilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Kuten aina veneilyssä, myös ankkuri on hyvä valita sen käyttötarkoituksen perusteella.

Liikuttaessa varsinkin isommilla retki/matka veneillä pidempiä matkoja, hyvän ja pitävän ankkurin tarve korostuu. Pitkillä retkillä säätyyppii saattaa muuttua useitakin kertoja ja mukaan mahtuu tyyntä ja tuulista keliä. Kovalla tuulella veneeseen kohdistuu melkoisia voimia, ja silloin on hyvin tärkeää että ankkuri pysyy tiukasti paikoillaan. On nimittäin melko ikävää rikkoa arvokas vene rantakiviin vain huonon ankkurin takia.

Kun veneen käyttö on enimmäkseen huvi-, kalastus- ja yhteysveneilyä on ankkurille harvoin todellista tarvetta. Tällöin kannattaa valita ankkuri joka ei vie paljoa tilaa, mutta toimii kuitenkin tarpeen tullen.

Naara-ankkuri on hyvin yleispätevä ankkuri ja se toimii kelvollisesti melkein kaikilla pohjilla. Parhaimmillaan se on rehevässä pohjassa, jolloin sen “kädet” kaivautuvat kasvillisuuden ja juurten alle. Naara ankkuri toimii myös hiekka, muta ja kivipohjilla, muttei kaikken parhaiten. Naara-ankkuri on hyvä yleisankkuri pienveneissä, sen kokoontaittuvuuden ansiosta.

Levyankkuri on tarkoitettu pehmeille hiekkapohjille. Sen suuret lavat kaivautuvat hiekkaan, josta muodostuu suuri vastus. Levyankkurit ovat kevyitä ja menevät melko kapeaan tilaan taittuvien lapojen ansiosta.

CQR/aura-ankkuri on naara-ankkurin tapaan yleispätevä ankkuri. Se on kelvollinen käytännössä kaikilla pohjilla. Aura-ankkuri on melko tilaavievä, mutta pitävämpi kuin naara-ankkuri. Aura-ankkuri on hyvä yleisankkuri suuremmissa veneissä.

Bruse ankkuri toimii kelvollisesti kivi ja hiekkapohjilla, muttei rehevillä pohjilla. Lisäksi ankkurin pitää olla suhteellisen painava veneeseen nähden. Ankkurin etu on sen nopea kaivautuminen ja nopea pito. Se vaatii muita ankkureita lyhemmän jättöetäisyyden. Bruse ankkuri täydentää hyvin aura-ankkuria.

Vaikka käyttössä olisi hyvin pohjalle sopiva ankkuri ei se kuitenkaan pidä, mikäli sitä käytetään väärin. Ankkurin käytön perussääntöjä:

- Ankkurin jättöetäisyys veneeseen on n.7x veden syvyys.
- Ennnen ankkurin sitomista veneeseen tule ankkuria vetää venettäkohden, jotta se kaivautuisi pohjaan.
- Ankkurin kantaan kannattaa laittaa toinen köysi, jonka avulla ankkuri saadaan nostettua pohjasta perä edellä.
- Ankkurin ja ankkuriköyden väliin tulee laittaa ainakin 1m kettinkiä, joka painaa ankkurin pohjansuuntaiseksi, lisäten ankkurin tehoa.

ASIAA!

9

5457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ankkurin paino lasketaan

      ankkurin paino lasketaan: ei millään mutu-tuntumalla

      4.2 Ankkurivarustus
      Veneessä tarvitaan veneen kokoon ja painoon nähden riittävän kokoinen ankkuri ja ankkuriköysi seuraavasti:

      1-luokka: Kaksi ankkuria ja kummallekin ankkuriköysi pituudeltaan noin 80 m, josta kettinkiä 10 m, tai vaihtoehtoisesti pelkkää kettinkiä noin 60 m.

      2-luokka: Kaksi ankkuria ja kummallekin ankkuriköysi pituudeltaan noin 50 m, josta kettinkiä tai painoköyttä 3 m, tai vaihtoehtoisesti pelkkää kettinkiä noin 30 m.

      3-luokka: Yksi ankkuri ja ankkuriköyttä 30 - 40 m veneen koosta riippuen.

      Normaaliankkurin paino lasketaan yksirunkoisissa veneissä kaavalla P = L B D, jossa P on ankkurin paino (kg), L on veneen kokonaispituus (m), B on veneen suuri leveys (m) ja D on veneen uppouma (tn). Kevytankkuri voi olla enintään 40 % kevyempi kuin kaavalla saatu tulos.

      Kokoonpantavien ankkureiden lukituksen käyttöasentoon pitää olla varma ja kunnossa.

      Ankkuriköyden läpimitan tulee olla seuraava:

      Venekoko


      Köysi


      Kettinki

      yli 6 tonnia


      20 mm


      8 - 10 mm

      2 - 6 tonnia


      14 - 16 mm


      6 - 8 mm

      alle 2 tonnia


      12 mm





      Ankkuriköyden voi korvata vastaavan vetolujuuden omaavalla ankkuriliinalla.
      Ankkuriköyttä saa jatkaa luotettavin solmuin.

      4.3 Ajoankkuri
      Moottoriveneissä vaaditaan 1-, ja 2-luokissa ajoankkuri, ja sitä suositellaan myös 3-luokkaan.

      • qwertylkjhg

        Minkä mallinen ankkuri on sopiva vinssin yhteyteen ja paljonko kettinkiä pitäisi laittaa? Vene on noin 2500kg.


    • Pavariantti

      Ei voi olla samaa mieltä läheskään kaikesta:
      "Naara-ankkuri on hyvin yleispätevä ankkuri ja se toimii kelvollisesti melkein kaikilla pohjilla. Parhaimmillaan se on rehevässä pohjassa, jolloin sen “kädet” kaivautuvat kasvillisuuden ja juurten alle."
      Naara-ankkuri ei toimi kelvollisesti millään pohjalla, vaikka sen muistaisi avata! Moottoriveneilijöiden onkiankkuriksi sopiva.

      "Bruse ankkuri toimii kelvollisesti kivi ja hiekkapohjilla, muttei rehevillä pohjilla. Lisäksi ankkurin pitää olla suhteellisen painava veneeseen nähden."

      Soopaa! Ensinnäkin ankkurin nimi on Bruce, se on ns. kevytankkureita, joten se voi olla puolet kevyempi kuin naara- tai tukkiankkuri. Toimii hyvin kaikilla pohjilla, paitsi kivikoissa ongelma voi olla lapioon osuva kivi jonka joutuu kiskomaan veneseen.

      Mitä ovat nuo "rehevät pohjat"??? Jos se tarkoittaa runsasta vesikasvillisuutta, niin CQR ja Bruce kaivautuvat sen läpi pohjaan, mutta esim. naara toimii kuin harava ja kerää tupun heinää allensa kelkaksi.

      Jos laittaa ketjua, niin aika naurettavaa on laittaa metrin pätkä. Kolme metriä minimissään, ja jos on kunnon ankkuriboxi jossa mutainen ketju ei haittaa niin vaikkapa kymmenisen metriä ja sen päähän Bruce tai CQR. Ankkurin paino ketjun paino tuntuu tietysti syvemmältä ylös vedettäessä, mutta pito on parempi kuin samanpainoisella ankkurilla ilman ketjua.

      Ankkurin jättöetäisyys 7*veden syvyys, myöskään ei enää pidä paikkaansa jos käytetään reilusti ketjua. Esimerkiksi kymmenen metrin syvyiseen paikkaan ankkuroidessa tuo vaatisi jo 70 metriä köyttä. Eikä tarvita sataa metriä köyttä vaikka 40 metriä rannasta olisi jo 15 metriä syvää.

      • -Mika-

        Omat kokemukseni on enemmän aloittajan kirjoituksen mukaisia. 2 Tonnin painoisessa veneessä mulla oli n.s. "naara- ankkuri" ja se toimi erittäin hyvin. Jopa niin hyvin, että eräoissä paikoissa se oli lähes anoa joka piti!
        Naara toimii oikein hyvin kallioisessa ja kivikkoisessa pohjassa, jollaista kai saaristomeri suomessa enimmäkseen on. Hiekassa ja savessa se pitää huonommin, se on kyllä totta.

        Metrikin ketjua riittää, jos se on painavaa. Sen funktio kun kuitenkin on suunnata veto pohjan suuntaiseksi.

        Nykyään on Bruce ja levyankkuri, joista levy pitää kivikossa ja kalliopohjassa brucea paremmin. Vene on kolmetoninen purkkari ja molemmissa ankkureissa on painoköysi ja toisessa 3 metriä kettinkiä, toisessa vaan metri. Kaikki ankkurini, tyypistä riippumatta, olen pitänyt käytännössä samanpainoisina. Brusen laitan ulos yleensä vain silloin, kun tiedän pohjan olevan mutaa/hiekkaa.

        Luonnonsatamissa olen yleensä käyttänyt etäisyyden määrittelemiseen kaavaa: "kaikki ulos" ;-) Eli kun köyttä on ankkurissa 50 metriä, niin lasken sen noin 50 metriä ennen rantaa ulos. Usein käy niin, että köyden päässä oleva palohaka tulee lyötyä suoraan kiinni knaapiin ja kun keula on just rannassa on ankkuriköysi kireellä.


      • minäkii
        -Mika- kirjoitti:

        Omat kokemukseni on enemmän aloittajan kirjoituksen mukaisia. 2 Tonnin painoisessa veneessä mulla oli n.s. "naara- ankkuri" ja se toimi erittäin hyvin. Jopa niin hyvin, että eräoissä paikoissa se oli lähes anoa joka piti!
        Naara toimii oikein hyvin kallioisessa ja kivikkoisessa pohjassa, jollaista kai saaristomeri suomessa enimmäkseen on. Hiekassa ja savessa se pitää huonommin, se on kyllä totta.

        Metrikin ketjua riittää, jos se on painavaa. Sen funktio kun kuitenkin on suunnata veto pohjan suuntaiseksi.

        Nykyään on Bruce ja levyankkuri, joista levy pitää kivikossa ja kalliopohjassa brucea paremmin. Vene on kolmetoninen purkkari ja molemmissa ankkureissa on painoköysi ja toisessa 3 metriä kettinkiä, toisessa vaan metri. Kaikki ankkurini, tyypistä riippumatta, olen pitänyt käytännössä samanpainoisina. Brusen laitan ulos yleensä vain silloin, kun tiedän pohjan olevan mutaa/hiekkaa.

        Luonnonsatamissa olen yleensä käyttänyt etäisyyden määrittelemiseen kaavaa: "kaikki ulos" ;-) Eli kun köyttä on ankkurissa 50 metriä, niin lasken sen noin 50 metriä ennen rantaa ulos. Usein käy niin, että köyden päässä oleva palohaka tulee lyötyä suoraan kiinni knaapiin ja kun keula on just rannassa on ankkuriköysi kireellä.

        Noin tarkka!Edellistä lainaten"Usein käy niin, että köyden päässä oleva palohaka tulee lyötyä suoraan kiinni knaapiin ja kun keula on just rannassa on ankkuriköysi kireellä":-)


      • hyvin pysyy
        minäkii kirjoitti:

        Noin tarkka!Edellistä lainaten"Usein käy niin, että köyden päässä oleva palohaka tulee lyötyä suoraan kiinni knaapiin ja kun keula on just rannassa on ankkuriköysi kireellä":-)

        Olen käyttänyt aina vain naara-ankkuria. En tiedä mistä ja kenen keksintönä ne olisivat huonoja ankkureita. Ankkuroin paljon eikä mitään ongelmia. Ankkurointi on aina suoritettava huolellisesti. Sen taidon oppii vain ankkuroimalla. On aika höhlää uskotella kaiken olevan kunnossa, jos hankkii ankkurikseen jonkun testivoittajan, minkä testin on suorittanut pahimmillaan pahainen joukko innokkaita poikasia.
        Myös on syytä muistaa, että ankkuroinnin aikana olosuhteet saattavat muuttua paljonkin.


      • -Mika-
        minäkii kirjoitti:

        Noin tarkka!Edellistä lainaten"Usein käy niin, että köyden päässä oleva palohaka tulee lyötyä suoraan kiinni knaapiin ja kun keula on just rannassa on ankkuriköysi kireellä":-)

        ...no on se vajaaksikin jäänyt toisinaan. Pointti oli kuitenkin se, että noin 10 -metrisen veneen kanssa pudotan ankkurin aina noin 5 veneenmittaa ennen rantaa. Ankkuriköyden toisessa päässä oleva palohaka tulee kiinnitettyä varmuuden vuoksi ennen ankkurin laskemista knaappiin. Usein käy niin, että kun keula on rannassa on ankkuriköysi kireällä tai kiristymässä. Tämä riittää pitämään veneen irti rannasta keulan kiinnittämisen ajan, jonka jälkeen tehdään ankkuriköyden loppukiristys. Tässä vaiheessa saattaa ankkuri tulle köydestä vetäessä jonkun matkaa perässä, ennen kuin puree kunnolla kiinni. Jokatapauksessa sen loppukiristyksen joutuu aina tekemään.
        Haka ankkuriköyden päässä on näppärä. Jos joutuu vaikka köyttä jatkamaan, se tapahtuu nopeasti kun vieressä on ylimääräisiä kiinnitysköysiä joissa on silmukka valmiina köydenpäässä.


      • Pavariantti
        hyvin pysyy kirjoitti:

        Olen käyttänyt aina vain naara-ankkuria. En tiedä mistä ja kenen keksintönä ne olisivat huonoja ankkureita. Ankkuroin paljon eikä mitään ongelmia. Ankkurointi on aina suoritettava huolellisesti. Sen taidon oppii vain ankkuroimalla. On aika höhlää uskotella kaiken olevan kunnossa, jos hankkii ankkurikseen jonkun testivoittajan, minkä testin on suorittanut pahimmillaan pahainen joukko innokkaita poikasia.
        Myös on syytä muistaa, että ankkuroinnin aikana olosuhteet saattavat muuttua paljonkin.

        Nyt kirjoitit vähän mutta asiaa!

        "On aika höhlää uskotella kaiken olevan kunnossa, jos hankkii ankkurikseen jonkun testivoittajan, minkä testin on suorittanut pahimmillaan pahainen joukko innokkaita poikasia"

        Joppa joo... ei kannata uskoa testejä, vaan todeta kylmän viileästi: "Olen käyttänyt aina vain naara-ankkuria. En tiedä mistä ja kenen keksintönä ne olisivat huonoja ankkureita"

        No, täytyy myöntää että minä olen ilmeisesti vähän höhlä, kun olen etenkin nuorempana lueskellut sekä kotimaisia että ulkomaisia ankkuritestejä, joiden perusteella CQR ja Bruce ovat olleet luottoankkureina. Danforttia (onkos tämä se "levyankkuri"?) olen käyttänyt myös, mutta tukkiankkuria tai naara-ankkuria lähinnä vain onkiankkurina, ja silti olen saanut naaralla tuon heinänharavointikokemuksen. Niin, pilssipainona on vielä tuo ruottalaisten suosima "blyplätt", oliskos se sieniankkuri, jota voi käyttää sitten oikein vaikeissa olosuhteissa, laittaa se roikkumaan vaikka sen 10 metrisen ketjun keskivaiheille mikäli muuten ei meinaa pitoa riittää...

        Aika tarkka kaveri saa muuten olla, jos peräankkurin laskee niin että ankkuriköysi juuri ja juuri riittää. No, meneehän se noinkin, jos jatkoköysi on käden ulottuvilla. Vähemmän sählinkiä kuitenkin jos köyttä on aina riittävästi, eli ei laske ankkuria liian ulos ja syvälle.

        Mutta, edellinen kirjoittaja on tietysti oikeassa: "Ankkuroin paljon eikä mitään ongelmia. Ankkurointi on aina suoritettava huolellisesti. Sen taidon oppii vain ankkuroimalla."

        Minulla on ollut ongelmia, ankkuroin nääs paljon. Mutta ongelmista oppii, myös sen minkä ankkurin varassa kannattaa killua. Pääasia että jokaisella on omaan käyttötarkoitukseensa ja veneseen sopiva ankkurointivarustus. Enkä minä kehu ruussia tai auraa sen vuoksi että olisin ne tehnyt tai keksinyt, enkä saa edes kauppiailta provikkaa tästä hyvästä.


    • joskus rantautuessa

      Imeytynyt perävetolaitteeseen. Vittumainen tilanne kun köysi pyörähtää potkurin ympärille. Nyt en enää uskalla tehdä silleen että viskaan ankkurin veneen perästä veteen ja ajan hiljaa eteenpäin niin että muija pääsee köyden kanssa kalliolle.

      Onko jotain niksiä mikä estää ankkuriköyden menon propeliin? Vene on melko pieni mutta moottori on iso ja imee tuon köyden hetkessä potkurin ympärille jos vähänkään on ankkuriköysi löysässä ja kone eteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe