Tulipa tehtyä hiukka hassusti. Eli vaihdoin vielä vanhoilla päivillä IT-alalle. Pidän hommista, mutta taitaapi nämä olla enempi nuorten hommia.
Koodausta harjoittelin koulunpenkillä ja se oli tietyllä tavalla kivaa. Kuitenkin se suuri intohimo puuttuu näihin tehtäviin.
Mikähän olisi sellainen työ missä olisi tällaisesta IT- koulutuksesta ja vajaan kahden vuoden työkokemuksesta hyötyä. Vai löytyykö IT-alalta jokin sektori missä seniorillekin löytyisi paikka.
En uskalla ihan täysin taustaani avata, etten aiheuttaisi itselleni harmia hakiessani paikkoja työmarkkinoilta.
Alanvaihto IT-alalle
12
1288
Vastaukset
- et kyl koodaamaan
Koodaushommiin nyt et saata ehkä päästä, kun siihen vaaditaan todella paljon kokemusta. Toisaalta en kyllä voi tietää, että jos sinulla on käytännön näyttöjä projekteista, jotka on käytössä ihan käytännössä, niin niistä saa plussaa.
Tutkinnolla nyt ei paljon tee, kun sen suorittaa niin moni muukin. Ehkä helpdeskiin eli puhelintukeen saattaisit päästä, mutta se olis kuitenkin lähellä sitä, eli saisi neuvoa ihmisiä tietoteknisissä asioissa. Kilpailu on kyllä kovaa nykysin ja paikkoja on rajallisesti auki.- ICTalan asiantuntija
Jostain kumman syystä Helpdesk hommat koetaan, että ne olisivat jotenkin "helpompia ja vähemmän ns. tietoa/taitoa vaativia tehtäviä kuin moni muu työtehtävä kuten esim. koodaaminen.
HelpDesk työn vaativuus riippuu ihan täysin siitä mitä siellä oikeasti tehdään, millaisia töitä, millaisia asiakkaita jne. näiden mukaan sitten Helpdesk työ on joko ns. ei niin vaativaa tai todella vaativaa.
Ite olen tehnyt ns. Helpdesk työtä (päivystys backround) ja allaolevia juttuja:
- ns. täydellinen työasemien tuki (kaikki näiden ongelmat kaikki asennustyöt (ohjelmat, käyttikset, raudat jne.)
- käyttäjien hallinta (AD:ssa / luonti, poisto, muutokset, oikeudet, postilaatikot sun muut ns. hela hoito).
- palvelinten kansio jaot, oikeudet, muutokset, varmistukset, varmistuksista palautukset, palvelinten erinäköiset ongelmat ja myöskin palvelimiin liittyviä asennustehtäviä ja valvontaa etc. (ei ihan kuitenkaan täysin kaikki palvelin duunit).
- verkkopuolen juttua ( ei ihan kaikkia), lähinnä ongelmatilanteista johtuvia selvityksiä miksi miten jne.
- monesti myös ns. sovelluspuolen ihmisten (myöskin koodareiden vastuualueissa) olevien ongelmien selvittäminen siltä osin kun he eivät ole osanneet asiaa käyttöjärjestelmien ja osin palvelinten osalta
Nykyisin olen siirtynyt astetta vaativampiin tehtäviin ja niissä on taasen omat haasteensa mutta kyllä Helpdesk työ (riippuen siis mitä siellä tehdään) on osin aikas vaativaa työtä pitää osata asiakaspalvelukin.
Toki kyse voi olla suppeammastakin Helpdesk-työstä kuten vain tiettyjen esim. internetin asetusten neuvomista asiakkaille, ongelmien pelkää kirjaamista jne.
En tiedä olika tästä kirjoituksesta mitään hyötyä kenellekään mutta antaa jotain käsitystä myös tuosta Helpdesk työstä ja siitä että sitäkin on niin monenlaista ja vaatimustaso sen mukaan.
- q.q.q.q
Etsi omalta erikoisosaamisalueelta tietotekniikkaa sivuavia työpaikkoja, ERP-puoli tuli nyt aluksi mieleen, jos hallitset yrityksen toimintaprosesseja.
- el reiska
Seniori manageri, jolla on jonkinlainen käsitys siitä kuinka koodia tehdään, voisi hanskata esim. projektimanagerin hommia. Tai sitten ihan tiimimanageri. Työ enempi sellaista linjamanageri hommaa, joka käy kehityskeskustelut yms. tylsää.
Varsinkin vanhemmat koodarit keskustelee mielummin sellaisen kanssa asioista, kuin jonkun 30 nulikan kanssa.- 30+Naisnulikka
Se on huomattu, että joidenkin miesten on äärimmäisen vaikea keskustella tällaisen nulikan kanssa, jolla on vaivaiset 15 vuotta alan työkokemusta ja pari tutkintoa takana. He soittelevat edelleen sellaisille vanhemmille tekijöille, jotka ovat siirtyneet pois tehtävästä aika päiviä sitten, ja he ovat sitä mieltä, ettei tässä yrityksessä vasta toista vuotta pönöttänyt nulikka tiedä mistään mitään. Paha vaan, että vanhemmat tekijät käännyttävät nuo reppanat takaisin minun luokseni. Heh. Ehkäpä minäkin joskus pääsen nulikkaiästäni ylitse. Uskoisin sen liittyvän suurten ikäluokkien eläkkeelle jääntiin, ainakin näillä näkymin yrityksessä, jossa työskentelen. Siihen asti taidan olla ikuinen kakara.
30+Naisnulikka kirjoitti:
Se on huomattu, että joidenkin miesten on äärimmäisen vaikea keskustella tällaisen nulikan kanssa, jolla on vaivaiset 15 vuotta alan työkokemusta ja pari tutkintoa takana. He soittelevat edelleen sellaisille vanhemmille tekijöille, jotka ovat siirtyneet pois tehtävästä aika päiviä sitten, ja he ovat sitä mieltä, ettei tässä yrityksessä vasta toista vuotta pönöttänyt nulikka tiedä mistään mitään. Paha vaan, että vanhemmat tekijät käännyttävät nuo reppanat takaisin minun luokseni. Heh. Ehkäpä minäkin joskus pääsen nulikkaiästäni ylitse. Uskoisin sen liittyvän suurten ikäluokkien eläkkeelle jääntiin, ainakin näillä näkymin yrityksessä, jossa työskentelen. Siihen asti taidan olla ikuinen kakara.
Puhut asiaa 30 Naisnulikka. Itse olen 30 Miesnulikka, ja tulen sitä aina olemaan paljon vanhemmalle punaniskakollegalleni, jolla ei ole mitään käsitystä yhteistyötaidoista. Jurpohan se on. Välimatkaa ei saa kiinni, mutta onneksi se siirtyy pian eläkkeelle. Minulla on myös 12v työkokemusta ja kolme tutkintoa (niin ja tietty helvetisti nopeammat kädet ja järki kuin tuolla oldiksella).
- Mardexiini
RoccoC kirjoitti:
Puhut asiaa 30 Naisnulikka. Itse olen 30 Miesnulikka, ja tulen sitä aina olemaan paljon vanhemmalle punaniskakollegalleni, jolla ei ole mitään käsitystä yhteistyötaidoista. Jurpohan se on. Välimatkaa ei saa kiinni, mutta onneksi se siirtyy pian eläkkeelle. Minulla on myös 12v työkokemusta ja kolme tutkintoa (niin ja tietty helvetisti nopeammat kädet ja järki kuin tuolla oldiksella).
Mielestäni teillä kahdella viimeksi kirjoittaneella....
niinikuin mopo karkasi käsistä.
Tuo nulikka kommentti oli tarkoitettu minulle ja hiukka vitsiksi.
Ongelmia näyttää tällä alalla piisaavan...
Meidän tulisi kuitenkin löytää jokin yhteinen ymmärrys näihin ikä kysymyksiin.
Mielestäni työelämä tarvitsee kaiken ikäisiä osaajia. Enkä kyllä allekirjoita
noita kommentteja, etteikö meillä senioreillakin järki kulkisi.
OK jos sorminäppäryys on kaiken A ja O, niin sitten IT ala kuuluu todella teille
nuorille. Yhtä asiaa en ymmärrä, mihin te nyt nuoret olette ajatelleet siirtyä
muutaman vuoden kuluttua? Vai onko olemassa jokin lääkitys, mikä estää teitä
ikääntymästä.
Tämä on sikälikin huvittavaa, että päättäjämme suunnitellevat työssä olo iän pidentämistä. Kuitenkin työmarkkinat toimivat ihan päinvastoin. - MS_tohtori
Mardexiini kirjoitti:
Mielestäni teillä kahdella viimeksi kirjoittaneella....
niinikuin mopo karkasi käsistä.
Tuo nulikka kommentti oli tarkoitettu minulle ja hiukka vitsiksi.
Ongelmia näyttää tällä alalla piisaavan...
Meidän tulisi kuitenkin löytää jokin yhteinen ymmärrys näihin ikä kysymyksiin.
Mielestäni työelämä tarvitsee kaiken ikäisiä osaajia. Enkä kyllä allekirjoita
noita kommentteja, etteikö meillä senioreillakin järki kulkisi.
OK jos sorminäppäryys on kaiken A ja O, niin sitten IT ala kuuluu todella teille
nuorille. Yhtä asiaa en ymmärrä, mihin te nyt nuoret olette ajatelleet siirtyä
muutaman vuoden kuluttua? Vai onko olemassa jokin lääkitys, mikä estää teitä
ikääntymästä.
Tämä on sikälikin huvittavaa, että päättäjämme suunnitellevat työssä olo iän pidentämistä. Kuitenkin työmarkkinat toimivat ihan päinvastoin.Suurin osa ikärasismista mitä itse olen havainnut on ollut sitä että vanhat parrat ja tädit eivät pidä itseään nuorempia yhtään minään.
- MS_Tohtori
Ei kannata ellei ole todellista paloa asiaan ja/tai lahjakkuutta.
Itse tein saman 2004/2005 paikkeilla ja opiskelin aluksi tietokoneasentajan ammattitutkinnon -enkä päässyt edes haastatteluihin.
Tuo oli sitä paitsi päivitystä reilut 10v aiemmin suorittamalleni tietotekniikka- ja kulutuselektroniikkamekaanikko tutkinnolle ja vahvan harrastuneisuuden takia kuvittelin että ansaitsisin alan työtä ilman mitään lisäkoulutuksia. Hehheh.. =|
Ensimmäisen Microsoftin sertifikaatin suorittamisen jälkeen taisin päästä yhteen haastatteluun mutten vielä töihin.
Siinä vaiheessa olin opiskellut n. 1,5v joten koska olin kehittänyt asiasta pakkomielteen että alalle on perkele päästävä "on siellä nytkin vähemmän pätevää porukkaa töissä kuin mitä itse olen" -ajattelin ja jatkoin opiskelua.
Kävin jossain vaiheessa kahta koulutusta yhtä aikaa, toista osa-aikaista iltakoulutusta minkä maksoin itse ja toista työvoimapoliittista täysaikaista.
Molemmat IT-asiantuntija sitä ja tätä nimikkeillä.
Taas n. 1,5 myöhemmin olin saavuttanut MCSA sertifioinnin eikä vieläkään oikein natsannut koska joka paikassa kysyttiin työkokemusta eivätkä haastattelijat oikein osanneet sanoa kuin et "onhan ne sertifikaatit ihan kivoja mutta mitä olet tehnyt aiemmin?"
Tässä välissä kävin kyllä tekemässä reilun vuoden verran alan töitäkin mutta nyt opiskelu jatkuu taas hamaan tulevaisuuteen.
Nämä ajathan ovat sellaiset et myös IT-alan jengiä on potkittu pois ja he hakevat uutta paikkaa muiden alalle pyrkivien lisäksi.
Joten jos ei omaa suhteita joiden avulla pääsisi ilman tarvittavia ansioita alan töihin niin se vaatii helvetisti työtä - tai tuuria ja öö.. paljon töitä.
Itsekin miettisin nyt pitkään jos olisin siinä samassa 2005 alun tilanteessa vaihtamassa alaa.
Mutta sitä ei voinut tietää ennen kuin asiaa kokeili. Nyt ehkä valitsisin jonkin pienipalkkaisen helpon duunin jostain tehtaalta ja hakisin elämään sisältöä harrastuksista.
Enää en oikein voi sitä päätöstä tehdä koska nämä viimeiset tietotekniikalle uhratut vuodet menisivät silloin hukkaan.. . .
Joten suosittelen valitsemaan alan jolla on työvoimapulaa, hoitoala olis yks.
Eli osta harrikka, kasvata pitkä parta ja ota tatskoja ja ala sit lähihoitajaks.- jamesmcl
Joo siis täytyy olla ihan helvetisti spesifistä teknistä osaamista (koodari, rauta hallussa 100% tms.) päästäkseen täysin ulkopuolisena oikeisiin it-hommiin. Eli jos et oo nysvänny koko elämääsi tietokoneen ääressä ilman kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen, niin oot aika heikoilla it-hommien saamisen suhteen, ei siinä paljoa tutkinnot auta. Tiedän kyllä sellaisenkin hullun tapauksen, että omaa paljon työkokemusta vähän sinne päin, hankkii tutkintoja ja menee läpi satojen haastattelujen ja psykotestien harmaiden kivien ja saa sitä kautta alan töitä. Sitkeys siis palkitaan, mutta onko it-ala vuosien yrittämisen arvoista... Harrikan ostaminen ja sairaanhoitajakoulu ei siis ole lainkaan huono vaihtoehto. Vaikka ei kiinnostaisi vaihtaakaan mummojen vaippoja, niin kyllä sh-kouluun kandee mennä ihan vaan tyttöjen ja bileiden takia. Tai sihteeriopistoon. Paskaako tässä jäykistelemään, kun pitäisi elää.
- Tai.Chi
jamesmcl kirjoitti:
Joo siis täytyy olla ihan helvetisti spesifistä teknistä osaamista (koodari, rauta hallussa 100% tms.) päästäkseen täysin ulkopuolisena oikeisiin it-hommiin. Eli jos et oo nysvänny koko elämääsi tietokoneen ääressä ilman kontaktia vastakkaiseen sukupuoleen, niin oot aika heikoilla it-hommien saamisen suhteen, ei siinä paljoa tutkinnot auta. Tiedän kyllä sellaisenkin hullun tapauksen, että omaa paljon työkokemusta vähän sinne päin, hankkii tutkintoja ja menee läpi satojen haastattelujen ja psykotestien harmaiden kivien ja saa sitä kautta alan töitä. Sitkeys siis palkitaan, mutta onko it-ala vuosien yrittämisen arvoista... Harrikan ostaminen ja sairaanhoitajakoulu ei siis ole lainkaan huono vaihtoehto. Vaikka ei kiinnostaisi vaihtaakaan mummojen vaippoja, niin kyllä sh-kouluun kandee mennä ihan vaan tyttöjen ja bileiden takia. Tai sihteeriopistoon. Paskaako tässä jäykistelemään, kun pitäisi elää.
Genauch. Ei kannata jättää kaikkea yhden kortin varaan ja kuvitella että se IT-alan työ on synonyymi paratiisille. ;)
Sithän sitä pitää kumminkin satsata vaan lisää koska työssä olis kiva myös menestyä.
Mun taktiikka vois olla nyt vaikka sellainen että kouluttaudun aivan törkeesti liikaa ja meen sit johonkin alan hommaan vaatimattomammasta päästä, jolloin päivittäiset taskit ei tuota ihmeemmin huolta..
Sit olis kiva egoboosti kun joku "asiantuntija" kävis aina kyselemässä neuvoja.
- dexiini
No ehkäpä IT-alan suunnittelu, työnohjaus- tai johtotehtäviin. Riippuu firmasta millaista trendiä siellä viljellään. Toisissa firmoissa palkkalistoilla roikkuu enimmäkeseen nuorta porukkaa, mutta alan isommissa puljuissa on jo vanheepaakin väkeä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822