Musta karvainen levä

teij4

Akvaariossani kasvaa karvaista mustaa levää jonkin verran kantojen päällä ja kasvien lehdillä...onko se haitallista/vaarallista? Mustaa levää ei ole juurikaan koskaan laseissa, suodattimen suusta sitä joutuu puhdistamaan jonkin verran ja kasveja se tosiaan rumentaa....

Akvaario on n.100l ja putsaajakalana on partamonni. Lisäksi on parvet sitruunatetroja ja musta-aavetetroja.

Vaihdan vettä puolet kerran viikossa, enkä ole siitä lipsunut. Kasveja on jaavansaniaista ja vallisneriaa ja näiden lehtien reunoille mustaa karvaista levää tulee. Lannoitan nestemäisellä pmdd:llä.

Levä ei mitenkään pahasti rehota, ja kannoissa se on ihan ok mutta kasvit näyttävät aika ikäviltä... :/

Ai niin valaistuksena on Sera Plant color sekä Sera Tropic Sun Royal.

7

1796

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulipyrstö

      Vesiarvot?
      Suodatus?
      Auringonvalo?

      Liika lannoitus? Eikö jaavansaniaista ja vallisneriaa lannoiteta juuripaakun viereen laitettavalla lannoitekapselilla? en ole varma, mutta jos näin on, nestemäinen lannoite menee lähes kaikki levän lannoitukseen.

      • yleensä...

        istutetaan kantoon tai kiveen joten vaikea sitä on kapseleilla ravita.


      • teij4

        Lämpötila 24
        pH 7,5
        KH 3
        GH 6
        No2 0
        No3 5 mg/l (vedenvaihdosta 3 päivää)

        Suodatin on Eheim Aquaball 2212

        Ph on aina ollut noin korkea.
        Tämä oli ensimmäinen kerta kun mittasin karbonaattikovuuden ja yllätyksekseni se oli noin pieni! Kolmannen tipan jälkeen kertalaakista sinisestä keltaiseksi. Onko ongelma tuossa karbonaattikovuudessa?

        Auringonvaloa ei pääse akvaarioon. Lannoitus ohjeen mukaan, täytyy vaikka vähentää sitä ja katsoa kuinka käy.


      • tulipyrstö
        teij4 kirjoitti:

        Lämpötila 24
        pH 7,5
        KH 3
        GH 6
        No2 0
        No3 5 mg/l (vedenvaihdosta 3 päivää)

        Suodatin on Eheim Aquaball 2212

        Ph on aina ollut noin korkea.
        Tämä oli ensimmäinen kerta kun mittasin karbonaattikovuuden ja yllätyksekseni se oli noin pieni! Kolmannen tipan jälkeen kertalaakista sinisestä keltaiseksi. Onko ongelma tuossa karbonaattikovuudessa?

        Auringonvaloa ei pääse akvaarioon. Lannoitus ohjeen mukaan, täytyy vaikka vähentää sitä ja katsoa kuinka käy.

        Olen lukenut lannoitusohjeita, joissa on esim. x ml/ 100 litraan.

        Mistä ohjeen kirjoittaja tietää, kuinka monta kasvia mun akvaariossa on.
        Onko sama ohje tarkoitettu yhdelle ja 30 kasville??


    • Ilkantytär

      Kuvailemasi levä on todennäköisesti punalevää. Se muodostaa eri pinnoille mustaa, tupsuista n. 2-3cm pitkää kasvustoa. Itselläni on n.200 ja 350l tankit, pienemmässä tuo levä oli ongelma. Ensin hankin 5 leväbarbin parven hoitamaan ongelmaa, se toimi hyvin, paitsi kasvaessaan tarvitsivat siirron isompaan tankkiin.
      Tyttäreni halusi omenakotilon, ja sen ensi sijoituspaikka oli tuo pienempi tankki, se kävi kiitettävästi tuon levän kimppuun. Partamonnini ei tuosta levästä perusta. Levä muuten irtoaa kasveista melko helposti, kun ottaa tukevan otteen ja varovasti vetää. En lannoita kasvejani lainkaan, ihan hyvin ovat menestyneet, pari kertaa vuodessa joudun reippaasti harventamaan. Kuinka kauan muuten annat valon palaa? Aloitellessani minulle kerrottiin, että jos se on yli 12 tuntia päällä, se hyödyttää enemmän levää kuin kaloja tai kasveja.

    • niiskuti

      en ymmärrä,meillä on sama ongrlma ja veden pinnalle on tullut päivässä outo rasva kerros ??onko kellään tietoa

    • firefly55

      Se on bakteerikalvoa, jota tulee usein liikaruokinnan tai esim. pintaveden liian vähäisen kierron takia. Myös jotkut ei-niin-laadukkaat kalanruoat aiheuttavat kalvon syntymistä. Kannattaa siis panostaa laadukkaisiin ruokiin ja huolehtia siitä, ettei ruoki liikaa. Suodatin kannattaa myös sijoittaa niin, että sen tuottama virta rikkoo vedenpinnan, näin kalvoa ei pääse syntymään ainakaan yhtä helposti. Ei sinäänsä ole vaarallista, mutta kannattaa silti yrittää hoitaa pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe