http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/tiskikoneen-tayttaminen-kasvattaa-lapsen-itsetuntoa/148761
Ei vanhempien pidä tehdä kaikkea lasten puolesta. Lapset voivat hyvin osallistua edes vähän kodin hoitamiseen. samalla opitaan tärkeitä taitoja tulevaisuutta varten.
Kyllä se vähän ihmetyttää, jos kotitaloustunnilla selviää, että lapselle tiskaaminen tai astianpesukone ovat ihan outoja.
Kotityöt parantavat itsetuntoa
69
3796
Vastaukset
Säälittävää kuulla näistä ketkä eivät ole huonettaan siivonneet ikinä. Se on ajatukseni jotenkin niin pöyristyttävä. Opetetaan että saa sotkea ja äite tulee ja siivoaa? Just.
Itse olen 4 vuotiaasta asti huoneeni siivonnut ja 7 vuotiaasta asti veljeni kanssa perheen talon, kaikkialla niissä 5-6 kodissa missä siitä lähin asuttu. Plus muut ylimääräiset askareet, esim ulkomailla 35¤ helteessä perheen kauppareissut kantaen 2km matkan takaa jne :)- Samuli93
Kyllä lasten pitäisi hommia tehdä, sen voin hyvällä omatunnolla sanoa kun "lapsi" olen itsekkin.
Lapset oppivat yksinkertaiset arkiaskareet eivätkä laiskistu ja tule täysin uusavuttomiksi.
- -HHH-
Meillä lapset siivoavat huoneensa, tyhjentävät tiskikoneen, lomalla ollessaan (kun me vanhemmat töissä) laittavat pyykit narulle, tekevät helppoja ruokia jne..... Eihän siitä mitään tule jos vanhemmat tekevät kaiken. Niin ollaan itse jouduttu tekemään ja niin joutuvat myös lapsemme.
- chiili
Kyllä pittää lapsia jo pienestä asti pitää siivouksissa mukana! Oman huoneen perusteellinen siivous ja sieltä pölyjen pyyhkiminen, omien lakanoiden vaihto, noita olis hyvä aluks opettaa.
Itse olen jo 20 vuotias, eikä minun ole tarvinnut oikeastaan koskaan osallistua siivoukseen. Nykyisin se tuntuukin sitten niin pakkopullalta! Jo olisin pienestä asti sitä tehny, tiedän, ettei se olisi niin suuri kynnys ottaa sitä imuria kaapista pois ja vetää kämppä puhtaaks... Mut pesukone! En koskisi siihen sormenpäällänikään! Ei ole mitään tietoa miten se toimii. Joskus on ollut tilanteita kun on ollut pakko koskea ja pestä pyykkiä, mut olenkin sit kysellyt neuvoja aivan koko ajan:(
Mut esim. lakanoiden vaihdon olen oppinut partiossa...!
Mutta siivousta ei saisi koskaan pitää rangaistuksena! Lapsi kun tekee jotain tyhmää ja sit vanhemmat huutaa"mene siivoamaan huoneesi"! Tuntuu koko loppuelämän että se siivous on aina se "rangaistus" jostain - aikuinen nainen jo oon
Kotona jouduin tekemään kaikenlaisia kotitöitä jo kakarasta alkaen.
Yhdeksän vuotiaasta eteen päin laitoin ruuatkin.
ja kyllä veeduddi. 17-vuotiaana sitten ajattelin, että jo tässä on tätä kämppää siivottu ja ruokaa laitettu ja lähdin sitten tekemään niitä hommia omaan kotiini.
Omien lasten ei ole tarvinnut niin paljon kotitöitä tehdä. Rajansa kaikella.- neitileidi18
Itse jouduin täydelliseen kotityörääkkiin 9-vuotiaasta eteenpäin ja voisin sanoa että lapsuuteni loppui siihen. Aijemmin olin autellut äitiäni kaikenlaisessa ja siivonnut aina oman huoneeni, mutta kun muutin 9 vuotiaana isäni ja hänen uuden vaimonsa luo, minusta tulikin yhtäkkiä kotiorja.
Samaan aikaan kun minä siivosin, imuroin, pyyhin pölyjä, järjestin, laitoin pyykkiä kuivamaan, täytin/tyhjäsin tiskikoneen yms. pikkuveljeni (jotka ovat nyt 10 ja 9 vuotiaita) saivat jättää likaiset ja märät vaatteensa pitkin poikin eteisen lattioita, saivat jättää ruoka-astiansa pöydälle syötyään kun minun piti automaattisesti viedä ne tiskipöydälle/pesukoneeseen ja kaikkea muuta samanlaista. Eli samaan aikaan kun minun piti osata ja tehdä KAIKKI (huudettiin jos en osannut pyykinpesukonetta käyttää), pikkuveljeni saivat elää kuin pellossa.
Nyt kun asun omassa kämpässä (luojan kiitos), siivoan ja järjestän kyllä paljon mieluummin kun tiedän että en sitten sotke sen enempää. Ja mietin vain missä kunnossa porukoiden talo on nykyään, kun minua ei siellä ole enää siivoamassa muiden jälkiä...
Mutta koskien topickin aihetta: olen kyllä sitä mieltä että kaikkien lasten pitäisi osata perusasiat ennen kotoa pois muuttoa ja mieluusti paljon aikaisemmin. Mutta tuntuu vain että tyttöjä laitetaan opettelemaan siivousta herkemmin kuin poikia ja siksi monet nuoret miehet eivät armeijaan mennessekään osaa vielä edes lakanoitaa laittaa...
Mutta kuten joku sanoi, kohtuus kaikessa! Ei aleta niitä lapsia orjuttamaan sillä siivouksella. - kylläpä on
On sulla ollu ihan hirveetä. Jo ihan 9-vuotiaasta ruokaa laittanu.
Itse olen tuon ruuan tehnyt yksin 7-vuotiaasta ja sitä ennen auttanut paljon siinä vanhempia. Myös tuosta 7-vuotiaasta olen veljeni hakenut hoidosta ja koiramme ulkoiluttanut (koirat isompia kuin minä). Kotitöitä tuli myös reippaasti tehtyä kun ei vanhemmat ehtineet, olivat töissä ja päivät usein pitkiä. Eikä ole kyllä tähänkään päivään mennessä harmittanut, olinpahan ainut yläasteen kotitalous tunnilla joka osasi tehdä muutakin kuin voileipiä. Veljen kasvettua töiden määrä jo vähän helpottui, vaikkakin veljeni ei edelleenkään mikään mestari kotitöissä ole.
Mieheni ainoa kotityö on ollut oman huoneen siivous ja perjantaisin imurointi ja sen huomaa. Harmittelee välillä itsekkin kun ei kotona oppinut tekemään niin ei mene niin rutiinilla kotityöt kuin minulla. - sinähän
kylläpä on kirjoitti:
Itse olen tuon ruuan tehnyt yksin 7-vuotiaasta ja sitä ennen auttanut paljon siinä vanhempia. Myös tuosta 7-vuotiaasta olen veljeni hakenut hoidosta ja koiramme ulkoiluttanut (koirat isompia kuin minä). Kotitöitä tuli myös reippaasti tehtyä kun ei vanhemmat ehtineet, olivat töissä ja päivät usein pitkiä. Eikä ole kyllä tähänkään päivään mennessä harmittanut, olinpahan ainut yläasteen kotitalous tunnilla joka osasi tehdä muutakin kuin voileipiä. Veljen kasvettua töiden määrä jo vähän helpottui, vaikkakin veljeni ei edelleenkään mikään mestari kotitöissä ole.
Mieheni ainoa kotityö on ollut oman huoneen siivous ja perjantaisin imurointi ja sen huomaa. Harmittelee välillä itsekkin kun ei kotona oppinut tekemään niin ei mene niin rutiinilla kotityöt kuin minulla.olet paljon tärkeämpi kuin edellinen kirjoittaja. Kehtaakin valittaa kun SINULLA on ollut paljon rankempaa. Aivan käsittämätöntä, eikö?
Hei, tarviiko veljen olla mestari kotitöissä? Tarviiko miehesi osata ammattirutiinilla tehdä kotityöt? Tarviiko kenenkään olla yhtä täydellinen?
Seitsemänvuotias ja isot kodinkoneet, varsinkin hella? Veljen hakeminen päiväkodista? Heitteillejättö vanhempien puolesta? Ei siinä, etteikö seitsemän vuotias osaa ja selviydy... mutta onko ihan asiallista? - nyt ajanut
sinähän kirjoitti:
olet paljon tärkeämpi kuin edellinen kirjoittaja. Kehtaakin valittaa kun SINULLA on ollut paljon rankempaa. Aivan käsittämätöntä, eikö?
Hei, tarviiko veljen olla mestari kotitöissä? Tarviiko miehesi osata ammattirutiinilla tehdä kotityöt? Tarviiko kenenkään olla yhtä täydellinen?
Seitsemänvuotias ja isot kodinkoneet, varsinkin hella? Veljen hakeminen päiväkodista? Heitteillejättö vanhempien puolesta? Ei siinä, etteikö seitsemän vuotias osaa ja selviydy... mutta onko ihan asiallista?Ajatuksena ei ollut se että olisin tärkeämpi, ainostaan vähän välillä nyppii ihmisten valitus melkein joka asiasta. Enkä mielestäni käyttänyt sanaa "rankempaa", en koskaan ole asiaa niin kokenut. Tuohon veljeni perään olisin voinut vaikka hymiön laittaa, ei se minua haittaa. Hän on hyvä NIIIIIN monessa muussa, ne asiat menevät vain tämän kekustelun ulkopuolelle. Ja mieheltäni en ole kotitöiden tekoa edes vaatinut, kuten jo aiemmin sanoin hän itse sitä on harmitellut. Ja ei tarvitse olla täydellinen, olenko niin väittänyt?
No tuo hella ja 7-vuotias ei nyt minusta ole mitenkään kummallista. Ja heitteille jätöstä voisi puhua ennemmin niiden vanhempien kohdalla jotka istuvat baarissa kun 13-vuotiaat lapset juo puistossa kaljaa. Kyllähän näin monen kaverini vanhempien päivät kotona olevan, silti rakkautta näytti olen paljon vähemmän. Kumpi sitten parempi, varmasti aika yksilöllistä. Ja tuota miksi en olisi veljeäni hoidosta hakea, matkan varrella oli kuitenkin.
Hyvää kesää kuitenkin ja valitellaan vähemmän, kyllä aina voisi olla vielä huonomminkin! :) - voi voi
kylläpä on kirjoitti:
Mieheni ainoa kotityö on ollut oman huoneen siivous ja perjantaisin imurointi ja sen huomaa. Harmittelee välillä itsekkin kun ei kotona oppinut tekemään niin ei mene niin rutiinilla kotityöt kuin minulla.minä en kyllä pistäisi 7-vuotiasta lasta siivoomaan ja pesemään pyykkiä, enkä liioin laittamaan ruokaa.
Lapsi on lapsi ja sillä siisti, äiti ja isä eli siis vanhemmat ovat sitä
varten, että huolehtivat jälkeläisistään ja antavat lasten olla lapsia.
Olin ainut lapsi ja minun ei tarvinnut tehdä kotona koskaan juuri mitään,
pari kertaa ehkä tiskasin omasta halusta,mutta se oli tylsää.
Nyt olen aikuinen nainen ja minulla on omat lapset ja oma koti.
Ja teen maailman parasta pullaa ja tosi hyvää ruokaa ja siisteydestä
osaan pitää taatusti huolta.
Isäni joskus ihmetteli,kuinka olen oppinut nämä taidot,
mutta seurasin kait sen verran tarkkaan äitiäni ja otin mallia hänestä.
Hyvin on hommat hoitunut,
ja kiitos vanhemmille,etteivät pakottaneet kotiöitä tekemään,
olenhan saanut tehdä niitä omassa kodissani yllin kyllin. - aikuinen nainen jo oon
kylläpä on kirjoitti:
Mieheni ainoa kotityö on ollut oman huoneen siivous ja perjantaisin imurointi ja sen huomaa. Harmittelee välillä itsekkin kun ei kotona oppinut tekemään niin ei mene niin rutiinilla kotityöt kuin minulla.Enpä tässä mihinkään kurjuuskilpailuun halua lähteä;)
Pointtini oli se, että 9-vuotiaalle ei mielestäni kuulu vielä suuri osa kotitöistä ja lisäks niin paljon muuta mitä en tässä tahdo alkaa kertoa.
Tuli vähän ikävä olo kirjoituksestasi, mutta se lienee oli tarkoituksesikin. Vaikka ei minunkaan pitäisi johtopäätöksiä yhden kirjoituksen perusteella tehdä. - asjlköfd
nyt ajanut kirjoitti:
Ajatuksena ei ollut se että olisin tärkeämpi, ainostaan vähän välillä nyppii ihmisten valitus melkein joka asiasta. Enkä mielestäni käyttänyt sanaa "rankempaa", en koskaan ole asiaa niin kokenut. Tuohon veljeni perään olisin voinut vaikka hymiön laittaa, ei se minua haittaa. Hän on hyvä NIIIIIN monessa muussa, ne asiat menevät vain tämän kekustelun ulkopuolelle. Ja mieheltäni en ole kotitöiden tekoa edes vaatinut, kuten jo aiemmin sanoin hän itse sitä on harmitellut. Ja ei tarvitse olla täydellinen, olenko niin väittänyt?
No tuo hella ja 7-vuotias ei nyt minusta ole mitenkään kummallista. Ja heitteille jätöstä voisi puhua ennemmin niiden vanhempien kohdalla jotka istuvat baarissa kun 13-vuotiaat lapset juo puistossa kaljaa. Kyllähän näin monen kaverini vanhempien päivät kotona olevan, silti rakkautta näytti olen paljon vähemmän. Kumpi sitten parempi, varmasti aika yksilöllistä. Ja tuota miksi en olisi veljeäni hoidosta hakea, matkan varrella oli kuitenkin.
Hyvää kesää kuitenkin ja valitellaan vähemmän, kyllä aina voisi olla vielä huonomminkin! :)Kyllä on kyse heitteillejätöstä jos aikuinen ei hae lapsiaan tarhasta. 7-vuotiasta ei saa jättää vastuuseen muista! Onneksi nykyään ainakaan Espoossa ei tarhasta edes alaikäisille luovuteta lapsia. Annetaan lasten olla lapsia ja me aikuiset jotka lapsia olemme hankkinut niin kantakaamme aikuisen vastuu.
- kaikki ei tykkää
nyt ajanut kirjoitti:
Ajatuksena ei ollut se että olisin tärkeämpi, ainostaan vähän välillä nyppii ihmisten valitus melkein joka asiasta. Enkä mielestäni käyttänyt sanaa "rankempaa", en koskaan ole asiaa niin kokenut. Tuohon veljeni perään olisin voinut vaikka hymiön laittaa, ei se minua haittaa. Hän on hyvä NIIIIIN monessa muussa, ne asiat menevät vain tämän kekustelun ulkopuolelle. Ja mieheltäni en ole kotitöiden tekoa edes vaatinut, kuten jo aiemmin sanoin hän itse sitä on harmitellut. Ja ei tarvitse olla täydellinen, olenko niin väittänyt?
Hyvää kesää kuitenkin ja valitellaan vähemmän, kyllä aina voisi olla vielä huonomminkin! :)Onhan penskoilla nyt luonteissa ja kiinnostuksenkohteissakin eroja. Joillekin ruuanlaitto ja siivoaminen on moninverroin vastenmielisempää kuin toisille. Siksi kannatan kohtuullista työvelvoitetta kaikille ja sitten lapsen taipumusten mukaan loput työt. Jos ei ruuanlaitto nappaa, tehköön sitten vaikka jotain muuta enemmän. Saavathan aikuisetkin jakaa töitä keskenään sen mukaan, mistä pitävät tai mitä inhoavat vähiten.
- Laiskalassi
kaikki ei tykkää kirjoitti:
Onhan penskoilla nyt luonteissa ja kiinnostuksenkohteissakin eroja. Joillekin ruuanlaitto ja siivoaminen on moninverroin vastenmielisempää kuin toisille. Siksi kannatan kohtuullista työvelvoitetta kaikille ja sitten lapsen taipumusten mukaan loput työt. Jos ei ruuanlaitto nappaa, tehköön sitten vaikka jotain muuta enemmän. Saavathan aikuisetkin jakaa töitä keskenään sen mukaan, mistä pitävät tai mitä inhoavat vähiten.
Tähän käy hyvin sananlasku, laiska töitänsä luettelee.
- Make60
neitileidi18 kirjoitti:
Itse jouduin täydelliseen kotityörääkkiin 9-vuotiaasta eteenpäin ja voisin sanoa että lapsuuteni loppui siihen. Aijemmin olin autellut äitiäni kaikenlaisessa ja siivonnut aina oman huoneeni, mutta kun muutin 9 vuotiaana isäni ja hänen uuden vaimonsa luo, minusta tulikin yhtäkkiä kotiorja.
Samaan aikaan kun minä siivosin, imuroin, pyyhin pölyjä, järjestin, laitoin pyykkiä kuivamaan, täytin/tyhjäsin tiskikoneen yms. pikkuveljeni (jotka ovat nyt 10 ja 9 vuotiaita) saivat jättää likaiset ja märät vaatteensa pitkin poikin eteisen lattioita, saivat jättää ruoka-astiansa pöydälle syötyään kun minun piti automaattisesti viedä ne tiskipöydälle/pesukoneeseen ja kaikkea muuta samanlaista. Eli samaan aikaan kun minun piti osata ja tehdä KAIKKI (huudettiin jos en osannut pyykinpesukonetta käyttää), pikkuveljeni saivat elää kuin pellossa.
Nyt kun asun omassa kämpässä (luojan kiitos), siivoan ja järjestän kyllä paljon mieluummin kun tiedän että en sitten sotke sen enempää. Ja mietin vain missä kunnossa porukoiden talo on nykyään, kun minua ei siellä ole enää siivoamassa muiden jälkiä...
Mutta koskien topickin aihetta: olen kyllä sitä mieltä että kaikkien lasten pitäisi osata perusasiat ennen kotoa pois muuttoa ja mieluusti paljon aikaisemmin. Mutta tuntuu vain että tyttöjä laitetaan opettelemaan siivousta herkemmin kuin poikia ja siksi monet nuoret miehet eivät armeijaan mennessekään osaa vielä edes lakanoitaa laittaa...
Mutta kuten joku sanoi, kohtuus kaikessa! Ei aleta niitä lapsia orjuttamaan sillä siivouksella.Teeppä isästäsi ilmoitus sosiaalisvirastoon tai haasta hänet oikeuteen ja vaadi 100000€ korvauksia ja sanot isällesi että olet ihan perseestä kun pilasi sinun lapsuutesi. Lapsen pitää tehdä kotitöitä vain oma-alotteisesto eikä pakolla. Itse ei tarvinnit tehdä mitään kun äitini oli kotirouva mutta kun on kädentaidot hallussa niin ei tarvitse olla järjen jättiläinen joka ei pesukonetta tai astianpesúkonetta osaisi käyttää koska sehän on paljon yksinkertaisempaa kuin tietokoneen käyttö. Sehän tämä kotityöthän on vain asenteesta kiinni ja jos ei hyvita siivota niin eläköön vaikka sikolätissä ne jotka eivät osaa tai halua siivota.
- ::::::::::
maalla piti oppia jo hyvin pienestä kaikenlaista askaretta.Olen itse osallistunut jo kahden vanhasta siivoukseen ja pienempiin askareisiin, enkäkäsitä mihin maailma menee jos ei opeteta edes alkeita.Eikä se kyllä lasten syy ole vaan "sylttytehtaan".Hommiin vaan, tietenkin inhimillisesti !
- muuta....
täytyy lapsenkin osallistua kodin hommiin. Varsinkin omien jälkien korjaamiseen. Jo sellainen 3-4 vuotias osaa esim. laittaa oman lautasen koneeseen syömisen jälkeen. Mutta tosiaan, rajansa kaikella, mielestäni lapset eivät voi olla vastuussa koko kodin siivoamisesta tai muista isoista hommista.
Mutta mitä mieltä olette, onko oikein antaa kotitöistä rahaa? Psykologian luennolta jäi joskus päähän sellainen asia, että tutkimusten mukaan lapsilla menee hommasta kuin hommasta hohto, jos siitä palkitaan. Eli silloin lapsi ei enää saakaan hyvää fiilistä itse hommasta ja sen tekemisestä. Palkinnot tekevät tavallaan mistä tahansa asiasta työtä. Myöskään aikuiset eivät saa rahaa tai palkkaa siitä, että siivoavat omat jälkensä. Onko siis järkevää opettaa lapsiakaan siihen, että pakollisista kotitöistä saa rahaa?
Itse ajattelen niin, että tietyn ikäisenä lapsi alkaa saamaan viikkorahaa, joka on täysin riippumaton lapsen tekemisistä. Paitsi ehkä viikkorahasta voi rokottaa rangaistuksen muodossa tarvittaessa. Mutta mielestäni kotityöt siis kuuluvat kaikille perheenjäsenille ja niistä ei saa palkkaa lapsi sen enempää kuin äiti ja isäkään.- lai-ne
näin minäkin ajattelen, mutta toisaalta en kokonaan ole sitä vastaan, että esim viikkoraha on sidottu siihen että sovitut kotityöt on tehty. pääasia on mielestäni, että lapsi ymmärtää, että koti on kaikkien perheenjäsenten yhteinen paikka ja jokainen voi osaltaan vaikuttaa siellä viihtymiseen ja kodin siisteys ei ole vain vanhempian asia.
välillä tapaa sellaisia aikuisia, joille on tehty kotona kaikki heidän puolestaan joten mun mielestä tärkeämpää on, että lapsi oppii tekemään kotitöitä kuin se millä keinoin. eli pieni raha viikossa hyvin hoidetuista hommista on ihan ok jos vaihtoehtona on se, että lapsen/nuoren ei tarvitse tehdä mitään ja rahaa tulee silti
- Todennut
Valitettavasti tänä päivänäkin näkyy, miten mukavuusaluetta on joillekin lapsille pyritty maksimoimaan lastensuojelun nimissä. Suomi on täynnä aikuisia ihmisisä, jotka eivät osaa edes lamppua vaihtaa (tai eivät viitsi), koska sen on aina tehnyt joku muu. Olen tässä jo pitkän aikaa kauhulla katsonut kehitystä, varsinkin kun tällaiset uusavuttomat alkavat kasvattaa omia lapsiaan; - vielä avuttomimmiksi. Ja valittavat tietysti lastensuojeluun niistä lapsista, jotka vapaaehtoisesti ja vaatien haluavat itse haravoida lehtiä rivitalon pihalla iskän tai äiskän kaverina.
Armeijassa oppii sitten siivoamaan ja pitämään asiat järjestyksessä. Ja saa kuria jos ei vanhemmilta saanut. (Muuta hyötyä siitä kokemuksesta ei sitten paljon ole.) Tosin avuttomimmat menevät toki sivariin.
Ihan saavat vanhemmat itseään syyttää, kun antavat lasten pelata päivät pitkät pleikkari 3:sta huoneensa mukavuudessa eikä mitään vaadita, urheilua, koulun hoitamista kunnialla, mitään. Sitten lapsi kapinoi ja diilaa pilveä 15 kesäsenä. Kummastelen kun ei nykyään näy lapsia ulkona leikkimässä kesällä saati talvella. Miksi lähteä pakkaseen leikkimään lumisotaa kun saman ilon saa noilla nykypäivän huippu pelikonsoleilla himassa sipsipussi vieressä. Vastuutonta vanhemmuutta, taivutaan lapsen tahtoon. Rakkautta ja rajoja. Nykyään on paljon lapsia joilla ei ole kumpaakaan.- OPETETAAN
Crush kirjoitti:
Armeijassa oppii sitten siivoamaan ja pitämään asiat järjestyksessä. Ja saa kuria jos ei vanhemmilta saanut. (Muuta hyötyä siitä kokemuksesta ei sitten paljon ole.) Tosin avuttomimmat menevät toki sivariin.
Ihan saavat vanhemmat itseään syyttää, kun antavat lasten pelata päivät pitkät pleikkari 3:sta huoneensa mukavuudessa eikä mitään vaadita, urheilua, koulun hoitamista kunnialla, mitään. Sitten lapsi kapinoi ja diilaa pilveä 15 kesäsenä. Kummastelen kun ei nykyään näy lapsia ulkona leikkimässä kesällä saati talvella. Miksi lähteä pakkaseen leikkimään lumisotaa kun saman ilon saa noilla nykypäivän huippu pelikonsoleilla himassa sipsipussi vieressä. Vastuutonta vanhemmuutta, taivutaan lapsen tahtoon. Rakkautta ja rajoja. Nykyään on paljon lapsia joilla ei ole kumpaakaan.Kyllähän armejassa siivous opetetaan mutta, se on varmasti pieni prosentti joka sen kotiutuessa muistaa. Kuri nyt on nyky armejassa melko vaihteleva. Tuo sivari homma nyt on niin että tunnen kyllä paljon enemmän ressukoita jotka käy armejan kuin sivarin. Ja eiköhän sivari joka palveluksensa suorittaa siivous alalla siivoamaan opi.
- uusavuton äiti
Minut on kasvatettu uusavuttomaksi. Hyvä jos teini-iässä osasin mikrossa lämmittää ruoan. Pesukoneen olin ehkä nähnyt pari kertaa ihan sattumalta, astianpesukoneeseen en ikinä koskenut. Köksän tunneilla en koulussa osannut mitään (en edes kaikkien ruokailuvälineiden nimiä!), mutta opettaja nokitti tämän tyhmyydeksi ja saamattomuudeksi.
Innostusta olisi ollut esim. ruoanlaittoon, mutta tukea tai kannustusta siihen ei saanut. Joskus teininä leivoin salaa pullaa, jos olin yksin kotona ja piti tarkkaan siivota jäljet, ettei kukaan huomaa mitään ja pullat piti tietysti lopuksi piilottaa myös. Siskoni teki tätä samaa ja joskus leivottiin yhdessä. Kunnon oikeaa ruokaa en tietysti osannut tehdä, kun ei sitä edes äiti kotona tehnyt vaan söimme pelkkää valmis- tai noutoruokaa.
Niin, olihan siinä järkytys, kun omaan kotiin muutin! Muistan, kuinka mies (muutimme heti saman katon alle) pisti minut istumaan vessaan lukemaan pesukoneen käyttöohjetta, että osaisin sitä käyttää :) Miehen kanssa olemme asuneet yksissä jo viisi kuusi vuotta ja edelleen kotityöt tuottavat hankaluuksia. En ole ikinä osannut niitä tehdä ja niiden tekeminen on hankalaa ja vaivalloista. Ruokaa olen opettelemalla opetellut tekemään, mutta edelleen saattaa mennä pari kolme päivää ilman lämmintä ruokaa siksi, etten jaksa joka päivä ruokaa tehdä. Toki ison satsin tekeminen kerralla helpottaa vähän muttei toki aina.
Ja nyt minulla on oma lapsi tässä sekamelskassa, 1,5-vuotias poika. Vannon yhä ja vakuutan, etten tee lapseni kanssa samaa virhettä, jonka omat vanhempani tekivät minun kanssani. Poika on aina osallistunut kanssani siivoukseen ja tykkää hulluna imuroinnista ja pyykkäyksestä, muutaman kerran on saanut jo astianpesukonettakin tyhjentää. Haluan myös, että lapsi katsoo, kuinka siivoan, pyyhin pölyjä, pesen vessanpönttöä tai teen ruokaa. Itse en ikinä nähny, että äiti olisi siivonnut (vaikka toki hän siivosi, koska kotikotona oli aina siistiä), enkä siksi tiennyt, miten asiat tehtiin.
Joten ei, uusavuttomien lapsista ei välttämättä tule uusia avuttomuuksia. Ehkä juuri päinvastoin, jos avuton äiti osaa vähän ajatella. - tietyssä iässä
uusavuton äiti kirjoitti:
Minut on kasvatettu uusavuttomaksi. Hyvä jos teini-iässä osasin mikrossa lämmittää ruoan. Pesukoneen olin ehkä nähnyt pari kertaa ihan sattumalta, astianpesukoneeseen en ikinä koskenut. Köksän tunneilla en koulussa osannut mitään (en edes kaikkien ruokailuvälineiden nimiä!), mutta opettaja nokitti tämän tyhmyydeksi ja saamattomuudeksi.
Innostusta olisi ollut esim. ruoanlaittoon, mutta tukea tai kannustusta siihen ei saanut. Joskus teininä leivoin salaa pullaa, jos olin yksin kotona ja piti tarkkaan siivota jäljet, ettei kukaan huomaa mitään ja pullat piti tietysti lopuksi piilottaa myös. Siskoni teki tätä samaa ja joskus leivottiin yhdessä. Kunnon oikeaa ruokaa en tietysti osannut tehdä, kun ei sitä edes äiti kotona tehnyt vaan söimme pelkkää valmis- tai noutoruokaa.
Niin, olihan siinä järkytys, kun omaan kotiin muutin! Muistan, kuinka mies (muutimme heti saman katon alle) pisti minut istumaan vessaan lukemaan pesukoneen käyttöohjetta, että osaisin sitä käyttää :) Miehen kanssa olemme asuneet yksissä jo viisi kuusi vuotta ja edelleen kotityöt tuottavat hankaluuksia. En ole ikinä osannut niitä tehdä ja niiden tekeminen on hankalaa ja vaivalloista. Ruokaa olen opettelemalla opetellut tekemään, mutta edelleen saattaa mennä pari kolme päivää ilman lämmintä ruokaa siksi, etten jaksa joka päivä ruokaa tehdä. Toki ison satsin tekeminen kerralla helpottaa vähän muttei toki aina.
Ja nyt minulla on oma lapsi tässä sekamelskassa, 1,5-vuotias poika. Vannon yhä ja vakuutan, etten tee lapseni kanssa samaa virhettä, jonka omat vanhempani tekivät minun kanssani. Poika on aina osallistunut kanssani siivoukseen ja tykkää hulluna imuroinnista ja pyykkäyksestä, muutaman kerran on saanut jo astianpesukonettakin tyhjentää. Haluan myös, että lapsi katsoo, kuinka siivoan, pyyhin pölyjä, pesen vessanpönttöä tai teen ruokaa. Itse en ikinä nähny, että äiti olisi siivonnut (vaikka toki hän siivosi, koska kotikotona oli aina siistiä), enkä siksi tiennyt, miten asiat tehtiin.
Joten ei, uusavuttomien lapsista ei välttämättä tule uusia avuttomuuksia. Ehkä juuri päinvastoin, jos avuton äiti osaa vähän ajatella.Ja silloin niitä kannattaa tehdä yhdessä. Minun pojalleni paras palkkio lelujen keräyksestä on kuns aa itse imuroidakin! ja pyykin pesu, ripustaminen ja lajittelu. Se on mieluisaa. Ja samalla oppii. Pullataikinan tarpeet osaavat ulkoa, kun kauppalistaan varten niitä mietitään. Samoin monien ruokien. Ja samalla oppii monia asioita, ihan siis kognitiivisia taitoja. Jo hyvin pienelle lapselle voi antaa rätin käteen, kun pyyhkii pölyjä, matematiikan alkeita oppii pöytää kattaessa jne. Ja samalla lapselle on niitä "virikkeitä". Älkää tunteko huonoa omaatuntoa, jos lapset "joutuvat" osallistumaan kotitöihin. Meillä on jo pienestä asti lapset vieneet mm. likaiset vaatteet pyykkikoriin, ja puhtaat kaappeihin. Järjestelen niitä sitten itse puolisalaa perässä, mutta tärkeitä ovat lapsille osallistumisen kokemukset.
Eikä varmasti kukaan siitä meilläkään kärsi. Jokaisella on vastuunsa (omat huoneet). Toisen auttamisesta ja hyvästä yhteistyöstä palkitaan (kehut kivet). Toisten mielestä voi olla "työleiri", mutta samat tuomitsijat ihmettelevät, miten itse saavat tehdä kaikki kotityöt. Se vaan on nuorena aloitettava, että homma toimii vanhempanakin. Isommilla lapsilla on sääntönä, että huone siivotaan kerran viikossa. Periaatteessa myös pienimmillä, mutta heitä hiukan muistutellaan. Ja jo neljävuotiaamme osaa itse tarttua toimeen, kun siltä itse tuntuu. Ei siis pakkoa ole, vaan aina on varoaikaa. Ja lapsikin oppii suunnittelemaan toimiaan. Ja samalla myöskin sotkiessään muistaa, että on parempi siivota kokoajan hiukan kuin suuri urakka kerran viikossa.
Yhdessä kotityötkin on mukavampia. Tosin aikaa ne vievät enemmän, mutta tuo investointi kannattaa.
- orjapiiskuri
ei pidä kaikkea tehdä lasten puolesta. mun exän äiti teki kaiken, silitti kalsarit ja sukatkin ja viikkaili kaappiin. 18 vuotiaalle joka aamu keitti kattilassa kaurapuuron ja oli laittanu lautasen lusikan ja lasin odottamaan pöydälle ja sitten töistätullessa korjas jäljet. haki poikansa huoneesta astiat ja roskat kun tämä usein meni omaan huoneeseen syömään. arvaa oliko opettamista tavoille kun yhteen muutettiin. odotti palvelua multakin.
ja nyt, kun meidän pojat on 11 ja 13v, he ovat omatoimisia ja osaavat toimia "niinkuin kuuluu" . huoneet on usein pommin jäljiltä mutta tietää että itse sen siivoaa.
joku aika sitten 11 vuotias sukulaistyttö oli yökylässä meillä, ja aamupalalla neiti vaan istui ja odotti että sille tehtäisiin voileipää ja kaadettais maito kaakao lasiin! sanoin että ota siitä mitä leipää haluat ja tässä on margariinia. Tyttö: "voiksä voidella? ku mä en oikee tykkää itte voidella, ei mun tarvi kotonakaa itte tehä." " no täällä täytyy että saa semmosen ku tahtoo" naama mutrulla sitten lääppi margista ja hyvin se sujui.
kaikki muutkin asiat olis pitäny valmiiks laittaa ja tehä. " voiksä ettii mun laukusta mulle sukat? ne on nii vaikee löytää sieltä ku on niin pienet" "voiksä hakee mulle eteisestä mun kenkien vierestä mun kännykän" " äiti aina laittaa mulle lautaselle niin paljon ku mä käsken" "no en mä kotonakaa itte vie astioita koneeseen, enhämmä edes tiedä miten ne sinne laitetaan, enkä haluu ees laittaa" " äiti kerää mun huoneesta likaset vaatteet" "en mä haluu" "en mä jaksa" " ei mua huvita" " hei pliis voiksä ku en mä itte haluu" "tuo mulle" "anna" "hae" "vie" .....
tyttö varmaan piti mua iha kaameena akkana kun en ollutkkaa hänen palvelijansa :)
meillä pojat lämmittää saunan, ruokkii koirat, vie roskat, pesee omat pyykkinsä, tyhjentää tiskikoneen ajaa nurmikon, tekee helppoja ruokia... ei siksi että minä käsken, vaan siksi että olen neuvonut miten ne tehdään, ja näistä tehtävistä saa rasteja tauluun jossa on 100 ruutua. kun ruudut on täynnä niin mennään esim leffaan tai lintslle tai saa uuden pleikkapelin... ja kyllä pojat ennen rasejakin näitä teki mutta ei niin innolla :)
ja näitä tehtäviä pojat siis varaa itselleen, että ei sais muut tehdä :)- järkyttynyt,
ihanko totta 11 vuotias ei itse voitele leipää??! Ja kehtaakin vielä vierailla kaikenlisäksi marista ihan arkipäiväisistä asioista. Kai kuitenkin koulussa edes joutuu itse tekemään.
- järkyttynyt,
ihanko totta 11 vuotias ei itse voitele leipää??! Ja kehtaakin vielä vierailla kaikenlisäksi marista ihan arkipäiväisistä asioista. Kai kuitenkin koulussa edes joutuu itse tekemään.
- neitileidi18
Kymmenen pistettä sinulle siitä kun laitoit tytön itse tekemään! :D Tuollaiselle kermaperseiselle muksulle pitääkin näyttää tosiasiat ja paikat ja se, että itte saa nyt tehdä jos jotain haluaa. Voin vain kuvitella millaisessa lirissä tuokin tyttö on myöhemmässä elämänvaiheessa kun itse pitää alkaa hoitamaan omia asioitaan, mm. asunnon etsimistä, Kelassa käyntiä, oman asuntonsa siistinä pitämistä yms. Kyllä siinä vaiheessa tullaan alas maahan turvalleen sieltä äidin rakentamista pilvilinnoista.
- TietäjäMies
lapsen pitää mitään tehdä. Sitähän varten vanhemmat ovat, että taluttavat lapsen kädestä pitäen elämän läpi. Jos lapsen hankkii, niin eikö siitä pidä vastuu kantaa. Niinkuin koirastakin. Ruoka on päivittäin tultava lapselle pöytään, muutenhan se kuolee nälkään. Ja kannattaa muistaa, että kun kerran on lapsen hommannut lemmikikseen, niin sitä ei voi päästää noin vain yksinään karkaamaan luontoon, koska se ei pärjää siellä yksin, kun on niin domestikoitunut!
- lomat kun loppuu
nii jättäis mökin portaille poraamaan ja ite kaahais kaupunkiin.
- poikkeus?
taidan olla poikkeus koska minun ei tarvinnut koskaan lapsena siivota tai tiskata kotona. Äiti siivosi huoneeni lukion ekalle asti. Osasin kuitenkin pitää huoneeni siistinä ilman kehoituksia, petasin sänkyni enkä jättänyt vaatteita tai tavaroita pitkin lattioita.
Tiskikoneen käytönkin osasin jos halusin. Ei sen käytössä ole mitään epäselvää sen jälkeen kun kerran katsoo miten sitä käytetään.
Siivota ja tiskata siis osaan ilman että äiti ja isä olisivat käyttäneet "lapsityövoimaa". Mutta olen muutenkin sellainen ihminen joka ei siedä sotkuisuutta ja likaisuutta. - poikkeus?
taidan olla poikkeus koska minun ei tarvinnut koskaan lapsena siivota tai tiskata kotona. Äiti siivosi huoneeni lukion ekalle asti. Osasin kuitenkin pitää huoneeni siistinä ilman kehoituksia, petasin sänkyni enkä jättänyt vaatteita tai tavaroita pitkin lattioita.
Tiskikoneen käytönkin osasin jos halusin. Ei sen käytössä ole mitään epäselvää sen jälkeen kun kerran katsoo miten sitä käytetään.
Siivota ja tiskata siis osaan ilman että äiti ja isä olisivat käyttäneet "lapsityövoimaa". Mutta olen muutenkin sellainen ihminen joka ei siedä sotkuisuutta ja likaisuutta.- Kaikki lapset
Kaikki lapset pienenä jäljittelevät vanhempiaan ja aivan vauvaiästä rakastavat 'tehdä kotitöitä'. - Sitä on vaan jatkettava leikin varjolla lasten kasvaessa ja annettava heidän tehdä pienimuotoisesti kodin arkisiivouksia (ei mitään suuria suursiivouksia pakolla). Ja viikkorahan lisäbonukset voi kytkeä kodin askareista. - Useimmat lapset rakastavat ainakin kokata ja leipoa, tehdä pirtelöitä ja kiinnostuvat näin keittiön muistakin hommista (kaikki pakkopulla on tietenkin tylsää). - Ja ainakin meillä pojan ja tytön siisteyskriteerit ei käynyt yksiin vanhempiensa kanssa, mutta ei väliä, ovi vain kiinni ja kaikki oltiin tyytyväisiä. - Nyt omissa kodeissaan lapseni tekevät kotitöitä ja nuoret parit jakavat kotihommat tasavertaisesti. Ja parasta on nähdä heidän molempien hoitavan lapsiaan - niin äidin kuin isäkin.
- kantaa oma kortensa
kekoon iästä huolimatta.
Mun muksuni auttaa jo nyt mua pienissä kotiaskareissa vaikka ikää ei ole edes 2v.
Välillä on naurussa pitelemistä kun polvenkorkunen itikka koittaa imuroida tai suuttuu kun ei saa pyyhittyä pölyjä yhtä korkealta kun minä.
Mulle se on ainakin itsestään selvyys,että muksun kasvaessa myös hän osallistuu päivittäisiin kotiaskareisiin.
Oma äitini teki samoin,kotona siivottiin ja autettiin.Ruokaakin laittaessa saatiin olla apuna ja siinä sivussa sitä sitten oppikin jos jonkinlaisia kikkoja ynm puhumattakaan siitä miten hauskaa se oli touhuta yhessä ja tuntea olonsa tärkeäksi vaikka sitten olisikin vaan huuhdellut juureksia tai tehnyt jotain muuta pientä.- teki tyhmyyden
Siis minä.
Toistamatta useiden maalaistalon lapsien työntekoa, voin vain todeta, että itse en osannutkaan sitten toteuttaa edes välttävästi näiden taitojen merkitystä omiin lapsiini.
Olivathan lapseni mummolassa, missä oppivat lypsämään, paistamaan piirakoita, onkimaan ym. hauskaa mitä heidän mumminsa ja pappansa tekivät, siis minun vanhempani.
Eivät he kuitenkaan tarvinneet herätä lehmiä metsästä hakemaan, lantaa pellolle levittämään, haraamaan ja kyntämään, koska ajat muuttuu "eskoseni"!
Mummin ja papan aika jätti, joten vierailut maalla harvenivat. Oltiin vieraita.
Mutta mitä minä luopio huomasin tehneeni? Kun lapseni muutti ensiasuntoonsa, hän ihmetteli, kun jääkaappi ei kylmene? (Mummilassa ei ollut edes sellaista, oli vain maakellari).
Tässä vain pari esimerkkiä. 1) Näytä lapsellesi, mistä jääkaapin kylmyyttä säädellään, ja joitakin malleja pitää sulattaa sillointällöin.
2) Jos pyykkikoneen poistoletku "lojottaakin" pitkin lattiaa, niin ei se vesi pysy koneessa. Se myös "lojottaa" (älkää kysykö, mitähän se tuokin sana merkitsee, koska keksin sen itsekkin äsken ja en oikein tiedä parempaa kuvausta) vedet ulos.
Lisään vielä kolmannen.
Lapseni muutettua omaan kotiin, sain hienon kirjeen Suomen Punaiselta Ristiltä, joka oli myös tekstitetty Finlands Röda Kross (meniköhän oikein, kun en itse hallitse tuota ruotsia vielläkään, vaikka lapseni ovat maisterin paperit saaneet Åbo Akademiasta).
Kirje oli avustuspyyntö köyhille. Aloin jo hieman heltyä, kunnes alarivillä alkoi lukea "tiskirätti" ym. kodin pikkutavaraa, joita arkipäisin tarvitaan.
Onneksi saan hoidella näitä "tiskirätti" avunpyytäjän lapsia ja yritän muistella, miltä tuntui olla nuorena työssä ja mitä auttaminen on.
Lapsukaiset ovat nyt 3-v ja 5-v, mutta molemmat ovat innokkaita tiskaamaan. Miksi siis kieltää tuota hupia heiltä? Se vain pitää järjestää sopivaan paikkaan. Ulkoterassin pesukin onnistuu vaikka jokapäivä. Ruuanlaitossa he toki saavat olla mukana ja joskus "leikisti" TODELLA heidän tekemiään ruokia löytyy pesuvadista, kun ovat päässeet kaksistaan kokkailemaan ja Kati Napan tavoin uskoneet, että ottakaa vain, mitä kaapista löytyy!!!!!!
Miellyttävää huomata, kuinka 5-vuotias on innoissaan, kun hän saa pestä ikkunoita (heidän käden jälkiään), ovia, tyhjentää pesukonetta ainakin minun avulla, kun en tiedä kaikkien tavaroiden sijoitusta. Pyykin silitys apuna hän haluaa olla aina mukana, siis "vetää" lakanoita ja viikata pienempiä vaatteita.
Ihana on hänen tomera toteamus,"kun pitää aina olla näitä kotitöitä tekemässä"!! Mutta auta-armias, jos häneltä kieltelee, tai pyytää tuon 3-v apua!!!!
Antakaa lasten tehdä "kotitöitä", silloin, kun he haluavat. Silloinkin, kun ikä jo sallii määrättyjä asioita ja se ei suinkaan ole18-vuotta. Silloin se on jo liian myöhäistä, ainakin tuon kodin opetuksen suhteen. - Talullah
Meillä myös 3-v tyttö rakastaa kaikkea kotitöihin liittyvää. Siivouspäivänä tytöllä on oma ämpäri ja moppi, joilla 'luutuaa' lattioita ja muutenki osallistuu kodin siivoukseen.
Ja kun on siivottu, on niin ylpeä itsestään ja siitä että on tosi hyvin pessyt lattiat!
Lapsethan rakastaa tuollaisia lekin varjolla tehtyjä juttuja joita ei ole pakotetu tekeen ja isompanaki kiinnostaa kun saa itse valita.
Toki esim. lelujen keräys on meillä sellainen 'työ' minkä kolme vuotias tekee vaikkei kiinnostakaan, pienellä avustuksella siivitettynä.
Tuollainen yhteinen puuhastelu on mielestäni sitä 'laatuaikaa' parhaimmillaan, ei aina tarvi mitään ihmeellistä ja kallista!
- sitähän saa
mäkkäristä! Mitä sitä näin vaikeesti tekemällä tehä? Kertakäyttöastiat on niin kätevä heittää roskiin, kamalaa se tiskaaminen.
- Mallioppimista
Itse en joutunut kotona paljoakaan siivoamiseen ym. kodin askareisiin osallistumaan. Olen kuitenkin nyt aikuisiällä osannut erittäin hyvin huolehtia itsestäni ja kodistani. Kyllä ne kodinhuoltamisen taidot voi oppia muutenkin kuin itse luuttuamalla, omien vanhempien esimerkkiä seuraamalla. Tosin kyllä mielestäni lapsille voi pieniä kotitehtäviä antaa, mutta ei lapsi voi koko kodin ylläpidosta vastata, kuten joissakin kirjoituksissa on esitetty.
- lapsina mekin teimme
lapselle jut se kotona opetettu pienikin askare.
Lapsi voi viedä roskapussin, tyhjentää ja täydentää astianpesukoneen, imuroida ja ennen kaikkea se perheen kanssa yhdessä tekeminen on lapsellekkin mielekästä puuhaa. - Teen itsekkin
On tehtävä kotitöitä koska se on asian ydin...
- Young adult
Mielestäni kotitöissä auttaminen on itsestäänselvyys, ei tietenkään kaikissa perheissä..Sen olen huomannut, kuunnellessani kavereiden lapsuus juttuja.
Se että kokeeko lapsi olevansa taakaksi, jos ei ole perheessä velvollisuuksia, on kiinni lapsesta. Jokainen on kuitenkin erilainen.
Mielestäni jokaisen lapsen tulisi osallistua jollain tavalla.. ottaen kuitenkin iän huomioon. Opettaa esim. omalla esimerkillään omien jälkien siivoamista, opettaa vaikka aluksi oman huoneen siivoamista.
Sitten kun lapsi aloittaa imurointia, astianpesukoneen täyttöä jne..ensimmäisiä kertoja, voisivat vanhemmat tehdä sen yhdessä lapsen kanssa, opastaen ja neuvoen.
Kannustamalla ja opastamalla, lapsi tekee kotitöitä ja auttaa varmasti mielellään.
Pakottamalla tai painostamalla saa kuulla "ei jaksa", "muuta tekemistä", "En mä osaa" jne.. - näppäkätevä yh-äiti
Kun olin pieni, meitä lapsia oli monta ja vanhemmilla omat työnsä ja kotityöt. Oli 70-luvulla itsestään selvää, että sitä tehdään, mitä osataan ja koko ajan opitaan lisää. Yhteen hiileen puhaltaminen oli niin sisäistettyä, ettei kukaan huomannut edes kyseenalaistaa. Tosin miesten töitä ei kodissamme osannut kukaan tehdä tai lapsille opettaa.
Nyt minulla on omia lapsia ja olen huomannut, että nykylainsäädännön puitteissa kotityötkin ovat lapselle tahdon asia. Jos lapsi ei tahdo, et asialle mitään mahda. Kaiken voit ottaa pois, minkä voit, koska perustarpeisiin kajotessasi lapsi tietää oikeutensa ja saattaapi joku kiva täti olla piankin oven takana.
Tein aikanaan virheen siinä, että suhdekriisini keskellä en muka jaksanut aivopestä esikoistani kotitöihin. Ja nyt kuopus ottaa esikoisesta malllia ja noidanrinki on valmis.
Omakotitalossa asuvana, työssäkäyvänä, hieman ylpeänäkin yh-äitinä olen opetellut tekemään suurimman osan sähköputki-, talkkarin, yms. töistä itsekseni. En tarvitse miestä tekemään miesten töitä. Sen sentään siirrän lapsillenikin, mutta ne puuduttavat arjen askareet eli siivoamiseen liittyvät työt ovat pakkopullaa koko perheelleni.
Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, miten ehtisin kääntää kelkan ennen ojaa. - uoveli
Mistälapset muuten oppii jos niitä ei kotona neuvota ja ilman palkkaa
Ainakin minun vanhin tytär kiitti taannoin kun olin pistäny tekemään kotitöitä.....
Nyt pärjää omiensa kanssa hyvin ja osaa pitää huolta kodistaan!!!!!!
Nuorin poika kyllä kapinoi :) Mutt' en anna periksi. Tekee siinä missä muutkin on tehny!!!!!!
Ruuan laiton perusteet opeteltiin myös.... Mutta en uskaltanut valvomatta antaa lasten pienenmpänä touhuta ruokien kaa....kaasuhella.....
Mutta vanhin poika on paras kanamunien paistaja nykyään.Isänsä pyytää häntä paistamaan itselleen kanamunia kun itse ei osaa.......Isä ei muutenkaan osaa ruokaa laittaa :)- Juust "
Noh, mä oon 14v tyttö, ainoa lapsi :)
Kuunnelkaa myös tämän ikäisen puhetta.
Noh, mulla ei ole ikinä tarvinut tehä kotitöitä,
autan kyllä äitiäni tyhjentämmään pyykkikoneen, kun hän pyytää.
Olen sitä mieltä, että lapselle/nuorelle pitäisi opettaa tekemään kotitöitä,
en ole IKINÄ mopannutkaan mutta pari kertaa imuroinut.
Lapselle/nuorelle pitää opettaa pesukoneen & tiskikoneen käyttö.
Mulla on 4-vuotias koira, (tiibetinspanieli) jota olen TIETENKIN käyttänyt ulkona. Rapsuttelen sitä joka päivä, käytän sitä ulkona yleensä kerran päivässä, harjaan &
joskus olen pesenyt sen kun se on likainen.
Nooh, mut tää oli mun mielipide, hyvää kesää kaikille!!- kolmen äiti
Voit yllättyä. Meillä tehdään ostoslistatkin yhdessä. Ihan periaatteesta. Että sitten aikuisena lapset tietävät, mitä kaikkea tarpeellista kotona tarvitaan.
Jos omat vanhempasi eivät ehdi asioissa opastaa, niin ehkä isovanhemmat? Ihan sama kuka, mutta kannattaa opetella asioita ennen kuin on pakko. Voi säästyä monelta sormen suuhun laittamiselta. Ja itse olen oppinut varsinkin isoäidiltäni paljon. Asuimme ns. kolmen sukupolven talossa, ja mummoni (vielä dementoituneenakin kun katsoin hänen peräänsä ikäisenäsi) opetti minulla paljon asioita. Ja pysyi samalla ns. hallinnassa.
- Juust "
Noh, mä oon 14v tyttö, ainoa lapsi :)
Kuunnelkaa myös tämän ikäisen puhetta.
Noh, mulla ei ole ikinä tarvinut tehä kotitöitä,
autan kyllä äitiäni tyhjentämmään pyykkikoneen, kun hän pyytää.
Olen sitä mieltä, että lapselle/nuorelle pitäisi opettaa tekemään kotitöitä,
en ole IKINÄ mopannutkaan mutta pari kertaa imuroinut.
Lapselle/nuorelle pitää opettaa pesukoneen & tiskikoneen käyttö.
Mulla on 4-vuotias koira, (tiibetinspanieli) jota olen TIETENKIN käyttänyt ulkona. Rapsuttelen sitä joka päivä, käytän sitä ulkona yleensä kerran päivässä, harjaan &
joskus olen pesenyt sen kun se on likainen.
Nooh, mut tää oli mun mielipide, hyvää kesää kaikille!! - en voisi kuvitella et
lapseni palevelisi meitä aikuisia. Tiskata, siivota, laittaa ruokaa ym. En olekoskaan käyttänyt lapsia kotiapulaisina. Nyt ovat omissa huusholleissa, ja hyvin pärjäävät, ilman että kotona on pitänyt olla kotiorjana.
Lapset ovat meillä niin arvokkaita, että kyllä jokainen oppii kaiken kun sen aika on.- huihaihiisi
Miten ihmeessä he oppivat, jos kukaan ei opeta? Tätä en ymmärrä.
Jos minä tekisin kotona yksin kaikki kotityöt, siihen kuluisi kaikki vapaa-aikani. Ehkä se sopisi lapsilleni, mutta minulle ei sovi. Kun kaikki tekevät, kenenkään ei tarvitse esittää marttyyriä.
- osallistua
lapsena kotitöihin ja ruoan laittoon, mutta äitini ei huolinut minua mukaan askareihin, koska sai kuulemma itse tehtyä nopeammin ja parempaa jälkeä. Ja kun tulin murrosikään, sitten alkoi nalkutus, että miksi en tee mitään. Enhän minä osannut!!
Opin vaihtaan lakanatkin vasta 12-vuotiaana. Ja lukio ikäisenä opin vasta käyttämään pesukonetta. Ruoan laiton opettelin nollasta, kun muutin pois kotoa. Kotona asuessani en saanut toteuttaa itseäni tuolla saralla. Ikkunat pesin ensimmäistä kertaa vasta reilu parikymppisenä. Yksi ihana ystäväni opetti kädestä pitäen kuinka se tehdään.
Eli minun kasvatuksessa oli huomattava ristiriita.
Ottakaa ne lapset pienestä pitäen mukaan askareihin, varsinkin, jos mielenkiintoa löytyy. Lapset nauttivat, kun saavat viettää aikaa puuhastellen vanhempien kanssa. Ja se tunne tuntea itsensä tarpeelliseksi.
T: n30- :(...
Aika erikoinen tyyli sellainen nalkutus vanhemmalta.
- msr
en minä ainakaan ole mikään laiskimus koskaan ollut vaikka ei ole kotona tarvinnut tehdä yhtään mitään. nyt yksin asustelen ja hyvin luonnistuu kaikki vaikka ei ole pitänyt lapsena rehkiä kotitöiden parissa
- Ei uusavuttomille!
Kotityöt kuuluu koko perheelle, mukaanlukien mies ja lapset. Tekemällähän ne lapset oppii sitten hommat ja tulevaisuudessa osaavat omassa taloudessa elää, eikä tartte valmiseineksiä syyä kertakäyttöastioista ja paskasessa mökissä möllöttää..
Kyllä näitä pilalle passatuja piisaa ihan riittämiin, minusta vanhempien on velvollisuus opettaa lapsille kotitöitä myös. - mummo vaan kysyypi
Olenpa seurannu lastenlasten ja muittten pariskuntien lasten käyttäytymistä
Kertokaas miten ne lapset sais tekeen jotain
Ne vaan huutaa vastaan eikä viitsi tehdä mitään ei edes omia tavaroitaan tai huonettaaan siivoa teini ikäsettkään .Suu on täynnä rumia sanoja ja pahottaa vanhempien mielen aina ja isovanhempana en halua mennä ollenkaan lapsenlapseni luo käymään sieltä tulee niin rumat puheet vain vastaan varsinkin jos pyytää että veisi roskat tai auttais kattaan pöydän tai laittamaan jotain yhdessä tai siivoaisi omaa huonettaan ja laittais tavarat paikalleen ja ainakin ruokatarvikkeet takaisin kaapiin kun on niitä ottanut
ei onnistu ollenkaan jättävät kaiken kuin jokaisella olis muka joku palvelija itselleen joka tekeepi kaiken perässä ja kulkee siivoten
Vanhemmat siivoaa ja tekee kaiken puolesta ja lapset saa kaiken mitä haluavat nykymailmassa ja silti ne on tyytymättömiä ilkeitä toisille kiroilevat haukkuvat ja tiuskivat ja ei ole kiva mennä sellaiseen .
Itse on kuitenin omat lapset kasvattanu tekemään kaikenlaista kaupassa kävivät jo pienestä pikkuasioita hakemassa tarvittaessa auttoivat myös siivouksessa ja tavaroiden järjestelyissä ja roskat osasivat pyydettäessä ainakin viemään
Nykyajan lapsilla on liikaa kaikkea ja olettavat että kaikki tulee tarjottimella eteen tekemättä mitän rahaakin pitäsi olla kokoajan heille
En ole enää antanu senttiäkään kun alkoivat olemaan ilkeitä huutamaan päinnaamaa jos jotain kysyy tai pyytää heiltä .
Viimeksi laitoin jouluksi lahjakortin että on pakko sitten se käyttää johonki tarpeelliseen yhdessä .
Nykyajan lapset ei osaa kiitos sanaa eikä anteeksipyyntöä ollenkaan
itsekkäitä ovat vaan
Pahalta tuntuu katsoa
Olin jo toivonut että jos kaksi lapsenlapsista ois päässyt johonki pikkusen kesätöihin mutta ei heitä kiinnostanu edes hakea mitään . Nyt kun on kesäloma se on ihan kauheeta kun on lapset vain sisällä pelaa ja teitokoneet yötäpäivää auki ja katsovat jotain filmejä välillä liikuntaa ei harrasteta juurikaan enää yks lapsenlapsista käy uimassa ja harrastuksissa urheilemassa pelaamassa kavereiden kanssa pallopelejä .
Tällaista on ja näyttää että niiden lasten kaverit ihan samanlaisia tai vielä ongelmallisempaa on heidän kohdalla kun ei ole mitän sääntöjä ei edes kotiintuloaikoja minkäänlaisia
Sanokaas siinä mikä auttaa että edes pikkasen osallistuis johonkin
pieni rahakaan ei ole hyvä palkkio eikä kiinosta tehdä kotitöitä kenellään koskaan- opi.
Elämisen taitoja,jos ei niitä anneta tehdä. Kyllä alle 10 vuotiaalle lapselle voi antaa tehtäviä esimerkiksi, kaupassa käyntiä,siivoamista,tiskaamista ja maalla tai mökillä puun pilkkomista,saunavesien kantamista ja kasvimaan kitkemistä. Kun lapsi saa tehdä ruumiillista työtä,jää vähemmän energiaa pahantekoon ja lapsi saa monipuolista hyötyliikuntaa ja ennen kaikkea oppii hyödyllisiä taitoja. Palkkaa ei lapselle tarvitse antaa,työ palkitsee lapsen. Ja näin lapsesta ei kehity uusavutonta pullamössö nörttiä.
- on
paha korjata. Kun on vahinko jo tapahtunut, niin turha siinä koettaa sitten pyristellä teinejä järjestykseen. Lapset on lapsia ja tottelevat perheen järjestystä niin kauan kuin kotona asuvat ja ovat alaikäisiä. Jos antaa pikkusormen....se vie koko käden....
- näppäkätevä yh-äiti
Kerroin tuossa aikaisemmin lapsistani, jotka eivät tahdo tehdä kotitöitä. He osaavat tehdä paljonkin asioita (onneksi edes niin), mutta he eivät tahdo. En tiedä, miten kääntää kelkkaa, koska jo esikoisen ollessa 3v, hän siirtyi sujuvasti katselemaan taka-alalle, jos erehdyin ehdottamaan "kerätään nämä lelut yhdessä"-leikkiä.
Uskaltautuisin vierittämään osan vastuusta lasten isälle, joka aikoinaan delegoi kaikki kotityöt minulle olemalla aamusta iltaan joko töissä tai viihteellä. Talossa ei ollut ketään lisäkseni tekemässä yhtään mitään.
Pitäisikö minun tehdä kuten purkkatohtori dr.Phil kehottaa, viedä varastoon kaikki, paitsi sänky petivaatteineen? Sieltä sitten voisi kotitöillä ostaa tavaroitaan takaisin ja takapakin iskiessä tavarat vietäisiin takaisin varastoon?
Joku viisas jossakin totesi, että vanhempien, jotka uhkailevat lapsia tavaroiden pois ottamisella, on syytä hankkia iso komero ja toteuttaa uhkaus.
Lastensuojelulaki on erittäin hyvä asia, mutta tuntuu oudolta, kun alle kymmenen vuotias lapsi sanoo, että "Minulla on oikeus...", "Lain mukaan sinä et voi..."
Aikuiset ovat pulassa lasten ja koko yhteiskuntamme tulevien aikuisten kanssa. Sen olen oppinut, että laiska ja tyhmä ovat aivan eri asia. - kolmen pojan äiti
näppäkätevä yh-äiti kirjoitti:
Kerroin tuossa aikaisemmin lapsistani, jotka eivät tahdo tehdä kotitöitä. He osaavat tehdä paljonkin asioita (onneksi edes niin), mutta he eivät tahdo. En tiedä, miten kääntää kelkkaa, koska jo esikoisen ollessa 3v, hän siirtyi sujuvasti katselemaan taka-alalle, jos erehdyin ehdottamaan "kerätään nämä lelut yhdessä"-leikkiä.
Uskaltautuisin vierittämään osan vastuusta lasten isälle, joka aikoinaan delegoi kaikki kotityöt minulle olemalla aamusta iltaan joko töissä tai viihteellä. Talossa ei ollut ketään lisäkseni tekemässä yhtään mitään.
Pitäisikö minun tehdä kuten purkkatohtori dr.Phil kehottaa, viedä varastoon kaikki, paitsi sänky petivaatteineen? Sieltä sitten voisi kotitöillä ostaa tavaroitaan takaisin ja takapakin iskiessä tavarat vietäisiin takaisin varastoon?
Joku viisas jossakin totesi, että vanhempien, jotka uhkailevat lapsia tavaroiden pois ottamisella, on syytä hankkia iso komero ja toteuttaa uhkaus.
Lastensuojelulaki on erittäin hyvä asia, mutta tuntuu oudolta, kun alle kymmenen vuotias lapsi sanoo, että "Minulla on oikeus...", "Lain mukaan sinä et voi..."
Aikuiset ovat pulassa lasten ja koko yhteiskuntamme tulevien aikuisten kanssa. Sen olen oppinut, että laiska ja tyhmä ovat aivan eri asia.Eli, kun tehdään yhdessä jotain, ethdään kuitenkin selkeä työnjako - meillä myös kolmevuotias on synnynnäinen työnjohtaja, ja saa isoveljet tekemään oman osuutensa. Minua ei saa, mutta yrittää kyllä joka kerta. Eli meillä sovitaan, että siivoa sinä ensin autot, minä kerään sillä välin kirjat tms. Eli lapsella on selkeä oma homma, mutta siltikin urakassa on joku apuna. Esikoisellamme siivoushommat olivat erityisen hankalia saada sujumaan (adhd), jolloin huone jaettiin ruutuihin, ja hän sen yhden ruudun sai kerrallaan hienosti hoidettua, kokonaisuus sen verran pienempi. Nykyään ei tarvita muuta kuin sanallista ohjausta, kun hän on pian kymmenen.
Meillä ei ole perussiivous mitään leikkiä. Se tehdään kerran viikossa ainakin kunnolla, mutta lapsia valmistellaan jo edellisenä päivänä, ja asetetaan aikaraja, jonka puitteissa saavat itse homman hoitaa. Keskimmäinen hoitaa yleensä jo jonkin tunnin kuluttua, esikoinen jättää viime tinkaan, mutta tietää, että se on hoidettava. Ja pienin tosiaan tarvitsee vielä välillä ohjausta.
Joskus meillä on lapset itse valinneet, mitä laitetaan varastoon, ymmärtävät kyllä, että siivous on helpompaa, jos levitettävää tavaraa on vähemmän. Eli siivouksen yhteydessä saavat laittaa osan varastolaatikkoon, ja osan tarvitsemanasa hyllyihin. Saavat myös ne takaisin, jos haluavat. Tai sitten vaihtaa osan. Ihan miten vaan, mutta kauppaa niillä ei käydä. - täytyy kokeilla
kolmen pojan äiti kirjoitti:
Eli, kun tehdään yhdessä jotain, ethdään kuitenkin selkeä työnjako - meillä myös kolmevuotias on synnynnäinen työnjohtaja, ja saa isoveljet tekemään oman osuutensa. Minua ei saa, mutta yrittää kyllä joka kerta. Eli meillä sovitaan, että siivoa sinä ensin autot, minä kerään sillä välin kirjat tms. Eli lapsella on selkeä oma homma, mutta siltikin urakassa on joku apuna. Esikoisellamme siivoushommat olivat erityisen hankalia saada sujumaan (adhd), jolloin huone jaettiin ruutuihin, ja hän sen yhden ruudun sai kerrallaan hienosti hoidettua, kokonaisuus sen verran pienempi. Nykyään ei tarvita muuta kuin sanallista ohjausta, kun hän on pian kymmenen.
Meillä ei ole perussiivous mitään leikkiä. Se tehdään kerran viikossa ainakin kunnolla, mutta lapsia valmistellaan jo edellisenä päivänä, ja asetetaan aikaraja, jonka puitteissa saavat itse homman hoitaa. Keskimmäinen hoitaa yleensä jo jonkin tunnin kuluttua, esikoinen jättää viime tinkaan, mutta tietää, että se on hoidettava. Ja pienin tosiaan tarvitsee vielä välillä ohjausta.
Joskus meillä on lapset itse valinneet, mitä laitetaan varastoon, ymmärtävät kyllä, että siivous on helpompaa, jos levitettävää tavaraa on vähemmän. Eli siivouksen yhteydessä saavat laittaa osan varastolaatikkoon, ja osan tarvitsemanasa hyllyihin. Saavat myös ne takaisin, jos haluavat. Tai sitten vaihtaa osan. Ihan miten vaan, mutta kauppaa niillä ei käydä.onnistuisiko kahden lapsen kanssa, kun leluja on runsaasti, mutta eivät ehdi olla kaikki levällään. Itseltäni menisi järjestämiseen 20-60min., mutta periaatteesta en kerää leluja kuin viimeisessä hädässä.
Yksi ongelma on lelujen varastointi. Lasten huoneessa on kyllä riittävästi tilaa, mutta ne ovat siellä saatavissa. Kylmävarastointi ei tunnu hyvältä ratkaisulta, kun olen hieman yliherkkä tavaroiden mahdolliselle homehtumiselle. Olen usein törmännyt kyläpaikoissa ja joskus myös kotona lahjaksi tulleisiin leluihin, jotka suoraan sanoen haisevat pahasti homeelle. En oikein uskalla ottaa riskiä.
- Niinpä niin...
...universaali totuus: "laiskalla" äidillä on helekutin osaavat kakarat. Lapset pitää ottaa osaksi perheen arkirutiineja ja se tarkoittaa, että työt tehdään yhdessä. Ei niin, että lapset laittavat koko kodin; se ei ole oikein. Äitiä ei huolestuttanut ollenkaan, kun muutin pois kotoa - se, kun tiesi, että osaan kotihommat yksin ja yhdessä.
- nuorineiti93
samaa mieltä, että lasten pitäisi tehdä kotitöitä. Ensimmäiset muistoni kotitöiden tekemisestä ovat niiltä ajoilta, kun olin about 3 tai 4. silloin autoin siivouspäivänä isoveljien huoneen siivoamisessa lelujen paikalleen laittamisessa. siitä sitten aina vähän kerrassaan lisää vastuuta iän karttuessa. enkä ole valittanut kovin paljoa.
En saa rahaa siitä, että teen kotitöitä. saan kuukaudessa 30e, ja siihen kuuluu esim. se, että pidän huoneeni siistinä ja auttelen kotitöissä.
Nyt kesällä, kun en saanut kesätöitä, teen vähän enemmän hommia (varsinkin, kun vanhempani ja veljeni ovat töissä). Imuroin alakerran kerran viikossa, pesen pyykkiä, tyhjennän ja täytän tiskikonetta, siistin keittiön ja pidän talomme perussiistinä. Ei siis mikään mahdoton homma. Laitan myös ruokaa, jos äiti pyytää. En kuitenkaan ole mikään kodin hyvä hengetär, enkä myöskään ole mikään mallitytär siivousasioissa, vaikka tuosta nyt sellaisen kuvan saattaisi saada.
Mielestäni lapsille tekee ihan hyvää tehdä kotitöitä. Muutenhan sitä menee ihan sormi suuhun, kun omaan kämppään muuttaa. Minulla ja veljelläni olisi ihan varmasti mennyt sormi suuhun tammikuussa kotitöiden suhteen, kun vanhempamme olivat thaimaassa kaksi viikkoa.
Se menee jo liian lepsuksi, jos lapset eivät tee kotitöitä. Eivät kotityöt ole rangaistus..- -----
Eli teet vanhemmillesi kuuluvat työt. =D He voivat sitten laiskotella. Vanhemmat laittaa lapset asialle kun eivät itse viitsi.
- nuorineiti93
----- kirjoitti:
Eli teet vanhemmillesi kuuluvat työt. =D He voivat sitten laiskotella. Vanhemmat laittaa lapset asialle kun eivät itse viitsi.
En tee niitä vanhemmilleni kuuluvia töitä jatkuvalla syötöllä. peseväthän hekin meillä pyykkiä ja laittavat ruokaa ja silleen. olisiko se muka oikein, että vain makoilisin kotona tekemättä mitään, ja kun äitini tulee väsyneenä töistä, hän siivoaisi ja laittaisi ruokaa ja lähtisi vielä kauppaan. äitini menee kuitenkin kuuden aikaan töihin. isällä on kyllä vuorotyö, että hän tekee myös välistä kotitöitä.
enkä minä myöskään raada. tänäänkin vain laitoin tiskikoneen päälle ja siivoilin omaa huonettani, huomenna selvin tiskit ja laitan ruokaa. enhän minä nyt joka päivä mitään suursiivousta tee. autan vain vanhempiani. hekin voivat sitten levätä raskaan työpäivän jälkeen kun ei tarvitse kaikkea tehdä.
veljeni tosin voisivat osallistua myös kotitöihin. en muista milloin viimeksi edes toinen heistä olisi tyhjentänyt tiskikoneen.. - kyllä...
----- kirjoitti:
jo tuon ikäisen kuuluukin tehdä, jos muu perhe käy töissä ja itsellä ei ole kesätöitä.
- ...
En mä mitään taakkaa ainakaan lapsena kokenut vaikka hommia ei silloin ollut. Mitä nyt tiskausta harjoitteli. Aikuisena kotihommia riittää.
- 7 vuotiiaan äiti
jotenkin edes osallistuisi kotitaloustöihin myös lapsikin.
Muistan lapsuudessani kun olin 3 sisaruksen parvessa,isä omassa yrityksessä ja äitini myös oli töissä jahka oli mahdollisuus lähteä töihin.
Autoimme mielellämme kotiaskareissa 70 luvulla,äitini antoi jopa vastuuta sain olla pikku apulaisena kävin jopa ihan naapurin pienessä kaupassa ostamassa jotain ihan kevyttä kannettavaa jonka ihan hyvin jaksoin tuoda.
Niin sitä oppii ihan lapsesta mitä kuuluu kotitöihin eikä se tunnu taakalta ollenkaan mukavaa lapsuusaikaa oli ainakin minulla.
Saimme siittä hyvästä sitten viikkorahan ja vielä lisäksi hyvä rahan että sai ostettua itselleen jopa jäätelön tai karkkia.
Lapsi oppii siittä että yhdessä tehdään kaikki.
Sekä oppisi pitämään oman huoneensa siistinä ettei lelujen siivominen ole pelkästään aikuisten vastuulla,huomaamatta auttaa myös lasta siistimään lapsen lelut. - were
Enpä tiedä tuntevatko lapset itsensä niinkään taakaksi (mitä suomi24 etusivulta luin), mutta laiskistuvat kyllä helvetisti siinä. Oman huoneen siivous on yksi niistä asioista. Sitä ei tule siivottua jos ei vaikka kerran viikossa ole tullut tavaksi.
Ja koska itse olen juuri näitä lapsia jotka eivät, vapaaehtoisesti ainakaan, kotiaskareita tehneet, voin sanoa että jos siitä ei tee tapaa lapselle että kotiaskareissa voi auttaa, voin sanoa kokemuksesta että niitä on vaikea sitten myöhemmin saada niiden tekoon. Itse tulin, jos tulin, todella vittuutuneena auttamaan vaikka ihan tiskikoneen purkamisessa, jos sellaisen tehtävän yhtäkkiä sain (ja tehtäviä tuli tosiaan harvoin). Eikä se yhtään auttanut että isoveljeni sai laiskotella ja livistää aina kaikista askareista.
Tietty kyllä nyt täysikäisenä ja työttömänä kun kotona väliaikaisesti asun ennen kuin lähen opiskelemaan, tulee noita kotiaskareita tehtyä kun kotona kumminkin olen kun vanhemmat on töissä, etten kumminkaan mikään uusavuton ole.... onneksi.... - Raisa86
Ollessani pieni, kuului kotitöihimme (huoneen siivouksen lisäksi) tiskikoneen tyhjennys ja täyttö, imurointi (minä imuroin yläkerran, sisko alakerran), vessan pesu 1krt/vko, pyykkien kuivumaan ripustus, marjojen poimiminen pensaista kesäisin ym.
Nyt olen itse perheen äiti ja olen ottanut esikkoa (vajaa 2-vuotias) mukaan kotiaskareisiin. Hän kiikuttaa vaatteita kylppäriin, kun näkee, että laitan pyykkikonetta pyörimään, hän vie roskat roskiin, jos sellaisia löytää, hän pesee minun kanssani lattioita, auttaa tyhjentämään tiskikonetta (ojentaa astioita minulle, jotta voin laittaa ne kaappiin) mutta ylivoimaisesti parasta ikinä on imurointi! Tyttö saa kauhean hepulin, kun raahaan imurin kaapista! Hän haluaa myös itse imuroida! :)
Todella toivon, että tyttö jatkaa samaa mallia vanhempanakin, jotta oppisi, että siivous kuuluu jokapäiväiseen elämään...- kentältä ja kotoa nähtyä
Tässä keskustelussa mieltäni lämmittivät erityisesti parikymppisen "uusavuttoman" äidin kirjoitus ja suloisen 14 vuotiaan tytön ajatukset.
On ihailtavaa äitiyttä ja vastuunkantoa, että itse yrittää tehdä asiat vähän paremmin, vaikka se tuntuisikin hiukan vaikealta.
14 vuotiaan kirjoituksesta puolestaan tuli hyvin ilmi se tosiasia, josta monet nuoret ovat samaa mieltä. Lapset ja nuoret haluavat osallistua, jos se on pienestä pitäen tehty mielekkääksi ja mukavaksi. Mikäs sen kivempaa yhdessäoloa lapsen kanssa kuin leipominen tai pyykkien ripustaminen.
Meillä lapset oikein kilpailevat siitä kuka pääsee mammam kanssa pyykille. Pyykkituvassa on mukavaa yhdessä viikkailla ja jutella lapselle tärkeitä asioita.
Lasten täytyy saada elää ja leikkiä sopivassa suhteessa, mutta myös elämän perustaitojen opettelu kuuluu lapsen tehtäviin. Niin luonnossakin eläinemot lapsiaan opettavat, ja pennuthan tekevät ja oppivat leikin kautta :) Vastuu tulee ikävaiheen mukaan, kuten vapaudetkin. Mitä enemmän vastuuta - sitä enemmän vapautta ja omaa päätösvaltaa asioihin. lapset voi aivan hyvin ottaa mukaan arjen päätöksen tekoon, kuten kauppalistan miettimiseen, siivousten jakoon ja vaikkapa yhteisen kesäloman pohdintaan.
Älkää kasvattako uusavuttomia lapsia, teette heille suuren karhunpalveluksen. Tietysti on niitä fiksuja nuoria, jotka kyllä oppivat itsekkin tekemään asioita - mutta suurella osalla nuoria ei ole sellaisia valmiuksia luonnostaan. Tämä näkyy yhteiskunnassamme, valitettavasti.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065520Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453683Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503245Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4532568Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611610- 871356
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321283- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1501192