Tupakka ja elinikä

Tutkittuja tilastoja

39

3138

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sillä olen vielä

hengissä-mittarissa about reilu 50V. Olen sauhutellut pari toppaa per päivä reilut 39 vuotta. Kuolen mielelläni noin 70 vuotiaana-enkä mitenkään haluaisi keikkua täällä 88 vuoden ikään.

• marlboroman...,

Alottajan juttu täyttä satua jolla kukkahattutädit ja terveysnatsit meitä yrittää pelotella.
        Hengissä määkin olen 55v enkä kuolla aio vielä pitkiin aikoihin, terveenä kuin pukki ja tupakkaa palaa joka ainoa päivä sikaria piippua ja sätkää laadukkaasta kessusta käärittynä.

Hyvää kesää laadukkaitten tupakoitten seurassa, nautitaan elämästä täysillä ja tupakanpolttajien vihaajien kiusallakin aina kadulla kulkiessa iso sikari suussa, mitä enemmän heitä vituttaa sitä parempi.

• hei1000
        marlboroman..., kirjoitti:

Alottajan juttu täyttä satua jolla kukkahattutädit ja terveysnatsit meitä yrittää pelotella.
        Hengissä määkin olen 55v enkä kuolla aio vielä pitkiin aikoihin, terveenä kuin pukki ja tupakkaa palaa joka ainoa päivä sikaria piippua ja sätkää laadukkaasta kessusta käärittynä.

Hyvää kesää laadukkaitten tupakoitten seurassa, nautitaan elämästä täysillä ja tupakanpolttajien vihaajien kiusallakin aina kadulla kulkiessa iso sikari suussa, mitä enemmän heitä vituttaa sitä parempi.

tupakointi lyhentää elinikää 15 vuotta.el jos kuolee 65 vuotiaana,niin kuoleekin 50 vuotiaana.itse en polta tota paskaa,kun se on perseestä.ja te varmaan kysytte miksi en polta?!no siksi kun tota paskaa ei voi sietääkkään,mulle tulee esim:päänsärkyä mallustakin,kun haistansitä.mitä suotta polttamaan täyttä:PASKAA!

• marlboroman...,
        hei1000 kirjoitti:

tupakointi lyhentää elinikää 15 vuotta.el jos kuolee 65 vuotiaana,niin kuoleekin 50 vuotiaana.itse en polta tota paskaa,kun se on perseestä.ja te varmaan kysytte miksi en polta?!no siksi kun tota paskaa ei voi sietääkkään,mulle tulee esim:päänsärkyä mallustakin,kun haistansitä.mitä suotta polttamaan täyttä:PASKAA!

No tuskin ketää kiinnostaa pätkääkää miksi et polta mutta älä nyt kiihdy tollai saat jonku sydädin ja kuollakupsahdat ennenaikojaan, ehkä kannattais alottaa tupakointi se rauhottaa luo suvaitsevaisuutta ja yhteishenkeä ihmisten keskuuteen paitsi niille jotka jotain ihmeen vihaansa ja vitutustaan purkavat tupakoiviin potkisivat vaikka roskapönttöjä tupakoivien sijaan.

• ... mutta ei vaan usko

"Alottajan juttu täyttä satua jolla kukkahattutädit ja terveysnatsit meitä yrittää pelotella."

Sehän ei ole satua vaan lähinnä laskelmia tiedossa olevien tosiasioiden pohjalta.

Kun tarkastellaan isompia ihmis- tai muita joukkoja, niin tilastot kertovat keskimääräiset faktat varsin hyvin. Tupakoitsijoille ja muillekin ihmisille on tyypillistä uskoa, että ei tämä minun kohdallani pidä paikkaansa. Sitten kun "gongi mahdollisesti kumahtaa", onkin jo myöhäistä miettiä koko asiaa.

Kun tarkastellaan yhtä yksityistä ihmistä, niin silloin ei tilastoista voikaan tehdä mitään johtopäätöksiä. Tilanne muuttuu kyllä, jos otetaan vaikka tietty kymmenen hengen ryhmä tupakoitsijoita. Jo tällaiseen joukkoon tilastolliset todennäköisyydet alkavat päteä varsin hyvin, jos puhutaan esimerkiksi sairastuvuudesta ja eliniän odotuksesta.

Tupakoisijan uskoa omaan terveyteensä saattaa lisätä se, että hänellä mahdollisesti on joku sukulainen, joka on ikänsä polttanut pari askia päivänsä ja on korkeasta iästään huolimatta terve kuin pukki. Hyvin moni tietää myös tapauksia, joissa joku sukulainen tai tuttu on kuollut nuorena johonkin tautiin.

• marlboroman...,
        ... mutta ei vaan usko kirjoitti:

"Alottajan juttu täyttä satua jolla kukkahattutädit ja terveysnatsit meitä yrittää pelotella."

Sehän ei ole satua vaan lähinnä laskelmia tiedossa olevien tosiasioiden pohjalta.

Kun tarkastellaan isompia ihmis- tai muita joukkoja, niin tilastot kertovat keskimääräiset faktat varsin hyvin. Tupakoitsijoille ja muillekin ihmisille on tyypillistä uskoa, että ei tämä minun kohdallani pidä paikkaansa. Sitten kun "gongi mahdollisesti kumahtaa", onkin jo myöhäistä miettiä koko asiaa.

Kun tarkastellaan yhtä yksityistä ihmistä, niin silloin ei tilastoista voikaan tehdä mitään johtopäätöksiä. Tilanne muuttuu kyllä, jos otetaan vaikka tietty kymmenen hengen ryhmä tupakoitsijoita. Jo tällaiseen joukkoon tilastolliset todennäköisyydet alkavat päteä varsin hyvin, jos puhutaan esimerkiksi sairastuvuudesta ja eliniän odotuksesta.

Tupakoisijan uskoa omaan terveyteensä saattaa lisätä se, että hänellä mahdollisesti on joku sukulainen, joka on ikänsä polttanut pari askia päivänsä ja on korkeasta iästään huolimatta terve kuin pukki. Hyvin moni tietää myös tapauksia, joissa joku sukulainen tai tuttu on kuollut nuorena johonkin tautiin.

Tilasto-->Tutkimus--->Emävale

Mitä helvettiä niitä olemattomia sairauksia murehtii ja niillä panikoi, pöljän vainoharhaisen hommaa ne iskee jos on iskeäkseen tupakoit tai et.

Kerro nyt kun kerran niin helvetin viisas olet mitä sairauksia mulla tällähetkellä on koska mä en itse tiedä mitä mun pitäis sairastaa ja mistä mun pitäis kipee olla?

• Anonyymi

Siskonsuakin vituttaa kun putoot 58v keuhkosyöpään

• Anonyymi

Tilasto-->Tutkimus--->Emävale

Mitä helvettiä niitä olemattomia sairauksia murehtii ja niillä panikoi, pöljän vainoharhaisen hommaa ne iskee jos on iskeäkseen tupakoit tai et.

Kerro nyt kun kerran niin helvetin viisas olet mitä sairauksia mulla tällähetkellä on koska mä en itse tiedä mitä mun pitäis sairastaa ja mistä mun pitäis kipee olla?

Ei Sun sairautesi ketään kiinnosta, tuskin edes itseäsi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei Sun sairautesi ketään kiinnosta, tuskin edes itseäsi

Vastasit viestiin vuodelta 2009, ei hyvin mene sinullakaan.

• Anonyymi

No tuskin ketää kiinnostaa pätkääkää miksi et polta mutta älä nyt kiihdy tollai saat jonku sydädin ja kuollakupsahdat ennenaikojaan, ehkä kannattais alottaa tupakointi se rauhottaa luo suvaitsevaisuutta ja yhteishenkeä ihmisten keskuuteen paitsi niille jotka jotain ihmeen vihaansa ja vitutustaan purkavat tupakoiviin potkisivat vaikka roskapönttöjä tupakoivien sijaan.

Itselläkin tökki mallun kuiva maku ja rään eritys.
        Nyt kun olen vetänyt colltia, maku on sopivan savuisa ja köhintä laskenut ainakin 25%.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vastasit viestiin vuodelta 2009, ei hyvin mene sinullakaan.

Yhdellekin naiselle lääkäri määräsi tupakan pois. Oli joku keuhkoahtauma tauti. Ei kyennyt. Vaikka kuolema edessä.
        Olen itse ollut 47 vuotta tupakoimatta, ja olen kiitollinen siitä. Usko Jeesukseen auttoi ja antoi motivaatiota. Joku saarnaaja sanoi: " Jos Jumala olisi tarkoittanut, että ihminen tupakoi, Hän olisi laittanut päähän piipun, josta käry tulee ulos. "

• ålhyl

Toivottavaa,että ottaa tupakkivälineet mukaan ja riittävästi.Nuori mies huuteli harmaantuneille hapsille,kuinka h-naisia,kun ei tupakkii ole.Vanhemmat pitäisi huolta tarpeista,ettei nuorten tarvitsisi kaikkia asioitaan kylällä vai onko ulkoruokinnassa.Ne,jotka ei polta elävät ilman paineita pidempään stressitöntä kesää.

• mutta kun

Mites jos jää auton alle ja kuolee, onkos nekin näissä tilastoissa mukana, tilastohan vääristyy heti jos raitis ihminen kuolee auton alle, ja tupakoiva korkeintaan vähän loukkaa itteensä samanlaisessä mällissä.

• soppa..94

yks tupakka vie vain n.3 minuuttia ihmisen eliniästä, ja tuokin on siis vain arvio. joku voi kuolla 20v aikasempaa, mut joku onnekas vaik vaan paria kuukautta aikasempaa

• marlboroman...,

35 vuotta 20 tupakkia/päivä, koska mun pitää kuolla vai joko mulle on pidetty hautajaiset en ole kyllä itte mukana ollu kun en niistä mitää muista.

Laskekaas nyt joku innokas paljonko mun elämä lyhenee, itte en viitti keskittyä laskuhommiin.

• laskemaan

35 vuotta 20 tupakkia/päivä, koska mun pitää kuolla vai joko mulle on pidetty hautajaiset en ole kyllä itte mukana ollu kun en niistä mitää muista.

Laskekaas nyt joku innokas paljonko mun elämä lyhenee, itte en viitti keskittyä laskuhommiin.

Muutama vuosi sitten oli Ranskalaisesta naisesta juttua, kuoli 102 vuotiaan oli polttanut nuoresta asti tupakkaa, lopetti 101 vuotiaana tupakoinnin, että kuinhan vanhaksi olisikaan elänyt ilman tupakkaa ? Lääkärin kanssa tuli juteltua tupakasta, olin kolmisen kuukautta ilman tupakkaa (nyt yritän taas), sanoi että kyllä nuo tupakattomat pätkätkin ovat hyvästä. Ja on ihmisiä, yli 80- vuotiaita jotka ovat n. 7 vuotiaasta polttaneet tupakkaa ja porskuttavat eteenpäin.

• marlboroman...,
        laskemaan kirjoitti:

Muutama vuosi sitten oli Ranskalaisesta naisesta juttua, kuoli 102 vuotiaan oli polttanut nuoresta asti tupakkaa, lopetti 101 vuotiaana tupakoinnin, että kuinhan vanhaksi olisikaan elänyt ilman tupakkaa ? Lääkärin kanssa tuli juteltua tupakasta, olin kolmisen kuukautta ilman tupakkaa (nyt yritän taas), sanoi että kyllä nuo tupakattomat pätkätkin ovat hyvästä. Ja on ihmisiä, yli 80- vuotiaita jotka ovat n. 7 vuotiaasta polttaneet tupakkaa ja porskuttavat eteenpäin.

Juu kyllä sairaudet on varmaan vähän niiko yksilökohtaisia toinen sairastuu helpommin kuin toinen, tuollainen tupakaton paussi voi putsata esimerkiksi tervat keuhkoista tekee varmaan hyvää.

Omalla kohdalla menee tupakointi miedompien suuntaan yleensä pitkään tupakoinut käyttää entistä vahvempia tupakoita mulla päinvastoin, tällähetkellä väännän sätkää tai oon vuosia vääntänyt, pitkä filtteri ja imukkeessa lisäksi piippufiltteri, jotenki alkaa tuntua että näitä henkeen vedettäviä olis turha enää polttaa, sikarit ja piippu tilalle mutku ei muka ole aikaa värkätä niitten kanssa tai sitte nuuskaa poskeen, nuuskakin pitäis vielä testata sitä en ole koskaan kokeillut.

• Anonyymi

Jos lääketiede kehittäisi peltikeuhkot, voisi tupakointi muuntua lähes riskittömäksi.

• pillipalli1

juu kyl mun iskäki on 68 ja on ihan terve ja on polttanu 14 vuotiaasta asti. et toiset sairastuu ja toiset ei. ja sehän on sillaila et jos ei iskällekkä tuu mitään ni ei pojallekkaan ku ne sairastumiset on vähä niinku suvussa.

• Anonyymi

Kuolikos Sorsakoski, sorsat ja donneri PULLAAN vai keuhkosyöpää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuolikos Sorsakoski, sorsat ja donneri PULLAAN vai keuhkosyöpää?

Kalevi Sorsa oli pullasorsan näköinen.
        Mut noi kaikki hemmot kuoli keuhkosyöpään, salekin kohta kuuluu samaan joukkoon.

• pillipalli1

ja jos harrastaa liikuntaa ni pysyy terveempänä vaikka polttais, ei tuu niin helposti sairauksia.

• Deadsmokerr

Aivan sama, niin kauan kun ei tee itselleen mitään muutosta.

I Quit! Vitut tupakasta, sanon vain. Olen nyt saanut uutta verta sen tehdä ja tällä kertaa minä valitsen syöpäkääryleiden vetämisen paskapöntöstä.

Niiden vuoksi en saa vapautta liikkua, kuinka haluan ja hengittää niinkuin normaali ihminen. En ainakaan halua huohottaa vanhempana niinkuin joku sick syrjäytynyt epäilyttävä, sopimaton, ristiriitainen ihminen.

Aivan vitun sama, kauanko polttaa kuitenkin. Voihan kaikkea tehdä miten paljon vain ilman rajoja. This is your life. Tupakka ei kuitenkaan ole minun kategoriani mukaan edes nautintoaine koska se vain käynnistää sinun omat mielihaluhormonisi. Tupakkaa ei pitäisi edes pitää vaihtoehtona nautintoaineiden parissa. Normaali ihminen _ei_ polta ja katsele joka päivä tuhkakuppia aamulla savuisella parvekkeella ja huohota portaita alas töihin sekä uurasta töissä, polta autossa röökiä vähän lisää, kävele rappusia ja tee sitä uudestaan joka päivä jne.

'' Over & over I keep abusing myself
      Lower & lower I keep sinkin'
      Over & over I keep beating myself down!

WITH NO REGRETS!!!
      For anything I did
      And I won't forget (won't forget)
      To do it all again
      With no REGRETS! ''
      Tuo lyriikka on Dope -No regrets nimisestä biisistä.

Kun mietitte, että on aivan sama miten elätte ja jatkuvasti monet ovat jumissa tässä tunnelissa samojen aiheiden parissa, mutta että samoista syistä. Koska he eivät kehitä itseään ja todellakin tuhoavat sisäelimiään.

On tullut monia ajatuksia pintaan, kun on saanut ikää lisää.

Mitä minä teen savuavalla tikulla jonka lykkään huuleeni ja menen fyysisiin töihin, raadan siellä, verenkierron nopenemisen vaikutuksesta menen piakkoin taas tupakalle, enkä saa henkeä.. :DD Naurettavaa.

• SteamPunkC

Pastori Deadmokerr on nyt hyvä ja rauhoittuu hieman...

Kyse on viime kädessä omista valinnoista ja niiden seurausten hyväksymisestä. Jos valintansa tekee itselleen rehellisesti, ei tuossa pitäisi olla mitään moitittavaa (etenkään niillä, jotka eivät ole koskaan tupakoineetkaan).

Joitakin lopettamisessa auttaa apinan raivo, toisilla muut temput. Itse vaihdoin 40-vuotisen tupakoinnin muutama vuosi sitten höyryttelyyn (sähkötupakkaan). Varsin kivuton ja kovasti palkitseva valinta. Kukkahatut saavat minun puolestani uhota nyt ja vastaisuudessakin elämäntuskaansa mielin määrin.

• Deadsmokerr

Pastorit eivät ragea, eivätkä kuuntele blackmetallia. ;)

Pastorit ovat myöskin yleensä miehiä.

Muuten meni aivan nappiin. :)

• paskapuska

TupAkasta ei tuu mitään sairauksii niin helposti jos liikkuu tarpeeks eikä istu tvn vieressä koko päivää.

• Deadsmokerr

Hei, paskapuska. Kaikkihan me tiedämme ettei sillä ole mitään väliä.

Ainoastaan sillä on, että kasaat kaiken ruumiiseesi. Siis ei ole väliä liikutko vaiko etkö. Ainoa merkitsevä asia on se, että poltatko vai etkö.

• paskapuska

Paskapuhetta

• 8+2

Pitää tilastot paikkansa tai ei, niin tämä keskustelu ei nyt ainakaan todistanut mitään muuta kun sen että ihmiset on äärimmäisen typeriä.

Itse poltin 32 vuotta, viimiset 15 vuotta 2 askia päivässä,
      lopetin viime vuonna ja tähän asti pärjännyt ilman,
      koko aikana mitä poltin en IKINÄ olisi ollut niin idiootti että olisin jossain alkanut jankkaamaan vastaan kun todetaan että tupakka on haitallista terveydelle.

HALOO?? TERVA, HÄKÄ, NIKOTIINI?

Kyllä on joku pahemminkin pielessä pääkopassa jos tosiaan jaksaa väittää että tupakalla ei terveyshaittoja olisi.

Itse tulen lopun ikääni luultavamminkin unelmoimaan tupakan poltosta ja sen "stressin poisto kyvystä" mikä tasan tarkkaan todistaa sen että itsestäni tuli juuri niin heikko mitä joka ikisestä "nautitaan elämästä täysillä, kuitenki kuollaan" idiootista.

Eihän se todista mitään muuta kun sen että joka ikinen polttaja on tupakan orja ja irti ei pääse, jolloin alkaa tämä tolkuton uhoaminen niille ketkä ei polta. Säälittävää.

Täältä ainakin suuri hatunnosto kaikille jotka eivät polta tai ovat irti päässee, itse en uskalla sanoa tulenko olemaan lopullisesti ilman tupakkaa vai en. Sen verran hankalaa edelleen että päivä kerrallaan, edelleen tuntuu kuin olisi hyvästellyt hetkeksi hyvän ystävän.

• paskapuska

Onko joku väittänyt että tupakalla ei olisi terveyshaittoja. Kyllä sillä on ainakin: yskä ,hengästyminen ja riippuvuus

• DeadSmokerr

Facepalm, sinulle paskapuska..

• paskapuska

Naamapalmu. HeheheheheheehehehheeHahahahaaahhhaaahahahahahahahaaaahhhaahhahahahahahahahahahahahaa(:

• paskapuska

On veskukin 69 ja elää vielä

• Anonyymi
        paskapuska kirjoitti:

On veskukin 69 ja elää vielä

Kuollessaan oli keuhkosyöpä ja maksasyöpä, ikää oli77

• Lasse Lehtinen

Rahalla saa niin monenlaista tutkimusta ja tilastoa. Ihan hirvittää!

• Anonyymi

Senku röökaatte. Senku opettelette, te uudetki alottelijat!

Satunnaiset esimerkit pois luettuina tupakoitsijoiden elinikä on keskimäärin sen verran lyhyempi, että sillä on taloudellista merkitystä eläkekustannuksiin, jotka rasittavat työtä tekevää, maksavaa porukkaa. Kyllä se tupakkimieskin sen työikänsä ajan yleensä hengissä pysyy.

Oikeastaan kansantalouden kannalta pitäisi tupakoinnin aloittaminen panna alakoulujen oppimisohjelmiin.

• Anonyymi

JESS!

• Anonyymi

Sukulaiselle harkittiin ohitusleikkausta eli paha sepelvaltiomotauti. Ikää 80-vuotta. Lääkäri sanoi että ei ole oikein tilastoja hyöty/haittasuhteesta ,leikkauksesta toipumisesta ym elämänlaatuun ja pituuteen vaikuttavista asioista. Syy oli kuulemma se, että "erittäin harva yli 30 vuotta tupakoinut ihminen edes elää 80-v ikään asti" ja "nekin jotka elävät ovat aika huonossa kunnossa ja elämänlaatu sinänsä on erittäin heikkoa"

Mutta smoke on, helpottaapa vähän huoltosuhdetta.

• Anonyymi

se riippuu tupakoinnin MÄÄRÄSTÄ , jos tupakoi todella paljon , onhan se eri asia , kuin jos tupakoi 15 , - alle 20 tupakkaa / vrk . jotkut tosiaan tupakoi parikin askia päivässä , niin onhan siinä jo suuri ero.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2420
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2112
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2099
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1655
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      384
      1560
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      272
      1371
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      12
      1356
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe