Pukukoodi ja tatuointi

jäiks

Heipä vaan! Olen osallistumassa naapurikunnan VPK:n 100-vuotis juhlaan ja pukukoodina on ollut tumma puku. Tässä asiassa minulla ei olekkaan mitään hämminkiä, poikaystäväni laittaa siis tumman puvun ja minä jotain juhlavaa, that's fine. MUTTA ongelmana onkin pohkeessani oleva tatuointi, pitääkö minun peittää se esim. pitkillä housuilla vai voinko laittaa polven mittaisen hameen ylleni? Minulla on myös lapaluussa tatuointi, pitäisikö senkin olla piilossa?

Kiitokset teille viisaammille jotka osaatte vastata kysymykseeni!

15

1061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lieneekö näistä mitään koodeksia olemassa? Jokaisen olisi tietysti pitänyt miettiä tatuointia ottaessaan, mitä se kertoo kantajastaan ja haluaako sen kertovan yhtään mitään.

      Muutama aika sitten tautointeja oli vain linnakundeilla ja merimiehillä - ikäänkuin ammattikunnan merkiksi. Nyt kun niitä on lähes pikkuvauvoillakin jo, taitaa niiden merkitys ollut häviämässä tykkänään. "Villi ja vapaa, teen mitä haluun", vaihtuu uuteen ismiin.

      Jotenkin minusta tuntuu, että kymmenen vuoden päästä tämä ihopiirrosboomi on jo ohitse ja jäljelle jää vain harkintakyvyn puutettaan harmitteleva piirrettyjen sukupolvi. Lääkärit askartelevat tatuointien poistojen parissa seuraavat vuodet.

      Kunnes muoti taas iskee uudestaan.

      Miksi olet ottanut tatutoinnin, jos et halua sitä näyttää muille? Et sinä sitä pieneksi, salaiseksi paheeksesi ole hankkinut.

      • eräsvain

        Nyt kyllä ainakin minulla loppu kunnioitus Crudoa kohtaan. Sinulta saa tuntua miltä sinusta tuntuu mutta suvaitsemattomuss ja usko stereotypiohin kuultaa taas niin läpi.


      • eräsvain kirjoitti:

        Nyt kyllä ainakin minulla loppu kunnioitus Crudoa kohtaan. Sinulta saa tuntua miltä sinusta tuntuu mutta suvaitsemattomuss ja usko stereotypiohin kuultaa taas niin läpi.

        Mikä ihmeen suvaitsemattomuus - enhän minä kielteisesti asiaan suhtautunut. Päinvastoin kehoitin näyttämään sen, mikä on hankittu. Eikä näitä varten ole varmaan mitään dress codea tai etikettiä olemassa.

        Olen vain monasti miettinyt syitä, miksi tatuoinnit ovat lisääntyneet niin suuresti, että niitä on yhtäkkiä joka toisella ja telkkarista löytyy aivan oma "Oh, my god - it's assum!"-ohjelmakin. Jokin syyhän siihen täytyy olla - ja voitko selittää minulle sen syyn?

        Isälläni oli useita tatuointeja, joten kyllä minä niihin olen tottunut. Ei, hän ei ollut vankilassa vaan merillä. Pojallani on tatuointeja, mutta en minä häntä siitä moiti - itsepä ristinsä kantaa. Hän ei ole myöskään ollut vankilassa, muta e myöskään merillä, mutta en ole tullut tarkemmin kysyneeksi hänen syitään antaa piirrellä kuvia ihoonsa.


      • crudo kirjoitti:

        Mikä ihmeen suvaitsemattomuus - enhän minä kielteisesti asiaan suhtautunut. Päinvastoin kehoitin näyttämään sen, mikä on hankittu. Eikä näitä varten ole varmaan mitään dress codea tai etikettiä olemassa.

        Olen vain monasti miettinyt syitä, miksi tatuoinnit ovat lisääntyneet niin suuresti, että niitä on yhtäkkiä joka toisella ja telkkarista löytyy aivan oma "Oh, my god - it's assum!"-ohjelmakin. Jokin syyhän siihen täytyy olla - ja voitko selittää minulle sen syyn?

        Isälläni oli useita tatuointeja, joten kyllä minä niihin olen tottunut. Ei, hän ei ollut vankilassa vaan merillä. Pojallani on tatuointeja, mutta en minä häntä siitä moiti - itsepä ristinsä kantaa. Hän ei ole myöskään ollut vankilassa, muta e myöskään merillä, mutta en ole tullut tarkemmin kysyneeksi hänen syitään antaa piirrellä kuvia ihoonsa.

        Sitäpaitsi hetken päästä kun minun sukupolvestani aika jättää ovat nämä tatuoimattomat melkoisia friikkejä kun kuuluvat vähemmistöön. Ehkäpä näitä auktoriteettejä vastaan taistelevia toisinajattelijoita joukolla pilkataan yleisillä rannoilla ja saunoissa, mene tiedä... vai mitä luulet?


      • tpi
        eräsvain kirjoitti:

        Nyt kyllä ainakin minulla loppu kunnioitus Crudoa kohtaan. Sinulta saa tuntua miltä sinusta tuntuu mutta suvaitsemattomuss ja usko stereotypiohin kuultaa taas niin läpi.

        Ennenkin on tullut vastaan se, että tatuointien kutsuminen muotivirtaukseksi herättää vihaa. Kalikka kalahtaa koiraan?
        Ihan puhdas muotivirtaushan on kyseessä, ja osoittaa kantajissaan lähinnä aivotonta pintamuodin perässä juoksemista.

        Ja tähän vastaukseen tulee sitten ziljoona vakuuttelua kuinka yksilöllistä ja luovaa ja ihanaa ja taiteellista ja ties mitä tatuoinnit ovat.
        Toivottavasti tatuoinnit pian unohtuvat samaan hylättyjen muoti-ilmiöiden joukkoon, johon kuuluvat kalukukkarot ja muut omituisuudet.


      • ­Ennustaja
        tpi kirjoitti:

        Ennenkin on tullut vastaan se, että tatuointien kutsuminen muotivirtaukseksi herättää vihaa. Kalikka kalahtaa koiraan?
        Ihan puhdas muotivirtaushan on kyseessä, ja osoittaa kantajissaan lähinnä aivotonta pintamuodin perässä juoksemista.

        Ja tähän vastaukseen tulee sitten ziljoona vakuuttelua kuinka yksilöllistä ja luovaa ja ihanaa ja taiteellista ja ties mitä tatuoinnit ovat.
        Toivottavasti tatuoinnit pian unohtuvat samaan hylättyjen muoti-ilmiöiden joukkoon, johon kuuluvat kalukukkarot ja muut omituisuudet.

        Ja viimeistään kadutaan kun ikää alkaa karttumaan ja keho rupsahtaa. On melkoisen inha näky kun naisen roikkuvassa rinnassa komeilee tatuointi joka kukaties oli edustavankin näköinen nuoressa ja kiinteässä povessa. Sama asia joka on jo nähtävissä vanhemmilla miehillä (lienevätkö ex linnakundeja tai skönäreitä) jo nyt. Ennen komeassa hauiksessa ollut tatuointi on vanhan miehen roikkuvassa hauiksen jäänteessä irvokkaan näköinen. On silmin nähtävää kuinka nämä miehet häpeävät tatuointejaan mm. uimahallien saunassa.
        Muoti-ilmiö kaikki tyynni, eivätkä nykynuoret halua edes ajatella vääjäämätöntä kehonsa rupsahtamista...monet eivät käsittääkseni edes ymmärrä tatuointia ottaessaan sen pysyväisestä luonteesta. Olen jopa kuullut erään nuoren sanovan että "kyllähän se kuluu ajan myötä pois ihon uusiutuessa"???????


      • on myös
        ­Ennustaja kirjoitti:

        Ja viimeistään kadutaan kun ikää alkaa karttumaan ja keho rupsahtaa. On melkoisen inha näky kun naisen roikkuvassa rinnassa komeilee tatuointi joka kukaties oli edustavankin näköinen nuoressa ja kiinteässä povessa. Sama asia joka on jo nähtävissä vanhemmilla miehillä (lienevätkö ex linnakundeja tai skönäreitä) jo nyt. Ennen komeassa hauiksessa ollut tatuointi on vanhan miehen roikkuvassa hauiksen jäänteessä irvokkaan näköinen. On silmin nähtävää kuinka nämä miehet häpeävät tatuointejaan mm. uimahallien saunassa.
        Muoti-ilmiö kaikki tyynni, eivätkä nykynuoret halua edes ajatella vääjäämätöntä kehonsa rupsahtamista...monet eivät käsittääkseni edes ymmärrä tatuointia ottaessaan sen pysyväisestä luonteesta. Olen jopa kuullut erään nuoren sanovan että "kyllähän se kuluu ajan myötä pois ihon uusiutuessa"???????

        "Olen jopa kuullut erään nuoren sanovan että "kyllähän se kuluu ajan myötä pois ihon uusiutuessa"???????"

        Näin todella on, mikäli tatuointi sellaiseksi tehdään. Samaisia tatuointivärejä käytetään mm. kosmetologisissa tatuoinneissa. Kuva kestää 3-4vuoteen ja haipuu pois.


      • Coco7
        crudo kirjoitti:

        Sitäpaitsi hetken päästä kun minun sukupolvestani aika jättää ovat nämä tatuoimattomat melkoisia friikkejä kun kuuluvat vähemmistöön. Ehkäpä näitä auktoriteettejä vastaan taistelevia toisinajattelijoita joukolla pilkataan yleisillä rannoilla ja saunoissa, mene tiedä... vai mitä luulet?

        Tatuointeja on harrastettu aina tämän ihmiskunnan lyhyen historian aikana; euroopplaisperänen kulttuuri on nyt sitten omaksunu ne viimesten parinkymmenen vuoden aikana.
        Uskon että tatuoinnit on tullu jäädäkseen ihan samalla tavalla ku hiusten värjäys, sitähän ei harrastettu sitäkään länsimaissa kunnes teolliset hiusvärit kehitty siihen pisteeseen että kuka tahansa nykyään värjää hiuksiaan eikä sitä pidetä minään. Kaikki ei kuitenkaan värjää, ja niistäkin voi saada allergioita, jopa huomattavasti pahempia ja dramaattisempia ku tatskoista.

        Tämänhetkinen tatuointibuumi tulee ehkä laimenemaan jossain vaiheessa mikä näkyy ehkä siinä että harvemmat ottaa tatuoinnin ihan nuorena, eli siis harkintaa tullaan käyttämään enemmän. Ne jotka sitte tosissaan on tykästyny tatska-ideaan ottaa sen tai niitä jossain vaiheessa.
        Myös tatuointitekniikat ja värit on kehittyny, ja varmaankin ne kaikkein epämääräsimmät ja suttusimmat "omasta kuvasta"-tyyppiset töherrykset jää marginaaliin.
        Tatuoijakäsityöläiset tulee ehkä entistä enemmän tuntemaan vastuunsa, alalle aletaan kouluttamaan ainoastaan todellisia osaajia ja tatuoinneissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota todelliseen laatuun ja tyyliin, myös siihen kenelle näkyvä tatuointi sopii, mihin paikkaan ja minkä kokonen.

        Toki näihin parhaat tatuoijat kiinnittää nykyäänkin huomiota mutta liikenteessä on kuitenki paljon kaikenlaista kamalan näköstä suttua ihmisten ihoilla.

        Kun tatuointi ei enää lähitulevaisuudessa ole mitenkään erityisen dramaattinen ilmiö, niin sitä ei "tarvitse" ottaa ollakseen "persoonallinen". Tämän seurauksena myös kuka tahansa voi ottaa tatuoinnin jos se jotenkin viehättää ja huvittaa ajatuksena.
        Mahdollisesti myös tatuoinnin ottavien ikääntyneiden ihmisten määrä jossain määrin lisääntyy.

        Viehättävät, siistit tatuoinnit oikeissa kohdissa, oikeen tyylisinä kantajalleen ei oo vielä koskaan rumentanu ketään.

        Ihminenhän saa koristella itseään, ihoaan, hiuksiaan. Päättää olla kuvioitu, meikattu, värjätä hiuksensa ja leikkauttaa ne miten haluaa.
        Tai olla täysin meikitön, värjäämätön, naturelle.

        Periaatteessa sen ei pitäis haitata muita. Erilaisiin kutsuihin ei tarvitse peittää omaa sellasta olemustaan jossa itse viihtyy.
        On myös täysin luonnollisia asioita joita ihmiset pyrkii peittämään, esim kaksoisleuka, kaljamaha, kalju, kalpeus etc. Turhaan - oma persoonallinen itse saa luvan kelvata muillekin.


    • kuitenkaan ole kyseessä, vaan ihan VPK:n juhla. Kyllä ne tatskat saavat näkyä, kunhan olet kunnioittanut juhlaa muuten pukukoodin mukaisesti eli arvostat kutsuasi. Tatskoja on nykyisin tosiaan niin paljon, etteivät ne vie juhlavuutta nuorelta ihmiseltä pois... mielestäni. Itse en ainakaan jaksa ajatella, että "mikäs se siellä nuoren tytön pohkeessa pilkahtaa, taitaapa olla paheellinen tatuointi ja juhlathan siis ovat nyt vääjäämättä pilalla." :) Ei niihin liity enää sellaista paheksuntaa, kuin omassa nuoruudessani.

      Jos kyse olisi ihan isoista juhlista, kävisit kampaajalla ja meikkaajallakin, niin siellä miettisitte sitten, sopiiko tatska pukuusi ja haluamaasi lookkiin, vai peitetäänkö, tai laitetaanko ehkä jokin kimalle- tms koriste siihen juhlan ajaksi peittämään sitä.

      Käytä sinä vain hametta, kun sääretkin ovat vielä siloiset eikä suonikohjuistakaan ole kai harmia, mikäli siis pidät hameesta. Kivoja juhlavalmisteluja!

      • jäiks

        Uuden keskustelun avatessani en ajatellut,että tämä herättäisi keskustelua siitä, kuinka typeriä itseään tatuoivat ihmiset ovat.. Joillekkin tämä ei ehkä ole mikään muotivillitys, tämä on taidemuoto, elämäntapa ja viite siitä millainen ihminen on kyseessä. Minä kannan tatuointini YLPEYDELLÄ, mutta ihan ajattelin kunnioittaa myös kyseisiä juhlia joihin olen osallistumassa, jos ei ole soveliasta näyttää kuvia nahassa, niin sitten ei ole. Tapahtumaan kuitenkin osallistuu vanhojakin ihmisiä, ihan heitäkin tässä ajattelin...

        Kiitos kuitenkin tinsku64:lle, joka vastasi asiallisesti ja mieltä lämmittävästi =) tuollaisia vastauksia on aina kiva lukea..


      • lukea jos
        jäiks kirjoitti:

        Uuden keskustelun avatessani en ajatellut,että tämä herättäisi keskustelua siitä, kuinka typeriä itseään tatuoivat ihmiset ovat.. Joillekkin tämä ei ehkä ole mikään muotivillitys, tämä on taidemuoto, elämäntapa ja viite siitä millainen ihminen on kyseessä. Minä kannan tatuointini YLPEYDELLÄ, mutta ihan ajattelin kunnioittaa myös kyseisiä juhlia joihin olen osallistumassa, jos ei ole soveliasta näyttää kuvia nahassa, niin sitten ei ole. Tapahtumaan kuitenkin osallistuu vanhojakin ihmisiä, ihan heitäkin tässä ajattelin...

        Kiitos kuitenkin tinsku64:lle, joka vastasi asiallisesti ja mieltä lämmittävästi =) tuollaisia vastauksia on aina kiva lukea..

        ollaan samaa mieltä asioista, tai peräti kehutaan. Asiallisia vastauksia voi kuitenkin olla myös sellaset jotka eiväyt ole samaa mieltä, sekin on eräs asia jonka oppiminen kuuluu ihmiselämään.
        Taidemuotoja onkin taiteilijoista riippuen vaikka mitä, joitakin on tavallisen ihmisen vaikea taiteeksi tuntea. Elämäntavoissakin löytyy jokaiselle sopivaa, kun vähän tutkii mitä oikein onkaan niitäkin keksitty. Hyvä kun olet itsellesi oikean löytänyt.


      • keskustelupalsta
        lukea jos kirjoitti:

        ollaan samaa mieltä asioista, tai peräti kehutaan. Asiallisia vastauksia voi kuitenkin olla myös sellaset jotka eiväyt ole samaa mieltä, sekin on eräs asia jonka oppiminen kuuluu ihmiselämään.
        Taidemuotoja onkin taiteilijoista riippuen vaikka mitä, joitakin on tavallisen ihmisen vaikea taiteeksi tuntea. Elämäntavoissakin löytyy jokaiselle sopivaa, kun vähän tutkii mitä oikein onkaan niitäkin keksitty. Hyvä kun olet itsellesi oikean löytänyt.

        Useasti jokin avaus voi herättää kiivastakin keskustelua, joka loppupeleissä ainoastaan sivuaa aloittajan aihetta. Tatskat ovat aina herättäneet voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Jollekin se on taidemuoto, jollakin on ne sköne- tai linnataustat. Jollekin vaan narsistinen performanssi, taustoja on monia.

        Eniten tässä ketjussa ärsytti suuresti arvostamani Crudon lyttääminen. Olen oppinut arvostamaan hänen kokemustaan ja näkemystään, kirjoittaa rakentavasti ja jakaa osaamistaan laajalti. Kiitos Crudo, jos luet tätä, monta erinomaista ohjetta olen kirjoituksistasi bongannut.

        Moni näyttää suhtautuvan tatskoihinsa tietyllä intohimon boforilukemalla ja mikäs siinä. Elämässä on hyvä olla johtotähtiä. En halua heittää ensimmäistä kiveä, mutta jos katsotaan esim. David Beckhamin koristeltua selkää; voi kysyä, missä vaiheessa järjen valo on sammunut.


      • keskustelupalsta kirjoitti:

        Useasti jokin avaus voi herättää kiivastakin keskustelua, joka loppupeleissä ainoastaan sivuaa aloittajan aihetta. Tatskat ovat aina herättäneet voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Jollekin se on taidemuoto, jollakin on ne sköne- tai linnataustat. Jollekin vaan narsistinen performanssi, taustoja on monia.

        Eniten tässä ketjussa ärsytti suuresti arvostamani Crudon lyttääminen. Olen oppinut arvostamaan hänen kokemustaan ja näkemystään, kirjoittaa rakentavasti ja jakaa osaamistaan laajalti. Kiitos Crudo, jos luet tätä, monta erinomaista ohjetta olen kirjoituksistasi bongannut.

        Moni näyttää suhtautuvan tatskoihinsa tietyllä intohimon boforilukemalla ja mikäs siinä. Elämässä on hyvä olla johtotähtiä. En halua heittää ensimmäistä kiveä, mutta jos katsotaan esim. David Beckhamin koristeltua selkää; voi kysyä, missä vaiheessa järjen valo on sammunut.

        Kiitos kauniista sanoista koskien kynäilyäni tällä palstalla.

        Edelleenkään en ole saanut oikeastaan mitään kunnollista selvyyttä siihen miksi omaan länsimaiseen elämänmuotoomme on yhtäkkiä ilmestynyt niin paljon tatuoituja ihmisiä. Mitähän se ilmentää - siitä olen kiinnostunut.

        Tatuoinneista ja niiden vaaroista - fyysisistä ja psyykkisistä - löytyy tarinaa tämän päivän iltalehdistä. Aika lailla samansuuntaista kuin täälläkin on esitetty.

        Näissäkin asioissa on syytä muistaa lantin molemmat puolet ja erityisesti se, että moni työnantaja karsastaa todella paljon lähettää tatuoitua tai lävistettyä/halkaistua henkilöä yrityksen ulkopuolisiin tehtäviin, joissa luodaan kuvaa yrityksestä.


    • ljljl

      Itse ainakin esittelen mielelläni kauniita, siroja ja hyvällä maulla tehtyjä taideteoksia, joten taatusti valitsen aina tyylikkään iltapuvun joka jättää yläselän kuvan näkyviin.

    • Tyylillinen

      No ei varmaan VPKn juhlissa ketään kiinnosta tyylitajuttomuutesi jos tatskan paljastat. :)
      Minä kyllä peittäisin päivin ja öin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      208
      1657
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1494
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1258
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1189
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      122
      1128
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1105
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      134
      1048
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1006
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      979
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      90
      965
    Aihe