Mitä mieltä olette siitä, että nimiäisissä käytetään kastemekkoa? Itse en tykkää, kastemekolla on kuitenkin tietty kristillinen merkitys. Samoin kaikki muut kasteesta kopioidut jutut ("kaste"malja ja -vesi, kynttilä) tuntuvat oudoilta. Mitä mieltä muut ovat?
nimiäiset ja kastemekko?
8
990
Vastaukset
- tytyhymy
Kastemekko tai mikä tahansa kaunis mekko nimijuhliin, ainakin tytölle. Mitään maljaa vettä en laittaisi, menee jo pelleilyksi ja kastetilaisuuden "havitteluksi", miksi ei sitten oikeat kastjuhlatkin. Kynttilät on kauniita ja niitä nyt käytetään muissakin tilaisuuksissa joten miksi ei. Tämä oli minun mielipiteeni.
- Monen mutsi
Perheemme lasten "kastepuku" käy nimiäisissä vauvan juhlapukuna kuin mikä tahansa kaunis puku.
Kynttilöitä käytämme runsaasti, kirkko ei niitä voi omia.Virret ja muu jeesustelu unohdetaan tyystin.
- ookoo!
etenkin, kun se usein on suvussa vuosia kiertänyt puku, johon kaikki lapset on juhlapäivänään puettu.
Muut rekvisiitat, maljat ja vedet jättäisin kyllä väliin. - Kristitty.
Kyllä nimiäisiin kuuluu valkoinen kastemekko, vesi ja kynttilät, sillä nimiäiset on kirkkoon kuulumattoman ristiäiset. Lapsi ristitään ja siksi siinä käytetään samoja vahvoja ja vanhoja symboleja.
Vesi: liitetään yhteen Jeesuksen kanssa, seurakunnan jäseneksi.
Kynttilä: Jeesus tuli valoksi maailmaan, tuo valo johdattaa juhlittavaa kohti Jeesusta. Kynttilä on on myös rukouksen symboli ja tärkeä asia: ruokouksella pidetään yhteyttä Jumalaan, Taivaan Isään.
Minua vaan naurattaa kun jotkut luulee että nimiäiset ois jotain ei kristillistä...
Jos joku haluaisi oikeasti erottua kirkon traditiosta niin silloin lapsen kunniaksi ei järjestettäisi kristillisiä juhlia. Mutta ihmisillä on kaipuu kristillisyyteen ja siksi vanhoja tärkeitä symboleja ei haluta unohtaa : )
Jumala on rakkaus!- Kastepuku
Kynttilät kristillinen symboli? Höpö höpö: "arkeologit ovat löytäneet kynttilänjalkoja 1600-luvulta ennen ajanlaskumme alkua, joten on todennäköistä että jo muinaiset egyptiläiset osasivat valmistaa kynttilöitä."
http://www.partylite.fi/fi-fi/products/candles/historyofcandles/overview.aspx
Vedestä varmaan on turha edes keskustella. Vaikkakin asiat liittyvät kirkollisiin menoihin, niin mikä estää muuttamista niiden merkitystä? Otetaan häpeilemättä kristillisestä traditionaalisesta kasteesta hyvät merkitykset ja jätetään negatiiviset asiat pois, näin saadaan mainiot nimiäiset.
Esimerkiksi oman lapsen nimiäisessä on mahdollista että käytämme kastepukua. Saattaa olla myös jotain tuikkuja. Puhujakin on. Mutta se ei ole pappi vaan aivan toinen henkilö. Tilaisuudessa ei puhuta mitään uskonnosta. Lapsen syntymä on iloinen asia, siihen ei sotketa kristillisten käyttämiä epämääräisiä uskomuksia, ne jätetään ilomielin heille kristytyille pappeineen. Mutta pöllitään ne parhaat päältä!:) - Kastepuku
Kynttilät kristillinen symboli? Höpö höpö: "arkeologit ovat löytäneet kynttilänjalkoja 1600-luvulta ennen ajanlaskumme alkua, joten on todennäköistä että jo muinaiset egyptiläiset osasivat valmistaa kynttilöitä."
http://www.partylite.fi/fi-fi/products/candles/historyofcandles/overview.aspx
Vedestä varmaan on turha edes keskustella. Vaikkakin asiat liittyvät kirkollisiin menoihin, niin mikä estää muuttamista niiden merkitystä? Otetaan häpeilemättä kristillisestä traditionaalisesta kasteesta hyvät merkitykset ja jätetään negatiiviset asiat pois, näin saadaan mainiot nimiäiset.
Esimerkiksi oman lapsen nimiäisessä on mahdollista että käytämme kastepukua. Saattaa olla myös jotain tuikkuja. Puhujakin on. Mutta se ei ole pappi vaan aivan toinen henkilö. Tilaisuudessa ei puhuta mitään uskonnosta. Lapsen syntymä on iloinen asia, siihen ei sotketa kristillisten käyttämiä epämääräisiä uskomuksia, ne jätetään ilomielin heille kristytyille pappeineen. Mutta pöllitään ne parhaat päältä!:) - ei kristitty
meillä on kolme lasta joista kaksi vanhinta on kasettu ja tämä nuorimmainenkin oltaisiin kastettu mut kaikki joita kummeiksi olisi voinut ajatella ovat niitä kirkkoon kuulumattomia.päätettiin sit pitää nimiäiset mut se ei ollut oikein anoppini ja appiukkoni mieleen koska tulivat juhliin verkkarit jalassa,eivät halunneet ottaa ainuttakaan kuvaa ja muutenkin olivat jotenkin outoja,kummaa mielenosoitusta henkilöiltä jotka ovat itsekkin eronneet kirkosta.saivatpa pahanmielen minulle ja miehelleni käytöksellään.eivät ole muistaneet pikkuista millään muotoa.ja meillä oli vauvalla kastemekko päällä juhlissa enkä näe siinä mitään pahaa.
- symboli!!
vaan se alunperinen tunnettu jo esikristillisenä aikana. Mm. juutalaiset, spartalaiset jne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005328467Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo4364224h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?61985Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1571133Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17786Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57712Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?67682Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.28663En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36627- 37619