Luitteko textareita maas.tulev.lehestä? Siellä joku emännys kertoo, että ei ole ollu omaa tiliä, muuta kuin lapsilisät ja jonkun henkilön hoitotuki( ettei vaan anopin,apen?) Onko tällaisia emäntiä vielä nykyaikana? On. Meidän tuttava mv pariskunta. Isäntä eriiittäin pihi,kitu,itara,saita. Pitää laittaa kaikki liikenevä raha teuras-ja maitotilistä pankkiin. Ja sieltä ei nosteta ilman isännän lupaa. Olimme kerran kahdestaan sen emännän kanssa maatalousnäyttelyssä, seinäjoella muistaakseni. Minä jouduin pummaamaan emännälle kahvit ja ruoan. Ei siinä mitään, mutta kun se äijä ei ollut antanut juurikaan ylimääräistä,kuin lippuun rahaa.En tiedä, olikohan textari juuri tuon mainitun emännän..hmmm. Ei hyvät ukot se riitä, että on toimeentulo ja elatus, sekä vaatteet! Nainen tarvii joskus ihan omaa rahaa, omiin henkilökohtaisiin hassutuksiinkin,joskus edes. Naiset tykkää esim. shoppailla! Eikä se tarkoita että joka kaupasta jotain ostaa. Hankkikaa hyvät naiset, emännät oma pankkitili, jos ei muu auta. Ja sitten tulot puoliksi.Tai muuten ette suostu ollenkaan juttuun mukaan. Meillä on yhteinen tili,mutta saan aina kun haluan tai tarvitsen nostaa ja ostaa.
Emännällä ei ole rahaa!
50
1279
Vastaukset
- kiehun kiukkua!!!
Jos tuo on totta mitä kirjoitit, niin voi voi kun pääsis näkemään tuon naisen puolison! Antaisin kuulla kunniansa , ei se vetele tänäpäivänä että joku pitää orjaa! Varmaan kaikki tuon emännän työnteko kelpaa, mutta palkkaa ei saa. Melkoisen tyhmä on akkakin, kun ei älyä lähteä. Sano sinä hänelle, että jättää tuommoisen isännän joka ei tajua näköjään mistään mitään. AAGRRRRH ! Kiehun raivosta! Meillä on 3 tiliä, siis rahat menee kolmelle tilille, ne vähät mitä tulee. On maataloustili ja sitten siirrämme itsellemme omille tileillemme vähän taskurahaa. On toiminut ja ei sitten kaduta kauheesti, jos vaikka pankkikortti tippuu, tai varastetaan.Maataloustuki, ym kortti on aina yleensä kotona.
- on hyvä
Jos siis emäntä saa aina kun haluaa. Monikohan isäntä pystyy sanomaan samaa...
- on hyvä
Jos siis emäntä saa aina kun haluaa. Monikohan isäntä pystyy sanomaan samaa...
- Niin niin nimi on.
Ei kellään niitä fyrkkoja liiemmälti oo, maaseudun eläjillä. Eikö se ole vaan parempi, et on tarkka rahan kanssa? Ei tuu sit niitä ikäviä yllätyksiä. Tunnen tarpeeks monta viljelijä pariskuntaa, että panee rahat haisemaan. Ostelee kaikkea, turhaakin. Kahden vuoden välein vaihtaa traktorin uuteen. Miksi ihmeessä? Kyllä se kitupiikin eukkona on kuitenkin pysynyt hengissä ja on koti ja vaatteet.Kyllä se on parempi.
- kitupiikki?
Se vähän riippuu siitä millainen kitupiikki isäntä sattuu olemaan. On ihan tarpeeksi esimerkkejä sellaisista isännistä joilla riittää aina rahaa siihen uuteen traktoriin mutta emännän hankintoihin ei senttiäkään?
- se traktori
tiiätkö miksi se traktori kannattaa vaihtaa suht koht usein. koneet kasvaa tehoa tarvi lisää. ja kun vaihat sen parin vuoden ikäsenä sä saat siitä jotaki vaihosta. tää näin vähän asian vierestä. mutta sen tiiän ettei kyl kovin monella normikokosella tilalla ole sitä rahaa pahemmi.
- emännät on tyhmiä!
Onko joku edes väittänyt, että maatalojen emännät olisivat edes fiksuja?
Rasvainen, haiseva liina piähän ja eikun navettaan, mihin ne tyhmät akat rahaa tarttee?
Onhan niillä ilmainen ylöspito.- noin katsoo asijata.
Nyky ajan emäntä on viisas ja fiksu. Ne osaa ajaa traktorilla, ne osaa hoitaa taloutta, valuuttapuoltaki. Ja eteviä työssään. Ei ne tyhmiä ole, ei voi olla kun pitää handlata niin monta juttua. Suihkun raikkaana ne emännät touhuaa nykyään. Ja joka torpasta löytyy pyykkikone, jopa navetalla on työvaatteille oma kone. Nyky emäntä on moniosaaja ja hellä vielä vällyjen allakin. Ja sellaiseltako kieltäisin rahapussin käytön? Pankkitilin käytön?
- plaaaaaaplääääääääää
noin katsoo asijata. kirjoitti:
Nyky ajan emäntä on viisas ja fiksu. Ne osaa ajaa traktorilla, ne osaa hoitaa taloutta, valuuttapuoltaki. Ja eteviä työssään. Ei ne tyhmiä ole, ei voi olla kun pitää handlata niin monta juttua. Suihkun raikkaana ne emännät touhuaa nykyään. Ja joka torpasta löytyy pyykkikone, jopa navetalla on työvaatteille oma kone. Nyky emäntä on moniosaaja ja hellä vielä vällyjen allakin. Ja sellaiseltako kieltäisin rahapussin käytön? Pankkitilin käytön?
Joku on tainnut kieltää sinulta taidon opetella oikeinkirjoitusta??????
`Nyky ajan `???? - tavaton
plaaaaaaplääääääääää kirjoitti:
Joku on tainnut kieltää sinulta taidon opetella oikeinkirjoitusta??????
`Nyky ajan `????Ai oliko isokin virhe? Ei ainakaan asiasisältöön (onko tuo yhdyssana)(entä tämä) vaikuttanut!!
- xyyyzzz
tavaton kirjoitti:
Ai oliko isokin virhe? Ei ainakaan asiasisältöön (onko tuo yhdyssana)(entä tämä) vaikuttanut!!
Juu ei vaikuta isolta virheeltä, virhe kuitenkin,
miten sä kirjoitustaidoton heinähattu pärjäät tukihakemusten kanssa? - mitämitä mtiä???
xyyyzzz kirjoitti:
miten sä kirjoitustaidoton heinähattu pärjäät tukihakemusten kanssa?Voi kauhija paikka jos joku ei osaa laittaa pilkkuja ja pistehiä oikeille paikoille. Ja ei muista yhdyssanoja ja yhdys sanoja, niin MITÄ SITTE? Minun mielestä täälä saa kirjoittaa, vaikkei osaiskaan niin viimesen päälle. Ne kirjoitukset tulee monestikkin ihan sielusta ja syvän verellä naputeltunna. Niin antaa ihmisten jorista ja pulinaa vaan tänne.Kyllä meikäläisenkin äidinkielen tunneista alkaa olla jo keskiikääsen miehen verran aikaa.Tukihakemukset täyttää meillä ainakin palkattu täyttäjä. Mutta siittä ei ollukkaan kyse, vaan että emännillä ei ole palkkaa ja se on paha asija nyky yhteis kunnassa.Suuri vääryys, joka pitää heti ens kuusa kaikkien vaatia korjatuksi.
- Jää mitään
mitämitä mtiä??? kirjoitti:
Voi kauhija paikka jos joku ei osaa laittaa pilkkuja ja pistehiä oikeille paikoille. Ja ei muista yhdyssanoja ja yhdys sanoja, niin MITÄ SITTE? Minun mielestä täälä saa kirjoittaa, vaikkei osaiskaan niin viimesen päälle. Ne kirjoitukset tulee monestikkin ihan sielusta ja syvän verellä naputeltunna. Niin antaa ihmisten jorista ja pulinaa vaan tänne.Kyllä meikäläisenkin äidinkielen tunneista alkaa olla jo keskiikääsen miehen verran aikaa.Tukihakemukset täyttää meillä ainakin palkattu täyttäjä. Mutta siittä ei ollukkaan kyse, vaan että emännillä ei ole palkkaa ja se on paha asija nyky yhteis kunnassa.Suuri vääryys, joka pitää heti ens kuusa kaikkien vaatia korjatuksi.
menojen jälkeen,mistäpä silloin palkkaa tulee.Jos ei tyydy tilanteeseen,pitää katsoa peiliin,molempien.Onko tehty kaikki voitava kannattavuuden eteen.
On muistettava että maatila on yritys.Ja yritys tuottaa voittoa jos päänupissa on kapasiteettia hoitaa asiat oikein.
Monessa tapauksessa kannattaa lyödä pillit pussiin ja ryhtyä palkkatöihin.
Oli emäntä tai isäntä,täällä on turha palkasta itkeä.Palkka ansaitaan. - alkuperäinen aloittaja
xyyyzzz kirjoitti:
miten sä kirjoitustaidoton heinähattu pärjäät tukihakemusten kanssa?joka ton edellisen kirjoitti!
Joten väärää puuta haukut en hae mitään tukia ja mun hatussa ei tietääkseni oo heiniä! - tuottajatar
xyyyzzz kirjoitti:
miten sä kirjoitustaidoton heinähattu pärjäät tukihakemusten kanssa?on se kuitenkin, ovatko kaikki pilkut paikoillaan. Onko lauserakenne ymmärretty oikein sekään? Ei kannata takertua epäolennaisuuksiin.
Se emäntäihmisten tyhmyys sitten on kait makuasia. Ehkä riippuu siitä, kuka on arvostelemassa. Meissä on niin monenlaisia ihmisiä: koulutuspohja saattaa olla hyvinkin korkea. Päällepäin ei voi sitä arvata. Huivi on minullakin usein päässä ja navetassa oleskelen tuntikausia. Se ei tee ihmistä tyhmäksi!
Alunalkaenhan oli kyse siitä, kuka talossa pitää kirstun avaimia itsellään. Voisi olla kyse vallasta:kellä lopullinen päätösvalta ja kuka määrittelee sen, mikä on tarpeellista hankkia. Rahaahan ei useinkaan ole liikoja tuhlattavaksi, mutta jokainen tarvitsee omiin pikku menoihinsa henkikökohtaista rahaa. Näin´hän on lasten ja nuortenkin kanssa. Jos heillä on omaa rahaa jo nuoresta pitäen, osaavat he myöskin suunnitella sen käyttöä ja säästelläkin (on kokemusta). - Puhtaus on puoli...
tuottajatar kirjoitti:
on se kuitenkin, ovatko kaikki pilkut paikoillaan. Onko lauserakenne ymmärretty oikein sekään? Ei kannata takertua epäolennaisuuksiin.
Se emäntäihmisten tyhmyys sitten on kait makuasia. Ehkä riippuu siitä, kuka on arvostelemassa. Meissä on niin monenlaisia ihmisiä: koulutuspohja saattaa olla hyvinkin korkea. Päällepäin ei voi sitä arvata. Huivi on minullakin usein päässä ja navetassa oleskelen tuntikausia. Se ei tee ihmistä tyhmäksi!
Alunalkaenhan oli kyse siitä, kuka talossa pitää kirstun avaimia itsellään. Voisi olla kyse vallasta:kellä lopullinen päätösvalta ja kuka määrittelee sen, mikä on tarpeellista hankkia. Rahaahan ei useinkaan ole liikoja tuhlattavaksi, mutta jokainen tarvitsee omiin pikku menoihinsa henkikökohtaista rahaa. Näin´hän on lasten ja nuortenkin kanssa. Jos heillä on omaa rahaa jo nuoresta pitäen, osaavat he myöskin suunnitella sen käyttöä ja säästelläkin (on kokemusta).Jepa joo - mutta eikö sitä rasvaista huivia voisi pestä välillä....
- Hyvät hyssyykät!!
Puhtaus on puoli... kirjoitti:
Jepa joo - mutta eikö sitä rasvaista huivia voisi pestä välillä....
Huivi ei ole likainen. Haalarit ne likaantuu. Ikinä en mene kylille navettatamineissa, enkä pesemätönnä. Näkee niitäkin emäntiä kun tulee kauppaan navettavaatteissa, mutta silloin on ollut varmaan joku äkkitilanne. Vettä ja saippuaa löytyy. Ja järkeä, sitä maalaisjärkeä, mikä näyttää monelta duunarilta uupuvan, sori vaan,mut näin on. Miten sitä tilipussia paljon jakaa jos ei ole mitä jakaa? Ei ainakaan nyt kun on ollut kevät asioiden ostamiset(kalkit, siemenet,lannoitteet,torjuntaaineet,paalimuovit..) Ei se kevään tuki edes riittänyt niihin. Ja kuinka meitä haukutaan, vaikka haluamme vain tuottaa suomalaisille lihaa, maitoa ja leipää.
- duunarikin
Puhtaus on puoli... kirjoitti:
Jepa joo - mutta eikö sitä rasvaista huivia voisi pestä välillä....
työlleen? Mitäs luulet?
- P.Ölvästi
Hyvät hyssyykät!! kirjoitti:
Huivi ei ole likainen. Haalarit ne likaantuu. Ikinä en mene kylille navettatamineissa, enkä pesemätönnä. Näkee niitäkin emäntiä kun tulee kauppaan navettavaatteissa, mutta silloin on ollut varmaan joku äkkitilanne. Vettä ja saippuaa löytyy. Ja järkeä, sitä maalaisjärkeä, mikä näyttää monelta duunarilta uupuvan, sori vaan,mut näin on. Miten sitä tilipussia paljon jakaa jos ei ole mitä jakaa? Ei ainakaan nyt kun on ollut kevät asioiden ostamiset(kalkit, siemenet,lannoitteet,torjuntaaineet,paalimuovit..) Ei se kevään tuki edes riittänyt niihin. Ja kuinka meitä haukutaan, vaikka haluamme vain tuottaa suomalaisille lihaa, maitoa ja leipää.
jos ei ole rahaa... Kaikki mainitsemasi artikkelit on ollut syytä ostaa jo viime syksyllä ennakkomyyntihintaan, ja viimeisen päälle tingittynä! Ainakaan itse en olisi pystynyt noita keväällä ostamaan sesonkihinnoilla!
Ja Ilmaisen vinkkinä: Jos ei hinta tingittäessä tipu, kannattaa ostaa 2 vuoden tavarat kerralla, jotta saa isomman määrän. Paalimuovinkin hinta putoaa kummasti, kun ottaa 12 lavaa kerralla 6 lavan sijaan. Esim kotimainen ranin muovi säilyy kyllä, kun vaatii tuoretta tavaraa toimitukseen! - kyyninen tarkkailija
Minulla on akateeminen koulutus ja olen ollut tilan ulkopuolella töissä mm. opettajana alan oppilaitoksissa. Nyttemmin olen päätoiminen emäntä.
Harva työ on näin monipuolista ja haasteellista, kuin mitä viljelijän työ on. Paljon on tiedettävä, paljon on osattava ja paljon on sovitettava eri asioita yhteen, jotta homma toimisi ja kukoistaisi. Ei tässä tyhmä pärjäisi.
Monetkin hommat on likaisia, mutta entäpä sitten? Tottakai likaisessa työssä likaantuu, mutta työn jälkeen vaihdetaan toiset kuteet. Es kirurgin työ lienee välillä melkoisen likaista, mutta voiko siitä päätellä, että kirurgit ovat tyhmiä?? - ihan muutennvaann
kyyninen tarkkailija kirjoitti:
Minulla on akateeminen koulutus ja olen ollut tilan ulkopuolella töissä mm. opettajana alan oppilaitoksissa. Nyttemmin olen päätoiminen emäntä.
Harva työ on näin monipuolista ja haasteellista, kuin mitä viljelijän työ on. Paljon on tiedettävä, paljon on osattava ja paljon on sovitettava eri asioita yhteen, jotta homma toimisi ja kukoistaisi. Ei tässä tyhmä pärjäisi.
Monetkin hommat on likaisia, mutta entäpä sitten? Tottakai likaisessa työssä likaantuu, mutta työn jälkeen vaihdetaan toiset kuteet. Es kirurgin työ lienee välillä melkoisen likaista, mutta voiko siitä päätellä, että kirurgit ovat tyhmiä??Kiitos hyvästä kirjoituksestasi! Olet hyvin osanut näpäyttää noita, jotka moittivat meitä maalaisia "paskaisiksi ja tyhmiksi", mitä emme suinkaan ole.
- Sej
Monetkin hommat on likaisia, mutta entäpä sitten? Tottakai likaisessa työssä likaantuu, mutta työn jälkeen vaihdetaan toiset kuteet. Es kirurgin työ lienee välillä melkoisen likaista, mutta voiko siitä päätellä, että kirurgit ovat tyhmiä??Tuli justiinsa tänä aamulla mieleen, että jos duunarit kokee hienoksi osata pyörittää jonglöörinä palloja koti - työ - asuntolaina, niin meillä maalaisilla on koko hoidettavana koko Sirkus! Olen joskus jollekin määritellyt työnkuvaani tyyliin toimitusjohtaja - karjanhoitaja - eläinlääkäri - suurtalousemäntä - psykologi - lastenhoitaja. Päätyön painotus päivittäin vaihtelee. Koulutusta on matkailuun, kaupallisille alalle sekä maatalouden Amk. Ja olen ollut vieraan töissäkin, tosin silloin ei ollut lapsia eikä tilaa omistuksessa.
- Stadilainen peseytyy
ihan muutennvaann kirjoitti:
Kiitos hyvästä kirjoituksestasi! Olet hyvin osanut näpäyttää noita, jotka moittivat meitä maalaisia "paskaisiksi ja tyhmiksi", mitä emme suinkaan ole.
Seli seli, et voi verrata kirurgin työtä paskan luomiseen - tai whatever.
Maajussit ja niiden ämmät ovat järjestään likaisia - johtuen siitä että om paska ei haise.
Tuttu oli postikonttorissa töissä siihen aikaa kun lapsilisät vielä haettiin postista, noh, lapsilisän maksupäivänä hän sanoi tukehtuvansa paskan hajuun -
niinpä - se oli ennen se, nyt melkein kaikilla on suihku, mistä sitten johtuu että kaupassa, torilla, neuvolassa VIELÄKIN leijuu selvä paskan haju kun emäntä sieltä pyyhältää,
ja joo - liina peittää hiuksia - mutta älkää tulko sanomaan ettei sitä saisi pestä välillä?
Olen ihan ite nähnyt emännän, jolla oli kukkakuosinen liina muutamien harvojen hapsien suojana ja voi kiesus - se liina kiilsi rasvaisuuttaan.
Tottakai duunari haisee rankan työpäivän jälkeen MUTTA hän menee suihkuun - vaihtaa kledjut ja on tip-top 10 minsassa eikä taatusti haise paskalle. - Stadin "leidi"
Stadilainen peseytyy kirjoitti:
Maajussit ja niiden ämmät ovat järjestään likaisia - johtuen siitä että om paska ei haise.
Tuttu oli postikonttorissa töissä siihen aikaa kun lapsilisät vielä haettiin postista, noh, lapsilisän maksupäivänä hän sanoi tukehtuvansa paskan hajuun -
niinpä - se oli ennen se, nyt melkein kaikilla on suihku, mistä sitten johtuu että kaupassa, torilla, neuvolassa VIELÄKIN leijuu selvä paskan haju kun emäntä sieltä pyyhältää,
ja joo - liina peittää hiuksia - mutta älkää tulko sanomaan ettei sitä saisi pestä välillä?
Olen ihan ite nähnyt emännän, jolla oli kukkakuosinen liina muutamien harvojen hapsien suojana ja voi kiesus - se liina kiilsi rasvaisuuttaan.
Tottakai duunari haisee rankan työpäivän jälkeen MUTTA hän menee suihkuun - vaihtaa kledjut ja on tip-top 10 minsassa eikä taatusti haise paskalle.Aivan, tottakai duunari haisee rankan työpäivän jälkeen, mutta hän menee suihkuun. No, meneekös se duunari kesken työpäivän ruokatunnilla tai kahvitunnilla suihkuun? No ei hemmetti mene. Pointti on se, että niin tilallisetkin peseytyy työpäivän jälkeen, mutta äly hoi, meidän duunit alkaa, kun sinä nukut ja ne päättyy kun sinä olet jo nukkumassa. Kypsy siihen. Sustakin lähtee tavaraa, joka haisee pahalle, tiedätkö, mitä siitä valmistetaan?
- täällä riekut,
Tottakai duunari haisee rankan työpäivän jälkeen MUTTA hän menee suihkuun - vaihtaa kledjut ja on tip-top 10 minsassa eikä taatusti haise paskalle.stadilainen. Itsekin olen sieltä lähtöisin, eikä se tee ihmisestä toista parempaa.
Nykyään olen maatalossa emäntänä.
Meillä on erikseen eteinen työvaatteille. Ne hajut jää sinne. Vieressä on pesutilat.
Näin on monessa maatalossa.
Oma mieheni on onneksi hyvän luontoinen. Omia rahoja ja tili on itselläni.
Saan liikkua, miten haluan. Hän luottaa minuun. Kohtuus kuuluu meidän tapaamme elää. Ja ennakointi. Voitko sanoa tyhmyydeksi? Kuinkahan mahdat oman elämäsi hallita?
Missä päin lienet sellaisen likahuivin nähnyt? Yhden perusteella on väärin leimata kaikki samaan kastiin.
Olisit kiitollinen ruuasta, jota sinunlaisille nirppanokille valmistetaan. Joskus toivon sodan tuloa, niin loppuisi nuokin valittelut. Ehkä nälkä saisi toisiin ajatuksiin. Oppisi kunnioittamaan muitakin. Ehkä. - kyyninen tarkkailija
Tottakai duunari haisee rankan työpäivän jälkeen MUTTA hän menee suihkuun - vaihtaa kledjut ja on tip-top 10 minsassa eikä taatusti haise paskalle.Pidä tuo - sinulla on selkeä ja vahva mielipide, joka perustuu mitä suurimmassa määrin tietoon ja luotettaviin kattaviin havaintoihin. Ei mitään syytä tarkistaa tai laajentaa kantaa.
Ja - tunnustan kaiken. Kyllä meitä emäntiäkin on kaikenlaisia. Likaisiakin. Itsekin olen välillä niin kurassa, että naurattaa. Sinua ehkä itkettäisi. Juuri nyt olen suhteellisen siivossa kunnossa, koska teen krjanpitoa.
Pärjäillään! - Setä-Roope*
P.Ölvästi kirjoitti:
jos ei ole rahaa... Kaikki mainitsemasi artikkelit on ollut syytä ostaa jo viime syksyllä ennakkomyyntihintaan, ja viimeisen päälle tingittynä! Ainakaan itse en olisi pystynyt noita keväällä ostamaan sesonkihinnoilla!
Ja Ilmaisen vinkkinä: Jos ei hinta tingittäessä tipu, kannattaa ostaa 2 vuoden tavarat kerralla, jotta saa isomman määrän. Paalimuovinkin hinta putoaa kummasti, kun ottaa 12 lavaa kerralla 6 lavan sijaan. Esim kotimainen ranin muovi säilyy kyllä, kun vaatii tuoretta tavaraa toimitukseen!Monet lajitoverit valittaa taloudelista ahdinkoa, ostetaan kaikki tuotantotarvikkeet kalliilla juuri ennen sesonkia ja sitten on rahat loppu.
Meidän tilalle ostetaan ja on ostettu jo edellisten sukupolvien aikaankin tarvikkeet hyvissä ajoin. Jos isompi erä on edullisempi, niin ostetaan se, jos vaan on säilyvää tavaraa. Moni tavara maksaa juuri sesongin alla huomattavasti enempi, mitä sesongin ulkopuolella.
Ja se kauppa, miksi pitää kantaa sinne tuttuun ja turvalliseen "väkäspuotiin" rahat, kun muualta saa saman tuotteen halvemmalla?? Monella tilalla säästöt vuosittain olisivat jo melkoiset, jos vain otettaisiin ne "marjatkin maasta". Yhtenä esimerkkinä voisin kertoa, ostimme kasvinsuojeluaineita ennakkoon talvella, yhdenkin aineen kohdalla hinnasta pois 1/3 verrattuna nyt kasvukauden hintaan, säätö meille n. 1500€! J a tämä säästö vain yhden kaupan osalta. - Top tykkänään
Monetkin hommat on likaisia, mutta entäpä sitten? Tottakai likaisessa työssä likaantuu, mutta työn jälkeen vaihdetaan toiset kuteet. Es kirurgin työ lienee välillä melkoisen likaista, mutta voiko siitä päätellä, että kirurgit ovat tyhmiä??Ai, akateeminen koulutus - ja menet vapaaethtoisesti tonkimaan paskoo?
Tuskin lähimmäisenrakkaudesta sentään, et ajattelee että täytyy nuo stadilaiset sentään ruokkia, vai?
On tukiaisia, heinähatut saastuttavat vesistöjä, nostavat kohtuuttoman suuria tukia - katsos, jos jokin MUU yritys ei toimi, ei kannata niin lappu luukulle,
Miksi pitää tukea laiskoja heinähattuja jotka suurimman osan vuodesta makkoovat sisällä?
Keväällä raahautuvat hiukan ulos, kesällä jotkut tekevät jopa oikeata työtä ja sitten tulee armelisas syksy, että saa huilia.Onko joku miettinyt, mi ksi jyväjemmareilla on muita enemmän hermostollisia, mielenterveyden ja alkoholiongelmia?
Ehkä ne ei kestä sitä tilannetta selvinpäin.
Isolla, isooooooooooooolla traktorilla sitten vain kylille ja kaljaa naamaan.
Voi tsiisus että voi olla tympeätä porukkaa.
Ja jos se maanviljely niin vaiketa on, niin lopettakaa,
kyllä se ruoka muualtakin saadaan ja halvemmalla eikä tarvitse tukea
pönöttäviä isäntiä ja pullukoita emäntiä.
Ei se suomalaisen ruuan puhtaus enää ole kuin p-puhetta... - tietosi
Top tykkänään kirjoitti:
Ai, akateeminen koulutus - ja menet vapaaethtoisesti tonkimaan paskoo?
Tuskin lähimmäisenrakkaudesta sentään, et ajattelee että täytyy nuo stadilaiset sentään ruokkia, vai?
On tukiaisia, heinähatut saastuttavat vesistöjä, nostavat kohtuuttoman suuria tukia - katsos, jos jokin MUU yritys ei toimi, ei kannata niin lappu luukulle,
Miksi pitää tukea laiskoja heinähattuja jotka suurimman osan vuodesta makkoovat sisällä?
Keväällä raahautuvat hiukan ulos, kesällä jotkut tekevät jopa oikeata työtä ja sitten tulee armelisas syksy, että saa huilia.Onko joku miettinyt, mi ksi jyväjemmareilla on muita enemmän hermostollisia, mielenterveyden ja alkoholiongelmia?
Ei se suomalaisen ruuan puhtaus enää ole kuin p-puhetta...Vai eivät muut kuin maatilayritykset saa tukia? On aloitustukia, investointitukia, perusparannustukea ym. lukematon määrä. On asumistukea, on sosiaalitukea, ihan vain muutaman luetellakseni. Älä esitä viisaampaa kuin olet. Sulla vaan ottaa päähän, kun sinusta itsestäsi ei tähän hommaan ole, rahkeet ei riitä, taidoista puhumattakaan. Kateilet ja olet katkera ja kun muuta puuhaa ei ole, soitat täällä lämpimiksesi suuta. Kateus vie kalatkin järvestä ja älyämättömyys ruoan pöydästä.
- kyyninen tarkkailija
Top tykkänään kirjoitti:
Ai, akateeminen koulutus - ja menet vapaaethtoisesti tonkimaan paskoo?
Ei se suomalaisen ruuan puhtaus enää ole kuin p-puhetta...Tästähän tuli jämerä keskustelu. Hih.
Kyllä meitä akateemisia emäntiä on paljon, ei se nyt niin tavatonta ole. Eikä tunnu yhtään, että koulutus olisi mennyt hukkaan. Mainitsin pointin lähinnä siksi, että ilmenisi se seikka, että elämää on nähty ja katseltu usealta kantilta - myös ulkomailla.
Ja kun on nähnyt monenlaista, niin osaa arvostaa ihmisiä ja heidän töitään. Jokainen työ on vaativaa omalla tavallaan. Kumma juttu - maailmassa tuntuvat olevan parhaiten palkattuja (arvostettuja?) ne työt, joiden tekeminen nyt ei olisi niin välttämätöntä. Esim formulakuskin hommat. Kun taas tuiki välttämättömät työt, joiden tekemättä jäämisen huomaisi heti jokainen (es. siivous) palkka ja sen myötä arvostus tuntuvat olevan vähäisiä.
Sananen maataloustuista. Ne ovat ennenkaikkea tukea kuluttajalle: maataloustuen ansiosta jokainen kuluttaja saa ruokansa kohtuuhinnalla. Systeemi ei ole viljelijöitten keksimä eikä haluama. Me tuottaisimme mieluummin ilman tukia, mutta toki tuotteista pitäisi saada oikea hinta. Ja ruoka maksaisi rutkasti enemmän. - vähemmän kyyninen
Tästähän tuli jämerä keskustelu. Hih.
Kyllä meitä akateemisia emäntiä on paljon, ei se nyt niin tavatonta ole. Eikä tunnu yhtään, että koulutus olisi mennyt hukkaan. Mainitsin pointin lähinnä siksi, että ilmenisi se seikka, että elämää on nähty ja katseltu usealta kantilta - myös ulkomailla.
Ja kun on nähnyt monenlaista, niin osaa arvostaa ihmisiä ja heidän töitään. Jokainen työ on vaativaa omalla tavallaan. Kumma juttu - maailmassa tuntuvat olevan parhaiten palkattuja (arvostettuja?) ne työt, joiden tekeminen nyt ei olisi niin välttämätöntä. Esim formulakuskin hommat. Kun taas tuiki välttämättömät työt, joiden tekemättä jäämisen huomaisi heti jokainen (es. siivous) palkka ja sen myötä arvostus tuntuvat olevan vähäisiä.
Sananen maataloustuista. Ne ovat ennenkaikkea tukea kuluttajalle: maataloustuen ansiosta jokainen kuluttaja saa ruokansa kohtuuhinnalla. Systeemi ei ole viljelijöitten keksimä eikä haluama. Me tuottaisimme mieluummin ilman tukia, mutta toki tuotteista pitäisi saada oikea hinta. Ja ruoka maksaisi rutkasti enemmän.Oletko tosissasi väittäessäsi tukien olevan kuluttajaa varten? Jos näin olisi, jaettaisiin se tuki vaikkapa ostokuponkeina valtion kassasta tms. systeemillä suoraan sille joka sen tarvitsee. Tuki on oikeasti pelkästään maatalouden harjoittajan etu. Ilman tukea ei varsinkaan Suomessa harjoitettaisi maataloutta lainkaan, vaan lähes kaikki tarvittava tuotaisiin tänne sieltä missä sen tuottaminen on edullisinta ja tehokkainta. Voi olla että ruoan hinta kaupassa jopa hiukan kohoaisi, mutta samalla kuluttajan verokuorma laskisi merkittävästi.
Tukia on ollut jo kymmeniä vuosia. Esimerkiksi 80- luvun lopulla Suomessa tuottaja sai vehnäkilosta kaksi markkaa, kun samaan aikaan maailmanmarkkinoilta vastaavaa tavaraa sai 50 pennillä kilo! Mitä, ja keiden kustantamaa luulet tuon erotuksen olleen? Aivan oikein, kuluttajilta ja veronmaksajilta kynittyä tukea suomalaiselle maataloudelle. - kyyninen tarkkailija
vähemmän kyyninen kirjoitti:
Oletko tosissasi väittäessäsi tukien olevan kuluttajaa varten? Jos näin olisi, jaettaisiin se tuki vaikkapa ostokuponkeina valtion kassasta tms. systeemillä suoraan sille joka sen tarvitsee. Tuki on oikeasti pelkästään maatalouden harjoittajan etu. Ilman tukea ei varsinkaan Suomessa harjoitettaisi maataloutta lainkaan, vaan lähes kaikki tarvittava tuotaisiin tänne sieltä missä sen tuottaminen on edullisinta ja tehokkainta. Voi olla että ruoan hinta kaupassa jopa hiukan kohoaisi, mutta samalla kuluttajan verokuorma laskisi merkittävästi.
Tukia on ollut jo kymmeniä vuosia. Esimerkiksi 80- luvun lopulla Suomessa tuottaja sai vehnäkilosta kaksi markkaa, kun samaan aikaan maailmanmarkkinoilta vastaavaa tavaraa sai 50 pennillä kilo! Mitä, ja keiden kustantamaa luulet tuon erotuksen olleen? Aivan oikein, kuluttajilta ja veronmaksajilta kynittyä tukea suomalaiselle maataloudelle.Kyllä kyllä, tuki ruoan hinnan alentamiseksi voitaisiin tehdä monellakin eri tavalla, mutta tähän systeemiin on päädytty, eikä tämä ole viljelijöiden keksimä eikä haluamakaan tapa.
Yksi asia ihmetyttää kovin. Jotkut ihmiset (kuten kenties sinä?) näkevät maatalouden tuet helppona ja ilmaisena rahana viljelijöille. Jos näin olisi, niin miksi viljelijöiden määrä vähenee ja vähenee? Luulisi olevan tunkua toiseen suuntaan, jos se toimeentulo irtoaisi niin kepeästi.
Meillä on neljä lasta- kaikki oikeastaan opiskelevaa nuorisoa. Kukaan ei ole hiukkaakaan kiinnostunut jatkamaan tilaa. Me on tästä tilasta saatu työ ja toimeentulo, mutta juuri nyt kukaan nuorista ei ole kiinnostunut. Vaikka ilmaista rahaa tulee niin paljon, ettei tilille meinaa mahtua. - Vähemmän kyyninen
Kyllä kyllä, tuki ruoan hinnan alentamiseksi voitaisiin tehdä monellakin eri tavalla, mutta tähän systeemiin on päädytty, eikä tämä ole viljelijöiden keksimä eikä haluamakaan tapa.
Yksi asia ihmetyttää kovin. Jotkut ihmiset (kuten kenties sinä?) näkevät maatalouden tuet helppona ja ilmaisena rahana viljelijöille. Jos näin olisi, niin miksi viljelijöiden määrä vähenee ja vähenee? Luulisi olevan tunkua toiseen suuntaan, jos se toimeentulo irtoaisi niin kepeästi.
Meillä on neljä lasta- kaikki oikeastaan opiskelevaa nuorisoa. Kukaan ei ole hiukkaakaan kiinnostunut jatkamaan tilaa. Me on tästä tilasta saatu työ ja toimeentulo, mutta juuri nyt kukaan nuorista ei ole kiinnostunut. Vaikka ilmaista rahaa tulee niin paljon, ettei tilille meinaa mahtua.On viljelijöiden onni että verovarojamme hallinnoivat tahot sallivat suomalaisen maatalouden hitaan (ja samalla kalliin) sopeuttamisen nykypäivään. Olisikin viljelijöitä kohtaan kohtuutonta ollut lopettaa kansallinen tukeminen aivan yht`äkkiä vaikkapa vuonna 1994 kun ensin oli vuosikymmenet luotu erheellistä uskoa ko. elinkeinon mahdollisuuksiin Suomessa.
Aika moni tosiaan on lopettanut ja lyönyt tilansa lihoiksi. Ostajat ovat usein joko perusteettoman luottavaisia tukien jatkumiseen taikka sitten sellaisia joilla on vankka toimeentulotausta maatalouden ulkopuolelta. Aivan selvää kuitenkin on että pikkutilat tulevat lopullisesti katoamaan, ja pikkutilan määritelmä lienee etelässä jo jossain 50 hehtaarin korvilla nykyisin.
Moni työ on raskasta vielä nykyäänkin ja useimmat yrittäjät tekevät tolkuttoman mittaista työpäivää. Harvalla on kuitenkaan varmaa valtion takaamaa perustoimeentuloa takanaan. Juuri tämä seikka painaa väkisin maataloustuotteiden hintaa alas.
Uskon että olet parinkymmenen vuoden kuluttua iloinen jos kukaan lapsistasi ei ole jäänyt jatkamaan elinkeinoasi. Edessä kun on raskasta sopeuttamista ja jatkuvaa epävarmuutta kansallisten tukien jatkuvuudesta. Tilan tuotanto ei Suomessa koskaan kykene kamppailemaan edes eurooppalaisen tuotannon kanssa, vaan kaikki kate tulee aina olemaan tukiaispohjaista. - Jussipussinussi
Vähemmän kyyninen kirjoitti:
On viljelijöiden onni että verovarojamme hallinnoivat tahot sallivat suomalaisen maatalouden hitaan (ja samalla kalliin) sopeuttamisen nykypäivään. Olisikin viljelijöitä kohtaan kohtuutonta ollut lopettaa kansallinen tukeminen aivan yht`äkkiä vaikkapa vuonna 1994 kun ensin oli vuosikymmenet luotu erheellistä uskoa ko. elinkeinon mahdollisuuksiin Suomessa.
Aika moni tosiaan on lopettanut ja lyönyt tilansa lihoiksi. Ostajat ovat usein joko perusteettoman luottavaisia tukien jatkumiseen taikka sitten sellaisia joilla on vankka toimeentulotausta maatalouden ulkopuolelta. Aivan selvää kuitenkin on että pikkutilat tulevat lopullisesti katoamaan, ja pikkutilan määritelmä lienee etelässä jo jossain 50 hehtaarin korvilla nykyisin.
Moni työ on raskasta vielä nykyäänkin ja useimmat yrittäjät tekevät tolkuttoman mittaista työpäivää. Harvalla on kuitenkaan varmaa valtion takaamaa perustoimeentuloa takanaan. Juuri tämä seikka painaa väkisin maataloustuotteiden hintaa alas.
Uskon että olet parinkymmenen vuoden kuluttua iloinen jos kukaan lapsistasi ei ole jäänyt jatkamaan elinkeinoasi. Edessä kun on raskasta sopeuttamista ja jatkuvaa epävarmuutta kansallisten tukien jatkuvuudesta. Tilan tuotanto ei Suomessa koskaan kykene kamppailemaan edes eurooppalaisen tuotannon kanssa, vaan kaikki kate tulee aina olemaan tukiaispohjaista.En olisi noin kyyninen, enkä usko kehityksen olevan noin yksisuuntaista.
Maatalouteen tulee yritysosaaminen enempi mukaan, josta seuraa se että osa tiloista kasvaa ja niiden automaatio lisääntyy, niistä tulee ns volyymituottajia yhä pitemmälle, toiset tilat erikoistuu ja verkostoituu, tämä malli sopii paremmin pientiloille, osa tiloista varmasti siirtyy myös muihin toimintamuotoihin kuin perinteinen maatalous on.
Osa tiloista varmasti lopettaa nykyisen omistajaparin eläköityessä ja näistä tiloista tulee ehkä vain jonkinalaisia asuntotiloja, joissa toiminta on vain harrastuspohjaista tai sivutoimista.
Sivutoiminen viljely on esim. Tanskassa hyvin yleistä ja jos rehellisiä ollaan, niin myös hyvin kannattavaa, koska siinä omistajan elämisen kulut katetaan muilla tuloilla ja tila tavallaan tuottaa vain pääomatuloa sijoitetulle pääomalle.
Maanhinta nousee, kuten on noussut kaikkialla EU:n alueella, tästä seuraa sellainen tosiasia, että tila on hyvin vaikea maksaa tilan omalla tuotannolla, ehkä maanomistajista tulee tälläinen eurooppatyylinen omistajarälssi, jolle tilan omistaminen on tärkeämpää kuin sen kannattava liiketoiminta.
- <3 emäntä <3
Jospa se emäntä, mistä mainitsit on sellaista tuhlailevaa sorttia, että hänen takanaan ei raha pysy. Ja sen takia isäntä antaa rahaa, tarvittaessa??
- sen ystävä tär
Ei, kyllä emäntä on säästäväinen, eikä turhia ostele. Vaatimaton ja mukavaa seuraa. Mies on mitä on.
- tuhlailevaa sorttia
Meillä on vekkuli tilanne, emäntä tienaa enämpi mitä mulle tulee farmilta pippaa, silti sillä on tili aina pakkasella ja pitää vielä lainailla (joita ei juuri maksa takasin) omiin menoihinsa. Joskus oikeen ihmettelen, että mihin aikuinen ihminen saa hynänsä menee, kun koskaan ei oo tilillä painetta. Kulkee töihin mun autolla ja jos mun pitää lähtee sillä kotterolla, niin tankissa ei oo kun hajut jäljellä, ostan sit tankin siihen täyteen ja siististi ilmotan, että siinon nyt tankki kupaisillaan menovettä, jotta vois pysyäkin, ettei tarttis joka kerta lähteissä ottaa varakanikkaa mukaan, että pääsee johonki huoltsikalle. Muutenkin mä maksan ihan perusjutut meitin talouteen, on sähköt, lämmöt, laajakaistat, vakuutukseet, autot, kodinkoneet, talouspaperit ym. ym. ja tietty ruokaa ne perusjutut. Muksuille suurimmat ostokset tietty menee mun tililtä, et saadaan vaatetta ja fillareita ym. hilavitkutinta harrastuksiin. Jos johonki mennää retkelle, vaikka kuinka olis emäntä järkänny turneen, niin sata varmasti kaivan kuvetta jossain vaiheessa ja maksan koko poppoon jotoksen. Monasti on käynnyt niin, että ollaan oltu jo matkalla, kun multa ruvetaan kysyyn hilloo, et onks mukana, kun pitäs maksaa tää matka. Jukopliut oltii jo puolessa väliin Helsinkii matkalla bussissa, kun multa pitää löytyy tuohta koko revohkan reissuun, no onneks sattu oleen lompsassa pienenä aavistuksena tulevasta, nii eivät heittäneet koko familyy tienposkee siitä onnikasta. Että sitten nautin taas loppumatkasta, vaikka oltiiki vasta turnee alussa!
Emäntä sai pienen perinnönki tässä hiljan, mutta ei se talouspuoli tullu mitenkää sillä häneltä kuntoo, mennä hurahti kenkii ja kippoihi koko perintö ja mihin lienee, hetken aikaa shoppaili ja autolla viuhu sinne ja tänne, nyt ei oo maininnu mitään koko perinnöstä.
Oltas varmaan oltu aikaa sitten jo tästä tienpäällä (pakkohuutsi), jos tää huusholli olis ollu ihan emännän taloudenpidon varassa. Et tämmösii niitä löytää, tätä kauppaa en enää tekis, mut lasten takii jaksan, muuten ottasin eron. Aika raskasta vetää tätä ranchia ja sitten vielä tämmöstä siipeilijää, mitää ei kuitenskaa tee tänne ranchille, kun ei kuulema motivoi mitenkää. Vähä lohdutti, kun yks naapuri tuli juttelee ja sano, että hän jos olis joutunu samaa tilanteesee, hän olis ampunu koko sakin jo aikaa sitten. Se pisti vähä ajattelee, mut onneks mä en oo vielä niin epätoivonen. - kohtalotoveri
tuhlailevaa sorttia kirjoitti:
Meillä on vekkuli tilanne, emäntä tienaa enämpi mitä mulle tulee farmilta pippaa, silti sillä on tili aina pakkasella ja pitää vielä lainailla (joita ei juuri maksa takasin) omiin menoihinsa. Joskus oikeen ihmettelen, että mihin aikuinen ihminen saa hynänsä menee, kun koskaan ei oo tilillä painetta. Kulkee töihin mun autolla ja jos mun pitää lähtee sillä kotterolla, niin tankissa ei oo kun hajut jäljellä, ostan sit tankin siihen täyteen ja siististi ilmotan, että siinon nyt tankki kupaisillaan menovettä, jotta vois pysyäkin, ettei tarttis joka kerta lähteissä ottaa varakanikkaa mukaan, että pääsee johonki huoltsikalle. Muutenkin mä maksan ihan perusjutut meitin talouteen, on sähköt, lämmöt, laajakaistat, vakuutukseet, autot, kodinkoneet, talouspaperit ym. ym. ja tietty ruokaa ne perusjutut. Muksuille suurimmat ostokset tietty menee mun tililtä, et saadaan vaatetta ja fillareita ym. hilavitkutinta harrastuksiin. Jos johonki mennää retkelle, vaikka kuinka olis emäntä järkänny turneen, niin sata varmasti kaivan kuvetta jossain vaiheessa ja maksan koko poppoon jotoksen. Monasti on käynnyt niin, että ollaan oltu jo matkalla, kun multa ruvetaan kysyyn hilloo, et onks mukana, kun pitäs maksaa tää matka. Jukopliut oltii jo puolessa väliin Helsinkii matkalla bussissa, kun multa pitää löytyy tuohta koko revohkan reissuun, no onneks sattu oleen lompsassa pienenä aavistuksena tulevasta, nii eivät heittäneet koko familyy tienposkee siitä onnikasta. Että sitten nautin taas loppumatkasta, vaikka oltiiki vasta turnee alussa!
Emäntä sai pienen perinnönki tässä hiljan, mutta ei se talouspuoli tullu mitenkää sillä häneltä kuntoo, mennä hurahti kenkii ja kippoihi koko perintö ja mihin lienee, hetken aikaa shoppaili ja autolla viuhu sinne ja tänne, nyt ei oo maininnu mitään koko perinnöstä.
Oltas varmaan oltu aikaa sitten jo tästä tienpäällä (pakkohuutsi), jos tää huusholli olis ollu ihan emännän taloudenpidon varassa. Et tämmösii niitä löytää, tätä kauppaa en enää tekis, mut lasten takii jaksan, muuten ottasin eron. Aika raskasta vetää tätä ranchia ja sitten vielä tämmöstä siipeilijää, mitää ei kuitenskaa tee tänne ranchille, kun ei kuulema motivoi mitenkää. Vähä lohdutti, kun yks naapuri tuli juttelee ja sano, että hän jos olis joutunu samaa tilanteesee, hän olis ampunu koko sakin jo aikaa sitten. Se pisti vähä ajattelee, mut onneks mä en oo vielä niin epätoivonen.Juttusi olisi lähes sanasta sanaan voinut olla minun näppikseltäni! Vähän lohduttaa tietää että on muitakin samassa tilanteessa että en sentään ole ainoa. Pahimmillaan meillä on ollut tilanne että vaikka emäntä on käynyt muualla töissä niin rahat ei ole riittäneet edes omaan töissä kulkemiseen (kunnon autolla tietty) ja omaan elämiseen. Käytännössä olen rahoittanut osan siitä ilosta että emäntä sai käydä tilan ulkopuolelle "virkistäytymässä" töissä. Esimerkiksi lasten elättämiseen ei hänen palkastaan riittänyt yhtään mitään, kaikki hupeni työssäkäynnin kustannuksiin ja omaan elämiseen eikä tosiaan piisannutkaan.
- järkeä saa käyttää, nii.
kohtalotoveri kirjoitti:
Juttusi olisi lähes sanasta sanaan voinut olla minun näppikseltäni! Vähän lohduttaa tietää että on muitakin samassa tilanteessa että en sentään ole ainoa. Pahimmillaan meillä on ollut tilanne että vaikka emäntä on käynyt muualla töissä niin rahat ei ole riittäneet edes omaan töissä kulkemiseen (kunnon autolla tietty) ja omaan elämiseen. Käytännössä olen rahoittanut osan siitä ilosta että emäntä sai käydä tilan ulkopuolelle "virkistäytymässä" töissä. Esimerkiksi lasten elättämiseen ei hänen palkastaan riittänyt yhtään mitään, kaikki hupeni työssäkäynnin kustannuksiin ja omaan elämiseen eikä tosiaan piisannutkaan.
Minä tiedän meidän tilan talouden. Minä en tuhlaa. En käy ulkomailla, enkä osta juurikaan, kuin vähennyskelpoista tavaraa. Teen paljon töitä ja yhdessä, maatilanhommia.Ostan vaatteeni pääosin kirppareilta, ihan hyvää kamaa löydän usein.En kulje kosmetologilla, enkä kampaajalla.Sukulainen leikkaa hiuksemme. Elämme vaatimattomasti,mutta mistään ei kuitenkaan ole puutetta. Sen verran nyt reissataan että Kokkolan farmariin mennään.Rahat saa riittämään, kun käyttää järkeä.Ompa kurjaa kuulla, että emännän henk.koht.palkka ei riitä mihinkään. Kyllä olisi emännän puhuttelun aika! Kertakaikkiaan.
- vaimo on
kohtalotoveri kirjoitti:
Juttusi olisi lähes sanasta sanaan voinut olla minun näppikseltäni! Vähän lohduttaa tietää että on muitakin samassa tilanteessa että en sentään ole ainoa. Pahimmillaan meillä on ollut tilanne että vaikka emäntä on käynyt muualla töissä niin rahat ei ole riittäneet edes omaan töissä kulkemiseen (kunnon autolla tietty) ja omaan elämiseen. Käytännössä olen rahoittanut osan siitä ilosta että emäntä sai käydä tilan ulkopuolelle "virkistäytymässä" töissä. Esimerkiksi lasten elättämiseen ei hänen palkastaan riittänyt yhtään mitään, kaikki hupeni työssäkäynnin kustannuksiin ja omaan elämiseen eikä tosiaan piisannutkaan.
eri asia kuin "Emännällä ei ole rahaa"! Vaikka oletkin mv ja naimisissa ei sun vaimos ole emäntä jos kerran on muussa ammatissa!! Itse olen naimisissa mv n kanssa mutta töissä ihan muualla kuin tilalla joten en ole emäntä!
Emäntä on ammattinimike ihan niinkuin isäntäkin. Minun mielestä ainakin, oonko väärässä? - tarkka silmä
vaimo on kirjoitti:
eri asia kuin "Emännällä ei ole rahaa"! Vaikka oletkin mv ja naimisissa ei sun vaimos ole emäntä jos kerran on muussa ammatissa!! Itse olen naimisissa mv n kanssa mutta töissä ihan muualla kuin tilalla joten en ole emäntä!
Emäntä on ammattinimike ihan niinkuin isäntäkin. Minun mielestä ainakin, oonko väärässä?sulla, nimittäin. Ei munkaan mielestä se ole emäntä, joka käy kodin ulk.puol. työssä.Se on duunari.
- silti teen hommia
tarkka silmä kirjoitti:
sulla, nimittäin. Ei munkaan mielestä se ole emäntä, joka käy kodin ulk.puol. työssä.Se on duunari.
Teen silti kaikkea maatalontöitä vaikka olen ulkopuolella
töissä.Pakko oli lähteä töihin kun ei ollut omaa rahaa 8 vuoteen.
Juhliin kyllä isäntä osti vaatteet,siihen se jäikin.
Teen töitä kuin mikäkin .Menen töihin illalla menen aaamulla
siitä huolimatta navetttaan ja jos olen aamuvuorossa tulen
suoraan navettaan töistä.
Nyt saan omaa rahaa ja lainaan isänällekin siitä.
lupaa antaa takasin mutta ei niitä näy,jos minä tarvitsen
rahaa pitää maksaa takasin.vaikka teen töitä itseni
äärirajoille asti.
Olen koneita korjaamassa kaverina navetassa,kotityöt ja
vielä oma työ ulkopuolella.
Olen sairastunut nyt uupumukseen.mutta olen laiska
jos lepään.isäntä ei niinkään hauku mutta suku hänen.
Kun en jaksa tehdä kaikkia hommia.
teen kaikki paperihommat vielä lisäksi.jos virhe tulee
kamala meteli on. - tuhlailevaa sorttia
vaimo on kirjoitti:
Emäntä on ammattinimike ihan niinkuin isäntäkin. Minun mielestä ainakin, oonko väärässä?Sellasta vielä yrittää leikkiä! Kyllä mulle on kans selvää, että meitin emäntä mikää oikee emäntä oo, oikeet emännät tekee ranchilla töitä isännän kaverina kykyjensä mukaan. Meillä tää homma on rivenny totaalisesti, toi tilan ulkopuolella duunissa käynti on iha sirkusta, kun koko tivolia pitää pyörittää täältä ranchilta. En oo enää viittinyt puuttuu koko hommaa, nin viiksettää koko homma. Muuta hyvää oo koko hommassa, kun lapset oppii oleen himppa sosiaallisempia, kun pääsevät kylälle hoitoon. Tosin mulle jää aika paljon vielä lasten kaitsemista silti, kun hoitovuorot ei aina passaa, no sillon on sitten taas mun työt tehty siltä päivää, kun muksut on mulla messissä, ei muksuja pysty ottaa moneekaan hommaan mukaan. Tykkään olla kuiteski muksujen kanssa, mut aina ei oikee olis mahkuja ottaa mukaa tai jäädä hoitaa. Nytki oli aika vekkuli tilanne, emäntä oli tienaamassa ja sai kait 100€ siltä päivää tiliä, no multa meni samalla aikaa heinien kanssa takkii 1000€, vähän siitä piti jo huomauttaa, et tosi hanketta on!
Vähän oon kade, kun joku kertoo, et hakee vaatteet kirppikseltä ja on tarkka, kun meillä vaatetta piisaa ja kenkiä on kun Imeldalla. Joskus oon pitäny pientä luentoo tästä talouselämästä ja finassipolitiikasta, mut menee iha kuuroille korville, kauniisti nyökyttelee aikansa ja sit pitää viikkon mykkistä, siinä se ja meno jatkuu.
Seuraava auton vaihto on tiukkapaikka, oon nyt ostanu kolme autoo ja neljättä en enää osta tai jos ostan nii ihan pelkästää omaa käyttöö. Haluun kattoo, et mistä emäntä taikoo hynät autoo, kun ei oo tähänkää asti ollu rahaa.
Mulla ittellä on aina ollu raha tiukalla ja on pitäny pitää tarkkaa taloutta, et on saannu kaikki hoitoo, suurimman osan aikaa kuljen rautakaupan haalareissa, tosin ehjissä ja puhtaissa, kun itte pesen ja paikkaan. Matkustanu oon jonkun verran, mut en mihinkää Fiztsille tai Tongalle, mut nyt ei oikee huvita lähtee mihinkää, kun tietää, et toinen ei osallistu mitenkää muuhun ku shoppailuu matkalla.
Mut sitte iha varsinaiseen teemaan, nii koko sikamiehiä on niitäki, jotka pitää emäntää iha rahattomana, vaikka toinen raataa niska limassa farmilla ja passaa sitte nää siat vielä viimesen päälle. Menee lapsilisätki ja maitotilit pienessä hypnoosissa suvereenisti, sitte vielä kopsautetaan mopon suuntavilkulla sitä emäntää tervetuliaisiksi silmäkulmaan, kun himppa tivataan, että missä sitä on taas oltu. Ei oo hyvin niilläkään emännillä ja kaikkeen surkeemmin on niillä, joilla vielä on vanha isäntäväki siinä puolustamassa tätä isäntää ja sokerina pohjalla isännän sisarukset tulee vielä lomailee täysihoitoo ku kotoosa, tietty joulut vielä perinteisesti pitkän kaavan mukaan, et yks vaan passaa ja kantaa ruokaa pöytää, sekä tiskaa ja haistelee lanttulaatikkoiset pierut palkaksi.
Mut jaksellaan, jokaisella omat ristinsä! - ja emäntä
Sellasta vielä yrittää leikkiä! Kyllä mulle on kans selvää, että meitin emäntä mikää oikee emäntä oo, oikeet emännät tekee ranchilla töitä isännän kaverina kykyjensä mukaan. Meillä tää homma on rivenny totaalisesti, toi tilan ulkopuolella duunissa käynti on iha sirkusta, kun koko tivolia pitää pyörittää täältä ranchilta. En oo enää viittinyt puuttuu koko hommaa, nin viiksettää koko homma. Muuta hyvää oo koko hommassa, kun lapset oppii oleen himppa sosiaallisempia, kun pääsevät kylälle hoitoon. Tosin mulle jää aika paljon vielä lasten kaitsemista silti, kun hoitovuorot ei aina passaa, no sillon on sitten taas mun työt tehty siltä päivää, kun muksut on mulla messissä, ei muksuja pysty ottaa moneekaan hommaan mukaan. Tykkään olla kuiteski muksujen kanssa, mut aina ei oikee olis mahkuja ottaa mukaa tai jäädä hoitaa. Nytki oli aika vekkuli tilanne, emäntä oli tienaamassa ja sai kait 100€ siltä päivää tiliä, no multa meni samalla aikaa heinien kanssa takkii 1000€, vähän siitä piti jo huomauttaa, et tosi hanketta on!
Vähän oon kade, kun joku kertoo, et hakee vaatteet kirppikseltä ja on tarkka, kun meillä vaatetta piisaa ja kenkiä on kun Imeldalla. Joskus oon pitäny pientä luentoo tästä talouselämästä ja finassipolitiikasta, mut menee iha kuuroille korville, kauniisti nyökyttelee aikansa ja sit pitää viikkon mykkistä, siinä se ja meno jatkuu.
Seuraava auton vaihto on tiukkapaikka, oon nyt ostanu kolme autoo ja neljättä en enää osta tai jos ostan nii ihan pelkästää omaa käyttöö. Haluun kattoo, et mistä emäntä taikoo hynät autoo, kun ei oo tähänkää asti ollu rahaa.
Mulla ittellä on aina ollu raha tiukalla ja on pitäny pitää tarkkaa taloutta, et on saannu kaikki hoitoo, suurimman osan aikaa kuljen rautakaupan haalareissa, tosin ehjissä ja puhtaissa, kun itte pesen ja paikkaan. Matkustanu oon jonkun verran, mut en mihinkää Fiztsille tai Tongalle, mut nyt ei oikee huvita lähtee mihinkää, kun tietää, et toinen ei osallistu mitenkää muuhun ku shoppailuu matkalla.
Mut sitte iha varsinaiseen teemaan, nii koko sikamiehiä on niitäki, jotka pitää emäntää iha rahattomana, vaikka toinen raataa niska limassa farmilla ja passaa sitte nää siat vielä viimesen päälle. Menee lapsilisätki ja maitotilit pienessä hypnoosissa suvereenisti, sitte vielä kopsautetaan mopon suuntavilkulla sitä emäntää tervetuliaisiksi silmäkulmaan, kun himppa tivataan, että missä sitä on taas oltu. Ei oo hyvin niilläkään emännillä ja kaikkeen surkeemmin on niillä, joilla vielä on vanha isäntäväki siinä puolustamassa tätä isäntää ja sokerina pohjalla isännän sisarukset tulee vielä lomailee täysihoitoo ku kotoosa, tietty joulut vielä perinteisesti pitkän kaavan mukaan, et yks vaan passaa ja kantaa ruokaa pöytää, sekä tiskaa ja haistelee lanttulaatikkoiset pierut palkaksi.
Mut jaksellaan, jokaisella omat ristinsä!Niin. Sanotaanhan toki meitä naisia aina joskus emännäksi, vaikka duunareita olisimmekin! Ehkä se juontaa juurensa entivanhaisesta tavasta, silloin harvemmin talojen naisväki kävi ulkopuolella töissä, mökkiläiset ja mäkitupalaiset ja ns. päiväläiset taksvärkkiä tekemässä. Nykyään taitaa olla suurin osa maaseudun naisväestä jo kodin ulkopuolella töissä.
Ja mitä siihen rahan käyttöön tulee niin on meissä naisissa olipa työ mikä tahansa eroja, kuka törsää mihinkin. Duunarina kyllä sitä rahaa ei paljon ole törsättäväksi ainakaan minulla, mutta sinun vaimosi on oivaltanut hyvän konstin kun on saanut sinusta maksumiehen menoihinsa! En kyllä itse moista ilkeäisi tehdä, ja yhteisiähän ne menot kyllä perheessä pitäisi olla ja jotenkin "jyvittää" tulojen mukaa ne menot.
Mutta tuo alkuperäinen asia: emännän rahattomuus kuulostaa aika uskomattomalle nykyaikaan. Luulisi jo tasa-arvon olevan itsestäänselvyys. Raha- asioissakin. Kun sängyssäkin ollaan päästy tasa-arvoon.
Mies valittaa päänsärkyä!! :) - 30 vuotta emäntänä jo. .
Sellasta vielä yrittää leikkiä! Kyllä mulle on kans selvää, että meitin emäntä mikää oikee emäntä oo, oikeet emännät tekee ranchilla töitä isännän kaverina kykyjensä mukaan. Meillä tää homma on rivenny totaalisesti, toi tilan ulkopuolella duunissa käynti on iha sirkusta, kun koko tivolia pitää pyörittää täältä ranchilta. En oo enää viittinyt puuttuu koko hommaa, nin viiksettää koko homma. Muuta hyvää oo koko hommassa, kun lapset oppii oleen himppa sosiaallisempia, kun pääsevät kylälle hoitoon. Tosin mulle jää aika paljon vielä lasten kaitsemista silti, kun hoitovuorot ei aina passaa, no sillon on sitten taas mun työt tehty siltä päivää, kun muksut on mulla messissä, ei muksuja pysty ottaa moneekaan hommaan mukaan. Tykkään olla kuiteski muksujen kanssa, mut aina ei oikee olis mahkuja ottaa mukaa tai jäädä hoitaa. Nytki oli aika vekkuli tilanne, emäntä oli tienaamassa ja sai kait 100€ siltä päivää tiliä, no multa meni samalla aikaa heinien kanssa takkii 1000€, vähän siitä piti jo huomauttaa, et tosi hanketta on!
Mut jaksellaan, jokaisella omat ristinsä!Luin juttusi mies, vai olekko MIES ? Etkö saa jöötä akalles? Ei tuommonen meno käy. Ei vain käy. Minä en kehtais käyttäytyä miestäni kohtaan noin. Minäki oon välillä tehny lomittajan hommia, hiljasempina aikoina. Talvella, kesällä.Yhteiseen kassaan neki rahat on menny. Ja niin meilläki elellään tarkanmarkan laskuopin kanssa ja rahat riittää, mutta ei pesää tee. Pääasia että riittää.Minä olen jo ajat sitte lopettanut nalkuttamisen ja turhista räikkäämisen. Minä meen ja teen silloin kun tilanne niin vaatii. Ja niin saa mieskin tehdä. Ja myöskin suon hälle omaa vapaata, kavereitten kanssa. Enkä kysele rahanmenosta. Oikeastaan meillä pyyhkii hyvin, liika hyvin ja me vieläkin tykätään toisistamme, vaikka viiskymppisiä ollaan.Kyllä sinun, mieskirjoittaja pitää vakavasti puhua akkas kanssa, että tyylin on muututtava.Jos rakastat häntä. Jos taas et niin rakastakkaan, niin silloin onkin visaisempaa ja vaativampaa.Mutta noin ei voi jatkua.Sinähän selvästi kärsit tilanteesta.
- P.Ölvästi
kohtalotoveri kirjoitti:
edellinen muija juuri samanlainen! Tienas pirusti, ei olis mitenkään pitänyt olla minkäänlaisia rahaongelmia. Vaan aina oli persaukinen! Jos se sai jostain yllättäen muutaman tonnin, ei ollut mitään jäljellä enää huomenna! Nykyinen on onneksi toista maata...
- näppylät
P.Ölvästi kirjoitti:
edellinen muija juuri samanlainen! Tienas pirusti, ei olis mitenkään pitänyt olla minkäänlaisia rahaongelmia. Vaan aina oli persaukinen! Jos se sai jostain yllättäen muutaman tonnin, ei ollut mitään jäljellä enää huomenna! Nykyinen on onneksi toista maata...
Vaihtamalla joskus paranee, turha kituuttaa toimimattomassa suhteessa. Oli sitten mies tai nainen, tolkuton rahankäyttö syö talouden aika äkkiä. Oli sitten maatila tai mikä tahansa.
- Saa riittää
järkeä saa käyttää, nii. kirjoitti:
Minä tiedän meidän tilan talouden. Minä en tuhlaa. En käy ulkomailla, enkä osta juurikaan, kuin vähennyskelpoista tavaraa. Teen paljon töitä ja yhdessä, maatilanhommia.Ostan vaatteeni pääosin kirppareilta, ihan hyvää kamaa löydän usein.En kulje kosmetologilla, enkä kampaajalla.Sukulainen leikkaa hiuksemme. Elämme vaatimattomasti,mutta mistään ei kuitenkaan ole puutetta. Sen verran nyt reissataan että Kokkolan farmariin mennään.Rahat saa riittämään, kun käyttää järkeä.Ompa kurjaa kuulla, että emännän henk.koht.palkka ei riitä mihinkään. Kyllä olisi emännän puhuttelun aika! Kertakaikkiaan.
jos ei tuhlaile, mutta minkäs teet, kun lasten takia ei akkaa halua laittaa maantietä tallaamaan. Haluu lapsille oikean perheen. Tää on asennekysymys ja koulutuskysymys. Paljonko tuhlailevalle emännälle voi löysiä antaa? ei paljoa, tulee konkurssi parissa vuodessa. Pattitilanne!
- on rahaton
Näin saattaa olla monissa talouksissa vielä nykyään.
Joku tolkku tuohon pitäisi saada, vaimoparka raataa koko ikänsä tilalla lähes ruokapalkalla. Joku järkevä keskinäinen sopimus kuukausipalkasta olisi hyvä ratkaisu.
Edes maatalousyrittäjän eläkettä ei kerry vaimolle samalla tavalla, mitä isännällä. Perinteisesti isännän eläkemaksuja maksetaan enemmän kuin vaimon.
Itseasiassa vaimon yrittäjäeläkettä pitäisi kartuttaa enemmän kuin isännän, koska todennäköisesti se isäntä kupsahtaa aiemmin, mitä vaimo ja vaimon elintaso olisi paremmin turvattu leskenä. Isännän eläkettä ei kannata kartuttaa Myel-eläkemaksulla samassa mitassa. - tuttujuttu.
Aikani tota touhua kattelin, lähin ulkopuoliselle töihin, ja sehän ei ukolle sopinut. Kävin töissä ja kuuntelin kuinka laiska akka olen kun en aamusin käy navetassa ennen omaa työtäni, illalla vaan viittin töistä töihin. Ja lähin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760