Kysymyksiä trailerin vedosta Skodan perässä (max. perävaunupainon tuntumassa)

-vellu

Asiaa on varmasti useampaankin otteeseen käsitelty (löysin useampia threadeja), mutta kysyn silti. :)

Vetoautona Skoda Octavia -98, missä maksimi paino jarrullisellel perävaunulle on 1400 kg. Auton oma massa 1500 kg (DSG:llä, manuaalilla ~ /-10 kg?)

Aiemmin perässä roikkunut Busterin XXL Jammun 100-heppaisella koneella (paketti n. 650 kg) trailerin paino n. 200 kg. Paketti siirtynyt vaivattomasti.

Kuvitellaan tilanne, että hankinnassa olisi suurin mahdollinen matkavene/päivävene, mikä auto traileriyhdistelmällä on vedettävissä.

5,5-6,5-metristen trailerien (kokonaispainolla 1400-1500 kg) omat massat ovat 300-kilon molemmin puolin, kantavuus tällöin 1100-1200 kg.

Onko kellään kokemusta vastaavasta taakasta Octavian perässä? Jaksaako ja miten ajo-ominaisuudet ja turvallisuuskysymykset yms?

Ajokortissa on BC, mutta ennemmin puutteeksi taitaa muodostua yhdistelmän paino, mikä mennee yli 1400 kg:n esim. Bayliner 602 dieselillä. Autoa en ajatellut vaihtaa.. :(

Jos ko. vene on tankit tyhjänä tyhjennetty irtamistosta, niin päästäänkö alle 1400 kg:n? Huomattakoon, että tarkoitus olisii siirtää vene keväisin ja syksyisin mökin pihaan (n. 300 km), satamassa nosto jollakin suuremmalla autolla (en usko, että nousee Skodalla :) ).

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=310115&status=F&sid_make=232&show_search=1&lfrom=5<o=6&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@sid_make=232@show_search=1@lfrom=5@lto=6

14

5265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuntovaunulla

      Käy kokeilemassa isointa mahdollista asuntovaunua, jossain myymälässä, joka vastaa painoltaan samaa. Sitten tiedät liikuttaako.

      Jos kerran vuoteen aiot laskea ja sitten nostaa veneen, niin eihän tuo vaadi kuin noin 150 eur kerta, jos vuokraat sopivan nelivetoveturin autovuokraamosta. Silloin ei tarvitse venettä turhaan alimitoittaa ;-)

      • pukkaa

        Buster xxl painaa tehtaan mukaan 850kg.
        lisäksi koneen paino 164kg.


    • vaan,

      suosiolla isomman 4-vetoauton(vuokraa tai lainaa) muuten tulee itku...

    • vedosta

      muuta tiedä, mutta jos trailerin rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn oman massan, niin ajokortissa tarvii olla jonkunlainen E-kirjain. Kuorma-autokortti ei yksin riitä.

      • -vellu

        Heh, n. vetoauton omapaino on 1505 kg ja sopivan trailerin rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino 1500 kg. :) Lisäksi rekisteriotteessa on jarrullisen kärryn max. painoksi merkitty 1400 kg.

        Aika limiiteillä siis mennään... ko. veneen kuivapaino 3.0 litraisella bensalla 1082 (tai 1083 kg, lähteestä riippuen) ja diesel ilman apulaitteita jonkun kilon raskaampi -> 1100 kg. Trailerin paino (300 kg) niin ollaan 1400 kg:ssa = maximi. Vaa'alla toleranssia käytännössä aisapainon verran - veneessä olevat rojut polttoaineet.

        Taitaa vaan olla niin, että aika riskirajoilla mennään, ts. järkevämpi hommata tuttavan XC90 lainaksi? Laillisuuden ja turvallisuuden nimissä. Tai vaihtaa Skoda neliveto-Scouttiin, missä kuormanakin saa olla 1600 kg (tietty maasturiin, mutta ovat sen verran hintavampia =).

        -vellu


      • 987

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!


      • -vellu
        987 kirjoitti:

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.


      • OSTAAUTOTÄLTÄVUOSISADALT
        -vellu kirjoitti:

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.

        A. ÄLÄ OLE KÖYHÄ


      • -vellu
        OSTAAUTOTÄLTÄVUOSISADALT kirjoitti:

        A. ÄLÄ OLE KÖYHÄ

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu


      • Octavia TDI
        -vellu kirjoitti:

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.

        Kokemusta on: Octavia manuaalilaatikolla noin 1500 kiloon noussut raskas jarrullinen traileri vene. Kyllähän se kulki, mutta lähdöt, peruuttelut ja rampilta nousut tuotti ongelmia. Jyrkältä osin hiekkapintaiselta luiskalta lähtö oli tuskaa, piti auttaa toisella autolla kun vetävistä pyöristä loppui pito. Pihaan peruuttaessa kytkin kärysi niin, että hermot ei enää kestäneet. Lainasin sitten kaverilta etuvetoisen, jossa on perinteinen momentinmuunnin-automaatti, sillä lähdöt sujui niin pehmeästi että ongelmia ei tullut. DSG ei varmaan ratkaise tuota pulmaa, kun lyhinkin välitys on aika pitkä.


      • Hermot meni
        Octavia TDI kirjoitti:

        Kokemusta on: Octavia manuaalilaatikolla noin 1500 kiloon noussut raskas jarrullinen traileri vene. Kyllähän se kulki, mutta lähdöt, peruuttelut ja rampilta nousut tuotti ongelmia. Jyrkältä osin hiekkapintaiselta luiskalta lähtö oli tuskaa, piti auttaa toisella autolla kun vetävistä pyöristä loppui pito. Pihaan peruuttaessa kytkin kärysi niin, että hermot ei enää kestäneet. Lainasin sitten kaverilta etuvetoisen, jossa on perinteinen momentinmuunnin-automaatti, sillä lähdöt sujui niin pehmeästi että ongelmia ei tullut. DSG ei varmaan ratkaise tuota pulmaa, kun lyhinkin välitys on aika pitkä.

        Terve.

        En tunne Skodan vetokykyä, mutta minulla on ankeita kokemuksia rampeissa ja rannoilla etuvetoisesta farkusta (Peugeot 406), jonka vetokoukkuun on ripustettu kilorajojen puolesta aika lähellä ylärajaa oleva vene/traileriyhdistelmä. Hermot olivat monta kertaa koetuksella, kun ei pitoa tahtonut millään löytyä (vaikka mukana oli aina katuharja irtohiekan poistamiseksi rampeista).

        Itse ratkaisin veto-ongelman vaihtamalla Pösön maasturiin. Sain puolisentoista tonnia lisää laillista vetokykyä ja ennen kaikkea varmuuden homman sujumisesta rampeissa ja rannoilla niin kuin tielläkin. Ei ole kaduttanut hetkeäkään, ei ole sen koomin sutinut renkaat eikä kärynnyt kytkin.

        Ja ei, vaihtoon ei palanut mahdottomasti mammonaa, sillä vaihdoin Pösön sen verran vanhempaan maasturiin, että väliraha pysyi mielestäni kohtuullisena.


      • Anonyymi
        -vellu kirjoitti:

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu

        mopolla vielä


      • Anonyymi
        -vellu kirjoitti:

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu

        Volvo T8 moottoriversiolla, eli suuritehoinen lataushybridi.
        Edessä 1969 kuutiosentin turboahdettu rivinelonen poikittain, 230 kW / 5700 RPM.
        Lisäksi edessä on sähkömoottori bensakoneen rinnalla tuomassa lisää vääntöä alhaisilla kierroksilla, ja varsinkin silloin kun kytkin ottaa kiinni.
        Takana erillinen sähkömoottori kiinteällä välityksellä, etu- ja taka-akselien välillä ei ole minkäänlaista mekaanista voimansiirtoa.

        Ruotsalaista suunnittelua, Kiinassa valmistettu, ja Suomeen maahantuotu ja uutena tänne rekisteröity.

        Renkaat voi luistaa, jos vetää yliraskasta kuormaa liukkaalla pinnalla jyrkkään ylämäkeen, mutta koskaan ei ole tarvinnut kytkintä poltella, tai edes pitempään luistatella.

        Mallilla ei liene väliä, tuon voimalinjan on saanut ja saa edelleen useampaan Volvon malliin.

        Jos jotain jää kaipaamaan, niin kahta polttoainetankkia, toista suurempaa bensalle Esim (95E10), ja toista etanolille (E85 tai ihan oikeastikin reilusti etanolia sisältävä polttoneste, E85 kun sisältää maksimissaan 85%, mutta minimi voi olla vain 50%).
        Tuo mahdollistaisi paljon nykyistä suuremman puristussuhteen ilman nakutusta saati syttymistä jo ennen sytytyskipinää, joko bensalla matalalla tai ilman ahtopainetta, ja kun tehoa tarvitaan siirrytään etanolin käyttöön, sen oktaaniluku kun on bensoihin verrattuna tähtitieteellisen suuri, ja lisäksi se jäähdyttää haihtuessaan paljon tehokkaammin kuin bensa. Matka-ajossa bensaa kuluu vähemmän kuin etanolia, joten samalla tankkitilavuudella bensalla saa paljon suuremman toimintamatkan, siksi pääosa bensaa, eikä etanolia yhteen ja ainoaan tankkiin. Millään tässä kappaleessa kerrotusta ei toki ole merkitystä trailerin luiskasta kiskomisen kanssa, mutta jos traileria hinaa pitempään, saattaa toimintamatka yhdellä tankkauksella alkaa kiinnostamaan. Alhainen puristussuhde lyhentää matkaa, koska hyötysuhde jää tarpeettoman huonoksi.


      • Anonyymi
        987 kirjoitti:

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!

        Jos auton kokonaismassa ja trailerin kokonaismassa ylittää 3500 kg , tarvitaan pikku e . Tai c kortti pitää olla c1e .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4630
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2817
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1634
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1380
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1272
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1149
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1148
    Aihe