Kysymyksiä trailerin vedosta Skodan perässä (max. perävaunupainon tuntumassa)

-vellu

Asiaa on varmasti useampaankin otteeseen käsitelty (löysin useampia threadeja), mutta kysyn silti. :)

Vetoautona Skoda Octavia -98, missä maksimi paino jarrullisellel perävaunulle on 1400 kg. Auton oma massa 1500 kg (DSG:llä, manuaalilla ~ /-10 kg?)

Aiemmin perässä roikkunut Busterin XXL Jammun 100-heppaisella koneella (paketti n. 650 kg) trailerin paino n. 200 kg. Paketti siirtynyt vaivattomasti.

Kuvitellaan tilanne, että hankinnassa olisi suurin mahdollinen matkavene/päivävene, mikä auto traileriyhdistelmällä on vedettävissä.

5,5-6,5-metristen trailerien (kokonaispainolla 1400-1500 kg) omat massat ovat 300-kilon molemmin puolin, kantavuus tällöin 1100-1200 kg.

Onko kellään kokemusta vastaavasta taakasta Octavian perässä? Jaksaako ja miten ajo-ominaisuudet ja turvallisuuskysymykset yms?

Ajokortissa on BC, mutta ennemmin puutteeksi taitaa muodostua yhdistelmän paino, mikä mennee yli 1400 kg:n esim. Bayliner 602 dieselillä. Autoa en ajatellut vaihtaa.. :(

Jos ko. vene on tankit tyhjänä tyhjennetty irtamistosta, niin päästäänkö alle 1400 kg:n? Huomattakoon, että tarkoitus olisii siirtää vene keväisin ja syksyisin mökin pihaan (n. 300 km), satamassa nosto jollakin suuremmalla autolla (en usko, että nousee Skodalla :) ).

http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=310115&status=F&sid_make=232&show_search=1&lfrom=5<o=6&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@sid_make=232@show_search=1@lfrom=5@lto=6

14

5185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asuntovaunulla

      Käy kokeilemassa isointa mahdollista asuntovaunua, jossain myymälässä, joka vastaa painoltaan samaa. Sitten tiedät liikuttaako.

      Jos kerran vuoteen aiot laskea ja sitten nostaa veneen, niin eihän tuo vaadi kuin noin 150 eur kerta, jos vuokraat sopivan nelivetoveturin autovuokraamosta. Silloin ei tarvitse venettä turhaan alimitoittaa ;-)

      • pukkaa

        Buster xxl painaa tehtaan mukaan 850kg.
        lisäksi koneen paino 164kg.


    • vaan,

      suosiolla isomman 4-vetoauton(vuokraa tai lainaa) muuten tulee itku...

    • vedosta

      muuta tiedä, mutta jos trailerin rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn oman massan, niin ajokortissa tarvii olla jonkunlainen E-kirjain. Kuorma-autokortti ei yksin riitä.

      • -vellu

        Heh, n. vetoauton omapaino on 1505 kg ja sopivan trailerin rekisteriotteeseen merkitty kokonaispaino 1500 kg. :) Lisäksi rekisteriotteessa on jarrullisen kärryn max. painoksi merkitty 1400 kg.

        Aika limiiteillä siis mennään... ko. veneen kuivapaino 3.0 litraisella bensalla 1082 (tai 1083 kg, lähteestä riippuen) ja diesel ilman apulaitteita jonkun kilon raskaampi -> 1100 kg. Trailerin paino (300 kg) niin ollaan 1400 kg:ssa = maximi. Vaa'alla toleranssia käytännössä aisapainon verran - veneessä olevat rojut polttoaineet.

        Taitaa vaan olla niin, että aika riskirajoilla mennään, ts. järkevämpi hommata tuttavan XC90 lainaksi? Laillisuuden ja turvallisuuden nimissä. Tai vaihtaa Skoda neliveto-Scouttiin, missä kuormanakin saa olla 1600 kg (tietty maasturiin, mutta ovat sen verran hintavampia =).

        -vellu


      • 987

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!


      • -vellu
        987 kirjoitti:

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.


      • OSTAAUTOTÄLTÄVUOSISADALT
        -vellu kirjoitti:

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.

        A. ÄLÄ OLE KÖYHÄ


      • -vellu
        OSTAAUTOTÄLTÄVUOSISADALT kirjoitti:

        A. ÄLÄ OLE KÖYHÄ

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu


      • Octavia TDI
        -vellu kirjoitti:

        Joo, tässä tapauksessa auton omamassa 1505 kg olisi suurempi kuin trailerin kokonaismassa 1500 kg. Tosiaan pikku-eetä ei kortissani ole. Kiitos kuitenkin tarkennuksesta.

        Todennäköistä kuitenkin on, että a) joko traileria vedetään laina-autolla tai b) auto vaihtuu vähintää farkkuun ja nelivetoon. Täytyy mietiskellä, kun tämän kesän asiasta ei kuitenkaan ole kysymys.

        Kokemusta on: Octavia manuaalilaatikolla noin 1500 kiloon noussut raskas jarrullinen traileri vene. Kyllähän se kulki, mutta lähdöt, peruuttelut ja rampilta nousut tuotti ongelmia. Jyrkältä osin hiekkapintaiselta luiskalta lähtö oli tuskaa, piti auttaa toisella autolla kun vetävistä pyöristä loppui pito. Pihaan peruuttaessa kytkin kärysi niin, että hermot ei enää kestäneet. Lainasin sitten kaverilta etuvetoisen, jossa on perinteinen momentinmuunnin-automaatti, sillä lähdöt sujui niin pehmeästi että ongelmia ei tullut. DSG ei varmaan ratkaise tuota pulmaa, kun lyhinkin välitys on aika pitkä.


      • Hermot meni
        Octavia TDI kirjoitti:

        Kokemusta on: Octavia manuaalilaatikolla noin 1500 kiloon noussut raskas jarrullinen traileri vene. Kyllähän se kulki, mutta lähdöt, peruuttelut ja rampilta nousut tuotti ongelmia. Jyrkältä osin hiekkapintaiselta luiskalta lähtö oli tuskaa, piti auttaa toisella autolla kun vetävistä pyöristä loppui pito. Pihaan peruuttaessa kytkin kärysi niin, että hermot ei enää kestäneet. Lainasin sitten kaverilta etuvetoisen, jossa on perinteinen momentinmuunnin-automaatti, sillä lähdöt sujui niin pehmeästi että ongelmia ei tullut. DSG ei varmaan ratkaise tuota pulmaa, kun lyhinkin välitys on aika pitkä.

        Terve.

        En tunne Skodan vetokykyä, mutta minulla on ankeita kokemuksia rampeissa ja rannoilla etuvetoisesta farkusta (Peugeot 406), jonka vetokoukkuun on ripustettu kilorajojen puolesta aika lähellä ylärajaa oleva vene/traileriyhdistelmä. Hermot olivat monta kertaa koetuksella, kun ei pitoa tahtonut millään löytyä (vaikka mukana oli aina katuharja irtohiekan poistamiseksi rampeista).

        Itse ratkaisin veto-ongelman vaihtamalla Pösön maasturiin. Sain puolisentoista tonnia lisää laillista vetokykyä ja ennen kaikkea varmuuden homman sujumisesta rampeissa ja rannoilla niin kuin tielläkin. Ei ole kaduttanut hetkeäkään, ei ole sen koomin sutinut renkaat eikä kärynnyt kytkin.

        Ja ei, vaihtoon ei palanut mahdottomasti mammonaa, sillä vaihdoin Pösön sen verran vanhempaan maasturiin, että väliraha pysyi mielestäni kohtuullisena.


      • Anonyymi
        -vellu kirjoitti:

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu

        mopolla vielä


      • Anonyymi
        -vellu kirjoitti:

        Millä herra itse ajaa? :)

        -vellu

        Volvo T8 moottoriversiolla, eli suuritehoinen lataushybridi.
        Edessä 1969 kuutiosentin turboahdettu rivinelonen poikittain, 230 kW / 5700 RPM.
        Lisäksi edessä on sähkömoottori bensakoneen rinnalla tuomassa lisää vääntöä alhaisilla kierroksilla, ja varsinkin silloin kun kytkin ottaa kiinni.
        Takana erillinen sähkömoottori kiinteällä välityksellä, etu- ja taka-akselien välillä ei ole minkäänlaista mekaanista voimansiirtoa.

        Ruotsalaista suunnittelua, Kiinassa valmistettu, ja Suomeen maahantuotu ja uutena tänne rekisteröity.

        Renkaat voi luistaa, jos vetää yliraskasta kuormaa liukkaalla pinnalla jyrkkään ylämäkeen, mutta koskaan ei ole tarvinnut kytkintä poltella, tai edes pitempään luistatella.

        Mallilla ei liene väliä, tuon voimalinjan on saanut ja saa edelleen useampaan Volvon malliin.

        Jos jotain jää kaipaamaan, niin kahta polttoainetankkia, toista suurempaa bensalle Esim (95E10), ja toista etanolille (E85 tai ihan oikeastikin reilusti etanolia sisältävä polttoneste, E85 kun sisältää maksimissaan 85%, mutta minimi voi olla vain 50%).
        Tuo mahdollistaisi paljon nykyistä suuremman puristussuhteen ilman nakutusta saati syttymistä jo ennen sytytyskipinää, joko bensalla matalalla tai ilman ahtopainetta, ja kun tehoa tarvitaan siirrytään etanolin käyttöön, sen oktaaniluku kun on bensoihin verrattuna tähtitieteellisen suuri, ja lisäksi se jäähdyttää haihtuessaan paljon tehokkaammin kuin bensa. Matka-ajossa bensaa kuluu vähemmän kuin etanolia, joten samalla tankkitilavuudella bensalla saa paljon suuremman toimintamatkan, siksi pääosa bensaa, eikä etanolia yhteen ja ainoaan tankkiin. Millään tässä kappaleessa kerrotusta ei toki ole merkitystä trailerin luiskasta kiskomisen kanssa, mutta jos traileria hinaa pitempään, saattaa toimintamatka yhdellä tankkauksella alkaa kiinnostamaan. Alhainen puristussuhde lyhentää matkaa, koska hyötysuhde jää tarpeettoman huonoksi.


      • Anonyymi
        987 kirjoitti:

        jos auton omamassa ja kärryn kokonaismassa ylittää 3500 kg niin silloin taritsee E:n
        eli jos auton omamassa on 1500 kg ja kärryn kokonaismassa 2000 kg niin E pitää olla!

        Jos auton kokonaismassa ja trailerin kokonaismassa ylittää 3500 kg , tarvitaan pikku e . Tai c kortti pitää olla c1e .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      414
      3302
    2. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      102
      2478
    3. On ilmiselvää, että väärä maahanmuutto on Suomea pilannut jo paljon

      Väärä maahanmuutto tarkoittaa siis tulijoita Lähi-Idän ja Afrikan islamilaisista maista, eli muslimeita. He ovat kiistat
      Maailman menoa
      72
      2411
    4. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      1
      2349
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      28
      2074
    6. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      192
      1564
    7. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

      "Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      12
      1372
    8. Sukupuolen merkitys elämässäsi?

      Jäin tuossa toista ketjua lukiessani miettimään seuraavaa ... Kuinka paljon koet sukupuolesi vaikuttavan/vaikuttaneen el
      Sinkut
      203
      1194
    9. Kyllä minua hävettää nainen tämä tilanne

      niin kuin se teki silloin aiemminkin. Monellakin tasolla ei minulta sopivaa. Herätät minussa vain niin vahvoja tunteita,
      Ikävä
      44
      1152
    10. Nainen rakas

      Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      93
      1081
    Aihe