ONKO TÄÄLÄ KARHUJA?

Vai vitsikö? ö

Kuulin huhuja, että keskipohjanmaalla olis karhuja, useimpia. Onko näin vai miten on? Ikinä en ole, luonnossa paljon viihtyneenä, nähnyt yhtään otsoa. Niin että...

16

663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jälkiä,jälkiä,.,

      Jälkiä on nähty.12cm ja leveempiäkin.Mutta en kerro missä, ettei tule kansalle pelko puseroon.

    • parikolmekilometriä pois

      maantienvarresta..
      Riisu ittes alasti ja sivele vartalosi hunajalla!
      Sitten istut yön muurahaispesässä ja oottelet vain kontion tuloa!
      Ellei toimi ni sitte meet ähtäriin!

    • mie vaan

      Karhuja löytyy vaikka kuinka paljon, pelkästään halsua-perho-kyyjärvi akselilla löytyy kymmeniä karhuja. Perhossakin pyörii talojen roskapöntöillä karhu. Mutta niihin on totuttu eikä heti kutsuta koko läänin poliisivoimia apuun kuten itä-ja etelä suomessa on tapana.

      • niin itseänne ...

        Täynnä.... Mulle on tietty ihan sama jos karhu syö pentus, mutta muualla välitetään lapsista eikä jätetä hunningolle, niin kuin perhossa. 10v lapsikin saa olla puolenyön aikaan pulloja keräämässä, kun äiti viillettää ympäri pohjanmaata.


      • et pennut kerää
        niin itseänne ... kirjoitti:

        Täynnä.... Mulle on tietty ihan sama jos karhu syö pentus, mutta muualla välitetään lapsista eikä jätetä hunningolle, niin kuin perhossa. 10v lapsikin saa olla puolenyön aikaan pulloja keräämässä, kun äiti viillettää ympäri pohjanmaata.

        tyhjiä pottuja eikä vaan tyhjentele täysiä..
        muttei nuo pullonkeruut kyllä liity aloitukseen vaikka vekarat keräiskin karhu- pulloja


      • mie vaan
        niin itseänne ... kirjoitti:

        Täynnä.... Mulle on tietty ihan sama jos karhu syö pentus, mutta muualla välitetään lapsista eikä jätetä hunningolle, niin kuin perhossa. 10v lapsikin saa olla puolenyön aikaan pulloja keräämässä, kun äiti viillettää ympäri pohjanmaata.

        Joo minä en päästä lapsiani yöllä pulloja keräämään. Kotiintuloaika on TASAN 21.00 kesällä ja kouluaikana 20.00. Ikävä kyllä perhossa on aika paljon vanhempia joille oma juominen on tärkeämpää kuin lasten hyvinvointi,mutta varmaan samoin on joka kunnassa. Mutta tämä aihe ei kuulu aloitukseen.


    • murrrrrr

      Meilläkin nähty. Yleensä 24 kpl kerralla, mutta joskus tusinakin on liikaa. Perjantaina raskaita, kevenevät maanantaita kohden.

    • karhuja on

      viitisenkymmentä näköhavaintoa on Kokkolan alueella tehty tähän mennessä tänäkin vuonna ja nyt ei ole edes mikään marjakesä!

      • joutuu kulkemaan

        laajemmalla alueella..
        Kun on paljon marjoja ei karhujen tarvi vaellella niin laajalti ravinnonhaussa!


    • sledgehammer näki

      Lampilla emon kaksine pentuineen viikonvaihteessa... Olivat olleet melko kesyjä!
      Kumma ettei ollu pikkulehdessä mitään..
      Aatteli kai ettei kannata huudella kun joku urpo yrittäis kuitenki mennä haukuttaan karhuja koirallaan..

      • go go dog

        Sehän on nyt niin, että se että saa koiran karhun jäljille, se on hyvää reeniä koiralle. Ei löydy montaa koiraa keskipohjanmaalta mikä haukkuu karhua. Miksi pitää haukkua? Siksi, että kun sattuu se iso juttu, kohtaaminen karhun kanssa tai auton vaurioittama karhu. Jokainenhan tietää sanonnan, että on kuin perseelle ammuttu karhu. Silloin on tosi vaarallista ihmisten liikkua, jos paikalla liikkuu haavoittunut karhu. Silloin on rohkealle koiralle käyttöä.On monia hirvikoiria, jotka karhun tavattuaan lähtee karkuun ja tulee omistajansa luo. Hieno asia että metsästäjät saa tarvittaessa poliisin avuksi, koirineen, mutta silloin pitää löytyä koira, jolla riittää kanttia mennä karhun jäljille. Siksi koiria pitää reenata, kenestä ehkä on kohtaamaan karhu. Karjalankarhukoira esim. on rotu, jolta löytyy rohkeutta. Ja ehkä norjanharmaa ja ehkä jämpti.


      • laki on laki
        go go dog kirjoitti:

        Sehän on nyt niin, että se että saa koiran karhun jäljille, se on hyvää reeniä koiralle. Ei löydy montaa koiraa keskipohjanmaalta mikä haukkuu karhua. Miksi pitää haukkua? Siksi, että kun sattuu se iso juttu, kohtaaminen karhun kanssa tai auton vaurioittama karhu. Jokainenhan tietää sanonnan, että on kuin perseelle ammuttu karhu. Silloin on tosi vaarallista ihmisten liikkua, jos paikalla liikkuu haavoittunut karhu. Silloin on rohkealle koiralle käyttöä.On monia hirvikoiria, jotka karhun tavattuaan lähtee karkuun ja tulee omistajansa luo. Hieno asia että metsästäjät saa tarvittaessa poliisin avuksi, koirineen, mutta silloin pitää löytyä koira, jolla riittää kanttia mennä karhun jäljille. Siksi koiria pitää reenata, kenestä ehkä on kohtaamaan karhu. Karjalankarhukoira esim. on rotu, jolta löytyy rohkeutta. Ja ehkä norjanharmaa ja ehkä jämpti.

        Metsästyskoiria voi kouluttaa 20.8 vuoden loppuun mikäli metsästysoikeuden haltija antaa luvan mailleen..
        Muuna aikana on ne koirat pidettävä kiinni tai välittömästi kytkettävissä..
        Koiria pitää reenata joo..
        Mutta ei voida toimia niin kuin pullopersesiat vaan on noudatettava yhteisiä pelisääntöjä kaaoksen välttämiseksi!


      • tule katsoon
        laki on laki kirjoitti:

        Metsästyskoiria voi kouluttaa 20.8 vuoden loppuun mikäli metsästysoikeuden haltija antaa luvan mailleen..
        Muuna aikana on ne koirat pidettävä kiinni tai välittömästi kytkettävissä..
        Koiria pitää reenata joo..
        Mutta ei voida toimia niin kuin pullopersesiat vaan on noudatettava yhteisiä pelisääntöjä kaaoksen välttämiseksi!

        luontoon tai eläinpuistoon kaikkialla kuuluu olevan,


      • treenattava on joooo
        laki on laki kirjoitti:

        Metsästyskoiria voi kouluttaa 20.8 vuoden loppuun mikäli metsästysoikeuden haltija antaa luvan mailleen..
        Muuna aikana on ne koirat pidettävä kiinni tai välittömästi kytkettävissä..
        Koiria pitää reenata joo..
        Mutta ei voida toimia niin kuin pullopersesiat vaan on noudatettava yhteisiä pelisääntöjä kaaoksen välttämiseksi!

        Kannatan tätä, että metsästäjät kel on koiria, metsästyskoiria, saa ilman muuta treenata koiriaan. Ei tietenkään silloin, kun on esim. hirvillä pienet vasat. Mutta onnex moni sen tietä ja ymmärtää ja onhan nää asiat käyty jo läpi metsästäjätutkinnon yhteydessä. Mä en tykkää tappaa mitään elukkaa, silti mulla on aseenkantolupa. Ja oon nainen.


    • ja varoo ihmistä

      Kuin ruttoa!
      On paljon rajavartijoita, metsureita, metsäammattilaisia jotka ovat ikänsä karhuseuduilla liikkuneet näkemättä silti vilaustakaan kontiosta..
      Karhun jäljet eivät näy hyvin kuivassa maastossa, ellei se ole jostain kiirehtinyt..
      Karhun laiduntamisen voi havaita tongituista kannoista, myllätyistä muurahaispesistä, lehtineen riivityistä marjanvarsista ja isoista ulosteista joista löytyy todisteita karhun käyttämästä ravinnosta.. Marjoja, lehtiä, kauranjyviä, hirven ja peurankarvoja tms..
      Ja jos koko maassa on reilu tuhat karhua, joista suurin osa itärajalla niin on se näköhavainto vielä tänä päivänäkin harvinaista herkkua!

    • vaan en kerrrro

      Varma havainto ja keskeltä keskipohjanmaata. Ei tarvihte pelijätä. Net ei tuu päälle vaan net menee sinua karkuhun.Et pääse niitä näkehen, muuten ko eräkamerankuvissa. Ja talavi tulee kohta, karhut kerää vararavintonsa ja menevät pötköttähän kolohinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      404
      7905
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      201
      5833
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      331
      2241
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1603
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1597
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1235
    7. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      9
      1202
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      183
      1200
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      969
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      910
    Aihe