166/98 onko korkea???

helppiää

helppiä! Lääkäri ei sanonut mitään..

12

1186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fkkmkmfa

120/80 on ihanne.. Mutta siihenhän nyt vaikuttaa monet asiat..

• fafafafss

Normaalihan verenpaine on sillon kun se on alle 130/85...Koholla se on jos on yli 140/90, eli sulla on kohonnut verenpaine.. Toki RR-mittaustulokseen vaikuttaa aina myös muut asiat kuten esim. tupakanpoltto ennen mittausta tai liian vähän aikaa paikallaan olo..

• seuraa-tilannetta

moi
        On tuo korkeahko. mutta älä huoli...!!!
        Varsinkin tuo 166 arvo heittelee nopeasti suuntaan tai toiseen.
        Mittauksen arvoon vaikuttaa jännitys, stressi, elämäntavat, sukurasite yms...
        Joten käy joku kerta uudestaan terveyskekuksessa tai jopa apteekissa mittauttamassa RR ( =verenpaine) uudestaan. Mikäli arvot eivät laske, varaa aika lääkärille.

-terv : kesä rennosti

• todella
        seuraa-tilannetta kirjoitti:

moi
        On tuo korkeahko. mutta älä huoli...!!!
        Varsinkin tuo 166 arvo heittelee nopeasti suuntaan tai toiseen.
        Mittauksen arvoon vaikuttaa jännitys, stressi, elämäntavat, sukurasite yms...
        Joten käy joku kerta uudestaan terveyskekuksessa tai jopa apteekissa mittauttamassa RR ( =verenpaine) uudestaan. Mikäli arvot eivät laske, varaa aika lääkärille.

-terv : kesä rennosti

Verenpaine pitäisi aina mitata vain kotona, todella monella on valkotakkiverenpaine, kotona mitataan kerran viikossa ja lasketaan keskiarvo, se on oikea tulos. Verenpaine heitteelee valtavasti päivän aikana.
        Jos keskiarvoksi saadaan 130/80 se on jo todella hyvä.

• tilanteesta

..mutta minun kohdallani lukemat 150/100 johtivat lääkitykseen. Verenpaine keikkui vuosia tuollaisissa lukemissa, ei auttanut painonpudotus, ei mikään. Taustalla verenpainetautia suvussa sekä verenpainetta nostava perussairaus. Ikää 31, nainen.

Nykyisin lääkityksen avulla n. 120/70. Painoa hivutan alas edelleen, liikunta tekee hyvää verenpaineelle ja muullekin kropalle.

• tyttö4444

Ok, kiitos viesteista kaikille Huomenna olen taas menossa lääkäriin, kun on ollut huimausta ja tosi väsynyttä oloa perjantaista asti. Mitäköhän tääkin taas on. Korvissa tuntuu oudolta, huoh.

• tilanteesta- jatkaa
        tyttö4444 kirjoitti:

Ok, kiitos viesteista kaikille Huomenna olen taas menossa lääkäriin, kun on ollut huimausta ja tosi väsynyttä oloa perjantaista asti. Mitäköhän tääkin taas on. Korvissa tuntuu oudolta, huoh.

Kyllä nuo oireet saattavat olla korkeasta verenpaineesta johtuvia. Muistelen, että korvissa oli "sointia" paljon silloin, kun ei vielä ollut lääkitystä.

Jos on jotain muita erikoisia oireita (esim. pidempiaikaista väsymystä, masennusta, turvotusta tms.) tai sukurasitusta, niin kannattaa samalla testauttaa olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla juuri vajaatoiminta aiheutti verenpaineen nousun. On melko yleinen sairaus monenikäisillä ihmisillä, etenkin naisilla!

• kuin sairas vanhus
        tilanteesta- jatkaa kirjoitti:

Kyllä nuo oireet saattavat olla korkeasta verenpaineesta johtuvia. Muistelen, että korvissa oli "sointia" paljon silloin, kun ei vielä ollut lääkitystä.

Jos on jotain muita erikoisia oireita (esim. pidempiaikaista väsymystä, masennusta, turvotusta tms.) tai sukurasitusta, niin kannattaa samalla testauttaa olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla juuri vajaatoiminta aiheutti verenpaineen nousun. On melko yleinen sairaus monenikäisillä ihmisillä, etenkin naisilla!

Jaa.. ja se kilpirauhasen vajaatoiminta voi alkaa noin vaan yhtäkkiä? Vaiko antaako se jotain lieviä oireita aiemmin. Mulla ollut entistä enemmän vatsaoireiluja mm. närästystä ja ummetusta. Ihme ettei lääkäri verenpaineesta mitään tokaissut... Turvotusta mahan seudulla, siis minulla kun todettiin ärtynyt suoli.

• tuli myös
        kuin sairas vanhus kirjoitti:

Jaa.. ja se kilpirauhasen vajaatoiminta voi alkaa noin vaan yhtäkkiä? Vaiko antaako se jotain lieviä oireita aiemmin. Mulla ollut entistä enemmän vatsaoireiluja mm. närästystä ja ummetusta. Ihme ettei lääkäri verenpaineesta mitään tokaissut... Turvotusta mahan seudulla, siis minulla kun todettiin ärtynyt suoli.

mieleen että entistä enemmän hermostunut ja rauhaton olen ollut..

• siisss
        tuli myös kirjoitti:

mieleen että entistä enemmän hermostunut ja rauhaton olen ollut..

normaalipainoinen, ja harrastan liikuntaa näin yleisesti. Viikon jo maannut melkeinpä pedissä, huoh. ja töistä huomenna pois taas, voi vattu.

• taas...
        kuin sairas vanhus kirjoitti:

Minulle tuli raju vajaatoiminta nopeasti kilpirauhasenpoiston jälkeen, joten en ole kaikkein paras vastaamaan tuohon vajaatoiminnan normaaliin alkamiseen. Mutta käsittääkseni vajis tulee liikatoiminnan tavoin usein hitaasti ja monet oireet jäävät huomaamatta, koska niihin tavallaan sopeutuu.

Kannattaa googlettaa lisää tuosta vajaatoiminnasta ja katsella juttuja oireista ja taudin synnystä. Vajaatoimintaisella on monesti vatsaoireita, painonnousua, väsymystä, palelua, iho- ja/tai hiusongelmia jne. hiukan ihmisestä ja vajaatoiminnan laadusta riippuen, joten kyllä nuo mainitsemasi mahaoireet voisivat sopia vajaatoiminnan oireisiin.

Sairaus selviää ihan verikokeilla, joista kannattaa tutkia ainakin TSH, T4V ja joissain tapauksissa myös T3V.

• helppiää

Kyllä mainitsemasi arvo on melkoisen korkea; verenpaineen pitäisi olla maksimissaan 140/80, useissa tapauksissa jopa alempi eli 130/75.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      271
      7127
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      67
      4808
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      141
      3329
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      162
      2439
    5. Kylillä nainen puhutaan

Että olet heilutellut peittoa yhden, toisen ja kolmannen kanssa. Pitääkö paikkansa?
      Ikävä
      80
      2073
    6. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      18
      1900
    7. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      178
      1686
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      31
      1558
    9. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1534
    10. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      39
      1435
    Aihe