Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

166/98 onko korkea???

helppiää

helppiä! Lääkäri ei sanonut mitään..

12

1109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fkkmkmfa

      120/80 on ihanne.. Mutta siihenhän nyt vaikuttaa monet asiat..

      • fafafafss

        Normaalihan verenpaine on sillon kun se on alle 130/85...Koholla se on jos on yli 140/90, eli sulla on kohonnut verenpaine.. Toki RR-mittaustulokseen vaikuttaa aina myös muut asiat kuten esim. tupakanpoltto ennen mittausta tai liian vähän aikaa paikallaan olo..


      • seuraa-tilannetta

        moi
        On tuo korkeahko. mutta älä huoli...!!!
        Varsinkin tuo 166 arvo heittelee nopeasti suuntaan tai toiseen.
        Mittauksen arvoon vaikuttaa jännitys, stressi, elämäntavat, sukurasite yms...
        Joten käy joku kerta uudestaan terveyskekuksessa tai jopa apteekissa mittauttamassa RR ( =verenpaine) uudestaan. Mikäli arvot eivät laske, varaa aika lääkärille.

        -terv : kesä rennosti


      • todella
        seuraa-tilannetta kirjoitti:

        moi
        On tuo korkeahko. mutta älä huoli...!!!
        Varsinkin tuo 166 arvo heittelee nopeasti suuntaan tai toiseen.
        Mittauksen arvoon vaikuttaa jännitys, stressi, elämäntavat, sukurasite yms...
        Joten käy joku kerta uudestaan terveyskekuksessa tai jopa apteekissa mittauttamassa RR ( =verenpaine) uudestaan. Mikäli arvot eivät laske, varaa aika lääkärille.

        -terv : kesä rennosti

        Verenpaine pitäisi aina mitata vain kotona, todella monella on valkotakkiverenpaine, kotona mitataan kerran viikossa ja lasketaan keskiarvo, se on oikea tulos. Verenpaine heitteelee valtavasti päivän aikana.
        Jos keskiarvoksi saadaan 130/80 se on jo todella hyvä.


    • tilanteesta

      ..mutta minun kohdallani lukemat 150/100 johtivat lääkitykseen. Verenpaine keikkui vuosia tuollaisissa lukemissa, ei auttanut painonpudotus, ei mikään. Taustalla verenpainetautia suvussa sekä verenpainetta nostava perussairaus. Ikää 31, nainen.

      Nykyisin lääkityksen avulla n. 120/70. Painoa hivutan alas edelleen, liikunta tekee hyvää verenpaineelle ja muullekin kropalle.

      • tyttö4444

        Ok, kiitos viesteista kaikille Huomenna olen taas menossa lääkäriin, kun on ollut huimausta ja tosi väsynyttä oloa perjantaista asti. Mitäköhän tääkin taas on. Korvissa tuntuu oudolta, huoh.


      • tilanteesta- jatkaa
        tyttö4444 kirjoitti:

        Ok, kiitos viesteista kaikille Huomenna olen taas menossa lääkäriin, kun on ollut huimausta ja tosi väsynyttä oloa perjantaista asti. Mitäköhän tääkin taas on. Korvissa tuntuu oudolta, huoh.

        Kyllä nuo oireet saattavat olla korkeasta verenpaineesta johtuvia. Muistelen, että korvissa oli "sointia" paljon silloin, kun ei vielä ollut lääkitystä.

        Jos on jotain muita erikoisia oireita (esim. pidempiaikaista väsymystä, masennusta, turvotusta tms.) tai sukurasitusta, niin kannattaa samalla testauttaa olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla juuri vajaatoiminta aiheutti verenpaineen nousun. On melko yleinen sairaus monenikäisillä ihmisillä, etenkin naisilla!


      • kuin sairas vanhus
        tilanteesta- jatkaa kirjoitti:

        Kyllä nuo oireet saattavat olla korkeasta verenpaineesta johtuvia. Muistelen, että korvissa oli "sointia" paljon silloin, kun ei vielä ollut lääkitystä.

        Jos on jotain muita erikoisia oireita (esim. pidempiaikaista väsymystä, masennusta, turvotusta tms.) tai sukurasitusta, niin kannattaa samalla testauttaa olisiko kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta. Minulla juuri vajaatoiminta aiheutti verenpaineen nousun. On melko yleinen sairaus monenikäisillä ihmisillä, etenkin naisilla!

        Jaa.. ja se kilpirauhasen vajaatoiminta voi alkaa noin vaan yhtäkkiä? Vaiko antaako se jotain lieviä oireita aiemmin. Mulla ollut entistä enemmän vatsaoireiluja mm. närästystä ja ummetusta. Ihme ettei lääkäri verenpaineesta mitään tokaissut... Turvotusta mahan seudulla, siis minulla kun todettiin ärtynyt suoli.


      • tuli myös
        kuin sairas vanhus kirjoitti:

        Jaa.. ja se kilpirauhasen vajaatoiminta voi alkaa noin vaan yhtäkkiä? Vaiko antaako se jotain lieviä oireita aiemmin. Mulla ollut entistä enemmän vatsaoireiluja mm. närästystä ja ummetusta. Ihme ettei lääkäri verenpaineesta mitään tokaissut... Turvotusta mahan seudulla, siis minulla kun todettiin ärtynyt suoli.

        mieleen että entistä enemmän hermostunut ja rauhaton olen ollut..


      • siisss
        tuli myös kirjoitti:

        mieleen että entistä enemmän hermostunut ja rauhaton olen ollut..

        normaalipainoinen, ja harrastan liikuntaa näin yleisesti. Viikon jo maannut melkeinpä pedissä, huoh. ja töistä huomenna pois taas, voi vattu.


      • taas...
        kuin sairas vanhus kirjoitti:

        Jaa.. ja se kilpirauhasen vajaatoiminta voi alkaa noin vaan yhtäkkiä? Vaiko antaako se jotain lieviä oireita aiemmin. Mulla ollut entistä enemmän vatsaoireiluja mm. närästystä ja ummetusta. Ihme ettei lääkäri verenpaineesta mitään tokaissut... Turvotusta mahan seudulla, siis minulla kun todettiin ärtynyt suoli.

        Minulle tuli raju vajaatoiminta nopeasti kilpirauhasenpoiston jälkeen, joten en ole kaikkein paras vastaamaan tuohon vajaatoiminnan normaaliin alkamiseen. Mutta käsittääkseni vajis tulee liikatoiminnan tavoin usein hitaasti ja monet oireet jäävät huomaamatta, koska niihin tavallaan sopeutuu.

        Kannattaa googlettaa lisää tuosta vajaatoiminnasta ja katsella juttuja oireista ja taudin synnystä. Vajaatoimintaisella on monesti vatsaoireita, painonnousua, väsymystä, palelua, iho- ja/tai hiusongelmia jne. hiukan ihmisestä ja vajaatoiminnan laadusta riippuen, joten kyllä nuo mainitsemasi mahaoireet voisivat sopia vajaatoiminnan oireisiin.

        Sairaus selviää ihan verikokeilla, joista kannattaa tutkia ainakin TSH, T4V ja joissain tapauksissa myös T3V.


    • helppiää

      Kyllä mainitsemasi arvo on melkoisen korkea; verenpaineen pitäisi olla maksimissaan 140/80, useissa tapauksissa jopa alempi eli 130/75.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      91
      2394
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      65
      2141
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      100
      1961
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1868
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      11
      1692
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1612
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      27
      1466
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1440
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1412
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1400
    Aihe