Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

valkosipulin

kasvatus

Miten istutan valkosipulit syksyllä. Millaiseen multaan Voiko olla lannalla lannoitettua. Käykö kaupan sipulit ja miten ne idätän sitten. Koska satoa saa?

6

963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ******

      Siis miksi ihmessä istutat syksyllä? keväällähän on kylvöaika. Ei kukaan hullu ala asettelemaan keinovalospotteja että saisi valkosipulisatoa sisätiloissa talvella... aika kallista ja huono sato siltikin. Ja se valkosipuli haisee sisällä kasvattaessa.

    • savimaa

      Hei. Minä olen viljellyt valkosipulia vuosia.
      Ostin kaupasta valkosipulin. Syksyllä panin sen kynnet multaan voin 2cm syvyyteen. Panin mustikkapensaiden väliin, koska halusin , ettei puput söisi mustikkapensaitani. Pupuihin niillä ei ollut vaikutusta, mutta keväällä ne työnsi vartta. Käytin osaa niistä valkosipulin tapaan mausteena. Syksyllä nostin pois. Laitoin heti kynsiä lannoitettuun penkkiin. Sain hyvän sadon taas seuraavana syksynä. Kun sipuli teki varren päähän "kukan" ne oli kuin pieniä kynsiä, panin nekin multaa. Hyvin kasvoivat. Nykyisin laitan noin 50 kynttä maahan joka syksy, heti kun olen nostanut sadon.
      En tiedä miten oikein viljellään näitä, mutta minulla on onnistunut näin. Toivottavasti sinullakin.

      • Reimars.

        Minä istutan sipulit Marras - Joulukuussa riippuen maan jäätymisestä. Silloin kun maan lämpötila on alle 8° , ne ei kasva liikaa ennen talvea.
        Istutussyvyys on 5 - 8 cm.
        Kerrotaan että sipulit voi istuttaa niin myöhään että lämpösellä vedellä sulatetaan maata, en ymmärrä miksi pitäisi jättää niin myöhään.


      • ilmiö

        Te siis istuttelette niitä liki pintaan, se ei siis palellukaan kovin herkästi. Minulla oli sellaiset istutusohjeet että hyvinkalkittuun maahan ja 15cm syvyyteen.

        Ne alkavat nousta jo heti kun maa sulaa varrelle. Sitten seuraa että näitä aikoja siis heinäkuulla ne ovat jo ihan laonneet. Odottelen yleensä syyskuulle ennenkuin käyn penkomassa niitä ylös. Sellaiset valkkarit kun on kynnellisiä eivät yleensä ole menestyneet, mutta pienet pyöreät valkosipulit kasvavat isommiksi ja tekevät pieniä juurelle.

        Hmm. täytyypä ne pienet istuttaa ensisyksynä vähän pinnampaan, jospa niistä alkaisi saamaa parempaa satoa.


      • idätys
        ilmiö kirjoitti:

        Te siis istuttelette niitä liki pintaan, se ei siis palellukaan kovin herkästi. Minulla oli sellaiset istutusohjeet että hyvinkalkittuun maahan ja 15cm syvyyteen.

        Ne alkavat nousta jo heti kun maa sulaa varrelle. Sitten seuraa että näitä aikoja siis heinäkuulla ne ovat jo ihan laonneet. Odottelen yleensä syyskuulle ennenkuin käyn penkomassa niitä ylös. Sellaiset valkkarit kun on kynnellisiä eivät yleensä ole menestyneet, mutta pienet pyöreät valkosipulit kasvavat isommiksi ja tekevät pieniä juurelle.

        Hmm. täytyypä ne pienet istuttaa ensisyksynä vähän pinnampaan, jospa niistä alkaisi saamaa parempaa satoa.

        Kun ostan valkosipulin kaupasta, niin irrotanko kynnet toisistaan ja miten saan niihin idut kasvamaan. Vai tarviiko ne ituja ollenkaan kun ne laitetaan syksyllä maahan. Kuinkahan syvään uskallan niitä laittaa?


      • syksyllä
        idätys kirjoitti:

        Kun ostan valkosipulin kaupasta, niin irrotanko kynnet toisistaan ja miten saan niihin idut kasvamaan. Vai tarviiko ne ituja ollenkaan kun ne laitetaan syksyllä maahan. Kuinkahan syvään uskallan niitä laittaa?

        Minä istutan syksyllä niitä isokyntisiä. Vaot syvät, 15 cm. Sipulista irroitetut kynnet pystyyn pohjalle ja vako täyteen kompostia tai hevosen palanutta lantaa. Mitään ituja ei tarvitse olla sipulin kynsissä valmiina. Seuraavana syksynä nostetaan maasta 100 g painoisia sipuleita.

        Myös sipuleihin irti leikkaamatta unohtuneet itusilmut kelpaavat maahan kasvamaan. Ai mitä ovat itusilmut? No niitä valkosipulin kukista kehittyviä pienen pieniä sipulin alkuja. Niitä täytyy kyllä kasvattaa 2 vuotta, että niistä tulee isoja.

        Toinen juttu on sitten, miten ne kynnet varjellaan vesimyyriltä. Yhtenä keväänä oli tämä musta rotta tehnyt kynsistä oman varastonsa, josta nousi sitten monta kymmentä valkosipulin vihreää kaislaa maan pintaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe