Biologiset lääkkeet

Piiuska71

Heippa!
Onkos täällä muita psoriaatikkoja, joilla Enbrel lääkitys menossa? Mulla kokemusta valohoidoista ja kaikenmaailman lääkkeistä, mutta Enbrel ainoa lääke, joka auttanut.
Onhan siinä ties mitä sivuvaikutuksia uhkana (Maksavaurioita, verimuutoksia jne.) mutta jos iho voi hyvin, voi koko ihminen hyvin!
Eli jos joku haluaa keskustella mun kanssa Enbrelistä, kirjoita tänne palstalle.

17

3148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponky

      millainen lääke tämä Embrel on? Kerro kaikki, mun psori pahenee vaan, ei lievitä kuin vahva kortisoni:(

    • alperi76

      Mulla on maaliskuun lopusta ollut embrel 50mgX2/vko,pistoshoito. iho on todella parantunut,aluksi pasi oli 16,nyt 2 :) eikä mitään sivuvaikutuksia ole vielä ainakaan ilmaantunut.ja veriarvojakin seurataan. nyt jo siirrytty yhteen pistokseen viikossa.siis tosi hyvä lääke, suosittelen jos vaan mahdollista saada. ennen olin hilsettä koko eukko, nyt on siis elämänlaatu parantunut senkin puolesta eikä tarvitse olla rasvan kanssa naimisissa ;) kertokaa ihmeessä kuulumisia jos muita käyttäjiä. iso kiitos tästä hoidosta kuuluu keski-suomen keskussairaalan ihotautipoliklinikan lääkärille ja hoitajille minun paranemisen suhteen

    • Ei halpa

      Enbrel 50 mg 4x50 mg 1,275.23€

      • valtio teille

        noin jumalattoman kalliin hoidon?!


      • alperi76
        valtio teille kirjoitti:

        noin jumalattoman kalliin hoidon?!

        Valtiohan sen tavallaan maksaa, kelan lääkekatto täyttyy eka piikistä jonka jälkeen omavastuu 1,50€ mutt ei tuota lääkitystä ihan pienin perustein saa, eka kokeitava muut hoidot ja sitten vasta mahdollinen...itse ihottumaa pahana kärsinyt 10v niin olen liian onnellinen ja kiitollinen (valtiollekin) että olen saanut terveen ihon :)


    • E

      Heippa!Mulla on ollut tosi paha psori joka paikassa myös nivelissä jo 11 vuotta.Olen kokeillut kaikkea mahdollista ja tämän vuoden alussa aloitin käyttämään enbreliä 50mg 2x vkossa!!Olo on niin helpottunut...ihanaa kun ei tarvii enää melkein yhtään rasvata..siis verrattuna entiseen!!Mun pasi oli78 ja nyt 12!!Olihan se kallis paukku heti alku vuoteen mutta sen jälkeen koko vuoden lääkkeet on melkein ilmaisia!!Onko kellään pistoskohtien oireilua??Minä itse en pysty pistämään kuin vatsaan koska siellä on tarpeeksi rasvaa, ettei piikittäminen satu!!Kaikkea hyvää!!

      • Piiuska71

        Onhan se kallista (vuoden lääkkeet maksaa mulla n.30 000,-, josta mä maksan sen Kelan omavastuuosuuden rapiat 700,-)
        mutta kun miettii, miten se parantaa elämänlaatua, on sen arvoista. Tosin herää kysymys, kuka vetää välistä, sen verran kova hinta on?

        Ei ole hääviä elää koko kroppa täynnä ihottumaa, punoittavaa, kutiavaa ja hilseilevää. Mulla tosin kasvot melkein "puhtaat", joten monikaan ei edes huomannut mun sairastavan ärhäkkää psoria, niveloireita ei ole.
        Niinkin ihmeellinen juttu, kuin että olen voinut kulkea lyhytyhihaisissa paidoissa tämän kesän, Enbrel on mahdollistanut. Eikä tarvitse imuroida kotona sohvia joka välissä ihottuman hilseilystä johtuen, pestä lakanpyykkiä rasvatahrojen takia koko ajan jne, jne...

        Sitä ei varmaan kukaan muu kuin kohtalotoveri, joka on saannut apua Enbrelistä tajua, miten ihmelääke se on!

        Toivottavasti lääkken teho jatkuu.
        Pistoskohtana mulla kanssa masu, siinä vähän läskiä, mihin tökätä. Ja onnekseni piikkikammoisena rakas aviomieheni pistää lääkkeen 2 krt/vkossa, itse en pysty! Oireita pistoskohtaan tuli hoidon alussa (pistosalueen punoitus, kohouma ja kutina), mutta nyt kun olen käyttänyt lääkettä n. 9 kk, ei enää iho-oireita pistoskohdassa.

        Enbrel-lääkitys ei ole todellakaan ensisijainen lääke psoriin, sitä ennen kokeiltava kaikki muut mahdolliset hoidot. Meitä Enbrelin käyttäjiä lienee Suomessa aika vähän, veikkkaisin alle tuhat.


      • alperi76
        Piiuska71 kirjoitti:

        Onhan se kallista (vuoden lääkkeet maksaa mulla n.30 000,-, josta mä maksan sen Kelan omavastuuosuuden rapiat 700,-)
        mutta kun miettii, miten se parantaa elämänlaatua, on sen arvoista. Tosin herää kysymys, kuka vetää välistä, sen verran kova hinta on?

        Ei ole hääviä elää koko kroppa täynnä ihottumaa, punoittavaa, kutiavaa ja hilseilevää. Mulla tosin kasvot melkein "puhtaat", joten monikaan ei edes huomannut mun sairastavan ärhäkkää psoria, niveloireita ei ole.
        Niinkin ihmeellinen juttu, kuin että olen voinut kulkea lyhytyhihaisissa paidoissa tämän kesän, Enbrel on mahdollistanut. Eikä tarvitse imuroida kotona sohvia joka välissä ihottuman hilseilystä johtuen, pestä lakanpyykkiä rasvatahrojen takia koko ajan jne, jne...

        Sitä ei varmaan kukaan muu kuin kohtalotoveri, joka on saannut apua Enbrelistä tajua, miten ihmelääke se on!

        Toivottavasti lääkken teho jatkuu.
        Pistoskohtana mulla kanssa masu, siinä vähän läskiä, mihin tökätä. Ja onnekseni piikkikammoisena rakas aviomieheni pistää lääkkeen 2 krt/vkossa, itse en pysty! Oireita pistoskohtaan tuli hoidon alussa (pistosalueen punoitus, kohouma ja kutina), mutta nyt kun olen käyttänyt lääkettä n. 9 kk, ei enää iho-oireita pistoskohdassa.

        Enbrel-lääkitys ei ole todellakaan ensisijainen lääke psoriin, sitä ennen kokeiltava kaikki muut mahdolliset hoidot. Meitä Enbrelin käyttäjiä lienee Suomessa aika vähän, veikkkaisin alle tuhat.

        samoja kokemuksia minullakin,eka kesä takana kun on voinut käyttää kesävaatteita ja hilse ei pölyä kaikkialle, eikä lakanaa tarvii vaihtaa joka aamu. pistoskohtaan ei oo tullu mitään, olen kyllä ollut tarkka ettei piikin päähän ole tullut pisaraa ennekuin pistän. alkuun ajattelin etten itseäni pysty pistämään mutta nyt en voisi kuvitella että antaisin jonkun toisen pistää...
        Onko kenellekään tullut sivuvaikutuksia? onhan tuo aika raju lääke...
        ihanaa huomata että meitä on monta...siis kohtalotovereita löytyy :) toivotaan että joskus hinta tulisi vähän halvemmaksi muuten aivan mahtava lääke


    • Piiuska71

      Heippa,
      Enbrel lääkitys edelleen, mutta ollut lääkärini kanssa puhetta myös Humirasta. Tuntuu, että näin kesän mentyä (eli ei enää aurinkoa) on ihokin vähän mennyt huonompaan suuntaan.

      Onkos kellään kokemusta Humirasta?

      • ei itsellä

        että tuliko ihon kutinaa enemmän enbrelin käytön jälkeen. ja voiko esim.sikainfluenssa piikkiä antaa kuinka monen päivän jälkeen enbrel piikin jälkeen .

        kiitos jos tietoa.


      • Piiuska71
        ei itsellä kirjoitti:

        että tuliko ihon kutinaa enemmän enbrelin käytön jälkeen. ja voiko esim.sikainfluenssa piikkiä antaa kuinka monen päivän jälkeen enbrel piikin jälkeen .

        kiitos jos tietoa.

        Mä en ainakaan pitänyt mitään taukoja Enbrelin pistoksista , sain piikin jo marraskuussa, (biologisten lääkkeiden käyttäjät kun kuuluu riskiryhmään).

        Täytyy sanoa, että tää pakkastalvi on kyllä kuivattanut ihoa aika lailla ja rasvaa kuluu...


    • andy....

      humiran käytöö nyt kuukausi takana.ei sivuoireita.iho täysin parantunut.22 vuotta tarvi kärsiä.

      • Kipasti

        Kuinka tämän viestin käyttäjät voivat tällä hetkellä, onko psori parantunut, onko Embrelistä tullut sivuoireita tms. Mulla on lääkäri 2.6.2010 ja silloin lääkäri katsoo tilanteeni josko haettas Kelalta korvausta tähän lääkkeeseen, kaikki muut onkin jo kokeiltu. En vaan millään enää jaksais tätä sairautta, yöt menee raapiessa jne kylähän te tiedätte. Kuinka pian lääkkeen aloittamisesta alkoi tulokset näkyä, jokohan sitä tänä kesänä vois kulkea lyhythihaisissa???


      • 13+18
        Kipasti kirjoitti:

        Kuinka tämän viestin käyttäjät voivat tällä hetkellä, onko psori parantunut, onko Embrelistä tullut sivuoireita tms. Mulla on lääkäri 2.6.2010 ja silloin lääkäri katsoo tilanteeni josko haettas Kelalta korvausta tähän lääkkeeseen, kaikki muut onkin jo kokeiltu. En vaan millään enää jaksais tätä sairautta, yöt menee raapiessa jne kylähän te tiedätte. Kuinka pian lääkkeen aloittamisesta alkoi tulokset näkyä, jokohan sitä tänä kesänä vois kulkea lyhythihaisissa???

        Moi,

        kertokaas miten olette pärjännyt ja tosiaan miten nopeasti aine on vaikuttanut? Miten kauan lääkettä joutuu ottamaan? Joutuuko koko loppuelämän pistämään piikillä? Hyvää kesän jatkoa kaikille..


      • Soriaasi
        13+18 kirjoitti:

        Moi,

        kertokaas miten olette pärjännyt ja tosiaan miten nopeasti aine on vaikuttanut? Miten kauan lääkettä joutuu ottamaan? Joutuuko koko loppuelämän pistämään piikillä? Hyvää kesän jatkoa kaikille..

        Hei,
        minulla on Enbrel ollut käytössä nyt vähän reilusti yli vuoden. Olen sairastanut nivelpsoria yli 25 vuotta ja viimeiset liki 10 vuotta ihokin oli tosi huonossa kunnossa. Trexan oli kokeiltu, kotona oli oikea valohoitolaite - mutta vasta Enbrel auttoi merkittävästi. Piikki on 2 kertaa viikossa. Pistän reiteen, vatsaan en ole kokeillut vielä. Mitään sivuoireita ei ole ollut. Iho lähti paranemaan huomattavasti heti hoidon alusta lähtien ja merkittävän paranamisen huomasi jo parissa kuukaudessa. Kaikista pahin karstoittuminen ja hilseily on melkein kokonaan hävinnyt. Ensimmäisen kerran 10 vuoteen voin käyttää lyhythihaisia puseroita näin kesäaikaan. Kynsistä on kaikki psorin merkit hävinneet. Nivelet voivat paljon paremmin. Minulla oli/on psoria ihossa joka paikassa - ja nyt on enää punertavia jälkiä jäljellä suurimmassa osassa niitä kohtia jotka hilseili ennen tosi paljon. Säärissä on vielä jonkin verran hilsettä ja paksumpaa ihoa - lääkärin mukaan jalkojen ihon paraneminen kestää kaikista kauimmin. Lisäksi nyt yli vuoteen ei ole ollut kroonista iriittiäkään! Käytössä on kyllä vieläkin Trexan ja muuta kipulääkitystä niveliin, ehkä pääsen niitä kohta vähentämään. Minulle tämä on kuin ihme, miten hyvin tämä lääke on toiminut. Mitään sivuoireita ei ole ollut, kaikki veriarvot olleet täysin ok labrakokeissa. Onneksi on Kela joka korvaa hoidon, yksityisesti siihen ei olisi varaa. Elämänlaatu on parantunut huomattavasti. Kotona ei ole enää hilsettä joka paikassa. Rasvaa kuluu huomattavasti paljon vähemmän, välttämättä ei tarvitsisi rasvata ollenkaan - lie enempi tapa nykyään. Kuten olen lääkärille sanonut - tämä on Ihme, miten hyvin lääke on toiminut. Kaikille ei välttämättä tehoa - mutta minulle on tehonnut ja olen siitä ikionnellinen!


    • Särkynyt sydän

      Moikka. Todella vähän löytyy biologisten lääkkeiden käyttäjien kommentteja. Johtuneeko siitä,että niitä ei anneta kuin vaikeissa tapauksissa. Toivottavasti olet saanut apua lääkkeestäsi? Minulle aloitettiin suonensisäinen Remicade -biolääke. Olin ensimmäisen annoksen aikana sairaalassa sisällä nivelpsorin kipujen johdosta. Vajaa vuorokausi tiputuksen jälkeen kurkkuni turposi ja ääni meni ym. pieniä ongelmia. Viisi päivää tiputuksen jälkeen iho oli täysin terve jakivut hävinneet nivelistä.IHANAA ! Mutta sitten :toinen tiputus oli 2,5 vko:a ensimmäisestä. Kävin sairaalassa sen saamassa. Seuraavana päivänä kaikki paikat turposivat ja jouduin hengenvaaralliseen anafylaktiseen shokkiin. Ambulanssissa ja teholla elvyteltiin adrenaliinilla ja solumedrolilla muutaman päivän ajan. Kokemus oli kauhea ja pettymys järkyttävä. Nyt en saa ottaa edes tavallisia rokotteita. Toivo terveemmästä ihosta ja kivuttomammasta elämästä haihtui taivaaan tuuliin. Lääkärit sanoivat minun olleen AINOA ihminen,joka on saanut tällaisen reaktion biologisesta lääkkeestä. Olo on tosi masentunut kun iho on taas auki niveliä särkee!

      • Kipasti

        Aloitin heinäkuun alussa biologisen lääkityksen (Humira), aloitus oli 2 pistosta kerralla sitten viikon päästä kolmas ja tämän jälkeen pistos joka toinen viikko. Iho on parantunut todella hyvin, joitakin paksuhkoja kohtia on vielä ohuen hilseen peitossa, eniten jaloissa ja hiuspohjassa. En tiedä miksi päädyttiin tuohon Humiraan, en tullut kysyneeksi mut eihän sillä väliä kun parantaa eikä ole mitään sivuoireita, aika kallista hoitoa olisi jos ei kela korvais, n. 1300 euroa/2 pistosta. Ainut hankaluus on lääkkeen säilyvyys, aina tulee säilyttää jääkaapissa, edes apteekista kotiin ei voi kuljettaa normaalilaukussa, onko Embrelin kanssa samoin? kaikki tuo on pientä saadun hyödyn rinnalla, taivaallista kun saa elää kuin normaali ihmiset, istua sohvalla yms. pelkäämättä jättävänsä hilsekasaa jälkeensä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1518
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1159
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1114
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1092
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      6
      1002
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe