Vuosien unettomuus

jawa66

Olen kärsinyt jo unettomuudesta noin 5 vuotta. Kävin kelan määrämän kuntoutustutkimuksen ja työkokeilun. Laput jotka sain niissä lukee kuntoutuja on työkokeilun perusteella työkyvytön kaikkeen työhön. Taitaa olla tulossa työkyvyttömyyseläke siksi olenkin varannut liiton tuomarin tappelemaan eläkkeestä koska itse en jaksa. Ihmisten seassa en pysty kulkemaan kuin Xanorin avulla. Vieläkään ei saa nukuttua kuin pieniä pätkiä silloin tällöin. Olen käyttänyt musiikkia lääkkeiden apuna se auttaa jonkin verran.

9

3813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairauspäiväraha,

      sitten ma.työkyv.eläke eli kuntoutustuki.
      Miksi pitäisi tapella eläkkeen takia jos kerran on todettu työkyvyttömäksi? Pelkällä unettomuusdiagnoosilla ei kyllä eläkkeelle pääse, ei vaikka se olisi kroonistakin.

      Oletko ollut unitutkimuksissa?

      Millainen peruslääkitys sinulla on, alpratsolamhan on tarkoitettu vain tarvittaessa otettavaksi?

      Oletko normiunilääkkeiden lisäksi kokeillut mitä lääkkeitä?

      • jawa66

        Sä et edes tiedä minkälaisessa rumbassa oon ollut eikä se ole edes loppu ja lääkkeitä on enemmän kuin apteekissa. Mulla on paljon muutakin kuin unettomuus joten älä höpsi joutavia.


      • jawa66

        Sain apneakiskot ja tänä vuonna toiset unitutkimukset joten älä rupee neuvoo mua !


    • ..ja on nuorehko..

      Itse olen kärsinyt kymmenen vuotta unettomuudesta. Välillä on ollut muutaman kuukauden parempia jaksoja, mutta sitten aina palataan entiseen. Tällä hetkellä elämässä on paljon stressiä ja huolia, mutta kokonaisuus on kunnossa ja hyvä.

      On vaikea nukahtaa, jopa silloin kun on valvonut työn takia vuorokauden ympäri ja ylikin, vaikea pysyä unessa ja mahdotonta nukkua täyspitkiä unia. Olen jakuvasti ärtynyt ja väsynyt ja ajoittain täysin aloite kyvyton. Vuosina 2000, 2003-2007 nukahduslääkkeitä käytössä, tenoxiin jäi koukkuun, auttoi kyllä nukahtamaan, mutta ei kroppani pärjää ihan 3-4 tunnin unilla.

      Mielialalääkkeitä kokeiltu kaoottisin seurauksin. Asun kaupungissa, maalla käydessä joko olen äärettömän väsynyt tai sitten siellä on se jokin, joka saa nukkumaan.


      Teen fyysistä työtä pääsääntöisesti öisin. En koskaan ole tottunut nukahtamaan ennen amuyötä, joten se on rytmin kannalta vain hyvä, mutta haittaa hieman elämää muuten.

      Ongelmaan ei pahemmin reagoida, uskoakseni sen takia, että olen nuori ihminen. Kroppa vaan tuntuu vanhan ihmisen ruholta, väsynyt kun on. Liian vähäinen uni vaikuttaa myös negatiivisesti painoon ja sen tiputtamisyrityksiin ja sitä kautta sitten mielialaan. Oravan pyörässä ollaan.

      Miten pitkään jatkuvaan unettomuuteen saisi kunnollista apua saamatta leimaa otsaansa, että on kansankielellä mielisairas (vaikka kai se jokin mieleen liittyvä sairaus onkin)?

      • jawa66

        Minä en ole antanut periksi lääkäreille ennen kuin tutkivat kunnolla päästä varpaisiin asti. Vikoja löytyi yläkerrasta alas asti ja kaikista on paperit itsellä erikseen tehdyssä sairaskertomuskansiossa. Ensi viikolla 11.08.09 saan uniapnea kiskot keskussairaalasta ja sitten on vielä käytävä nukkumassa niiden kanssa yö uniyksikössä. Samana päivänä olisi vielä psykiatrilla käynti niin sitten rauhoittuu sairaala- ja lääkäriralli. Ei sairaudet katso ikää kun ne on tullakseen niin varmaan tulee. Ymmärrän täysin minkälaisessa oravan pyörässä olet koska olen itse käynyt sen ja nyt olen loppu päässä. Vaadi lääkäriltäsi lähete unitutkimuksiin niin kuin minä tein ja se ainakin selvisi että yksi tekijä unettomuuteen on tuo uniapnea.


      • kiroilla

        kanssasi. Siis en voi antaa hyviä neuvoja, voin vain kertoa että koko äitini puolen suku isomummoista 18-vuotiaisiin lapsenlapsiin ei saa nukuttua.
        Osalla on toki todettua masennusta yms mutta osalla ei. 99,99 prosenttia on työelämässä ja sinnittelee. Osa heistä on joutunut valitsemaan työn, jota voivat tehdä epäsäännöllisesti per vuorokausi. Osa käy päivätyössä mustat renkaat silmien ympärillä ja joutuvat luopumaan kaikesta sosiaalisesta elämästä, sen vuoksi, että yritävät levätä jollain lailla vapaa-aikansa.
        Itse olen se, joka en ole työelämässä depression vuoksi. Sain aikoinani unillääkkeitä ja nyt nyt elämä on jo kunnossa vaan jäin niihin koukkuun.
        Olen yrittänyt eroon monesti, mutta en uskalla valvoa ilman lääkkeitä montaa vuorokautta putkeen, koska tulee ahdistava olo.
        Sori tämä masentava vastaus, mutta ymmärrän kyllä ja toivon todella, että nukahtaisit ja nukkuisit makeasti tulevaisuudessa.


    • well

      Mielestäni Imovanen kaltaiset nukahtamislääkkeet kohtuudella käytettynä on parempi kuin unettomat yöt. Pitkät unettomuus jaksot ovat tosi vaarallisia ja aiheuttaa mm. masennusta.

      • Anonyymi

        Jos kärsii vaikeasta unettomuudesta vuodesta toiseen,niin palaa loppuun,mikä usein diagnosoidaan masennukseksi ja muiksi mielenterveyden ongelmiksi.Unettomuus diagnoosi ei riitä perusteeksi saada työkyvyttömyyseläkettä.En usko,että vaikeasta unettomuudesta kärsivä pystyy kovin kauan pysymään työkykyisenä,koska ei palaudu ja tosiaan palaa siten loppuun.Jos pystyy työskentelemääm pitkään jatkuneesta unettomuudesta huolimatta,niin se kyllä ihmetyttää.Kokemusta on vaikeasta unettomuudesta ja siitäkin,kun unettomuus luokitellaan psyykkisperäiseksi,vaikka todetaan lopulta unitutkijan toimesta elimelliseksi unettomuudeksi,joka ei johdu mistään muusta sairaudesta.Näin meillä Suomessa suurimman monopoliaseman saavuttaneessa erikoissairaanhoidossa pääkaupunkiseudulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kärsii vaikeasta unettomuudesta vuodesta toiseen,niin palaa loppuun,mikä usein diagnosoidaan masennukseksi ja muiksi mielenterveyden ongelmiksi.Unettomuus diagnoosi ei riitä perusteeksi saada työkyvyttömyyseläkettä.En usko,että vaikeasta unettomuudesta kärsivä pystyy kovin kauan pysymään työkykyisenä,koska ei palaudu ja tosiaan palaa siten loppuun.Jos pystyy työskentelemääm pitkään jatkuneesta unettomuudesta huolimatta,niin se kyllä ihmetyttää.Kokemusta on vaikeasta unettomuudesta ja siitäkin,kun unettomuus luokitellaan psyykkisperäiseksi,vaikka todetaan lopulta unitutkijan toimesta elimelliseksi unettomuudeksi,joka ei johdu mistään muusta sairaudesta.Näin meillä Suomessa suurimman monopoliaseman saavuttaneessa erikoissairaanhoidossa pääkaupunkiseudulla.

        Itselläni on ollut unilääkkeet käytössä 22 vuotta en päässyt sen takia työkyvyttömyyseläkkeelle.Mä nukun lääkkeillä hyvin.Epäilen ettei unettomuus diagnoosilla pääse eläkkeelle.Jos unettomuutta on edeltänyt kuitenkin työhistoriaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe