Repsahdus

RaitistuvaN

Niin siinä sitten ilmeisestikkin pitikin käydä.
Repsahdin eilen ja hyvin tietoisena siitä, että olin ollut 13 päivää juomatta. Analisoin itseäni koko juomaprosessin aikana ja mietin miltä tuntuu ja onko juomisessa järkeä.

Ei siinä ollut järkeä. Kippasin kaksi lonkeroa joiden jälkeen lopetin. Ennen joi väkipakolla vaikka ei tehnyt mieli ja usein löysin itseni baarista valomerkin aikaan ja horjuin taksiin. Ehkä analisointi tuotti tulosta ja alitajunta oli sen verran järkevä, että lopetti juomishalun.
Tiedä sitten mistä johtui. Mutta olen tyytyväinen, että halusin lopettaa noin vähään.

Eilen kun aloitin juomisen olin jo varautunut, että tänään on paha mieli ja olo karsea. Onneksi näin ei käynyt. Pitää olla siitäkin kiitollinen.

Jospa nyt on kokeilut kokeiltu ja ei enää tule viinanhimoa. Oli jonkinlainen "pakko" vaan kokeilla kuinka käy. Voisi sitä käyttää energiansa fiksumminkin kuin tehdä moisia testejä :)

39

2672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaitistuvaN

Onko muilla raitistuneilla samanmoisia kokemuksia? Ja miltä se on tuntunut?
      Onko raitistuminen "vaatinut" sen yhden repsahtamisen?

• noinkin

mennä jonkin kerran, vaan epäilenpä että vanhat tavat palaavat ennenkuin huomaatkaan.

• RaitistuvaN
        noinkin kirjoitti:

mennä jonkin kerran, vaan epäilenpä että vanhat tavat palaavat ennenkuin huomaatkaan.

Toivon todella, että tavat eivät palaa ja pysyn raittiina.
        Ehkä on myönnettävä, että en yksin pysty raitistumaan vaan tarvitsenkin apua.
        Katson vielä tuleeko moisia hankalia olotiloja, että haluaa niin vahvasti juoda kuten eilen. Jos tulee, niin pakko kait on hakea apua.

• kaffeemuki

Minun ei ole tehnyt mieli juoda viime aikoina (join viimeksi 4.1.2009). Ehkä tämä on johtunut siitä, että viime putken jälkeen olotila oli niin hirveä että tunsin sekoavani, en voinut olla yksin kotona ja vaeltelin ulkona pimeillä teillä peläten silti ihmisiä. Se oli koko syksyn kiihtyneen viikonloppujuomisen ja joulun – uudenvuoden päätepiste, enkä parin täysin selvän päivänkään jälkeen kyennyt olemaan paria ensimmäistä päivää töissä. Tunsin että näin ei voi enää jatkua, ja otin yhteyttä A-klinikkaan. Siitä se sitten lähti.

Sen sijaan kun rupean miettimään, montako kertaa olen ollut lopettavinani juomisen jo tähänkin ikään mennessä, voisi tietysti sanoa että retkahtamisia on tapahtunut useita. AA:ssa kävin vähän aikaa jo yli kolme vuotta sitten, sitä ennen morkkiksissa olin katumapäällä tehnyt päätöksiä ilman takeita jotka kestivät yleensä parin kuivan viikonlopun verran.

Sen mitä olen lueskellut foorumeita (tämän lisäksi Päihdelinkkiä) ja jotain muita lähteitä olen saanut käsityksen, että useimmat ratkahtavat kerran tai pari ennen lopullista raitistumistaan. Eihän sen tietysti noin TARVITSE olla, mutta ehkä tieto auttaa sinuakin nyt. Eilistä ei vo muuttaa, mutta siitä voi ottaa opiksi. Henki ei mennyt, nyt eteenpäin. Tiedät jo, mitä se juominen on - ei sitä tarvitse enää kokeilla :)

• juoppo ja tiedän sen
        RaitistuvaN kirjoitti:

Katson vielä tuleeko moisia hankalia olotiloja, että haluaa niin vahvasti juoda kuten eilen. Jos tulee, niin pakko kait on hakea apua.

Pääasia on, että et ala kuvitella voivasi palata "normaaliin" alkoholin käyttöön. Etenkään noin lyhyen kuivattelun jälkeen.
        Hyvin pian siinä käy niin, että huomaat taas käyttäväsi sitä alkoa joka päivä tai miten nyt ikinä olet ongelmajuomistasi harrastanutkaan.

Mutta ajattele positiivisesti: Sinun ei TARVITSE juoda, sinä SAAT olla raittiina.
        Ajattele, että annat jonkin sinusta riippumattoman voiman ohjata sinua. Anna sen voiman ohjata sinua niin, että jätät sen päätettäväksi juotko vaiko et, tee sen voiman tahdon mukaan. Se voima, joka itseasiassa on alitajuntasi, ei KOSKAAN laita sinua juomaan, kunhan tottelet sitä ja lakkaat taistelemasta sitä vastaan.
        Anna asioitten mennä omalla painollaan, kiirehtimättä.

Tiedät varmaan kun ajelet neljän ruuhkassa rauhallisin mielin, kiirehtimättä, niin kaikki tuntuvat ajavan hyvin ja sujuvasti. Mutta jos kiirehdit, niin kaikki töppäilevät ja hidastelevat edessäsi. Kiirehtimisestä ei ole hyötyä.
        Yksi elämän perustotuuksia on, että asioiden kulkua ei voi nopeuttaa. Ne kulkevat juuri niin nopeasti kuin kulkevat, ainoa mahdollisuus on mukauttaa oma vauhtinsa sopivaksi.

• hakea apua vaikka
        RaitistuvaN kirjoitti:

ei oiskaan pakko?

• noinkin
        RaitistuvaN kirjoitti:

toivon myös että onnistut. Itse on kuitenkaan ole rohjennut edes ajatella, että ottaisin parit, koska tiedän että kohta olis taas noin puolen vuoden putki (24/7) päällä. Tsemppiä!!!

• noinkin
        noinkin kirjoitti:

toivon myös että onnistut. Itse on kuitenkaan ole rohjennut edes ajatella, että ottaisin parit, koska tiedän että kohta olis taas noin puolen vuoden putki (24/7) päällä. Tsemppiä!!!

tarkoitus oli jatkaa raitIstuvaN:N ketjua. Sori.

• normikäyttäjä
        RaitistuvaN kirjoitti:

Sinä pystyit lopettamaan kahteen lonkeroon ja se on hyvä. Eikä edes mieli tehnyt jatkaa, sekin on hyvä. Tuohan kuulostaa ihan normaalilta alkoholin käytöltä. Ehkäpä et olekaan ihan oikea alkoholisti. Alkoholista on tullut sinulle ehkä paha tapa ja sen ajatteleminen hallitsee sinua, siis jonkinmoinen riippuvuus kuitenkin. Itsekin luulen kuuluvani tuohon kastiin. Mutta kuten monet alan miehet ja naiset ovat kertoneet: siitä voi luiskahtaa ja silloin ei kahteen lonkeroon voi enää lopettaa.

• kaffeemuki
        normikäyttäjä kirjoitti:

Sinä pystyit lopettamaan kahteen lonkeroon ja se on hyvä. Eikä edes mieli tehnyt jatkaa, sekin on hyvä. Tuohan kuulostaa ihan normaalilta alkoholin käytöltä. Ehkäpä et olekaan ihan oikea alkoholisti. Alkoholista on tullut sinulle ehkä paha tapa ja sen ajatteleminen hallitsee sinua, siis jonkinmoinen riippuvuus kuitenkin. Itsekin luulen kuuluvani tuohon kastiin. Mutta kuten monet alan miehet ja naiset ovat kertoneet: siitä voi luiskahtaa ja silloin ei kahteen lonkeroon voi enää lopettaa.

Ei kaksi lonkeroa tervelle, aikuiselle ihmiselle olekaan turmioksi. Alkoholistille sen sijaan on. Jos ne eivät heti ensimmäisellä kerralla johdakaan katastrofiin, kipinä kuitenkin jää kytemään ja seuraavalla kerralla se voikin roihahtaa jo liekkeihin. Jos on jo ehtinyt elämässään juoda itsensä ongelmaan asti (mistä lopettamisyritykset kertovat), paluuta alkuun ei enää ole eikä oma juomapää "nollaannu" pitkänkään tauon aikana. Tämä nyt ei ole enää kenellekään uutta, mutta juuri kohtuukäyttö on jokaisen alkoholistin tavoite ainakin jossain vaiheessa "uraa", vaikka kukaan siinä ei ole onnistunutkaan - kuin ehkä sen kerran-pari, mikä voi jo riittää siihen että ihminen LUULEE pystyvänsä siihen jatkossakin. Ei pysty, romahdus on väistämätön.

Hankaluutena on vain se, että ihmisen itsensä vastuulle jää sen selvittäminen, onko hän alkoholisti, vai ei-alkoholisti joka juo liikaa ja hankkii vaikeuksia, mutta voi halutessaan vielä palata kohtuukäyttöön.

Omastakin puolestani tiedän sen, että oma sisin ei aivan heti vakuutu siitä, olenko alkoholisti vai jokin muu, kuten "suurkuluttaja" tai "se tyyppi, jolle tuppaa vain sattumaan juodessa kaikenlaista". Se ei selviä usein vielä siinä vaiheessa kun tietoa alkoholismista alkaa jo olla hankittuna, merkit alkavat täsmätä omaankin juomiseen ja varmaa on ainakin se, että juomisesta aiheutuu ongelmia. Hälytyskellot voivat soida omassa päässä vuosikausia, mutta ne on helppoa vaimentaa juomalla lisää, unohtaa tosiasiat ja oma historiansa ja nähdä juomisesta vain kuvitellut hyvät puolet. Mahdollisuus muutokseen tuli minullakin vasta sitten, kun tunsin etten enää pärjää itseni ja olotilojeni kanssa.

Kun alkukarikot on voitettu ja juomattomuus alkaa kääntyä raittiudeksi, ihminen huomaa usein - jälkiviisaasti - kuinka älytöntä oma juominen ehti olla jo pitkään, ymmärtää lopulta miksi häntä lähellä olevat ihmiset olivat huolissaan vuosikausia, mistä omat vaikeudet ja se epämääräinen paha olo johtuivat.

• herra Wint

mä jos kokkeilen niin siitä seuraa viikon tai kuukauden putki. on kokemusta muutamata kymmenestä kokeilusta. en halua kuolla viinaa, mieluimmin vaikka kuulaan kuin viinaan.

• se ottaa

Mulla meni niin, että parin vuoden aikana repsahtelin monesti. Olin aina kuukauden-pari kuivattelemassa ja sitten se taas lähti, milloin mistäkin syystä. Hain ja sain apua. Nyt en edes ajattele rapsahdanko, sillä en edes mieti otanko vai en. Raittiuttani taasen mietin joka päivä ja sitä miten hyvä on olla juomatta ilman viinan himoa.

• voipytty

alkoholi on vahva ja salakavala vihollinen alkoholistille.

Ei sinulle välttämättä pitänyt käydä niin kuin kävi. On todennäköistä, että pärjäät vastaisuudessa tällä palstan antamallakin tuella, mutta monien muiden kokemus on, että henkilökohtainen tuki suo paremman mahdollisuuden raittiuteen, ajatustapojen muutokseen ja antoisampaan elämään.

• Edith

Tuoreena "raitistuneena" sanoisin, että tuollainen tietoinen kahden lonkeron repsahtaminen ei anna aihetta hirveään morkkikseen. Se pistää vain ajattelemaan
      asiaa vielä paremmin; miksi teki mieli ottaa ja oliko se sitten niin hyvää.
      Ja niinkuin totesit itsekin, se ei maistunutkaan niin hyvälle, että olisit viitsinyt jatkaa.
      Eli raittius on palkitsevampaa kuin juominen. :-)

Mä olen kirjoittanutkin, että toukokuun raittiuspäätöksen jälkeen olen juhannskaattona juonut muutaman oluen, ja parina arki-iltana sen jälkeen tuopillisen, vain yhden. Tietoisesti.

Minäkin ajattelen asian nykyään niin, että minun ei_tarvitse_juoda. Minulla on paljon parempi olo selvin päin.

Mm tämän palstan seuraaminen vain vahvistaa asiaa, vaikka täältäkin joutuu mielessään suodattaa jonkin verran epäasiallisia juttuja pois.

Positiivista tsemppausta on aina kiva lukea, esimerkkinä nyt vaikka "Onnellinen mies" jos muistan nimim.oikein..

• (/(/

Mulla raja kulkee yhdessä lasissa viiniä tai kaljatuopissa. Sen voi ottaa nautinnolla, mutta ei yhtään enempää silloin ratkeaa ja alkaa humalahakuisuus....
        "Minäkin ajattelen asian nykyään niin, että minun ei_tarvitse_juoda. Minulla on paljon parempi olo selvin päin."... Juuri noin ajattelen minäkin, mutta hyvän ruuan kanssa sen yhden viinin olen ottanut tai joskus saunakaljan.. Ei tule semmoista entisen "pulin" oloa kun voi välillä ottaa!!!

• 1-2 lasillista
        (/(/ kirjoitti:

Mulla raja kulkee yhdessä lasissa viiniä tai kaljatuopissa. Sen voi ottaa nautinnolla, mutta ei yhtään enempää silloin ratkeaa ja alkaa humalahakuisuus....
        "Minäkin ajattelen asian nykyään niin, että minun ei_tarvitse_juoda. Minulla on paljon parempi olo selvin päin."... Juuri noin ajattelen minäkin, mutta hyvän ruuan kanssa sen yhden viinin olen ottanut tai joskus saunakaljan.. Ei tule semmoista entisen "pulin" oloa kun voi välillä ottaa!!!

. . . .siinä menee raja. Ja kun siihen on tottunut, ei enempää haluakaan. Ei tee mieli. Mutta totta on myös: kolmannen jälkeen kontrolli voi stten pettääkin ja seuraavana aamuna on kankkunen. Eikä se ole ollenkaan kivaa.

• Loviisa

tapahtui repsahdus. Oli kauhia morkkis. Meni monta päivää päästä siitä ylin.
      Tänne on hyvä kirjoittaa, ku menee hyvin/huonosti. Painimme kaikki samanlaisten ongelmien kanssa.
      Eilistä ei voi muuttaa, mut tänä päivänä voin ja haluan olla raittiina ja tulevaisuudessaki.
      Itse tiedän ainaki heikot hetken , koska olisi "mukavaa" ottaa muutamat oluet.
      Varsinki silloin, ku on kiire, työ painaa päälle, huusholli on ku pommi jne....
      Tälläisenä hetkenä ajattelen, et muista seuraava aamu. Voi, on se niin kauhiaa herätä krapulassa....
      Itse olen hyvin herkkä ja helposti ahdistuva. Ehkä monet alkoholistit ovat sellaisia. Perimmältään ns. hyviä ja kilttejä ihmisiä (tämä mun omaa mutu tuntumaa).
      Siksi kannammeki joskus turhanki paljon syylisyyttä harteillamme, jota meidän ei tarvitsisi tehdä.
      Minä ainakin tahdon olla vapaa, vapaa kaikista riippuvuuksista mitkä sitoo ja häiritsee ja luo epätasapainoa elämääni...
      Kaikkea hyvää Raitistuvan:lle ja kaikkea hyvää meille kaikille.
      Tsempataan toinen toisiamme ja pidetään hyvä huoli itsestämme:):):)

• RaitistuvaN

Lämmin kiitos teille kaikille viesteistänne.
        Oli oikein mukava lueskella, että tällä palstalla todella ollaan mukana tsemppaamassa ja yhdessä pohdimme raittiutta.

Morkkista ei minulle tullut eilisestä. Jos juominen olisi lähtenyt käsistä niin tuskin olisin tässä kirjoittamassa vaan käpertynyt sängyn pohjalle kiukuttelemaan itselleni.

Kiitos vielä kerran, piristitte mieltäni :)

• sAAmari

Jos puhuttaisiin ihan virallisin termein, niin 13 vuorokauden jälkeinen "repsahdus" ei ole retkahdus/relapsi vaan kyseessä on yksinkertaisesti juomisen jatkuminen. Retkahdus tapahtuu vasta silloin, kun ensin on omaksuttu raitis elämäntapa vuosien tai ainakin kuukausien ajaksi, en nyt muista onko miniminä käytetty puolta vuotta, vuotta vai peräti kahta. Kahden viikon sisällä retkahtava alkoholisti on juova alkoholisti siinä missä kahden päivän välein juovakin.

Elimistölle kahdenkin viikon juomattomuus tekee toki hyvää, mutta varoitinkin jo otsikossa viilaavani nyt pilkkuja. Pääasia kuitenkin, että tiedostat ongelmasi ja haluat siitä irti.

Itselleni 12 vrk oli maaginen raja siinä vaiheessa, kun tajusin ettei juominen ole hallinnassani. Maanantaista seuraavan viikonlopun yli sitä seuraavaan perjantaihin sinnittelin hampaat irvessä, sitten tuli taas hälläväliä-olo tai joku tekosyy korkkaamiselle. Menin aikaisin nukkumaan, yritin sinnitellä iltayhdeksän yli (koko ajan kelloa seuraten ja miettien haenko-enkö-haenko), yritin keskittyä kirjoihin, järkeilin, sisuunnuin.. ja muutaman päivän kuluttua hävisin taas kamppailun.

Yksi sellainen kirja, joka minuun kolahti niin että olen raittiina ollessanikin lukenut sen useaan kertaan uudestaan, on Jean (Joan?) Kirkpatrickin "Täyskäännös". Ajoittuu noin 50-luvun Yhdysvaltoihin mutta kuvasi muutoin niin täysin omaa elämääni, että luin ja itkin ja itkin ja luin ja siis olen lukenut sen jälkeenkin.

• RaitistuvaN

Kirjoitit ihan asiaa mielestäni. Ja tuon kun sanoit, että
        "Kahden viikon sisällä retkahtava alkoholisti on juova alkoholisti siinä missä kahden päivän välein juovakin." se osu ja upposi. Pisti miettimään.

Olen paraikaa lukemassa kirjaa josta mainitsit.

• ketjussa

Nämä "raitistuneiden" yritetäänyhdessä-ketjut on tuomittu epäonnistumaan.
      Syy on hyvin yksinkertainen, alkoholismia ei hoideta sillä, että yritetään yhdessä olla vain juomatta.

Juominen on pelkästään alkoholismin oire, keino lääkitä tätä vaikeaa sairautta. Juomattomuus tai kuivuus ei poista tätä sairautta, vaan sairaus voi koko kuivuuden keston hyvin, jopa vuosienkin ajan.

Alkoholismiinsa alkoholisti tarvitsee aivan toisenlaista apua. Ja sitä ei mikään nettipalsta yksinään kykene tarjoamaan.
      Siksi nämä yritetäänyhdessä-ketjut tulisi lopettaa heti alkuunsa, koska ne vain auttavat selviämään juomisesta tekemällä siitä hauskempaa.

• MeikkuV

Kai tämä oli ihan vaan provo? Jos ei, olet niin väärässä kuin olla ja voi. Moni meistä kokee saavansa tärkeää henkistä tukea näistä nettiryhmistä. Vuosikausia tai vuosikymmeniä reippaasti juoneelle alkoholistille pelkkä nettiryhmä ei tietenkään voi olla ainoa hoitomuoto. Minä puolestani koen, että näiden viestien lukeminen ja kirjoittaminen auttaa pysymään päätöksessä. Tiedän, etten ole ajatuksineni yksin.

Viimeisen lauseen kohdalla tipahdin jo täysin kärryiltä. "auttavat selviämään juomisesta tekemällä siitä hauskempaa." Mitä helvettiä? Taisit olla itse ihan ämpärikännissä tuota kirjoittaessasi.

• Enzian

Minulla kuvio on mennyt niin, että 3-4 kuukauden tipattoman kauden jälkeen on tullut mentyä "ulos". Ensimmäinen ja ehkä toinenkin kerta on mennyt kohtuukäytön merkeissä (muutama kalja, ei morkkista eikä krapulaa, eikä myöskään viinanhimoa). Mutta sitten on repsahtanut ja entistä ankarammalla tavalla. Eli putki on lähtenyt päälle :-(.

Tämä riippuu ihan siitä, missä pisteessä alkoholinkäyttösi on. Sitä meistä kukaan täällä ei voi tietää. Saattaa olla, että voit loppuelämäsi ajan ottaa ne muutamat lonkerot silloin tällöin. Tai sitten et.

Raskasta vaan on elää niin, että koko elämä alkaa pyöriä sen ympärillä, että "otanko vai enkö ota" ja että mitä sen jälkeen tapahtuu henkisellä tai fyysisellä tasolla.

• analisoi

ja kuka mitenkin päihdeongelmansa kanssa notkuu, kohtuukäyttö unelmanaan.

alkoholisti ei ole alkoholisti, ellei vielä juovana aikana kieltäisi olevansa sitä.
        selitykset ja kiertoilmaisut omalle alkoholismille ovat loputtomat.

muistankohan nyt oikein, että enskakaan ei ole alkoholisti vaan "jotain sinnepäin" ?
        jos noin on niin takaportti lonksuu kutsuvasti, aina vaan uudestaan...

jokainen tyylillään, aikanaan oppien tai ei.
        jos oppii, nii prosessi ei varmaan ole helppoa mutta sitäkin helpottavampaa :)

terveisiä lämpimästä kesäsateesta. t: unski

• odotettavissa

kun luki noita viime viikon hehkutuksia "raittiudesta". Kyllä se niin on, että todella raittiiksi haluavat eivät pidä mölyä täällä tai julista raittiuttaan missään ketjuissa. Nämä hehkuttajat repsahtaa ennemmin tai myöhemmin ja aloittajalle tulee käymään satavarmasti samalla tavalla vielä lukuisia kertoja.

• huhena

Ja mitähän sinä sitten täällä edes teet, jos tämä kaikki on ihan paskaa? Sen kun vetäydyt takaisin pohtimaan omaa erinomaisuuttasi ihan keskenäsi. Tottakai alkoholisti saa iloita niistä pienemmistäkin onnistumisista. Jos on ollut viikon tai pari selvänä, se on monelle jo merkittävä alku. Minkälainen sekopää edes tulee alkoholismipalstalle julistamaan, että ei teillä ole hei mitään toivoa? Niinhän sitä sanotaan, että hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset.

• vähän lisää

niin sulle selviää, että ryyppyurasi ei ole lähelläkään loppua. Seuraava retkahdus ja pahemman kautta odottaa jo oven takana, veikkaan, että jaksat kärvistellä korkeintaan pari kuukautta. Sitten hirttää kiinni ja kunnolla.

• RaitistuvaN

Tuo sinun analisointisi vain kasvattaa sisua olla raittiina. Että kiitos siitä.

• RaitistuvaN

Ja tämän enempää en jaksa tai viitsi provosoitua viesteistäsi.
        On onni, että täällä on ihmisiä jotka oikeasti ymmärtävät ja puhuvat asiaa. Sääli, että on tuollaisia tapauksia kuin sinä.

Jos viestisi eivät olleet tarkoitettu provoiksi, niin sitten sinut on ymmärretty täällä väärin.

• ota nokkiisi
        RaitistuvaN kirjoitti:

Ja tämän enempää en jaksa tai viitsi provosoitua viesteistäsi.
        On onni, että täällä on ihmisiä jotka oikeasti ymmärtävät ja puhuvat asiaa. Sääli, että on tuollaisia tapauksia kuin sinä.

Jos viestisi eivät olleet tarkoitettu provoiksi, niin sitten sinut on ymmärretty täällä väärin.

Joka ikisessä tämän ketjun viestissä on vinha perä. Taidat olla nyt siinä mielentilassa, että parin lonkeron jälkeen ei karannut hanskasta ja siinä sopii paukutella henkseleitä. Älä unohda, että täällä on lukuisia, jotka ovat käyneet ihan saman tien ja mielentilat kuin sinä ja tietävät mistä on kyse. Ei siis ole kyse provoilusta!

Epäilen minäkin valitettavasti, että juomatonta viinaa riittää sinulle vielä ämpärikaupalla. Et ole valmis raitistumaan vaan haluat ryhtyä kohtuukäyttäjäksi.

• RaitistuvaN
        ota nokkiisi kirjoitti:

Joka ikisessä tämän ketjun viestissä on vinha perä. Taidat olla nyt siinä mielentilassa, että parin lonkeron jälkeen ei karannut hanskasta ja siinä sopii paukutella henkseleitä. Älä unohda, että täällä on lukuisia, jotka ovat käyneet ihan saman tien ja mielentilat kuin sinä ja tietävät mistä on kyse. Ei siis ole kyse provoilusta!

Epäilen minäkin valitettavasti, että juomatonta viinaa riittää sinulle vielä ämpärikaupalla. Et ole valmis raitistumaan vaan haluat ryhtyä kohtuukäyttäjäksi.

Koskaan ei tiedä kuinka käy. Ja jos tosiaan ei ollut tarkoitettu provoksi, niin hyvä niin.

En todellakaan paukuttele henkseleitä. En ymmärrä miksi olet ottanut minut yhdeksi silmätikuksi. Ja kuten joku sanoikin jossain vaiheessa ketjua, niin alkoholisti voi olla tyytyväinen yhteenkin selvään päivään.

Tiedä sitten oletko itse käynyt läpi saman tuskan ja hemmetillisen tien mitä kukin raitistuva alkoholisti käy. Kerro mikä sinun tilanne on. Sitten on helpompi suhtautua viesteihisi.

Ja täällä keskustelupalstallahan on tarkoitus tsempata ja kannustaa sekä auttaa mikäli vain voi. Eli negatiivisuus pois ja positiivisuutta tilalle. Näin toivon.

• Edith
        RaitistuvaN kirjoitti:

Koskaan ei tiedä kuinka käy. Ja jos tosiaan ei ollut tarkoitettu provoksi, niin hyvä niin.

En todellakaan paukuttele henkseleitä. En ymmärrä miksi olet ottanut minut yhdeksi silmätikuksi. Ja kuten joku sanoikin jossain vaiheessa ketjua, niin alkoholisti voi olla tyytyväinen yhteenkin selvään päivään.

Tiedä sitten oletko itse käynyt läpi saman tuskan ja hemmetillisen tien mitä kukin raitistuva alkoholisti käy. Kerro mikä sinun tilanne on. Sitten on helpompi suhtautua viesteihisi.

Ja täällä keskustelupalstallahan on tarkoitus tsempata ja kannustaa sekä auttaa mikäli vain voi. Eli negatiivisuus pois ja positiivisuutta tilalle. Näin toivon.

RaitistuvaN kirjoitit:"Ja tämän enempää en jaksa tai viitsi provosoitua viesteistäsi.
        On onni, että täällä on ihmisiä jotka oikeasti ymmärtävät ja puhuvat asiaa. Sääli, että on tuollaisia tapauksia kuin sinä."

Luin jo eilen tämän "provosoijan" viestit, enkä saanut vastatuksi kun en oikein löytänyt sanoja, sen verran otti päähän tuo analysoija.
        Joko tosiaan hänen kirjoituksensa ovat omituista "huumoria"tai hän haluaa vain hämmentää. Ei kukaan ihminen ole noin pessimisti ja synkkä oikeasti???

Joten RaitistuvaN, ja me muutkin "uusraittiit", ei anneta yhden hörhön häiritä, vaan jatketaan rauhassa uuteen elämäntapaan totuttelua :-)

Hyvää tulevaa viikonloppua!

• juoppo ja tiedän sen
        Edith kirjoitti:

RaitistuvaN kirjoitit:"Ja tämän enempää en jaksa tai viitsi provosoitua viesteistäsi.
        On onni, että täällä on ihmisiä jotka oikeasti ymmärtävät ja puhuvat asiaa. Sääli, että on tuollaisia tapauksia kuin sinä."

Luin jo eilen tämän "provosoijan" viestit, enkä saanut vastatuksi kun en oikein löytänyt sanoja, sen verran otti päähän tuo analysoija.
        Joko tosiaan hänen kirjoituksensa ovat omituista "huumoria"tai hän haluaa vain hämmentää. Ei kukaan ihminen ole noin pessimisti ja synkkä oikeasti???

Joten RaitistuvaN, ja me muutkin "uusraittiit", ei anneta yhden hörhön häiritä, vaan jatketaan rauhassa uuteen elämäntapaan totuttelua :-)

Että tuo analysoija puhuu kokemuksesta?
        Minäkin muistan kuinka aikoinaan hehkuttelin kun olin mielestäni raitistunut, suutuin tietenkin kun kokeneemmat sanoivat "vielä sinä ryyppäät, sulla on semmoset vinkeet"... Ja piti ryypätä rajusti vielä vuosia ennenkuin alkoi jotain oivallusta tapahtua.
        Mutta, turhaa on kyllä tuollaisia viestejä kirjoitella, ne eivät auta ketään, eivät ainakaan sitä ongelmissaan kieriskelevää juoppoa.
        Lisäksi, kukaan ei voi tietää _varmaksi_ kuka raitistuu loppuiäkseen ja kuka vain huumassaan hehkuttelee. Kokemuksesta tosin voi päätellä jotakin, lähes varmaa, meidän juoppojen tiet kun eivät tavallisuudessaan hirveästi toisistaan poikkea.

Ei tarvitse kuin kaivella muistinsa lokeroita hiukan ja liitellä ajatuksia ja asennoitumisia kun huomaa, että kas, tuohan on kuin minä viisi tai kaksi vuotta sitten... Mutta poikkeushan vahvistaa säännön tai sitten ne ei oikeita juoppoja ole olleetkaan.

• äänellä puhun
        Edith kirjoitti:

että aloittaja ja näköjään myös Edith ovat vielä kaukana uudesta elämäntavasta. Sen näkee siitä, että vedetään herneet nenään, kun joku ehkä pitkän ja kivisen tien kulkenut panee vähän jäitä hattuun. Sitten kun raittius joskus on tosiasia, muiden kommentit varsinkaan jossain nettipalstalla ei liikuta paskan vertaa.

Kyse ei ole pessimismistä vaan realismista.

• jaanhans

No jos jo nyt mietit, lankeatko pariin niin repsahdus siitä helposti seuraa.
        Lopeta miettimästä sitä viinaa ja keskity soutuihin. Vai menetkö sinne vain sen takia, että saisi ottaa muutamat rentouttavat. En siis oikein tajua sun ajatuksenjuoksua..

• edithi
        äänellä puhun kirjoitti:

että aloittaja ja näköjään myös Edith ovat vielä kaukana uudesta elämäntavasta. Sen näkee siitä, että vedetään herneet nenään, kun joku ehkä pitkän ja kivisen tien kulkenut panee vähän jäitä hattuun. Sitten kun raittius joskus on tosiasia, muiden kommentit varsinkaan jossain nettipalstalla ei liikuta paskan vertaa.

Kyse ei ole pessimismistä vaan realismista.

"Sitten kun raittius joskus on tosiasia, muiden kommentit varsinkaan jossain nettipalstalla ei liikuta paskan vertaa.

Kyse ei ole pessimismistä vaan realismista."

-kyllä muiden kommentit näyttävät sinua kovasti liikuttavan. Eikö raittius siis olekaan vielä tosiasia?

-minun realismini on optimistisempi.

-tänään olen raitis.

• sAAmari

alkoholistisesta ajattelusta: jos olette ilkeitä minulle niin ryhdyn juomaan/en enää tule tänne.

Käyn itse tällä palstalla enää satunnaisesti, silloin kun on luppoaikaa kuten näin kesällä. Seitsemän vuotta sitten kesällä olin suunnilleen tuossa samassa tilanteessa. Olin päättänyt raitistua, koska oli pikkupakko. Sinnittelin 2-12 päivää kerrallaan, ja taas retkahdin. Oli kivaa, kun oli verkkoyhteisö (silloinen Päihdelinkki), josta löytyi sparraajia, jotka sanoivat ettei se haittaa, "aloitat tänään taas uudestaan ja onhan sinulla nyt taas x päivää raitista aikaa takana". Mikä vielä parempaa: moni muu kertoi että hänelle oli käynyt samoin. Siinä sitten sokea talutti sokeaa. Ja kun joku alkoi ärsyttää, niin kostin hänelle "retkahtamalla" = vahingoittamalla itseäni. Tämä nimenomaan on sitä juopon logiikkaa.

Jos ei tee mieli vierailla palstalla niin siihen ei kukaan pakota. Samassa vaiheessa olevilta voit saada päänsilitystä ja nyökyttelyä, mutta jos haluat apua ongelmaasi niin silloin kannattaisi enemmän kuunnella niitä, jotka ovat sen löytäneet. Voit pitää meitä näsäviisastelijoina, mutta ainakin itse olen samalla tavalla hakannut päätäni tietokoneeseen ja haukkunut mielessäni kaikki paskiaiset, jotka eivät ymmärrä _minua_ ja minun tarpeitani ja tavoitteitani.

Viimeisestä lauseestasi sanoisin, että lankeaminen on jo henkisesti tapahtunut. Se, mitä sinun kannattaa nyt tehdä, on huolehtia ettet soutujen aikaan vahingoita itseäsi juomisellasi. Harvempi nimittäin _suunnittelee_ hukkuvansa tai hankkivansa aivovaurion tai ottavansa puukosta, mutta todellisuudessa jokainen känni voi olla viimeinen. (Voi se vahinko sattua selvinpäinkin mutta riski on huomattavasti pienempi.) Yksi tuttavani hankki itsensä loppuelämäkseen dementikkojen osastolle 50 vuotiaana loukkaamalla päänsä. Nuorin alkoholidementikko oli ainakin muutama vuosi sitten reilusti alle 30-vuotias.

Mutta Sinullehan niin ei voi käydä, eihän?

• on takana ja

oletko palaamassa palstalle. Varmaan rankka kokemus soutaa kymmeniä kilometrejä. Vaatii sisua ja tervettä kuntoa ja kilpailuviettiä. Telkasta näin pätkän vuosia sitten.
        Tuliko jano ja millä sen sammutit?

• ihan kuin minä

jostain vuosien takaa. Tulikin analisoitua moneen otteeseen ;)), kunnes löysin sen rankan tien raittiuteen. Siinä ei enää tehty tilannearvioita maistelemalla muutamia lonkeroita ja hehkutettu itselle miten pahaa tää on ja tää ei oo hyväksi mulle. Tuli vaan sellanen hoitotäti (pitkään raittiina ollut alkoholisti), joka sanoi, että nyt se vaan on niin, että juominen on sinun osaltasi loppu ja siihen me annetaan täällä apukeinoja, halu lähtee itsestäsi. Ei tarvinnut muuttaa muuta kuin koko elämä, joka olikin ollut yhtä harhaa ja kamppailua. Viina hallitsi, vaikka en sitä juonutkaan välillä kuukausiin.

Sanotaanhan, että voi sanoa itseään raittiksi vasta kolmen täysin tipattoman vuoden jälkeen. Mulla on siihen matkaa vielä vuosi, vaikka jo nyt tunnen itseni melko hyvin viinasta eroon päässeksi.

Ketjusta on poistettu 156 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe