Muutaman vuoden pituinen kiinteä asuntolainajaksoni päättyy parin viikon päästä. Kun sovin aikanaan kiinteän jakson, maailma oli toinen. Korkojen nousu oli ennakoitavissa, siksi asuntolainani sidottiin tuolloin pankin primekorkoon.
Nyt kiinteän jakson päättyessä minulla on oikeus muuttaa asuntolainan viitekorko haluamaani ja saan pitää nykyisen marginaalini 0,5.
Mihin viitekorkoon kannattaisi sitoa noin 100 000 € suuri asuntolaina, kun maksuaikaakin riittää liki parikymmentä vuotta.. Euribor 12 kk lienee asuntolainojen yleisin viitekorko, mutta täman taantuman perusteella hylkäisin sen ja valitsisin mieluummin euribor 3 kk tai euribor 6kk? Vai? Kumpiko noista ja millä perustella? Vai valitako joku aivan muu viitekorko? Ja millähän perusteella?
Asuntolainan
3
664
Vastaukset
Voiko tuosta lainasta osan tai kokonaan sitoa vielä tietyksi ajaksi kiinteään?
Nyt olisi niin matalat korot, että voisi saada edullisen koron pitkäksi aikaa...
Muutoin ehkä 3kk tai 6kk..- ja eittämättä
monen mielessä:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8278661 - Finanssisäästäjä
Ota huomioon, että nyt taloudellisen taantuman väistyessä, on jopa suositeltavaa harkita pitkäkestoista euriboria. Primen heittely näkyy nyt talouden noustessa kohisten. Tämän takia en suosittele edes harkitsemaan pankin omaa korkoa, kun pankit pitävät omat primensä tarkoituksella alhaalla keinotekoisesti. En kyllä itse suosittele ainakaan 3 kuukauden euriboria, vähintään 6kk.
Jos et asiaan erityisemmin ole tutkinut, kannattaa käydä kuluttajaviraston sivuilla tai esim lukea viitekoron valinnan opas http://www.lainaa.ws/asuntolainan-viitekoron-valinta/ . Voiko pankissa muuttaa euriborin ajanjaksoa vielä myöhemmin, vai onko loppulainan sitominen valittava nyt?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003437
- 623117
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342614- 802413
- 842366
- 962076
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411637