kun lapsi näkee vanhemman itkevän

oma kokemus

Onko soveliasta itkeä lapsen nähden? Muistan omasta lapsuudestani, kun äitini oli jostain syystä (en tiedä vieläkään) hyvin, hyvin herkkä. Häntä itketti vähänkin surullinen vastoinkäyminen. Riitti jos hän vaikka näki televisiossa jonkun hautajaiset. No asiaan. Minä kuitenkin olin usein paikalla ja aloin myöskin itkeä. Muistan vieläkin hyvin, se tilanne tuntui minusta jokseenkin kauhealta, kammottavalta. Kun äiti sitten huomasi minunkin itkevän, niin tähän karjaisi että "ei sinun tarvii siitä välittää". Tietenkin se lisäsi minun pahaa oloani.

7

2156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..........

      Kyllä minusta perhe-elämään saa kuulua niin iloiset kuin surulliset tunteetkin. Ei siinä ole mitään pahaa. Tunne se on siinä missä ilokin. Ja jälkeen päin voi hyvin kertoa lapselle, että äitillä oli vähän paha mieli tms. Ymmärrän tietenkin, että sinulla on siitä kammottavat muistot, ja varmasti suuttuminen on lisännyt pahaa oloa. Ehkä sen takia pelkäät tunteiden näyttämistä oman lapsesi nähden, kun pelkäät hänestä tuntuvan yhtä pahalta kuin sinusta silloin pienenä.

      Meillä taas kotona oli vähän päinvastainen tilanne. Kukaan ei koskaan (ainakaan sen jälkeen kun me lapset olimme kasvaneet) itkenyt kenenkään nähden eikä yleensäkään puhunut surullisista tunteista. Eikä myöskään mitään hellyyttäkään näyttänyt. Meillä ei halailtu, ei vanhemmat lapsiaan eikä vanhemmat edes toisiaan. Tunne-elämämme oli siis aika jäyhää ja "kylmää". Olen itsekin sen takia hävennyt ihan järjettömästi kaikkia tunteitani ja on ollut vaikea osoittaa kenellekään välittämistä tai päästä fyysisesti lähelleen.

      Olen yrittänyt oppia nyt itse pois tuollaisesta tunnekylmyydestä ja ainakin toivoisin saavani aikaan sellaista tunneilmapiiriä, että kaikki tunteet on sallittu ja ne ovat luonnollisia.

      Ihailen lapsia näissä tunneasioissa. He ovat niin luonnollisia. Jos tulee tarhassa paha mieli, niin itkun tirauttamisen jälkeen kaikki on taas hyvin. Jos suututtaa, niin vähän polkee jalkaa ja huutaa, niin sitten kohta helpottaa. Voisi tehdä itsellekin hyvää joskus vaikka töissä päästää kunnolla höyryjä ulos. Tuntuu, ettei aikuisen ole soveliasta näyttää muita tunteita kuin iloa. Kaikki pitää tehdä salassa. Jos on koko päivän ahdistava mieli, niin itkua pitää säästää iltaan asti, että yksin itkee salassa. Ja kun yleensä itku helpottaa oloa, niin tunteiden avoin näyttäminen helpottaisi oloa jo päivällä.

    • elämään

      Tietysti siitä kannattaa puhua. Kyllähän lapsesta se tuntuu pahalta, mutta kun asiaa käsittelee juttelemalla siitä niin uskoisin lapsen oppivan myös itse käsittelemään negatiivisia tunteita.

      Minun lapsuudessani äiti lähti toiseen huoneeseen itkemään ja jätti meidät lapset hädissämme ihmettelemään, että teimmekö jotain väärin. Asiasta ei puhuttu jälkeenpäin. Jossain vaiheessa muistan, että äidin itkeskelemään lähteminen tuntui vastenmieliseltä. Se suututti. Eli ei ihan hyvä niinkään.

    • terppa...

      Oma mielipiteeni asiaan on että aikuisen ihmisen tulee hallita tunteensa ja olla kaatamatta niitä lastensa syliin. Negatiiviset tunteet tietenkin. En ala syyttä suotta riehumaankaan niin miksi alkaisin itkemään. Lapsille taas suon ilomielin nämä tunteet ja luotan siihen että esimerkistä ja iän myötä tasaantuvat ja oppivat niitä näyttämään hallitusti. Se että ei itke, ei tarkoita etteikö tunteita olisi. Tietynlainen itsehillintä vain parantaa lähipiirin ja oman itsen elämänlaatua.

      • elämän kirjot esiin.

        jos itkettää se pitää näyttää suoraan lapsille ja kertoa mikä itkettää.
        esim. olipas surullinen elokuva, tai jalkaan sattui tai on ikävä esim. kuollutta omaista.

        kyllä ne lapset ymmärtää, ei ne tyhmiä ole.
        se että peittää tunteensa tekee hallaa lapsille.


      • Kahden pienen äiti

        jollei kaikkia tunteita saa näyttää lapsille! Totta kai saa ja pitääkin lasten nähdä erilaisia tunteita myös vanhemmillaan. Mitä ihmeen peittelemistä niissä on? Lapsethan oppivat vanhempiensa kautta hyväksymään kaikki tunteensa ja käsittelemään niitä, kun niistä yhdessä puhutaan. Mutta tietenkään täysin hallitsemattomasti ei tunteitaan pidä näyttää, siis itkeä hillittömästi ja loputtomasti. Sehän taas saattaisi lisätä lasten pelkoa. Eli saa itkeä, kun sitten kertoo lapsille, että "äiti oli tosi surullinen, koska..."

        Nimimerkin terppa kirjoittama kommentti tuntui mielestäni oudolta...


      • poijh
        Kahden pienen äiti kirjoitti:

        jollei kaikkia tunteita saa näyttää lapsille! Totta kai saa ja pitääkin lasten nähdä erilaisia tunteita myös vanhemmillaan. Mitä ihmeen peittelemistä niissä on? Lapsethan oppivat vanhempiensa kautta hyväksymään kaikki tunteensa ja käsittelemään niitä, kun niistä yhdessä puhutaan. Mutta tietenkään täysin hallitsemattomasti ei tunteitaan pidä näyttää, siis itkeä hillittömästi ja loputtomasti. Sehän taas saattaisi lisätä lasten pelkoa. Eli saa itkeä, kun sitten kertoo lapsille, että "äiti oli tosi surullinen, koska..."

        Nimimerkin terppa kirjoittama kommentti tuntui mielestäni oudolta...

        itkin tänään, kun olin väsynyt (raskaus, riita miehen kanssa jne jne) ja poika 1v4kk tuli viereen kattelemaan ja halasi sitten minua samalla tavalla kun minä lohdutan häntä kun hän itkee... siitäpä tulikin jo paljon parempi mieli ja sitten jo hassuteltiin yhdessä. ja keskustelu miehen kanssa käytiin sit ihan kaksin... ei poika mua ainakaan pelänny ku itkin, en mäkään pelkää häntä kun itkee... minusta aika normaalia


    • ..........

      Minusta itkemistä pitää hiukan hillitä lasten nähden. Itse jos olen itkenyt niin että lapsi näkee, niin olen selittänyt sen jälkeen että äidillä oli paha mieli ja silloin tulee itku. Mutta nyt on kaikki hyvin eikä ole enää pahaa mieltä. Että lapsellakin on välillä paha mieli ja itku tulee. Lapseni ovat vasta pieniä (vanhin 2,5v) eli en osaa sanoa miten hiukan vanhempien kohdalla tekisin/sanoisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe