Melanooma

74

Sain muutama päivä sitten tietää, että poistetussa luomessa olikin sitten pahanlaatuinen melanooma löydös. Breslow 2.9/Clark III.

Laittaaka kohtalon toverit pari riviä tiedottomalle, että mihin tässä pitää nyt varautua.

47

29541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta kolmekymppiset

      Mulla myös poistetusta luomesta on todettu melanooma. Miä nyt tapahtuu, tosi pelottavaa! Miten sulla on asiat edennyt, oliko lisäleikkauksia? Mulla on ensi viikolla uusi leikkaus jossa otetaan enmmän pois...
      tsemppiä!

    • selvinnyt -81

      Mulla myös aivan tavallisen näköinen poistettu luomi olikin melanoomaa. Tapahtui v. 2008 lopussa. Mä tarvitsin lisäleikkauksen eli luomen ympäriltä poistettiin lisää ihoa ja tutkittiin onko se iho tervettä. Onni oli matkassa ja iho oli tervettä! Kaikki toimenpiteet olikin sitten siinä, koska oli pinnallinen melanooma, niin ei aiheuta lisätutkimuksia, eli rankkoja imusolmuketutkimuksia. Seuraan ihoa säännöllisesti ja käyn kontrollissa ihotautilääkärillä tutkituttamassa luomet. Näillä mennään, aurinkoon en mene enää ilman suojautumista aurinkovoiteella ja kevyellä vaatetuksella, ihoni kun palaa niin herkästi.

      Sairastuminen pelästytti todella ja edelleen ihmettelen isoa arpea kädessään. Se on kyllä pieni murhe, olen onnellinen saan jatkaa elämääni. Ajatukset ja tunteet olivat todella raastavia, kun oli vielä epätietoinen mitä tuleman pitää. Elämä jatkuu.

      Tsemppiä sulle!! Ajoissa löydetty melanooma on paras ennuste!
      Käykää ihmiset näyttää luomia lääkärissä!

      • LeniP

        Minulla vastaavan lainen tapaus, kuin 'selvinnyt-81':lla. Vuonna 2005 kävin poistattamassa oikeasta käsivarrestani värittömän luomen, joka oli ilmestynyt puolitoista vuotta aiemmin, eikä oireillut. Parin viikon jälkeen poistosta sain tietää, että patologin tutkimuksessa oli lähetetystä näytteestä löytynyt melanoomaa.

        Lisäleikkaus oli kahden viikon päästä. Tätä edelsi käynti lääkärillä, joka tutki muut vartalollani olevat luomet ja vartijaimusolmukkeen gammakuvaus, jossa paikannettiin lähimmät imusolmukkeet, jotka haluttiin riskien minimoimiseksi myös tutkia. Itse leikkaus tapahtui päiväkirurgisena toimenpiteena, joten pääsin muutaman tunnin päästä kotiin toipumaan. Minulta leikattiin poistetun luomen alueelta 2x2cm (luuhun asti) kokoinen alue ihoa ja lisäksi oikeasta kainalosta kaksi lähintä imusolmuketta, joiden kautta mahdollinen leviäminen olisi tapahtunut.

        Sain tulokset leikkauksesta parin viikon kuluttua ja onnekseni kuulin, että lisää melanoomakudosta ei oltu löydetty. Kontrollitarkastuksissa kävin seuraavat kolme vuotta puolen vuoden välein; syksyllä 2008 viimeisen kerran :)

        ******

        Edellispäivänä kävin poistamassa kaksi luomea; toisen oikeasta kyljestä, toisen oikean rinnan alta ja kuulen tulokset viikon päästä. Vaikka todennäköistä on, että löydöksiä ei ole, seuraa aiempi sairastuminen elämässä edelleen päivittäin. Onneksi on vahva tukiverkosto ympärillä - se auttaa jaksamaan myös terveenä :) Melanoomaa ei yleisesti pidetä nuorten sairautena, mutta näyttääpä täältäkin nuoria kohtalotovereita löytyvän. Itse olin sairastuessani 21-vuotias.


      • kohta kolmekymppiset
        LeniP kirjoitti:

        Minulla vastaavan lainen tapaus, kuin 'selvinnyt-81':lla. Vuonna 2005 kävin poistattamassa oikeasta käsivarrestani värittömän luomen, joka oli ilmestynyt puolitoista vuotta aiemmin, eikä oireillut. Parin viikon jälkeen poistosta sain tietää, että patologin tutkimuksessa oli lähetetystä näytteestä löytynyt melanoomaa.

        Lisäleikkaus oli kahden viikon päästä. Tätä edelsi käynti lääkärillä, joka tutki muut vartalollani olevat luomet ja vartijaimusolmukkeen gammakuvaus, jossa paikannettiin lähimmät imusolmukkeet, jotka haluttiin riskien minimoimiseksi myös tutkia. Itse leikkaus tapahtui päiväkirurgisena toimenpiteena, joten pääsin muutaman tunnin päästä kotiin toipumaan. Minulta leikattiin poistetun luomen alueelta 2x2cm (luuhun asti) kokoinen alue ihoa ja lisäksi oikeasta kainalosta kaksi lähintä imusolmuketta, joiden kautta mahdollinen leviäminen olisi tapahtunut.

        Sain tulokset leikkauksesta parin viikon kuluttua ja onnekseni kuulin, että lisää melanoomakudosta ei oltu löydetty. Kontrollitarkastuksissa kävin seuraavat kolme vuotta puolen vuoden välein; syksyllä 2008 viimeisen kerran :)

        ******

        Edellispäivänä kävin poistamassa kaksi luomea; toisen oikeasta kyljestä, toisen oikean rinnan alta ja kuulen tulokset viikon päästä. Vaikka todennäköistä on, että löydöksiä ei ole, seuraa aiempi sairastuminen elämässä edelleen päivittäin. Onneksi on vahva tukiverkosto ympärillä - se auttaa jaksamaan myös terveenä :) Melanoomaa ei yleisesti pidetä nuorten sairautena, mutta näyttääpä täältäkin nuoria kohtalotovereita löytyvän. Itse olin sairastuessani 21-vuotias.

        Kiva kuulla muiden kokemuksia!
        Mullakin poistettiin 2 viikkoa sitten poistetun luomen paikalta ihoa lisää, 1,5 cm syvyydeltä. Siitä en ole vielä tulkosia saanut, tällä viikolla pitäisi tulla mutta hirvittää soittaa....
        Olin myös jo keuhkoröntgenissä ja imusolmukkeet ja maha tutkittiin ultralla, siellä ei näkynyt muuta erikoista kuin suurentunut toinen munasarja (jolla ei kuulemma melanooman kanssa tekemistä). Mutta gynekologille mut lähetettiin tutkittavaksi kuitenkin.
        Mäkin olen nuori eli 29v, ja vaalea. Aurinkoon ei enää tee mieli makaamaan.
        Voi kun saisin nyt hyvät tulokset tästä toisesta leikkauksesta, ajatukset on sekavat ja pelottaa tosi paljon.
        Kirjoittakaa vaan muutkin kohtalotoverit!


      • kuutar_
        kohta kolmekymppiset kirjoitti:

        Kiva kuulla muiden kokemuksia!
        Mullakin poistettiin 2 viikkoa sitten poistetun luomen paikalta ihoa lisää, 1,5 cm syvyydeltä. Siitä en ole vielä tulkosia saanut, tällä viikolla pitäisi tulla mutta hirvittää soittaa....
        Olin myös jo keuhkoröntgenissä ja imusolmukkeet ja maha tutkittiin ultralla, siellä ei näkynyt muuta erikoista kuin suurentunut toinen munasarja (jolla ei kuulemma melanooman kanssa tekemistä). Mutta gynekologille mut lähetettiin tutkittavaksi kuitenkin.
        Mäkin olen nuori eli 29v, ja vaalea. Aurinkoon ei enää tee mieli makaamaan.
        Voi kun saisin nyt hyvät tulokset tästä toisesta leikkauksesta, ajatukset on sekavat ja pelottaa tosi paljon.
        Kirjoittakaa vaan muutkin kohtalotoverit!

        Minulta löydettiin myös poistetusta luomesta viime vuoden lopulla melanooma Breslow 1.8/Clark III. Ikää alle 30. Kutsu tuli leikkaukseen jossa leikattiin lisää ihoa ja kudosta poistetun luomen kohdalta ja tehtiin myös vartijasolmuke tutkimus. Leikkaukseen menin aamulla ja pääsin illalla kotiin. Sitten jäinkin odottamaan tuloksia ja ei aikaakaan kun lääkäri soitti ja kertoi vartijasolmukkeistani löytyneen melanoomasoluja.

        Edessä oli siis koko kainalon imusolmukkeiden tyhjennysleikkaus, sairaalassa olin kolme päivää ja sairauslomaakin tuli sitten kuukauden verran. Pari viikkoa sitten kävin TT-kuvauksessa ja kaikki näytti viimein onnekseni hyvältä! nyt olen seurannassa 4kk välein ja uusintakuvauksissa käyn 6kk välein. Vieläkään en ole sisäistänyt koko sairautta, ainoastaan arpi kainalossa ja kropassa muistuttaa millaisen harmin tuo pieni luomi saikaan aikaan...

        Tuleva kesä hiukan jännittää, että varmasti suojaan tarpeeksi itseäni auringolta sillä ainainen pelko siitä että tauti uusiikin on kokoajan läsnä.


      • Auringon lapsi
        kuutar_ kirjoitti:

        Minulta löydettiin myös poistetusta luomesta viime vuoden lopulla melanooma Breslow 1.8/Clark III. Ikää alle 30. Kutsu tuli leikkaukseen jossa leikattiin lisää ihoa ja kudosta poistetun luomen kohdalta ja tehtiin myös vartijasolmuke tutkimus. Leikkaukseen menin aamulla ja pääsin illalla kotiin. Sitten jäinkin odottamaan tuloksia ja ei aikaakaan kun lääkäri soitti ja kertoi vartijasolmukkeistani löytyneen melanoomasoluja.

        Edessä oli siis koko kainalon imusolmukkeiden tyhjennysleikkaus, sairaalassa olin kolme päivää ja sairauslomaakin tuli sitten kuukauden verran. Pari viikkoa sitten kävin TT-kuvauksessa ja kaikki näytti viimein onnekseni hyvältä! nyt olen seurannassa 4kk välein ja uusintakuvauksissa käyn 6kk välein. Vieläkään en ole sisäistänyt koko sairautta, ainoastaan arpi kainalossa ja kropassa muistuttaa millaisen harmin tuo pieni luomi saikaan aikaan...

        Tuleva kesä hiukan jännittää, että varmasti suojaan tarpeeksi itseäni auringolta sillä ainainen pelko siitä että tauti uusiikin on kokoajan läsnä.

        Minulla todettiin kesäkuussa 2010 melanooma, breslow 0,6. Poistatin luomen oma-aloitteisesti, ja ennakko-odotusten mukaan luomen piti olla hyvälaatuinen. Yllätyksellisen tuloksen saatuani, siis melanooman, lähinnä hymyilytti. Enpä poistanut luomea turhan takia. Nyt laajennusleikkauksen ja vartijaimusolmukkeiden poiston jälkeen olen lähestulkoon terve nuorukainen. Vartijasolmukkeet poistettiin kasvaimen laadun vuoksi, vaikka normaalisti tuon kokoinen kasvain ei vaadi vartijasolmukkeiden poistoa. Viiden vuoden ajan on niitä kontrollikäyntejä, muttei huoleta.

        Olen intohimoinen auringonottaja, joka pystyy makaamaan auringossa koko päivän. En pala helposti, mutta siitä huolimatta olen polttanut itseni säännöllisesti joka kesä. Viime kesänä oli vuosituhannen kesä, olinko varjossa. En taatusti ollut, vaan otin entistä innokkaammin aurinkoa tulokset saatuani. No, myönnettäköön, että olin sen verran varovaisempi, etten polttanut itseäni kertaakaan, ainoastaan rajamailla käytiin. Olin varmaan melkoinen näky keppeineni, arpineni ja laastareineni loppukesästä :)

        Kohtalotovereilleni sanoisin, että on ihan järkevää varoa liikaa aurinkoa, muttei kannata olla liian hysteerinen. Melanooma on tullakseen, jos on tullakseen. Minun kohdallani melanooma on kyllä liiallisen auringonoton seurausta. Kuolen mieluummin, kuin rupeaisin kaihtamaan aurinkoa.


    • <<<

      Sairastui ihosyöpään kolme vuotta sitten.
      Viime Keskiviikkona taistelu oli ohi.
      Siihen sisältyi toivoa ja pettymyksiä, sydän ehti vuoroin iloita ja vuoroin murtua. Kenellekään en toivoisi tällaista.

      • kohta kolmekymppiset

        Olen tosi pahoillani.. Kyllä ei tosiaankaan toivoisi kenellekään.
        Oliko hänen tapauksessaan kyse melanomasta?
        Voimia ja jaksamista sinne.


    • 74

      Vielä täällä, aikamoinen pala lähti sitten selästä ja molemmista kainaloista samoin. Toipuminen oli nopeaa ja arvet on komeat, lievästi ilmaistuna. Jäljelle jäi kyllä kipuja ja kolotuksia, muttei mitään ylitsepääsemätöntä. Kontrolleja pari ollut nyt ja pari luomea on poistettu, mutta ne oli ok.
      Psyyke oli kyllä kovilla ja aina se nousee pintaan ennen kontrolleja. Vaikka välitön uhka on kai ohi, niin kyllä tätä saa kantaa mukanaan nyt ja seuraavat viisi vuotta joka päivä.
      Jotain hyvääkin! Elämää on alkanut kyllä arvosamaan ja katsomaan eri lailla.

      Voimia!

      • Nyyti1

        Täällä kanssa tuore potilas. Leikkaukseen ja tarkempiin tutkimuksiin odottelen pääsyä näinä päivinä (lähete laitettiin kiireellisenä).
        Osaisiko joku teistä selittää clarkin asteikon, eli mihin arviointi perustuu? Itse ymmärsin sen niin että leviämistodennäköisyys on suurempi, mitä isompi luku on (I-V). itselläni se on IV, ja lääkäri oli aika vakavana. Mutta millä perusteella se loppujen lopuksi mitataan? breslow oli 2,1.

        Onko teillä jouduttu tekemään ihonsiirtoa leikkauksen yhteydessä (jossa poistetaan tervettä ihoa ympäriltä), vai onko iho vain "kurottu kasaan"?

        Huoh. odottavan aika on -todella- pitkä. leikkaus ei jännitä, mutta ne kokeiden tulokset...

        Jaksamisia kaikille! :)


      • artsikannin876y

        Mutta voiko syöpäsolu päästä leviämään leikkauksessa, avohaava, niin vren mukana johokin elimistöön? Eikö melanoomaan leikattuun anneta sitten mitään sytostaatti tai sädehoitoa ihan vaan turvaksi, jotta kaikki syöpäsolut elimistöstä kuolisivat, jos ja kun niitä on päässyt jonnekkin.
        Se vaan kun on niin yllätys sitten, kun yhtäkkiä tuleekin jälleen oire ja löytyy syöpä jostakin melanoomana.


    • aurinkomaan asukki

      Melanooma on, kun se aikoinaan löydetään ja poistetaan ihan ok juttu. Mulla oli v.2000 edellisen kerran ja sen jälkeen kävin ensin 3 kk välein tarkistuksissa ja sitten 6 kk ja nyt vuoden välein. Tänä vuonna löydettiin taas yksi löydös ja leikattiin heti pois ja tulos oli 10 - 30 % varmuudella olisi tullut melanoomaksi. Meidän perhe käy säännöllisesti tutkimuksissa ja kahdella lapsella kolmesta on tavattu joko esi melanooma tai sitten 3 luokan melanooma, jotenka lääkärin lausunnon mukaan melanooma on periytyvä sairaus, joka ei välttämättä johdu auringosta, mutta aurinko voi auttaa sen synnyssä. Itse asun maassa. jossa on aurinkoa yli 350 päivää vuodessa saatavissa, jotenka asia on mulle jokapäiväistä elämää ja sen kanssa on oppinut elämään. Suomalaisen iho on niin vaalea, että se palaa helposti ja jo yksi palo kerta voi olla tarpeeksi, mutta ei välttämättä johdä melanoomaan. Omat leikatut kohdat ovat olleet paikoissa, jossa normaalisti on vaate päällä, jotenka ne eivät auringosta johdu suoranaisesti. Siispä , jos sulla on tummia luomia, seuraa niitä ja tarkistuta ne lääkärillä, niin sun ei tarvi huolestua asiasta sen enempää. Hoitamaton melanooma kyllä auttaa elämän kaaren lyhentämisessä, joka vuosi poistuu joukostamme useita ihmisiä melanooman takia. Kysymykseesi, mihin sun tarvitsisi varautua, sanon että tarkistuta ihosi ja luomesi säännöllisti nyt ja tulevaisuudessa, niin kaikki on ihan ok ja leikkauta kaikki arveluttavat luomet pois, kyllä lääkärit tietää niistä tänä päivänä aika paljon, jotenka luota heidän sanaansa. Minullakin, kuten sinullakin ovat parhaat päivät vielä edessä päin

      • uusipotilas

        Kuulin toukokuun ensimmäisellä viikolla että navan yläpuolelta poistetussa luomessa oli melanooma, gammakuvaus ja leikkaus on toukokuun viimeisellä viikolla, ilmeisesti otetaan lisää pois vatsan päältä ja mahdollisesti imusolmukkeita leikataan myös. En osannut kysyä mitään mistään asteikosta kuinka paha se oli mutta ensi viikolla käyn lääkärillä niin täytyy kysyä. Sanottiin kuitenkin että oli 1,5mm syvä ja luomenpoisto tehtiin 2-3mm syvänä.
        Hyvä että tänne on kirjoittanut myös ne jotka on selvinneet pahimmasta, lohduttavaa luettavaa.


      • aurinkomaan asukki
        uusipotilas kirjoitti:

        Kuulin toukokuun ensimmäisellä viikolla että navan yläpuolelta poistetussa luomessa oli melanooma, gammakuvaus ja leikkaus on toukokuun viimeisellä viikolla, ilmeisesti otetaan lisää pois vatsan päältä ja mahdollisesti imusolmukkeita leikataan myös. En osannut kysyä mitään mistään asteikosta kuinka paha se oli mutta ensi viikolla käyn lääkärillä niin täytyy kysyä. Sanottiin kuitenkin että oli 1,5mm syvä ja luomenpoisto tehtiin 2-3mm syvänä.
        Hyvä että tänne on kirjoittanut myös ne jotka on selvinneet pahimmasta, lohduttavaa luettavaa.

        Meillä täällä ei tehdä mitään kuvauksia asian johdosta, vain laboradorion tulokset kertoo tarpeellisen. Tiedän tapauksen, jossa lääkäri heti näki, että nyt on vakavammasta asiasta kysymys ja teki leikkauksen saman tien ja oli kolmannen asteen melanoomasta kysymyksessä. Toinen oli selässä vyötärön yläpuolella ja toinen rintalastan alapuolella edessä. Molempiin ommeltiin toistakymmentä tikkiä kahteen kerrokseen, jotenka on täytynyt olla syvältä se luomen poisto ollut. Nyt hän käy kuten minäkin kolmen kuukauden välein tarkastuksessa. Elämä jatkuu normaalisti, enkä minä sitä ole surrut sen jälkeen kun kerran poistettiin ja todettiin että kaikki saatiin pois. Vaimo seuraa mun luomiani ja jos jotain uutta ilmenee, niin ei kun tarkastukseen ja asia heti pois päiväjärjestyksestä. Meillä on klinikoita melkein joka kaupungin osassa, jotka ovat perehtyneet yksinomaan tähän asiaan. Siksi on niin helppo päästä tutkimuksiin. Positiivinen ajattelu auttaa tässäkin asiassa, kuten kaikissa muissakin asioissa. Sureminen eikun pahentaa vaan asiaa.
        Elikä kuten olen edellisessä sanonut: Minullakin, kuten sinullakin ovat parhaat päivät vielä edessä päin


      • ääksss
        aurinkomaan asukki kirjoitti:

        Meillä täällä ei tehdä mitään kuvauksia asian johdosta, vain laboradorion tulokset kertoo tarpeellisen. Tiedän tapauksen, jossa lääkäri heti näki, että nyt on vakavammasta asiasta kysymys ja teki leikkauksen saman tien ja oli kolmannen asteen melanoomasta kysymyksessä. Toinen oli selässä vyötärön yläpuolella ja toinen rintalastan alapuolella edessä. Molempiin ommeltiin toistakymmentä tikkiä kahteen kerrokseen, jotenka on täytynyt olla syvältä se luomen poisto ollut. Nyt hän käy kuten minäkin kolmen kuukauden välein tarkastuksessa. Elämä jatkuu normaalisti, enkä minä sitä ole surrut sen jälkeen kun kerran poistettiin ja todettiin että kaikki saatiin pois. Vaimo seuraa mun luomiani ja jos jotain uutta ilmenee, niin ei kun tarkastukseen ja asia heti pois päiväjärjestyksestä. Meillä on klinikoita melkein joka kaupungin osassa, jotka ovat perehtyneet yksinomaan tähän asiaan. Siksi on niin helppo päästä tutkimuksiin. Positiivinen ajattelu auttaa tässäkin asiassa, kuten kaikissa muissakin asioissa. Sureminen eikun pahentaa vaan asiaa.
        Elikä kuten olen edellisessä sanonut: Minullakin, kuten sinullakin ovat parhaat päivät vielä edessä päin

        minkä värinen on terve luomi ? kuinka nopeasti melanooma kehittyy ku mulla on rikkinäinen luomi solusluun kuopas nii se poistetaan ens viikolla . ja lapaluun yläpuolella iha ok näkönen mut vähän punertava jostain kohasta nii voiko siinä olla melanooma? jos joku tietää nii pliiis kertokaa oon todella huolestunut.ja sit mulle on tullu uusiaki luomia nii onko se normaalia et niitä tulee silloin tällöin ne on pieniä mut mua huolestuttaa et ne kasvaa? : '(


      • kohta kolmekymppiset
        ääksss kirjoitti:

        minkä värinen on terve luomi ? kuinka nopeasti melanooma kehittyy ku mulla on rikkinäinen luomi solusluun kuopas nii se poistetaan ens viikolla . ja lapaluun yläpuolella iha ok näkönen mut vähän punertava jostain kohasta nii voiko siinä olla melanooma? jos joku tietää nii pliiis kertokaa oon todella huolestunut.ja sit mulle on tullu uusiaki luomia nii onko se normaalia et niitä tulee silloin tällöin ne on pieniä mut mua huolestuttaa et ne kasvaa? : '(

        Uusipotilas - Mikä on vointisi nyt? Toinen leikkaus on ilmeisesti jo ollut?
        Mulla ensimmäinen 3kk tarkistus tulossa, tässä välissä vielä poistatin pari muuta tummaa luomea, jotka osoittautuivat onneksi normaaleiksi.
        Kiva lukea täältä muitten kokemuksia, ja totta positiivinen ajattelu on todella tärkeää. Kyllä elämä on sentään hieno lahja!


      • neda1
        kohta kolmekymppiset kirjoitti:

        Uusipotilas - Mikä on vointisi nyt? Toinen leikkaus on ilmeisesti jo ollut?
        Mulla ensimmäinen 3kk tarkistus tulossa, tässä välissä vielä poistatin pari muuta tummaa luomea, jotka osoittautuivat onneksi normaaleiksi.
        Kiva lukea täältä muitten kokemuksia, ja totta positiivinen ajattelu on todella tärkeää. Kyllä elämä on sentään hieno lahja!

        Täälläkin tuore tapaus. Leikkaus juuri tehty, kainalosta poistettu vartijaimusolmukkeita, ja nyt tuloksia pitäisi odotella pari viikkoa (ahdistus...). Aika lailla mietityttää tulokset, olen ymmärtänyt että jos pesäkkeitä löytyy, niin seuraavaksi tyhjennettäisiin koko kainalo, ja sama rumba alkaisi alusta. Mietityttää myös tarvittaisiinko tuossa vaiheessa jo jotain lääkityksiä?

        Lääkärit eivät oikein kerro mitään, en ole saanut mitään dokumentteja leikkauksesta, enkä kenenkään lääkärin/hoitajan yhteystietoja jolta voisi mieltä askarruttavia asioita kysellä. Leikkauksen jälkeen en saanut edes tavata lääkäriä. Jotenkin turhauttavaa, sillä epätietoisuus tässä taudissa on se kaikista kurjin asia. Töihin tekisi kovasti jo mieli, mutta sairaslomaa tipahti kuukausi, ja kauhistaa ajatuskin, jos joutuisi uuden leikkauksen tiimoilta olemaan vielä toisen kuukauden kotona.


      • neda1 kirjoitti:

        Täälläkin tuore tapaus. Leikkaus juuri tehty, kainalosta poistettu vartijaimusolmukkeita, ja nyt tuloksia pitäisi odotella pari viikkoa (ahdistus...). Aika lailla mietityttää tulokset, olen ymmärtänyt että jos pesäkkeitä löytyy, niin seuraavaksi tyhjennettäisiin koko kainalo, ja sama rumba alkaisi alusta. Mietityttää myös tarvittaisiinko tuossa vaiheessa jo jotain lääkityksiä?

        Lääkärit eivät oikein kerro mitään, en ole saanut mitään dokumentteja leikkauksesta, enkä kenenkään lääkärin/hoitajan yhteystietoja jolta voisi mieltä askarruttavia asioita kysellä. Leikkauksen jälkeen en saanut edes tavata lääkäriä. Jotenkin turhauttavaa, sillä epätietoisuus tässä taudissa on se kaikista kurjin asia. Töihin tekisi kovasti jo mieli, mutta sairaslomaa tipahti kuukausi, ja kauhistaa ajatuskin, jos joutuisi uuden leikkauksen tiimoilta olemaan vielä toisen kuukauden kotona.

        poistatin luomen elokuun puolivälissä. tämä poistettu luomi ei ollut sen kummemmin erikoisen näköinen, vaan häiritsi puolisoani sen verran, että menin näyttämään ja lääkärikin totesi että hyvänlaatuisen näköinen.
        viikko poiston jälkeen sain lääkäriltä soiton jossa kerrottin luomessa olleen melanooma.
        kuukausi luomen poiston jälkeen poistettiin lisää kudosta joka todettiin olevan ok.

        nyt kuitenkin mietityttää, kun mitään muuta tutkimusta ei tehty, että voihan melanooma olla myös jossain muussa luomessa, ja etäpesäkkeitä voi alkaa syntyä vaikka luulee olevansa terve.

        nyt vois jo väittää olevansa ihan vainoharhainen tän asian suhteen. en toki mieti koko ajan asiaa, mutta välillä ihoa ja varsinkin joitakin luomia kutittaa todella paljon ja tekisi mieli mennä otattamaan vielä pari luomea pois.

        miten te, jotka olette saaneet positiivisen diagnoosin, ettekä ole käyneet tarkemmissa tutkimuksissa, olette asian kanssa pärjänneet?

        onko täällä ketään, joka olisi myöhemmin poistattanut luomen jossa on todettu olevan melanooma, mitä sen jälkeen on tapahtunut?

        onko kellään mitään oireita? mistään en ole löytänyt muista oireita kuin kutinan jos ei puhuta luomien ulkonäkö muutoksista


      • -ra
        tmjns kirjoitti:

        poistatin luomen elokuun puolivälissä. tämä poistettu luomi ei ollut sen kummemmin erikoisen näköinen, vaan häiritsi puolisoani sen verran, että menin näyttämään ja lääkärikin totesi että hyvänlaatuisen näköinen.
        viikko poiston jälkeen sain lääkäriltä soiton jossa kerrottin luomessa olleen melanooma.
        kuukausi luomen poiston jälkeen poistettiin lisää kudosta joka todettiin olevan ok.

        nyt kuitenkin mietityttää, kun mitään muuta tutkimusta ei tehty, että voihan melanooma olla myös jossain muussa luomessa, ja etäpesäkkeitä voi alkaa syntyä vaikka luulee olevansa terve.

        nyt vois jo väittää olevansa ihan vainoharhainen tän asian suhteen. en toki mieti koko ajan asiaa, mutta välillä ihoa ja varsinkin joitakin luomia kutittaa todella paljon ja tekisi mieli mennä otattamaan vielä pari luomea pois.

        miten te, jotka olette saaneet positiivisen diagnoosin, ettekä ole käyneet tarkemmissa tutkimuksissa, olette asian kanssa pärjänneet?

        onko täällä ketään, joka olisi myöhemmin poistattanut luomen jossa on todettu olevan melanooma, mitä sen jälkeen on tapahtunut?

        onko kellään mitään oireita? mistään en ole löytänyt muista oireita kuin kutinan jos ei puhuta luomien ulkonäkö muutoksista

        kainaloissa kaksi mustaa isoa suurta luomea.Tytär kävi lääkärissä ja olisi halunnut jotta ne poistetaan,eivät suostuneet tervarissa,eivätkä antaneet lähetettä ihotautilääkärille,pelottaa jos niistä löydetään syöpää.Yksityisektorilla asia olisi hoidettu heti,muttei ole sellaisia rahoja.leikkaussalin vuokraan,lääkärinpalkkioihin ym.


      • tmjns (sama)
        -ra kirjoitti:

        kainaloissa kaksi mustaa isoa suurta luomea.Tytär kävi lääkärissä ja olisi halunnut jotta ne poistetaan,eivät suostuneet tervarissa,eivätkä antaneet lähetettä ihotautilääkärille,pelottaa jos niistä löydetään syöpää.Yksityisektorilla asia olisi hoidettu heti,muttei ole sellaisia rahoja.leikkaussalin vuokraan,lääkärinpalkkioihin ym.

        oma käsitykseni on, ettei ole lääkärin päätettävissä otetaanko luomi pois vai ei. ainakin oma kokemus oli, että lääkäri otti luomen pois vaikka sanoi sen olevan hyvänlaatauinen omasta mielestään - otti pois koska itse halusin sen poistettavan. ja kuten aiemmin kirjoitin, on aika epätietoinen olo nyt vaikka näytepalasta ei sit mitään löytynytkään. siks epätietoinen, koska luomessa oli melanooma, miks se ei vois olla jossain toisessa luomessa myös ja alkaisi levitä sieltä käsin. no, nyt on kainaloiden ja rintakehän alueella, ympäriinsä ihmeellisiä pistoksia, kipeitä kohtia sekä nivusissa outo tunne, jota en osaa sanoin kertoa. mulla ei ainakaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin mennä lääkäriin, ja selvittää mitä kautta lähden etenemään koska haluan itselleni tehtävän tarkemman tutkimuksen sekä muutaman luomen, että kainaloiden ja nivusten alueelta. eikä terveyttä ja rahaa kannata laittaa samaan vaakakuppiin. luomenpoisto on pientoimenpide, joten se ei maksa yksityiselläkään paljoa. ei siihen leikkaussalia tarvita, ihan toimenpidehuone riittää. ja vaikka maksaisi, ja hoitoa haluaa, on se vaan maksettava ettei tarvitse myöhemmin katua.


      • Aurinkomaan asukki
        tmjns (sama) kirjoitti:

        oma käsitykseni on, ettei ole lääkärin päätettävissä otetaanko luomi pois vai ei. ainakin oma kokemus oli, että lääkäri otti luomen pois vaikka sanoi sen olevan hyvänlaatauinen omasta mielestään - otti pois koska itse halusin sen poistettavan. ja kuten aiemmin kirjoitin, on aika epätietoinen olo nyt vaikka näytepalasta ei sit mitään löytynytkään. siks epätietoinen, koska luomessa oli melanooma, miks se ei vois olla jossain toisessa luomessa myös ja alkaisi levitä sieltä käsin. no, nyt on kainaloiden ja rintakehän alueella, ympäriinsä ihmeellisiä pistoksia, kipeitä kohtia sekä nivusissa outo tunne, jota en osaa sanoin kertoa. mulla ei ainakaan ole muuta vaihtoehtoa, kuin mennä lääkäriin, ja selvittää mitä kautta lähden etenemään koska haluan itselleni tehtävän tarkemman tutkimuksen sekä muutaman luomen, että kainaloiden ja nivusten alueelta. eikä terveyttä ja rahaa kannata laittaa samaan vaakakuppiin. luomenpoisto on pientoimenpide, joten se ei maksa yksityiselläkään paljoa. ei siihen leikkaussalia tarvita, ihan toimenpidehuone riittää. ja vaikka maksaisi, ja hoitoa haluaa, on se vaan maksettava ettei tarvitse myöhemmin katua.

        Kiitos viesteistäsi! Olen ollut vähän kiireinen viime aikoina (lomalla ja nyt töissä) ja just katsoin koneelta onki tullut viestejä ja olihan siellä. Itselläni on luomitarkastus joka vuosi ja joskus jopa joka neljän kuukauden välein. Meillä on kunnassa monta speciaalilääkäri keskusta, jotka ovat eriokoistuneet vain melanoomaan ja ihotauteihin. Siellä on lääkäri joka käyttää ensin silmämääräistä, suurennuslasilla tehtävää tarkastusta ja sitten jos tarvii, niin ottaa kameran, jota kuljettaa luomen päällä ja katsoo kuvaruudusta suurennettua kuvaa. Itselläni oli tänä vuonna tarkastuksessa löydetty luomi, jossa oli ohut vaalea raita. Tätä lääkäri epäili melanoomaksi, jotenka sanoin hänelle, että pois ja heti ja niin se lähti laboratorioon ja parin pääivän kuluttua tuli vastaus, että voi kehittyä melanoomaksi 10 - 30 % varmuudella. Nyt sitten käyn 4 - 6 kk kuluttua seuraavan kerran tarkastuksessa. Näistä luomista ei ole minulle mitään haittaa, vaikka vaimoni sanookin minun olevan luomitehtailija, kun niitä on vähän joka puolella kehoa. Vaimoni aina silloin tällöin tarkastaa niitä ja jos joku alkaa kasvamaan, tai muuttaa väriä, niin ei muuta kuin lääkärin tarkastukseen.
        Valitsen itselleni käytettävät henkilökohtaiset tuotteet, kuten saippuat, shamppoot, deodorantit, hammastahnat, suuvedet jne. Valitetavasti melkein kaikissa em tuotteissa on vaikuttavina aineina pahoja kemikaaleja, jotka VOIVAT aiheuttaa syöpää, kutinaa ja kerääntyy elimistöön ja muutakin pahaa tehdä. Tätä ei suuri enemmistö näiden tuotteiden käyttäjistä tiedä, eikä haluakkaan tietää. Itse käyn netissä katsomassa mitä mikin kemikaalio sisältää ja siinä on minun kriteerini valita tuotteet. Koneelta kun löytää vastauksen melkein mihin kysymykseen tahansa.
        Kuten ennenkin olen kirjoittanut täällä, minulla on parhaat päivät edessä päin, vaikka olenkin ensimmäisen vuoden suurista ikäluokista ja jään vajaan vuoden kuluttua pitkälle lomalle. Että tälläisiä terveisiä aurinkomaan asukkaalta tällä kertaa.


      • Aurinkomaan asukki kirjoitti:

        Kiitos viesteistäsi! Olen ollut vähän kiireinen viime aikoina (lomalla ja nyt töissä) ja just katsoin koneelta onki tullut viestejä ja olihan siellä. Itselläni on luomitarkastus joka vuosi ja joskus jopa joka neljän kuukauden välein. Meillä on kunnassa monta speciaalilääkäri keskusta, jotka ovat eriokoistuneet vain melanoomaan ja ihotauteihin. Siellä on lääkäri joka käyttää ensin silmämääräistä, suurennuslasilla tehtävää tarkastusta ja sitten jos tarvii, niin ottaa kameran, jota kuljettaa luomen päällä ja katsoo kuvaruudusta suurennettua kuvaa. Itselläni oli tänä vuonna tarkastuksessa löydetty luomi, jossa oli ohut vaalea raita. Tätä lääkäri epäili melanoomaksi, jotenka sanoin hänelle, että pois ja heti ja niin se lähti laboratorioon ja parin pääivän kuluttua tuli vastaus, että voi kehittyä melanoomaksi 10 - 30 % varmuudella. Nyt sitten käyn 4 - 6 kk kuluttua seuraavan kerran tarkastuksessa. Näistä luomista ei ole minulle mitään haittaa, vaikka vaimoni sanookin minun olevan luomitehtailija, kun niitä on vähän joka puolella kehoa. Vaimoni aina silloin tällöin tarkastaa niitä ja jos joku alkaa kasvamaan, tai muuttaa väriä, niin ei muuta kuin lääkärin tarkastukseen.
        Valitsen itselleni käytettävät henkilökohtaiset tuotteet, kuten saippuat, shamppoot, deodorantit, hammastahnat, suuvedet jne. Valitetavasti melkein kaikissa em tuotteissa on vaikuttavina aineina pahoja kemikaaleja, jotka VOIVAT aiheuttaa syöpää, kutinaa ja kerääntyy elimistöön ja muutakin pahaa tehdä. Tätä ei suuri enemmistö näiden tuotteiden käyttäjistä tiedä, eikä haluakkaan tietää. Itse käyn netissä katsomassa mitä mikin kemikaalio sisältää ja siinä on minun kriteerini valita tuotteet. Koneelta kun löytää vastauksen melkein mihin kysymykseen tahansa.
        Kuten ennenkin olen kirjoittanut täällä, minulla on parhaat päivät edessä päin, vaikka olenkin ensimmäisen vuoden suurista ikäluokista ja jään vajaan vuoden kuluttua pitkälle lomalle. Että tälläisiä terveisiä aurinkomaan asukkaalta tällä kertaa.

        soittelin pari viikkoa sitten sairaalaan ja pyysin että lähettäävät mulle tulokset näytepalan poistosta.
        suureksi yllätyksekseni sairaanhoitaja kysyi olenko jo saanut viimeisimmän lausunnon?
        kysyin että mikäs se viimeisin on? olen kyselemässä syyskuun tuloksia, kun en ole niitäkään saanut vaikka näin sovittiin.
        kuulemma lääkäri oli joulukuussa analysoinut syyskuun tulokset ja sen analysoinnin tulokset pitäisi kanssa olla minulla, kuulemma lukee jakelussa.
        no, mitään en ollut saanut, ja mikä parasta. tässä viimeisimmässä lausunnossa lääkäri on myös ohjeistanut minua siitä kuinka tämän "taudin" kanssa eletään jatkossa.

        minun pitää itse varata aika puolen vuoden välein tutkimuksiin seuraavan kahden vuoden ajan (jopa viiden), eikä kukaan ollut viitsinyt asiasta mulle mitään mainita - ja minä oikeasti luulin että kaikki oli jo ohi :)


      • Aurinkomaan asukki
        tmjns kirjoitti:

        soittelin pari viikkoa sitten sairaalaan ja pyysin että lähettäävät mulle tulokset näytepalan poistosta.
        suureksi yllätyksekseni sairaanhoitaja kysyi olenko jo saanut viimeisimmän lausunnon?
        kysyin että mikäs se viimeisin on? olen kyselemässä syyskuun tuloksia, kun en ole niitäkään saanut vaikka näin sovittiin.
        kuulemma lääkäri oli joulukuussa analysoinut syyskuun tulokset ja sen analysoinnin tulokset pitäisi kanssa olla minulla, kuulemma lukee jakelussa.
        no, mitään en ollut saanut, ja mikä parasta. tässä viimeisimmässä lausunnossa lääkäri on myös ohjeistanut minua siitä kuinka tämän "taudin" kanssa eletään jatkossa.

        minun pitää itse varata aika puolen vuoden välein tutkimuksiin seuraavan kahden vuoden ajan (jopa viiden), eikä kukaan ollut viitsinyt asiasta mulle mitään mainita - ja minä oikeasti luulin että kaikki oli jo ohi :)

        Liian kauan on kestänyt tuo analysointi. Meillä kesktää kaksi kolme päivää. MUTTA jos kerran on löydetty jotain, niin siitä on aina täälläkin jatkotutkimukset 3 kk , 4 kk tai puolen vuoden välein. Itse olen nyt puolen vuoden välein ja helmikuussa pitäisi seuraavan kerran mennä syyniin ja teen sen ihan mielelläni, koska haluan, että
        minulle ei tule enää melanoomaa, vaan ne löydetään aikaisessa vaiheessa.
        Sinullakin, kuten minulla on parhaat päivät edessä päin.
        Terveisin aurinkomaan asukki


      • mila5
        -ra kirjoitti:

        kainaloissa kaksi mustaa isoa suurta luomea.Tytär kävi lääkärissä ja olisi halunnut jotta ne poistetaan,eivät suostuneet tervarissa,eivätkä antaneet lähetettä ihotautilääkärille,pelottaa jos niistä löydetään syöpää.Yksityisektorilla asia olisi hoidettu heti,muttei ole sellaisia rahoja.leikkaussalin vuokraan,lääkärinpalkkioihin ym.

        Terveyskeskuslääkäri katsoi luomeani ja totesi,että se pitää tutkia ja pyysi ihotautilääkärin paikalle välittömästi. Ihotautilääkäri leikkasi luomen ja näyte lähetettiin patologile. Todettiin, että on melanoma ja jouduin gamma- ja isotooppi-
        kuvauksiin. Leikattiin pois enemmän luomen ympäristöä ja vartijaimusolmuke, joka
        tutkittiin ja jossa oli vielä syöpäsolua. Joudun uuteen leikkaukseen, jossa poistetaan imusolmukkeet.


      • Veijoas
        Aurinkomaan asukki kirjoitti:

        Liian kauan on kestänyt tuo analysointi. Meillä kesktää kaksi kolme päivää. MUTTA jos kerran on löydetty jotain, niin siitä on aina täälläkin jatkotutkimukset 3 kk , 4 kk tai puolen vuoden välein. Itse olen nyt puolen vuoden välein ja helmikuussa pitäisi seuraavan kerran mennä syyniin ja teen sen ihan mielelläni, koska haluan, että
        minulle ei tule enää melanoomaa, vaan ne löydetään aikaisessa vaiheessa.
        Sinullakin, kuten minulla on parhaat päivät edessä päin.
        Terveisin aurinkomaan asukki

        Minulla tuli tänään Clark 11 Breslow 0,2
        Mitähän tarkoittaa???


    • lue, niin tiedät
    • tuntematon potilas

      moi.reilu viikko sit poistettu reidestä tervettä kudosta 1cm kauttaaltaan ja samalla vartiaimusolmukkeen poisto nivusesta.nyt nivusen kohdassa yllättäen patti??onko kellään tietoa mistä johtuva??tietoa sairaalaa myöten etsinyt mutta eivät sano muuta ku et odotella patoloogin lausuntoa tai mennä päivystykseen!ei kuumetta mutta julmaton päänsärky...ja kaikkihan alko luomesta jonka piti olla pelkkä rasvaluomi mutta olikin melanoomaa...ei ole oikein kellään tietoa näistä luomi yms.jutuista.lääkärit eivät tiedä oikein mitään ja kaikki tieto toimenpiteineen on löytynyt netistä....leikkuarvet parantuneet hyvin ja tikit poistettu,mutta tuo yllättäen ilmestynyt patti huolettaaa....ja samoin patologin tulokset kunhan ne nyt joskus saa..3-4 viikon kuluttua..ja odottaminen kyllä syö ja kuluttaa!!!mutta niinhän se on että ei pitäisi murehtia asioita kahteen kertaan..mutta ihmismieli on mitä on,valitettavasti ainakin itse miettiny asioita liiankin kanssa!voimia kaikille saman asian kanssa vatvoville!

    • ei vitsi

      Minulta hävisi pahanlaatuinen luomi suurilla annoksilla seleeniä,E-vitamiinia,C-vitamiinia,D-vitamiinikuurilla ja E-epa-lalaöljyvalmisteella.Nämä kaikki estävät ainakin joidenkin syöpien kasvua eikä maksanut paljoa.Hoitakaa vastustuskykynne älkääkä uskoko kaikessa lääkäriä.

      • Anonyymi

        Älä viitsi pelleillä vakavalla asialla


    • tytär87

      Isäni sairasti kolme vuotta pitkälle edennyttä melanoomaa. Annettiin uskoa paremmasta, mutta puoli vuotta sitten todettiin ettei mitään ole tehtävissä. Syöpä sai yliotteen ja isä menehtyi talvella. Kuten joku jo mainitsi, ei tätä toivoisi kenellekään. Kamala sairaus, joka lopulta uuvutti päivä päivältä ja vei rakkaan luotamme. Suru ja ikävä on mittaamaton.

    • risssssto

      moi vuosi sittenminulta leikattiin samanlainen melanooma ja yhtä syvältä kaikki menee nyky tiedoillaja taidoilla niin hyvin että älä ole kovin huolestunut. asia tietenkin on aluksi järkytys niin minullekkin oli kun ajatteli että mitä tästä seuraa mutta nyt olen terve ja ilonen että kaikki on ohi. niin olet sinäkin kun vähän aikaa kuluu.toivotan hyvää joulua ja kohta olet sinäkin terve ja ilonen tvo risto.

    • Heidi659

      Toivoisin teidän kertovan, millaisia oireita epäilyttävä ihomuutos on teille aiheuttanut? Millä perusteella osasitte epäillä syöpää ja mennä tutkimuksiin? Tämä tieto helpottaa monia menemään lääkärin puheille.

    • Vastasta

      Minulla oli 2-3mm musta luomi, ilmestynyt viimeisen vuoden aikana. Ei näyttänyt mitenkään pahalta, ei epäsäännöllinen, monivärinen, muuttuva, koholla eikä kasvanut. Mutta oli musta, toisin kuin muut luomeni. Menin näyttämään ja lääkäri sanoi heti että täytyy ottaa pois kun poikkeaa niin paljon muista luomista. Oli sitten melanooma in situ, eli ei levinnyt vielä mihinkään ja toisella leikkauksella varmistettiin vielä.

      Eli kaikki melanoomaluomet eivät näytä oppikirjatapauksilta! Itse olin pitkään rauhallisin mielin kun olin verrannut luomeani kaikkiin mahdollisiin kuviin mitä netistä löytyy. Edelleenkään en ole löytänyt kuvaa niin säännöllisestä ja tavallisesta melanoomaluomesta kuin mitä minulla oli. Eli vain poikkeavan tumma väri, vaikkakin aivan tasainen ja säännöllinen, ja se että luomi oli uusi olivat ne mistä huolestuin sitten.

      • Nainen79-

        Minulta poistettiin myös vajaa viikko sitten tuollainen musta hieman ihon alla oleva luomi kädestä ranteen kohdalta. Olen myös rauhoitellut itseäni, että se oli ainakin päällisin puolin yksivärinen ja siisti reunainen, mutta se oli alkanut viimeaikoina kasvaa ja pullistua. Nyt odotan patologin tuloksia hermostuneena, koska luomi on ollut minulla noin 2-3 vuotta. Pelkään niin kovasti, että kyseessä on melanooma ja se on levinnyt, koska en ole hakeutunut hoitoon ajoissa. Odottavan aika on pitkä...


    • Tupunav
    • Surullinentyttökesässä

      Isälläni todettiin melanooma korvan vierustassa. Aluksi ihmettelimme äidin kanssa sitä tummanpunaista läiskää joka näytti vain suurenevan. Koholla ei ole. Yleiskuntokin suht ok, tosin iän tuomaa väsyneisyyttä vaikka on jo kauan valitellut huonoa oloa mutta tämänhetkinen tila suht ok. Nyt maanantaina röntgen. En tiedä mitä teen jos rakas isäni menehtyy (73 v), hän on ollut elämäni tuki ja turva. Ironisinta, että menetin rakkaan mieheni 5 vuotta sitten yllättäin keuhkosyöpään. Se oli yhtä hel***iä. Kysymys kuuluu teille, jotka tiedätte melanoomasta enemmän ns. oikeassa elämässä (google ollut tähän asti hyvä tiedonlähde) voisitteko kertoa voiko tällaisesta selvitä? paljon

    • Surullinentytär

      Isälläni todettiin melanooma korvan vierustassa. Aluksi ihmettelimme äidin kanssa sitä tummanpunaista läiskää joka näytti vain suurenevan. Koholla ei ole. Yleiskuntokin suht ok, tosin iän tuomaa väsyneisyyttä vaikka on jo kauan valitellut huonoa oloa mutta tämänhetkinen tila suht ok. Nyt maanantaina röntgen. En tiedä mitä teen jos rakas isäni menehtyy (73 v), hän on ollut elämäni tuki ja turva. Ironisinta, että menetin rakkaan mieheni 5 vuotta sitten yllättäin keuhkosyöpään. Se oli yhtä hel***iä. Kysymys kuuluu teille, jotka tiedätte melanoomasta enemmän ns. oikeassa elämässä (google ollut tähän asti hyvä tiedonlähde) voisitteko kertoa voiko tällaisesta selvitä?

    • Surullinentyttökesässä

      Paljon näköjään ihminen voi kestää muttei näin paljoa…:-(

    • Surullinetyttökesässä

      Tulikin jo pariin kertaan tuo minun kirjoitus, anteeksi siitä.

    • CanCur

      Paska provo, oma syöpätarinani oli parempi

    • Peloissani

      Auringonottaminen, mikä ihana kesäinen "harrastus". Rannalle lähdetään jo auringon nousun aikaan ja kotiin palataan vasta kun aurinko on laksenut. Kuulostaako tutulta?

      Olen itse nauttinut aina auringosta ja sen ottamisesta. Ruskea iho on kaunista ja olenkin käyttänyt aurinkoiset päivät aina hyväkseni auringossa maaten/parvekkeella istuen.

      Olimme poikaystäväni kanssa etelän reissulla Puerto Ricossa vuosi sitten. Siellä otimme aurinkoa MONTA tuntia päivässä, ilman riittäviä suojakertoimia. Siinä sitten kärtsäsimme itsemme jo toisena päivänä. Oliko järkevää? No ei tosiaankaan ollut. Auringonottaminen jatkui silti loman loppuun saakka.

      Tekisin M-I-T-Ä vain, että pääsisin takaisin tuohon aikaan. Tekisin kaiken toisin. En enää makaisi auringossa, en todellakaan. Nauttisin ilmasta mielummin päivävarjon alla loikoillen ja välillä altaassa uiden. Joskus jotkin asiat tulee oppia kantapään kautta.

      Haluan ny tulla jakamaan Kokemukseni tänne foorumille, sillä uskon, että voin tehdä usealle ihmiselle palveluksen tarinallani.

      Olen 22 vuotias (vasta 22!). Löysin alkuvuodesta nilkastani näppylän. Se näytti ihan finniltä suoraansanoen ja koitinkin puristella sitä, jospa sisältä tulisi jotain ja näppylä alkaisi katoamaan. Eihän sieltä mitään tullut, näppylä oli pehmeä ja pyöreä ilman mitään sisältöä. Kului kuukausi ja toinenkin, kun uskaltauduin kertomaan tästä viattoman näköisestä näppylästä poikaystävälleni, sillä olin tosissani alkanut miettimään, että onko tämä ihosyöpää? Poikaystäväni alkoi nauramaan päin naamaani. Hän käski minun lopettaa tällaiset vainoharhaiset mietiskelyt ja keskittyä elämään (olen sellainen luulosairas, googletan kaikki pienetkin oireet ja diagnosoin itselleni erilaisia sairauksia..)

      Helpotuin suuresti poikaystäväni reaktiosta ja mietin, että eihän tämä nyt tosiaan mitään syöpää voi olla, kyllä minulla silloin olisi muitakin oireita. Sitä paitsi, olen näin nuorikin vielä?

      Jatkoin elämää normaalisti eteenpäin, tuo edelleen minua häiritsevä näppylä matkassani. Kuukauden taisin sitä vielä tarkkailla, kunnes oman psyykkeeni vuoksi varasin ajan työterveyteen ja kävin näyttämässä näppyä lääkärille. "Ei tämä mitään syöpää ole, kaikki on hyvin. Tämä on ns "dermatofibrooma" joka ei ole laisinkaan vaarallinen" kuului lääkärin vastaus. Helpottunein mielin tallustelin kotiin kertomaan uutiset poikaystävälleni. Elämä jatkui taas ilman piinaavia mietteitä.

      Noin kuukauden kuluttua marssin työterveyteen muilla asioilla. Nyt olin toisen lääkärin vastaanotolla. Ennenkuin lähdin lääkärin huoneesta, päätin kysyä hänen mielipidettään näpystä, sillä se oli alkanut kutisemaan niin kovasti. Lääkäri totesi että "älä pelkää, tämä ei ole vaarallista, eikä tosiaan tarvitse leikata pois, ellet kosmeettisista syistä halua. Voit levittää päälle kortisonivoidetta lievittämään kutinaa". Ja näin olin taas onnellinen ja tyytyväinen lääkärin vastaukseen. Nyt olin kuitenkin jo saanut kahdelta lääkäriltä mielipiteen näpystä, joten kai minun olisi jo aika luottaa lääkäreihin?

      Kutiaminen jatkui ja näppyläkin oli ajansaatossa suurentunut hieman. Ajatukset alkasivat taas laukkaamaan. Ei tästä tule mitään, totesin, ja kerroin poikaystävälleni että varaan lääkäriin ajan tämän näppylän poistoa varten. Ajan sain nopeasti ja leikkaava lääkäri totesi minulle heti kättelyssä että "hyvä kun tulit, tuollaiset näpyt tulee aina poistaa varmuudenvuoksi ja lähettää patologille tutkittavaksi". Olin shokissa ja hämmentynyt. Kerroinkin tälle lääkärille, että olen kyllä saanut muilta lääkäreiltä hieman erilaisen vastauksen.

      Näppy leikattiin ja noin 1,5 viikon kuluttua sain puhelinsoiton töissä ollessani. "Meidän tulee leikata ihoa syvemmältä. Patologin lausunnossa kerrotaan , että kyseessä voi olla mahdollinen alkava melanooma". Meinasin pyörtyä siihen paikkaan. Lähdin kotiin loppupäiväksi keräilemään tunteitani kasaan. Uuden leikkausajan sain samalle viikolle.

      Tulin leikkauksesta äsken, nilkasta suurempi pala leikattuna. Leikkaavan lääkärin mukaan olen onnekas, sillä tämä leikkaus toimi hoitona tilanteeseeni. Odottelemme kuitenkin vielä tämän leikkauksen tuloksia, jolloin voimme varmistua siitä, että tämä alkava melanooma oli vain paikallinen ja kaikki olisi nyt tällä leikkauksella kunnossa.

      Olen edelleen shokissa ja itkuherkkänä. Toivon, että tämä herätti teidät kaikki ajattelemaan, että onko se auringonottaminen kaiken tämän arvoista?

      Kädet ristissä rukoilen Herraa, että kaikki "vaarallinen ihomuutos" on saatu minusta nyt pois ja voin jatkaa elämää terveenä.

      Kiitos kun luit tarinani<3

    • Hoitovirhe

      Nimim. PELOISSANI.
      Lähetäpäs kopio kertomuksestasi niille kahdelle lääkärille. Ja yhteystietosi alle. Jospa vielä oppisivat jotain ja soveltaisivat sitä seuraaviin asiakkaisiinsa.

    • lektora

      En ole melanoomapotilas, mutta luomista tiedän paljon sen takia, että minulta niitä on poistettu lähes vuosittain ja olen runsasluominen. Lisäksi lähiomainen on sairastanut kyseisen taudin. Halusin kertoa oman tarinani, jos täällä on joku melanoomapelkoinen.

      Luomia on hyvä tarkkailla, mutta on myös syytä muistaa se, että jokainen epätavallisen näköinen luomi ei ole automaattisesti melanoomaa. Todennäköisempää on se, että luomesi on dysplastinen (epätyypillinen) luomi kuin että se olisi melanoomaa. Luomia on hyvä käydä näyttämässä ja poistattaa epäilyttävät luomet varmuuden vuoksi, mutta syytä panikointiin ei ole jokaisen muutoksen kohdalla. Varsinaisia melanoomaepäilyjä kohdallani on ollut yksi ja itse panikoin aika pahasti tämän kohdalla. Luomi osoittautui kuitenkin hyvänlaatuiseksi.

      Itse sanoisin, että ihminen tuntee itse parhaiten luomensa ja huomaa, jos jossain luomessa on epäilyttäviä muutoksia mitä on syytä käydä näyttämässä lääkärille. Oman melanoomaepäilyni kohdalla hoitaja aiheutti minulle turhaa paniikkia lietsomalla epäilyksiäni vaikka itse olin aluksi satavarma, että luomessa ei melanoomaa ole. Luomeni oli selässä ja kohtuullisen iso. Keskellä täysin littanaa luomea oli tumma alue muun luomen ollessa pinkahtavan punainen. Luomi ei kuitenkaan ollut yhtään epäsymmetrinen tai epätarkkarajainen ja mikä tärkeintä se ei ollut muuttunut vaan näyttänyt samalta pari vuotta. Nodulaarisen melanooman merkkejä ei luomessa myöskään ollut sen ollessa täysin ihonmyötäinen ja ohut. Nuori hoitaja sitten lietsoi paniikkia hokemalla että luomi ei näytä yhtään normaalilta. Siltä se ei näyttänytkään, mutta luulisi ammattilaisen kuitenkin osanneen erottaa, että tumma alue luomessa oli ainoa melanoomaan viittaava asia kun mikään muu ABCDE ehto ei täyty, tärkeimpänä se, että minä tiesin luomen näyttäneen täsmälleen samalta jo pari vuotta. Luomia kannattaakin näyttää mieluiten ihotautilääkärille, joka kyllä osaa erottaa jo silmämääräisesti onko syytä epäillä melanoomaa. Omassa tapauksessani jo luomenpoistossa mieleni rauhoittui kun lääkäri totesi hoitajan ylireagoineen ja luomen olevan todennäköisesti vain hyvälaatuinen yhdistelmäluomi (naevus compositus/combined mole) ja sellaiseksi se paljastuikin. Olin itse todennut saman asian googlettelemalla. Tavallinen lääkäri tai hoitaja ei välttämättä ole perehtynyt luomiin tarpeeksi ja voi antaa väärän diagnoosin ja lietsoa turhaa paniikkia.

    • Biomolekyylilääkäri

      Olet nyt jonkin aikaa taistellut melanoomaa vastaan. Vakava asia. Itse sairaus ja myös hoidot syövät kehon voimia. Ei kannata menettää mahdollisuutta vahvistaa puolustuskykyään biomolekyyleillä, joilla on tieteelliseti todettu syöpää torjuvia ominaisuuksia. - Yhteystietoni löytyvät osoitteesta www.hoidot.com

    • sunbalm

      Hei

      Halusin tulla jakamaan tänne tuttuni tarinan asteen 4 melanoomaa vastaan.

      Tuttavani sairastui melanoomaan vuonna 2014, häneltä poistettiin luomi päästä ja huomattiin, että luomi on pahanlaatuinen. En nyt tarkalleen muista ajankulua mutta vuoden 2015 alussa häneltä poistettiin lisäksi imusolmukkeita kaulan alueelta, melanooma oli ehtinyt metastoitua jo niihin. Kävi ilmi, että hän oli BRAF v600 -positiivinen.

      Hän alkoi saamaan hoitona pembrolizumabia (Keytruda) suoraan suoneen muistaakseni noin viikon välein muutaman kuukauden ajan. 2016 alkukeväästä keuhkoista löydettiin muutama etäpesäke, tämän jälkeen lääkitys vaihdettiin Tafinlar (dabrafenib) Mekinist (trametinib) yhdistelmälääkehoitoon.

      Kuvauksissa kävi ilmi, että metastaasit olivat hävinneet keuhkoista. Päätä ei kuitenkaan tuolloin kuvattu ollenkaan, enkä edelleenkään tiedä miksi. Jokatapauksessa loppukesästä tältä tutulta puuroutui puhe ja kuvauksissa selvisi, että aivoissa on muutama metastaasi joista yksi oli noin 3-4 cm kokoinen ja vuoti. Tämä aiheutti turvotusta aivoihin, tuttuni oli tuolloin noin kokonaisen kuukauden sairaalassa mutta kotiutui kuitenkin hyväkuntoisena. Yhdistelmälääkehoitoa jatkettiin jouluun 2016 asti, jolloin lääkkeen teho loppui (vasteaika).

      Tutulleni annettiin nyt alkuvuodesta sädehoitoa 10 kertaa pään alueelle. Mutta se ei ole ilmeisesti auttanut (?) Tällä hetkellä tilanne on todella huono. Aivoissa on edelleen pienehköjä metastaaseja, joista yksi isompi vuotaa ja aiheuttaa turvotusta. Lääkärit sanoivat, että mitään ei ole enään tehtävissä.

      Olo on samalla vihainen ja surullinen. En vain voi käsittää miksi sitä päätä ei voitu kuvata muun kropan yhteydessä aikaisemmin. Aina sitä vaan sokeasti luottaa lääkäreihin. Muistakaahan lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia asioita! Suomessa ei näköjään tapahdu mitään ilman vaatimuksia!

      Onko teillä muilla melanoomapotilailla muuten minkälainen iho? Tuttuni onitse aika runsasluominen.

      Löysin muuten tämmöisen sivuston, jossa melanoomapotilaat kertovat kokemuksistaan: https://www.aimatmelanoma.org/stages-of-melanoma/stage-iv-melanoma/stage-iv-survivor-stories/
      suosittelen lukemaan, antaa toivoa.

      • Anonyymi

        Minuakin kiinnostaisi tietää, onko teillä melanooman sairastaneilla ollut runsaasti luomia.

        Olen itse runsasluominen ja olen pohtinut kuinka suuri riski se on ihosyövän suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minuakin kiinnostaisi tietää, onko teillä melanooman sairastaneilla ollut runsaasti luomia.

        Olen itse runsasluominen ja olen pohtinut kuinka suuri riski se on ihosyövän suhteen.

        Olen uusi melanooma tuomion saanut,
        runsasluominen erityisesti käsissä ja selässä.
        etelänauringossa kerran vuodessa matkustanut,
        lapsesta alkaen iho palanut auringossa,
        iho punoittaa helposti auringossa, rakoille en ole koskaan palanut, mutta iho kesinyt kun palanut.
        Hiuksissa on punaista pigmenttiä, mutta silmät ei ole siniset.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe