Kuinka paljon pidätte ajokkianne sisällä?

piiskahäntä

Meillä kaksi ajokkia, vuosikas ja 6-vuotias, jotka päästän päivittäin ruokailemaan sisätiloihin. Ruokailun jälkeen joko tahtovat itse heti takaisin häkkiin tai saavat halutessaan jäädä sisälle loikoilemaan tunniksi, pariksi. Mies ei tästä tykkää, mutta omasta mielestäni myös häkkikoiran tulee saada ihmiskontaktia siinä missä seurakoiratkin. Onhan se välillä melkoista häsellystä kun ajokit pääsevät sisälle, mutta jos se kerran vaikuttaa positiivisesti koiran mielenterveyteen niin minun puolestani koirat saavat jatkossakin vierailla päivittäin sisällä...

18

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja viihtyvät

      Minulla on beagle, suomenajokoira ja venäläis-eurooppalainen laika ja kaikki ovat puhtaita sisäkoiria, paitsi silloin kun lähdemme lenkille, metsälle tai muulle reissulle. Ne ovat meillä sisäkoiria ja sellaisina viihtyvät.

      Yksi kaverini puolestaan asuu kerrostalossa ja hänellä on beagle ja jämtlanninpystykorva. Loistavasti viihtyvät nekin kotonaan sisällä.

    • 2koiraa

      meillä on suomenpystykorva 8v ja suomenajokoira 11v uroskoirat jotka ovat pelkästään tarhassa. Ja ovat todella tyytyväisiä elämäänsä.
      Niillä on molemmilla omat kopit mutta vierailevat välillä toistensa asumuksissa. pentuna ovat ainoastaan olleet sisällä kasvamassa mutta muuten aivan ulkokoiria. meillä ei ole edes mahdollisuutta ottaa koiria sisälle koska perheessäni on allergisia, mutta hyvin nuo koirat ovat ulkonakin viihtyneet kunhan pääsevät tarpeeksi usein lenkille.

      Mielestäni ulkokoirien turkkikin on paljon parempi. toisaalta on hyvä että ajokoirat pääsevät välillä ihmisten pariin kun viihtyvät kovin omistajiensa parissa.

      • on beagle

        Beaglemme on sisäkoira. rakastaa nukkua vieressä tai edes samassa huoneessa. ja ulkona takapihalla se on kesäisin jonkin verran, muttei viihdy siellä yksin kovin pitkään. En jättäisi itse koiriani pelkästään ulos, sillä he rakastavat ihmisiä ja meidän lähellä oloa.


      • beaglen omistaja
        on beagle kirjoitti:

        Beaglemme on sisäkoira. rakastaa nukkua vieressä tai edes samassa huoneessa. ja ulkona takapihalla se on kesäisin jonkin verran, muttei viihdy siellä yksin kovin pitkään. En jättäisi itse koiriani pelkästään ulos, sillä he rakastavat ihmisiä ja meidän lähellä oloa.

        Mulla on kans beagle joka on sisäkoira. Toki nyt kesäisin on enemmän ulkona. Mutta ei tulis mieleenkään jättää yksin yöksi ulos. Pennusta asti totutettu sisälle olemaan ja sisäsiistiksi. Tykkää olla ihmisten parissa ja tuntuu että se ymmärtää joka ikisen sanan mitä sille sanoo.:)


      • elluskaaaa

        mun iskä on kanssa joten ulkona ollut ja jos sisälle pääsi niin kiireesti ulos,koska sisällä oli liian kuuma(suomen ajokoira)


    • kun tottuvat

      Häsellys vähenee, kun pääsevät useammin sisälle ja siitä tulee "tylsää."

      Kannattaa myös tuoda sisälle pitkien lenkkejen ja ajojen jälkeen: oppivat, että sisällä lepäillään.

      Myös omalla käytöksellä (älkää hermostuko niiden häsellyksestä) voi vaikuttaa koirien käyttäytymiseen. Istuskelkaa itse rauhassa, niin rauhoittuvat pian koiratkin.

      • siinä kuin muutkin koiramme

        Nyt 6-vuotias ajokoira narttumme on sisällä kuin viilipytty, siis todellakin rauhallisin kaikista koiristamme (lisäksi 12v ja 1,5v sekarotuiset) ja ollut sitä oikeastaan aina. Yleensä ottaa vieraatkin vastaan tyynesti vaan petipaikaltaan hiukan päätä nostaen ja häntää heiluttaen... Vaikka metsässä hyvin pelittääkin niin on kyllä sielultaan sellainen prinsessa ja nautiskelija, että löytää aina pehmeimmän makuupaikan (jos silmä välttää niin on aina sängyssä) ja kasaa kaikki koirien patjat aina yhteen läjään, jonka päälle sitten asettelee atleettisen kroppansa :)


      • Ilona2
        siinä kuin muutkin koiramme kirjoitti:

        Nyt 6-vuotias ajokoira narttumme on sisällä kuin viilipytty, siis todellakin rauhallisin kaikista koiristamme (lisäksi 12v ja 1,5v sekarotuiset) ja ollut sitä oikeastaan aina. Yleensä ottaa vieraatkin vastaan tyynesti vaan petipaikaltaan hiukan päätä nostaen ja häntää heiluttaen... Vaikka metsässä hyvin pelittääkin niin on kyllä sielultaan sellainen prinsessa ja nautiskelija, että löytää aina pehmeimmän makuupaikan (jos silmä välttää niin on aina sängyssä) ja kasaa kaikki koirien patjat aina yhteen läjään, jonka päälle sitten asettelee atleettisen kroppansa :)

        Naapurissani on ajokoiramies, jonka koira(t) ovat aina häkissä enkä ole koskaan nähnyt niiden saavan lenkkiä Nyt häkissä on 3 kk pentu, joka luonnollisesti itkee yötä päivää yksinäisyyttään. Huuto on tosi surkeaa kuunneltavaa...:( En voi käsittää, miten naapurin koirat noin ylipäänsä toimivat metsällä, koska ne ovat kuukausitolkulla häkissä. Pitääkö ajokoiraa todella kohdella noin, että se tekisi töitä metsällä!!
        Itselläni on työlinjainen noutaja, joka on täysin perhekoira ja kuitenkin tosi innokas työssä.


      • Hukka-Musti
        Ilona2 kirjoitti:

        Naapurissani on ajokoiramies, jonka koira(t) ovat aina häkissä enkä ole koskaan nähnyt niiden saavan lenkkiä Nyt häkissä on 3 kk pentu, joka luonnollisesti itkee yötä päivää yksinäisyyttään. Huuto on tosi surkeaa kuunneltavaa...:( En voi käsittää, miten naapurin koirat noin ylipäänsä toimivat metsällä, koska ne ovat kuukausitolkulla häkissä. Pitääkö ajokoiraa todella kohdella noin, että se tekisi töitä metsällä!!
        Itselläni on työlinjainen noutaja, joka on täysin perhekoira ja kuitenkin tosi innokas työssä.

        Jos tuo kertomasi on totta, niin sinun on pelastettava ne koirat, varsinkin se pentu. Puhu naapurillesi pian järkeä. Jos hän ei ota järkipuhetta vastaan, niin ota yhteyttä eläinsuojelu- tai muihin viranomaisiin. Tuo on haastava tehtävä, mutta koirat selvästi kärsivät. Tämä on nyt sinusta kiinni, olet ainut, joka voi auttaa. Ymmärräthän?


      • Ilona2
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Jos tuo kertomasi on totta, niin sinun on pelastettava ne koirat, varsinkin se pentu. Puhu naapurillesi pian järkeä. Jos hän ei ota järkipuhetta vastaan, niin ota yhteyttä eläinsuojelu- tai muihin viranomaisiin. Tuo on haastava tehtävä, mutta koirat selvästi kärsivät. Tämä on nyt sinusta kiinni, olet ainut, joka voi auttaa. Ymmärräthän?

        Tällä hetkellä siellä on vain pentu, 3 kk. Meillä ei ole mitään välejä naapurini kanssa johtuen siitä, että menin kerran "sanomaan mielipiteeni". Eli tarkoittaa sitä, että emme tervehdi toisiamme enää.
        Edellisen vastaavan tapauksen yhteydessä otin yhteyttä kuntamme eläinlääkäriin. Häkki on riittävän kokoinen ja koppi lämmitettävä. Siis mitään eläinsuojelurikosta ei ole.
        Ollaan viimeksi tänään keskusteltu naapureiden kanssa asiasta, emmekä keksi mitään ratkaisua.
        Toisaalta olen itse ainoa, joka tähän asti olen uskaltanut tehdä julkisesti jotakin, eli kerran kutsua paikalle eläinlääkärin.
        Suomessa kuitenkin, jos eläin saa ruokaa riittävästi, minimivaatimukset täyttyvät.
        Ajattelin ottaa huomenna yhteyttä paikalliseen ajokoirayhdistykseen, mutta tosiaan tosi pahalta tuntuu ..
        Voiko ajokoirien kohtalo oikeasti olla näin huono...? Kun ne ei kuulemma oikeasti "aja", jos ne ovat myös perhekoiria.
        Eli tähän halusin ja haluan saada ajokoiraíhmisten mielipiteitä, kiitos, yksi on jo tullut!
        Asun Lahden lähellä.


      • Hukka-Musti
        Ilona2 kirjoitti:

        Tällä hetkellä siellä on vain pentu, 3 kk. Meillä ei ole mitään välejä naapurini kanssa johtuen siitä, että menin kerran "sanomaan mielipiteeni". Eli tarkoittaa sitä, että emme tervehdi toisiamme enää.
        Edellisen vastaavan tapauksen yhteydessä otin yhteyttä kuntamme eläinlääkäriin. Häkki on riittävän kokoinen ja koppi lämmitettävä. Siis mitään eläinsuojelurikosta ei ole.
        Ollaan viimeksi tänään keskusteltu naapureiden kanssa asiasta, emmekä keksi mitään ratkaisua.
        Toisaalta olen itse ainoa, joka tähän asti olen uskaltanut tehdä julkisesti jotakin, eli kerran kutsua paikalle eläinlääkärin.
        Suomessa kuitenkin, jos eläin saa ruokaa riittävästi, minimivaatimukset täyttyvät.
        Ajattelin ottaa huomenna yhteyttä paikalliseen ajokoirayhdistykseen, mutta tosiaan tosi pahalta tuntuu ..
        Voiko ajokoirien kohtalo oikeasti olla näin huono...? Kun ne ei kuulemma oikeasti "aja", jos ne ovat myös perhekoiria.
        Eli tähän halusin ja haluan saada ajokoiraíhmisten mielipiteitä, kiitos, yksi on jo tullut!
        Asun Lahden lähellä.

        Kaikki eläinlääkärit eivät ole niin tarkkoja koiran terveyden ja turvallisuudentunteen suhteen, vaan jotkin tekevät työtään vain raha mielessä. Joskus täytyy etsiä sitä >>oikeaa>> eläinlääkäriä, joka tekee työtään muukin kuin raha mielessä. Paikalliseen virkaeläinlääkäriin olisi hyvä ottaa yhteyttä.

        Jotain on kumminkin keksittävä, koirat kärsivät koko ajan. Ja koko ajan sinä yrität saada asian haltuun, mutta se voi tuntua vaikealta. Tiedän sen, koska itse jouduin katselemaan vastaavaa tilannetta, jossa koiraa jatkuvasti lyötiin piiskalla ja koira yritti koko ajan päästä kotoaan karkuun ja löytää uuden kodin uusine omistajineen. Valitettavasti sillä oli aina veromerkki kaulassa, ja omistajansa luokse kauhusta täristen jouduttuaan se sai heti omistajalta rangaistuksen karkaamisesta, vaikka se oli oikeasti >>pakenemista>>. Rangaistukseen kuului piiskaaminen, huuto selkäottein ja pihaan lyhyeen ketjuun jättäminen. Poliisit ja paikalliset eläinlääkärit eivät ottaneet asiaa riittävän vakavasti, kun todisteita ei ollut tarpeeksi, vaikka en ollut yksin siitä asiasta valittamassa. Jälleen tapasin toiselta paikkakunnalta virkaeläinlääkärin, joka ymmärsi asian ja otti sen vakavasti, mutta poliisit ja se paikallinen eläinlääkäri yrittivät vain itse selviytyä siitä sotkusta. Onneksi se koira päätyi lopulta suden saaliiksi. Tai myös harmiksi, sillä se oli todella kiltti ja ihmisrakas, eikä edes haukkunut juuri lainkaan. En tiedä, onko sillä ihmisellä taas uutta koiraa, sillä hän ei suostu enää tapaamaan minua. Hänkään ei ottanut aluksi antamiani ystävällisiä sanontoja kuuleviin korviinsa, jonka vuoksi jouduin ottamaan yhteyttä niihin poliiseihin ja paikalliseen eläinlääkäriin.

        Toivottavasti joku uskoo sinua, joka voisi ottaa asiaan tiukempaa kantaa. Katso paikallisia tai muita virkaeläinlääkäreitä ja koita edelleen saada asia kuntoon. Ihmeen harvassa ovat nuo järkevät suomalaiset viranomaiset.

        Tämä on nyt sinusta kiinni, yritä parhaasi.

        Kumpa voisin jotenkin auttaa:-(


      • Hukka-Musti
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kaikki eläinlääkärit eivät ole niin tarkkoja koiran terveyden ja turvallisuudentunteen suhteen, vaan jotkin tekevät työtään vain raha mielessä. Joskus täytyy etsiä sitä >>oikeaa>> eläinlääkäriä, joka tekee työtään muukin kuin raha mielessä. Paikalliseen virkaeläinlääkäriin olisi hyvä ottaa yhteyttä.

        Jotain on kumminkin keksittävä, koirat kärsivät koko ajan. Ja koko ajan sinä yrität saada asian haltuun, mutta se voi tuntua vaikealta. Tiedän sen, koska itse jouduin katselemaan vastaavaa tilannetta, jossa koiraa jatkuvasti lyötiin piiskalla ja koira yritti koko ajan päästä kotoaan karkuun ja löytää uuden kodin uusine omistajineen. Valitettavasti sillä oli aina veromerkki kaulassa, ja omistajansa luokse kauhusta täristen jouduttuaan se sai heti omistajalta rangaistuksen karkaamisesta, vaikka se oli oikeasti >>pakenemista>>. Rangaistukseen kuului piiskaaminen, huuto selkäottein ja pihaan lyhyeen ketjuun jättäminen. Poliisit ja paikalliset eläinlääkärit eivät ottaneet asiaa riittävän vakavasti, kun todisteita ei ollut tarpeeksi, vaikka en ollut yksin siitä asiasta valittamassa. Jälleen tapasin toiselta paikkakunnalta virkaeläinlääkärin, joka ymmärsi asian ja otti sen vakavasti, mutta poliisit ja se paikallinen eläinlääkäri yrittivät vain itse selviytyä siitä sotkusta. Onneksi se koira päätyi lopulta suden saaliiksi. Tai myös harmiksi, sillä se oli todella kiltti ja ihmisrakas, eikä edes haukkunut juuri lainkaan. En tiedä, onko sillä ihmisellä taas uutta koiraa, sillä hän ei suostu enää tapaamaan minua. Hänkään ei ottanut aluksi antamiani ystävällisiä sanontoja kuuleviin korviinsa, jonka vuoksi jouduin ottamaan yhteyttä niihin poliiseihin ja paikalliseen eläinlääkäriin.

        Toivottavasti joku uskoo sinua, joka voisi ottaa asiaan tiukempaa kantaa. Katso paikallisia tai muita virkaeläinlääkäreitä ja koita edelleen saada asia kuntoon. Ihmeen harvassa ovat nuo järkevät suomalaiset viranomaiset.

        Tämä on nyt sinusta kiinni, yritä parhaasi.

        Kumpa voisin jotenkin auttaa:-(

        Sanoin vahingossa >>paikallisia>> virkaeläinlääkäreitä, kun piti sanoa >>kunnallisia>> virkaeläinlääkäreitä. Tai riittää pelkkä virkaeläinlääkärikin. Netistä löytyy niiden yhteystietoja, katso vain hakusanalla virkaeläinlääkäri.


      • Ilona2
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Kaikki eläinlääkärit eivät ole niin tarkkoja koiran terveyden ja turvallisuudentunteen suhteen, vaan jotkin tekevät työtään vain raha mielessä. Joskus täytyy etsiä sitä >>oikeaa>> eläinlääkäriä, joka tekee työtään muukin kuin raha mielessä. Paikalliseen virkaeläinlääkäriin olisi hyvä ottaa yhteyttä.

        Jotain on kumminkin keksittävä, koirat kärsivät koko ajan. Ja koko ajan sinä yrität saada asian haltuun, mutta se voi tuntua vaikealta. Tiedän sen, koska itse jouduin katselemaan vastaavaa tilannetta, jossa koiraa jatkuvasti lyötiin piiskalla ja koira yritti koko ajan päästä kotoaan karkuun ja löytää uuden kodin uusine omistajineen. Valitettavasti sillä oli aina veromerkki kaulassa, ja omistajansa luokse kauhusta täristen jouduttuaan se sai heti omistajalta rangaistuksen karkaamisesta, vaikka se oli oikeasti >>pakenemista>>. Rangaistukseen kuului piiskaaminen, huuto selkäottein ja pihaan lyhyeen ketjuun jättäminen. Poliisit ja paikalliset eläinlääkärit eivät ottaneet asiaa riittävän vakavasti, kun todisteita ei ollut tarpeeksi, vaikka en ollut yksin siitä asiasta valittamassa. Jälleen tapasin toiselta paikkakunnalta virkaeläinlääkärin, joka ymmärsi asian ja otti sen vakavasti, mutta poliisit ja se paikallinen eläinlääkäri yrittivät vain itse selviytyä siitä sotkusta. Onneksi se koira päätyi lopulta suden saaliiksi. Tai myös harmiksi, sillä se oli todella kiltti ja ihmisrakas, eikä edes haukkunut juuri lainkaan. En tiedä, onko sillä ihmisellä taas uutta koiraa, sillä hän ei suostu enää tapaamaan minua. Hänkään ei ottanut aluksi antamiani ystävällisiä sanontoja kuuleviin korviinsa, jonka vuoksi jouduin ottamaan yhteyttä niihin poliiseihin ja paikalliseen eläinlääkäriin.

        Toivottavasti joku uskoo sinua, joka voisi ottaa asiaan tiukempaa kantaa. Katso paikallisia tai muita virkaeläinlääkäreitä ja koita edelleen saada asia kuntoon. Ihmeen harvassa ovat nuo järkevät suomalaiset viranomaiset.

        Tämä on nyt sinusta kiinni, yritä parhaasi.

        Kumpa voisin jotenkin auttaa:-(

        Keskustelin äsken Etelä-Hämeen ajokoirayhdistyksen miehen kanssa, ja hän oli aivan kauhuissaan etenkin siitä, että kyseessä on pentu. Otan yhteyttä virkaeläinlääkäriin maanantaina ja lisäksi aion keskustella asiasta terveystarkastajan ja mahdollisesti poliisin kanssa.
        Mullahan ei ole enää mitään menetettävää, koska emme ole tervehtineet tämän ajokoiraperheen kanssa enää vuosiin toisiamme..!


      • Hukka-Musti
        Ilona2 kirjoitti:

        Keskustelin äsken Etelä-Hämeen ajokoirayhdistyksen miehen kanssa, ja hän oli aivan kauhuissaan etenkin siitä, että kyseessä on pentu. Otan yhteyttä virkaeläinlääkäriin maanantaina ja lisäksi aion keskustella asiasta terveystarkastajan ja mahdollisesti poliisin kanssa.
        Mullahan ei ole enää mitään menetettävää, koska emme ole tervehtineet tämän ajokoiraperheen kanssa enää vuosiin toisiamme..!

        Toivottavasti ihmiset ottavat asian riittävän vakavasti ja naapurisi oppii jotain. Hyvää työtä!


      • Ilona2
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Toivottavasti ihmiset ottavat asian riittävän vakavasti ja naapurisi oppii jotain. Hyvää työtä!

        Laitoin ESS:n näppituntumalle viestin asiasta. Julkaistaan ilmeisesti huomenna.


      • Hukka-Musti
        Ilona2 kirjoitti:

        Laitoin ESS:n näppituntumalle viestin asiasta. Julkaistaan ilmeisesti huomenna.

        Toivotaan nyt, että kaikki järjestyy. Tosin helppihan minun on sanoa, kun en voi ottaa asiasta minkään laista vastuuta, mutta hyvä, että sinä huomasit sen koiranpennun tuskan ja nostat siitä isomman aiheen. Voi olla vaikeaa löytää oikeat henkilöt, mutta ei pidä luovuttaa. Teet hienoa työtä.


      • Ilona2
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Toivotaan nyt, että kaikki järjestyy. Tosin helppihan minun on sanoa, kun en voi ottaa asiasta minkään laista vastuuta, mutta hyvä, että sinä huomasit sen koiranpennun tuskan ja nostat siitä isomman aiheen. Voi olla vaikeaa löytää oikeat henkilöt, mutta ei pidä luovuttaa. Teet hienoa työtä.

        En tiedä, saiko naapuri kuulla jostakin aikeistani, mutta pentu on poissa. Olin jo ehtinyt keskustella eläinlääkärimme kanssa ja hän aikoi mennä tarkastamaan tilanteen...
        Mutta, katsotaan, ilmestyykö pentu takaisin, sitten toteutetaan aikeet.


      • Hukka-Musti
        Ilona2 kirjoitti:

        En tiedä, saiko naapuri kuulla jostakin aikeistani, mutta pentu on poissa. Olin jo ehtinyt keskustella eläinlääkärimme kanssa ja hän aikoi mennä tarkastamaan tilanteen...
        Mutta, katsotaan, ilmestyykö pentu takaisin, sitten toteutetaan aikeet.

        Että kun ihmiset osaavat olla kieroja. Joka tapauksessa mikä tahansa koira on muutakin kuin ketsästystä varten. Toivottavasti asiassa tulee etenemistä, sillä kokemus kertoo, että tuollaisessa tilanteessa ei ole helppoa saada hommaa hetkessä hanskaan. Toisella osapuolella on myös suunnitelmansa turvakseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe