Aloittelijalle teräsvene

putputi

Perheelle hakusessa yli 8 m matkavene. Tarkoitus on, että siellä mahtuu elelemään 7 h. Näin ollen makuutiloja, lämmitystä, liettä ja vaikkapa saunaakin kaivataan. Mitä seikkoja olisi syytä ottaa huomioon???

10

5180

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä asia

      Ota nyt ainakin 5 metriä pituutta lisää tai muuten turhan moni yöpyy saunassa.

    • seikkoja

      Meillä on 12 metrinen teräsvene. Hyvin sullomalla mahtuu 2 aikuista ja 5 lasta yöpymään. Eikä ole saunaa.
      Aloita se teräveneen katsominen rungosta. Kuka tehnyt, minä ja lankomies navetan takana, vaiko oikea telakka ja ammattimies?
      Mistä teräslaadusta tehty? Jos oikea telakka tehnyt niin todennäköisesti levy on asiallista niin paksuudeltaan kuin laadultaan.
      Hitsaustyön laatu, veteleekö levyt?
      Moottori mieluiten kunnollinnen tehdasmarinoitu teollisuusdiesel. Esim. SisuDiesel, Iveco tms. Näillä saa ajella helposti 10000-15000 tuntia eli loppuelämän ilman "peruskorjauksia", joita näkee tehdyn 1500 tuntia ajettuihin ruotsalaisiin kuuluisiin hupivene moottoreihin. Elikkä, iso iskutilavuus, matalakierroksinen matalaviritteinen näillä eväillä moottori kestää. Koneet on vielä luokiteltu käyttötarkoituksen mukaan A=hupi, B, C ja D=jatkuva raskas käyttö.
      Vielä moottorista, ei ne tunnit tapa näitä koneita vaan talvet ja erityisesti huono talvihuolto. Miten on kone talvilepoon peitelty? Uudet öljyt sisässä, uudet suodattimet, glygolit ajettu sisään.
      Vaihteisto, onko riittävän järeä kestämään koneen tehon?
      Luonnollisesti teräsveneessä on akseliveto. Potkuriakselin tuenta? Taliboksi?
      Peräsin, onko tuenta kunnossa?
      Läpiviennit, onko sulut asiallisessa kunnossa? Vaiko ruosteessa ja jumissa? Toimivatko ilman väkivaltaa? Huomaa, että kaiku ja lokikin ovat läpivientejä.

      Siinä lyhykäisesti ja äkkiseltään runko ja voimansiirto....

      JK. Nettiveneestä kun teräsveneitä katsot, niin siellä on jokunen ammattitelakalla tehty vene voi olla useampiakin...niin katsoisin itse ainoastaan näitä.

    • Kokemusta on

      Itselläni 12,5 m "peltivene" on asiallinen mutta kuten muutkin ovat asian ilmaisseet unohda 8 m tai 10 m pitää olla 12-14 m jos tommoinen porukka tosiaan
      veneilee yhdessä varsinkin pidempään
      Konepuoleen en puutu rajusti koska ne on niitä ikuisia väittelyn aiheita MUTTA
      mieluummin 6 syl moottori kuin 4 syl koska 6 kone käy aina tasaisemmin ja
      mielyttävämmällä saudilla kuin pitkäiskuiset 4 ryskyttimet
      Sitten yksi ehdottoman tärkeä asia koska olet otsikon mukaan aloittelia
      ota vene missä on toimiva keulapotkuri kyllä meinaan säästää hermoja ja
      naapurin venettä useissa tilanteissa
      eli osta vene KAUNISTA KESÄÄ

      • putputi

        Sain uutta näkökulmaa ... talvisäilytyksiä voi olla vaikea todeta, kun on aika pitkälti myyjän rehellisyyden varasa. Miten voimansiirron voi maallikko todeta riittäväksi (?)

        Perkinsìä ainakin veneliikkeessä ylistivät. Liekö hupimoottori vai mallia kestävä sitten? Volvo Pentaa näkyy myös paljolti olevan.

        Keulapotkuri varmasti auttaisi mielenterveyteen, mutta kovin harvoissa vehkeissä näkyy löytyvän. Onko tietoa miten kallis sellaisen asennus on?


      • on rautaa
        putputi kirjoitti:

        Sain uutta näkökulmaa ... talvisäilytyksiä voi olla vaikea todeta, kun on aika pitkälti myyjän rehellisyyden varasa. Miten voimansiirron voi maallikko todeta riittäväksi (?)

        Perkinsìä ainakin veneliikkeessä ylistivät. Liekö hupimoottori vai mallia kestävä sitten? Volvo Pentaa näkyy myös paljolti olevan.

        Keulapotkuri varmasti auttaisi mielenterveyteen, mutta kovin harvoissa vehkeissä näkyy löytyvän. Onko tietoa miten kallis sellaisen asennus on?

        Onhan Perkinsit rautaa, mutta varsin iäkkäitä jo kaikki eli pelkän nimen perusteella ei kannata päätöstä Perkinsin ostostakaan tehdä.


      • pukkaa
        on rautaa kirjoitti:

        Onhan Perkinsit rautaa, mutta varsin iäkkäitä jo kaikki eli pelkän nimen perusteella ei kannata päätöstä Perkinsin ostostakaan tehdä.

        eiköhän perkinsiä valmisteta edelleen eli se siitä iäkkyydestä...


      • on rautaa
        pukkaa kirjoitti:

        eiköhän perkinsiä valmisteta edelleen eli se siitä iäkkyydestä...

        Minkä merkkisiin veneisiin nykyisin tai viimeisenä 10 vuotena on asennettu. Minä en tiedä mitään merkkiä, mutta sulla lienee tietoa.


      • Kapteeni Morgani
        on rautaa kirjoitti:

        Minkä merkkisiin veneisiin nykyisin tai viimeisenä 10 vuotena on asennettu. Minä en tiedä mitään merkkiä, mutta sulla lienee tietoa.

        Tuoltapa sitä löytyy; http://www.perkins-sabre.com/
        Eräässä Joutsenessa on tullut tutuksi tuoreehko yksilö, mutta ei ongelmien myötä ;)


      • seikkoja
        putputi kirjoitti:

        Sain uutta näkökulmaa ... talvisäilytyksiä voi olla vaikea todeta, kun on aika pitkälti myyjän rehellisyyden varasa. Miten voimansiirron voi maallikko todeta riittäväksi (?)

        Perkinsìä ainakin veneliikkeessä ylistivät. Liekö hupimoottori vai mallia kestävä sitten? Volvo Pentaa näkyy myös paljolti olevan.

        Keulapotkuri varmasti auttaisi mielenterveyteen, mutta kovin harvoissa vehkeissä näkyy löytyvän. Onko tietoa miten kallis sellaisen asennus on?

        Tuolta löytyy tosi mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa myös voimansiirrosta
        http://virtual.vtt.fi/virtual/proj3/tyovene/index.htm

        Keulapotkurien kohdalla ensimmäinen valintaseikka on sähkö- vaiko hydraulinen keulapotkuri.
        Sähköiset vaativat oman käyttöakun mahdollisimman lähelle ja siitäkin vielä peukalon paksuiset johdotukset potkurin sähkömoottorille.

        Jos veneessä on hydraulijärjestelmä ennestään niin hydraulimoottorilla oleva keulapotkuri on mielestäni järkevin valinta. Joissain vaihdelaatikoissa ja moottoreissa on hydrauli voimanulosotto.

        Molemmat keulapotkurit tarvisevat tunnelin. Mitä suurempi tunneli, sitä tehokkaamman keulapotkurin mahtuu asentamaan = hinta nousee.
        Itselläni on 185mm halkaisijalla tunneli ja siinä Vetuksen hydraulinen 95 kgf keulapotkuri. Täysin riittävä 12m pitkälle ja 12 tonnia painavalle veneelle.

        Asennuksessa leikataan keulaan reikä, josta keulapotkurintunneli sisään ja hitsataan kiinni. Sitten reikä potkurin akselille ja systeemin asennus.
        Kannattaa varmistaa ennakkoon, ettei tulevaan asennuspaikkaan on mahdollista asentaa. Tiellä voi olla runkotankkeja, vesisäiliö, septitankki jne. Turvallisen hitsaamisen mahdollistamiseksi myös lähellä olevat kalusteet voi joutua purkamaan.
        Yhteenveto: Koeta löytää vene. jossa keulapotkuri on valmiiksi.


    • kokemuksella

      Minä lähestyisin koko materiaalivalintaa siltä kantilta että mitkä ovat perusteesi sille että haluatte teräsveneen? Teräsveneen hyviä ominaisuuksiahan ovat:
      - voi ajaa rantaan tai laituriin surutta
      - pikku naarmut ei meinaa mitään. Uutta maalia päälle ja homma rokkaa taas
      - hitsaamalla saa aina muutoksia
      - ei keiku
      - ei pauku
      - eikä rämise
      - ja tietenkin se sauna (miksei muihinkin mutta...)
      - voi jättää jäihin talveksi jos ei halua nostaa maihin

      On varmaan muitakin mutta pointii on se, että tekniikka ei ole se materiaalivalinnan peruste. Vaan rungon käyttötarkoitus.

      Ja ota iso. Alle 10m teräsvenekin on kippo lainehilla.

      Ja sitten kone. Se saa aina ison huomion näissä nettikeskusteluissa. Mutta kuten monessa paikkaa korostetaan niin käyttötunnit ei näitä koneita tapa vaan talvi. Se että onko siinä 50 vai 300hp ei ole mitään väliä. 7 solmun nopeuden saavuttamiseen tarvitaan 15tn veneellä n. 20hp. Kaikki muu on vain sitä varten että saat veneen pysähtymään rantautuessa. Kiihdytyksessä kun ei ole näillä vehkeillä niin kauhea kiire;) Minusta on hulluutta laittaa tällaisiin 5-7 solmua kulkeviin "kesämökkeihin" kymmeniätuhansia maksava kone. Kannatan ehdottomasti lähtökohtaisesti että otetaan miljoona ajettu kuorma-auton 6 sylinterinen isolitrainen kone ja "marinoidaan" se. Ei ole kummallinen homma laittaa pakosarjan ja -putken jäähdytys ja vesipumppu (jos ei satu olemaan kölijäähdytysmahdollisuutta, jolloin koneen oma pumppu hoitaa senkin asian). Käytettyjä koneita joilla ajaa vielä 20-30 vuotta teräsvenettä saa melkein lahjoituksina kun ei niille ole muita markkinoita. Ja muutamalla tonnilla se on paikoillaan. Siis se on pienempi kustannus kuin se sinun pihassa seisovan auton arvon alennus vuodessa! Autoon verrattuna koneen voisi siis vaihtaa vaikka joka vuosi. Auton koneen vaihto on ihan eri juttu. Sen täytyy olla just eikä melkein sen auton moottori, jotta auton arvo säilyy jne. Veneessä ei ole mitään väliä mikä sitä potkuria pyörittää. Jos olet sijoittamassa kymmeniä tuhansia veneeseen, niin unohda moottorin arvostus ja sen sijaan katso miltä se sisältä näyttää. Jos pintamateriaalit kaipaa uusintaa, niin jo patjoihin ja niiden päälystämiseen saattaa mennä enemmän rahaa kuin koneen vaihtoon. Raitatiikki lattioiden hinna saa koneen vaihdettua kahdesti jne. Samoin ns. "asumisvarustus". Vesi- tai septisäiliön rakentaminen tai uusiminen ei taas maksa juuri mitään mutta jääkaappi-, hella yms. maksaa. Helposti hyväksyy vanhan jääkaapin ja tuijottaa sitä 700€:n karttaplotteria haltioissaan mutta veneen jääkaappi maksaa ihan saman verran ellei enemmänkin. Ja sitä tarttee paljon enemmän.

      Teräsveneen maalaus ei ole mikään auton maalaus. Jos maalipinta on ehjä, niin todennäköisesti se kestää vielä vuosia. Mutta kun se alkaa lohkeilla tai jos jo ruostetta näkyy, niin sitten on taas edessä isompi savotta. Mutta ehjän maalipinnan päälle voi vetää uutta väriä helposti. Eikä maksa paljon.

      Siis kertaus:
      - kiinnitä huomio siihen että maalipinta on ehjä äläkä siihen onko se kuinka tasainen, kiiltävä tai miten hienoja raitoja siinä on
      - sisällä kaikki pinnat ja asumisen tekniikka kunnossa
      - unohda pelko koneesta, mittareista ja teknisistä härpäkkeistä. Ne ei ole lopulta veneilyn kustannuserä vaikka joutuisitkin niitä uusimaan. Riittää siis että ne tuntuu ihan toimivilta. Mutta totta kai kannattaa mieluummin ottaa hyvä kuin huono niiltäkin osin.
      - ota saunallinen jos vain saat! Sauna on enemmän kuin mansikka kermakakkuun Siis sellainen jossa WC ja sauna ei ole samassa tilassa. P...n hajussa ei ole kiva saunoa.

      Onnea valintaan ja tervetuloa teräsveneilijöiden kasvavaan joukkoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3067
    2. Kaksi tyttöä putosi

      Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2861
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

      Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      189
      2465
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

      En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2185
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      20
      1493
    6. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

      Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1284
    9. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      13
      1269
    10. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      22
      1241
    Aihe