Auschwitz lasten kanssa?

pöhkö

Onko ketään käynyt lasten kanssa Auschwitzissä? olen yksin reissaamassa alle kouluikäisten kanssa Krakovaan. haluan käydä Auschwitzissä, mutta en tiedä voiko sinne viedä lapsia. toinen on alle 2v, joten ei paikasta mitään ymmärtäisi.

onko kukaan käynyt ja nähnyt lapsia siellä?

9

3716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OKSE

      Itse kävin paikalla viime viikolla. Minulla ei ollut lapsia mukana enkä muista siellä lapsia nähneeni ainakaan vierailuni aikana.

      Ulkoalueilla on karuja rakennelmia; tiilirakennuksia piikkilanka-aitoja ym. niissä ei sinänsä ole mitään erikoista. Sisätiloissa on erilaisia näyttelyitä, joissa on hyvinkin julmia näkymiä, jotka saavat monet aikuisetkin ahdistumaan, joten en suosittele kaikkien sisätilojen näyttämistä lapsille.

      Tältä sivulta voit tutustua ko. leiriin:
      http://en.auschwitz.org.pl/m/index.php?option=com_content&task=view&id=570&Itemid=29

    • sitten Auschwitzissä

      ja luin jostain, olisko ollut paikan esite, että ko. paikkaa ei suositella alle 14 vuotiaille, enkä myöskään minä nähnyt paikalla lapsia.
      Kyseessä oli siis suositus, jota minä kyllä noudattaisin.
      Kannattaa muuten käydä samalla kertaa myös Birkenaussa, jonne matkaa noin kolme kilometriä, paikalle pääsee ilmaisbussilla.
      Siellä ei ole säilynyt niin paljon rakennuksia mutta saa hyvän kuvan siitä, kuinka valtava paikka on aikanaan ollut.
      Kumpaankaan ei peritä pääsymaksua.

    • sielläpäin

      no ei siellä tuon ikäisiä lapsia tainnut paljoa näkyä siis muutaman tunnin aikana mutta miksipä et voisi heitä ottaa mukaasi? eri asia ehkä 7-12 v kanssa...Mitään kieltoja/pääsymaksuja ei ole ja tosiaan kannattaa käydä myös Birkenaun puoli niin näkee homman laajuuden...

    • Palasin juuri parin viikon Puolan reissulta, kävimme myös Auschwitzissa ja Birkenaussa. Suositttelen käyntiä molemmissa, mutta ilman lapsia. Auschwitzissa oli myös lapsivieraita, vaikka suositus onkin, että alle 14-vuotiaita ei otettaisi mukaan. Mihin heidät voi jättää yksin, jos aikuinen haluaa katsoa myös sisätilojen näyttelyt? Jos aikuinenkin järkyttyy valokuvasuurennuksista, joissa luurangoiksi laihtuneet pikkulapset ovat juuri ja juuri hengissä tai jo ruumiita, niin mitä miettii lapsi? Tai miten selität lasin takana olevat röykkiöt lasten kenkiä, tutteja ja rikkinäisiä leluja.

      Birkenau on suuri alue, jossa kuljetaan piikkilanka-aitojen välissä pitkin peltoja. Jäljelle jääneet rakennukset ovat entisiä majoitustiloja. Alue on niin suuri, että pieni lapsi ei siellä kauan jaksa kävellä.

      Jokainen päättää asian omalta kohdaltaan, mutta minä en ikinä veisi lasta noihin paikkoihin.

    • Tumpernakkeli

      Minua on lapsena raahattu kaiken maailman holocaust -museoissa yms. n. 9-vuotiaana ja jätti elinikäiset traumat. En suosittele lapsille, jotka jo alkavat ymmärtää jotain...

      • Käynyt

        Kasvattaa tynnyrissäkin mut tulee se maailman karuus silti joskus vastaan.


      • asian vierestä
        Käynyt kirjoitti:

        Kasvattaa tynnyrissäkin mut tulee se maailman karuus silti joskus vastaan.

        mutta ajatttelin kuitenkin laittaa vinkin, niin Auschwitsista kuin Birkenausta saan ostaa 4 zlotya maksavan oppaan ja se on peräti suomeksi!
        Olet sitten yksin tai järjestetyllä retkellä niin oppaan osto kannattaa, siinä on hyvin selostettu reiteillä olevat kohteet.
        Oppaita myydään museoiden päärakennuksissa olevista kaupoista ja hinta ei tosiaan päätä huimaa


    • kävin

      Näin monenikäisiä lapsia siellä. En tiedä miten siellä lapsi jaksaa olla mukana. Siellä menee helposti monta tuntia ja mitään virikkeitä tai puuhaa siellä ei lapsille tietenkään ole. Karmeita kuvia vaan. Pelkistä rakennuksista ja piikkilangoista lapset tuskin osaavat itse mitään päätellä. Jos lapsesi jaksaa olla niin ei niin pienille nyt luulisi sen koommin mitään traumoja tulevan. Ilmeisesti ovat kilttejäkin kun yksin heidän kanssaan olet reissuun lähdössä:)

      • Pääsee14v

        SAKSAN kuolemanleiri
        SAKSAN tuhoamisleiri
        SAKSAN keskitysleirit
        Auschwitzissa voit mennä katsomaan !
        inhimillisiä tragedioita
        Menkää katsomaan !
        historiasta toisen maailmansodan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      593
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      466
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe