Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kaneista ja marsuista

piddy

Hei! Haluaisin kovasti ottaa itselleni kanin tai marsun, mutta isäpuoleni ei tykkää eläimistä ollenkaan. Hänen mielestä eläimen tulisi elää mahdollisimman lyhyen ajan. Joten kummasta eläimestä on enemmän seuraa? Kumpi sopii paremmin perheeseen, jossa on lapsia? Minne voisin viedä lemmikkini, kun lähdemme lomalle? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

6

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuikui

      No itsellä ei hirveesti oo kokemusta kaneista, mitä nyt sellanen on joskus ollu hoidossa. Ehkä kaneista on enemmän seuraa, mutta saattavat kyllä olla häijympiä kuin marsut, mitä mä oon nähny. Marsuja pitää kyllä olla vähintään 2, mutta oman kokemuksen mukaan sopii paremmin lapsiperheeseen. Ja lomien ajaksi voit kysellä hoitopaikkaa vaikka kavereilta tai eläinkaupoista. Eli itse kyllä olen vahvasti marsujen kannalla

    • -----

      Niin marsu kuin kani voi elää sen 10 vuottakin, että ei varmaan ihan sovi isäpuolesi "kriteereihin". Varmaan kannattaisi harkita ennemminkin vaikka hamsteria tms., joka tosin ei ole niin halittava, mutta on siitä seuraa ja mukava seurailtavakin. Ja vie paljon vähemmän tilaa asumukseltaan kuin kanit tai marsut. Plus jos olet aloittelija, niin aloittaisin pienemmistä ja 'helpommista' eläimistä.

      Lomahoitoa voit kysellä eläinkaupoista (kannattaa vähän tarkkailla ko. kaupan tasoa, joissain eläimiä pidetään huonosti), kavereilta, tuttavilta, sukulaisilta tai vaikka ilmoituksella nettipalstoilla. Tosin voi olla, että vie vähän aikaa löytää luotettava hoitaja netin kautta, mutta noinkin voi löytää erittäin hyviä hoitajia.

    • brunski

      Lähtisin jotenkin suosittelemaan tähän tapaukseen sitä marsua, koska jos haluat huomaamattoman lemmikin tän isäpuolen vuoksi. Kani ei ole häkkieläin, vaan sen pitäisi mieluummin saada olla aina vapaana ja kanit kun ei aina sit ole sisäsiistejä ja joskus tuhoavat johtoja ja sellaista kaikkee pientä - vaikka enemmän seuraa niistä kyllä on kun marsuista. Esimerkiks kaniagility kiinnostaa mua itseeni kovasti.

      Marsut on enemmän sellasia sylimöllykkärapsuteltavia,ja helpompia, että se voi ehkä liittyä siihen lapsiperheellisyyteen, vaikka hyvin koulutettu kani tai siis ihmisiin tottunut on varmasti myös sopiva lapsien seuraksi. Kovin on yksilökohtaista se. Ja kanit kun marsutkin kin kun porskuttaa yli kymmeneen vuoteen vaikka kirjan mukaan kanien elinikäarvio on 5-8v. Marsuilla 4-6v ja jotain pörröstä pitkäkarvasta marsua on kiva harjailla ja letitellä - vaikka se marsu voikin olla asiasta eri mieltä.

      Ja poikamarsuja voi myös pitää yksin - vaikka marsu onkin laumaeläin, mutta näin tehdään mielestäni ihan yleisesti ilman että sitä eläinrääkkäykseksi luokitellaan.

      • - - - - -

        En kyllä suosittelisi marsua, mikäli haluaa "huomaamattoman lemmikin". Marsut ääntelevät KOVAA vaatiessaan ruokaa tai huomiota. Lisäksi tarvitsevat myös koko huoneen käyttöönsä päivittäiseen jaloitteluunsa, eivät ole siis mitään häkissä 24/7 pidettäviä nössyköitä. Tuhoavat myös johdot yms. eivätkä yleensä opi sisäsiisteiksi. Ja vastuuntuntoinen omistaja hankkii myös urosmarsulle lajitoverin!


    • lemmikkeinä...

      Kysymyksesi luettuani en suosittelisi kumpaakaan, kania tai marsua.

      "Joten kummasta eläimestä on enemmän seuraa?"
      Kummastakin, mutta marsut "kiljuvat/uikuttavat" kun haluavat jotain ja se on todella kova ääni. Kanit ei sinänsä pidä ääntä, mutta jos kohtelet kaltoin sitä, saat kanista "vihamiehen". Kanilla on pitkä muisti ja se käy päälle potkien ja purien. Joten kani ei ole pienten lasten lemmikki.
      Kuten aikaisemmin vastattiin, olisitko valmis pitämään kania/marsua vapaana koko ajan? Ne tarvitsevat tilaa ja paljon.

      Oletko ajatellut hiiriä? Sanoisin että niistä voi jopa olla enemmän seuraa ja niille on mukava opettaa uusia temppuja. Hiiret tarvitsevat virikkeitä ja paljon. Ne oppivat nopeasti käsikesyiksi ja pitävät kiipeilystä olkapäilläsi :)

    • Marsuhullu

      Itse menisin suosittelemaan marsuja. Marsuja JA kaneja tulisi olla molempia vähintään kaksi. Itselläni on kaksi marsua. Yleensä marsut eivät elä yli 10v, se on harvinaista. Tosin tiedän minä niitäkin tapauksia. Jos et halua kahta marsua, niin kerrompa mitä käy: Marsu masentuu, on yksinäinen ja elää vähemmän (sitähän isäpuolesi halusi, mutta haluatko lemmikin kärsivän)?. Kahdella kaverillani oli kummallakin yksi marsu. Molemmat elivät vajaa 2 vuotiaiksi. Kun taas nyt ystävälläni, jolla oli ennen yksi marsu, nyt on kaksi ja molemmat yli 6v. Toinen kamuni, jolla oli kaksi marsua, ne elivät yli 7v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe