Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko kohtalotoveria?

eeva erakko

Sairastan ozaena-nimistä nenäsairautta, joka on vähitellen tehnyt elämästäni niin vaikeaa, että voimani alkavat olla lopussa. Mainittu sairaushan tulehduttaa nenänielun limakalvot ja synnyttää niin pahan hajun, että muiden
on vaikea oleskella potilaan lähettyvillä.
Kukapa haluaa olla kanssaihmisilleen haitaksi, en minä ainakaan, joten olen viime vuodet elänytkin jokseenkin eristäytyneenä.
Kartan liikkumista yleisissä tiloissa, edes kauppoihin en voi mennä. Tämä ei ole ihmisarvoista elämää, mutta ei minulla ole ollut sisua lopettaakaan tätä.
Tähän sairauteen ei ole parantavaa hoitoa, leikkauksia on tehty, antibiootteja olen vuosien mittaan syönyt kai kilokaupalla saamatta muuta apua kuin hetken lievitystä. Kohta kuurin loputtua haju on ennallaan. Itse en enää sitä tunne, olen menettänyt hajuaistini, mutta muut tuntevat lemun sitäkin paremmin.
Toivon tämän palstan avulla löytäväni kohtalotoverin, kuvittelen että voisimme olla toistemme vertaistukena.

6

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei aivan kohtalontoveri.

      Minulla ei ole ozaena-sairautta, joten ei minusta ole täyttämään kohtalontoverin saappaita.Mutta sen takia viestiisi vastasin, että jonkinasteista eristäytymistä olen minäkin joutunut harrastamaan.Nimittäin sairastuin aikoja sitten vaikeaan masennukseen, joka vei elämän-, toimimisen-, ja itsestään huolehtimisen halut ja voimat niin totaalisesti, että purukalustoni käytännössä mätäni suuhuni, kun oli todella pitkiä jaksoja etten jaksanut edes suuhygieniasta huolehtia.Vaikka nykyään jo jaksan pestä hampaani(ne mitä on jäljellä), niin suuni terveys on niin huonossa ja korjaantumattomassa tilassa, että vieläkin ihmiset saattavat reagoida niin kuin siinä suuvesimainoksessa, jos osuvat uloshengitysilmani tielle.No tämä minun tilanteeni ei ole tietysti verrannollinen sinun tilanteeseesi, mutta kuitenkin voin edes hieman käsittää tilannettasi.Minä en kauhean suuria tältä elämältä odottele, mutta minulla on uskon kautta toivo paremmasta elämästä tämän elämän jälkeen, ja se antaa yllättävän paljon posiivisuutta tähän elävänä tunkiona elämiseenkin.Mutta en ala tuputtamaan tässä nyt väkisin mitään Jeesusta(vaikka häneen itse uskonkin), koska olen ollut itsekin lähes 100-prosenttinen ateisti ja tiedän, että hihhulit voivat ärsyttää.Suhtauduit uskonasioihin sitten miten tahansa, joka tapauksessa toivon, että saisit edes vähän voimia elämääsi siitä, että tiedät, että on meitä muitakin olemassa, jotka joudumme pitämään tiettyä etäisyyttä kanssaihmisiin...

      • eeva erakko

        vaivauduit hätäviestiini vastaamaan. Tuntemattomankin ihmisen myötätuntoinen ajatus lämmitti mieltäni.
        Sanot, ettet odottele suuria tältä elämältä, vaan panet toivosi tulevaan. En ole kovaksikeitetty ateisti, vaan ihan tavallinen ev.lut. kirkon jäsen, jonkinlaisen lapsenuskon säilyttänyt. Uskon kuitenkin, että tämäkin ainutkertainen elämä on meille elettäväksi tarkoitettu. Taakkansa kullakin, kenellä isompi, kenellä pienempi.
        Tiedän, että monella voi olla vielä vaikeampaa kuin minulla. Yritän taistella katkeruutta vastaan, joskus vain tuntuu ylivoimaiselta kantaa tätä sosiaalista häpeää, minkä sairauteni aiheuttaa. Alituinen oman olemuksensa häpeäminen on todella inhottavimpia tunteita, mitä ihminen saattaa tuntea. Miksi ihmisen pitää hävetä asiaa, mille ei mitään voi? Kai siksi, että jokaisessa ihmisessä on jokin atavistinen laumaan kuulumisen tarve. Jos sairautensa tähden on jatkuvasti joutunut vetäytymään kaikkien yhteisöjen ulkopuolelle, niin vitsit alkavat olla todella vähissä.


      • Ei aivan kohtalotoveri.
        eeva erakko kirjoitti:

        vaivauduit hätäviestiini vastaamaan. Tuntemattomankin ihmisen myötätuntoinen ajatus lämmitti mieltäni.
        Sanot, ettet odottele suuria tältä elämältä, vaan panet toivosi tulevaan. En ole kovaksikeitetty ateisti, vaan ihan tavallinen ev.lut. kirkon jäsen, jonkinlaisen lapsenuskon säilyttänyt. Uskon kuitenkin, että tämäkin ainutkertainen elämä on meille elettäväksi tarkoitettu. Taakkansa kullakin, kenellä isompi, kenellä pienempi.
        Tiedän, että monella voi olla vielä vaikeampaa kuin minulla. Yritän taistella katkeruutta vastaan, joskus vain tuntuu ylivoimaiselta kantaa tätä sosiaalista häpeää, minkä sairauteni aiheuttaa. Alituinen oman olemuksensa häpeäminen on todella inhottavimpia tunteita, mitä ihminen saattaa tuntea. Miksi ihmisen pitää hävetä asiaa, mille ei mitään voi? Kai siksi, että jokaisessa ihmisessä on jokin atavistinen laumaan kuulumisen tarve. Jos sairautensa tähden on jatkuvasti joutunut vetäytymään kaikkien yhteisöjen ulkopuolelle, niin vitsit alkavat olla todella vähissä.

        Taakkoja on joo isompia ja pienempiä ja minusta tuntuu, että oma taakkani on kovin vähäinen verrattuna siihen mitä sinä joudut kantamaan.Minä sentään pystyn yleensä ottaen olemaan samassa huoneessa toisten kanssa, kunhan en nyt liian likelle mene.Eli siinä mielessä eristäytymiseni on vain osittaista.Ja uskon muuten minäkin niin, että nykyinenkin elämä on elettäväksi annettu meille ja että siitä on lupa nauttiakin niiltä osin kuin vain pystyy.Itselleni se usko on vaan ikään kuin sellainen ankkuri, joka on kiinnitettynä tämän elämän tuolle puolen ja ankkuriköydestä voin hinata itseäni eteenpäin tahmeammissakin elämäntilanteissa.Olen lisäksi vielä luonteeltanikin sellainen, etten siedä ns. tarkoituksettomuutta, joten masennuksesta toipunenkin alkoi saada vauhtia oikeastaan vasta sitten, kun olin saanut ymmärtää, ettei kaikki päätykään kuolemaan ja ettei kaikki olekaan "sattumien summaa", jossa viidakon lailla on viimeinen sana.Mutta jos koittaisin antaa joitain sellaisia "ei niin paljon uskoon liittyviä" ajatuksia, vaikka et ateisti olekaan, niin minua auttoi mielestäni jo ennen uskoon tuloanikin esim. juuri tuo vielä hankalammissa tilanteissa oleviin vertaaminen.Minulla se tosin liittyi paljolti syyllisyydentunteeseen ja sen aiheuttaman häpeän lievittämiseen, kun sinä taas joudut kantamaan sosiaalista häpeää ilman omaa syytäsi.Sain nimittäin lohduteltuani itseäni niin, että ajattelin, että vaikka olen paljon pahaa tehnyt ja että vaikka olen eittämättä fyysisestikin epämieluisa tapaus, niin en ole sentään esim. ketään tappanut.Syyttömänä kärsimään joutuminen katkeroittaa varmasti tuskaisella tavalla.Syyllisenä kärsiminenkin on omalla tavallaan kuluttavaa, kun mielessä pyörii koko ajan:" Miksi minun piti mokata näin?" Voin todistaa oman kokemuksen syvällä rintaäänellä, ettei se, että on omaa syytä, että joudun häpeämään, helpota sekään omaa oloa.Ehkä sinulla voisi olla pienen valonpilkahduksen aihe juuri se, että kuvittelisit tilannetta, että jos tämä sairaus olisi vielä kaiken lisäksi omaa syytäsikin(Niin kuin vaikka keuhkotaudit voivat olla tupakoitsijalla).Silloin sinulla olisi kaiken muun taakan lisäksi vielä omassatunnossasi syyllistävä pistin tyyliin:"Miksi en voinut uskoa koulun terveydenhoitajan varoituksia tupakan vaaroista ja riskeistä?" ,tai "Miksi minun piti alkaa ryyppäämään kaverien painostuksesta, ja nyt minulla on maksakirroosi?".
        No nämä olivat vaan tällaisia heittoja, ja voi olla, etteivät samat ajatusmaailman lohduttelut toimi sinulla kuin minulla...


    • kohtalotoverin

      Kovinpa kuulostaa ikävältä tuo sairautesi. Monesti sitä ajattelee että pahimpia tauteja ovat kovia kipuja aiheuttavat taudit, tai jopa hengenvaaralliset. Mutta noin kovasti elämää rajoittava juttu on varmaan kamala. Yritä etsiskellä jos löytäisit edes yhden itsesi kaltaisen ihmisen, mieluummin lähiseudulta. Voisit silloin saada (sydän)ystävän jonka kanssa viettää aikaa ja vaihtaa kokemuksia - siis kaikista asioista, ei vaan taudista. Sellainen ihminen ymmärtäisi parhaiten sinua ja luultavasti ei kärsisi hajuhaitasta jos hänen oman hajuaistinsakin olisi kadonnut. Toki ajatustenvaihto täällä meidän enemmän tai vähemmän "hajuttomien" kanssa voi helpottaa elämää myös. Kaikkihan me jollekin haistaan, mutta ehkä se ei ole niin totaalista kuin sinulla. Miten harvinainen tuo tauti lienee, kannattais harkita yhdistyksen perustamista jos löytyis paljon kohtalotovereita.. Jaksamista

    • Anonyymi

      Kovin on aikaa mennyt, täällä yksi uhri kyseisestä sairaudesta..

      • Anonyymi

        yritin auttaa mutta viestit poistetaan


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe