Lenny USB-muistitikulle

KtPI

Yritin asentaa kovalevyttömään koneeseen (MSI KT4V -emolla) Lennyä yhdeltä muistitikulta toiselle (siis toisella tikulla netinst-image ja kohdetikku tyhjä). Asennus menee aina ihan OK läpi, mutta kun yritän buutata asennetulta tikulta, niin näytölle ei tule kuin isolla pelkkä "GRUB"-teksti (tikun vaihtaminen usb-portista toiseen ei muuta tilannetta). Omituisinta on, että kyseiseltä tikulta pääsee normaaliin Grubin menuun, jos laitan tikun kiinni Acer-miniläppäriini, ja buuttaan sillä. Mitäköhän potentiaalisia munauksia olen saattanut tehdä, kun kerran miniläppärissä grub-menu latautuu, mutta ei siinä koneessa johon se on tarkoitettu?

2

435

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :wq

      Kiinnostais tietää onko emosi sattumalta sama (KT4V MS-6712 VER:1.0), jota juuri olen testailemassa?

      1) Käynnistyy tikulta mulla vain: Live (failsafe)
      http://www.aijaa.com/v.php?i=4615269.jpg

      2) Otin kuvan digikameralla ja latasin kuvan järjestelmään saman istunnon aikana toisen USB-portin kautta, ja avasin näytölle:
      http://www.aijaa.com/v.php?i=4615333.jpg

      Jos on sama emo niin voisin testata tuota GRUB ongelmaasi (kunhan ensin jostain saan haalittua toisen tikun!). Varmaa on, että SYSLINUX -käynnistyslaataaja ainakin toimii.

      Siis ellet jo itse ole löytänyt ongelmaasi ratkaistua...

    • :wq

      Ongelma on tämä?
      "Yleisesti ottaen USB tallennusvälineet (lue: tikut) tarvitsevat 5-10 sekuntia ennenkuin ovat käytettävissä. Niinpä, jos emme käske ydintä odottamaan muutaman sekunnin ajan (käyttäen parametria "rootdelay=n"), ydin olettaa että tiedostojärjestelmää ei olekaan ja alkaa panikoida."
      "HUOM: Saattaa olla, että "rootdelay" -parametria ei tarvita, jos Debianin käynnistyslataajaksi valitaan initrd. Jos käynnistyslataajaksi valitaan GRUB niin rootdelay=n parametri on välttämätön!"
      Siispä kokeile tätä:
      Tuon parametrin arvoksi tulee siis tarvittava viive sekunneissa (5-10). Sitä voi ensin testailla tikulta bootatessa, heti GRUB-valikon tullessa ruudulle, painamalla e, jolloin päästään editoimaan GRUB'in käynnistysparametreja ja lisäämään rivin:
      kernel /boot/vmlinuz-2.6.2?-?-686 root=/dev/sda? ro vga=7?? splash
      loppuun ytimelle käsky odottaa (rootdelay=n),
      kernel /boot/vmlinuz-2.6.2?-?-686 root=/dev/sda? ro vga=7?? splash rootdelay=8
      jotta tikulla olevan tiedostojärjestelmä ehtisi olla käyttökunnossa ennenkuin ydin yrittää ladata tikulle asennettua järjestelmää.
      Kun parametri on annettu, niin poistutaan editointitilasta ja sitten kokeillaan toimaako bootti painamalla b.
      Muutoksen saa pysyväksi lisäämällä ytimen lisäparametrin suoraan GRUB'in menu.list tiedostoon:
      kernel /boot/vmlinuz-2.6.2?-?-686 root=/dev/sda? ro vga=7?? splash rootdelay=8
      Tästä aiheesta tarkempaa tietoa löytyy lontoonmurteella
      tästä blogista (kannattaa lukea kaikki osiot 1-8, täyttä asiaa!)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4953
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4495
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2891
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1696
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe