Kannattaa lukea...
Hevosurheilu
47
2579
Vastaukset
- Eläinsuojelija
Paljastuukin Hevosurheilulehden (tämänpäiväisessä) artikkelissa sivulla 10 itse eläinrääkkääjäksi, ei ole olemassa Kirpun eläinkotia jonka toimiala on eläinten suojelu.
- Jutuista väsättyä
Rikosilmoituksen? Kaikkinensa..
- väsättyä
Jutuista väsättyä kirjoitti:
Rikosilmoituksen? Kaikkinensa..
rikosilmoituksen.
Saattaisi yrittää törkeää kunnianloukkausta. Koski (ilmeisesti) kertonut eri tavalla hevosten kunnosta kuin ell. Moisala.
Julkisesti nimittänyt eläinrääkkäystapaukseksi, vaikkei edes poliisitutkintaa ole suoritettu 12.6. Satakunnan kansa ja Länsi-Suomi 13.6. julkaissut tiedon, joka ilmeisimmin perustuu Kosken kertomaan, "ihan omin sanoin".
Hevosurheilu 10.7
Moisala myöntää, ja jatkaa:
"Muutama niistä oli oikeinkin hienossa kunnossa, osiit muun muassa."
Kunnianloukkaus on asianomistajarikos, jossa loukatun tulee itse tehdä rikosilmoitus, muuten ei syyttäjä aja asiaa.
Muuhun vahingonkorvaus & eläinrääkkäys & kiristämis-(500 e) juttuun en tiedä kuinka mahtaisi menestyä oikeudessa.
Tähän hyvän asianajajan palkkaamiseen voisin vaikka lahjoittaa rahaa. - Antaisin tällaiseen
väsättyä kirjoitti:
rikosilmoituksen.
Saattaisi yrittää törkeää kunnianloukkausta. Koski (ilmeisesti) kertonut eri tavalla hevosten kunnosta kuin ell. Moisala.
Julkisesti nimittänyt eläinrääkkäystapaukseksi, vaikkei edes poliisitutkintaa ole suoritettu 12.6. Satakunnan kansa ja Länsi-Suomi 13.6. julkaissut tiedon, joka ilmeisimmin perustuu Kosken kertomaan, "ihan omin sanoin".
Hevosurheilu 10.7
Moisala myöntää, ja jatkaa:
"Muutama niistä oli oikeinkin hienossa kunnossa, osiit muun muassa."
Kunnianloukkaus on asianomistajarikos, jossa loukatun tulee itse tehdä rikosilmoitus, muuten ei syyttäjä aja asiaa.
Muuhun vahingonkorvaus & eläinrääkkäys & kiristämis-(500 e) juttuun en tiedä kuinka mahtaisi menestyä oikeudessa.
Tähän hyvän asianajajan palkkaamiseen voisin vaikka lahjoittaa rahaa.Hyvään tarkoitukseen rahaa,hehhee.. Kyllä siinä kunnianloukkauksen tunnusmerkistö täyttyy, tai ainakin yksityiselämää loukkaavan tiedon julkistamisesta.. Rikosilmoitus vaan toimeksi kiireellisesti. Ja kohtuutonta sellainen hoitopalkkiokin mielestäni. Se pitää riitauttaa ja pyytää korvauksia. Sentään on eläinlääkärinkin sana puoltamassa eläinten kuntoa
- luki HU:ssa
"Tässä ensimmäinen osa HU:n jutusta
Sastamalan hevosista lopulta vain yksi jäi henkiin
ELÄINSUOJELUAIHEINEN MEDIAMYLLÄKKÄ
”Sastamalan hevoset”, yhteensä kuusi, otettiin eläinsuojelutapauksina haltuun 12.6. Tämän jälkeen ne olivat kolmisen viikkoa eläinkoti Kirpun hoteissa, jona aikana niiden kerrottiin julkisuudessa etsivän uutta kotia. Loppuviimeksi hevoset päädyttiin lopettamaan yhtä lukuunottamatta. Tapahtumain kulku on mitä erikoisin.
Sastamalan hevoset ovat puhuttaneet Suomea mediassa pian jo kuukauden. Kyseessä on satakuntalaisen epäillyn eläinsuojelurikoksen esitutkinta.
”Sastamalan tapaus oli ikävä ja samalla helppo tapaus, sillä se oli niin räikeä”, sanoo tapahtumasarjan käynnistäneessä eläinsuojelutarkastuksessa 12.6 mukana ollut eläinsuojeluviranomainen, kunnaneläinlääkäri Katri Moisala.
Tämän päivän jälkeen Moisala ei ole hevosia enää nähnyt. Ne siirtyivät samana päivänä Euralaiseen Kirpun eläinkotiin, jota pyöritti yrittäjänä eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski, eläinsuojeluyhdistys Esko ry:n varapuheenjohtaja – kantava voima molemmissa.
Hevosten vaiheista on vaikea saada selkoa, sillä julkisuudessa ollut tieto ja asianomaisten toisaalta antama tieto on ristiriidassa keskenään.
Tanja Koskelta HU ei yrityksistä huolimatta ole saanut suoria kommentteja, vaikka hän on asian tiimoilta muuten julkisuudessa huomattavan paljon ollutkin.
Kaikki muut asiaan liittyneet henkilöt ovat pyydettäessä kertoneet oman käsityksensä asioiden kulusta.
”Tässä on ollut myös niin paljon väittämiä ja sanomisia lehdistössä, joita en kaikkia ole edes sanonut, joten on hyvä, jos asian voi oikaista kerralla kunnolla”, Moisala kommentoi eläinlääkärin kiireidensä keskeltä HU:lle.
Moisala kertoo menneensä paikalle Sastamalaan torstaina 12.6 puolen päivän aikaan saatuaan ilmoituksen huonossa jamassa olevista hevosista: ”Poliisi kutsuttiin paikalle ja tuli paikalle noin 14.30. Kaksi hevosta oli pihalla ja loput vanhassa navetassa. Niillä ei ollut ruokaa eikä vettä tarjolla.”
”Katto oli sortunut ja lautoja roikuskeli siellä täällä. Katto ei ollut sortunut siellä, missä hevosia pidettiin, mutta tätä ei voi pitää minään lieventävänä asianhaarana, melkein päinvastoin, sillä katto olisi voinut tippua hevosten niskaan koska tahansa. Rakennus laitettiin heti käyttökieltoon rakennustarkastaja Asko Mäkisen toimesta. Tallissa oli myös paljon lantaa ja virtsaa maassa ja hevoset olivat lankuista tehdyissä kakkosnelos-karsinoissa sisällä. Lankuissa ja myös seinissä törrötti nauloja, tarhassa rautalankoja ja muuta sellaista ja niistä oli aiheutunut hevosille myös haavoja”, Moisala kertoo edelleen.
Iltapäivällä viranomaiset kävivät välillä muualla, sillä hevostenomistaja ei ollut paikan päällä, ja palasivat jälleen illalla, jolloin mukana oli myös eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski ja joitakin vapaaehtoisia avustajia: ”Illalla kun tulimme takaisin noin klo 20, ei hevosilla ollut edelleenkään uutta vettä eikä muutenkaan näyttänyt mitään tapahtuneen ruokinnan suhteen sillä välillä”, Moisala toteaa.
”Kaikki hevoset otettiin mukaan, ja kello 22 autot lähtivät pihasta. Hevosten hoitaja Timo Junnila ei ollut paikalla. Junnilan poika ja joitakin naapureita siinä kävi ja he olivat kyllä sitä mieltä että oli ne hevoset ruokittu. Mutta olosuhteet olivat sellaiset, ettei niissä hevosia voinut pitää. Yhdellä hevosella oli riimu kasvanut päähän kiinni ja aiheuttanut kroonisen tulehduksen, toisen kaviot olivat niin pitkät ja kärjet nousivat maasta ylös ja se käveli vuohiset maassa. Kaikilla oli ”pitkät kaviot”, Moisala kertoo.
Julkisuudessa on todettu hevosten olleen vahvasti aliravittuja, suorastaan nälkäkuoleman partaalla. Valokuvat kertovat kuitenkin muuta, sikäli kuin niistä pystyy päättelemään. Valokuvissa näkyy suhteellisen hyväkuntoisia hevosia. Kaikista hevosista, kavioista tai kokovartaloista ylipäätään ei ole julkisuudessa toisaalta vielä näkynyt kuvia.
On niinikään epäselvää mistä kuvat on mediaan toimitettu. Kuvissa esiintyy hevosten kanssa lähes pääsääntöisesti eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski. Poliisi ei omia kuviaan luovuta esitutkinnan ollessa kesken.
”Nälkiintymisistä en ole ylipäätään missään vaiheessa puhunut. Tässä kohtaa media on ylidramatisoinut asioita”, Moisala puolestaan toteaa”"- aikaisemmin sanonut
"eläinrääkkäykseksi", vaan tästä "tapauksesta" sanoi.
Tanja Koskelta Hevosurheilu ei yrityksistä huolimatta ole saanut suoria kommentteja, vaikka hän on asian tiimoilta muuten julkisuudessa huomattavan paljon ollutkin.
Ei kelvannut hevosiin erikoistuneen eläinsuojeluvalvojan Essi Lemisen tarjous ottaa kaikki kolme (silloin hengissä) hevosta omaan talliinsa. (ilmaiseksi)
-Lemisellä oli itse asiassa hevosille ottajatkin katsottuina, "Vanhoja tuttuja, jotka ovat ottaneet minulta eläinsuojelutapaushevosia ennenkin.
Vuotias orivarsa olisi lähtenyt loppukesäksi tutulle orilaitumelle Vihtiin.
Vaan ei lähtenyt!
Lausunnon antaja ell. Kati Tuomola
Kaksi hevosista on jouduttu eläinsuojelullisista syistä lopettamaan 3.7.09. - luki HU:ssa
"HU:n jutun jatkoa
RUOKKIMATTA VAI EI?
Aivan naapurissa isoa maatilaa pitävä maanviljelijä oli ottanut hevosten hoidon asiakseen teini-ikäisen tyttärensä kanssa Timo Junnilan Viron matkan ajan. Tytär oli paikan päällä myös silloin kun eläinsuojeluviranomaiset aamupäivällä ensimmäisen kerran tulivat.
Timo Junnila palasi Viron matkaltaan saman päivän iltana.
”Toimitin hevosille traktorin kauhassa ruohoa ja vettä täältä tilalta monta kertaa päivässä. Ruokinnan jälkeen toin astiat takaisin omalle tilalleni. Koska Timon luona oli oriita, olin tyttären apuna joka kerta kuin hevosia ruokittiin. Karsinoista nimenomaan minä olin antanut Timolle sellaiset ohjeet, että ne täytyy laittaa kunnolla sillä lailla hänen matkansa ajaksi kiinni, etteivät ne hevoset karkaile. Keväällähän oli yksi päässyt karkuun”, maanviljelijä sanoo.
”Olivat ne ruokaa saaneet sen verran, että hengissä olivat pysyneet”, Moisala myöntää, ja jatkaa: ”Muutama niistä oli oikeinkin hienossa kunnossa, oriit muun muassa. Kolmivuotias (Lancelot Boy) oli melkoisen raju ja villi ja siitä yksivuotiaastakin (Frozen Bonesista) olisi saattanut saada vielä jotakin. Ventovuohisvarsa oli selkeästi aliravituin.”
Kyytiin kohti eläinkotia lähtivät: yksivuotias Frozen Bones (Crown Bones), kolmevuotias oli Lancelot Boy (Triomphe d’Arc), seitsenvuotias ruuna Ben Fox (Killer Hanover) tiineeksi väitetty, leasattu 17-vuotias tamma Cold Cruiser (Barbeque), kaksivuotias Black Navajo (American Park) ja yhdeksänkuinen Magic Pass (Bid Pass).
Kirpun eläinkodin toimesta 14.6 lopetettiin huonokuntoisimmat, riimunpäitsistä haavoja saanut Black Navajo ja ventovuohisinen Magic Pass.
Viikko tämän jälkeen tuli tamma Cold Cruiserista pyyntö sen omistajalle Esko Suomiselle tulla hakemaan se takaisin kotiin.
Myös Timo Junnilan ex-puolison Anne Hietasen tyttären nimissä ollut Lancelot olisi Hietasen mukaan ollut noudettavissa takaisin 500:n euron hoitomaksuja vastaan. Myös Kari Kontiainen kertoo, että hänelle soitettiin Ben Foxin takaisin hausta maksua vastaan. Kontiainen oli tehnyt kaupat ruunasta jo aiemmin kesällä.
”Sastamalan poliisista soitettiin 22.6, että hevoset saisi noutaa takaisin kotiin. Mutta kun soitin asiasta Tanja Koskelle, hän kuitenkin sanoikin, ettei niitä niin vain tulla hakemaan”, Hietanen kertoo.
”Soitin vain hevosten omistajat läpi ja neuvoin olemaan jatkossa yhteydessä suoraan eläinkotiin ja Tanja Koskeen asioissa, jotka liittyvät hevosiin. Minä en tiennyt tai puhunut mistään rahasummista”, kuittaa poliisi Harri Lehtimäki.
Omistajat olivat todenneet, että ”koska kerran hevoset Mouhijärveltä haettiin, ne saa myös tuoda samalla tavalla takaisin”.
He myös sanoivat kieltäytyneensä maksamasta vaadittuja 500 euron maksuja. ”Sanoin, että hevonen on tuotava samaan paikkaan mistä se haettiinkin. Asia jäi silleen”, kertoo Kontilainen.
Hevoset jäivät eläinkotiin.
Siitostamma Cold Cruiserin omistaja Olli Suomisen huoltaja, 70 ikävuottaan käyvä Esko Suominen kävi hakemassa omansa takaisin tasan kahden viikon päästä siitä, kun tamma oli viety Junnilalta, 26.6. ”Eläinkodista esitettiin ensin, että he vievät tamman Kulloon teurastamoon ja ottavat teurasrahat, sekä 500 euron hoitomaksun. Minä sanoin, että ei se käy. Jos tamma koukkuun laitetaan, minä valitsen teurastamon tästä läheltä, Hietasen teurastamon”, suivaantunut Suominen totesi. Sanoin myös, että minä olen hevosen laillinen omistaja ja näin ollen minä pidän myös teuraskorvauksen.”
Kiukustunut Suominen toimitti tamman teuraaksi: ”Teurastamolla kysyin teurastajalta että onko tämä hänen mielestään pakkoteurastuskunnossa? Teurastaja sanoi tamman olleen poikkeuksellisen hienossa kunnossa. Otin siitä kuviakin pihalla. Teurastuksen jälkeen tamma tutkittiin ja todettiin sen olleen hiljan tiine. Yhtään matoa tai kirppua siinä ei ollut”, Suominen väittää.
Missä varsa nyt on?
”No niin, kukaan ei tiedä! Kukaan ei tunnusta missä vaiheessa tamma on luonut, mutta Junnila vakuutti, että vielä edellisiltana oli varsa potkinut vatsassa kun hän oli tamman viimeksi tarkastanut”, Suominen toteaa.
Kari Lohiranta, joka kävi Junnilalla edellisviikon lauantaina on varma nähneensä viimeisillään kantavan tamman: ”Menen siitä vaikka valalle, että näin tiineen tamman hakiessani Junnilalta hänen poikansa traktoria 6.6. Poika asuu vieressä, mutta traktori oli siinä samassa pihassa missä hevoset olivat. Katseltiin siinä sitten hevoset läpi ja varsinkin katsottiin tämä tamma, joka seisoi veräjän vieressä ulkona ja söi heinää. Se oli niin tiine niinkuin nyt tiine tamma voi olla.”
Varsan kohtalo on epäselvä. Toistaiseksi ainoa kiistaton fakta on, että 4.8.2008 tiineeksi tullut, useita varsoja aiemmin jo tehnyt siitostamma oli kyytiin lähtiessään ainakin teoriassa noin kahden viikon päässä lasketusta ajasta (4.7.).
Lv-tamma ei ole varsonut tai luonut varsaa 12.6 ilta –26.6. aamu välisenä aikana”, informoi Esko ry:n hallitus." - Kulkennu tuhansii
luki HU:ssa kirjoitti:
RUOKKIMATTA VAI EI?
Aivan naapurissa isoa maatilaa pitävä maanviljelijä oli ottanut hevosten hoidon asiakseen teini-ikäisen tyttärensä kanssa Timo Junnilan Viron matkan ajan. Tytär oli paikan päällä myös silloin kun eläinsuojeluviranomaiset aamupäivällä ensimmäisen kerran tulivat.
”Toimitin hevosille traktorin kauhassa ruohoa ja vettä täältä tilalta monta kertaa päivässä. Ruokinnan jälkeen toin astiat takaisin omalle tilalleni. Koska Timon luona oli oriita, olin tyttären apuna joka kerta kuin hevosia ruokittiin. Karsinoista nimenomaan minä olin antanut Timolle sellaiset ohjeet, että ne täytyy laittaa kunnolla sillä lailla hänen matkansa ajaksi kiinni, etteivät ne hevoset karkaile. Keväällähän oli yksi päässyt karkuun”, maanviljelijä sanoo.
”Olivat ne ruokaa saaneet sen verran, että hengissä olivat pysyneet”, Moisala myöntää, ja jatkaa: ”Muutama niistä oli oikeinkin hienossa kunnossa, oriit muun muassa. Kolmivuotias (Lancelot Boy) oli melkoisen raju ja villi ja siitä yksivuotiaastakin (Frozen Bonesista) olisi saattanut saada vielä jotakin. Ventovuohisvarsa oli selkeästi aliravituin.”
Kyytiin kohti eläinkotia lähtivät: yksivuotias Frozen Bones (Crown Bones), kolmevuotias oli Lancelot Boy (Triomphe d’Arc), seitsenvuotias ruuna Ben Fox (Killer Hanover) tiineeksi väitetty, leasattu 17-vuotias tamma Cold Cruiser (Barbeque), kaksivuotias Black Navajo (American Park) ja yhdeksänkuinen Magic Pass (Bid Pass).
Kirpun eläinkodin toimesta 14.6 lopetettiin huonokuntoisimmat, riimunpäitsistä haavoja saanut Black Navajo ja ventovuohisinen Magic Pass.
Viikko tämän jälkeen tuli tamma Cold Cruiserista pyyntö sen omistajalle Esko Suomiselle tulla hakemaan se takaisin kotiin.
Myös Timo Junnilan ex-puolison Anne Hietasen tyttären nimissä ollut Lancelot olisi Hietasen mukaan ollut noudettavissa takaisin 500:n euron hoitomaksuja vastaan. Myös Kari Kontiainen kertoo, että hänelle soitettiin Ben Foxin takaisin hausta maksua vastaan. Kontiainen oli tehnyt kaupat ruunasta jo aiemmin kesällä.
”Sastamalan poliisista soitettiin 22.6, että hevoset saisi noutaa takaisin kotiin. Mutta kun soitin asiasta Tanja Koskelle, hän kuitenkin sanoikin, ettei niitä niin vain tulla hakemaan”, Hietanen kertoo.
”Soitin vain hevosten omistajat läpi ja neuvoin olemaan jatkossa yhteydessä suoraan eläinkotiin ja Tanja Koskeen asioissa, jotka liittyvät hevosiin. Minä en tiennyt tai puhunut mistään rahasummista”, kuittaa poliisi Harri Lehtimäki.
Omistajat olivat todenneet, että ”koska kerran hevoset Mouhijärveltä haettiin, ne saa myös tuoda samalla tavalla takaisin”.
He myös sanoivat kieltäytyneensä maksamasta vaadittuja 500 euron maksuja. ”Sanoin, että hevonen on tuotava samaan paikkaan mistä se haettiinkin. Asia jäi silleen”, kertoo Kontilainen.
Siitostamma Cold Cruiserin omistaja Olli Suomisen huoltaja, 70 ikävuottaan käyvä Esko Suominen kävi hakemassa omansa takaisin tasan kahden viikon päästä siitä, kun tamma oli viety Junnilalta, 26.6. ”Eläinkodista esitettiin ensin, että he vievät tamman Kulloon teurastamoon ja ottavat teurasrahat, sekä 500 euron hoitomaksun. Minä sanoin, että ei se käy. Jos tamma koukkuun laitetaan, minä valitsen teurastamon tästä läheltä, Hietasen teurastamon”, suivaantunut Suominen totesi. Sanoin myös, että minä olen hevosen laillinen omistaja ja näin ollen minä pidän myös teuraskorvauksen.”
Kiukustunut Suominen toimitti tamman teuraaksi: ”Teurastamolla kysyin teurastajalta että onko tämä hänen mielestään pakkoteurastuskunnossa? Teurastaja sanoi tamman olleen poikkeuksellisen hienossa kunnossa. Otin siitä kuviakin pihalla. Teurastuksen jälkeen tamma tutkittiin ja todettiin sen olleen hiljan tiine. Yhtään matoa tai kirppua siinä ei ollut”, Suominen väittää.
Missä varsa nyt on?
”No niin, kukaan ei tiedä! Kukaan ei tunnusta missä vaiheessa tamma on luonut, mutta Junnila vakuutti, että vielä edellisiltana oli varsa potkinut vatsassa kun hän oli tamman viimeksi tarkastanut”, Suominen toteaa.
Kari Lohiranta, joka kävi Junnilalla edellisviikon lauantaina on varma nähneensä viimeisillään kantavan tamman: ”Menen siitä vaikka valalle, että näin tiineen tamman hakiessani Junnilalta hänen poikansa traktoria 6.6. Poika asuu vieressä, mutta traktori oli siinä samassa pihassa missä hevoset olivat. Katseltiin siinä sitten hevoset läpi ja varsinkin katsottiin tämä tamma, joka seisoi veräjän vieressä ulkona ja söi heinää. Se oli niin tiine niinkuin nyt tiine tamma voi olla.”
Varsan kohtalo on epäselvä. Toistaiseksi ainoa kiistaton fakta on, että 4.8.2008 tiineeksi tullut, useita varsoja aiemmin jo tehnyt siitostamma oli kyytiin lähtiessään ainakin teoriassa noin kahden viikon päässä lasketusta ajasta (4.7.).
Lv-tamma ei ole varsonut tai luonut varsaa 12.6 ilta –26.6. aamu välisenä aikana”, informoi Esko ry:n hallitus."Mikäs ihme se nyt on, ettei sellaista varsan katoamista kukaan huomaa,heh..
- Eunukki
Kulkennu tuhansii kirjoitti:
Mikäs ihme se nyt on, ettei sellaista varsan katoamista kukaan huomaa,heh..
vuonna 2001 mihin katosivat n. 30 hevosta, jotka oli "eläinsuojelullista" syitä viety/otettu Kirppuun, vaan mihin nekin oli kulkennu?
- siiss
Hevoset siis sattuivat olemaan sopivasti tarjolla kun omistaja oli poissa ja vietiin ilman omistajan lupaa. Sitten vaaditaan 500 euron hoitomaksua per heppa jolla hinnalla keskivertotallissa hevosta olisi hoidettu 2 - 3 kuukautta! Ja vielä teurasmaksukin olisi pitänyt saada, toisen hevosesta! Uskomatonta röyhkeyttä....!!!
- luki HU:ssa
RUOKKIMATTA VAI EI?
Missä varsa nyt on?
Lv-tamma ei ole varsonut tai luonut varsaa 12.6 ilta –26.6. aamu välisenä aikana”, informoi Esko ry:n hallitus.""Tässä vielä tämä HU:n jutun loppupätkä
EI PARAS MAHDOLLINEN
Epäilty Timo Junnila on ollut poliisin kuulusteltavana ja asian käsittely jatkuu.
”Asia on esitutkinnassa ja menee ajallaan syyteharkintaan”, vahvistetaan Sastamalan poliisilaitokselta.
Junnila myöntää: ”Navettarakennus ei varmasti ollut paras mahdollinen paikka hevosten pitoon”.
Mutta jatkaa: ”Nälissään minun hevosteni ei ole koskaan tarvinnut olla, eivätkä nämä hevoset nytkään olleet välittömässä hädässä tai missään sellaisessa tilassa, että ne oli pakko heti sillä sekunnilla ja minun paluutani odottamatta kuskata sieltä pois”, hän näkee.
Entä ventovuohisinen vuotias ori ja riimun vaurioittama kaksivuotias ori, jotka olivat eläinlääkärin mukaan räikeimmät tapaukset?
”Riimupää oli tullut paria viikkoa aiemmin minulle kaupassa ja vuotiaan, jota sanoimme ”Vääräsääreksi” olin ostanut aiemmin keväällä. Kyllä minä huomasin melkein 50 vuoden hevoskauppiaan kokemuksella niiden jo tullessa, että huonoja eläimiä ne olivat, mutta otin kuitenkin ne vastaan. Ajattelin, että katsotaan, jos ne vielä kuntoon saa. Liian tiukkaa riimua olin yrittänyt sen toisen varsan päästä irrottaa mutten ollut siinä onnistunut, kun hevonen pomppi aina pystyyn. Vääräsääri taas luultavasti oli jo syntymästä lähtien ollut mikä oli, eikä siitä korjautunut”, Junnila kertoo.
30.6.
Hevosten kohtalosta informoitiin runsaasti. Etenkin Aamulehti piti lukijoita ajan tasalla: ”Eläinkoti Kirppuun tuli maanantain aikana useita yhteydenottoja, joissa tarjouduttiin ottamaan hevoset hoitoon. Suurimmaksi osaksi ihmiset haluavat ottaa hevoset ilmaiseksi. Toki joukossa on ollut muutama asiallisempikin tarjous, eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski tiivistää”, luki Aamulehden nettilehdessä 30.6.
1.7
Aamulehti 1.7. klo 11:45: ”Huonokuntoisten eläinten lopettamisesta päätetään keskiviikkona. Jos kolmelle hevoselle ei löydy ammattitaitoista ostajaa ja hyviä tallitiloja niiden elämä on tiensä päässä. Hevosista kolme on lopetettu jo aiemmin. Eläinlääkäri Katri Moisalan mukaan hevosista ei ole ravihevosiksi eivätkä ne sovellu harrastekäyttöön. Hevoset oli jätetty kuukausiksi romahtaneeseen navettaan. Nyt ne ovat hoidossa eläinkoti Kirpussa. Eläimet tarvitsevat kuntoutusta selvitäkseen koettelemuksistaan”.
1.7. klo 12.39 samassa lehdessä luki: ”Sastamalan rääkätyt hevoset luultavasti lopetetaan. Kunnaneläinlääkäri Katri Moisalan mukaan moni on ollut kiinnostunut hevosten ottamisesta. Sellaista ottajaa ei kuitenkaan ole ilmaantunut, jolla olisi oikeasti edellytykset huolehtia vaativista hevosista.”
Eläinkodin nettisivuilla oli käynnissä rahankeruukampanja, johon dramaattinen uutisointi vaikutti varmasti vahvasti.
2.7.
2.7. klo 15 tuli Moisalalle puhelimitse tarjous hevosiin erikoistuneelta eläinsuojeluvalvoja Essi Lemiseltä ottaa kaikki kolme hevosta uusiin koteihin. Lemisellä oli tarjota hevosille heti karsinapaikat omassa tallissaan Urjalassa niiden odotellessa mahdollista uutta sijoituspaikkaa.
”Halusin tarjota apua, sillä siitähän näissä eläinsuojeluasioissa on kyse. Kerroin, että minulla on viiden hevosen tallissa Urjalassa vain kaksi hevosta tällä hetkellä ja hyvin tilaa kolmelle. Mitään maksua en pyytänyt.”
Lemisellä oli itse asiassa hevosille jo ottajatkin katsottuina: ”Vanhoja tuttuja, jotka ovat ottaneet minulta eläinsuojelutapaushevosia ennenkin. Vuotias orivarsa olisi lähtenyt loppukesäksi tutulle orilaitumelle Vihtiin”.
Leminen keskusteli luovutuksen ehdoista Katri Moisalan kanssa, joka neuvoi tekemään kirjallisen ostotarjouksen hevosista mainitsemalla siinä hevosista koituvat kulut, jotka lupaa ottaa hoitaakseen. Näin Leminen tekikin: ”Kuvittelin eläinkodin nettisivuilta lukemani perusteella, että hevosille oikeasti haettiin sijoituspaikkaa. Luulin myös samoilta nettisivuilta lukemani perusteella, että eläinkoti Kirppuun oli tulossa liikaakin eläimiä jolloin he luopuisivat ilolla näistä hevosista, sillä minun eläinkodissani oli tilaa. Mitään maksua en pyytänyt”, Leminen ihmettelee. Kirjallisen tarjouksen Leminen sähköpostitti Moisalalle myöhään samana iltana.
Hänen tarjoukseensa ei kuitenkaan koskaan vastattu, sillä Esko ry ehti toimia tässä välissä kuin agenttielokuvassa konsanaan.
2.7. Timo Junnilalle soitti yksityinen naishenkilö, joka sanoi haluavansa ostaa hevoset ja sopi kaupantekopaikaksi suodenniemeläisravintola Pianon klo 19.45. Timo Junnilan kanssa tehtiin käteiskaupat 1000 euron yhteishintaan kolmesta hevosesta: Lancelot Boy:sta, Frozen Bonesista ja Ben Foxista. Hevoset siirtyivät samantien eläinsuojeluyhdistys Eskolle, seikka, mitä Junnila ei tiennyt.... jatkuu kun ei mahdu kerralla.. - luki HU:ssa
"Tässä vielä tämä HU:n jutun loppupätkä
EI PARAS MAHDOLLINEN
Epäilty Timo Junnila on ollut poliisin kuulusteltavana ja asian käsittely jatkuu.
”Asia on esitutkinnassa ja menee ajallaan syyteharkintaan”, vahvistetaan Sastamalan poliisilaitokselta.
Junnila myöntää: ”Navettarakennus ei varmasti ollut paras mahdollinen paikka hevosten pitoon”.
Mutta jatkaa: ”Nälissään minun hevosteni ei ole koskaan tarvinnut olla, eivätkä nämä hevoset nytkään olleet välittömässä hädässä tai missään sellaisessa tilassa, että ne oli pakko heti sillä sekunnilla ja minun paluutani odottamatta kuskata sieltä pois”, hän näkee.
Entä ventovuohisinen vuotias ori ja riimun vaurioittama kaksivuotias ori, jotka olivat eläinlääkärin mukaan räikeimmät tapaukset?
”Riimupää oli tullut paria viikkoa aiemmin minulle kaupassa ja vuotiaan, jota sanoimme ”Vääräsääreksi” olin ostanut aiemmin keväällä. Kyllä minä huomasin melkein 50 vuoden hevoskauppiaan kokemuksella niiden jo tullessa, että huonoja eläimiä ne olivat, mutta otin kuitenkin ne vastaan. Ajattelin, että katsotaan, jos ne vielä kuntoon saa. Liian tiukkaa riimua olin yrittänyt sen toisen varsan päästä irrottaa mutten ollut siinä onnistunut, kun hevonen pomppi aina pystyyn. Vääräsääri taas luultavasti oli jo syntymästä lähtien ollut mikä oli, eikä siitä korjautunut”, Junnila kertoo.
30.6.
Hevosten kohtalosta informoitiin runsaasti. Etenkin Aamulehti piti lukijoita ajan tasalla: ”Eläinkoti Kirppuun tuli maanantain aikana useita yhteydenottoja, joissa tarjouduttiin ottamaan hevoset hoitoon. Suurimmaksi osaksi ihmiset haluavat ottaa hevoset ilmaiseksi. Toki joukossa on ollut muutama asiallisempikin tarjous, eläinsuojeluvalvoja Tanja Koski tiivistää”, luki Aamulehden nettilehdessä 30.6.
1.7
Aamulehti 1.7. klo 11:45: ”Huonokuntoisten eläinten lopettamisesta päätetään keskiviikkona. Jos kolmelle hevoselle ei löydy ammattitaitoista ostajaa ja hyviä tallitiloja niiden elämä on tiensä päässä. Hevosista kolme on lopetettu jo aiemmin. Eläinlääkäri Katri Moisalan mukaan hevosista ei ole ravihevosiksi eivätkä ne sovellu harrastekäyttöön. Hevoset oli jätetty kuukausiksi romahtaneeseen navettaan. Nyt ne ovat hoidossa eläinkoti Kirpussa. Eläimet tarvitsevat kuntoutusta selvitäkseen koettelemuksistaan”.
1.7. klo 12.39 samassa lehdessä luki: ”Sastamalan rääkätyt hevoset luultavasti lopetetaan. Kunnaneläinlääkäri Katri Moisalan mukaan moni on ollut kiinnostunut hevosten ottamisesta. Sellaista ottajaa ei kuitenkaan ole ilmaantunut, jolla olisi oikeasti edellytykset huolehtia vaativista hevosista.”
Eläinkodin nettisivuilla oli käynnissä rahankeruukampanja, johon dramaattinen uutisointi vaikutti varmasti vahvasti.
2.7.
2.7. klo 15 tuli Moisalalle puhelimitse tarjous hevosiin erikoistuneelta eläinsuojeluvalvoja Essi Lemiseltä ottaa kaikki kolme hevosta uusiin koteihin. Lemisellä oli tarjota hevosille heti karsinapaikat omassa tallissaan Urjalassa niiden odotellessa mahdollista uutta sijoituspaikkaa.
”Halusin tarjota apua, sillä siitähän näissä eläinsuojeluasioissa on kyse. Kerroin, että minulla on viiden hevosen tallissa Urjalassa vain kaksi hevosta tällä hetkellä ja hyvin tilaa kolmelle. Mitään maksua en pyytänyt.”
Lemisellä oli itse asiassa hevosille jo ottajatkin katsottuina: ”Vanhoja tuttuja, jotka ovat ottaneet minulta eläinsuojelutapaushevosia ennenkin. Vuotias orivarsa olisi lähtenyt loppukesäksi tutulle orilaitumelle Vihtiin”.
Leminen keskusteli luovutuksen ehdoista Katri Moisalan kanssa, joka neuvoi tekemään kirjallisen ostotarjouksen hevosista mainitsemalla siinä hevosista koituvat kulut, jotka lupaa ottaa hoitaakseen. Näin Leminen tekikin: ”Kuvittelin eläinkodin nettisivuilta lukemani perusteella, että hevosille oikeasti haettiin sijoituspaikkaa. Luulin myös samoilta nettisivuilta lukemani perusteella, että eläinkoti Kirppuun oli tulossa liikaakin eläimiä jolloin he luopuisivat ilolla näistä hevosista, sillä minun eläinkodissani oli tilaa. Mitään maksua en pyytänyt”, Leminen ihmettelee. Kirjallisen tarjouksen Leminen sähköpostitti Moisalalle myöhään samana iltana.
Hänen tarjoukseensa ei kuitenkaan koskaan vastattu, sillä Esko ry ehti toimia tässä välissä kuin agenttielokuvassa konsanaan.
2.7. Timo Junnilalle soitti yksityinen naishenkilö, joka sanoi haluavansa ostaa hevoset ja sopi kaupantekopaikaksi suodenniemeläisravintola Pianon klo 19.45. Timo Junnilan kanssa tehtiin käteiskaupat 1000 euron yhteishintaan kolmesta hevosesta: Lancelot Boy:sta, Frozen Bonesista ja Ben Foxista. Hevoset siirtyivät samantien eläinsuojeluyhdistys Eskolle, seikka, mitä Junnila ei tiennyt.... jatkuu kun ei mahdu kerralla.....3.7.
Seuraavana päivänä kaksi hevosista, Lancelot Boy ja Frozen Bones, lopetettiin.
Eläinkodin internetsivuilla tiedotettiin: ”Hevosista on 3.7.09 hankittu eläinlääkärin lausunto. Lausuntoon perustuen on toimittu seuraavasti: Kaksi hevosista on jouduttu eläinsuojelullisista syistä lopettamaan 3.7.09. Hevosten hoito ja huolenpito oli laiminlyöty jo niin pitkältä ajalta, ettei niitä edes pitkällä ja asiantuntevalla hoidolla ja koulutuksella olisi saatu paranemaan.”
Kyseinen eläinlääkäri oli Kati Tuomola.
Tässä vaiheessa hevoset olivat olleet jo kolme viikkoa eläinkodin hoivissa. Koko tämän ajan sekä mediassa että eläinkodin omilla nettisivuilla etsittiin hevosille koteja. Miksei sellaista sitten otettu vastaan kun sellainen ilmaantui, jää epäselväksi.
Sen enempää Esko ry:n puheenjohtaja Tero Järvelä kuin Katri Moisala eivät pysty kysymykseen vastaamaan: ”Vähän pensaan kautta ne Esko ry:lle ostettiin, koska omistajaa ei saatu kiinni. Mutta koska osapuoli (Esko) toisaalta oli sellainen ostaja, jolla oli tarjota hyvä hoito ja paikka, ei minulla ollut mitään syytä puuttua asiaan. Omistajan kuuleminenhan oli ongelma koko tänä aikana. Olin antanut ukaasin Junnilalle, että 2.7. klo 16 mennessä hänen tulee ottaa yhteys minuun, tai eläimet menetetään valtiolle. Valitettavasti tämä ukaasi jäi poliisin toimesta toimittamatta perille”, Moisala kertoo.
Mutta mistä eläinkodille yhtäkkinen kiire ostaa jäljelle jääneitä hevosia, eihän akuuttia hätää niiden kohdalla enää kolmen viikon jälkeen ollut jos oli ylipäätään missään vaiheessa?
”En tiedä sitä sen kummemmin, mutta kyllä se hätä oli tavallaan koko ajan, valtiokaan kun ei halua lähteä maksamaan kalliita hoitoja turhaan. Sitä, miksi Essi Lemiselle ei hevosia annettu, en osaa sanoa, eikä se minulle oikeastaan siinä vaiheessa enää kuulunutkaan. Kerroin kyllä Tanja Koskelle Lemisen yhteydenotosta”, Moisala pohtii.
7.7.
Viimeinen henkiin jäänyt, ruuna Ben Fox kävi eläinlääkärin tarkastuksessa Hyvinkäällä. Hevonen todettiin terveeksi. Se jää eläinkoti Kirppuun, nyttemmin nimeltään eläinkoti Eskoon.
8.7.
Tanja Koski soitti Lemiselle yllättäen viisi päivää hevoskauppojen jälkeen haluten keskustella Lemisen tarkoitusperistä Sastamalan hevosten suhteen. Kosken motiivi puheluun näin jälkikäteen jäi Lemiselle epäselväksi.
”Kyllä jäi hieman erikoinen kuva tästä tapahtumasta, vain yksi hevonen on elossa, vaikka auttajia olisi ollut tarjolla. Ehkä jatkossa käytännön toteutus kannattaa miettiä hieman tarkemmin”, Leminen sanoo
KIRPUN/ESKON ELÄINKOTI
Kirpun eläinkoti on ollut eläinsuojeluvalvoja Tanja Kosken elinkeino aina viime päiviin. Lääninhallituksen valtuuttamana eläinsuojeluvalvojana hän on toisaalta myös ohjannut eläimiä eläinkotiinsa.
”Kirpun eläinkoti lopetti toimintansa 1.7. ja Esko ry alkoi pyörittämään eläinkoti toimintaa, koska halusimme, että säilyy paikka, joka ottaa vastaan kaikkia apua tarvitsevia eläimiä. Tanja Koski vaihtaa alaa ja alkaa opiskella poliisiksi, mutta hän jatkaa meillä palkatonta vapaaehtoistyötä. Meillä on nyt palkattuna kaksi eläintenhoitajaa”. Kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Tero Järvelä." - tapaus!!!
siiss kirjoitti:
Hevoset siis sattuivat olemaan sopivasti tarjolla kun omistaja oli poissa ja vietiin ilman omistajan lupaa. Sitten vaaditaan 500 euron hoitomaksua per heppa jolla hinnalla keskivertotallissa hevosta olisi hoidettu 2 - 3 kuukautta! Ja vielä teurasmaksukin olisi pitänyt saada, toisen hevosesta! Uskomatonta röyhkeyttä....!!!
Eli kenen tahansa hevoset (tai mitkä tahansa eläimet) voidaan "takavarikoida", vaikka ne olisivat maailman parhaimmassa kunnossa! Ja jos et maksa kohtuuttomia "lunnasrahoja" niin ne tapetaan!
Ikävä lukea, että ELL Kati Tuomola on mukana tässä porukassa! - Laillistettu juttu
tapaus!!! kirjoitti:
Eli kenen tahansa hevoset (tai mitkä tahansa eläimet) voidaan "takavarikoida", vaikka ne olisivat maailman parhaimmassa kunnossa! Ja jos et maksa kohtuuttomia "lunnasrahoja" niin ne tapetaan!
Ikävä lukea, että ELL Kati Tuomola on mukana tässä porukassa!Kuin ne merirosvot jotka kaappailevat laivboja ja ihmisiä. Maksa tai kuolevat. Niin kai uhkaillaan.. Lunnasrahoja..
- PALSTAA LUKENUT
Eunukki kirjoitti:
vuonna 2001 mihin katosivat n. 30 hevosta, jotka oli "eläinsuojelullista" syitä viety/otettu Kirppuun, vaan mihin nekin oli kulkennu?
KUINKA MONELLE LUKIJALLE TULEE MIELEEN,ETTÄ MUUTAMAT HENKILÖT JOTKA KÄRKKÄÄSTI OTTAVAT KANTAA NIIN ESKON ELÄINKODIN KUIN TANJA KOSKENKIN TOIMINTAAN OVAT SELLLAISIA JOTKA OVAT ITSE OLLEET OIKEUDESSA ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ SYYTETTYNÄ JA JOPA RANGAISTUKSEN SIITÄ SAANEET.
TÄLLAINEN PALSTA ON HYVÄ VÄLINE PROVOSOIMISEEN JA KOSTOON.
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN. - Ei saa selville
PALSTAA LUKENUT kirjoitti:
KUINKA MONELLE LUKIJALLE TULEE MIELEEN,ETTÄ MUUTAMAT HENKILÖT JOTKA KÄRKKÄÄSTI OTTAVAT KANTAA NIIN ESKON ELÄINKODIN KUIN TANJA KOSKENKIN TOIMINTAAN OVAT SELLLAISIA JOTKA OVAT ITSE OLLEET OIKEUDESSA ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ SYYTETTYNÄ JA JOPA RANGAISTUKSEN SIITÄ SAANEET.
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.Tämän tietyn eläinkoti yritysryppään toiminnasta. Ei siitä paljonko lahjoitusvaroja on tullut ja minne ne ovat käytetyt. Näistä yrityksistä ei siis anneta minkäänlaista tietoa edes eläinmääristä joita siellä on ollut, sen kautta kulkennu.. Ei myöskään siitä, miten sama yritys voi myydä eläinten ruokia, kun kerjää ruoka-avustuksia eläimilleen. Korostan sanaa eläimilleen juuri siistä syystä että ymmärtääkseni omistajan omat eläimet eivät ole olleet erottuna löytö- taikka hoitoeläimistä, joten uskoisin että omat eläimet ovat ruokitut samoilla lahjoitusruoilla / lahjoitusvaroilla. Ellei näin ole käynyt, voisi selvittää onko 6-7 koiraa asuinkiinteistössä vai eläinkodin tiloissa. Jos on eläinkodin tiloissa, on oletettavasti lahjoitusvaroja käytetty myös tilojen lämmittämis yms kuluihin, joten lahjoitusvaroja on tällöin käytetty muuhun kuin on annettu ymmärtää. Myös mainostaminen turvakodista on selkeästi virheellistä. Turvakoti sana mielletään sellaiseksi, jossa eläimet- taikka ihmiset ovat turvasssa uhkaavilta vaaroilta, eikä siellä suinkaan turvaa hakeneita lopeteta.
- OLLA...
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.Syytettynä ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ,kun Tanja Koski käytti sitä sanaa VASTA SASTAMALAN tapauksessa??? Ai niin eihän sieltä suusta tule MITÄÄN TOTUUTTA!!! Tämä asia tutkitaan ja kyseenalaistetaan IHAN TK omien lausuntojen pohjalta.
- Tuomionpurkua
OLLA... kirjoitti:
Syytettynä ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ,kun Tanja Koski käytti sitä sanaa VASTA SASTAMALAN tapauksessa??? Ai niin eihän sieltä suusta tule MITÄÄN TOTUUTTA!!! Tämä asia tutkitaan ja kyseenalaistetaan IHAN TK omien lausuntojen pohjalta.
Kaikkien, jotka ovat tuomitut eläinrääkkäyksestä tms. Joukkokanne myös, koska Koski siis on todistettavasti antanut lausunnon medialle ettei aiemmin ole voitu käyttää sanaa eläinrääkkäys. Ja kuitenkin on ollut todistamassa eläinrääkkäystapauksissa oikeudessa, saaden todistajanpalkkiot ja kilometrikorvaukset. Onko siis tapahtunut aiemmissa oikeudenkäynneissä niin, että oltaisiin syyllistytty perättömien lausumien antamisiin? Kosken medialle antaman, Sastamalan hevosia koskeneen tiedoituksen mukaan näin on käynyt, ellei hän tosiaankaan ole aiemmin voinut sanaa eläinrääkkäys käyttää..
- lukijalle
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.on tullut mieleen, että minkä tähden kaikki tiedonhaluiset, rehelliset ihmiset leimataan eläinrääkkääjiksi, idiooteiksi ja neuvotaan hankkimaan elämä (kenenköhän toimesta?).
Voisit kertoa niistä todellisista eläinrääkkäystapauksista; miksi Sastamalan tamma menetti varsansa, miksi terveet oriit menivät eläinkodin hoidossa niin huonoon kuntoon, että piti lopettaa jne.
Jos joku kertoo muunneltua totuutta, joutuu hän ennemmin tai myöhemmin siitä vastuuseen... - Tanjalllla
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.ole koskaan ollut yhtään ollut yhtään eläinrääkkäystapausta! Sen hän itse totesi Sastamalan hevostapauksen yhteydessä.
Kirpun eläinkoti on niin paljon ollut julkisuudessa tänä keväänä ja kesänä, että olisi ihme jos se ei olisi aiheuttanut keskustelua ja kannanottoja.
Minusta se on itse ollut poikkeuksellisen julkisuushakuinen, ja silloin on hyväksyttävä myös kritiikki. - tulee julkisuuteen
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.ja pyrkimällä pyrkii esim. Satakunnan radioon, tarjoaa haastatteluja ja lähettää tiedotteita sanomalehdille, on valmistauduttava siihen että toimintaa voi joku myhös kritisoida ja kysyä lisäkysymyksiä.
Esimerkiksi täällä on toistuvasti kysytty, mikä on hevosen hoitopäivän hinta Kirpussa?
Siihen ei ole vastausta tullut, mutta sen sijaan uhkauksia ja haistatuksia. Asiakaspalveluako?
Myös Sastamalan hevosista olisi voinut ottaa ja laittaa kunnollisia kokovartalokuvia Eskon sivuille. Nyt on vain kertomus siitä, että ne olivat nälkiintyneitä ja huonokuntoisia, mutta missä ovat todisteet? - totuutta???
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN."TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN."
Kerropa jokin esimerkki siitä muunnellusta totuudesta? Yleensä sitä on tullut vain yhdeltä suunnalta... - Ei ilmaisesti ole
tulee julkisuuteen kirjoitti:
ja pyrkimällä pyrkii esim. Satakunnan radioon, tarjoaa haastatteluja ja lähettää tiedotteita sanomalehdille, on valmistauduttava siihen että toimintaa voi joku myhös kritisoida ja kysyä lisäkysymyksiä.
Esimerkiksi täällä on toistuvasti kysytty, mikä on hevosen hoitopäivän hinta Kirpussa?
Siihen ei ole vastausta tullut, mutta sen sijaan uhkauksia ja haistatuksia. Asiakaspalveluako?
Myös Sastamalan hevosista olisi voinut ottaa ja laittaa kunnollisia kokovartalokuvia Eskon sivuille. Nyt on vain kertomus siitä, että ne olivat nälkiintyneitä ja huonokuntoisia, mutta missä ovat todisteet?Siitä, että Sastamalan hevoset olisivat olleet nälkiintyneitä yms, millaista kuvaa eläinkodilta on annettu. Päinvastaista todistetta taas on. Todennäköisesti poliisilla on kuvia kyseisistä hevosista. Jotain sentään kertoo tästä "eläinrääkkäystapauksesta" sekin, että poliisit, jotka toimivat myös eläinsuojeluvalvojina, tarjosivat hevosia Junnilalle takaisin. Tämähän olisi aivan ennenkuulumatonta, jos hevoset annettaisiin eläinrääkkäykseen syyllistyneelle takaisin..
- Oikeassa olet, paitsi
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.tänne kirjoittavilla ei monellakaan ole ollut edes eläimiä. Mitäs siihen sanot?
Miten ne sitten ovat provosoimassa keskustelua täällä?
Olisiko käynyt niin, että ovat avustaneet tietämättään sinun omaa asunnonkorjausta ja omien eläintesi pitoa.
Arvaa harmittiko? Huomasivat tulleensa pahemman kerran petetyksi. TV:ssakin kerroit ostaneesi auton, maksaneesi polttoaineet ja vakuutukset itse, omasta pussistasi. VIITTIKS VALEHDELLA LISÄÄ!
Es Sunkka ol ajatel ettei meijä mielehe olis jottai tullu? On kyl oikke, iha vaik mitä. - Vertaan tuota TURVAKOTI
Ei saa selville kirjoitti:
Tämän tietyn eläinkoti yritysryppään toiminnasta. Ei siitä paljonko lahjoitusvaroja on tullut ja minne ne ovat käytetyt. Näistä yrityksistä ei siis anneta minkäänlaista tietoa edes eläinmääristä joita siellä on ollut, sen kautta kulkennu.. Ei myöskään siitä, miten sama yritys voi myydä eläinten ruokia, kun kerjää ruoka-avustuksia eläimilleen. Korostan sanaa eläimilleen juuri siistä syystä että ymmärtääkseni omistajan omat eläimet eivät ole olleet erottuna löytö- taikka hoitoeläimistä, joten uskoisin että omat eläimet ovat ruokitut samoilla lahjoitusruoilla / lahjoitusvaroilla. Ellei näin ole käynyt, voisi selvittää onko 6-7 koiraa asuinkiinteistössä vai eläinkodin tiloissa. Jos on eläinkodin tiloissa, on oletettavasti lahjoitusvaroja käytetty myös tilojen lämmittämis yms kuluihin, joten lahjoitusvaroja on tällöin käytetty muuhun kuin on annettu ymmärtää. Myös mainostaminen turvakodista on selkeästi virheellistä. Turvakoti sana mielletään sellaiseksi, jossa eläimet- taikka ihmiset ovat turvasssa uhkaavilta vaaroilta, eikä siellä suinkaan turvaa hakeneita lopeteta.
termiä (Tanjan omasta päästä, kuin entisen pojan linnunpönttö) ei siis Länsi-Suomen lääninhallituksessa tunneta.
Se olisi teoriassa sama, kuin jos karjalaiset olisi tuossa nykyisen rajan paikkeilla, listitty. Annettu tulla pari kilometriä, sen jälkeen henki pois. Ja joku olisi rahastanut!! - ne ovatkin muuttuneet
Tanjalllla kirjoitti:
ole koskaan ollut yhtään ollut yhtään eläinrääkkäystapausta! Sen hän itse totesi Sastamalan hevostapauksen yhteydessä.
Kirpun eläinkoti on niin paljon ollut julkisuudessa tänä keväänä ja kesänä, että olisi ihme jos se ei olisi aiheuttanut keskustelua ja kannanottoja.
Minusta se on itse ollut poikkeuksellisen julkisuushakuinen, ja silloin on hyväksyttävä myös kritiikki.ihmisrääkkäystapauksiksi. Kirpun eläinkoti rääkkää urheilu-ja liikuntakoulutuksessa olleita, ei missään kyllä ole onko ihminen vai eläin, joka saa koulutusta.
- Kosken tienestit
Oikeassa olet, paitsi kirjoitti:
tänne kirjoittavilla ei monellakaan ole ollut edes eläimiä. Mitäs siihen sanot?
Miten ne sitten ovat provosoimassa keskustelua täällä?
Olisiko käynyt niin, että ovat avustaneet tietämättään sinun omaa asunnonkorjausta ja omien eläintesi pitoa.
Arvaa harmittiko? Huomasivat tulleensa pahemman kerran petetyksi. TV:ssakin kerroit ostaneesi auton, maksaneesi polttoaineet ja vakuutukset itse, omasta pussistasi. VIITTIKS VALEHDELLA LISÄÄ!
Es Sunkka ol ajatel ettei meijä mielehe olis jottai tullu? On kyl oikke, iha vaik mitä.Ovatkaan mahtaneet olla. Onko tullut perintöjä tms? Vai auton ostanut.. Uudenko vai käytetyn.. Ja polttoaineet ja vakuutukset. Elättänyt itsensä ja tyttärensä ja kohtalaisen eläinlaumansakin vielä. Kavioeläimiä ja sorkkaeläimiä, kissoja ja koiria. Kuusi- seitsemänkö niitä koiriakin nyt oli vai? Ja sitten ne remontoinnit vielä.. Kaikki omasdta pussistako.. Jaa, vai niin..Ja eläimiä ei myy, mieluummin tappaa.. Eli mistä siis on varat saatu.. Yrittäjätoimestako vai keräysvaroista??? Saakohan tutkittua verotustietonsa pidemmältä ajalta?
- Oxo68
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN."KUINKA MONELLE LUKIJALLE TULEE MIELEEN,ETTÄ MUUTAMAT HENKILÖT JOTKA KÄRKKÄÄSTI OTTAVAT KANTAA NIIN ESKON ELÄINKODIN KUIN TANJA KOSKENKIN TOIMINTAAN OVAT SELLLAISIA JOTKA OVAT ITSE OLLEET OIKEUDESSA ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ SYYTETTYNÄ JA JOPA RANGAISTUKSEN SIITÄ SAANEET.
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN."
Vastaus: Kaikille edes vähän järkeville. - luetaan lisää
Oxo68 kirjoitti:
"KUINKA MONELLE LUKIJALLE TULEE MIELEEN,ETTÄ MUUTAMAT HENKILÖT JOTKA KÄRKKÄÄSTI OTTAVAT KANTAA NIIN ESKON ELÄINKODIN KUIN TANJA KOSKENKIN TOIMINTAAN OVAT SELLLAISIA JOTKA OVAT ITSE OLLEET OIKEUDESSA ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ SYYTETTYNÄ JA JOPA RANGAISTUKSEN SIITÄ SAANEET.
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN."
Vastaus: Kaikille edes vähän järkeville.hevosurheilua, käy ostamassa omasi. Eikä tarvitse huutaa! Mitä sitten vaikka olisikin olleet? Mikäli ne on älyttömyydeltään edes puolet tuosta yövalojupakasta, oikeutetusti mielestäni täällä asiasta keskustelevat, koska sekin on niin hakemalla haettua syyttelyä että siinä ole mielestäni mitään tolkkua, ja ainoat jotka täällä tai missään muuallakaan toimintaa/kirppua/Tanjaa puolustavat ovat erittäin lähellä kyseistä henkilöä jopa niin lähellä että kun peiliin kurkkaa, katsoo sieltä Tanja Koski. Tämä on lopun alkua koko touhulle, turha pyristellä vastaan, kenenkään, mikäli Suomi on vielä oikeusvaltio, tulee suurimmat rangaistukset loppuviimeksi tulemaan sinne Ohvontielle ja niille jotka ovat yhdistyspapereihin nimensä alle kirjoittaneet, ei tämmöistä kukaan vuosikymmeniä viitsi katsella, kyllä ne väärinkäytökset/ luvattomat eläinten talteenotot yms. jossain vaiheessa ilmi tulee, keskustelu alkaa ja asia etenee sinne minne sen kuuluukin, vai luulitko ettei tulisi?
Lopuksi lainaus hevostalli netistä: " Lainsäädäntöön ja asetuksiin sensijaan pitäisi kirjata vaatimukset sen verran tarkkaan, että mielivaltaisia tulkintoja ei pääse syntymään. Nykyisellään tilanne selkeästikään ei ole tämä, koska niinkuin eläinlääkintäneuvos Oijala sanoi. On käsittämätöntä, että normaalista tai jopa normaalia paremmasta hevosenpidosta voi päätyä tuomiolle." - nazzu
Oxo68 kirjoitti:
"KUINKA MONELLE LUKIJALLE TULEE MIELEEN,ETTÄ MUUTAMAT HENKILÖT JOTKA KÄRKKÄÄSTI OTTAVAT KANTAA NIIN ESKON ELÄINKODIN KUIN TANJA KOSKENKIN TOIMINTAAN OVAT SELLLAISIA JOTKA OVAT ITSE OLLEET OIKEUDESSA ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ SYYTETTYNÄ JA JOPA RANGAISTUKSEN SIITÄ SAANEET.
Vastaus: Kaikille edes vähän järkeville.enkä ota kärkkäästi kantaa. Mutta kyllä on järkyttävää toimintaa ollut eläinsuojeluporukoitten taholta, ja nämä tarinat mitä esim. hevostalli.netissä kerrotaan, ovat TOSIA!
Tosi järkyttäviä kuviakin esim. hevosen ampumisesta, missä oli järki näillä sairailla sen tehdessään? Hevosen oli toinen eläinlääkäri määrännyt karsinalepoon toipumaan. Sitten yllättäen tulevat lahtarit, eikä omistajat voi mitään, kun on ell, poliisi ja eläinsuojeluvalvoja(varsinainen elämänsuojelija) päättämässä. Pimeän työt tehdään pimeällä. Oksettavaa. Sairasta. - Fieldsofgold
luetaan lisää kirjoitti:
hevosurheilua, käy ostamassa omasi. Eikä tarvitse huutaa! Mitä sitten vaikka olisikin olleet? Mikäli ne on älyttömyydeltään edes puolet tuosta yövalojupakasta, oikeutetusti mielestäni täällä asiasta keskustelevat, koska sekin on niin hakemalla haettua syyttelyä että siinä ole mielestäni mitään tolkkua, ja ainoat jotka täällä tai missään muuallakaan toimintaa/kirppua/Tanjaa puolustavat ovat erittäin lähellä kyseistä henkilöä jopa niin lähellä että kun peiliin kurkkaa, katsoo sieltä Tanja Koski. Tämä on lopun alkua koko touhulle, turha pyristellä vastaan, kenenkään, mikäli Suomi on vielä oikeusvaltio, tulee suurimmat rangaistukset loppuviimeksi tulemaan sinne Ohvontielle ja niille jotka ovat yhdistyspapereihin nimensä alle kirjoittaneet, ei tämmöistä kukaan vuosikymmeniä viitsi katsella, kyllä ne väärinkäytökset/ luvattomat eläinten talteenotot yms. jossain vaiheessa ilmi tulee, keskustelu alkaa ja asia etenee sinne minne sen kuuluukin, vai luulitko ettei tulisi?
Lopuksi lainaus hevostalli netistä: " Lainsäädäntöön ja asetuksiin sensijaan pitäisi kirjata vaatimukset sen verran tarkkaan, että mielivaltaisia tulkintoja ei pääse syntymään. Nykyisellään tilanne selkeästikään ei ole tämä, koska niinkuin eläinlääkintäneuvos Oijala sanoi. On käsittämätöntä, että normaalista tai jopa normaalia paremmasta hevosenpidosta voi päätyä tuomiolle."Mutta jotenkin on vääristynyttä eläintensuojelutoimintaa, ehkä rahan, tai ehkä jonkun muun pakottavan syyn tähden, kun on lähdetty mielivaltaisten tulkintojen tielle. Ja hötkyilemään, ja sitten ihmetelty, mitä tehdään.
Joku muu on asiana kuin eläinten hyvinvointi. Mikä? Miksi?
Eläinten turvakoti?
Hehhehheh, eikä oikeesti naurata yhtään.
Vain yksi Sastamalan hevosista jätettiin henkiin, ehkei se pistänyt niin paljoa hanttiin kuin muut "suojelijoilleen", ruunattu kun oli. Benkku. - Ei poista silti sitä
Oxo68 kirjoitti:
Vastaus: Kaikille edes vähän järkeville.Tosiasiaa minnekään, että lahjoitusvaroja on kerätty kai ilman siihen oikeuttavaa lupaa. Jo vuosia. Minne nämä avustusvarat ovat käytetyt? Osteleeko joku niillä eri paikkakunnilta kiinteistöjä?
- Jotakin tekemistä
nazzu kirjoitti:
enkä ota kärkkäästi kantaa. Mutta kyllä on järkyttävää toimintaa ollut eläinsuojeluporukoitten taholta, ja nämä tarinat mitä esim. hevostalli.netissä kerrotaan, ovat TOSIA!
Tosi järkyttäviä kuviakin esim. hevosen ampumisesta, missä oli järki näillä sairailla sen tehdessään? Hevosen oli toinen eläinlääkäri määrännyt karsinalepoon toipumaan. Sitten yllättäen tulevat lahtarit, eikä omistajat voi mitään, kun on ell, poliisi ja eläinsuojeluvalvoja(varsinainen elämänsuojelija) päättämässä. Pimeän työt tehdään pimeällä. Oksettavaa. Sairasta.Tällaise toiminnan käynnistäjänä. Yksi saa jotakin omituista päähänsä ja muut seuraavat. Eivät huomaa ettei keisarilla ole vaatteita. Ehkä verovirasto lopulta osoittaa ettei keisarinnalla tosiaankaan ole vaatteita..
- On käynyt ilmi
TOIVOTTAVASTI ELÄINTENPITOKIELLON SAANEET HENKILÖT EIVÄT KERRO IHMISILLE MUUNNELTUA TOTUUTTA NÄIN NETIN VÄLITYKSELLÄ VAIN KOSTAAKSEEN.näistä on kuvat, ja oikeuden pöytäkirjat,useimmissa.
- Eunukki
Oxo68 kirjoitti:
Vastaus: Kaikille edes vähän järkeville."sellaisia, jotka ovat itse olleet oikeudessa eläinrääkkäyksestä syytettyna ja jopa kangasituksen siitä saaneet."
Ei tarvitse olla muutamat henkilöt. Laeslahti/Koski parivaljakko rientää tekemässä eläinsuojelutarkastuksia, kun aikaa jää poliisilaitoksella istumisesta, käräjäoikeudessa todistaja olosta, ja kiirettä pitää kun täytyy vastata puhelimeen. Laeslahti saa 80 ja Koski 500 ilmoitusta tuntemattomilta, nimettömiltä mutta luotettavilta lähteitä vuodessa (?). Eiköhän se eläinten huostaanottokin vie oman aikansa. Kiirettä pitää, ilmankos nuo todistukset oikeudessa ainakin Kosken osalta ovat varsin yhteneväiset: limaa, loisia, hujua, ulostetta, virtsaa ... Kuka niitä asioita ehtii niin tarkkaan katsoa, kun on kiire haastamaan ihmisiä oikeuteen, mieluimmin vielä koko perhe, tai suku leivättömän pöydän ääreen.
Unohtamatta tietenkään sitä kärsimystä, tuskaa joka aiheutuu eläimille, jos niinkuin sattuisi, ettei ne "tappohommat" sujukaan eläinsuojelulainsäädännön puitteissa.
Kukahan tässä voi enää toisia provosoida, koska nämä asiat (tosiasiat) ovat jo kaikkien (ainakin lähes) tiedossa ainakin Satakunnan alueella.
TERKKUJA VAAN SULLEKIN, t. Eunukki (eläinrääkkääjä) ei tärvitse muunnella totuutta. TK:lle ei voi hänen tekosistaan riittävästi "kostaa". Kostosta ei ole kyse, vaan selvityksistä, tekojen kartoituksesta. Kosto tulee varmasti muuta kautta, ei tarvitse kuin odottaa!!!!!!!!!!
Muuneltua totuutta saa kuulla ihan muualla. - Julkisuushakuisena
Eunukki kirjoitti:
"sellaisia, jotka ovat itse olleet oikeudessa eläinrääkkäyksestä syytettyna ja jopa kangasituksen siitä saaneet."
Ei tarvitse olla muutamat henkilöt. Laeslahti/Koski parivaljakko rientää tekemässä eläinsuojelutarkastuksia, kun aikaa jää poliisilaitoksella istumisesta, käräjäoikeudessa todistaja olosta, ja kiirettä pitää kun täytyy vastata puhelimeen. Laeslahti saa 80 ja Koski 500 ilmoitusta tuntemattomilta, nimettömiltä mutta luotettavilta lähteitä vuodessa (?). Eiköhän se eläinten huostaanottokin vie oman aikansa. Kiirettä pitää, ilmankos nuo todistukset oikeudessa ainakin Kosken osalta ovat varsin yhteneväiset: limaa, loisia, hujua, ulostetta, virtsaa ... Kuka niitä asioita ehtii niin tarkkaan katsoa, kun on kiire haastamaan ihmisiä oikeuteen, mieluimmin vielä koko perhe, tai suku leivättömän pöydän ääreen.
Unohtamatta tietenkään sitä kärsimystä, tuskaa joka aiheutuu eläimille, jos niinkuin sattuisi, ettei ne "tappohommat" sujukaan eläinsuojelulainsäädännön puitteissa.
Kukahan tässä voi enää toisia provosoida, koska nämä asiat (tosiasiat) ovat jo kaikkien (ainakin lähes) tiedossa ainakin Satakunnan alueella.
TERKKUJA VAAN SULLEKIN, t. Eunukki (eläinrääkkääjä) ei tärvitse muunnella totuutta. TK:lle ei voi hänen tekosistaan riittävästi "kostaa". Kostosta ei ole kyse, vaan selvityksistä, tekojen kartoituksesta. Kosto tulee varmasti muuta kautta, ei tarvitse kuin odottaa!!!!!!!!!!
Muuneltua totuutta saa kuulla ihan muualla.Halunnut mennä hovioikeuskäsittelyyn, jossa olisi päässyt Hevosurheilulehden sivuille kommenteillaan..
- Kyllä pääsi
Julkisuushakuisena kirjoitti:
Halunnut mennä hovioikeuskäsittelyyn, jossa olisi päässyt Hevosurheilulehden sivuille kommenteillaan..
Hevosurheilu-lehden sivuille.Korkeussuuntaan isompi lehti kuin UR, neljä palstaa ylhäältä alas asti, otsikko melkein sentin kokoisilla kirjaimilla. Hyvä eläinsuojelijat.Eurassa ja Lapijoella varmaan mukavaa olla nyt?
- Koskea ja
Kyllä pääsi kirjoitti:
Hevosurheilu-lehden sivuille.Korkeussuuntaan isompi lehti kuin UR, neljä palstaa ylhäältä alas asti, otsikko melkein sentin kokoisilla kirjaimilla. Hyvä eläinsuojelijat.Eurassa ja Lapijoella varmaan mukavaa olla nyt?
eläinlääkäriä vastaan olevaa todistetta..
- muistathan ilmoittaa
Eunukki kirjoitti:
"sellaisia, jotka ovat itse olleet oikeudessa eläinrääkkäyksestä syytettyna ja jopa kangasituksen siitä saaneet."
Muuneltua totuutta saa kuulla ihan muualla.Pidäthän huolen siitä että saamme tiedon tulevista oikeudenkäynneistä? Ei TK voi kaikista niistä olla pois.Ja eikö se ole hienoa että saa yleisöä? Kuullaan asiantuntialta hienoja lausuntoja.
- Olen kokenut tuon
Eunukki kirjoitti:
Muuneltua totuutta saa kuulla ihan muualla.ei tarvitse kostaa, elämä kostaa vaikkakin,viiveellä.Yhteenkin juttuun tuli pää 20 vuoden viiveellä.Telkkarista nappasin äsken lauseen"Vanhoilla synneillä on pitkät varjot".Niinhän se on.
- Sampi
tapaus!!! kirjoitti:
Ikävä lukea, että ELL Kati Tuomola on mukana tässä porukassa!Multakin "takavarikoivat" kaikki ahvenat. Jumaliutsi en ole niitä väärin kohdellut, vaikka lekuri sanois mitä!
Hällä on ehkä koulutus, kokemus ja näkemys, mut ei muuta!
Olen oikeusmurhan uhri ja aion ihmetellä fisujeni karmivaa kohtaloa suoli24:n palstoilla joka päivä eri nimimerkein kunnes t tunnustaa. - sampi
Sampi kirjoitti:
Multakin "takavarikoivat" kaikki ahvenat. Jumaliutsi en ole niitä väärin kohdellut, vaikka lekuri sanois mitä!
Hällä on ehkä koulutus, kokemus ja näkemys, mut ei muuta!
Olen oikeusmurhan uhri ja aion ihmetellä fisujeni karmivaa kohtaloa suoli24:n palstoilla joka päivä eri nimimerkein kunnes t tunnustaa.Ihmettele sinä vaan.
- ja muitakin linkkejä
Eunukki kirjoitti:
Muuneltua totuutta saa kuulla ihan muualla.on pistetty tutuille ja tuttujen tutuille tiedoksi.
Jokainen voi miettiä omatuntonsa mukaan, mikä on oikein. Kaikillahan ei sitä edes ole.
Muunneltua totuutta, hmm. - ESPOON HEPPALADY
OLLA... kirjoitti:
Syytettynä ELÄINRÄÄKKÄYKSESTÄ,kun Tanja Koski käytti sitä sanaa VASTA SASTAMALAN tapauksessa??? Ai niin eihän sieltä suusta tule MITÄÄN TOTUUTTA!!! Tämä asia tutkitaan ja kyseenalaistetaan IHAN TK omien lausuntojen pohjalta.
TAITAA TANJA KOSKI OLLA NKUIN KUIN INKOON TAPAUS KUN VEIVÄT OMISTAJALTA PIKKUHEVOSET JA EIVÄTKÄ ANTANEET HAKEA POIS VAAN MUUNNELTUA TOTUUTTA VIRANOMAISLLE JA SIIHEN MALLIIN LASKU VAAN JUOKSI PERUSTEETTOMASTI MUTTA EI SAANUT NIITÄ POIS NIILTÄ IHMISILTÄ SIVUSTA KATSOIN JA TODELLA RÖYHKEÄÄ TOIMINTAA. OLISIN MENNYT MUKAAN HAKEMAAN MUTTA EI KUKAAN USKALTANUT AUTTAA VAIKKA RIKKOIVAT LAKIA NE PIKKUTALLIN PITÄJÄT RANKASTI. MINUSTA SE OLI VARKAUS SUORAAN JA KIRISTYS JA PETOS. ETTÄ SILLEEN MONEE JUNAAN RAHANAHNEITA KUSIPÄITÄ RIITTÄÄÄÄÄÄÄÄ
- Anonyymi
Eilen lauantaina 8.6.2019 sattui traaginen juttu, kun Jyväskylän Killerin hevosten juoksuradalla 4 v orihevonen lyyhisty ja kuoli heti. Nyt pitää tämä tutkia ja tarkkaan onko hevosta kohdeltu tai jotain laiminlyöntejä tehty. Eilisen päivä oli tosi kova helle, eli ulkona oli mittarissa 37 astetta lämpöä. Näin kuumalla ei saisi olla eläimille kilpailuja. Ottakaa kantaa asiaan ja viekää eteenpäin hevosten ja muidenkin elänten puolta. (pakkasellakin on omat rajoitteen hevosten kilpailussa).
- Anonyymi
Miul o hevoineee, oon 500v kotoutunuu ja hyvi sujuuu.
- Anonyymi
Ravit pitäisi kieltää koska se on eläinrääkkäystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.906313- 1723682
- 533229
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2142261- 351971
- 361930
- 471839
- 591746
- 191713
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?201707