olette hommanneet vauvalle? Itsellä esikoinen tulossa ja pitäis jonkinlaista listaa laittaa, että mitä ostaa valmiiksi.
mitä tarvikkeita
11
387
Vastaukset
- aurinkoinen*
Netistä löytyy monia listoja (eri vauvapalstoilta). Tässä on oma listani jos siitä jotain apua on. Siinä ei toki ole kaikkea, mutta ehkä siitä on silti hyötyä:
vaunut sadesuoja hyönteissuoja jos ei ole vakiona, silikoonista hoitoainetta/öljyä myös öljyttäviin kohtiin
pinnasänky, patja, petauspatja
reunasuojat pinnasänkyyn
hoitopöytä
hoitoalusta
hoitolaukku
turvakaukalo
vaipparoskis
tuttipullot ja tutit (BPA-vapaat: lista turvallista http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=157 )
liinavaatteet sänkyyn
kosteussuoja, miel hengittävä eli esim. lanoliinitettu villahuopa lakanan/petauspatjan alle tai etolan hengittävä kosteussuojalakana
vaatteita (56 cm ->)
sitteri
rintapumppu
nännivoide lansinoh
maidonpakastuspusseja
liivinsuojuksia (pestäviä ja kertakäyttöisiä)
korviketta varalle (maito ei nouse aina heti)
vaippoja
peppupyyhkeitä (kosteuspyyhe-tyyppisiä siis)
pesuöljy yms. pesuaineet
amme
itkuhälytin jos tarvitsee
harsoja, pyyhkeitä, puklurättejä
d-vitamiinia (deetipat, neuvola neuvoo niiden kanssa)
septidiniä (napatyngän hoitoon)
pumpulipuikot (navan hoitoon)
vanulappuja
suolatipat (nenään)
nenäfriida tai pikkuniistäjä (nenän aukaisuun)
sappisaippua tahroihin
hajusteeton pesuaine vauvapyykkiin (esim. nestemäinen erisan)
perusvoide
talkki jos tuntee tarvitsevansa, pärjää usein ilmankin
maitohappobakteeritipat jos haluaa ehkäistä allergiaa ja vatsavaivoja
cuplatonta jos tulee koliikkivaivoja
imetystyyny jos haluaa
vauvakirja vauvamuistoille (vauva-aika kiitää ohi, kannattaa kirjata kaikki heti ylös)
rintakumit jos nännit ei kestä
kuumemittari
puuhamatto/leikkialusta (ei tarvitse heti)
vauvavakuutus jos ei kestä julkisen terveydenhuollon hitautta…
villanpesuaine ja hoitoaine
unipussi (vauva ei herää sänkyyn asetettaessa viileyteen, lisäksi sen saa ”yhtenä pakettina” tissille)
manduca- ap.
Oli vain kattava lista, eiköhän tuosta ole hyvä lähteä =)
- paljon turhaa
Aika turhia suurin osa. Ite synnytin 3 vko sitten ja voin kertoa, mitä ainakin kannattaa jättää pois alkuun.
Pinnasänkyä alkaa tarvimaan vasta parin kk päästä. Siihen saakka pärjää äitiyspakkauksen laatikolla, jos sellainen on. Lapsella on siinä turvallisempi olla.
Hoitopöytä, täysin turha jos ei sijaitse kylppärissä. Makkarissa olevalla hoitopäydällä ei tee mitään, koska vessa ja pesuallas pitää kuitenkin olla aina lähellä kun kakkapyllyjä pesee. Parhaimmillaan niitä saa pestä 10 kertaa päivässä ja ei ole kiva kiikuttaa sita kakkapyllyistä lasta kylppäriin. Meillä on pelkkä taso kylppärissä.
Vaipparoskis, turha. Ihan mikä tahansa roskis kelpaa.
Tuppipullot ja tutit. Meillä lapselle ei kelpaa tutit ollenkaan, joten ovat ihan turhia. tuppipulloja kannattaa hankkia vain yksi ja siihen yksi korvikepurkki lisäksi.
Sitteri, turha ens alkuun. Ei se vastasyntynyt siinä viihdy. Syliä ja omaa sänkyä se kaipaa. Ei meidän kolmiviikkonenkaan siinä viihdy.
Rintapumppu. Hankkii sen sitten jos tarvii. Ei sitä kannata turhaan hankkia.
Nännivoide, turhaa. Mulla on, mutta kertaakaan en ole käyttänyt vaikka täysimetän.
Maidonpakastuspussit, turhaa. Miksi hankkia, jos maitoa ei tarvi pakastaa tai sitä ei tule?
Liivinsuojat. Vaikka imetän, niin kertaakaan en ole suojia käyttänyt.
Pesuöljy ym pesuaineet. Eipä ole meillä ainakaan ollut pesuöljylle käyttöä. Vauvahan pestään vedellä, ei siihen aineita tarvita.
Sappisaippua tahroihin. Nooh, toistaiseksi ollaan kyllä ihan normi pesuaineella pärjätty.
Perusvoide, turhaa. Vauvan ihoa ei tarvitse rasvata.
Talkki. Ei kannata hankkia varalta. Jos tarvii, niin perunajauho ajaa saman asian.
Maitohappobakteerit. Miksi hankkia, jos ei tarvi? meillä ei ainakaan ollut mitään apua.
Cuplaton. Meillä on koliikkivauva, mutta maitohappobakteerit, cuplaton ja disflatyl ei auttanut. Turha näitä on hankkia ennakkoon, sen verran kalliita lääkkeitä ovat.
Rintakumit. Ensin kannattaa toki yrittää ilman kumia. Vauva kun vetää ilmaa rintakumilla.
Puuhamatto. Turha pariin ekaan kuukauteen ja senkin jälkeen ilman pärjää. Meillä niitä on tosin kaksi, kun lahjaksi ollaan saatu.
Villapesuaine ja hoitoaine. Mihin näitä tarvitaan?
Unipussi. Turhaa. Meillä kesävauva nukkuu vaipan kans ilman peittoa ja hankimme unipussin, jos ei viiletessä peiton alla pysy.
PS: Monissa asioissa kannattaa odottaa, mitä saa lahjaksi. Me ei esim. ostettu yhtään vaatteita ja nyt ollaan hukkumassa pieniin vaatteisiin, kun niitä niin lahjaksi saatiin. - -höyrywille rv 39+4-
paljon turhaa kirjoitti:
Aika turhia suurin osa. Ite synnytin 3 vko sitten ja voin kertoa, mitä ainakin kannattaa jättää pois alkuun.
Pinnasänkyä alkaa tarvimaan vasta parin kk päästä. Siihen saakka pärjää äitiyspakkauksen laatikolla, jos sellainen on. Lapsella on siinä turvallisempi olla.
Hoitopöytä, täysin turha jos ei sijaitse kylppärissä. Makkarissa olevalla hoitopäydällä ei tee mitään, koska vessa ja pesuallas pitää kuitenkin olla aina lähellä kun kakkapyllyjä pesee. Parhaimmillaan niitä saa pestä 10 kertaa päivässä ja ei ole kiva kiikuttaa sita kakkapyllyistä lasta kylppäriin. Meillä on pelkkä taso kylppärissä.
Tuppipullot ja tutit. Meillä lapselle ei kelpaa tutit ollenkaan, joten ovat ihan turhia. tuppipulloja kannattaa hankkia vain yksi ja siihen yksi korvikepurkki lisäksi.
Sitteri, turha ens alkuun. Ei se vastasyntynyt siinä viihdy. Syliä ja omaa sänkyä se kaipaa. Ei meidän kolmiviikkonenkaan siinä viihdy.
Nännivoide, turhaa. Mulla on, mutta kertaakaan en ole käyttänyt vaikka täysimetän.
Maidonpakastuspussit, turhaa. Miksi hankkia, jos maitoa ei tarvi pakastaa tai sitä ei tule?
Pesuöljy ym pesuaineet. Eipä ole meillä ainakaan ollut pesuöljylle käyttöä. Vauvahan pestään vedellä, ei siihen aineita tarvita.
Sappisaippua tahroihin. Nooh, toistaiseksi ollaan kyllä ihan normi pesuaineella pärjätty.
Talkki. Ei kannata hankkia varalta. Jos tarvii, niin perunajauho ajaa saman asian.
Maitohappobakteerit. Miksi hankkia, jos ei tarvi? meillä ei ainakaan ollut mitään apua.
Cuplaton. Meillä on koliikkivauva, mutta maitohappobakteerit, cuplaton ja disflatyl ei auttanut. Turha näitä on hankkia ennakkoon, sen verran kalliita lääkkeitä ovat.
Rintakumit. Ensin kannattaa toki yrittää ilman kumia. Vauva kun vetää ilmaa rintakumilla.
Puuhamatto. Turha pariin ekaan kuukauteen ja senkin jälkeen ilman pärjää. Meillä niitä on tosin kaksi, kun lahjaksi ollaan saatu.
Unipussi. Turhaa. Meillä kesävauva nukkuu vaipan kans ilman peittoa ja hankimme unipussin, jos ei viiletessä peiton alla pysy.
PS: Monissa asioissa kannattaa odottaa, mitä saa lahjaksi. Me ei esim. ostettu yhtään vaatteita ja nyt ollaan hukkumassa pieniin vaatteisiin, kun niitä niin lahjaksi saatiin.Ei se sitä sano että jos Sulla on esim. nännivoidetta jo valmiina, etkä sitä täysimetyksestä huolimatta tarvitse, etteikö sitä voisi alkuperäinen kyselijä tarvita.. Tai jos Teidän vauva ei viihdy sitterissä, ei se sitä tarkoita etteikö jonkun muun vauva viihdy siinä.
Minusta tuo lista oli kattava, ja itsekin esikoista odotellessa on mukava lukea mitä muut ovat hankkineet, eiköhän jokainen käytä harkintaa mitä ostaa valmiiksi..
Mukavaa kesää ja odotusta kaikille! =) - tosin pitkä
paljon turhaa kirjoitti:
PS: Monissa asioissa kannattaa odottaa, mitä saa lahjaksi. Me ei esim. ostettu yhtään vaatteita ja nyt ollaan hukkumassa pieniin vaatteisiin, kun niitä niin lahjaksi saatiin.väli edelliseen vauvaan. Paljon oli turhaa tuossa listassa. Näin kolmosen kohdalla todella tietää mitä oikeesti heti tarvii,mitä tuskin tarvii koskaan. Onneksi osaa olla rento ja panikoimatta tän kolmosen kanssa,ostaa sitten jos myöhemmin hoksaa että tarvii. Esikoisen kanssa se panikoiminen ja hamstraaminen oli aika tuttua....
- aurinkoinen*
paljon turhaa kirjoitti:
PS: Monissa asioissa kannattaa odottaa, mitä saa lahjaksi. Me ei esim. ostettu yhtään vaatteita ja nyt ollaan hukkumassa pieniin vaatteisiin, kun niitä niin lahjaksi saatiin.Mä sanoin että se oli MUN oma lista. Ei sitä kenekään toisen tarvitse noudattaa. Laitoin sen jos siitä olisi ollut jollekin apua! Mulle esim. se nännivoide ollut jo nyt tärkeä ja mä aion kyllä lypsää maitoa pakkaseen ja pulloon jotta PÄÄSEN KOTOA LÄÄKÄRIIN ja mies voi hoitaa sitä vauvaa sillä välin. Mulle on tulossa iso hammasoperaatiokin 2 kk:n päästä synnytyksestä ja mies joutuu hoitamaan vauvaa. Ja tiedän että kaikki ystäväni ovat sairaalasta kotiutumisen jälkeen tarvinneet pumppua koska maito nousee niin kovasti tisseihin ettei vauva todellakaan jaksa sitä imeä. Siskoillani on yhteensä 6 lasta ja jokaisen kanssa käynyt näin.
Villanpesuainetta ja hoitoainetta tarvitaan esim. sen kosteussulkupeitteen (merinovillaa) pesuun tai villavaippahousujen pesuun. Ja kai villavaatteita on monilla ihan itselläänkin.
Maitohappobakteereilla saa vähennettyä allergiariskiä: http://web.tukholma.net/tallaviikolla/terveysartikkelit/maitohappo.asp
Niin ja mulla on muuten nytkin liivinsuojat kun tissit vuotaa! Olen siis viikolla 38. - Maiju_82
aurinkoinen* kirjoitti:
Mä sanoin että se oli MUN oma lista. Ei sitä kenekään toisen tarvitse noudattaa. Laitoin sen jos siitä olisi ollut jollekin apua! Mulle esim. se nännivoide ollut jo nyt tärkeä ja mä aion kyllä lypsää maitoa pakkaseen ja pulloon jotta PÄÄSEN KOTOA LÄÄKÄRIIN ja mies voi hoitaa sitä vauvaa sillä välin. Mulle on tulossa iso hammasoperaatiokin 2 kk:n päästä synnytyksestä ja mies joutuu hoitamaan vauvaa. Ja tiedän että kaikki ystäväni ovat sairaalasta kotiutumisen jälkeen tarvinneet pumppua koska maito nousee niin kovasti tisseihin ettei vauva todellakaan jaksa sitä imeä. Siskoillani on yhteensä 6 lasta ja jokaisen kanssa käynyt näin.
Villanpesuainetta ja hoitoainetta tarvitaan esim. sen kosteussulkupeitteen (merinovillaa) pesuun tai villavaippahousujen pesuun. Ja kai villavaatteita on monilla ihan itselläänkin.
Maitohappobakteereilla saa vähennettyä allergiariskiä: http://web.tukholma.net/tallaviikolla/terveysartikkelit/maitohappo.asp
Niin ja mulla on muuten nytkin liivinsuojat kun tissit vuotaa! Olen siis viikolla 38.Ei tainneet kaikki muut tajuta tosiaan että tuo oli oma listasi. Minulle siitä ainakin oli paljon apua ja sain täydennystä omaan listaan. Kiitokset että viitsit laittaa sen tänne! Oma listani on muuten 2 krt pidempi, hih =) millaisetkohan "arvostelut" se saisi.
Itsekin aion pumpata maitoa pulloon jos poistun kotoa. Aion kuitenkin imettää niin kauan kuin pystyn ja siitä huolimatta jättää vauvankin joskus hoitoon, se on äidille tärkeää. Vaikka antaisi korviketta, niin pitäähän se juomatta jäänyt maito sieltä rinnoista pumpata pois.
Kyllähän sitä luolaihmisetkin lisääntyi ja niillä tuskin oli mitään noista tarvikkeista =) elämä on kuitenkin helpompaa jos sellaisia hankkii. Ja moni noista pikkujutuista ei ole edes kalliita eli niiden turhaan hankkiminen tuskin kaataa taloutta. Ja monia saa lainaksi. - paljon turhaa
aurinkoinen* kirjoitti:
Mä sanoin että se oli MUN oma lista. Ei sitä kenekään toisen tarvitse noudattaa. Laitoin sen jos siitä olisi ollut jollekin apua! Mulle esim. se nännivoide ollut jo nyt tärkeä ja mä aion kyllä lypsää maitoa pakkaseen ja pulloon jotta PÄÄSEN KOTOA LÄÄKÄRIIN ja mies voi hoitaa sitä vauvaa sillä välin. Mulle on tulossa iso hammasoperaatiokin 2 kk:n päästä synnytyksestä ja mies joutuu hoitamaan vauvaa. Ja tiedän että kaikki ystäväni ovat sairaalasta kotiutumisen jälkeen tarvinneet pumppua koska maito nousee niin kovasti tisseihin ettei vauva todellakaan jaksa sitä imeä. Siskoillani on yhteensä 6 lasta ja jokaisen kanssa käynyt näin.
Niin ja mulla on muuten nytkin liivinsuojat kun tissit vuotaa! Olen siis viikolla 38.Joo, en tosiaan huomannut, että se oli SUN oma lista.
Mutta. Kuitenkin koen että siinä on paljon turhaa. Toki hyödyllistäkin. Ei mun mielestä esiml. kallista rintapumppua todellakaan kannata hankkia etukäteen, että JOS saattaisi tarvita. Mulla itsellä oli/on vauva, joka alkuun oli huono imemään rinnalta ja laitoksella sai korviketta ja pumppausmaitoa. Kotona lainasin kaverilta aventin pumpun ja lisäksi ainun pumpun. Pari päivää pumppasin. Sen parin päivän jälkeen vauva oppi rinnalle ja hups - maito ei enää irronnutkaan pumpulla. Edelleen nykyään (vauva 3 vko) yritän joka toinen päivä varmuuden vuoksi pumppailla maitoa, mutta sitä ei enää irtoa. Rinta tottunut vauvan imuun ja pumppaamalla maitoa ei enää saa irti. Ja minäkin olisin pumpannut varalta just pakasteeseen. Tää ihan vaan vinkkinä, että kaikkea ei kannata hankkia etukäteen.
Mh-bakteereiden vaikutuksen toki tiedän itsekin, mutta nekään ei kaikille sovi. meilläkin ostettiin Relaa tuolle koliikkivauvalle, mutta ne on pois käytöstä samoin kuin Cuplis ja Dislfatyl. Mitäpä niitä käyttämään, jos ne ei sovi. - aurinkoinen*
paljon turhaa kirjoitti:
Joo, en tosiaan huomannut, että se oli SUN oma lista.
Mutta. Kuitenkin koen että siinä on paljon turhaa. Toki hyödyllistäkin. Ei mun mielestä esiml. kallista rintapumppua todellakaan kannata hankkia etukäteen, että JOS saattaisi tarvita. Mulla itsellä oli/on vauva, joka alkuun oli huono imemään rinnalta ja laitoksella sai korviketta ja pumppausmaitoa. Kotona lainasin kaverilta aventin pumpun ja lisäksi ainun pumpun. Pari päivää pumppasin. Sen parin päivän jälkeen vauva oppi rinnalle ja hups - maito ei enää irronnutkaan pumpulla. Edelleen nykyään (vauva 3 vko) yritän joka toinen päivä varmuuden vuoksi pumppailla maitoa, mutta sitä ei enää irtoa. Rinta tottunut vauvan imuun ja pumppaamalla maitoa ei enää saa irti. Ja minäkin olisin pumpannut varalta just pakasteeseen. Tää ihan vaan vinkkinä, että kaikkea ei kannata hankkia etukäteen.
Mh-bakteereiden vaikutuksen toki tiedän itsekin, mutta nekään ei kaikille sovi. meilläkin ostettiin Relaa tuolle koliikkivauvalle, mutta ne on pois käytöstä samoin kuin Cuplis ja Dislfatyl. Mitäpä niitä käyttämään, jos ne ei sovi.En mä rintapumppua ostanut vaan sain sen siskolta. Samoin sain pinnasängyn, vaunut, vaatteita ja vaikka mitä tuossa listassa olevaa. En sanonut että nuo on ostettavia, iso osa on mulla ihan saatuja. Olen hankkinut tarvikkeita myös kirpparilta. Paljon tavaraa ja tarviketta voi lainatakin.
Rela ei sovi tuohon allergiaa torjumaan (väärää maitohappobakteerilajia) ja lisäksi aiheuttaa monille vaan vatsavaivoja.
Mä haluan että kaikki on valmiina koska en pääse vauvan synnyttyä kauppaan niin vaan. Mulla kun ei ole autoa.
- Mammsingen:)
Kaikkea kannattaa ostaa mitä ajattelee tarvitsevansa:) Ja äityyspakkauksessa on paljon kaikkea mitä alkuun tarvii.. ja jos jotain puuttuu niin ehtii niitä kamoja ostella myöhemminkin.. Itsellä on paljon jäljellä esikoiselta jääneenä mutta onhan niitäkin jota tuli sit myytyä eteenpäin kun ei esikoisen kanssa enää tarvinnut juuri siksi koska ei ollut vielä tietoa koska seuraavaa hankitaan:) Mutta käytettynä kannattaa ostaa sitteri, vaunut, pinnasänky jne. (pinnasänkyyn suositellaan ostettavaksi joka lapselle OMA patja eli ei saa käyttää "vanhaa" patjaa) mut sekin on ihan suositus.. mutta kuitenkin... kyllä sä tiet mitä ostat...;) Mulla kanssa laskettu marraskuun 13pvä ja jotain vaatteita on pakosti pitäny alennusmyynnistä ostaa:D
- aika ajoissa
parvekevaunut (joita voi käyttää muutenkin jos ei kunnollisia löydy ajoissa), kantokassi (jossa voi nukuttaa myös sisällä, pinniksellä ei ole kiire), turvaistuin, paketti vaippoja (tarkoitus olisi käyttää kestoja mutta eihän sitä tiedä miten alkuun jaksaa), 50-70cm vaatteita sain kirpparilta ja tutuilta (jos vauva on kova pulauttelemaan voi joutua vaihtamaan joka syöttövälillä enkä halua stressiä pyykinpesusta), muutama ohuempi ulkoilupuku, pieniä pyyhkeitä ja sideharsoja voi mennä paljonkin, kylpypyyhkeitä ja lakanoita muutamat. Pari tuttipulloa ja korviketta hätävaraksi. Kaikki ehtii hankkia 1-2kk ennen laskettua aikaa mutta jos käytettynä saa kannattaa ottaa jo vastaan. Hain lisäksi kirpparilta rintarepun kun meillä on vaunuvarasto kerrosta alempana kuin uloskäynti ja asutaan toisessa kerroksessa ilman hissiä. Ei tarvitse vaunuja hakea ainakaan pienempien kauppareissujen takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819